يكشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۴ - Sep 12, 2004
شنيده هاي بازار
فروش سهام
شنيده شده شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن در نظر دارد سهام خود را در دو شركت بلبرينگ ايران و كاشي حافظ بفروشد.
پيش بيني مي شود با فروش سهام اين دو شركت سود هر سهم سرمايه گذاري صنعت و معدن براي سال مالي جاري كه در ۳۱ شهريور ماه به پايان مي رسد به طور قابل توجهي رشد كند.

مظاهري: تجهيز بورس به نرم افزارهاي تجارت الكترونيك ضروري است
با افزايش تعداد تالارهاي معاملاتي بورس در تهران و ديگر شهرستانها، امكان تكامل بازار سرمايه كشور فراهم مي شود.
«طهماسب مظاهري» استاد دانشگاه و وزير سابق اقتصاد ديروز در گفت وگو با ايرنا، تسهيل حضور اقشار مختلف جامعه را از ديگر ويژگيهاي بالا رفتن تعداد تالارهاي معاملات بورس در كشور دانست .
وزير سابق امور اقتصادي و دارايي اظهار اميدواري كرد: مسئولان بازار سرمايه با ايجاد و گسترش معامله سهام به صورت الكترونيكي در آينده نزديك، زمينه حضور بيشتر سرمايه گذاران در تالارهاي بورس را فراهم كنند.
وي معتقد است: براي تحقق تكامل بازار سرمايه كشور، تالار معاملات سهام در شهرستانها بايد بيش از پيش فعال شوند.
مظاهري در خصوص راهكارهاي لازم براي توسعه بيشتر بازار سرمايه در كشور، گفت: سازمان بورس مي تواند با ايجاد انگيزه براي كارگزاران، زمينه مناسب جهت توسعه فعاليت هاي بازار يادشده را فراهم كند.
اين كارشناس مسايل اقتصادي، گسترش بازار سرمايه كشور را از جمله الزامات توسعه اقتصادي كشور دانست و گفت : تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه تنها با توسعه بازار سرمايه عملي خواهد شد.
مظاهري، افزود: توسعه بازار سرمايه علاوه بر تاثير مستقيم بر بسيج تامين سرمايه ، ضرورت افزايش ارقام بودجه كل كشور را نيز از بين مي برد.
وي تصريح كرد: با رشد فعاليتهاي بازار سرمايه ، دولت ديگر به بودجه به عنوان موتور محرك اقتصاد كشور نگاه نخواهد كرد.
وي، چگونگي انجام فعاليت كارگزاران در بورس تهران را تشريح كرد و اظهار داشت : با تجهيز كارگزاريهاي بورس به ابزارهاي جديد، تمام سهامداران بازار تحت حمايت عادلانه قرار خواهند گرفت.
به گفته وزير سابق امور اقتصادي و دارايي، تجهيز كارگزاريهاي بورس به نرم افزارهاي تجارت الكترونيك در شرايط كنوني ضروري است.
وي در پايان اظهار داشت: براي هدايت صحيح اين بازار بايد اعتماد مردم و سرمايه گذاران جلب شود، در غير اين صورت تمايل به فعاليت علاقه مندان در اين بخش از بين خواهند رفت.

برنامه هاي تازه سرمايه گذاري صنعت و معدن براي حضور در بورس
برنامه هاي تازه شركت  سرمايه گذاري صنعت و معدن براي حضور در بازار سرمايه و بورس اوراق بهادار اعلام شد.
قاسم عابدي مدير عامل شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن در گفت وگو با خبرنگار ما گفت : اين شركت در نظر دارد پس از اخذ مجوزهاي لازم سرمايه خود را معادل ۱۰۰ درصد افزايش داده و از يكهزار ميليارد ريال فعلي به دو هزار ميليارد برساند.
وي افزود: اين افزايش سرمايه از محل سود انباشته صورت خواهد پذيرفت اما قصد داريم مثل هميشه ابتدا سود را بين سهامداران تقسيم كنيم و سپس به سهامداران اختيار شركت در افزايش سرمايه و خريد حق تقدم را بدهيم.
وي ادامه داد: هدف از اين افزايش سرمايه، استفاده از فرصت هاي موجود در بازار و همچنين تنوع بخشي به سبد دارايي هاي شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن است.
قاسم عابدي گفت: سياست شركت سرمايه گذاري صنعت ومعدن شناسايي سود از طريق جا به جايي سهام نيست شايد به همين دليل باشد كه در ۶ ماه گذشته رشد قيمت سهام اين شركت نسبت به ساير رقبا چشمگير نبوده است.
وي تصريح كرد: متأسفانه سهامداران شركت ها به غلط ارزش سهام شركت هاي سرمايه گذاري را بر مبناي پيش بيني سود آن ها (EPS) مي سنجند، در حالي كه اين شكل از تحليل بايد تغيير كند و سرمايه گذاران، سهام شركت هاي سرمايه گذاري را بر مبناي خالص ارزش دارايي ها (NAV) بسنجند.
مدير عامل سرمايه گذاري صنعت و معدن گفت: ممكن است با توجه به سياست هيأت مديره مبني بر شناسايي نكردن سود از طريق، جابه جايي سهام برخي سهامداران از حضور در شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن استقبال نكنند اما سهامداران جديد و قديمي بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه اتخاذ چنين سياستي موجب مي شود سود شركت تا چند سال آينده تداوم يابد.
وي افزود: ميزان سرمايه شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن نسبت به بدو تأسيس آن ۱۰ برابر شده و ارزش سبد دارايي هاي آن با احتساب شركت هاي خارج بورس آن معادل ۳ هزار ميليارد ريال برآورد مي شود.
وي ادامه داد: تمركز سبد شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن بيشتر روي صنايع سيمان و توليد محصولات شيميايي است به طوري كه ۴۶ درصد دارايي هاي اين شركت در سهام سيمان و ۱۰ درصد آن در سهام توليدكنندگان محصولات شيميايي سرمايه گذاري شده است.
وي گفت: شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن از جمله شركت هايي است كه جزء اولين متقاضيان ايجاد و عرضه سبد سهام در بورس بوده ولي با توجه به مشكلات قانوني بوجود آمده فعلا در انتظار تصويب آيين  نامه فعاليت سبدهاي سهام در شوراي بورس هستيم.
قاسم عابدي گفت: در حال حاضر بخش اعظم دارايي هاي سرمايه گذاري صنعت و معدن روي سهام سيمان تمركز يافته زيرا معتقديم، سرانجام سيمان از سبد حمايتي دولت خارج و آثار مثبت آن روي قيمت سهام شركت هاي فعال در اين صنعت نشان داده خواهد شد.
وي افزود: كشور ما در صنعت سيمان از مزيت نسبي برخوردار است، زيرا از يكسو امكان واردات اين محصول با قيمت هاي پايين ممكن نيست و از سوي ديگر با توجه به وجود انرژي ارزان قيمت تمام شده توليد سيمان در ايران پايين تر از ساير نقاط دنياست.
وي تأكيد كرد: معتقديم صنعت سيمان در ايران از جمله صنايع قابل اتكاء است بنابراين هيچ گونه نگراني از بابت وجود سهام سيمان در سبد خود نداريم.
وي در عين حال تصريح كرد: البته يكي از مهم ترين وظايف يك شركت سرمايه گذاري كاهش ريسك از طريق متنوع سازي سبد دارايي ها است، ما سال گذشته درصد بيشتري از سهام سيمان را در اختيار داشتيم كه با توجه به ركود بازار فعلا آن ها را واگذار كرده ايم.
عابدي گفت: يكي ديگر از سياست هاي سرمايه گذاري صنعت و معدن فراهم آوردن شرايط ورود شركت هاي خارج از بورس براي عرضه سهام آن در تالار مبادلات سهام است.
وي افزود: تاكنون سهام شركت هايي چون پارس سوئيچ، آبفر و نيرو كلر را وارد بورس كرده ايم و در آينده نيز سهام شركت هايي مانند سرمايه گذاري ايران و فرانسه و يكسري شركت هاي فعال در زمينه استخراج مواد اوليه صنعت شيشه همچنين سهام كاغذ پارس و كرمانيت را در بورس عرضه خواهيم كرد.
عابدي گفت: در صورت تصويب مجمع عمومي بانك صنعت ومعدن كه در پايان شهريورماه جاري برگزار مي شود مجوز فروش سهام اين بانك در شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن صادر خواهد شد.
وي افزود: طبق ضوابط اعلام شده از سوي وزارت اقتصاد، بانك صنعت و معدن بايد ۵۱ درصد سهام خود را در سرمايه گذاري صنعت و معدن واگذار كند. در حال حاضر ۵/۶۵ درصد سهام اين شركت سرمايه گذاري در اختيار بانك صنعت و معدن است. بنابراين بايد حداقل ۵/۱۶ درصد ديگر از اين سهام در بورس عرضه شود.

براي كاهش ريسك سرمايه گذاري در بازار اوراق بهادار
صندوق تضمين بورس تشكيل مي شود
براساس آيين نامه پيشنهادي مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه ايران صندوق تضمين بورس براي پوشش ريسك ناشي از قصور كارگزاران در بورس اوراق بهادار تشكيل مي شود.
به گزارش خبرنگار ما ايجاد اطمينان در بازار اوراق بهادار و افزايش اعتماد مشاركت كنندگان اين بازار از طريق فراهم كردن محيطي باثبات براي فعاليت آنها و حمايت از آنها در مقابل خطرات مختلف موجود در بازار از كاركردهاي اساسي بورس هاي اوراق بهادار است كه در جلب مشاركت مردم و توسعه بازارهاي اوراق بهادار نقشي چشمگير دارد.
اگرچه ابزارهاي متعددي به منظور كاهش خطرات شناخته شده و قابل پيش بيني موجود در بازار ايجاد شده و مورد استفاده قرار گرفته است و فعالان بازار مي توانند با استفاده از سازوكارهاي مناسب مديريت خطر، زيان هاي ناشي از خطرات مزبور را به حداقل برسانند، گاهي مشاركت كنندگان در بازار با خطرات و مشكلاتي در بازار اوراق بهادار مواجه اند كه قادر به پيش بيني، جلوگيري يا كاهش زيان هاي ناشي از آنها نيستند.
برخي از اين گونه خطرات، در صورت نبود سازوكارهاي مناسب مديريت خطر و نظارت ضعيف بورس هاي اوراق بهادار، باعث ايجاد بي ثباتي و بي اطميناني در بازار مي شود. گاه ناتواني واسطه هاي بازار در انجام تعهدات مالي خود، سرمايه گذاران را در معرض ريسك سيستمي قرار مي دهد به گونه اي كه واسطه مالي در اثر ورشكستگي يا مواجه شدن با كمبود نقدينگي قادر به تسويه كامل دادوستدها نيست.
در سيستم تسويه و پاياپاي اوراق بهادار، عدم تحويل اوراق بهادار فروخته شده يا خودداري از پرداخت بهاي اوراق بهادار خريداري شده، خريداران و فروشندگان را با ريسك اصل سرمايه مواجه مي كند. ريسك نقدشوندگي از ديگر خطرات موجود در بازار اوراق بهادار است و از عدم تحويل اوراق بهادار يا پرداخت بهاي آن در موعد مقرر ناشي خواهد شد.
اين نوع ريسك به ويژه در مواقعي كه قيمت اوراق بهادار به سرعت تغيير مي كند، مي تواند باعث بروز مشكلات اساسي و حتي ورشكستگي طرف مقابل شود. ريسك نقد شوندگي مي تواند سرمايه گذاران را با ريسك ديگري تحت عنوان ريسك جابجايي يا ريسك بازار مواجه سازد. در اين حالت، سرمايه گذار به علت مواجه شدن با قصور در تحويل اوراق بهادار خريداري شده يا قصور در پرداخت وجه اوراق تحويل شده، ناگزير از خريد يا فروش اوراق بهادار در قيمتي متفاوت از بهاي اوليه مي شود. سوءمديريت واسطه هاي بازار و استفاده نادرست از دارايي سرمايه گذاران توسط آنها و عدم اجراي صحيح يا به موقع سفارشات سرمايه گذاران منجر به ريسك ناشي از قصور و تخلف كارگزار در بازار سرمايه خواهد شد.
يكي از مؤثرترين ابزارهاي كنترل ريسك قصور واسطه هاي بازار، تشكيل صندوق تضمين توسط بورس هاي اوراق بهادار يا نهادهاي تسويه است. اين صندوق با هدف پوشش تعهداتي از قبيل تسويه دادوستدها، ورشكستگي كارگزاران بورس اوراق بهادار و تخلفات كارگزاران و از محل سهم مشاركت كارگزاران، معامله گران و اعضاي اتاق پاياپاي و سپرده گذاري عضو بورس، عوايد حاصل از سرمايه گذاري وجوه صندوق، سهم مشاركت بورس هاي اوراق بهادار و نهاد تسويه، هزينه دير كرد بازپرداخت ديون صندوق و تسهيلات بانكي و سياست هاي بيمه تشكيل مي شود.
اگرچه صندوق تضمين به منظور پوشش تعهدات كارگزاران ايجاد مي شود، پذيرش ريسك و تحمل زيان ناشي از آن به عهده صندوق نيست و در واقع مسئوليت اصلي جبران خسارات ناشي از قصور كارگزاران به عهده خود آنهاست و صندوق با هدف تخفيف و مديريت ريسك تشكيل مي شود و در جبران خسارات به آنها كمك مي كند.
طبق اين آيين نامه نحوه بازپرداخت خسارت به حساب تضمين مشخص شده، براين اساس پس از هر مورد برداشت از محل حساب تضمين به منظور پوشش تعهدات كارگزار عضو حساب، كارگزار مزبور مكلف است در صورت درخواست هيأت امنا، مبلغ كسر شده از حساب را جبران كند.
براساس آيين نامه پيشنهادي حساب تضمين تعهدات كارگزاران، تعيين ميزان و نحوه بازپرداخت بدهي كارگزار به حساب و در صورت عدم تسويه بهنگام توسط كارگزار، تعيين جريمه دير كرد با توجه به مبلغ و دفعات پرداخت حساب از وظايف هيأت امناي حساب تضمين است.
ضمانت اجرايي انجام تكليف كارگزاران مبني بر بازپرداخت بدهي خود به حساب تضمين، جلوگيري از فعاليت آنها توسط بورس، در صورت امتناع از واريز بدهي به حساب تضمين خواهد بود.
در ادامه آمده است: هيأت امناي حساب تضمين مي تواند حداكثر تا ۴۰ درصد از وجوه حساب را در سرمايه گذاري هاي كم خطر و با قابليت نقدشوندگي زياد به كار گيرد. منافع حاصل از سرمايه گذاري وجوه حساب به نسبت سهم هريك از شركا به مانده حساب آنها افزوده خواهد شد.
اين آيين نامه انسداد حساب و كناره گيري شركا از حساب به دليل لغو مجوز فعاليت در بورس را نيز پيش بيني كرده و تصريح دارد: براساس آيين نامه حساب تضمين تعهدات كارگزاران، درصورت انسداد حساب تضمين با موفقيت شوراي بورس يا لغو پروانه كارگزاري هريك از شركا، مانده دارايي هاي وي بايد پس از تكميل و تسويه تعهداتش نسبت به حساب، بازگردانده شود.

ايران دارو ، هيأت مديره جديد را شناخت
شركت ايران دارو هيأت مديره جديد را معرفي كرد.
به گزارش خبرنگار ما بر اساس هشتمين جلسه هيأت مديره اين شركت، تغييراتي در تركيب هيأت مديره به وجود آمد.
بر اين اساس ضرغام رحمان زاده، نماينده شركت البرز دارو و مسعود الوندي، نماينده شركت كيوان به عنوان اعضاي موظف هيأت مديره معرفي شدند.
همچنين رسول ديناروند، نماينده توليد دارو به عنوان رئيس هيأت مديره، محمد صانعي نماينده تولي پرس به عنوان نايب رئيس هيأت مديره و اسماعيل حريريان نماينده سرمايه گذاري البرز به عنوان مدير عامل و عضو هيأت مديره انتخاب شدند.

روغن نباتي پارس قول داد جبران كند
سود خالص روغن نباتي پارس در بهار امسال به رقم ۱/۲ ميليارد ريال رسيد.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت در مدت ياد شده به ازاي هر سهم ۲۷ ريال سود كنار گذاشت كه بر اين اساس تنها ۵ درصد بودجه پوشش داده شده است.
روغن نباتي پارس اعلام كرد: درصد پوشش عملكرد واقعي ۳ماهه با بودجه شركت مطابقت داشته و با افزايش فعاليت در ماه هاي آتي جبران مي شود.براساس اين گزارش شركت در ۳ ماه نخست سال جاري، ۱۶۷ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۲۴/۱۴۴ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ، ۱۵ ميليارد ريال هزينه عملياتي و ۳۲/۱۰ ميليارد ريال هزينه مالي داشته است.
اين گزارش حاكي است روغن نباتي پارس در مدت مشابه سال گذشته توانست ۵/۹ ميليارد ريال سود خالص و ۱۲/۱۱ ميليارد ريال سود عملياتي كسب كند و به هر سهم شركت ۱۲۰ ميليارد ريال سود تعلق گرفت.ميزان سود خالص شركت در پايان سال مالي گذشته به رقم ۱۷/۴۵ ميليارد ريال نزديك شد.
پيش بيني عملكرد سال مالي جاري نسبت به عملكرد واقعي پارسال به ترتيب به لحاظ فروش ۲۴ درصد افزايش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ۲۷ درصد افزايش، سود عملياتي ۲ درصد افزايش و سود پس از كسر ماليات ۴ درصد كاهش داشته است.

رشد شاخص ها در آغاز هفته
000584.jpg
ديروز شاخص كل قيمت سهام تا سقف ۱۳۲۸۳ واحد افزايش يافت و نسبت به هفته گذشته ۳۴ واحد افزايش داشت.
شاخص كل تالار اصلي با ۳۹ واحد افزايش به ۱۳۵۰۳ واحد رسيد و اين شاخص در تالار فرعي با ۱۰ واحد افزايش نسبت به هفته قبل به ۱۰۹۳۳ واحد رسيد.در ميان  شاخص هاي بازار سهام ديروز تنها شاخص صنعت با ۱ واحد كاهش به ۹۸۱۴ واحد رسيد و شاخص بازده نقدي، بازده نقدي و قيمت هر يك به ترتيب با ۲/۰ و ۸۸ واحد افزايش به ۹/۴۱۵۱ و ۳۳۳۶۲ واحد رسيد.ارزش بازار ديروز تا ۳۸۲ هزار ميليارد ريال رسيد و بيشترين داد و ستد با ۳۳۵ واحد افزايش به شركت هاي سرمايه گذاري اختصاص داشت كه ۱۳۱ هزار ميليارد ريال كل ارزش داد و ستد آنها بود. سهام شركت هاي توليد كننده دستگاه هاي برقي نيز ۲۴۹ واحد رشد داشت و به حدود ۴ هزار ميليارد ريال رسيد.سهام شركت هاي ساختماني همچنان شاهد كاهش معاملات است و ديروز با ۳۹ واحد كاهش ۱۱ هزار ميليارد ريال داد و ستد مجموع شركت هاي اين بخش بود. پس از آن در بخش استخراج سهام معادن با ۳۶ واحد كاهش حجم معاملات به ۸۸ ميليارد ريال رسيد.

اخبار شركت ها
بهسرام به سهامداران ۲۲۰ ريال سود مي دهد
شركت گرانيت بهسرام امسال قصد دارد ۲۲۰ ريال سود خالص بين سهامداران خود تقسيم كند.
به گزارش خبرنگار ما ميزان سود خالص اين شركت در بهار امسال به رقم ۲۳/۳ ميليارد ريال رسيد و به هر سهم شركت ۴۳ ريال سود خالص تعلق گرفت. بر اين اساس شركت در ۳ ماه ياد شده تنها ۱۴ درصد بودجه را پوشش داد.
براساس اين گزارش بهسرام در ۳ ماه نخست سال جاري ۳/۳۱ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۶/۲۲ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۴/۱ ميليارد ريال هزينه عملياتي و ۲/۴ ميليارد ريال هزينه مالي داشته است.
اين گزارش حاكي است سود خالص اين شركت در پايان سال مالي گذشته به رقم ۸/۲۲ ميليارد ريال نزديك شد و به هر سهم شركت نيز ۳۰۳ ريال سود تعلق گرفت. در اين مدت بهسرام ۴/۱۲۵ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۴/۸۴ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته داشت و ۳/۳۳ ميليارد ريال سود عملياتي كسب كرد.
پيش بيني عملكرد امسال شركت در مقايسه با عملكرد واقعي سال مالي قبل به ترتيب به لحاظ فروش ۲۷ درصد افزايش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ۳۱ درصد افزايش، سود عملياتي ۷۳ درصد افزايش و سود پس از كسر ماليات ۵ درصد افزايش داشته است.

نبض بازار
ارزش سهام ۸۰ شركت افزايش يافت
ديروز در بورس تهران هپكو و چادرملو در صدر جدول تقاضاي خريد قرار داشتند و با ۶۸۴ ، ۲۹۵ تقاضاي بيشتر از سهام ديگر شركت هاي حاضر در بورس مورد توجه فعالان بازار قرار داشتند.
علاوه بر اين پارس الكتريك و روغن نباتي پارس نيز بيشترين تقاضاي فروش را داشتند.
۶ ميليون و ۷۱۷ هزار سهم هپكو ديروز با قيمت ۳۲۵۲ ريال معامله شد. علاوه بر اين ۲ ميليون و ۷۴۹ هزار سهم چادرملو نيز به قيمت ۹۳۴۳ ريال توسط سرمايه گذاران در بورس خريداري شد.
در مقابل ۲ ميليون و ۴۷۴ هزار سهم پارس الكتريك و ۱۹۳ هزار سهم روغن نباتي پارس ديروز هر يك به ترتيب به ارزش ۱۰۰۰ و ۲۷۸۰ ريال فروخته شد.
در جريان معاملات ديروز سهام آبفر و سيمان سپاهان شاهد بيشترين كاهش بودند و سهام سيمان اردبيل و پارس سهام با بيشترين افزايش قيمت روبه رو شدند.
در مجموع ۸ شركت شاهد بيشترين كاهش بودند كه پس از آبفر، صنعتي پارس مينو، سيمان سپاهان، صنعتي آما و تأمين ماسه ريخته گري تا ۵ درصد كاهش قيمت داشتند و سرمايه گذاري سپه، سيمان كارون و باما تا مرز ۹۹/۴ درصد با كاهش قيمت روبه رو شدند.
در ميان ۸ شركتي كه با بيشترين افزايش قيمت روبه رو بودند همگي به جز پارس شهاب كه ۰۵/۹ درصد كاهش قيمت داشت همگي سقف ۵ درصد كاهش قيمت را تجربه كردند. توسعه فارس، كاغذسازي كاوه، پاكسان، تولي پرس، سيمان اردبيل، داده پردازي ايران و صنعتي پيام از جمله اين شركت ها بودند.
در مجموع ديروز سهام ۱۵۰ شركت معامله شد كه در تالار اصلي سهام ۹۱ شركت و در تالار فرعي سهام ۵۹ شركت دادوستد شد.
۸۰ شركت شاهد افزايش قيمت و ۶۱ شركت شاهد كاهش قيمت بودند كه سهام ۹ شركت تغييري نداشت.

نحوه پرداخت سود به سهامداران زامياد و مرتب اعلام شد
برنامه زمانبندي تقسيم سود نقدي بين سهامداران شركت هاي زامياد و مرتب اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما سهامداران اين شركت ها مي توانند براساس جدول زمانبندي اعلام شده به امور سهام زامياد و مرتب مراجعه كنند.

ارزش كل مبادلات از مرز يك هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال عبور كرد
هفته گذشته ۵/۱۶۳ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش كل يك هزار و ۲۲۳ ميليارد ريال در بورس اوراق بهادار تهران دست به دست شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين هفته ۳۴ هزار و ۷۹۲ نفر، در ۵۰ هزار و ۹۷۳ نوبت سهام ياد شده را دادوستد كردند.
در تالار اصلي بورس تعداد ۱۱۹ ميليون سهم و حق تقدم در مجموع به ارزش ۶/۸۴۴ ميليون ريال توسط۲۵ هزار و ۴۱۳ نفر طي ۳۸ هزار و۵۷۳ نوبت مبادله شد. اين مبادلات نسبت به هفته ماقبل به لحاظ حجم مبادلات ۳۳/۱۶ درصد كاهش، به لحاظ ارزش مبادلات ۸/۱۳ درصد كاهش، از نظر تعداد دفعات مبادله ۱۸ درصد افزايش و به لحاظ تعداد خريداران ۸۰۶ درصد افزايش داشته است.
براساس اين گزارش طي هفته گذشته در تالار فرعي ۹ هزار و ۳۷۹ نفر در ۱۲ هزار و ۴۰۰ نوبت توانستند ۷/۴۴ ميليون سهم و حق تقدم را مبادله كنند.
ارزش كل اين سهام ۳۷۹ ميليارد ريال برآورد شده است.
هفته گذشته در اين تالار حجم مبادلات ۵۶ درصد، تعداد خريداران ۱۳ درصد و تعداد دفعات مبادله ۲۲ درصد نسبت به هفته ماقبل افزايش يافت. همچنين ارزش مبادله ها نيز ۱۴۹ درصد رشد كرد.
اين گزارش حاكي است يك چهارم دادوستدهاي صورت گرفته در هفته گذشته به شركت هاي سرمايه گذاري نيرو، سرمايه گذاري بازنشستگي، سرمايه گذاري غدير و سنگ آهن گل گهر اختصاص داشت.
تعداد سهام مبادله شده كه به اين شركت تعلق داشت ۵/۳۶ ميليون سهم بود.
از اين ميزان ۶/۱۰ ميليون سهم به ارزش ۳/۶۹ ميليارد ريال به شركت سرمايه گذاري نيرو اختصاص داشت كه اين تعداد سهم در يك هزار و ۵۷ نوبت توسط ۷۵۹ نفر ردوبدل شد.پس از اين شركت، سرمايه گذاري بازنشستگي با ۹ ميليون سهم مبادله شده كه توسط ۵۱۰ نفر سهامدار دادوستد شد، قرار گرفت.
بنابراين گزارش ۲ هزار و۶۱ نفر از سهامداران سرمايه گذاري غدير تعداد ۶/۸ ميليون سهم از سهام اين شركت را در ۳ هزار و ۱۷۵ نوبت دست به دست كردند.
ارزش كل اين سهام ۳/۶۷ ميليارد ريال محاسبه شده است.
در ادامه اين گزارش آمده است: ۶۵۷ نفر در جريان دادوستدهاي هفته گذشته بورس اوراق بهادار ۹ ميليون سهم سنگ آهن گل گهر را در مجموع به ارزش ۱۰۸ ميليارد ريال ردوبدل كردند.

تغييرات قيمت سهام
EPS
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۵۱۳
۱۶۶
۲,۰۰۰
پارس شهاب
۲۷۸
۳۲۱
۶,۷۴۲
داده پردازي ايران
۱,۲۰۰
۳۳۴
۷,۰۱۸
تولي پرس
۶۲۰
۱۶۳
۳,۴۲۵
پاكسان
۱,۱۱۹
۱۲۰۷
۲۵,۳۶۶
سيمان اردبيل
۲۰۱
۱۱۴
۲,۳۹۶
صنعتي پيام
۴۰۵
۳۳۳
۶,۹۹۹
توسعه فارس
۸۰۴
۳۰۲
۶,۳۴۸
كاغذ سازي كاوه
۳۵۰
۲۸۰
۵,۸۸۶
سرمايه گذاري بازنشستگي
۶۰۵
۲۶۷
۵,۶۱۴
سرمايه گذاري البرز
۴۸۹
۱۷۱
۳,۵۹۶
نيروي زنگان
۷۲۸
۳۳۶
۷,۰۶۹
سرمايه گذاري نيرو
۹۷۸
۱۷۲
۳,۶۱۹
مهركام
۶۹۰
۴۴۴
۹,۳۴۳
چادرملو
۷۰۸
۲۰۰
۴,۲۰۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۴۶۴
۱۷۴
۳,۶۶۲
مس شهيد باهنر
۱,۰۰۴
۲۶۵
۵,۵۷۹
پارس سوئيچ
۵۱۳
۱۶۸
۳,۵۳۷
پارس توشه
۳۸۸
۷۳
۱,۵۳۷
سرما آفرين
۱,۱۷۹
۲۹۳
۶,۱۷۰
سايپا
۴۰۰
۲۲۶
۴,۷۶۳
سامان گستراصفهان
۱,۳۰۰
۲۲۳
۴,۷۰۱
الكتريك شرق
۸۱۴
۱۱۸
۲,۴۸۸
مهرام
۵۰۶
۲۰۳
۴,۲۸۲
شيشه همدان
۹۸۵
۱۲۵
۲,۶۳۷
چيني ايران
۲۵۳
۱۵۴
۳,۲۵۲
هپكو
۴۸۸
۸۸
۱,۸۶۴
گلتاش
۶۳۴
۱۴۴
۳,۰۶۵
موتورسازان تراكتور
۱,۰۳۴
۴۰۴
۸,۶۱۳
جابربن حيان
۱,۸۳۲
۵۱۱
۱۰,۹۰۰
سايپا ديزل
۶۵۹
۱۰۲
۲,۱۹۸
تكسرام
۱,۰۴۶
۵۵۰
۱۲,۹۳۸
صنايع شيميايي
۷۳۲
۲۷۳
۶,۵۴۱
داروسازي زهراوي
۱,۵۲۲
۵۲۶
۱۲,۷۸۷
فرآوري مواد معدني
۱۷۸
۱۰۸
۲,۸۵۰
گالوانيزه سپاهان
۹۵۷
۲۹۷
۸,۱۲۰
ايران ترانسفو
۱,۷۸۴
۳۶۵
۱۲,۰۰۰
چرخشگر
۵۹۲
۱۰۰
۳,۳۵۴
سرمايه گذاري بوعلي
۸۷۴
۹۱
۳,۲۱۰
موتوژن
۴۶۴
۹۹
۳,۶۰۰
نورد آلومينيم
۶۹۶
۱۸۲
۷,۱۸۲
حمل و نقل توكا
۶۳۶
۱۵۶
۶,۱۹۵
توكا فولاد
۷۲۵
۱۹۶
۷,۹۶۲
سرمايه گذاري غدير
۳۰۱
۲۹
۱,۲۷۰
رينگ مشهد
۱,۷۵۰
۱۸۳
۸,۱۶۶
زامياد
۱,۱۴۴
۴۹۶
۲۳,۴۰۰
پتروشيمي فارابي
۶۷۳
۲۱۴
۱۰,۲۶۰
بانك كارآفرين
۵۷۲
۳۰۸
۱۵,۳۹۵
گروه صنعتي سديد
۹۲۵
۱۵۷
۹,۲۱۸
كالسيمين
۱,۲۸۴
۲۴۳
۱۴,۴۹۹
پتروشيمي خارك
۱,۹۴۱
۴۷۵
۳۰,۰۰۰
سيمان شمال
۴۳۵
۴۹
۳,۲۸۸
بهپاك
۱,۰۵۵
۸۲
۶,۰۹۰
صنعتي بهشهر
۳۶۸
۷۹
۶,۳۰۰
ملي سرب و روي
۱۸۳
۲۲
۱,۸۲۵
پارس خودرو
۳,۱۰۳
۱۰۶
۸,۹۰۰
سايپا آذين
۱,۱۰۰
۴۷
۴,۰۰۰
جوشكاب يزد
۲۶۳
۸۱
۷,۳۹۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۵۸۴
۹۶
۹,۴۳۵
سرمايه گذاري پتروشيمي
۳۲۰
۲۷
۳,۰۹۹
سرمايه گذاري بيمه
۸
۱۳
۱,۵۰۰
لاستيك البرز
۶۸۵
۷۶
۸,۹۵۵
توسعه صنايع بهشهر
۳۲۶
۲۳
۲,۷۶۳
توسعه صنعتي
۶۶۵
۵۹
۱۰,۳۵۲
سيمان هگمتان
۴۳۵
۱۰
۱,۹۳۷
لاميران
۴,۸۴۰
۲۵۳
۵۵,۴۹۰
سيمان كرمان
۸۲۹
۲۳
۵,۸۰۹
صنعتي سپاهان
۴,۱۸۸
۱۰۰
۲۶,۰۰۰
نفت بهران
۵۶۹
۶
۲,۶۹۷
كف
۴۴۹
۴
۱,۸۷۷
فارسيت دورود
۴۶۵
۴
۱,۹۰۳
آبسال
۵۴۵
۴
۲,۰۴۶
سايپا شيشه
۱,۴۰۳
۲۰
۱۲,۰۲۹
داروسازي سبحان
۲۸۰
۵
۳,۲۵۰
ساختمان اصفهان
۱,۱۹۴
۲۷
۲۳,۹۱۴
سيمان مازندران
۱,۳۹۳
۱۸
۲۴,۵۵۰
سيمان هرمزگان
۹۳۶
۳
۷,۵۸۰
معدني املاح
۱,۶۰۳
۲
۶,۲۵۴
كنتورسازي ايران
۴۱۸
۱
۴,۵۳۵
آلومينيوم پارس
۲,۴۲۶
۱
۱۳,۵۳۹
كاشي الوند
۴۸۹
۰
۲,۸۰۰
لاستيك كرمان
۱,۴۷۷
۰
۱۸,۲۰۰
سيمان خاش
۷۰۴
۰
۲,۸۹۶
الياف بنياد
۵۲۵
۰
۲,۱۲۶
قند ثابت
۱,۰۰۴
۰
۵,۰۹۸
داروسازي اسوه
۷۶۵
۰
۵,۶۰۶
لبنيات پاك
۹۵۱
۰
۶,۱۴۵
كيميدارو
۱,۹۱۲
۰
۱۲,۲۴۶
آلومتك
۲۷۷
۰
۱,۰۰۰
پارس الكتريك
۵۴۰
۲-
۱۰,۴۹۶
بسته بندي پارس
۱,۳۶۳
۴-
۱۷,۱۰۰
سيمان تهران
۸۲۳
۱-
۳,۵۰۱
داروسازي كوثر
۸۴۸
۲-
۴,۶۷۵
ايرا ن گچ
۱,۲۰۵
۴-
۸,۸۲۵
گروه بهمن
۶۹۸
۲-
۳,۹۹۵
شيشه قزوين
۱,۲۱۳
۶-
۱۱,۵۰۰
نگين طبس
۱,۲۰۰
۱۱-
۱۵,۳۰۰
سيمان فارس وخوزستان
۷۶۲
۲-
۲,۴۵۴
ماشين سازي نيرو محركه
۳۹۳
۶-
۶,۰۸۰
معادن روي
۷۰۴
۹-
۸,۲۷۰
معادن منگنزايران
۷۷۸
۴-
۲,۳۶۰
محور سازان
۴۸۳
۳-
۱,۶۸۰
قند شيرين
۶۷۶
۸-
۳,۹۰۰
لوله وماشين سازي
۷,۳۵۲
۱۹۳-
۷۱,۰۰۰
سيمان صوفيان
۱۶۸
۱۳-
۳,۰۲۰
سرمايه گذاري آذربايجان
۲,۷۰۸
۱۴۳-
۲۹,۳۰۰
سيمان شرق
۴۳۸
۴۲-
۸,۱۰۰
سرمايه گذاري مسكن
۹۰۳
۲۵-
۴,۸۱۳
فروسيليس
۲۲۲
۲۶-
۴,۰۰۰
لاستيك دنا
۴۳۸
۲۶-
۳,۸۷۰
ايران خودرو ديزل
۲,۰۰۰
۲۲۰-
۲۸,۴۷۰
دوده صنعتي
۱,۴۲۳
۱۴۴-
۱۶,۹۸۰
پتروشيمي اصفهان
۳۱۵-
۲۵-
۲,۸۶۰
معادن بافق
۶۲۴
۵۵-
۵,۷۰۰
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۵۰۰
۹۳-
۹,۱۰۸
معادن و فلزات
۶۰۱
۵۲-
۴,۷۹۹
صنعت و معدن
۱,۰۴۱
۴۰-
۳,۵۷۹
ايرانيت
۳,۲۲۲
۲۳۸-
۲۰,۴۰۱
نفت پارس
۳,۴۸۶
۶۹۳-
۵۶,۶۷۴
سيمان اروميه
۸۶۰
۱۳۴-
۱۰,۵۹۰
كربن ايران
۴۷۸
۲۷-
۲,۰۱۵
گروه صنعتي بوتان
۵۰۰
۵۸-
۳,۲۴۵
سرمايه گذاري ملت
۹۳۳
۱۵۴-
۸,۰۰۰
دارو پخش
۱,۰۵۰
۱۴۷-
۷,۱۳۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۱,۶۲۱
۳۹۲-
۱۷,۷۰۰
لوله سديد
۳۹۹
۲۱۵-
۹,۳۴۹
اقتصاد نوين
۲,۷۷۶
۳۵۰-
۱۵,۱۹۰
رازك
۱,۰۶۹
۱۲۳-
۵,۰۴۶
ايران خودرو
۱,۳۴۶
۱۸۷-
۷,۵۱۱
فولاد كاويان
۵۰۸
۱۰۸-
۴,۰۶۵
مخابراتي راه دور
۲,۲۴۱
۸۴۴-
۳۱,۳۷۸
سيمان شاهرود
۶۰۵
۱۳۰-
۴,۳۵۷
تراكتورسازي
۱,۷۵۳
۴۹۲-
۱۵,۱۷۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۳,۲۰۶
۲۶۹-
۷,۵۰۰
توليدي قطعات اتومبيل
۸۰۰
۱۹۲-
۳,۹۷۵
آبگينه
۳۱۸
۷۲-
۱,۳۸۵
توليدي گرانيت بهسرام
۴۷۰
۱۱۸-
۲,۲۶۷
كاشي پارس
۹۹۲
۲۳۳-
۴,۴۴۵
دارويي لقمان
۸۳۰
۲۱۲-
۴,۰۴۱
شهد ايران
۴۰۰
۱۷۴-
۳,۳۱۶
سرمايه گذاري سپه
۴۴۳
۳۲۴-
۶,۱۷۰
نيروترانس
۵۴۷
۱۴۶-
۲,۷۸۰
روغن نباتي پارس
۷۴۵
۱۹۳-
۳,۶۷۳
كمباين ايران
۶۹۴
۴۱۸-
۷,۹۵۲
باما
۶۰۷
۴۱۸-
۷,۹۵۲
سيمان كارون
۲۷۶
۱۰۵-
۱,۹۹۷
صنعتي آما
۹۱۴
۲۲۴-
۴,۲۶۰
صنعتي پارس مينو
۹۰۰
۳۳۳-
۶,۳۳۲
تامين ماسه
۱,۲۵۵
۱۰۱۷-
۱۹,۳۲۳
سيمان سپاهان
۱۵۵-
۲۶۹۶-
۱,۵۰۰
آبفر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |