شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۳ - Sep 11, 2004
دبيركل سازمان ملل:
مبارزه با تروريسم بايد قانوني باشد
درپي تهديد روسيه براي حمله به پايگاههاي تروريستها در هر نقطه از جهان، «كوفي عنان» دبيركل سازمان ملل روز پنج شنبه گفت: «مبارزه با تروريسم بايد در چارچوب قانوني صورت گيرد.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مكزيكو، عنان در كنفرانسي خبري گفت: «ما بايد شيوه هايي را براي مبارزه موثر با تروريسم بيابيم، اما قبل از هر چيز بايد از اين مساله اطمينان كسب كنيم كه اين روشها حاكميت قانون و حقوق اساسي شهروندي را تهديد نخواهد كرد.» وي افزود: من به مبارزه با تروريسم اعتقاد دارم اما كشورها بايد با همكاري يكديگر عمل كنند.
از سوي ديگر، رئيس جمهور روسيه و صدر اعظم آلمان در بيانيه مشتركي بر مبارزه با تروريسم تاكيد كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، در اين بيانيه كه شب جمعه منتشرشد، روسيه و آلمان تاكيد كردند، در چارچوب سازمان ملل متحد، گروه هشت كشور صنعتي، شوراي روسيه، ناتو، سازمان امنيت و همكاري اروپا و شوراي اروپا در زمينه مبارزه با تروريسم تلاش خواهند كرد.
در همين حال الكساندر كواشينفسكي رئيس جمهور لهستان ديروز در نطقي راديويي بر ضرورت همبستگي بين المللي در مبارزه با تروريسم تاكيد كرد.

تشديد فشارهاي ناموفق آمريكا
در آستانه اجلاس شوراي حكام
در آستانه تشكيل اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي و مقاومت برخي هم پيمانان آمريكا با پيشنهاد ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل دور جديد اتهامات ، تلاش ها و ادعاهاي آمريكا درخصوص فعاليت هسته اي ايران آغاز شده است.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، ايران را به تلاش براي فريب دادن جامعه بين المللي قبل از برگزاري نشست شوراي حكام متهم كرد. بوچر مدعي شد كه ايران تلاش مي كند قبل از نشست دست به يك مانور سياسي بزند.وي وعده هاي ايران براي تعليق غني سازي اورانيوم را تنها با هدف مانع تراشي در مذاكرات هفته آينده آژانس عنوان كرد.
درهمين حال پاول وزير خارجه آمريكا مي گويد واشنگتن قصد دارد به فشارهاي خود بر ايران ادامه دهد تا پرونده اين كشور به شوراي امنيت ارجاع شود.
از سوي ديگر جان بولتون معاون وزير خارجه آمريكا به منظور بررسي مسايل هسته اي ايران فردا عازم سرزمين هاي اشغالي مي شود. رويترز در اين خصوص به گمانه زني هايي درمورد احتمال يك اقدام پيشگيرانه نظامي عليه ايران از سوي رژيم اشغالگر اشاره مي كند.
آمريكا در جديدترين ادعاهاي خود كه خبرگزاري فرانسه آن را مخابره نموده به نقل از يك مقام اطلاعاتي غيرآمريكايي مي گويد: ايران مواد هسته اي را فقط از پاكستان خريداري نمي كند و اين در پاسخ به اظهارات سخنگوي وزارت خارجه پاكستان بوده كه روز گذشته همكاري هسته اي پاكستان و ايران را قويا تكذيب كرده است.
آمريكا در تلاش است كه اگر نتواند درخصوص ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت موفق باشد حداقل تا بعداز انتخابات رياست جمهوري آمريكا پرونده را باز نگه دارد.روزنامه هاي انگليس نيز در اين خصوص به نقل از دولت انگليس به ضرب الاجل دوماهه تعيين شده براي ايران اشاره مي نمايند كه درحقيقت بيانگر شكست تلاش هاي آمريكا در ارجاع پرونده هسته  اي ايران به شوراي امنيت مي باشد.
روزنامه انگليسي تلگراف ضرب الاجل دوماهه را به منظور شفاف سازي درمورد برنامه هسته اي ايران خوانده و خواستار توقف فعاليت هاي غني سازي اورانيوم شده اند.
اين روزنامه باز نگه داشتن پرونده ايران را در شوراي حكام تا جلسه نوامبر به هدف افزايش فشارها بر تهران خوانده است.
روزنامه انگليسي گاردين نيز در گزارشي به اولتيماتوم دوماهه دولت انگليس اشاره كرده و خواستار توقف تمامي فعاليت هاي ايران براي ساخت بمب شده است.آنچه كه قابل توجه مي باشد اين است كه آمريكا علي رغم تلاش هاي فشرده ديپلماتيك موفق به ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت نبوده است.

كاهش پايگاههاي نظامي ناتو در اروپا
فرمانده كل نيروهاي ناتو در اروپا ديروز در مسكو از كاهش پايگاههاي اين سازمان در اروپا خبر داد.به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو جيمز جونز گفت: تعداد پايگاههاي ناتو در اروپا بسيار زياد است و اين پايگاهها هزينه هاي سنگيني براي ناتو دارد.جونز افزود: ناتو قصد استقرار پايگاه نظامي در كشورهاي حوزه بالتيك و گرجستان ندارد.فرمانده كل نيروهاي ناتو تاكيد كرد اين سازمان تهديدي ضد روسيه نيست بلكه ناتو علاقه مند به روسيه قدرتمند است.

پليس انگليس يك مهاجم به دفتر نخست وزير اين كشور را دستگير كرد
پليس  محافظ ساختمان  نخست  وزيري  انگليس  ديروز يك  مهاجم  را كه  قصد داشت  با پتك  به  دفتر توني  بلر حمله  كند، دستگير كرد.
به  گزارش  شبكه  خبري  بي . بي . سي ، اقدام  اين  مرد، صبح  جمعه  منطقه  وايتهال  (محل  دواير اصلي  دولت  انگليس ) را براي  ساعتي  به  هم  ريخت .
خيابانهاي  اطراف  نخست  وزيري  و ديگر دواير مهم  دولتي  و پارلمان  انگليس به  مدت  هفتاد دقيقه  توسط پليس  به  كلي  مسدود شد. براساس  اظهارات  يك  سخنگوي  اسكاتلنديارد، اين  حادثه  ارتباطي  بافعاليتهاي  تروريستي  نداشته  و احتمالا يك  حركت  اعتراضي  يا ناشي  از بيماري رواني  فرد بوده  است .
به  گزارش  پليس ، اتومبيل  فرد مهاجم  كه  در نزديكي  دفتر نخست  وزيري انگليس  پارك  شده  بود توسط تجهيزات  الكترونيكي  ماموران  مورد بازرسي  دقيق  قرار گرفت .
هفت  ماه  پيش  نيز گروهي  از معترضان  به  سياستهاي  دولت  انگليس  درباره عراق  با رنگ  به  دفتر بلر حمله  كردند كه  بر اثر آن پنج  نفر به  اتهام  خسارت زدن  به  اموال  عمومي بازداشت  شدند.

معاون وزير امورخارجه آمريكا به سوريه مي رود
يك منبع ديپلماتيك لبنان خبر داد: ويليام برنز معاون وزير امورخارجه آمريكا در امور خاورميانه ظرف روزهاي آينده براي مذاكره با مقامات سوريه راهي اين كشور خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين منبع ديپلماتيك لبنان در بيروت روز پنجشنبه به خبرگزاري فرانسه گفته بود: سفري كه قرار بود برنز در چارچوب سفر دوره اي خود به خاورميانه و شمال آفريقا و بيروت انجام دهد، پيشتر لغو شده بود.
بنابراين گزارش، سفر اين مسئول دولت آمريكا به دمشق در زماني صورت مي گيرد كه روابط ميان سوريه و آمريكا به دنبال تحريم هاي اقتصادي عليه دمشق در مي گذشته تيره شده است.
همچنين روابط سوريه _ فرانسه هم پس از آن رو به تيرگي نهاد كه پاريس و واشنگتن هفته گذشته طرحي را در شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب رساندند كه براساس آن سوريه بايد تمام نيروهاي خود را از خاك لبنان خارج و از ايفاي هرگونه نقش در انتخابات رياست جمهوري در اين كشور خودداري كند.

شش نظامي انگليسي در سانحه هوايي در جمهوري چك كشته شدند
يك فروند بالگرد نظامي  انگليس روز پنج شنبه در جمهوري چك دچار سانحه شد كه بر اثر آن شش نظامي  اين كشور كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پراگ، بالگرد حامل نظاميان انگليسي كه در رزمايش مشترك انگليس و جمهوري چك شركت داشتند در نزديكي شهر  برنو ،  در شرق جمهوري چك با زمين برخورد كرد و دچار حريق شد كه دراين سانحه همه شش سرنشين بالگرد كشته شدند.
پيتر ويكندن، سخنگوي سفارت انگليس در پراگ با تاييد اين خبر گفت:  تمامي  شش نظامي  انگليسي حاضر در بالگرد نظامي كه در جريان برگزاري رزمايش مشترك با نيروهاي جمهوري چك سقوط كرد، كشته شدند.
تحقيقات در باره علت سقوط بالگرد نظامي انگليس از نوع لينكس ادامه دارد.

تلاش آمريكا براي مداخله در روند اصلاحات در خاورميانه
آمريكا در چارچوب ابتكار همكاري با كشورهاي خاورميانه چندين دفتر هماهنگي در تونس و ابوظبي داير كرده است تا به ادعاي مقامات كاخ سفيد از اصلاحات در كشورهاي مغرب عربي و خاورميانه حمايت كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از تونس، پيتر مولرئان، رييس دفتر هماهنگي آمريكا در تونس روز پنجشنبه در جمع روزنامه نگاران با بيان اين مطلب افزود: تاسيس دفاتر منطقه اي در چارچوب ابتكار همكاري آمريكا با خاورميانه نشان دهنده اين واقعيت است كه واشنگتن قصد دارد به طور مستمر و طولاني مدت با ملت ها و دولت هاي منطقه همكاري كند.
براساس اين گزارش، پيتر مولرئان با ادعاي اينكه آمريكا قصد ندارد در امور داخلي كشورهاي منطقه دخالت كند افزود: تاسيس اين دفاتر در كشورهاي يادشده اين امكان را به ما مي دهد كه از تمايل مردم منطقه براي ايجاد اصلاحات مطلع شويم و برنامه هايي براي حمايت از آنها تهيه كنيم.
ابتكار همكاري آمريكا با كشورهاي خاورميانه كه در دسامبر سال ۲۰۰۲ مطرح شد در هفده كشور الجزاير، عربستان سعودي، بحرين، مصر، امارات عربي متحده،  عراق، فلسطين اشغالي، اردن، كويت، لبنان، مغرب، عمان، قطر، سوريه، سرزمين هاي فلسطيني، تونس و يمن به اجرا گذاشته خواهد شد.

روسيه درباره دخالت در امور داخلي اين كشور به آمريكا و انگليس هشدار داد
وزير امور خارجه روسيه روز پنج شنبه بارديگر درباره دخالت در امور داخلي اين كشور به آمريكا و انگليس هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو،  سرگئي لاورف در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به كشورهاي آمريكا و انگليس گفت:  اين كشورها با دادن پناهندگي سياسي به اصلان مسخدوف، رهبر شورشيان چچن به طور مستقيم در امور داخلي روسيه دخالت مي كنند. وزير امور خارجه روسيه افزود:  ما به كشورهاي غربي كه روسيه را به تجديد نظر در سياست و تاكتيك هاي خود در چچن توصيه مي كنند، اعلام مي كنيم كه در امور داخلي روسيه دخالت نكنند.
لاورف گفت:  برخي كشورها مي خواهند با اعطاي پناهندگي سياسي به تروريست هايي كه به طور مستقيم با مصايب مردم چچن مرتبط هستند،   در امور داخلي ما مداخله كنند.
وزير امور خارجه روسيه همچنين در مصاحبه با روزنامه ورميانووستي آمريكا و انگليس را به اتخاذ سياست هاي دوگانه در امر مبارزه با تروريسم متهم كرد.
لاورف گفت:  آمريكا و انگليس با ادعاي رهبري جنگ بين المللي عليه تروريسم از يك سو و اعطاي پناهندگي به تروريست ها از سوي ديگر سياست يك بام و دو هوا را در پيش گرفته اند. وزير امور خارجه روسيه گفت: حضور اصلان مسخدوف در آمريكا و انگليس به يكپارچگي ائتلاف ضد تروريسم ضربه وارد مي سازد. لاورف همچنين از رهبران و سياستگذاران آمريكا و انگليس كه به گفته وي همچنان الگوهاي قديمي جنگ سرد را دنبال مي كنند انتقاد كرد.
ساير تحولات
* جمعي از مخالفان سياستهاي آمريكا و انگليس در مسكو در مقابل سفارتخانه هاي اين دو كشور در مسكو در اعتراض به تحويل ندادن دو تن از جدايي طلبان چچني به روسيه تظاهرات اعتراض آميزي برگزار كردند.
* رئيس جمهوري روسيه طي حكمي  ژنرال «آناتولي كواشنين» رئيس پيشين ستاد مشترك ارتش روسيه را به عنوان رئيس منطقه فدرال سيبري تعيين كرد.
* جدايي طلبان چچني قول دادند به هر كس به آن ها در دستگيري ولاديمير پوتين كمك كند، ۲۰ ميليون دلار جايزه خواهند داد.

جنتي در خطبه نماز جمعه تهران:
مسئولان بگويند براي مبارزه با مفاسد اقتصادي چه كرده اند
خطيب نماز جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه ديروز تهران ضمن اشاره به مناسبتهاي هفته، با اشاره به جوسازيهاي رسانه هاي غربي درباره فعاليت هسته اي كشورمان اظهار داشت: به ما مي گويند شما بايد از اين علم و دانش محروم باشيد و بهانه هايي از قبيل ساخت سلاح هسته اي و بمب اتمي را مطرح مي كنند اما ما از حق خود صرف نظر نمي كنيم.
دبير شوراي نگهبان وضعيت عراق را ناگوار توصيف و تصريح كرد: حركت حضرت آيت ا... سيستاني مثبت و پرمعنا بود كه به داد مردم نجف رسيد. اين حركت جايگاه مرجعيت را نشان داد و نشان دادكه اين مرجعيت همان مرجعيتي است كه آ يت ا... شيرازي حكم تحريم تنباكو داد.

كوتاه از سياست ايران
حداد عادل: بايد براي مهاجرت روستائيان به شهرها چاره انديشي شود
رئيس مجلس شوراي اسلامي مهاجرت را يكي از عوامل خطرناك در از بين بردن روستاها دانست و گفت: براي مهاجرت مردم روستايي به شهرها بايد چاره انديشي شود.
وزير خارجه روسيه: گزارش آژانس درباره ايران مثبت است
وزير امور خارجه روسيه به دنبال انتشار گزارش آژانس بين المللي اتمي درباره ايران گفت: مسكو معتقد است پيشرفت مثبتي درباره برنامه مسئله هسته اي ايران حاصل شده است. به گزارش اينترفكس، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفت: ما اين گزارش را از آژانس بين المللي انرژي اتمي دريافت و مطالعه كرديم. اولين برداشت از آن مثبت است.
دويچه وله: آلمان و فرانسه با تحريم ايران مخالفند
شبكه خبري دويچه وله در تحليلي با اشاره به نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در هفته آتي و افزايش فشارهاي آمريكا و اسرائيل براي كشاندن پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل تصريح كرد: آلمان و فرانسه به شدت با اين امر مخالف هستند.
نيويورك تايمز:
همپيمانان آمريكا در برابر افزايش فشار عليه ايران مقاومت مي كنند
روزنامه نيويورك تايمز به نقل از مقامات دولت آمريكا نوشت: تلاش دولت بوش جهت ترغيب ايران براي كنارگذاردن برنامه هسته اي مشكوك خود با مقاومت در ميان برخي همپيمانانش روبرو شد كه هنوز در مورد جديت پيشنهاد جديد ايران اختلاف نظر دارند.اين مقامات گفتند: ايران اين پيشنهاد را هنگام مذاكرات خود با سه كشور بزرگ اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس مطرح كرد.
وضعيت پاسخگويي در قوه قضاييه نامشخص است
خبرگزاري فارس: با وجود گذشت حدود دو ماه از تعطيلي جلسات سخنگوي قوه قضاييه با خبرنگاران، هنوز از وضعيت پاسخگويي در اين قوه خبري در دست نيست. الهام در طول دوره مسئوليت خود با برگزاري جلسات منظم هفتگي در روزهاي سه شنبه با خبرنگاران نقش موثري در انتقال اخبار و ديدگاه هاي اين قوه به رسانه ها ايفا نمود.
نادران: وزيرراه امروز بايد به تقاضاي نمايندگان پاسخ دهد
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: مهلت يك هفته اي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به خرم وزير راه و ترابري پايان يافت و وي امروز بايد درباره ضرب الاجل نمايندگان پاسخ دهد.الياس نادران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري فارس با اشاره به پايان مهلت يك هفته اي خرم گفت:وي هنوز به تقاضاي كميته پاسخي نداده و قرار است كه باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي جهت مشخص شدن نتيجه با وي تماس بگيرد.وي تاكيد كرد: اگر پاسخ خرم به تقاضاي نمايندگان منفي باشد، استيضاح وي قطعي خواهد بود.

ديدار خاتمي با لوكاشنكو
همكاري ايران و بلاروس در صلح جهاني موثر است
سيد محمد خاتمي رييس جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در «مينسك» مورد استقبال رسمي «الكساندر لوكاشنكو» رييس جمهوري بلاروس قرار گرفت.
به گزارش ايرنا، پس از پايان مراسم استقبال مذاكرات خصوصي آقايان خاتمي و لوكاشنكو آغاز شد.
خاتمي در مذاكرات  رسمي با رئيس  جمهوري  بلاروس ،گفت: گسترش  روابط با بلاروس  براي  ايران  اهميت  دارد و اراده  دو كشور بر گسترش  اين  روابط نيز حائز اهميت  است .
آقاي  خاتمي به  شكوفايي  و پيشرفت  بلاروس  در عرصه هاي  اقتصادي ، اجتماعي  و فرهنگي  اشاره  كرد و گفت : همكاري هاي  ايران  و بلاروس  نه  تنها منافع  دو كشور را تأمين  مي كند، بلكه  براي  صلح  و عدالت  جهاني  نيز موثر است . در اين  ديدار لوكاشنكو رئيس  جمهوري  بلاروس  نيز با ابراز خرسندي  از حضور هيات  عاليرتبه  ايران  در كشورش ، اظهارداشت : اين  سفر كه  نقطه  عطفي  در مناسبات  دو كشور است  اميدوارم  منجر به  گسترش  و تقويت  روابط شود.
ايران و بلاروس شش سند همكاري امضا كردند
همچنين روز گذشته شش سند همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بلاروس درحضور رئيسان جمهوري دو كشور در مينسك به امضا رسيد.
به گزارش ايرنا، اين شش سند همكاري درخصوص اصول روابط مشترك و همكاري هاي گمركي، امنيتي، فرهنگي، كشاورزي و حوادث غيرمترقبه است.
سخنان رئيس جمهوري
در جمع ايرانيان مقيم بلاروس
همچنين سيد محمد خاتمي پنجشنبه شب در جمع ايرانيان مقيم بلاروس گفت: بازرگاني تنها امر تبادل كالا نبوده بلكه يكي از مهمترين راههاي ارتباط و انتقال مفاهيم و اقتباس فرهنگ ها از يكديگر بوده است.
وي افزود: حضور دانشجويان ايراني در اين كشور مي تواند روابط فرهنگي دو كشور را مستحكم تر كند.

تشييع پيكرهاي پاك پنج شهيد گمنام در تهران
در آستانه سالروز شهادت امام موسي كاظم(ع)، پيكرهاي پاك پنج شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس روز جمعه در تهران تشييع شد.
در مراسم تشييع پيكر پاك اين شهيدان، جمعي از مسئولان بسيج، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
پيكرهاي پاك اين شهدا از امامزاده عبدالله تا حرم امامزاده معصوم واقع در جنوب غربي شهر تهران، تشييع شد.

وزير خارجه هلند: ايران مطمئنا وارد برنامه ساخت سلاح هسته اي نمي شود
روحاني طرح راهبردي جديدي درباره موضوعاتي به غير از موضوع هسته اي و در زمينه جنگ با تروريسم، حقوق بشر و مناقشه خاورميانه ارائه كرده است
«برنارد بوت» وزير امور خارجه هلند كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، در گفت وگو با خبرگزاري رويتر گفت: حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در مذاكرات روز سه شنبه در لاهه هلند پيشنهاد تازه اي درباره برنامه هسته اي اين كشور ارائه داد.
بوت افزود: «وي (روحاني) تمايل داشت تا درباره برنامه هسته اي، ضمانت هاي كاملي ارائه دهد.»
وزير امور خارجه هلند گفت: «آنها (ايران) مطمئنا در برنامه اي كه به ساخت سلاح هسته اي منجر مي شود، وارد نخواهند شد. آنها اورانيوم براي ساخت سلاح را غني سازي نخواهند كرد.»
بوت افزود: «ايران براي پذيرش ناظران اتحاديه اروپا در تمامي تاسيسات هسته اي خود، ابراز تمايل كرده است.»
به گفته بوت، حسن روحاني همچنين طرح راهبردي جديدي درباره موضوعاتي به غير از موضوع هسته اي و در زمينه جنگ با تروريسم، حقوق بشر و مناقشه خاورميانه ارائه كرده است.
اين در حالي است كه ديپلمات ها روز سه شنبه اعلام كرده بودند تهران موافقت اصولي خود را با توقف توليد، آزمايش و مونتاژ سانتريفيوژ هاي غني سازي اورانيوم اعلام كرده است.
وزير امور خارجه هلند پيش از اين در گفت وگو با نشريه ايو بيزينس هشدار داده بود، چنانچه شوراي امنيت سازمان ملل درگير پرونده هسته اي ايران شود، بدان معنا خواهد بود كه بازرسي ها در جمهوري اسلامي ايران پايان يافته تلقي مي شود. وي در توضيح اين مطلب گفت، اطمينان يافته، اگر طي درخواست آمريكا، پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود، ديگر ايران بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي را نخواهد پذيرفت.
وزير امور خارجه هلند تأكيد كرد: «اروپا مي خواهد وقت بيشتري به ايران بدهد.»وي افزود: «بگذاريد اروپا بار ديگر مثل كشوري باشد كه شدت عمل نشان نخواهد داد و از قدرت ديپلماتيك و قدرت سياسي ابتكاري استفاده مي كند.»
بوت گفت: «ما اقدامات ايران را به دقت پي خواهيم گرفت زيرا نگراني هاي آمريكا را نيز درك مي كنيم.»
وي تأكيد كرد: «اگر پس از چند ماه مذاكره معلوم شد كه آنها (ايران) در حال فريبكاري هستند و همكاري ندارند، آنگاه شايد زمان آن فرا رسد كه روش  هاي ديگري پيگيري شود.»

يادداشت
انتخابات و رويكرد مسئولانه
م - قائمي مهر
۱- كساني كه خود را مكلف به اتخاذ رويكردي مسئولانه در قبال مسائل اساسي جامعه مي بينند بايد از حد انديشه هاي آني فراتر رفته و براساس اين واقعيت كه «پويايي نوع بشر تداوم دارد» به جاي پرداختن به حواشي بي اثر و غيرمفيد به «مقدمات ضروري» اين مسائل كه گستره اي جذاب و وسيع نيز دارد، بپردازند.
مقدمه ضروري بحث مهم رياست جمهوري نه در ارائه مصداق ها بلكه در طرح برنامه ها و راهكارهاي مناسب توسعه و پيشرفت جامعه در ذيل مديريتي توانمند است. پرداختن به راهبردها و ترسيم هدفهاي كيفي در اين مقوله آغاز راهي است كه نافي جامعه و در جهت هدفدار كردن آن و هم نيكو و مفيد براي مردم است.
۲- طرح زودهنگام انتخابات در بعد مصداقي نه تنها كمكي به جامعه و مردم نمي كند بلكه در اغلب موارد نتيجه معكوسي براي جريانهاي سياسي دارد و اين گزينه نمي تواند موجب تكرار وقوع رخدادي به همان شكل كه بوده گردد . زيرا يك جريان سياسي يك بار براي هميشه پديد مي آيد و هرگز به همان صورت كه بوده تكرار نمي گردد. و نمي توان بر مركب باور غلط نشست و با به محاق بردن حقيقت و ناديده گرفتن اين تجربه و استعمال بيش از حد و نامناسب يك شيوه كه آن را مستعمل ساخته، درپي تثبيت «مقاصد رفيع خود »به عنوان انتخاب قطعي مردم بود.
ضرر اين شيوه يعني ارائه مصاديق براساس احتمالات جريانها و افراد سياسي در مساله تبليغات زودهنگام انتخابات رياست جمهوري علاوه بر اشباع كاذب ظرفيت پذيرش جامعه در اين مساله و ايجاد ياس در مردم و القاء اين شبهه كه « فردا از هر جهت مانند امروز است و در نتيجه ما در زندان زمان گير افتاده ايم» باعث مي گردد كه شايعاتي به عنوان خبر منعكس شودكه هيچگونه واقعيت خارجي نداشته وبارها تكذيب گرديده، نقل قولهاي مكرر از آمدن يا نيامدن يك «مصداق» و يا «اعلام قطعي» ورود يك مصداق ديگر تا حد «ايجاد ستادهاي انتخاباتي»!!
عليرغم تكذيب مكرر مصاديق مذكور مثال هايي از اين نوع شيوه غلطي است كه امروزه در مطبوعات شاهد طرح آن هستيم و هيچكس و هيچ گروهي از آن سود نمي برد.
۳- اگر بپذيريم كه انتخابات رياست جمهوري از مصاديق خاص و مهم مسائل اساسي جامعه ما مي باشد و در صدد ارائه شكلي هدفدار در بررسي و پرداختن به اين موضوع باشيم  در اولين گام به سوي تعريف منطقي از يك برنامه مناسب خواهيم رفت تا گروهها و شخصيت هاي سياسي مصاديق خود را براساس آن برنامه معرفي نمايند.و اين خود نيازمند پذيرش اين واقعيت است كه «هنرمنديهاي فردي در كار مملكت داري تنها كارساز نيست» و در كنار آن نياز اساسي،«تفكرات و برنامه هاي سازمان يافته» وواقعي است. و به طور قطع كشش و جاذبه اين محور در آ ن حد است كه تا راي گيري قابل پيگيري و طرح باشد و بيانگر القا زودهنگامي انتخابات نگردد و وقت و انرژي مردم را هم تلف نكند.
۴- اگر جريانها و شخصيت هاي سياسي نگران از دست دادن موقعيت خود نباشند و بپذيرند كه واقعيت خيلي از مواقع آن سوي حب و بغض آنهاست و جايگاه خود را براساس باور غلط تعريف نكرده باشند تا آنجا كه مانند خروس تصور كنند  آفتاب براي شنيدن صداي آ نها طلوع مي كند، و به اين واقعيت باور داشته باشند كه شفافيت اهداف و ارائه برنامه براساس اهداف خدمت  محوري جايگاه آنها را همچون خورشيد خواهد نمود كه بعد از پائين آمدن در غروب يك روز، در بامداد يك روز ديگر بالا مي رود، هرگز در انتخاب «راههاي كار» حقيقت را فداي مصلحت و اصل را فداي فرع نمي كنند تا در افواه و انظار مردم متهم به تناقض گويي و نزديك بيني شوند.

آيت الله مكارم شيرازي: بازسازي بم آبروي كشور است
خبرگزاري فارس: آيت الله مكارم شيرازي روز چهارشنبه در ديدار استاندار كرمان با انتقاد از كساني كه در مسئله بم به دنبال مصالح سياسي خود هستند، بازسازي صحيح بم را آبروي كشور دانست.
وي افزود: اگر ما بتوانيم در آزمون بازسازي بم موفق شويم و اطلاع رساني مناسبي هم داشته باشيم براي جهان بسيار موثر است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |