شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۳ - Sep 11, 2004
تلاش ايران براي حذف موارد غيرشرعي
از سند نهايي نشست زنان
معاون طرح و برنامه مركز امور مشاركت زنان نهاد رياست جمهوري، از تلاش ايران براي حذف مواردي در متن سند نهايي نشست نمايندگان دولتي زنان در بانكوك كه با اصول شريعت مغايرت دارد، خبر داد.
«رضا توقيفي» ديروز در روز پاياني نشست عالي بين الدولي منطقه آسيا ۵، به خبرنگار ايرنا، گفت: جمهوري اسلامي ايران در خصوص مبارزه با فحشا و قاچاق زنان پيشنهادهايي را براي متن نهايي نشست نمايندگان دولتي زنان در بانكوك طرح كرده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه نمايندگان كشورهاي تنظيم كننده سند با موارد پيشنهادي ايران مقاومت نكنند و در تنظيم نهايي سند محورهاي مطرح شده توسط هيأت ايراني را در تنظيم سند نهايي لحاظ كنند.
توفيقي با اشاره به تنوع فرهنگي كشورهاي عضو (اسكپ)، افزود: برخي از كشورها كه عادات، رسوم وفرهنگ متفاوتي با مفاهيم طرح شده دارند در مقابل اين موارد از خود مقاومت نشان مي دهند.
در اين نشست چهار روزه كه مقامهاي عالي رتبه و نمايندگان دولتي حدود ۴۲ كشور جهان حضور دارند، موضوعات حساس و نگراني هاي طرح شده در برنامه عمل همچون جهاني شدن و توانمندسازي زنان، خشونت عليه زنان، قاچاق زنان و كودكان، ديدگاه جنسيتي در جامعه اطلاعاتي و حكومت و مشاركت سياسي زنان مورد بررسي قرار مي گيرند.
سند پكن، برنامه عمل چهارمين كنفرانس جهاني زن است كه در سال ۱۹۹۵ با شركت نمايندگان سازمانهاي دولتي و غيردولتي ۱۸۵ كشور جهان در پكن پايتخت چين به تصويب رسيد.
كنفرانس جهاني زن، هر ۱۰ سال يكبار توسط سازمان ملل برگزار مي شود.
قاچاق زنان مشكل بزرگ دنيا است
همچنين مدير بخش توسعه زنان اداره امور اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد، گفت: «قاچاق زنان»، مشكل بزرگ جامعه زنان دنيا ست.
«كارولين هنن» روز جمعه در حاشيه برگزاري چهارمين روز «نشست عالي پاسفيك» براي بررسي نتايج اجراي اسناد پكن و« پكن -بين الدولي منطقه آسيا۵ »، يكي از مشكلات اساسي زنان در بسياري از كشورهاي دنيا را عدم دسترسي آنان به مراجع تصميم گيري عنوان كرد.
وي، آمار جهاني حضور زنان در مجالس و مراكز تصميم گيري را ۱۴/ ۸ درصد اعلام كرد و افزود: آمار موجود از حضور كم زنان در دانشگاه ها و مسايل اقتصادي حكايت دارد.
هنن، با اشاره به اينكه در بسياري از كشورها هنوز شاهد رشد خشونت عليه زنان هستيم، گفت: مسئله خشونت عليه زنان از موضوع هاي مهم مورد بررسي در سازمان ملل است و به همين دليل در ماه آينده اين موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت.
وي، نزاع و درگيري را از عوامل بروز خشونت عليه زنان در دنيا نام برد و افزود: بيخانمان شدن تعداد زيادي زن و دختربچه در سراسر دنيا از آثار بارز نزاع و درگيري در كشورها ست.
هنن، با اشاره به اينكه فقر ناشي از خشونت و حضور كمرنگ در مراجع تصميم گيري از چالش هاي مهم زنان باقي خواهد ماند، چالش پيش روي و رو به رشد زنان را بيماري مهلك ايدز ذكركرد.
وي، خاطر نشان كرد: با افزايش تعداد زنان مبتلا به ايدز نسبت به مردان و رشد قابل توجه آن در چند سال گذشته، به نظر ميرسد اين بيماري بحران اساسي زنان دنيا است و به همين دليل سازمان ملل سعي دارد به اين موضوع بپردازد.
مدير بخش توسعه زنان اداره امور اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل، گزارش ارايه شده از سوي كشورها را دستاوردهاي خوبي در زمينه هاي تحصيل، بهداشت و اشتغال عنوان كرد و در عين حال گفت كه اين به معناي يك تصوير مثبت نيست زيرا اين كشورها هنوز با چالشها و مشكلات زيادي مواجه هستند.
نگاه ابزاري
مهم ترين مانع رشد زنان است
مشاور رئيس جمهوري در امور بانوان، نگرشهاي فرهنگي و برداشت نادرست از قوانين، سوءاستفاده جنسي از زنان و نگاه ابزاري به زن را از چالشها و موانع پيش روي زنان اعلام كرد.
به گزارش ايرنا دكتر «زهرا شجاعي» در ميزگرد مقام هاي عاليرتبه كشورهاي منطقه آسيا- پاسفيك در خصوص مسئله تقويت نهادهاي ملي، به بالا بردن سطح تشكيلات دولتي درارتباط با امور زنان و استفاده از بودجه براي توسعه امور زنان تاكيد كرد.
اين ميزگرد با حضور وزراي امور زنان و مسئولان دفاتر و كميسيون هاي امور بانوان كشورهاي منطقه آسيا اقيانوسيه در آخرين روز برگزاري نشست چهارروزه، مسئولان عالي رتبه كشورهاي اين منطقه براي بررسي چگونگي اجراي برنامه عمل پكن، برگزار شد.
در اين ميزگرد چهار پرسش «چالش هاي فراروي زنان در منطقه بعد از اجلاس ۵»، «شيوه هاي تقويت نهادهاي ملي»،« سازوكارهاي عملي در + پكن و پكن راستاي اجراي اسناد پكن» و «شيوه هاي حمايت منطقه اي براي اجراي بهتر» مطرح و بحث و بررسي شد.
رئيس مركز امور مشاركت زنان در اين ميزگرد درباره حمايت هاي منطقه اي گفت: موضوع زنان جدا از مسايل ملي و بين المللي نيست.
با توجه به اينكه كشورهاي اين منطقه بيشترين تنوع فرهنگي و مذهبي را دارند لذا هر تصميم به هر نحوي كه اتخاذ گردد بايد از منظر مصالح و منافع زنان عبور كند و با اين ديد به آن نگاه شود.
وي، در اين ميزگرد بر استفاده از ظرفيتها و توان هاي بالقوه موجود سازمان هاي منطقه اي براي پيشرفت امور زنان تأكيد كرد.
شجاعي با اشاره به اينكه مقام هاي عالي رتبه كشورها بايد درگير مسايل زنان شوند، تاكيد كرد كه موضوع زنان نبايد به حاشيه رانده شود.
در اين ميزگرد همچنين از سوي برخي كشورها تشكيل مركز مطالعات و تحقيقات زنان براي بررسي مقايسه اي گزارش ملي كشورهاي منطقه آسيا اقيانوسيه براي يافتن ميزان و علت پيشرفت اين كشورها مطرح شد كه مورد توجه شركت كنندگان در ميزگرد قرار گرفت.

كاهش سن شناسنامه اي براي خانمها غيرممكن است
معاون حقوقي سجلي سازمان ثبت احوال كشور در مورد درخواست برخي از متقاضيان به خصوص زنان مبني بر تغيير و كاهش سن شناسنامه اي خود، با بيان اينكه بحثي به عنوان تغيير سن در قانون ثبت احوال وجود ندارد، تصريح كرد: اين درخواست تنها در صورتيكه اختلاف سن واقعي با سن مندرج در شناسنامه بالاي ۵ سال بوده و به عبارت ديگر سن واقعي فرد بيشتر از سن شناسنامه اي او باشد، مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
سعيد عبودي به مهر گفت: طبق ماده واحده، قانون حفظ اعتبار اسناد سجلي، مصوب سال ۶۷ مجلس شوراي اسلامي تغيير سن ممنوع است، اما اين ماده واحده داراي تبصره اي است كه به موجب آن، صاحب شناسنامه تنها يك بار در طول عمر در صورتي كه اختلاف سن واقعي با سن مندرج در اسناد سجلي بيشتر از ۵ سال باشد، مي تواند در كميسيوني كه به اين منظور تشكيل مي شود، مورد بررسي و نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

كمك شهرداري براي ايجاد ۱۰ مركز نگهداري معتادان
قائم مقام دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شهرداري تهران ظرف دو ماه آينده ۱۰ نقطه شهر تهران را در اختيار قرار خواهد داد، تا مراكز نگهداري معتادان را در آن داير كنيم.
حجت جبل عاملي، قائم مقام دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر، در گفت و گو با ايلنا، گفت: با توجه به نتايج مثبت راه اندازي مراكز نگهداري معتادان، شهرداري پيشنهاد كرده است كه ظرف دو ماه آينده ۱۰ نقطه در محل هاي خوب تهران براي توسعه اين مراكز در اختيار ما قرار دهد.
وي، با اشاره به اين كه سامان دهي از وظايف اصلي شهرداري است، افزود: اين نقاط بعد از واگذاري در اختيار بهزيستي يا وزارت بهداشت قرار مي گيرد تا نسبت به تجهيز آنها اقدام كنند.
جبل  عاملي تصريح كرد: مراكز نگهداري معتادان فرصتي را فراهم مي كند كه فرد معتاد از مشاوره و راهنمايي هاي ارايه شده، استفاده كند. همچنين، اعتياد افراد از مراحل سنگين به سبك سوق داده مي شود.
وي، با اشاره به اين كه فرد معتاد از سوي خانواده و جامعه طرد مي شود، افزود: مراكز نگهداري معتادان موجب مي شود، كه فرد معتاد در خيابان ها رها نباشد و مكان مشخصي براي نگهداري آن وجود داشته باشد.
قائم مقام دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در پاتوق هايي كه براي معتادان ايجاد شده، امكانات بهداشتي و نظافتي فراهم مي شود و براي آنها پرونده تشكيل مي دهيم.
جبل  عاملي، با اشاره به اين كه پاتوق دروازه غار در ابتدا مورد اعتراض مردم اين محله قرار گرفت، تصريح كرد: بعد از آن كه مردم كارايي و تأثير مثبت اين پاتوق ها را ديدند، نه تنها نسبت به وجود آنها اعتراض ندارند؛ بلكه بعضي از آنها نيز نذورات خود را در اين مراكز ادا مي كنند.

نتايج يك نظرسنجي در ۲۸ استان كشور:
خانواده، دوست داشتني ترين نهاد است
بيشترين نارضايتي عمومي در ميان مردم ۲۸ استان كشور، از «وضع مالي» خودشان است.
به گزارش ايسنا، پس از وضع مالي، شغل و مسكن به ترتيب با حدود ۴۶ و ۵۴ درصد از كمترين ميزان رضايت مردم برخوردارند.
بر اساس نظرسنجي از مراكز ۲۸ استان كشور، خانواده با ۸۵، وضع سلامتي۸۱، ازدواج حدود ۷۹، شهر محل زندگي بيش از ۷۲ و وضع محل سكونت با حدود ۵۹ درصد بيشترين ميزان رضايت جامعه را دربرمي گيرند. در حالي كه تنها حدود ۲ درصد مردم خود را جزء طبقه بالا، ۵۱ درصد متوسط و حدود ۴۷ درصد جزء طبقه پايين مي دانند، بررسي ميزان رضايت جامعه از اوضاع اقتصادي كشور حاكي از رضايت زياد حدود ۵ درصد افراد است، به گونه اي كه به اعتقاد ۸۸ درصد افراد، فاصله ثروتمندان و فقيران نسبت به ۵ سال گذشته بيشتر شده است. اما همين نتايج حاكيست ۴۲ درصد افراد اوضاع سياسي را نسبت به ۵ سال گذشته بهتر ارزيابي و ۴۴ درصد آن را نسبت به آينده بدتر پيش بيني كرده اند.
همچنين بررسي اوضاع اجتماعي نشان مي دهد حدود ۷۷ و ۷۴ درصد مردم ميزان جرم و جنايت را در مقايسه با ۵ سال قبل و نسبت به ۵ سال آينده بيشتر ارزيابي و پيش بيني مي كنند و بيش از ۹۳ درصد معتقدند اعتياد در آينده گسترش بيشتري خواهد يافت. به اعتقاد ۸۷ درصد افراد نيز رواج صفات منفي اخلاقي در ۵ سال آينده بيشتر و رواج صفات مثبت به باور حدود ۱۶ درصد كمتر خواهد شد.
به گزارش ايسنا، نتايج پيمايش ملي ارزشها و نگرش هاي ايرانيان، در خصوص مهمترين عوامل خوشبختي و ميزان احساس خوشبختي حاكيست نيمي از مردم، خوشبختي را در سطح زياد احساس كرده و حدود ۲۸ و ۱۲ درصد در سطح متوسط و كم، چنين احساس دارند.

توصيه پزشكي - بهداشتي
سركه سيب بنوشيد
سركه سيب براي درمان بيماريهاي قلبي، چربي خون، تنگ شدن عروق قلب، تنظيم فشارخون، بيماريهاي درد مفاصل و گوارشي به دليل داشتن املاح معدني، پتاسيم و كلسيم مفيد است.
سركه سيب يكي از فرآورده هاي سيب و داراي مواد مختلفي همچون پتاسيم، سديم، سيليس، كلسيم، منيزيم، اكسيدفريك، آلومين كلر، اسيد فسفريك، اسيد گالوليك، اسيد ماليگ، گلوكز، ساكاروز، ويتأمين هاي B و A، ريبو فلاوين و ويتأمين PP، ويتأمين B5، ويتأمين H (بيوتين) و. . . است.
سركه سيب درختي، كلسيم را جذب بدن مي كند و بدن را از رسوب پاك مي كند و مي تواند در همه اين موارد اثر مفيدي به جاي بگذارد.
مصرف شربت سركه سيب درختي و عسل طبيعي در مواردي همچون رماتيسم، ورم مفاصل، امراض عصبي، كمبود كلسيم، اختلال روده ها، پيري زودرس، امراض قلبي، تصلب شرائين، زيادي و كمي فشارخون، چاقي، اختلالات مجاري ادرار، كثيف و غليظ شدن خون، اختلال سيستم گوارش، خونريزي، اختلال بينايي و ديد چشم، سنگيني شنوايي، آسم، زكام، مسموميت، اسهال، شكنندگي ناخن ها، سرگيجه، بيماري دندانها، تشنج هاي عضلاني و عصبي، اگزما، شوره سر و بي خوابي، سردرد، خستگي پوست، ورم كبد توصيه شده است.

بازسازي هتلها با ۱۳۰ ميليارد تومان اعتبار
000538.jpg
۱۳۰ ميليارد تومان اعتبار براي احداث و بازسازي هتلها اختصاص داده شده است و به صورت وام به متقاضيان پرداخت مي شود.
سيد حسن قدمگاهي در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: اين وام به كساني تعلق مي گيرد كه ضمن داشتن زمين، قصد سرمايه گذاري براي احداث واحد و هتل جديدي را دارند و البته زماني آنها مي توانند درخواست وام نمايند كه ۳۵ درصد كارهاي پروژه را پيش برده باشند.
وي افزود: پس از دادن پيشنهاد مبلغ وام از سوي سرمايه گذاران هتل، توسط سازمان گردشگري و بانك كار كارشناسي صورت مي گيرد و بعد از انجام اين مراحل با مبلغ اعتبار واقعي مورد درخواست موافقت مي شود.
وي خاطرنشان كرد: صاحبان واحدهاي قديمي و فرسوده نيز براساس پروژه بازسازي كه دارند، مي توانند براي درخواست وام به سازمان مراجعه نمايند و به هر كس با توجه به ارزش هتل و مشكلاتي كه دارد وام تعلق خواهد گرفت.
معاون سازمان گردشگري استان تهران تأكيد كرد: ۳۰ ميليارد تومان از اعتبار مورد نظر براي احداث، بازسازي و تجهيز هتلها از محل بودجه اداره شده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و ۱۰۰ ميليارد آن نيز براساس توافقات انجام شده با بانكها در نظر گرفته شده است.

هشدار يك روان شناس به والدين كنكوريها
مردود شدن در كنكور پايان آرزوها نيست
000540.jpg
يك روانشناس در آستانه اعلام نتايج كنكور گفت: انتظارات بيش از حد خانواده و اطرافيان از داوطلبان در كنار وارد آمدن فشارهاي عصبي ناشي از ترس تباه شدن آينده، فرد را در معرض خطر قرار مي دهد.
دكتر روشن، در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه توقعات خانواده ها از نتايج كنكور بيش از توان واقعي افراد است، گفت: در حال حاضر شرايط جامعه به گونه اي  است كه جوان نسبت به آينده خود بسيار حساس شده، كه قبولي و يا عدم قبولي در كنكور را مصادف با داشتن آينده درخشان و يا تباه شدن تمامي  آرزوهايش مي داند.
در اين شرايط نه تنها خانواده نبايد هيچ گونه فشار مضاعفي به داوطلب كنكور وارد كند، بلكه موظف است فرزند خود را نسبت به راه هاي مقابله با استرس  و فشارهاي ناشي از اين دوره، آگاه كند.
وي بي اطلاعي افراد را از مواجه با ترسهاي آينده و عدم قبولي در كنكور را بسيار خطرناك توصيف كرد و گفت: از زمان دادن امتحان تا زمان اعلام نتايج، فرد دست به گريبان هزاران نوع فكر و مواجه با استرس هاي مختلف است؛ اگر طي اين زمان نتواند راه مبارزه با استرس را پيدا كند، نخستين و بدترين راه حل را امتحان مي كند و خودكشي يكي از همين راه حل هاست.
اين كارشناس مسايل جوانان، با مطرح كردن مسايلي همچون عدم اعتماد به نفس، نداشتن سلامت رواني سبب مي شود اقدام به خودكشي مي كنند، گفت: هنگامي كه فردي با همه تلاش خود در كنكور قبول نمي شود، آينده خود را تباه شده و از بين رفته مي بيند و اگر اين فرد داراي شخصيت ضعيف و متزلزل باشد، آمادگي لازم براي اقدام به خودكشي را كسب مي كند.
وي با بيان اين كه پيشگيري تنها راه مبارزه و مقابله با مسايل اين دوره و پيامدهاي آنان است، گفت: بالا بردن عزت نفس افراد و پرهيز از بزرگ نمايي اين مسئله، اصلي ترين راه حل اين ايام است.
اين روانشناس با اشاره به تحقيقات صورت گرفته روي قشر جوان، گفت: شرايط اجتماعي حاضر احساس نااميدي را در جوانان افزايش داده و دولت و مسئولان موظفند كه با مهيا كردن شرايط ادامه تحصيل به خصوص فراهم آوردن شغل و حرفه براي داوطلب كنكور، كمك قابل توجهي در جهت شكوفايي استعدادهاي وي و بالارفتن اعتماد به نفس وي نسبت به زندگي انجام دهند.

جزئيات پرونده ايرانمهر اين هفته روشن مي شود
جزئيات نهايي پرونده بيمارستان ايرانمهر تهران اين هفته به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد.
بازپرس جليل قاعدي با اعلام اين خبر به خبرگزاري «مهر» افزود: نظريه دوم پزشكي قانوني در خصوص جزئيات پرونده ايرانمهر هفته گذشته توسط اين شعبه وصول شد، نتيجه نهايي اين پرونده اين هفته روشن خواهد شد.وي اضافه كرد: هر چند نظريه دوم پزشكي قانوني دريافت شد ولي به دليل وجود يكسري ايرادات جزئي مجددا باز گردانده شد تا در صورت رفع نواقص مذكور در هفته آينده پس از انجام تفهيم اتهام اقدامات تكميلي پرونده صورت پذيرد.
بازپرس پرونده بيمارستان ايرانمهر در خاتمه تصريح كرد: در اين هفته تمام جوانب پرونده روشن خواهد شد و در آن زمان مي توان جزئيات اين پرونده را به طور كامل اعلام كرد.

موانع جمع آوري كودكان خياباني
سازمان بهزيستي لايحه پيشنهادي اش را بدهد
متاسفانه هنوز حدود وظايف شهرداري و بهزيستي در جمع آوري كودكان خياباني تفكيك نشده است و همين مسئله هر روز شيوع اين پديده ناهنجار اجتماعي را در جامعه تشديد مي كند.
قدرت الله ايماني، در گفت و گو با ايلنا افزود: اگر چه سازمان بهزيستي در جمع آوري اين كودكان اذعان به عدم توانمندي دارد، ولي نبايد از اين مسئله شانه خالي كند و در صورت وجود هرگونه مشكلي از جمله كمبود مكان و اعتبار اين مسايل را در قالب لايحه به مجلس ارايه كند.
نماينده خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به آمادگي مجلس شوراي اسلامي در جهت كمك به جمع آوري كودكان خياباني گفت: به هر حال اين كودكان بايد سامان دهي و جمع  آوري شده و در محيطهاي مناسب تعليم و تربيت، آموزش ببينند و گروهي از آنها كه داراي خانواده ناتوان هستند، نيز به صورتي مناسب حمايت شوند.
ايماني افزود: متاسفانه به دليل اختلافات موجود بين شهرداري و سازمان بهزيستي هنوز حدود وظايف اين نهادها در سامان دهي اين بحث روشن نشده كه مجلس مي تواند با كمك اختيارات نظارتي خود اين مسئله را موشكافي و بررسي كند.

يادداشت
پيشنهاد به يك طرح رايگان
ابراهيم زاهدي مطلق
پسرك دانش آموز همزمان با من سوار اتوبوس شد؛ من بليت دادم و پسرك از راننده خواهش كرد كه او را «رايگان» سوار كند! راننده نپذيرفت و من اشاره كردم كه اجازه دهد تا پسرك دانش آموز سوار شود و بليتش را من بدهم. راننده با دلخوري پذيرفت و غرغركنان توضيح داد: دولت به دانش آموزان پول توجيبي (ماهانه) مي دهد براي همين كارهاشان. اما بعضي از اينها زرنگي مي كنند! پول  توجيبي شان را خرج ساندويچ و شكلات مي كنند و مي خواهند اتوبوس شان را رايگان سوار شوند!
... اشتباه نكنيد؛ اين گفت و گو و اتفاقاتش به ايران مربوط نمي شود. ماجرا را يكي از دوستان عزيز تعريف مي كرد كه سال ها قبل به انگلستان رفته بود.
كمك به دانش آموزان و خانواده هايي كه فرزندانشان مشغول به تحصيل هستند، در بسياري از كشورها رواج دارد. نحوه اين كمك ها البته با شرايط تحصيل و فرهنگ كشورها و مردم هر سامان متفاوت است (كه اين بسيار منطقي و صحيح است).
چهارشنبه هفته گذشته مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در مصاحبه اي خبر از رايگان شدن اتوبوس براي دانش آموزان مقطع ابتدائي داده و شرط بهره مندي از اين امكان، داشتن لباس مدرسه اعلام شده است.
ضمن تقدير از اينگونه طرحها كه به نفع سلامت جامعه است ، فقط به يك نكته مهم اشاره مي كنيم؛ با توجه به فرهنگ عمومي ما _ چه بسا در خارج از ايران هم چنين باشد- هر نوع «خدمات رايگان» بي ارزش تلقي شده و به همين دليل، كم كم از چرخه خدمات حذف و فقط تبعات تبليغي _ البته از نوع منفي اش _ باقي  مي ماند و زمينه اي براي مطالبات بعدي مي شود.
حالا كه مسئولان شركت واحد اتوبوس راني در صدد كمك به دانش آموزان هستند، اولاً از اين كه نام «رايگان» روي خدمات خود بگذارند، اجتناب كنند و با طراحي «بليت دانش آموزي» طبق ضوابطي اين امكانات را در اختيار دانش آموزان بگذارند.
ثانياً اين امكانات را در اختيار دانش آموزان دبيرستاني بگذارند كه هم صلاحيت و هم احتمال سفرهاي درون شهري شان بسيار بيشتر از دانش آموزان مقطع ابتدائي است.
دادن بليت به دانش آموزان دو حسن دارد:
۱- دانش آموز را در يك قواره كوچك، وارد تعامل اجتماعي مي كند.
۲- مهارت اجتماعي او را در درك يك نوع از «اوراق بهادار» و نحوه حفظ و نگهداري و خرج كردن آن بالا مي برد.

معاون مديركل آموزش و پرورش خبر داد:
جذب ۳۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل
معاون مدير كل آموزش و پرورش مقطع راهنمايي تحصيلي با اشاره به اينكه هر سال ۹ درصد از دانش آموزان مقطع راهنمايي از تحصيل باز مي مانند، گفت: با اختصاص اعتباري «از طرح آموزش براي همه» در سال تحصيلي آينده بيش از ۳۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل جذب مدارس مي شوند.
منصور فرجي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري «مهر» با اشاره به اينكه اعتباري بيش از يك ميليارد تومان براي جذب دانش آموزان بازمانده از تحصيل، خصوصا دختران بازمانده از تحصيل در مناطق محروم در نظر گرفته شده است، افزود: مشكلاتي همچون فقر اقتصادي، معلوليت جسماني، عدم وجود امكانات در روستاها و... از عمده مسائلي هستند كه سبب ترك تحصيل دانش آموزان مي شوند.
وي با تأكيد بر اينكه در سال تحصيلي گذشته بيش از ۲۶ هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل جذب مدارس شدند، گفت: آمار دقيقي از تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصيل وجود ندارد چرا كه بيشترين آمار دانش آموزان بازمانده از تحصيل مختص مناطق صعب العبور است.
معاون مدير كل آموزش و پرورش مقطع راهنمايي تحصيلي با اشاره به اينكه اعتبارات اختصاص يافته به جذب دانش آموز بازمانده از تحصيل از اعتبارات پروژه بين المللي «آموزش براي همه» در نظر گرفته شده است، درباره اين پروژه اظهار كرد: پروژه بين المللي آموزش براي همه از سال ۱۹۹۰ در دنيا شروع به كار كرد و در آن سال وزراي آموزش و پرورش دنيا در كشور تايلند متعهد شدند كه آموزش و پرورش با كيفيت را براي همه بچه هاي كشورشان، مخصوصا اقشار آسيب پذير فراهم كنند.

تعيين پوشش دختران با نظر شوراي مدرسه
شوراي مدارس مي تواند در زمينه نحوه پوشش دانش آموزان دختر بر اساس شرايط مناسب فضاي آموزشي، تصميم گيري كند.
عباس حاجي آقالو با بيان اين مطلب به ايسنا تأكيد كرد: در اين زمينه، قانون سكوت كرده، اما اين موضوع را مي توان از طريق مراجع قانوني، پيگيري و به عنوان پيشنهاد به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه داد. وي همچنين با اشاره به اين كه كليات نوع، رنگ و مدل پوشش دانش آموزان در آيين نامه اجرايي مدارس تعيين شده است، گفت: اختيار تصميم گيري در اين زمينه به شوراي مدرسه واگذار شده و با توجه به حضور نماينده انجمن اوليا و مربيان در اين شورا، والدين دانش آموزان مي توانند نظرات و پيشنهادهاي خود را در زمينه نوع، رنگ و مدل پوشش بيان كرده تا شورا در چارچوب قانون به آن عمل كند. وي ادامه داد: بعلاوه در قانون خواسته شده تا رنگ پوشش مدارس ابتدايي شاد و كودكانه انتخاب شود.
همچنين نويد ادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به اين كه در اين زمينه نياز به مصوبه جديد نيست، گفت: شوراي مجريان، بر اساس قوانين موجود و مصوبات قبلي مي توانند متناسب با شرايط مدرسه در زمينه نحوه پوشش دانش آموزان دختر تصميم لازم را اتخاذ كنند. وي با اشاره به اين كه محيط مدرسه بايد ضمن رعايت اصول تربيتي براي دانش آموزان، جذاب و نشاط انگيز باشد، افزود: شوراي عالي آموزش و پرورش بر عفاف و پوشيدگي دختران دانش آموز اصرار دارد؛ اما در شرايطي كه هيچ مردي در فضاي آموزشي حضور ندارد و اشراف پيراموني بر محيط مدرسه مشاهده نمي شود، طبيعي است كه نه تنها منعي براي مدير مدرسه از جهت پوشش آزاد دختران نيست، بلكه اين امر به دليل فعاليت بهتر دانش آموزان دختر بسيار لازم بوده و از جمله سياستهاي اجرايي است كه مديران مدارس مي توانند درباره آن تصميم گيري كنند.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |