شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۳ - Sep 11, 2004
بررسي بحران سودان در شوراي امنيت
«جرج بوش» رئيس جمهوري آمريكا ديروز از وجود خشونت در ايالت دارفور در غرب سودان كه به صحنه يك بحران بشري وخيم تبديل شده، اظهار شگفتي نمود و تأكيد كرد كه اين منطقه از سودان قرباني نسل كشي شده است.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، بوش در بيانيه اي گفت: دولت ما براي پايان دادن به رنج هاي اين ايالت از سودان (دارفور) تلاش مي كند.
وي افزود: ما به اين نتيجه رسيديم كه نسل كشي در دارفور وجود دارد. ما جامعه بين المللي را به تلاش براي جلوگيري از اين روند نسل كشي فرامي خوانيم.
كالين پاول، وزير امور خارجه آمريكا نيز روز پنجشنبه دولت سودان و شبه نظاميان عرب را به نسل كشي در دارفور متهم كرد.
دولت خارطوم نيز ديروز در واكنش به سخنان كالين پاول، به طور قاطع اتهامات دولت آمريكا مبني بر نسل كشي در سودان را رد كرد.
خضر هارون،سفير سودان در واشنگتن در نامه اي به وزارت امور خارجه آمريكا اين اتهامات را رد كرد.هارون گفت: به دنبال اتهاماتي كه كالين پاول مبني بر وجود نسل كشي در ايالت دارفور به دولت سودان وارد كرد، با وزارت امور خارجه آمريكا تماس گرفتيم و اين اتهامات را رد كرديم.
آمريكا هفته گذشته پيش نويس قطعنامه درباره ايالت دارفور را به اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد تحويل داد.
در همين حال منابع ديپلماتيك اعلام كردند اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل درباره تصويب قطعنامه پيشنهادي آمريكا درباره اعمال تحريم برضد سودان به اتفاق نظر دست نيافتند و اين در حالي است كه آمريكا اميدوار است هفته  آينده با اعمال اصلاحاتي اين قطعنامه تصويب شود.
نماينده چين در سازمان ملل در اين رابطه پيش از آغاز مباحث شوراي امنيت گفت، اگر آمريكا اين قطعنامه را اصلاح نكند، احتمالا پكن آن را وتو خواهد كرد.
اين در حالي است كه نمايندگان الجزاير و پاكستان در سازمان ملل نيز اعلام كردند احتمالا به اين قطعنامه راي ممتنع مي دهند مگر آن كه تغييري در تهديد تحريم سودان گنجانده شود.

انفجار در جاكارتا
000516.jpg
جماعت اسلامي مسئوليت انفجار را به عهده گرفت
آخرين آمار قربانيان انفجار روز پنجشنبه در مقابل سفارت استراليا در جاكارتا، دست كم ۹ كشته و ۱۷۳ مجروح اعلام شد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري آنتارا انفجار يك بمب قوي كه در حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه صبح روز پنجشنبه به وقت محلي (۶ صبح به وقت ايران) در مقابل ساختمان سفارت استراليا در جاكارتا پايتخت اندونزي منفجر شد، با تلفات و خسارات مالي زيادي همراه بود.جماعت اسلامي اندونزي مسئوليت اين انفجار را به عهده گرفت.
اين دومين بار است كه استراليا هدف حملات تروريستي در اندونزي قرار مي گيرد.
دولت استراليا ديروز پس از انفجار در مقابل سفارتخانه اين كشور در جاكارتا پايتخت اندونزي اعلام كرد كه از بيم وقوع حملات جديد كنسولگري خود را در جزيره بالي بسته است.
در همين حال جان هاوارد نخست وزير استراليا ديروز گفت كه پليس اندونزي كمي پيش از وقوع انفجار هشداري را دريافت كرده بود مبني بر اين كه در صورت آزاد نكردن ابوبكر بشير يكي از سفارتخانه هاي غربي مورد حمله قرار خواهد گرفت.

اسپانيا خواستار خروج نيروهاي همه كشورها از عراق شد
خوزه لوئيس رودريگز زاپاترو نخست وزير اسپانيا گفت: كشورهايي كه در عراق نيرو دارند بايد از اسپانيا الگو بگيرند و نيروهاي خود را از عراق خارج كنند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از تونس، زاپاترو گفت : هر كشوري كه تصميم بگيرد نيروهاي خود را از عراق خارج كند درست ترين تصميم را گرفته است.
تاكنون نروژ، هندوراس، نيكاراگوئه و جمهوري دومنيكن با پيروي از اسپانيا، نيروهاي خود را از عراق خارج كرده اند.
در همين حال، فرانكو فراتيني وزير امور خارجه ايتاليا ديروز در مصاحبه با هفته نامه محافظه كار پانوراما اعلام كرد: ايتاليا قصد ندارد تحت فشار گروگانگيران در عراق سياست خارجي خود را تغيير دهد و نيروهايش را در اين كشور حفظ خواهد كرد.
گروه شبه نظامي انصار الظواهري ديروز به ايتاليا ۲۴ ساعت مهلت داد تا به ازاي دريافت اطلاعاتي درباره دو امدادرسان زن تبعه اين كشور كه در عراق به گروگان گرفته شده اند، قول دهد زنان مسلمان زنداني در عراق را آزاد كند.
آخرين نظرسنجي درباره مشروعيت جنگ عراق
آخرين نظرسنجي موسسه گالوپ درباره جنگ عراق از وجود تفاوت عقيده درباره مشروعيت جنگ عراق ميان اروپايي ها و آمريكايي ها خبر مي دهد.
به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز، موسسه نظرسنجي گالوپ در آخرين نظرسنجي خود اعلام كرد ۷۳درصد از مردم اتحاديه اروپا معتقدند كه جنگ عراق باعث گسترش خطر تروريسم شده است. ۴۹درصد از آمريكايي ها نيز با اين عقيده موافق هستند.

كوتاه از سياست جهان
ايمن الظواهري: آمريكا در عراق و افغانستان شكست خواهد خورد
ايمن الظواهري مرد شماره دو القاعده در سخناني كه دو روز پيش از سالگرد حملات يازده سپتامبر پخش شد گفت: آمريكا در عراق و افغانستان شكست خواهد خورد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دبي، ظواهري در يك نوار ويدئويي كه از تلويزيون الجزيره پخش شد گفت: به خواست خدا، شكست آمريكا در عراق و افغانستان تنها به وقت نياز دارد.
اين روحاني فراري مصري گفت: اسلام گرايان مسلحي كه وي آنان را مجاهدين القاعده خواند شالوده شكست آمريكا را در هر دو كشور عراق و افغانستان ريخته اند.
درگيري نيروهاي تركيه و كردها ۷ كشته به جا گذاشت
در درگيري اعضاي «كنگره گه ل» (پ.ك.ك سابق) با نيروهاي نظامي تركيه كه پنجشنبه شب، در استان سييرت در جنوب شرق تركيه به وقوع پيوست، هفت تن از طرفين كشته شدند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري آناتولي اين درگيري پنجشنبه شب در مناطق روستايي شهرستان «پرواري» از توابع استان سييرت و به هنگام گشت نيروهاي نظامي رخ داد و طي آن سه تن از نيروهاي نظامي كشته شدند.
پليس چين ۳۶ هزار معترض را دستگير كرده است
يك نشريه تايواني ديروز نوشت: پليس چين بيش از ۳۶ هزار معترض را پيش از آغاز نشست حزب كمونيست چين در سال جاري ميلادي مورد ضرب و جرح قرار داده و دستگير كرده است.
به گزارش ايرنا «تايپه تايمز» به نقل از گروه حقوق بشر چين در نيويورك، آورده است كه نزديك به ۳۶ هزار نفر در يك هفته گذشته در مكان هاي مختلف شهر پكن از جمله در يك مكان ورزشي اين شهر دستگير شده و يا توسط پليس مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند.اين گروه حقوق بشر افزوده است، اين اتفاق در حالي روي مي دهد كه حزب كمونيست چين خود را براي برگزاري نشست چهارم در آينده نزديك آماده مي كند.
وزارت دفاع يمن: حسين بدرالدين الحوثي كشته شد
شبكه تلويزيوني العربيه از كشته شدن«حسين بدرالدين الحوثي»و ده ها تن از يارانش خبر داد.به گزارش ايرنا به نقل از العربيه وزارتخانه هاي كشور و دفاع يمن اعلام كردند: حسين بدرالدين الحوثي روحاني مسلمان يمني كه رهبري شورشهاي سه ماهه را بر ضد مقامات يمني بر عهده داشت، در درگيري با نيروهاي ارتش يمن كشته شد.بنابراين گزارش، الحوثي به همراه تعدادي از طرفدارانش در غاري نزديك منطقه هم مرز عربستان سعودي مخفي شده بود و پس از سه روز درگيري شديد با نيروهاي ارتش يمن كشته شد.
وزارت دفاع يمن اعلام كرد كه با مرگ الحوثي عمليات نظامي در منطقه كوهستاني مران در استان سعده پايان خواهد يافت.
محمد االبرادعي بار ديگر
نامزد رياست آژانس بين المللي انرژي اتمي مي شود
 ديپلمات هاي غربي اعلام كردند،  محمدالبرادعي  ، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به رغم مخالفت آمريكا، تصميم دارد براي سومين دور متوالي خود را براي رياست اين آژانس داوطلب كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويتر از وين، يك ديپلمات غيرآمريكايي در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  گفت:  محمد البرادعي به زودي نامه اي را منتشر مي كند كه در آن به آمادگي خود براي تصدي پست مديركلي آژانس بين المللي انرژي اتمي  براي سومين دور متوالي تصريح كرده است.
اين ديپلمات غربي افزود:  اين اقدام البرادعي در حالي صورت مي گيرد كه جان بولتون، معاون وزير امورخارجه آمريكا در امور خلع سلاح به طور مستقيم به البرادعي گفته است آمريكا مخالف انتخاب مجدد او براي تصدي مديركلي آژانس بين المللي انرژي اتمي  است. البرادعي، ديپلمات مصري الاصل در رشته حقوق بين الملل در دانشگاه نيويورك تحصيل كرده است و از سال ۱۹۹۷ مديركلي آژانس بين  المللي انرژي اتمي را به عهده دارد.

آمريكا در تدارك حمله تازه به فلوجه است
مقامات دفاعي آمريكا گفتند نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق قصد دارند با استفاده از حملات هوايي و عمليات ضربتي به تدريج كنترل مناطق سني نشين را به دست گيرند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين اقدام در پي افزايش حملات ضدآمريكايي در شهرهاي سني نشين عراق و عبور شمار تلفات سربازان آمريكايي از مرز ۱۰۰۰ نفر صورت مي گيرد.
يك مقام بلندپايه وزارت دفاع آمريكا پنتاگون گفت: ما از زمين و هوا در مناطق سني نشين وارد عمل خواهيم شد تا ثبات را به اين مناطق بازگردانيم. فلوجه يكي از نقاطي است كه طي سه روز گذشته مرتب هدف حملات هوايي نيروهاي آمريكايي قرار داشته است.
شهر تل عفر نزديك مرز سوريه نيز از ديگر مناطقي است كه در روزهاي گذشته به شدت تحت حملات هوايي آمريكا قرار داشت.نيروهاي آمريكايي همچنين وارد شهر سامرا در شمال عراق شدند و مقابل ساختمان فرمانداري اين شهر موضع گرفتند.نزديك شدن زمان انتخابات رياست جمهوري در آمريكا نيز يكي از دلايل تشديد حملات آمريكا در عراق است.
اين در حالي است كه افراد مسلح چهار گلوله خمپاره به مقر گارد ملي عراق در شهرك كفات موصل شليك كردند.
به گزارش شبكه الجزيره، منابع عراقي درباره تلفات و خسارات اين حمله خبري منتشر نكردند.
همچنين گزارشها از ادامه محاصره شهرك آشوب زده تل عفر در شمال عراق يك روز پس از تهاجم گسترده هوايي و زميني نيروهاي آمريكايي به اين شهر و كشته شدن دست كم ۴۵ عراقي حكايت دارد.

رئيس جمهور عراق در اروپا
000518.jpg
غازي عجيل الياور رئيس جمهوري موقت عراق در رأس يك هيات بلندپايه از وزيران اين كشور براي مذاكره با مقامهاي بلندپايه ايتاليا ديروز وارد شهر رم شد.
به گزارش ايرنا از رم ،ايتاليا به عنوان يكي از متحدان اصلي آمريكا در عمليات اشغال عراق، حدود سه هزار نيرو در اين كشور مستقر كرده است.
براساس برنامه اعلام شده ياور كه از برلين وارد ايتاليا شده پس از پايان سفر چهار روزه خود راهي بلژيك خواهد شد.
ديدار از اسپانيا و انگليس نيز در برنامه ياور قرار دارد.
از سوي ديگر گرهارد شرودر صدراعظم آلمان، پنجشنبه شب پس از يك ديدار با غازي الياور، رئيس جمهوري موقت عراق در برلين گفت: يك عراق دمكراتيك و باثبات براي كل منطقه خاورميانه مهم است.
به گزارش ايرنا از برلين، شرودر در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك بخشش بدهي هاي عراق را يكي از موضوعات ديدار خود با الياور خواند و افزود: دولت آلمان قصد دارد براي تنظيم بخشش بدهي هاي عراق كمك كند.
صدراعظم آلمان ميزان بخشش بدهي هاي خارجي عرا ق را اعلام نكرد اما گفت: درآمد حاصل از نفت عراق بايد به ويژه در بخش بازسازي اين كشور و نه براي بازپرداخت بدهي  هاي عراق مصرف شود.
عراق بالغ بر ۱۲۰ ميليارد دلار بدهي خارجي دارد كه ۳/۵ ميليارد دلار آن متعلق به آ لمان است.در حالي كه آمريكا و انگليس خواستار بخشش ۹۵ درصد بدهي هاي خارجي عراق هستند، فرانسه صرفا با بخشش ۵۰ درصد اين بدهي ها موافق است.
در همين حال وزارت امور خارجه ژاپن اعلام كرد كه براي نخستين بار پس از ۱۳ سال، سفير خود را براي عراق تعيين كرد.
سفارتخانه ژاپن در عراق از سال ۱۹۹۱ ميلادي تاكنون فاقد سفير بوده است.

كرانه باختري و نوار غزه محاصره شد
راديو تل آويو گزارش داد كه به مناسبت فرا رسيدن يكي از اعياد يهوديان، نظاميان اسراييلي از ديروز براي مدت ۱۰ روز كرانه باختري رود اردن و نوار غزه را به محاصره كامل خود درآورده اند.منابع صهيونيستي همچنين گفتند كه به اين مناسبت تدابير فوق العاده اي در سراسر خط تماس با مناطق خودگردان اجرا خواهد شد و قرار است در شهرهاي بزرگ و مراكز تجاري نيز مأموران پليس مستقر شوند.
در همين حال جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) تأكيد كرد كه در شناسايي مزدوران و عوامل وابسته به رژيم صهيونيستي در مناطق فلسطيني موفق بوده است.
«سامي ابوزهري» سخنگوي حماس در نوار غزه ديروز در گفت و گوي تلفني با خبرنگار ايرنا در فلسطين با بيان اين مطلب افزود: حماس و ديگر گروه هاي فلسطيني هر كدام به شيوه خود با پديده مزدوران كه افراد خودفروخته هستند برخورد مي كنند و در اين راه توفيق زيادي داشته اند.
با يورش نظاميان رژيم صهيونيستي به جباليا در ۲۴ ساعت گذشته شش نفر در اين اردوگاه به شهادت رسيدند و در اين مدت نزديك به ۳۰ فلسطيني ديگر نيز زخمي شدند كه حال برخي از مجروحان وخيم است.
اسرائيل، در صدد اخراج عرفات است
سيلوان شالوم، وزير امور خارجه اسرائيل، از احتمال اخراج ياسر عرفات، رهبر حكومت خودگردان فلسطين، از سرزمين هاي اشغالي خبر داد.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس شالوم افزود: ديگر هيچ جايي براي عرفات در خاورميانه وجود ندارد. شائول موفاز وزير دفاع اسرائيل، نيز اعلام كرد: اسرائيل بر مواضع خود براي اخراج عرفات از مناطق اشغالي تأكيد مي كند ولي در حال حاضر برنامه مشخصي در اين ارتباط در دست ندارد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
رسانه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |