شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۳ - Sep 11, 2004
تقوي
امام حسين (ع): شما را به تقوي وصيت مي نمايم به درستي كه خداوند براي پرهيزگار ضامن شده كه او را از آنچه خوش ندارد به آنچه دوست دارد بگرداند و روزي دهد او را از جايي كه گمان ندارد.
(سفينه البحار ۲/ ۶۷۸)
امروز با حافظ
ديده را روشني از خاك درت حاصل بود
ياد باد آنكه سر كوي تو ام منزل بود
بر زبان بود مرا آنچه تو را در دل بود
راست چون سوسن و گل از اثر صحبت پاك
پاسخ به پرسش پزشكي
بيماري ا.دي.اج.دي
از دكتر روزنفلد درباره بيماري ا.دي.اج.دي (اتنشن ديفيسيت هايپر اكتيويتي ديس اوردر) سئوال شده و او گفته است: علت و يا علل اين بيماري كه نزديك به هشت ميليون آمريكايي به آن مبتلا هستند و ممكن است به همين نسبت و يا كمتر و بيشتر در ميان ملل ديگر وجود داشته باشد شناخته شده نيست. اين بيماري زيان آور به حال فرد و جامعه كه به اقتصاد و پيشرفت كشورها آسيب مي زند دركودكي ظاهر مي شود و در بيشتر قربانيان خود بعداً ادامه خواهد يافت. تشخيص اين بيماران آسان است. علائم از اين قراراست: بيقراري و تكان خوردن غيرارادي هنگامي كه درجايي نشسته اند، لوليدن به خود، پاسخ دادن به سئوال پيش از شنيدن همه آن، رد كردن پيشنهاد پيش از آگاهي كامل از آن، اعتراض كردن بدون دليل با صداي بلند، رها كردن دنباله كار، انجام كار بدون توجه به دستور و يا نقشه، عدم دقت در انجام كار و حتي بازي و رعايت قواعد و اصول مربوط، پرداختن به كار ديگر بدون تمام كردن يك كار، دادن وعده بدون داشتن توان انجام آن، تصميم گرفتن سريع و بدون تفكر در ازدواج و طلاق و دادن قول همكاري و ازدواج و فروش يك جنس به بيش از يك نفر در آن واحد، نا آرامي، انجام هر كار با سر و صدا و بدون دقت، راندن وسيله نقليه با سرعت زياد و بدون توجه به اطراف، پريدن توي حرف ديگران، گوش ندادن به حرف، حركت تند و بدون دليل، پرحرفي، همراه برنداشتن وسائل كار (در مورد دانش آموز، رفتن به مدرسه بدون قلم) و.... براي اين بيماري دارو وجود دارد، ولي اين داروها عاري از عوارض جانبي نيستند. كودكان مبتلا به اين بيماري در مدارس كشف و به دولت گزارش مي شوند كه تا پيش از رسيدن به سن رشد درمان نسبي شوند.

برگي از تاريخ
نگاهي كوتاه به نظرات سالوادور آلنده به
مناسبت سالگرد قتل او
۱۱ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: در سال ۵۶ پيش از ميلاد مهستان (سناي ايران) در پي وصول شكايت هاي متعدد از رفتار و كردار مهرداد سوم، با اكثريت آراء وي را از شاهي ايران بركنار كرد و برادرش «ارد» (به ضم الف و ر) را به شاهي برگزيد و در همان جلسه رأي داد كه از آن پس عنوان شاه كشور به شاه ملت (ايرانيان) تبديل شود تا فراموش نكند كه انتخابي است و اين روش بعداً به اقتباس از ايران، جهاني شده است. در سال ۲۲۶ ميلادي اردشير پاپكان حاكم پارس و كرمان در جنگ هرمزدگان (نزديك بهبهان) كه يك جنگ داخلي ايرانيان بود بر اردوان پنجم شاه اشكاني غلبه كرد كه با كشته شدن وي، حكومت ۴۷۶ ساله اشكانيان پايان يافت. در سال۱۹۴۱ چارلز ليندبرگ هوانورد پرآوازه آمريكايي و نخستين انساني كه بدون توقف، با يك هواپيماي يك موتوره عرض اقيانوس اطلس را پيمود در نطق شديداللحني دولت انگلستان، يهوديان، شخص روزولت و اطرافيان او را متهم ساخت كه توطئه كرده اند پاي آمريكا را به جنگ اروپايي ها (جنگ جهاني دوم) بكشانند. ۲۰ شهريور ۱۳۳۳ فرمانداري نظامي تهران اعلام كرد كه سازمان نظامي عظيم حزب توده كشف، اعضاي آن در ارتش، ژاندارمري و پليس شناخته شده، بيش از صد افسر بازداشت گرديده و دستگيري بقيه ادامه دارد. در سال ۱۹۷۱ نيكيتا خروشچف رهبر پيشين شوروي كه تلاش كرد چهره ديگري از سوسياليسم ترسيم كند در ۷۷ سالگي درگذشت.
اينك برگ امروز: ۱۱ سپتامبر سالگرد پايان حكومت سالوادور آلنده رئيس جمهور سوسياليست كشور شيلي در ۱۹۷۳ در يك كودتاست كه گفته شده است با حمايت دولت وقت آمريكا صورت گرفته بود. در اين روز جمعي از نظاميان شيلي به رياست ژنرال اوگوستو پينوشه كاخ رياست جمهوري شيلي را محاصره كردند و آلنده ضمن مبادله گلوله كشته شد. همسر او همان روز اعلام كرد كه كودتاي نظاميان با كمك و نقشه آمريكا انجام شده است. آلنده كه در سال ۱۹۷۰ به رياست جمهوري شيلي انتخاب شده بود بسياري از شركت هاي آمريكايي فعال در شيلي را ملي كرده بود. فشاركمپاني آمريكايي «آي تي تي» به دولت آمريكا در ساقط كردن آلنده نقش موثر داشته است. آلنده كه خواهان بسط و تعميم يك عدالت اجتماعي واقعي بود، پس از روي كارآمدن، تلاش كرد سوسياليسم را در شيلي در چارچوب دمكراسي و با تعاوني كردن مؤسسات پياده كند كه توأم با خشونت نباشد. اين همان روشي است كه كمونيست ها پس از فروپاشي شوروي در پيش گرفته اند. آلنده بارها گفته بود كه براي دولت آمريكا (به سبب نفوذ كمپاني هاي بزرگ در اركان اين دولت) تأمين منافع مادي در درجه اول اهميت قرار دارد. مورخان چگونگي كودتا بر ضد آلنده را با آنچه كه در مرداد سال ۱۳۳۲ در ايران منجر به سقوط دولت دكتر مصدق شد مقايسه كرده و مشابه هم مي دانند. آلنده در دفتر خاطراتش نوشته است كه «تاريخ» شرم نثار دولت هايي خواهد كرد كه بدون دليل براي رسيدن به هدفهايشان از زور استفاده مي كنند. در پي كودتاي ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ شيلي، ظرف يك ماه، هفت حزب هوادار آلنده غيرقانوني اعلام شد و بيش از دو هزار تن از جمله چندين روشنفكر بنام شيليايي سر به نيست گرديدند. «تاريخ» نشان داد كه مردم شيلي در نخستين فرصتي كه به دست آوردند قدرت را به پيروان آلنده سپردند و دختر او اينك رئيس پارلمان است و تعقيب قضايي و مجازات پينوشه و همدستانش ادامه دارد.
www.iranianshistoryonthisday.com

انجمن ملي عكاسان ايران تشكيل مي شود
جامعه عكاسي ايران، در فراخواني عام براي رفع بسياري از مشكلات موجود در جامعه عكاسي سي ام مهرماه را تاريخ قطعي نشست عمومي عكاسان ايران در جهت تشكيل انجمن ملي عكاسان ايران اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، جمعي از نهادها، انجمن ها و دست اندركاران نشريات تخصصي عكاسي كشور، در يك تصميم جدي برآنند تا با نگاهي آسيب شناسانه به وضع موجود و چشم انداز آتي توسعه اين هنر در كشور و با هم فكري همه علاقه مندان گامي در جهت تعالي بخشيدن به اين هنر بردارند.اين جمع اميدوار است كه در سايه همكاري حرفه اي كليه عكاسان كشور اين امر به منصه ظهور برسد. به همين منظور با دعوت از طيف هاي مختلف عكاسي كشور و نهادهاي عكاس مستقر در تهران و شهرستانها نخستين جلسه رسمي خود را در تاريخ سي ام مهرماه ۸۳ در خانه هنرمندان ايران تشكيل دهد.
برپايه اين گزارش دستور كار اين جلسه، انتخاب هيات مؤسسي است كه در راستاي ايجاد انجمني فراگير و ملي گام بردارد. اين هيات موسس مي تواند از ميان عكاسان باتجربه و طيف نسل جوان امروز باشد. به اين ترتيب، هيات موسس مذكور پس از انتخاب، طي مدت زمان مشخصي موظف به تهيه پيش نويس اساسنامه بوده تا بعد با تشكيل مجمع عمومي به تاييد جامعه عكاسي برسد.

استقبال از واكنش پنجم در نيوزيلند
فيلم «واكنش پنجم» به كارگرداني «تهمينه ميلاني» در جشنواره نخل نيوزيلند در شهر ولينگتون اكران شد.
جشنواره بين المللي فيلم نخل از دو هفته پيش در نيوزيلند آغاز و اكران آثار تا اوايل هفته آتي ادامه دارد.به گزارش ايرنا از كوالالامپور، نمايش اين فيلم با استقبال و تحسين علاقه مندان رو به رو شده است.واكنش پنجم تاكنون در جشنواره هاي متعدد بين المللي شركت داشته و جوايز ارزشمندي را به خود اختصاص داده است.فيلم واكنش پنجم به مدت دو هفته در شهرهاي «كرايست چرچ» و «آكلند» نيز به نمايش در خواهد آمد.

نگارستان
ونسان ون گوگ
000514.jpg
«سيب زميني خورها» - ۱۸۸۵ / رنگ روغن روي بوم - ۱۱۴در۸۲ سانتي متر‎/ موزه ونگوگ / آمستردام
ون گوگ در سال ۱۸۸۵ پس از انجام مطالعات بسيار، تابلوي «سيب زميني خورها» را نقاشي كرد. يك جمع پنج نفره كه شام آنها مقدار ناچيزي سيب زميني است و درحالي كه زير روشنايي اندك يك چراغ پارافيني نشسته اند، موضوع تابلو را تشكيل مي دهند. رنگهاي تيره قهوه اي و خاكستري به كار رفته در اين نقاشي، اشاره به زمين دارد و نقاش با نشان دادن سيب زميني هاي خاكي به مقايسه در اين زمينه مي پردازد.در آن زمان اين نقاشي به بيان الزامات اجتماعي پرداخته است؛ فرم ها به گونه اي مورد ستم واقع شده ظاهر مي شوند و صورت پيكره ها غمگين و مضطرب، دستهايشان استخواني و در مجموع شبيه به كاريكاتور نقاشي شده اند.
نقاشي هاي ون گوگ طي اين دوران، در فضايي تاريك و با خطوط سنگين و ساده ارايه مي شوند و به عنوان «زجركشيده، رئاليسم تاريك» بيان مي گردند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
آيا روس ها اين بار جدي هستند؟
سه سال پس از رويداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، تاريخ عمومي (جهان) در همين ماه واقعه مشابهي را ثبت كرده و اينك در كنار ۱۱ سپتامبر، ۴ سپتامبر هم قرار گرفته است كه اولي در آمريكا و دومي امسال در روسيه اتفاق افتاد. با عمليات بي سابقه سپتامبر ۲۰۰۱جهان با نوع تازه اي از جنگ رو به رو شد كه گرهارد شرودر صدراعظم آلمان آن را «جنگ غيردولتي» نام نهاده و در پي آن دولت آمريكا سياست هاي داخلي و خارجي تازه در پيش گرفته است كه تغييردادن حكومت هاي افغانستان و عراق با توسل به نيروي نظامي، نفوذ در جمهوري هاي آسياي ميانه و قفقاز و بسط استقرار در خليج فارس از نتايج همين سياست هاي تازه و تا حدي خشن است و اين خشونت حتي آزادي ها و حقوق مدني را در آمريكا تحت تأثير قرار داده است. در عين حال، هر دو رويداد ضعف سازمان هاي اطلاعاتي و پليسي دو كشور را عيان ساخت. واقعه چهارم سپتامبر روسيه كه در قفقاز شمالي روي داد، روس ها و دولت روسيه را به اعتراض وادار كرد، مردم روسيه به دولت خود اعتراض كردند، و دولت روسيه به غرب. پس از ۱۳ سال دولت روسيه مجبور شد در قبال ادامه سياست هاي دوران جنگ سرد كه از جانب غرب نسبت به دولت مسكو اعمال مي شود صداي خود را بلند كند كه روس ها مي گويند كافي نيست و گول نمي خورند. روس ها به ويژه ملي گرايانشان در چند روز اخير نسبت به پوتين كه يلتسين (عامل انحلال شوروي) وي را به قدرت رسانيد دچار ترديد شده اند. ضعف هاي دولت پوتين در سياست داخلي كه در سه رويداد دو هفته گذشته آشكار شد و نرمش هاي او در برابر غرب، حتي صداي گورباچف را هم بلند كرده است. در پي رويداد ۴ سپتامبر و فشار روس ها، بالاخره پوتين و وزير خارجه او به غرب اخطار كردند كه در مسئله چچن مداخله نكند و در اين ميان مطالبي بيان شد كه جهانيان روشن شدند كه آمريكا و اتحاديه اروپا از عقب نشيني داوطلبانه ۱۳ سال اخير روسيه سوءاستفاده كرده، به مداخله در امور اين كشور پرداخته و پيشنهاد مذاكره دولت مسكو با تجزيه طلبان چچن را داده و همچنين انگلستان و آمريكا موافقت كرده اند به دو مقام فراري تجزيه طلبان چچني پناهندگي سياسي بدهند كه تقاضاي استرداد آنان شده است. با وجود اين، چند ساعت پس از انتشار تهديد رئيس ستاد ارتش اين كشور كه گفت ما در هر نقطه در جهان كه تروريست ها را بيابيم در هم مي كوبيم كه به تهديد «ارتش سرخي» تعبير شده و در غرب ايجاد ترس كرده بود، وزير دفاع روسيه به رفع و رجوع پرداخت و گفت كه هدف، خارج از مرزهايمان نيست. به اين ترتيب گمان نمي رود دولت فعلي مسكو بمانند جورج بوش كه تهديدهاي پس از ۱۱ سپتامبر خود را عملي ساخت، كاري جز تقويت ظاهري نيروي پليس در ماوراء قفقاز انجام دهد ولي بيشتر مفسران را عقيده بر اين است كه نشان دادن هرگونه ضعف بيشتر دربرابر اتحاديه اروپا و آمريكا، سبب انشعاب ناسيوناليست هاي روسيه خواهد شد و آن دسته كه خود را «واقعي» مي دانند راه جدا گانه در پيش خواهند گرفت و اين رشته سر دراز خواهد داشت.
سومين توفان دريايي در سه هفته
خبر اول رسانه هاي آمريكا را توفان «ايوان» (گرفته شده از نام ايوان مخوف تزار روسيه) تشكيل مي دهد كه جزيره گرانادا (يك كشور مستقل) را ويران ساخته و ده ها تن را كشته، جامائيكا و جزيره هيسپانيولا را هم به همين روز نشانده و به فلوريدا نزديك مي شود. اين توفان كه شديدتر از توفان هاي فرانسس و چارلي است، سومين توفاني است كه ظرف سه هفته در كارائيب ايجاد و شرق ايالات متحده را مورد حمله قرار مي دهد. دو توفان قبلي تلفات وارد ساختند و ميلياردها دلار زيان به بار آوردند. براي سومين بار ظرف سه هفته به ساكنان فلوريدا و ايالت هاي مسير طوفان، اندرز تخليه داده شده است. راديو تلويزيون هاي آمريكا هر ساعت چندبار وضعيت توفان «ايوان» و مسير آن را پخش مي كنند.
كشمكش رسانه اي بر سر «وياكس»
اول سپتامبر جاري در يك نشست پزشكي مربوط به داروهاي ضد «آرتراتيس» (تورم مفاصل) در فرانسه اعلام شد كه داروي «وياكس» ساخت كارخانه آمريكايي «مرك و شريك» كه نام شيميايي اش «روفلوكسيب» است تاكنون موجب چند حمله قلبي شده و احتمال ابتلاء مصرف كننده آن به بيماري قلبي ۵۰ درصد بيشتر از داروي ديگر موسوم به «سلبركس» است. اين مطلب در همان اجلاس مورد تاييد سازمان ملي دارو و غذاي آمريكا (اف.دي.ا) هم قرار گرفت و از آن پس روزنامه ها دنباله كار را گرفتند و سراغ مصاحبه با پزشكان و بيماران مربوط رفتند. كمپاني «مرك و شريك» به جاي توجه به اين مطالب، از روز بعد بر ميزان آگهي هاي تلويزيوني خود و تبليغ براي قرص «وياكس» افزوده و اين اعلان ها در ساعت اخبارپخش مي شوند و در آن فوائد اين دارو ذكر مي شود و مصرف كنندگان مانده اند كه كدام را باور كنند: مفاد اعلان هاي تلويزيوني و يا گزارش روزنامه ها و اظهارات سخنرانان نشست فرانسه را.
شهادت سه ژنرال برضد «سيا»
پريشب شبكه هاي تلويزيوني تصوير سه ژنرال آمريكايي را در جلسه كميسيون سناي اين كشور كه در كنار هم نشسته بودند تا به پرسش هاي سناتورها درباره شكنجه در زندان ابوغريب پاسخ دهند پخش كردند. اين سه ژنرال كه به موضوع شكنجه در آن زندان كه افكار عمومي جهان را تحت تأثير قرارداده رسيدگي كرده اند در پاسخ به يك سئوال تأييد كردند كه مأموران «سيا» هنگام بازديد نمايندگات صليب سرخ جهاني، بيش از يكصد زنداني زندان ابوغريب را پنهان كرده بودند تا مورد مصاحبه واقع نشوند. دو تن از اين ژنرال ها، ژنرال في و ژنرال كرن، گفتند كه پنهان كردن زندانيان از چشم مأموران صليب سرخ نقض قوانين بين الملل است.

بهارستان
چه شيرين چيزي است
زيستن،
چون كودكان شگفتي كنان
و چون ترانه اي عاشقانه را احساس كردن
ناظم حكمت _ ترجمه ثمين باغچه بان

جشنواره فيلم هاي آسيايي در ژاپن با ۳ فيلم ايراني گشايش يافت
جشنواره ۲۰۰۴ فيلم هاي آسيايي فوكواوكا با حضور آثار۱۴ كشور آسيا و اقيانوسيه و از جمله ايران روز جمعه در ژاپن گشايش يافته است.
«كيتادا» يكي از دست اندركاران جشنواره فوكواوكا به خبرنگار ايرنا گفت كه در اين جشنواره ۲۷ فيلم از كشورهاي آسيا و اقيانوسيه به نمايش در مي آيد.
وي افزود كه سه فيلم ايراني شامل «مارمولك» به كارگرداني كمال تبريزي، «ميهمان مامان» ساخته داريش مهرجويي و «اشك سرما» به كارگرداني عزيزالله حميد نژاد در اين جشنواره روي پرده مي رود.
وي گفت كه كارگردانان و چند تن از هنرپيشه هاي اصلي اين سه فيلم ايراني براي معرفي فيلم هاي خود به اين جشنواره دعوت شده اند.
جشنواره فيلم هاي آسيايي فوكواوكا تا بيستم سپتامبر (۳۰ شهريور) برپاست.
اين جشنواره كه هر سال برگزار مي شود از سال۱۹۹۱ ميلادي با هدف معرفي فيلم هاي ارزشمند كشورهاي آسيايي آغاز شده است.
آثار كارگردانان ايراني همه ساله بخشي از فيلم هاي اين جشنواره را به خود اختصاص مي دهند و سال گذشته نيز دو فيلم از مجيد مجيدي و يك فيلم از منيژه حكمت در اين جشنواره روي پرده رفت.

كارنامه يك استاد
يكصد و چهل و يكمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به بررسي كارنامه استاد محسن جهانگيري و پژوهش هاي او اختصاص دارد.
اين نشست در ساعت ۱۷ روز ۲۴ شهريور در محل خانه كتاب برگزار مي شود.

فارنهايت ۱۱/۹در موزه سينما
فيلم  فارنهايت  ۱۱/ ۹ ساخته  جنجالي  مايكل  مور، كارگردان  آمريكايي  از۲۳ شهريور همزمان  با يازدهم  سپتامبر در تهران  اكران  مي شود.اين  فيلم  كه  با موضوع  ارتباط پنهان  و آشكار خانواده  بوش  و بن  لادن  ساخته  شده  است  ضمن  بررسي  حادثه  يازدهم  سپتامبر، ارتباطات  پنهان  و پشت  پرده  سياستمداران  آمريكايي  براي  رسيدن  به  اهداف  خود را به  نمايش  مي گذارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
روزنامه
چهارراه شلوغ بود. مرد پايش را روي ترمز گذاشت.
شيشه را پايين كشيد، ضبط را كم كرد و صدا زد: «روزنامه اي! روزنامه اي!»
پسرك عرق هاي صورتش را پاك كرد و به طرف مرد دويد.روزنامه را دراز كرد. مرد پول را كف دست پسرك گذاشت.چراغ سبز شد. روزنامه در دست پسرك و لبخند روي لبان مرد ماند.
مينو همداني زاده

گشتي در دنياي خبرها
آرام كردن سگ با موسيقي
بلفاست: معمولان صاحبان سگ ها و همسايگان آنها از صداي پارس كردن اين حيوانات شاكي هستند. خوشبختانه اخيرا دانشمندان دانشگاه بلفاست شيوه اي تازه را براي آرام كردن سگ هاي پرسر و صدا كشف كرده اند. در صورتي كه براي سگ ها صداي پيانو همراه با آ واز پرندگان و صداي آبشار پخش شود، پارس كردن اين حيوانات به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت.به همين دليل به صاحبان سگ ها توصيه مي شود در اغلب مواقع براي حيوانات خود چنين آواهايي را پخش كنند.
طب سوزني براي شتر
بروكفيلد: از چند سال پيش يكي از شترهاي باغ وحش بروكفيلد در پاهاي جلوي خود احساس درد شديدي مي كرد و هيچ دارويي در بهبود درد وي موثر واقع نشده بود.به همين دليل يكي از كارگران باغ وحش پيشنهاد كرد تا با استفاده از طب سوزني، درد شتر را كاهش دهد. به همين دليل از يك متخصص طب سوزني دعوت شد در فواصل زماني معين به درمان شتر بپردازد.در حال حاضر يكسال از آغاز درمان شتر مورد نظر مي گذرد و او ديگر از ناحيه پا احساس درد نمي كند.
مردان خودخواه
لندن: نتايج تازه ترين نظرسنجي حاكي از آن است كه بيش از نيمي از پدران در انگليس شبها در حين گريه كردن كودكانشان خود را به خواب مي زنند به همين دليل همسران خود را دچار بيخوابي مي كنند.همين خودخواهي پدران باعث شده تا ۶۰ درصد زنان با شوهران خود درگيري لفظي پيدا كنند.كودكان معمولا قبل از سن ۵ ماهگي هر شب چند بار گريه مي كنند.
روغن زيتون به جاي آنتي بيوتيك
اسلو: يك پرستار در اتريش به اشتباه به جاي آنتي بيوتيك، روغن زيتون به يك بيمار سالمند تزريق كرد. با توجه به اينكه آنتي بيوتيك و روغن زيتون در يك طبقه و در كنار هم قرار داده شده بود، پرستار خسته به اشتباه، روغن زيتون را به بيمار ۷۹ ساله تزريق كرد.
خوشبختانه در حال حاضر خطري اين پيرزن را تهديد نمي كند.
قرار بود يك فيزيوتراپ از اين روغن زيتون براي ماساژ يكي از بيماران استفاده كند.
حفظ جدول ضرب
اكستر: چند سالي است كه به معلمان انگليس دستور داده شده، دانش آموزان را موظف به حفظ  كردن جدول ضرب نكنند. در عوض دانش آموزان از ماشين حساب استفاده مي كنند.
اما نتايج آخرين ارزيابي علمي به عمل آمده از دانش آموزان انگليسي حاكي از آن است كه دانش  آموزاني كه جدول ضرب را حفظ كرده اند، دو برابر سريع تر از دانش آموزاني كه از ماشين حساب استفاده مي كنند، محاسبات را انجام مي دهند.به همين دليل بار ديگر به معلمان توصيه شده، دانش آموزان را وادار به حفظ كردن جدول ضرب نمايند.
اتلاف وقت در ترافيك
واشنگتن: هر راننده آمريكايي هر سال به طور متوسط ۴۶ ساعت از عمر خود را (و يا دو روز كاري) را در ساعات اوج ترافيك به هدر مي دهد.براساس آمارگيري انجام شده، شهر لس آنجلس صاحب بدترين ترافيك در ميان شهرهاي آ مريكا است كه شهروندان اين شهر هر سال به طور متوسط ۹۳ ساعت در ترافيك  گير مي كنند . اين رقم در شهرهاي واشنگتن و نيويورك به ترتيب ۶۷ و ۵۰ ساعت است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۳۷دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۵ دقيقه

گل و گياه
شيرخشت هميشه سبز
000512.jpg
نام علمي: Cotoneaster lacteus
خانواده: ROSACEAE
درختچه هميشه سبز به بلندي و گستردگي ۴ متر است. داراي شاخه هاي كماني و برگهاي بيضي شكل بوده و گلهاي شيري رنگ آن در تابستان ظاهر شده و سپس به ميوه هاي گرد و قرمز رنگ تبديل مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك نسبتاً غني و مرطوب با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن در شاسي سرد و تهيه قلمه ريشه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |