شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۳ - Sep 11, 2004
۳۰ درصد از حجم كتاب هاي درسي كم شده است
گروه علمي فرهنگي: مسؤول گروه شيمي دفتر برنامه ريزي و تاليف كتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش گفت: در چند سال اخير ۳۰ درصد از حجم كتاب هاي درسي دانش آموزان در سطوح مختلف تحصيلي كم شده است.دكتر «نعمت الله ارشدي» روز پنج شنبه در همايش بررسي كتاب شيمي در آمل افزود: اين كاهش محتواي درسي در راستاي سياست آموزش و پرورش و توازن ميان محتوا و روش تدريس كتاب ها صورت گرفته است.وي از تغييرات كتاب شيمي دوره پيش دانشگاهي در سال تحصيلي جاري خبر داد و گفت: اين تغييرات ادامه مباحث دوره متوسطه بوده است.
وي ادامه داد: امسال كتاب شيمي پيش دانشگاهي در ۱۰۸ صفحه با ساختار و سازماندهي به صورت رنگي چاپ شده است.
به گفته وي، اين كتاب به مدت چهار سال غيرقابل تغيير است.

جشن شكوفه ها با حضور يك ميليون و ۳۰۰ هزار كلاس اولي برگزار مي شود
برنامه هاي جشن شكوفه ها و بازگشايي مدارس اعلام شد
000520.jpg
مديركل دفتر آموزش وپرورش ابتدايي اعلام كرد: ۶۵ هزار مدرسه ابتدايي كل كشور پذيراي يك ميليون و ۳۰۰ هزار شكوفه كلاس اولي خواهند بود.
به گزارش خبرنگارايسنا حاجي آقالو در جمع خبرنگاران با اعلام اين كه كلاس اولي هاي ۱۹ منطقه تهران كه مدارس آنها در جوار مسجد است در روز شكوفه ها قبل از رفتن به مدرسه نيم ساعت در مسجد و حضور امام جماعت حضور خواهند يافت، تصريح كرد: كلاس اولي ها با گذراندن شرايط معنوي شيرين متناسب با سن خود، پس از دريافت هدايايي از امام جماعت توسط وي از زير قرآن رد شده و به مدرسه هدايت مي شوند.
مديركل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي گفت: از مديران مدارس ابتدايي كه با رعايت تمامي جوانب برنامه هاي عملياتي خوبي را در «روز شكوفه ها» اجرا كنند، تقدير مي شود.
وي با بيان اين كه طرح فوق با همكاري راديو تهران، شهرداري، آموزش و پرورش شهر تهران و دفتر آموزش و پرورش ابتدايي اجرا مي شود، گفت: از تمامي مديران و مسؤولان ابتدايي كشور درخواست مي كنم كه اگر مسجدي در نزديكي مدرسه آنها وجود دارد با هماهنگي شهرداري، آموزش و پرورش منطقه و مسؤولان مساجد نسبت به اجراي اين طرح اقدام كنند.
حاجي آقالو خبر داد: به علاوه پيشنهاد داده شده تا در آغاز سال تحصيلي جديد دومي ها به استقبال شكوفه ها رفته و تشريفات جشن را برعهده گرفته و اولي ها را با جاهاي مختلف مدرسه، فضا و قوانين آشنا كنند.
به گزارش ايسنا مديركل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي، با اشاره به اين كه در قالب پروژه «مهر» عمليات اجرايي بازگشايي مدارس اعم از زمان تعميرات، بازگشايي، تشكيل شوراها و... اجرا مي شود، تصريح كرد: طرح گذربان مدرسه با هدف آموزشهاي ايمني ترافيك با همكاري معاونت نيروي انتظامي در سال جاري اجرا شده و دانش آموزان با نكات ايمني رفت و آمد آشنا مي شوند.

در نشست مسئولان قوه قضائيه و وزارت علوم
نحوه فعاليت دانشگاه هاوايي در ايران بررسي شد
گروه علمي فرهنگي: در اجراي دستور رئيس قوه قضائيه، جلسه اي در حوزه دفتر دادستاني كل كشور در خصوص بررسي نحوه فعاليت آموزشي دانشگاه آمريكايي هاوايي با عنوان «نمايندگي جهاني هاوايي در ايران» تشكيل شد.
روابط عمومي دادستاني كل كشور روز پنجشنبه با ارسال نمابري به ايرنا اعلام كرد: در اين جلسه مقرر شد با توجه به ضرورت صيانت از حريم علمي كشور و براساس ماده ۷ و بند ل ماده اول قانون اصلاح قانون تأسيس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، هرگونه فعاليت مراكز آموزشي بدون مجوز لازم از سوي شوراي گسترش وزارت علوم و يا وزارت بهداشت ممنوع است.
در اين نشست همچنين مقرر شد در كليه مراحل بايد ضوابط علمي و قانوني كشور از جمله مفاد ماده واحده قانون تعطيلي مؤسسات و واحدهاي آموزشي، تحقيقاتي و فرهنگي كه بدون اخذ مجوز قانوني داير شده و مي شود، رعايت شود.
علاوه بر اين در اين جلسه مقرر شد وزارت علوم، راهكارهاي جديدي را براي طي مدارج علمي افراد اتخاذ و ايجاد كند تا زمينه جذب افراد متعهد در سطوح مختلف آموزش عالي كشور فراهم شود.
تشكيل كميته اي جهت پيگيري موضوع، با شركت نمايندگان وزارتخانه هاي علوم، بهداشت و قوه قضائيه از ديگر تصميمات اتخاذ شده در اين جلسه بود.
در اين نشست دادستان كل كشور، دادستان عمومي و انقلاب تهران و معاونان آموزشي و حقوقي و امور مجلس و مدير كل دفتر حقوقي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري شركت داشتند.

يادواره شهدا و زنان ايثارگر غرب تهران برگزار شد
مراسم يادواره شهدا و زنان ايثارگر حوزه «سفينةالنجاه» ناحيه مقاومت بسيج مقداد در حسينيه خامنه واقع در غرب تهران برگزار شد.
سردارعلي جبراييل، فرمانده سپاه ناحيه مقاومت بسيج مقداد، حفظ ارزشها و آرمانهاي امام خميني (ره) و تجليل از زنان ايثارگر را از مهمترين اهداف برگزاري اين يادواره عنوان كرد.
وي خاطرنشان كرد: شهيدان به عنوان سرداران عشق، ايثار واز خودگذشتگي دين خود را به امت و اسلام ادا كردند و اينك وظيفه آحاد جامعه است، تا با گراميداشت ياد و خاطره آنان ثابت كنند كه رشادت و دلاوريهاي مردان حق فراموش شدني نيست.
وي افزود: شهيدان با حضور مستمر و پرشور در دوران هشت سال دفاع مقدس در مصاف با دشمن و نثار جان خود، آزادي و آزاد زيستن را براي ملت فهيم ايران به ارمغان آوردند.
سردار جبراييل تصريح كرد: آشنايي نسل جوان و آگاه جامعه ما با سيره شهيدان و آنچه كه آنان را واداشت تا جان و مال خود را براي پايداري نظام و حكومت فدا كنند، بهترين و مناسبترين روش براي زنده نگه داشتن نام آنان در صفحه تاريخ ايران است.
وي گفت: احياي فرهنگ شهادت طلبي صدر اسلام در نزد ملت ايران، ما را ازگزند دشمنان محفوظ داشت و درفرهنگ اسلام هيچ واژه اي زيباتر از شهادت نيست.
در ادامه اين مراسم، سردار مجتبي عسگري از فرماندهان دوران جنگ تحميلي بابيان خاطراتي از دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: احياي ياد و خاطره شهيدان، تهاجم فرهنگي دشمن را خنثي مي كند.
سردار عسگري خاطرنشان كرد: دشمن از طريق تهاجم فرهنگي مي خواهد ارزش هاي ما را از بين ببرد اما با فرهنگ شهادت مي توان بر اين توطئه غلبه كرد.
وي از جهاد، شهادت، امام خميني (ره) و دفاع از استقلال و تماميت ارضي كشور به عنوان ارزش هايي ياد كرد كه دشمن مي خواهد مردم را نسبت به آنها بي تفاوت كند.
سردار عسگري گفت: رسالت ما در زمان پس از جنگ اين است كه رازهاي اين جنگ را كشف كنيم و خاطرات واقعي و برجسته هشت سال دفاع مقدس را آشكار سازيم.
وي افزود: موقعيت و اعتبار جمهوري اسلامي در جهان و توان دفاع از عزت و شرف كه دنيا به آن معترف است همه متعلق به شهداست و بايد ياد آنان را زنده و رفتار آنان را الگو قرار دهيم.
در اين مراسم كه شماري از بسيجيان و زنان ايثارگر ناحيه مقاومت بسيج مقداد و خانواده هاي معظم شهدا حضور داشتند، با اجراي مداحي و مرثيه خواني و بيان خاطره از دوران جبهه و جنگ، ياد و خاطره شهيدان والا مقام گرامي داشته شد.

استاندار و شهردار اردبيل در گفت و گو با خبرنگاران:
مسير تهران- اردبيل ۵ ساعت كاهش مي يابد
000522.jpg
گروه اجتماعي: شهر اردبيل به لحاظ مهاجرپذيري دومين شهر كشور بعد از تهران است.
به گزارش خبرنگار همشهري استاندار اردبيل با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران اعزامي گفت: مناطق حاشيه اي اين شهرستان داراي ۱۲۰ هزار نفر جمعيت است و انجام پروژه كمربند دوم اردبيل در راستاي از بين بردن حاشيه نشيني در اين شهر است.
وي همچنين از تكميل بزرگراه اردبيل به زنجان خبر داد و گفت: با تكميل اين بزرگراه زمان سفر در مسير تهران - اردبيل ۵ ساعت كاهش مي يابد.
وي در خصوص دهياري هاي موجود در سطح استان گفت: ۱۶ روستا با جمعيت بالاي ۵۰۰ نفر در استان وجود دارد كه در ۶۰ روستا، دهياري تاسيس شده و تا پايان سال براي ساير روستاها نيز دهياري ايجاد خواهد شد.
همچنين شهردار اردبيل در گفت و گو با خبرنگاران با توجه به وجود ۸۲درصد ساخت و سازهاي غيرقانوني در اين شهر خواستار كمك دولت شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، كمال الدين پيرموذن شهردار اردبيل بزرگترين مشكل توسعه شهري اردبيل را تملك زمينهاي مزروعي، قطعه بندي و ساخت و سازهاي بي رويه عنوان كرد و اظهار داشت: تاكنون بيش از دو هزار واحد غيرقانوني در حاشيه اردبيل توسط شهرداري تخريب شده است اما وسعت تخلفات به اندازه اي است كه براي مهار آنها نيازمند حمايت و كمك جدي دولت مي باشيم.
شهردار اردبيل افزود: اكنون ۸۲درصد ساخت و سازها در حاشيه شهر اردبيل به صورت غيرقانوني انجام مي شود و مقابله با آن از طريق تصويب قوانين مناسب امكان پذير مي باشد.
به گفته پيرموذن اين تخلفات توسط افراد نيازمند مسكن انجام مي شود كه با برنامه ريزي مناسب براي تامين قانوني چنين نيازهايي مي توان به حل بحران كمك كرد .
پيرموذن يكي ديگر از مشكلات اردبيل را كمبود پاركينگ عنوان كرد و گفت: با توجه به افزايش تعداد خودروها در اين شهر، شهرداري در صدد احداث پاركينگ هاي متعدد در شبكه هاي بزرگ معابر شهري توسط بخش خصوصي است .
شهردار اردبيل با اظهار نگراني از وجود مناطق وسيع بافت فرسوده در اين شهر گفت: در داخل شهر ۱۰۰ هكتار و هزار هكتار نيز در مناطق ۱۳گانه حاشيه شهر بافت فرسوده وجود دارد كه بايد مقاوم سازي شود.
وي تصريح كرد: تاكنون مبلغ يكصد ميليون تومان از سوي سازمان شهرداريهاي كشور و ۶۴۰ ميليون تومان از سوي شهردار اردبيل براي مقاوم سازي بافت فرسوده اختصاص داده شده است.
هتل ۷  ستاره در سرعين احداث مي شود
براي اولين بار در ايران،  هتل ۷ ستاره در سرعين احداث مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، شهردار سرعين با بيان اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: با امضاي موافقت نامه اي بين استاندار اردبيل، شوراي شهر و مدير حوزه گردشگري شهر سرعين با يك شركت خارجي به نام شركت سرمايه گذاري پارس الفطيم، اين شركت متعهد به ساخت هتلي ۷ ستاره در اين شهر شده است.
مهدي هدايت شهردار سرعين افزود: اين شركت همچنين متعهد به ساخت پارك بازي در استانداردهاي بين المللي، راه اندازي سايت هاي پروازي و تفريحي و ايجاد شهرك بين المللي سرعين سبز در زميني به مساحت يكصد هكتار شد.
فرماندار نمين در ادامه اين جلسه مطبوعاتي اظهارداشت: زيرساخت هاي جذب توريست در شهر نمين ساخته شده و اين شهر آمادگي كامل را براي جذب سرمايه گذاري خارجي جهت اجراي طرح هاي گردشگري دارد.
مالك رضايي همچنين از ۳/۱ ميليارد تومان اعتبار براي آماده سازي زيرساخت هاي صنعت گردشگري خبر داد و يادآور شد باوجود ۳ هزار گردشگر خارجي از كشورهاي حوزه خليج فارس خصوصا كويت ضرورت توسعه امكانات گردشگري در منطقه نمين و فندق لو را بيش از گذشته نشان داده است.
فرمانده نمين با اشاره به طرح هاي تصويب شده براي اين منظور گفت: مهم ترين طرح اين منطقه احداث تله كابين است كه قطعات آن با صرف ۸۰۰ ميليون تومان خريداري شده و به زودي نصب خواهد شد.

كوتاه از سياست
آصفي انفجار بمب در اندونزي را محكوم كرد
خبرگزاري فارس: حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان انفجار بمب در مقابل سفارت استراليا در اندونزي را كه منجر به كشته و مجروح شدن افراد بي گناه شد محكوم كرد.
رئيس پروژه كنترل تسليحاتي ويسكو نسين
پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع داده نخواهد شد.
پروفسور گري ميلهولين رئيس پروژه كنترل تسليحاتي ويسكونسين در واشنگتن نسبت به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل در جلسه روز دوشنبه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي ابراز ترديد كرد. به گزارش خبرگزاري مهر، وي در مورد ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت در نشست روز دوشنبه شوراي حكام ابراز ترديد كرد و گفت: من نسبت به اين مسئله ترديد دارم و فكر نمي كنم كه اكثريت شورا آماده باشد اين كار را انجام دهد.
پاكستان ارتباط هسته اي با ايران را رد كرد
روزنامه دان چاپ پاكستان در شماره ديروز خود به نقل از مسعودخان سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان نوشت: مقامات دولت پاكستان هرگز همكاري هسته اي با ايران نداشته اند.
تركيب گروه مذاكره كننده ايران
در آژانس انرژي اتمي مشخص شد
در آخرين روزهاي باقي مانده به اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، تركيب گروه مذاكره كننده ايراني در آژانس مشخص شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، براساس تقسيم كار صورت گرفته، در جريان مذاكرات سيروس ناصري به عنوان سرپرست گروه و حسين موسويان به عنوان سخنگوي گروه مذاكره  كننده فعاليت خواهند كرد.
درخصوص پرونده هسته ايران
آمريكا با رژيم صهيونيستي رايزني مي كند
در آستانه برگزاري نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، يكي از مقامات ارشد آمريكايي در زمينه عدم گسترش تسليحاتي، براي رايزني درباره برنامه هسته اي ايران به سرزمين هاي اشغالي سفر مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن، يكي از مقامات آمريكايي روز گذشته اعلام كرد، «جان بولتون» معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور تسليحاتي در اين ديدار، ضمن مشاوره با مقامات اسرائيلي، درباره نشست آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه قرار است از دوشنبه همين هفته برگزار شود، به بحث و تبادل نظر مي پردازد.اين مقام آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود در پاسخ به سئوال خبرگزاري رويتر درباره اقدام احتمالي اسرائيل عليه ايران، گفت: «هيچ دليلي نمي بينم كه اسرائيل اين كار را انجام دهد.»
المنار از سفرهاي مقامات صهيونيستي به اروپا درباره برنامه هسته اي ايران خبر داد
المنار به نقل از مقامات سازمان اطلاعات رژيم صهيونيستي فاش كرد: تعدادي از مقامات بلندپايه سازمان اطلاعات اسرائيل و كارشناسان ناظر بر مسائل خليج فارس و ايران اخيرا به منظور بررسي پروژه هسته اي ايران به كشورهاي اروپايي سفر كرده اند.المنار نوشت: اين هيات با بيان نگراني اسرائيل، از كشورهاي اروپايي خواست تا به تهران براي متوقف كردن برنامه هاي هسته اي ايران فشار وارد كنند.
احمد توكلي:
با كمك به دولت مشكلات را كاهش دهيم
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: اميدوارم دولت فعلي در اين چند ماه آخر عمر خود بتواند قدم هايي براي حل مشكلات مردم به ويژه گراني بردارد.
به گزارش ايسنا احمد توكلي روز گذشته در جمع مردم بردسكن گفت: مجلس تلاش زيادي دارد تا با مسئله گراني كالاها به صورت اساسي مقابله كند.وي تأكيد كرد: من همچنان به شعارها و حرف هاي خود پايبندم و در صورتي كه نامزد انتخابات آتي شوم، حرف هايي براي گفتن دارم.
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: مشكلات كشور و ملت زياد است و ما نيز قدرت كاملي نداريم تا همه مشكلات را يكدفعه حل كنيم.وي ضمن انتقاد از طرح زود هنگام مباحث انتخاباتي افزود: بحث انتخابات خدمت به مردم را كم مي كند.
وي افزود: ما تلاش داريم كه با كمك به دولت مشكلات را كاهش دهيم و با گفت وگو و تفاهم امور را پيش ببريم. 
عسگراولادي:رئيس جمهور منتخب بايد مطالبات قانون اساسي، مردم و رهبري را تحقق بخشد
رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: رئيس جمهور آينده بايد با قدرت و وفاق ملي، مطالبات قانون اساسي، مردم و رهبري را تحقق بخشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، حبيب الله عسگراولادي ديروز طي سخناني در چهارمين كنگره سراسري جامعه اسلامي فرهنگيان، اظهارداشت: انتخابات رياست جمهوري در يك نظام مردم سالار با آهنگي كه مقام معظم رهبري ارايه مي دهند، بايد پرشركت كننده ترين باشد و رئيس جمهور منتخب مردم بايد بالاترين راي را داشته باشد.
وي افزود: اگر رئيس جمهور منتخب مردم بالاترين راي داشته باشد، اين راي باعث وحدت و وفاق خواهد بود و رئيس جمهور منتخب با قدرت و وفاق مي تواند به حل مطالبات مردم بپردازد.
كروبي: دانشجويان تأثير زيادي
بر تحولات كشور داشته اند
مهدي كروبي در پيامي به افتتاحيه اردوي سالانه دفتر تحكيم گفت: اگر سران قوا تاكيدات رهبر معظم انقلاب درخصوص لزوم فعال بودن دانشجويان در عرصه هاي سياسي را به صورت عملي مورد توجه قرار دهند فضاي مطلوبي براي فعاليت دانشجويان فراهم خواهد شد.
جامعه اسلامي فرهنگيان استراتژي خود
براي انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرد
جامعه اسلامي فرهنگيان استراتژي خود در عرصه انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را اعلام كرد.
در چهارمين كنگره سراسري جامعه اسلامي فرهنگيان كشور استراتژي جامعه اسلامي فرهنگيان براي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام گرديد.
در متن مكتوب اين استراتژي كه در اختيار حاضران قرار گرفت آمده است: جامعه اسلامي فرهنگيان انتخابات رياست جمهوري را يك امر ملي مي داند كه مستقيماً به منافع كشور و استحكام و استمرار نظام جمهوري اسلامي مربوط مي شود پس بر خود فرض دانسته تا همگام و هماهنگ با ساير آحاد مردم، بدون هرگونه جنجال سياسي و ايجاد تنش در جامعه، با انسجامي كامل و تعاملي مثبت زمينه هاي حضور با شكوه مردم در انتخابات را فراهم كند.

طرح بازنشستگي پيش از موعد به ضرر كارگران است
عضو كانون كارگران بازنشسته و مستمري بگير سازمان تأمين اجتماعي استان تهران گفت: طرح اخير بازنشستگي پيش از موعد لطمه مستقيمي به كارگران تحت پوشش وارد مي كند.
عليرضا فرهادي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: صندوق سازمان تامين اجتماعي يك صندوق بين نسلي است و كاهش توان مالي آن به هر طريقي از جمله تصويب طرح بازنشستگي پيش از موعد كه يك فوريت آن در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده تضييع حقوق نسل امروز و فرداي بازنشستگان است. وي افزود: اين طرح در ظاهر به نفع كارگران بيمه شده تامين اجتماعي است، اما تصويب اين طرح ظلم مستقيم به بيمه شدگاني است كه با ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بيمه بازنشسته شدند و مستمري  معادل ۳۰ روز يعني برابر با بيمه شدگاني با ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه دريافت مي كنند.

۸۵ هزار گردشگر ايراني طي يك ماه به تركيه سفر كردند
000524.jpg
ورود گردشگران  ايراني  به  تركيه  در ماه  اوت  سالجاري  ميلادي  با بيش  از۳/ ۱۰ درصد افزايش  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  گذشته  به  ۸۵ هزار و ۴۰۷ نفررسيد.
بنا به  آمار وزارت  فرهنگ  و گردشگري  تركيه  كه  روز جمعه ، در اختيار دفترايرنا در آنكارا قرار گرفت ، در ماه  اوت  (۱۱ مرداد تا ۱۰ شهريور جاري ) درمجموع  دو ميليون  و ۴۸۸ هزار و ۹۰۰ گردشگر خارجي  از تركيه  ديدن  كردند كه ۴۳/ ۳ درصد آنرا گردشگران  ايراني  تشكيل  مي دهند.
بر اساس  همين  آمار در هشت  ماه  اول  سال  جاري  نيز ورود گردشگران  ايراني به  تركيه  با ۲۳/ ۲۱ درصد افزايش  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  گذشته  به  ۳۶۶ هزارو ۲۰۱ نفر رسيد.
گردشگران  ايراني  در هشت  ماه  اول  سالجاري  ميلادي  بعد از گردشگران  آلمان ، روسيه ، انگلستان ، بلغارستان ، هلند و فرانسه ، بيشترين  تعداد گردشگر خارجي ديداركننده  از تركيه  هستند.
درهشت  ماه  اول  سال  ۲۰۰۴ ميلادي  دوميليون  و ۵۵۰ هزار ۹۱۹ گردشگراز آلمان يك  ميليون  و ۱۷۱ هزار و ۷۳۰ گردشگر از فدراسيون  روسيه ، ۹۵۳ هزار و ۱۵۱گردشگر از انگلستان ، ۸۴۴ هزار و ۲۷۵ گردشگر از بلغارستان ، ۸۴۳ هزار و ۶۷۴گردشگر از هلند و ۳۹۴ هزار و ۴۲۳ گردشگر از فرانسه  به  تركيه  سفر كردند.
در اين  دوره  سهم  گردشگران  ايراني  دركل  گردشگران  خارجي  كه  ازتركيه  ديدن كردند، ۱۰/ ۳ درصد است .
بررسي  آمار وزارت  جهانگردي  تركيه  نشان  مي دهد، در هشت  ماه  اول  سال  گذشته ۳۰۲ هزار و ۶۱۱ گردشگر ايراني  وارد تركيه  شده  بود كه  اين  تعداد ۳۳/ ۳ درصدگردشگران  خارجي  را تشكيل  مي داد.
درحالي  كه  درهشت  ماه  اول  سال  گذشته  ورودگردشگران  ايراني  به  تركيه  ۵۹/ ۴درصد نسبت  به  دوره  مشابه  سال  ۲۰۰۲ كاهش  نشان  مي داد، اين  نسبت  در دوره  هفت ماهه  سالجاري  ۲۳/ ۲۱ درصد افزايش  يافته  است . درهشت  ماه  اول  سالجاري  ميلادي  كل  تعداد ورود گردشگران  خارجي  به  تركيه  با۰۸/ ۳۰ درصد افزايش  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  گذشته  به  ۱۱ ميليون  و ۸۰۷ هزارو ۵۴۰ نفر رسيد.
تعداد گردشگران  ايراني  كه  درسال  ۲۰۰۳ ميلادي  از تركيه  ديدار كردند، با۴۶/ ۱۴ درصد افزايش  نسبت  به  سال  ۲۰۰۲، به  حدود نيم  ميليون  نفر رسيده  بود.
در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  در مجموع  ۱۳ ميليون  و ۹۵۸ هزار و ۴۵ گردشگر خارجي وارد تركيه  شده  بودند كه  انتظار مي رود در سالجاري  ميلادي  بيش  از ۱۶ ميليون گردشگر خارجي  از تركيه  ديدن  كنند.
درآمد تركيه  از صنعت  گردشگري  در سالجاري  ميلادي  در حدود ۱۲ ميليارد دلارپيش  بيني  مي شود.

۵/۱۳ درصد ازدواج ها در سال گذشته به طلاق  انجاميد
مدير كل دفتر آسيب هاي اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: از مجموع ۶۰۰ هزار ازدواج ثبت شده در سال ۸۲ حدود ۷۰ هزار مورد به طلاق انجاميده است كه ۵/۱۳ درصد كل ازدواج هاي ثبت شده است.
سيد هادي معتمدي در گفت وگو با فارس افزود: رشد جمعيت، افزايش بيكاري، فقر و اعتياد در سال هاي اخير در كنار سختگيري هاي خانواده براي ازدواج جوانان موجب پيشي گرفتن رشد طلاق نسبت به ازدواج شده است.
وي ادامه داد: بر اساس آخرين آمار موجود از هر ۱۰۰ ازدواج ثبت شده ۵/۱۳ مورد آن به طلاق منجر مي شود و اين درحالي است كه رشد طلاق يك درصد نسبت به ازدواج بيشتر شده است.
وي ادامه داد: مهمترين اقدام دولت براي جبران پديده طلاق در كشور توجه به امر اشتغال جوانان است كه با فعال شدن بخش خصوصي و ارائه تسهيلات اشتغال به بيكاران دنبال مي شود. معتمدي با اشاره به كوچك سازي دولت و خروج تعداد بيشتر كاركنان دولت نسبت به ورودي ها افزود: اگرچه اجراي اين سياست موجب كاهش تعداد كارمندان دولت و افزايش بيكاري آنان شده است اما اين كاهش نيرو بيشتر متوجه بازنشستگان مي شود ضمن اين كه وظيفه بخش خصوصي است كه اين خلأ كاري را جبران كند. وي ادامه داد:  سازمان بهزيستي براي جلوگيري از افزايش طلاق در ميان افراد تحت پوشش خود با استفاده از تسهيلات اشتغال زايي آنان را حمايت مي كند.

جشنواره نمايش درماني جانبازان مهرماه
در تهران برگزار مي شود
دومين  جشنواره  نمايش  درماني  جانبازان    ۱۹ مهر ماه  سال  جاري  در تهران
  برگزار مي شود.
دبير اين  جشنواره  ديروز در گفت  و گو با خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا، گفت : ده  گروه  نمايشي  بخش  صحنه اي  و خياباني  آثار خود را در اين  جشنواره به  نمايش  مي گذارند.
مجيد امرايي  افزود: آثار منتخب  به  مدت  دو روز در سالن  كار درماني  بيمارستان  روانپزشكي  سعادت  آباد و محوطه  باز اين  بيمارستان  به  نمايش  درمي آيد.
وي  با تأكيد بر اهميت  درماني ، توانبخشي  بازتواني  و آموزشي  نمايش  درماني افزود: در اين  جشنواره  سه  گروه  در بخش  خياباني  و هفت  گروه  در بخش  صحنه اي  شركت  دارند.
وي  هدف  از برگزاري  اين  جشنواره  را آشنايي  جامعه  با بيماران  گروه هاي  مختلف  جسمي حركتي  و روحي  و رواني  دانست  وافزود: يك  معلول  داراي  حقوق  مسلمي است  كه  جامعه  بايد آن را بشناسد و به  آن احترام  بگذارد.
دومين  جشنواره نمايش  درماني  جانبازان  به  همت  موسسه  توانبخشي  و بازتواني ، انجمن  نمايشگران  تئاتر خياباني  خانه  تئاتر و بيمارستان  روان پزشكي  سعادت آباد برگزار مي شود.

مجوز انتشار ۴۱۰ عنوان كتاب صادر شد
دبير هيات  نظارت  بر اجراي  ضوابط نشر كتاب  وزارت  ارشاد اعلام  كرد كه  مجوزچاپ  ۴۱۰ عنوان  كتاب  در هفته  گذشته  صادر شد.
روابط عمومي وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ديروز جمعه  به  نقل  از «محمد جوادمرداي  نيا» گزارش  داد: بيشترين  و كمترين  مجوز صادر شده  به  ترتيب  متعلق به  كتاب هاي  ادبيات  با ۹۸ عنوان  ( ۲۳/۹۰ درصد) و علوم  سياسي  با ۱۱ عنوان ( ۶۸/۲ درصد) است .
دبير هيات  نظارت  بر اجراي  ضوابط نشر كتاب  افزود: كتاب هاي  كمك  درسي  ۹۶عنوان ، علوم اجتماعي  ۴۹ عنوان ، دين  وفلسفه  ۳۵ عنوان ، دانشگاهي  ۳۵ عنوان ،روان  شناسي  ۲۸ عنوان ، كليات  ۲۵ عنوان ، تاريخ  ۲۰ عنوان  و هنر با ۱۳ عنوان ديگر عناوين  مجوزهاي  اين  هفته  را تشكيل  مي دهد.همچنين  در هفته  گذشته  ۳۷۵ عنوان  كتاب  چاپ  شده  اعم  از چاپ  اول  يا چاپ هاي بعدي  در دبيرخانه  هيات  نظارت  براجراي  ضوابط نشر كتاب  ثبت  شده  است .

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |