شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۶ - Sep 4, 2004
كت و شلوار براي رانندگان اتوبوس
000036.jpg
گروه شهري: مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه گفت: كت و شلوارها بين رانندگان اتوبوس توزيع شده و آنها از اول مهرماه با لباس هاي متحدالشكل به مردم خدمت رساني كرده و با رانندگان متخلفي كه از اين قانون سرپيچي كنند برابر با آئين نامه انضباطي برخورد خواهد شد.
مهندس مصطفي نوريان لباس فرم رانندگان اتوبوس را كت و شلوار سرمه اي رنگ همراه با پيراهن آبي عنوان كرد و افزود: راننده اي كه در يك سيستم خدمات شهري مشغول به كار است بايد وجه تمايزي با ديگران داشته باشد.

بهره برداري از بوستان ۱۱۲ هكتاري جنوب تهران تا پايان امسال آغاز مي شود
000038.jpg
گروه شهري: تا پايان امسال با هزينه اي حدود ۱۳۰ ميليارد تومان كار تملك بافت هاي فرسوده معارض بر سر راه بزرگراه امام علي (ع) در منطقه ۱۵ به پايان مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس سيد محمود نصري شهردار منطقه ۱۵ گفت: ۴ كيلومتر از بزرگراه امام علي (ع) از درون بافت هاي فرسوده اين منطقه عبور مي كند كه اميدواريم، بعد از تملك اين املاك از طرف شهرداري علاوه بر حل بخشي از مشكلات بافت هاي فرسوده با احداث ادامه اين بزرگراه گامي در جهت حل معضلات ترافيكي نيز برداريم.
وي خبر داد: در بخش فضاي سبز، امسال بزرگترين بوستان شهري، به مساحت ۱۱۲ هكتار در منطقه ۱۵ به بهره برداري مي رسد كه با برخورداري از فضاهاي متنوعي همچون باغ گل و گياه و درياچه اي زيبا، محل مناسبي براي تفريح شهروندان و تلطيف هوا خواهد بود.

با نوسازي ناوگان جمع آوري و حمل و نقل زباله
سطح كمي و كيفي خدمات شهري در تهران ارتقاء يافت
گروه شهري: در پي نوسازي و تجهيز ناوگان حمل و نقل زباله، سطح كمي و كيفي خدمات شهري افزايش يافته است.
جمالي كارشناس مديريت شهري در گفت وگو با خبرنگار همشهري، ضمن بيان اين مطلب گفت: براي رفاه و تأمين سلامت شهروندان و حفظ بهداشت محيط شهري، شهرداري تهران با صرف هزينه هاي سنگين بخش عمده اي از ناوگان حمل و نقل زباله شهر تهران را تجهيز و نوسازي كرده و اين روند تا رسيدن به نقطه مطلوب ادامه خواهد داشت تا چهره شهر پاكيزه و در شأن شهروندان باشد.
اين كارشناس افزود: مديريت شهر تهران در كنار نوسازي و تجهيز ناوگان زباله، با تدوين برنامه هايي مصرانه تلاش مي كند تا طرح تفكيك زباله در مبدأ را با كمك شهروندان به مرحله اجرا در آورد كه تاكنون اين طرح در بعضي از نواحي و مناطق شهري اجرا شده است.
وي با تأكيد بر اجراي طرح تفكيك زباله در مبدأ و پيامدهاي مطلوب اقتصادي آن تصريح كرد: با توجه به اين كه تفكيك زباله ها در مقصد غير ممكن است ضروري است زباله ها در مبدأ تفكيك شود كه لازمه اين امر هم فرهنگ سازي است تا اين حساسيت در شهروندان ايجاد شود كه زباله ها را خود در مبدأ تفكيك نمايند.
اين در حالي است كه مهندس سليمي مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران در گفت وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: طي شش ماه گذشته، شهرداري تهران، با صرف هزينه اي بالغ بر ده ونيم ميليارد تومان، ۴۴۲ دستگاه خودرو ويژه حمل زباله خريداري نموده و هم اكنون نيز با اختصاص هزينه اي معادل هفت ميليارد تومان در حال خريد و تجهيز ماشين آلات ديگري براي حمل زباله در تهران است.

نصب سطل هاي زباله در ادارات، آموزشگاه ها و صنوف
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: مدارس، آموزشگاه ها، ادارات، صنوف تهيه و عرضه مواد غذايي و مراكز عرضه ميوه و سبزي تا پايان شهريورماه به سطل هاي زباله تجهيز خواهند شد.
مهندس محمدجواد محمدي زاده افزود: اين سطل ها توسط شهرداري ساخته خواهد شد و به طور رايگان دراختيار مدارس و ادارات قرار خواهدگرفت ولي از صنوف بخشي از هزينه ساخت و نصب آن گرفته خواهد شد.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران؛
ساخت آزمايشي ترن هوايي تهران به مصوبه شوراي عالي ترافيك نياز ندارد
000034.jpg
گروه شهري: در شرايطي كه وضعيت ترافيك حاكم بر معابر عمومي تهران روز به روز سنگين تر مي شود، بسياري كارشناسان از راه اندازي شبكه ترن هوايي به عنوان يك راه حل ياد مي كنند.
بر اين اساس مديريت بخش حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از چندي پيش عمليات ساخت نخستين خط ترن هوايي به طول ۶ كيلومتر را در حد فاصل ميدان صادقيه تا فرودگاه بين المللي مهرآباد و بالعكس آغاز كرده است.
دكتر محمود احمدي نژاد - شهردار تهران، پريروز در تازه ترين اظهار نظر خود درباره ترن هوايي مي گويد: احداث  ترن هوايي با موانع سنگيني مواجه شده است و ما را به جاي پيشرفت كار وادار به بحث هاي حاشيه اي كرده است.
قطعاً اظهار نظر شهردار تهران در مقابل حرف هاي اخير دبير شوراي عالي ترافيك كشور انجام شده كه گفته است چنانچه پروژه ترن هوايي (مونوريل) در حال اجرا باشد، اقدامي غيرقانوني است و اصولاً هر مصوبه اي در خصوص حمل و نقل تهران بايد در نهايت در شوراي عالي ترافيك كشور مطرح و تأييد شود. در اين حال دبير هيأت حل اختلاف شوراي شهر و روستاي وزارت كشور از ابطال مصوبه احداث قطار هوايي در آخرين جلسه اين هيأت خبر داد. اما نادر شريعتمداري، عضو شوراي شهر و رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران يادآور شده است كه احداث آزمايشي قطار هوايي نيازي به موافقت شوراي عالي ترافيك ندارد. وي در مقام توضيح اظهارات خود مي افزايد: اجراي طرح آزمايشي ساخت قطار هوايي كه با مشاركت بخش خصوصي صورت مي گيرد، چندان پيچيده و جنجال برانگيز نيست و به محض ابلاغ رسمي ابطال مصوبه در اين خصوص، نظر خود را ارائه خواهيم كرد. وي مي افزايد: كار كارشناسي و تأييد شوراي عالي ترافيك براي احداث قطار هوايي در صورتي كه احداث ۸۰- ۹۰ كيلومتر مد نظر باشد، لازم است، اما اجراي يك طرح آزمايشي در محدوده كوتاه براساس قانون، نيازي به موافقت شوراي عالي ترافيك ندارد.

ارزيابي زيست محيطي آزادراه انزلي
000030.jpg
رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در زمان احداث آزادراه انزلي توان علمي انجام ارزيابي زيست محيطي وجود نداشت و همين امر منجر به درگيري وزارت راه و ترابري و سازمان حفاظت محيط زيست شده است.
معصومه ابتكار در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: در چند سال اخير توان ارزيابي زيست محيطي در كشور بالا رفته و شركت هاي مشاوره اي مختلفي در اين زمينه ايجاد شده است. معاون رييس جمهوري در بيان دلايل ديگر اختلاف بين وزارت راه و سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در حال حاضر كه پروژه احداث اين آزادراه به مرحله پيشرفت رسيده است تغيير در مسير آن هزينه بسياري دارد و طبيعتا آنها هم مقاومت مي كنند.

شماره گذاري ۳۰۰ مدل موتورسيكلت ممنوع شد
000032.jpg
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: شماره گذاري ۳۰۰ مدل موتورسيكلت ممنوع شد. دكتر يوسف حجت در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه ۸۰۰ مدل موتورسيكلت هم اكنون در كشور توليد مي شود، گفت: از اين تعداد تنها ۵۰۰ مدل از ۱۴۳ شركت توليد كننده، مدارك مورد تأييد سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر رعايت استاندارد زيست محيطي اسناد خود را ارايه كرده اند.
وي افزود: به اين ترتيب به راهنمايي و رانندگي اعلام شده كه شماره گذاري ۳۰۰ مدل تأييد نشده از ابتداي مهر ماه سال جاري ممنوع است.

فقط خودروهاي مجاز
گروه شهري: معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: قانون جديد واردات خودرو به معني اين نيست كه واردكنندگان شخصي هر خودرويي را مي توانند وارد كشور كنند، بلكه فقط اجازه خريداري خودروها و مدل هاي موجود در ليست سازمان حفاظت محيط زيست را دارند.
وي با اعلام اين مطلب افزود: براساس قانون، وزارت بازرگاني فقط اجازه ورود خودروهايي كه استاندارد زيست محيطي و استاندارد فني را به ترتيب از سازمان حفاظت محيط زيست و موسسه استاندارد كسب كردند را به افراد عادي مي دهد.

شهردار تهران:
عوارض ساخت و ساز افزايش نمي يابد
۵۴ خيابان اصلي تهران بر مبناي الگوي معماري همگون نماسازي مي شود
گروه شهري: تكذيب افزايش عوارض شهري مهم ترين نكته اي بود كه دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، پنجشنبه گذشته در ديدار با شهروندان منطقه ۱۵ اعلام كرد.
دكتر احمدي نژاد همچنين تاكيد كرد سياست شوراي شهر و شهرداري نه تنها افزايش قيمت ها نيست، بلكه ممكن است برخي قيمت ها تعديل نيز بشوند.
اعلام اين خبر از آن جهت اهميت دارد كه گمان مي رفت با توجه به محدوديت منابع مالي شهرداري و به ويژه قطع درآمد اصلي  آن، فروش تراكم، و افزايش پروژه هاي در دست اجرا، شهرداري تهران اقدام به افزايش بهاي برخي عوارض شهري به ويژه در حوزه ساخت و ساز نمايد.
اين گزارش مي افزايد: در حال حاضر عوارض ساخت و ساز براساس طرح مصوب مجلس ششم براي سطح بندي مناطق تهران تعيين و افزايش يافته است و شوراي شهر قصد ندارد با وجود برخي ايرادات اين طرح و محدوديتهايي كه براي توسعه فعاليت هاي عمراني در شهر ايجاد مي كند، مجددا اقدام به افزايش نرخ عوارض شهري كند. خبر هفته گذشته مطبوعات مبني بر افزايش ۱۵ درصدي نرخ تراكم مازاد نيز بر همين مبنا تكذيب شد، زيرا اين افزايش صرفا در قالب طرح مصوب مجلس ششم بوده و از شش ماه پيش نيز اعمال مي شده است.
گزارش خبرنگار ما حاكيست با حضور دكتر احمد ي نژاد در منطقه ۱۵ به طور آزمايشي طرح ارايه پيش سند براي خريد واحدهاي پيش فروش به اجرا درآمد.
بر اساس اين گزارش، دكتر محمود احمدي نژاد ضمن ديدار با شهروندان منطقه ۱۵ تهران با حضور در حوزه شهرسازي اين منطقه از نزديك در جريان جزييات پيش سند و نحوه ارايه آن قرار گرفت و طي سخناني، درمورد لزوم اجراي اين طرح گفت: از آنجا كه بخش عمده اي از شهروندان كم درآمد تهراني به منظور تامين نياز ضروري خود به مسكن ناچار به پيش خريد در قالب  قراردادهاي غيررسمي و غيرمحضري بودند، لذا با هماهنگي مديريت شهري، دادستاني تهران، سازمان ثبت اسناد و املاك، اتحاديه و كانون سردفتران و مشاورين املاك طرحي را به اجرا درآورديم تا ضمن برطرف كردن نواقص و اشكالات سابق پيش فروش ها، مشكلاتي كه از ناحيه واگذاري هاي غيرواقعي اين قبيل واحدها ازجمله، پيش فروش بيش از تعداد ساخته شده و يا ساخت غيرمجاز و بدون پروانه، تخلفات درون ساختمان، بدهي هاي معوق به شهرداري و ساير مراكز به وجود مي آمد، جلوگيري كنيم.
شهردار تهران اين اقدام را دفاع از حقوق خريداران اعلام كرد و گفت: از امروز همه كساني كه قصد پيش خريد واحدهاي مسكوني - تجاري و يا اداري را دارند، حتما از سازندگان آن پيش سند ممهور به مهر برجسته شهرداري و امضاي شهردار و حوزه شهرسازي منطقه را مطالبه كنند. وي در ادامه سخنان خود خبر افزايش هزينه عوارض ساختماني را غيرواقعي و نادرست اعلام كرد و گفت: متاسفانه هرچندوقت يكبار بحث افزايش قيمت ها چونان موجي فضاي زندگي و امنيت خاطر شهروندان را بهم مي ريزد.
اين درحالي است كه حداقل در حوزه مديريت شهري، سياست شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران، نه تنها تثبيت كه تعديل قيمت هاست و معتقديم بايد شرايط اقتصادي به گونه اي باشد كه شهروندان امكان پيش بيني و برنامه ريزي مناسب براي آينده خود را داشته باشند.
وي ادامه داد: امسال با بودجه اي معادل ۲۵ ميليارد تومان بحث مناسب سازي محيط شهري را دردست اقدام داريم كه بخشي از آن به مناسب سازي پياده روها و ارتباط با تقاطع ها و خيابان ها و بخش ديگر در قالب ۵۰۰ طرح به مناسب سازي و زيباسازي ساختمانها مربوط مي شود.
احمدي نژاد نماها و فضاهاي عمومي محيط شهري را مغشوش اعلام كرد و گفت: براساس اين طرح كه تا پايان امسال به اجرا درمي آيد به دنبال ايجاد هارموني و محيط دلچسب در حوزه عمومي براي شهروندان هستيم.
وي خبر داد به زودي شهرداري تهران قراردادي با دانشكده معماري دانشگاه علم و صنعت منعقد خواهد كرد كه براساس آن كار نماسازي خيابان هاي اصلي براساس هويت، سابقه، ويژگي ها و كاربري هركدام از خيابان ها صورت خواهد گرفت كه در گام نخست، ۵۴ خيابان اصلي تهران در اين برنامه طراحي قرار مي گيرند. احمدي نژاد درمورد وضعيت ايمني پل هاي فلزي سطح شهر و شايعات مطرح درمورد اتمام عمر مفيد اينگونه پل ها گفت: كارشناسان حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري تهران مدام پل هاي فلزي سطح شهر را كنترل مي كنند، لذا معتقديم، حداقل تا ۱۵ سال آينده نيز مي شود از خدمات اينگونه پل ها استفاده كرد.
وي مشكل پل هاي فلزي سطح شهر را روكش آنها كه عبارت است از مواد چسبنده ويژه اي كه بايد با قيمت بالا و مشكلات بالا از خارج كشور وارد شود دانست و گفت: به همين دليل تاكنون ناچار شده ايم به جاي استفاده از اين مواد اقدام به آسفالت سطح پل هاي فلزي نمائيم كه وزن و بار سنگيني را بر روي پل ها تحميل كرده و ضريب ايمني آنها را كاهش داده است.
احمدي نژاد اقدام آن دسته از پيمانكاراني كه بلافاصله بعد از روكش پل هاي نصر و شهرك آزمايش در سال گذشته اقدام به افزايش بي رويه قيمت ها در قراردادهاي بعدي خود كردند را احجاف در حق شهروندان دانست و گفت: مديريت شهري از آنجا كه خود را حافظ منافع شهروندان مي دادند، زيربار اينگونه تحميلات نمي رود، لذا درنظر داريم به طور مستقيم اقدام به واردكردن مواد اوليه روكش پل ها كرده تا با هزينه كمتر و كيفيت مناسب تر اقدامات خود را در اين حوزه به پيش ببريم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |