يكشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۴ - Sep 12, 2004
ترك گناه
پيامبر اكرم (ص): اصل دين پرهيز ازگناه است، از گناه بپرهيز، عابدترين مردم مي شوي.
(عده الداعي/ ۱۲۵)
امروز با حافظ
معاشر دلبري شيرين و ساقي گل عذاري خوش
كنار آب و پاي بيد و طبع شعر و ياري خوش
گوارا بادت اين عشرت كه داري روزگاري خوش
الا اي دولتي طالع كه قدر وقت مي داني
پاسخ به پرسش پزشكي
رابطه پريشاني و بيماري تورم مفاصل
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا ميان بيماري آرتراتيس (تورم مفاصل) و حالت پريشاني رابطه وجود دارد و او گفته است: از بررسي هاي آماري چنين بر مي آيد كه حالت پريشاني در ميان درصدي از بيماران مبتلا به تورم مفاصل مشاهده شده است. علت آن هنوز از مرحله حدس و گمان خارج نشده است. بنابراين اطرافيان بيماران آرترايتيست بايد مراعات احوال آنان را در نظر داشته باشند. آرترايتيس انواع مختلف دارد كه نوع عفوني آن درمانپذير است. بنابراين، حالت پريشاني ممكن است عمدتاً در مبتلايان به روماتويد آرترايتيس پديد آيد كه يك بيماري طولاني است كه ماهيچه و غضروف هاي مجاور مفصل را هم شامل مي شود. مبتلايان نبايد فعاليت روزمره را كاهش دهند كه باعث تشديد بيماري مي شود. شايد حالت پريشاني نيز به دليل كاهش فعاليت پديد آيد. در هر حال اين بيماري كه زنان را بيش از مردان گرفتار مي كند با نظام ايمني بدن نيز رابطه مستقيم دارد.

بهارستان
در جمعيت تو را ديدم
ميان گندم ها تو را ديدم
تابستان و زمستان تو را ديدم
در خانه ام تو را ديدم
ديگر تركت نخواهم كرد
پل آلوار _ ترجمه الف _ بامداد

تازه هاي دنياي رسانه ها
درگيري حزب جمهوريخواه آمريكا با شبكه تلويزيوني سي.بي.اس بر سر يك افشاگري
از چهارشنبه شب گذشته كه شبكه تلويزيوني سي.بي.اس درباره سابقه كار جورج بوش در گارد ملي تگزاس افشاگري كرد، ميان حزب جمهوريخواه آمريكا و اين شبكه ايجاد درگيري و مشاجره شده است. جمعه شب «دن رادر» سردبير اخبار سي.بي.اس دست به دفاع از افشاگري و دقت آن زد. طبق اين افشاگري، در اوايل دهه ۱۹۷۰ كه جوانان آمريكايي پس از فراغت از تحصيل در دانشگاه به ارتش احضار و به جبهه هاي ويتنام فرستاده مي شدند، جورج بوش (پدر) براي اين كه پسرش (رئيس جمهور فعلي) را كه از دانشگاه فارغ التحصيل شده بود به ويتنام نفرستند از«بن بارنز» رئيس وقت پارلمان ايالتي تگزاس خواست كه توصيه و اعمال نفوذ كند تا او را وارد گارد ملي آن ايالت كنند و بارنز اين كار را كرد. سي.بي.اس براي مستند كردن اين افشاگري با «بارنز» كه از شخصيت هاي سرشناس آمريكاست مصاحبه كرد و او اين مراتب را مورد تأييد قرار داد. سي.بي.اس سپس تصوير چهار سند به امضاي سرهنگ «جري كيليان» فرمانده وقت واحد هوايي گارد ملي تگزاس را نشان داد كه ثابت مي كرد جورج دبليو به آن واحد تحميل شده بود تا به اين وسيله به جبهه ويتنام كه احتمال كشته شدن داشت فرستاده نشود. سرهنگ كيليان كه فوت شده است در يكي از اين اسناد تايپي نوشته است كه او را مجبور كردند جورج دبليو را يك نظامي خوب و شايسته گزارش كند و در سند ديگر نوشته است كه جورج دبليو حاضر نشد (تمرد كرد) آزمايش بدني از او به عمل آيد كه امري الزامي است. حزب جمهوريخواه ايراد گرفته است كه اولاً «بارنز» يك دمكرات است و اظهارات او به منظور كمك به «كري» رقيب بوش صورت گرفته و به علاوه اسنادي كه به سرهنگ كيليان نسبت داده شده جعلي هستند زيرا در آن زمان چنين ماشين تحرير پيشرفته اي كه همه علامات را تايپ كند وجود نداشته است. جمعه شب، سي.بي.اس يك كارشناس خط را نشان داد كه امضاي كيليان را در زير اسناد تأييد مي كرد و مدير كارخانه سازنده ماشين تحرير هم تأييد كرد كه در سال هاي ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ ماشين هاي ساخت آن كارخانه قادر به تايپ آن علامات بوده اند. به علاوه، يك هم قطار سرهنگ كيليان گزارش هاي او را تأييد كرد و گفت :سرهنگ كيلياني از اين كه جورج دبليو را به او تحميل كرده بودند تا به جنگ ويتنام اعزام نشود ناراحت بود و مي گفت كه نبايد ميان پسر بوش و ديگران فرق باشد. بارنز هم گفت كه او شخصيت و وجدان خود را براي پيروزي يك حزب به گرو نمي گذارد و در اين سن تاريخ خود را با بيان هر مطلبي خراب نمي كند و هرچه كه گفته است حقيقت محض بوده كه بايد گفته مي شد تا آمريكايي ها قضاوت كنند.
چه كساني از جورج بوش حمايت مي كنند؟
ديويد بروك مفسر آمريكايي كه نظراتش عمدتاً در نيويورك تايمز چاپ و از تلويزيون عمومي آمريكا پخش مي شود و يك روزنامه نگار محافظه كار(جمهوريخواه) به شمار مي رود در مقاله اي در شماره ۱۱ سپتامبر آن روزنامه نوشته است كه چه درصدي از مديران كمپاني ها و روشنفكران، از بوش و يا جان كري حمايت مي كنند و اين حمايت خود را با ارسال كمك مالي به مبارزات آنان به اثبات رسانده اند. طبق نوشته ديويد بروك به استناد آمار منتشره، هشتاد درصد مديران ارشد كمپاني ها از جورج بوش حمايت مي كنند و در عوض از ميان استادان دانشگاه ها و مدرسان مدارس تعليمات عالي ۹ درصد، بازيگران سينما و هنرمندان ۴‎/۵درصد، مؤلفان و نويسندگان ۲ در صد، روزنامه نگاران يك و يك دهم درصد و كتابداران كمتر از نيم درصد حامي و پشتيبان او هستند و بقيه به جان كري كمك مالي كرده و به وي رأي خواهند داد.
چرا «احمد شاه مسعود» از دولت شوروي متنفر بود؟
در سه سال گذشته، هر سال در نيمه سپتامبر به مناسبت سالگرد سوءقصد منجر به مرگ احمد شاه مسعود رهبر تاجيك هاي افغانستان در مبارزه با دولت طالبان كه در سال ۲۰۰۱ صورت گرفت تفسيرهاي متعدد انتشار مي يابد و از جمله اين كه او در انديشه كمك به احياء امپراتوري پارسي ها بود و چون يك تاجيك (آرين) اصيل بود اين كار را رسالت خود مي دانست. امسال نيز تفسيرها در همين زمينه بوده است. در اين تفسيرها آمده است كه مسعود بارها از اين كه دولت مسكو هنگام تقسيم بندي آسياي ميانه بدون در نظر گرفتن تبار و فرهنگ مردم و سوابق تاريخي، مناطق مرو و بخارا را ضميمه تاجيكستان نكرده بود و چند منطقه تاجيكي را هم به قرقيزستان داده بود از آن دولت خشمگين بود. آرين ها در جريان مهاجرت به ايران زمين (۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح) نخست وارد تاجيكستان و افغانستان امروز شده بودند و مراكند (سمرقند، حكومت نشين سغدي ها) قديمي ترين شهري است كه آنان در اين منطقه ساخته اند. كرزاي در انتخابات ماه آينده برادر احمد شاه را به عنوان نامزد معاونت رياست جمهوري افغانستان معرفي كرده است.
سختگيري تازه براي مسافران ورودي به آمريكا
روزنامه هاي اروپايي اعلان (آگهي پولي) وزارت امنيت ملي آمريكا مبني بر سختگيري تازه در مرزهاي ورودي اين كشور را كه از سي ام سپتامبر (۱۸ روز ديگر) اعمال خواهد شد منتشر كرده  اند. طبق اين اعلان، از اتباع ۲۷ كشور ديگر از جمله انگلستان، آلمان، استراليا و ژاپن هنگام ورود به فرودگاه ها و مرزهاي ورودي ديگر آمريكا انگشت نگاري و عكسبرداري خواهد شد. قبلاً اين عمل در مورد كشورهاي غير اروپايي و غير صنعتي صورت مي گرفت. در اين اعلان همچنين آمده است كه اتباع كشورهاي ۲۲ گانه پيشرفته كه مي خواهند از آخر اكتبر (۴۰ روز ديگر) به آمريكا سفر كنند بايد پاسپورت قابل خوانده شدن توسط كامپيوتر (پاسپورت الكترونيك) داشته باشند. دليل اين سختگيري اضافي ذكر نشده است.

برگي از تاريخ
سالگرد نبرد ماراتن و سرانجام لشكركشي دريابرد ايران به يونان
۱۲ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۹۸ «ژيوزپ ساراگات» بنيادگذار حزب سوسياليست كارگران ايتاليا به دنيا آمد و ۹۰ سال عمر كرد. در سال ۱۹۱۹ «گابريل دانونزيو» شاعر، نويسنده و ميهندوست پرآوازه ايتاليا با گروهي داوطلب به منطقه فيوم كه قرار بود بعداً به يوگسلاوي داده شود حمله مسلحانه برد و آنجا را تصرف كرد تا به خاك ايتاليا بازگرداند. در سال ۱۹۳۸ هيتلر خواستار خودمختاري آلماني نژادهاي ساكن «سودتلند» جمهوري چك اسلواكي شد كه در جريان جنگ هاي سابق اروپا، فاتحان از آلمان جدا ساخته بودند. در سال ۱۹۴۳ گروهي از سربازان نيروي ويژه آلمان با يك رشته عمليات شگفت انگيز كه تاكنون سوژه ده ها فيلم سينمايي شده است موسوليني را كه به اسارت متفقين درآمده بودند از زندان آنها ربودند. در سال ۱۳۳۹ هجري در تهران بحث و اعتراض و جنجال درباره انتخابات پارلماني آن سال كه در ۲۶ مرداد برگزار شده بود به اوج خود رسيد و تعجب در اين بود كه اعتراض به اين انتخابات از سوي بخشي از دولت بر ضد بخش ديگر صورت مي گرفت. در سال ۱۹۶۰ كشورهاي صادر كننده نفت با هدف محافظت از منافع خود با تأسيس سازمان واحدي موافقت كردند كه به اختصار «اوپك» ناميده مي شود. در سال ۱۹۷۷ پليس دولت سفيد پوستان آفريقاي جنوبي «استيون بيكو» از رهبران جنبش حقوق مدني اكثريت سياه پوست را در زندان كشت و ادعا كرد كه بر اثر اعتصاب غذا درگذشته است. در سال ۱۹۹۰ چهار فاتح جنگ جهاني دوم با الحاق دو آلمان به يكديگر و ايجاد مجدد آلمان واحد پس از ۴۵ سال موافقت كردند. در سال ۱۹۹۲ «ابيمائل گوسمن» بنيادگذار سازمان چريكي «راه درخشان» در پرو كه يك جنبش كمونيستي است در پناهگاهش در يك محله فقير نشين شهر ليما دستگير شد. در سال ۲۰۰۳ بانو «آن ليند» از سوسيال دمكرات هاي معروف اروپا و وزير امور خارجه وقت سوئدكه در يك فروشگاه عمومي در شهر استكهلم با چند ضربه چاقو مجروح شده بود بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.
اينك برگ امروز: ۱۳ سپتامبر سالروز نبرد يك روزه ماراتن است كه در سال ۴۹۰ پيش از ميلاد (۲۴۹۴ سال پيش) روي داد و نيروي دريابرد ايران در آن موفق نبود و با تحمل تلفات عقب نشيني كرد. داريوش بزرگ، تنها با هدف گوشمالي آتني ها نه تصرف آتن كه يوناني زبان هاي آسياي صغير (شهرها و جزاير ايوني) قلمرو ايران را تحريك به شورش و نافرماني مي كردند يك سپاه پياده و سوار را با كشتي روانه سرزمين اصلي يونان كرد كه به صورت كشور شهر (كنفدراسيون) اداره مي شد.اين نيرو كه بزرگترين لشكركشي آمفي بياس از آغاز تاريخ تا اواخر قرن ۱۹ ميلادي است پس از تصرف شهر «ارتريا» و جزيره ايوبويي (اوبوآ) در ساحل شرقي«اتيكا» پياده شد. به نوشته مورخان يوناني، شهر آتن و متحدان آن جز اسپارت براي دفاع، موفق به گردآوري ده هزار نظامي شده بودند و در انتظار نيروي اعزامي اسپارت به سر مي بردند كه «ميلتيادس» فرمانده دفاع از آتن شنيد كه فرمانده نيروهاي دريا برد ايران بيش از نيمي از سربازان خود و عمدتاً سواره نظام را به كشتي ها بازگردانده و قصد حمله مستقيم به شهر آتن را دارد و واحدهايي كه در شرق اتيكا باقي مانده اند در حال برپا كردن اردوگاه هستند، ولي زميني كه در آنجا پياده شده اندگود و نيمه باتلاق و سست است. وي پس از مشورت با هشت ژنرال ديگر تصميم گرفت پيش از آن كه نيروي باقيمانده ايران در شرق اتيكا بتواند زمين بهتري بيابد و از اردو زدن فارغ شود به آن شبيخون زند. سربازان آتني كه در زمين هاي با ارتفاع بيشتر و خشك موضع گرفته بودند با سرعت به سوي نيروي ايران به حركت درآمدند. واحدهاي ايراني كه در مركز صحنه بودند حمله آتني ها را دفع كردند، ولي دو جناح راست و چپ تاب مقاومت نياوردند و كل نيرو به محاصره درآمد. همزمان، كشتي هاي آتني به كشتي هاي حامل تداركات نيروهاي ايراني كه بدون دفاع مانده بودند حمله بردند و آنها را از دسترس نيروهاي در حال جنگ دور ساختند تا با آنها عقب نشيني نكنند. در اين عمليات، به نوشته مورخان يوناني نيروي دريابرد ايران با تحمل شش هزار و چهارصد تن تلفات به پايگاه هاي خود در جزيره قبرس و صور و صيدا (لبنان) بازگشت و لشكر كشي عظيم خشايارشا جانشين داريوش به اروپا در سال ۴۸۰ پيش از ميلاد (ده سال بعد) به منظور جبران همين شكست بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

سخنگوي خانه موسيقي از فعاليتهاي تازه اين نهاد موسيقايي خبر داد
ايجاد كارگاه هاي تخصصي آموزشي، تعامل با كانونهاي
۸ گانه و نهادهاي دولتي موسيقي
ايجاد كارگاه هاي تخصصي آموزش براي مدرسان، تعامل و برگزاري نشست هاي ماهانه با نمايندگان كانونهاي تخصصي و ايجاد ارتباط افزون تر با شعبات خانه موسيقي در شهرستان و گسترش آنها و تعامل با نهادهاي اجرايي موسيقي از جمله هدفهاي آتي هيات مديره خانه موسيقي است.
دكتر محمد سرير، عضو هيات مديره و سخنگوي خانه موسيقي در نشست خبري كه روز گذشته در محل خانه موسيقي برگزار شد، ضمن اعلام اين خبر گفت: هيات مديره تصميم گرفته است براي ارتباط بيشتر ميان هيات مديره اصلي و كانونهاي تخصصي جلسات منظمي را اول هر ماه با نمايندگان كانونها برگزار و از ديدگاه ها و نظرات آنها در پيشبرد اين جلسات استفاده كند.
وي ضمن تاكيد بر دو دوره گذشته فعاليت هيات مديره كه دوره تاسيس و تثبيت بوداز فعاليت جدي تر خانه موسيقي خبر داد و درباره فعاليت  و جذب هنرمندان و شعبات شهرستانها گفت: در اين دوره تصميم گرفتيم كه از فعاليت و حضور هنرمندان شهرستاني در كميته هاي تخصصي استفاده كنيم.
سرير همچنين از برگزاري كارگاه هاي تخصصي آموزش موسيقي در خانه موسيقي خبر داد و گفت: در اين كارگاه ها كه توسط شاخص ترين استادان موسيقي برگزار مي شود، مدرسان موسيقي براي ارتقاء كيفي دانش خود و نيز آشنايي با شيوه هاي استاندارد آموزش موسيقي حضور مي يابند. به گفته سرير اين كلاسها قرار است از مهرماه آغاز شود.
اين آهنگساز همچنين از تعامل جدي تر خانه موسيقي با نهادهاي اجرايي دولتي موسيقي خبر داد و گفت: ما سعي خواهيم كرد با گفت و گو و تعامل ضمن دادن مشورت به اين نهادها در تخصصي كردن امور مربوط به موسيقي از امكانات آنها براي اعضاي خانه استفاده كنيم.

حياط خلوت بررسي مي شود
دوازدهمين جلسه «يك كتاب يك نويسنده» به رمان «حياط خلوت» فرهاد حسن زاده اختصاص دارد. اين نشست توسط كانون نقد خانه داستان ايران برگزار مي شود.
حياط خلوت مضموني اجتماعي، نوستالوژيك دارد و روايت گر شخصيت هايي است كه دوران جنگ چهره آنها را دگرگون كرده است. اين رمان در سال ۸۲ به وسيله نشر ققنوس انتشار يافته و جزو نامزدهاي جشنواره هاي مختلف ادبي كشور است.
حياط خلوت امروز ساعت ۴ بعدازظهر در خانه داستان ايران واقع در خيابان شريعتي، جنب مجتمع فرهنگي ايران، خيابان كاج، پلاك ۴۴ نقد خواهد شد.

نگارستان
ادوارد مونك
000582.jpg
«جيغ»- ۱۸۹۳/ رنگ روغن و گوآش و پاستل روي مقوا، ۵/۷۳* ۹۱ سانتي متر ‎/ گالري ملي/ اسلو
مونك در تابلوي «جيغ» مي خواهد بگويد يك هيجان آني، همه عواطف و احساسات ما را بروز مي دهد. همه خطوط گويي در راستاي يك نقطه كانوني درتصوير (صورت فريادكننده) همگرايي دارند. تمامي صحنه در اضطراب و هيجان ناشي از اين فرياد سهيم است. چهره شخص فريادكننده مانند يك كاريكاتور مبالغه آميز كشيده شده است. چشمان از حدقه درآمده و گونه هاي تو رفته، چهره مرگ را تداعي مي كند. امري دهشت انگيز بايد رخ داده باشد، و از آنجا كه هرگز معناي اين فرياد را نخواهيم دانست، تصوير برايمان تشويش آميز است. از نظر مونك، فرياد برخاسته از ترس و اضطراب نمِِي تواند زيبا باشد و اگر صرفا به جنبه زيبا و دلپذير زندگي نظر كنيم، از واقعيت به دور خواهيم ماند.اكسپرسيونيست ها از آنجا كه درباره رنجهاي انسان، فقر و خشم و شهوت آدمي احساس عميقي داشتند، معتقد بودند كه تاكيد بر هماهنگي و زيبايي در هنر، حاصل چشم بستن بر واقعيات است.

«حكمت كهن، منظر جديد» در نمايشگاه باغ ايراني
همزمان با مبعث حضرت رسول اكرم (ص) نمايشگاه «باغ ايراني، حكمت كهن، منظر جديد» با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولان فرهنگي _ هنري كشور در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري دكتر عليرضا سميع آذر رييس موزه هنرهاي معاصر تهران در جلسه مطبوعاتي كه ديروز به همين مناسبت برگزار شد، با اشاره به اينكه فرهنگ ايراني _ اسلامي در اشكال مختلف جلوه يافته و بديهي ترين، جذاب ترين و عميق ترين جلوه هاي آن باغ ايراني است، گفت: ايرانيان طبيعت را همواره ستايش كرده اند و باغ ايراني، بستر ظهور انديشه هاي ايراني است. باغ ايراني البته ستايش طبيعت و گل و آب و... است اما مكاشفه اي در عميق ترين لايه هاي انديشه ايراني _ اسلامي محسوب مي شود.
وي گفت: به مدد نقشه برداري از ۱۷ باغ معروف ايراني و با ضميمه كردن تصاويري، به معرفي علمي و تحليلي اين ۱۷ باغ مي پردازيم. بخش عمده نمايشگاه به مكاشفه هنرمندان معاصر ايراني در لواي باغ ايراني اختصاص دارد كه از دو منظر، اين موضوع موردتوجه قرار گرفته است:
«حكمت كهن، منظر جديد».
در اين جلسه همچنين فريار جواهريان و محيط طباطبايي از مسئولان نمايشگاه توضيحاتي را در زمينه نمايشگاه باغ ايراني بيان كردند.
محيط طباطبايي با اشاره به اينكه باغ ايراني از ديدگاه ميراث فرهنگي تنها جنبه تاريخي ندارد بلكه يك اصل حياتي و زنده است، گفت: در حاشيه اين نمايشگاه همايش علمي با حضور جمعي از متخصصين باغ شناسي از ۲۱ تا ۲۳ مهرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد.
در اين نمايشگاه كه ۱۷ باغ ايراني ازجمله باغ فرح آباد، چهلستون، هشت بهشت، ارم، دلگشا، قوام،  جهان نما، نظر، باغ شاهزاده، دولت آباد،  فين، مصلي، چهلستون و چشمه، گلشن، قدمگاه و شاهگلي به وسيله ترسيمات معماري و عكس هاي هوايي و هنري و اسناد تاريخي به نمايش درمي آيند، آثاري در عرصه هاي مختلف هنري چون نقاشي، فيلم سازي، معماري و هنر ويديويي، چيدمان و هنر اجرا از داريوش مهرجوئي، عباس كيارستمي، آتيلا پسياني، يعقوب امداديان،  شيرين نشاط، فريده لاشايي، سهراب سپهري و... ارايه مي شوند.

برگزيدگان جشن خانه سينما امشب معرفي مي شوند
000630.jpg
000626.jpg
000628.jpg
000632.jpg
هشتمين جشن سينماي ايران با حضور اهالي سينما و مسئولان فرهنگي، امشب در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود.
جشن سينماي ايران همه ساله شهريورماه و همزمان با روز سينما در تهران برگزار مي شود.آثار برتر رشته هاي مختلف سينمايي در اين رويداد هنري معرفي مي شوند.
بهترين هاي بخش هاي مختلف سينمايي اعم ازفني، نوشتاري، هنري و بصري فيلم هاي سينمايي به همراه آثار كوتاه، مستند وانيميشن (پويانما) در جشن سينماي ايران معرفي مي شوند.۱۵ اثر نامزد بخش فيلم هاي كوتاه داستاني، مستند و انيميشن، براي كسب تنديس جشن سينماي ايران هستند.فيلم هاي «آدم ها دورند»، «اكبر تورو خدا پيش از من نمير»، «روايت مرگ نازلي از زبان يك جن گير عاشق»، «كولاك»، «همسفر خاموش»، «آقايان پرنده»، «پنجره اي رو به آفتاب»، «ساز مخالف»، «صداي ماه» و «من با خدا حرف مي زنم» از نامزدهاي بخش بهترين فيلم مستند جشن سينماي ايران هستند.فيلم هاي «تولد»، «چهارچوب»، «حفره»، «ژنرال و بادبادك» و «نقطه ها» نامزد بهترين اثر انيميشني جشن سينما شدند.همچنين فيلم هاي «سربازهاي جمعه»، «شهر زيبا»، «مارمولك»، «مهمان مامان» و «هم نفس» به عنوان نامزدهاي بهترين فيلم و «عزيزالله حميد نژاد» براي فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند»، «حميد نعمت الله» براي فيلم «بوتيك» و «داريوش مهرجويي» براي فيلم «مهمان مامان» به عنوان نامزدهاي بهترين كارگرداني معرفي شدند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
دلگير
سي سال بود كه همه نگاهش مي كردند اما هيچكس او را نمي ديد. ناراحت بود.
با اينكه اصلا كوچك نبود. حتي اگر ده نفر هم روبه رويش مي نشستند و زل مي زدند توي صورتش، باز هم او را نمي ديدند.
يك روز دلش خيلي سوخت. تعميركار آوردند. گفت: ديگر ارزش تعمير ندارد. به جايش يك ۲۱ اينچ رنگي خريدند. حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
خرخر سگ
بخارست: دادگاهي در روماني حكم اخراج يك سگ ۶۰ كيلوگرمي را از خانه صاحبش صادر كرد. اين سگ در خواب با صداي بسيار بلند خرخر مي كرد به گونه اي كه ديوار خانه همسايه ها مي لرزيد.به همين دليل آنها به دادگاه شكايت كردند و قاضي پرونده نيز حكم انتقال سگ به مكاني ديگر را صادر كرد. در پي صادرشدن اين حكم، صاحب سگ به همراه حيوان خانگي خود، منزل را ترك كرد. چون آنها هر شب در يك اتاق مشترك مي خوابند.
درازترين گوش جهان
برلين: نام يك سگ آلماني به كتاب ركوردهاي جهاني گينس راه يافت. اين سگ صاحب درازترين گوش در ميان سگهاي جهان است. طول گوش هاي اين سگ يكساله در حدود ۲/۳۳ سانتي متر است كه در برخي مواقع گوش هاي دراز وي زير پاهايش گير مي كند.
مار ۹ متري در كاپوت خودرو
نيويورك: چند روز پيش يك خانم در نيويورك تصميم گرفت خودرو دست دوم خريداري كند. به همين دليل با مراجعه به مركز فروش خودرو، يك خودرو انتخاب كرد.
وي سپس از فروشنده اجازه گرفت تا موتور خودرو را بازديد كند. اما به محض اينكه در كاپوت را گشود با يك مار ۹ متري مواجه شد. فرياد اين خانم باعث شد تا مردم گرد وي حلقه بزنند و او را از صحنه دور كنند.اين مار متعلق به صاحب قبلي خودرو بود و به همين دليل پليس اين خزنده را به صاحبش بازگرداند.
تعقيب سارقان با تراموا
سارايوو: دو روز پيش پليس شهر سارايوو به دليل كمبود امكانات در برابر مردم شرمنده شد.هنگامي كه به پليس خبر رسيد، از يك شعبه بانك واقع در شهر سارايوو ۹۸۰۰ دلار سرقت شده است، دو مامور به محل حادثه اعزام شدند. از قضا، سارقان در حين فرار با كيسه پر از پول با ماموران برخورد كردند اما چون پليس فاقد خودرو بود، دو مامور مجبور شدند با سوارشدن بر ترامواي شهري به تعقيب سارقان بپردازند.به همين دليل سارقان وارد يك خيابان فرعي شدند و به راحتي از چنگ پليس گريختند.تعداد خودروهاي پليس سارايوو بسيار اندك است و اغلب خودروهاي موجود فرسوده و دچار نقص فني هستند. البته قرار است به زودي خودروهاي جديد براي اين نيرو خريداري شود.
تشكر مجرمان
لندن: دو مجرم در انگليس پس از اينكه به تحمل ۶ سال حبس محكوم شدند از قاضي تشكر كردند.اين دو نفر با تاسيس يك كارگاه، سلاح هاي فرسوده را به سلاح هايي مدرن و كشنده تبديل مي كردند. آنها در مدت ۱۴ ماه بيش از ۴۰۰ اسلحه به تبهكاران فروختند كه هر اسلحه حداقل ۶۰۰ پوند قيمت داشت. حداكثر مجازات چنين جرمي ۱۰ سال حبس است به همين دليل هنگامي كه قاضي آنها را به تحمل ۶ سال حبس محكوم كرد، يكي از تبهكاران با صداي بلند گفت: آقاي قاضي بسيار متشكريم چون راي شما بسيار دوست داشتني است.
سگ درآمدزا
ناتينگهام: يك مرد در انگليس در حين قدم زدن با سگ خود صاحب ۱۵۰ هزار پوند پول شد.هنگامي كه آنها در كنار رودخانه مشغول قدم زدن بودند، ناگهان سگ با هوش سكه بسيار قديمي را از زير خاك بيرون آورد. قرار است اين مرد سكه خود را در جريان يك مزايده بفروش بگذارد كه حداقل قيمت پيشنهادي براي آن ۱۵۰ هزار پوند خواهد بود.
بزرگترين شرط بندي تاريخ جمهوري چك
پراگ: يك پزشك در جمهوري چك روي انتخاب مجدد بوش به سمت رياست جمهوري آمريكا شرط بندي كرده است. مبلغ شرط بندي وي ۳۱۵۰۰ يورو است كه در تاريخ اين كشور بي سابقه است.
اين پزشك اعلام كرده در صورتيكه برنده اين مبلغ بشود، يك سوم آنرا به خانواده قربانيان حملات اخير تروريستي در روسيه اهدا خواهد كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۳۵دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۶ دقيقه

گل و گياه
شيرخشت درختي
000580.jpg
نام علمي: Cotoneaster frigidus
خانواده: ROSACEAE
درخت يا درختچه بزرگ خزان پذير به بلندي و گستردگي ۱۰ متر است. داراي برگهاي بيضي شكل بوده و گلهاي سفيد آ ن در تابستان ظاهر شده و بدنبال آن ميوه هاي كروي قرمز رنگ توليد مي گردند.
نيازها: به مكان كاملا  آفتابي، خاك نسبتا غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن در شاسي سرد و تهيه قلمه ريشه در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |