يكشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۴ - Sep 12, 2004
گستره
اردوهاي مدارس با چه ضوابطي برگزار مي شود
شيما آيتي
شوراي عالي آموزش و پرورش در آستانه سال تحصيلي جديد ضوابط برگزاري گردش هاي علمي دانش آموزان را از تصويب اعضا گذراند و رضايت كتبي اوليا و موافقت شوراي مدرسه را دو شرط اصلي برگزاري چنين گردش هايي اعلام كرد.
در بحث ضوابط برگزاري اردوها و گردش هاي علمي مدارس آنچه ضروري مي نمود و انتظار مي رفت طراحي آئين، ضوابط و نظامي بود كه طي آن علاوه بر ارتقاي بار علمي آموزشي اين قبيل برنامه ها، ضريب اطمينان و امنيت اردوها در وهله نخست افزايش يابد و حوادث تلخ گذشته تكرار نگردد و عواطف ملي جريحه دار نشود.
از زمان وقوع آخرين حادثه مرگبار اردوهاي دانش آموزي در درياچه پارك شهر تهران تاكنون به جز اتخاذ يكي دو تدبير مقطعي و عجولانه، بايد ديد مسئولان و گردانندگان آموزش و پرورش برنامه و استراتژي مناسب اين بخش را چگونه تدوين كرده اند. در حالي كه نمي توان نقش اردوهاي علمي و حتي تفريحي را در تكميل فرآيند ياددهي _ يادگيري دانش آموزان و انتقال مهارت هاي زندگي به آنان منكر شد و ضرورت آن را ناديده انگاشت، نمي توان از اهميت برنامه ريزي درست و ايمن سازي اين ابزار آموزشي چشم پوشيد.
مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش در باب ضوابط برگزاري گردش هاي علمي دانش آموزان در حقيقت بر شرايطي تأكيد مي كند كه فاقد ويژگي هاي ياد شده است. رضايت كتبي اولياء از قديم الايام مجوز اعزام دانش آموز به برنامه هاي خارج از محيط مدرسه بوده و موافقت شوراي مدرسه نيز به هيچ روي ضامن حفظ كيفيت اردو و از آن مهم تر امنيت آن نيست. بي مناسبت نيست همزمان با سال جديد تحصيلي، وزارت آموزش و پرورش تدابير، طرح ها و راهكارهاي راهبردي خود را براي برگزاري هر چه بهتر و مطمئن تر و ايمن تر اردوهاي دانش آموزي اعلام كند و موجبات اعتماد عمومي و آسايش خاطر خانوارهاي ايراني را فراهم آورد.

گزارش تحقيقي سازمان بهداشت جهاني :
دينداران، خودكشي نمي كنند
در اين گزارش، علاوه بر دين ، عواملي چون حمايت هاي اجتماعي از افراد، ازدواج همراه با كاميابي و پيوندهاي خانوادگي مهم ترين عوامل بازدارنده خودكشي اعلام شده است
000614.jpg
گزارش سازمان بهداشت جهاني در زمينه «خشونت و سلامت» تاكيد مي كند كه تعهد به دين يكي از عوامل بازدارنده خودكشي است.
اين گزارش در حاشيه برگزاري نقش سازمان هاي غير دولتي در دستيابي به اهداف اعلاميه سران در زمينه افزايش سلامت و بهداشت و كاهش فقر به نصف تا سال ي۲۰۱۵ميلادي، در اختيار دفتر ايرنا در سازمان ملل قرار گرفت.
در اين اعلاميه علاوه بر دين حمايت هاي اجتماعي، ازدواجي همراه با كاميابي و ثبات و پيوندهاي خانوادگي را از ديگر عوامل بازدارنده خودكشي ذكر شده است.
اين گزارش حاكي از آن است كه ، در هري۴۰ثانيه يك نفر در جهان اقدام به خودكشي مي كند كه تعداد افراد مسن بالاي ۷۵سال سه برابر نوجوانان و جوانان در گروه سني ۱۵ تا ۲۴ سال است.
در اين اعلاميه آمده است: به طور متوسط در جهان يك زن در برابر سه مرد اقدام به خودكشي مي كند كه اين رقم براساس كشورهاي جهان متغير است.
گزارش سازمان بهداشت جهاني با اشاره به متفاوت بودن ميزان خودكشي بر اساس كشورها، ميان جمعيت روستايي و شهري و ميان گروههاي نژادي و قومي مختلف مي افزايد : در سال۲۰۰۰ ميلادي، حدود يك ميليون و۶۰۰ هزار نفر در جهان ، در نتيجه خشونتها كشته شدند كه حدود نيمي از آنها را خودكشي تشكيل مي دهد.
تقريبا يك سوم از اين تلفات را قتل و حدود يك سوم را، قربانيان جنگها تشكيل مي دهد.
«دسترسي به ابزار خودكشي عمدتا اسلحه ، دارو و سموم كشاورزي ، نقش مهمي در زمينه خطر خودكشي و نيز ميزان موفقيت خودكشي دارد.»
سازمان بهداشت جهاني در گزارش «خشونت و سلامت » يادآور شده است : در حالي كه ميزان قتل رو به كاهش است ، ميزان خودكشي روندي صعودي را مي پيمايد.
اين گزارش تصريح مي كند : ميزان كشته شدن ناشي از خشونت براساس ميزان درآمد كشورها متفاوت است و در كشورهاي كم درآمد و با درآمد متوسط دو برابر (۱/ ۳۲ درصد براي ۱۰۰ هزار نفر ) كشورهاي ثروتمند (۴/۱۴ درصد براي هر۱۰۰ هزار نفر ) است.
در حالي كه در مناطق آفريقا و آمريكا ميزان قتل تقريبا سه برابر از ميزان خودكشي بيشتر است ، در منطقه جنوب شرق آسيا و كشورهاي اروپايي ميزان خودكشي تقريبا دو برابر بيشتر از قتل است و اين در حالي است كه ، در منطقه خاوردور ميزان خودكشي تقريبا شش برابر از قتل بيشتر است.
سازمان بهداشت جهاني در گزارش خود با اشاره به خشونت عليه محارم اضافه كرده است : خشونت عليه محارم در تمامي كشورها، فرهنگ ها و در تمامي سطوح اجتماعي، بدون استثنا وجود دارد.
با اين حال، برخي از اقشار (براي مثال طبقات كم درآمد ) در معرض خشونت هاي بيشتري در اين زمينه در مقايسه با ديگران قرار دارند.
اين گزارش مي افزايد : آزار كودكان ، شامل آزارهاي جسمي، جنسي و رواني و همچنين غفلت است.
اگر چه آمار موثق در اين زمينه بسيار نادر است ، اما برآورد مي شود كه ، در سال۲۰۰۰ ميلادي۵۷، هزار كودك زيري۱۵ سال در جهان كشته شدند.
كودكان خردسال تر در معرض خطر بيشتري هستند و براي مثال قتل كودكان زير چهار سال دو برابر كودكان در گروه سني پنج تا۱۵ سال است. (۱ /۲ درصد در مقايسه با۱ /۲ درصد براي هر۱۰۰ هزار نفر ) شمار كودكاني كه در سراسر جهان متحمل آزار جنسي شده اند، مشخص نيست ، با اين حال پژوهشگران اظهار مي كنند كه ، حدود۲۰ درصد زنان و بين پنج تا۱۰ درصد از مردان در دوران كودكي خود از آزار جنسي رنج برده اند.
سازمان بهداشت جهاني درگزارش خود افزوده است : بسياري از مطالعات بيانگر آن است كه آزار كودكان با فقر و فقدان سرمايه اجتماعي - شبكه هاي اجتماعي و روابط همسايگي - در ارتباط است .
اين گزارش همچنين در زمينه آزار افراد مسن مي افزايد : اذيت افراد مسن توسط اقوام و وابستگان آنان به طور فزاينده اي به عنوان يك مشكل جدي اجتماعي شناخته شده است .
در حالي كه جمعيت مسن بسياري از كشورها به سرعت رو به افزايش است ممكن است اين معضل ادامه يابد.

بالا رفتن آمار ۱۵ درصدي آسيب هاي اجتماعي
الگوي ابتلا به ايدز تغيير كرده است
تغيير الگوي بيماري ايدز از طريق معتادان تزريقي به روابط جنسي رشدي تصاعدي پيدا كرده است.
حسن علم الهداء، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي به ايلنا گفت: كليه آسيب هاي اجتماعي رشدي ۱۵ درصدي داشته اند ؛ اما طبق آمار، اعتياد همچنان در صدر جدول آسيب ها قرار دارد.وي افزود: اعتياد انواع مختلفي از قبيل مواد افيوني گوناگون، داروهاي روان گردان، مواد الكلي و غيره دارد.
به گفته علم الهداء، گسترش سيستم اينترنت، CD ها و ماهواره نيز جزو آسيب هايي است كه رشد تصاعدي داشته است.وي تصريح كرد: در خصوص قرص هاي روان گردان كه مصرف آن بين جوانان افزايش يافته، آمار درستي نداريم.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي عنوان كرد:تمام اين آمارها به نهادهاي مورد نظر ارايه مي شود تا راهكار مناسب كاهش آنها را بررسي كنند.

جانشين معاون راهنمايي و رانندگي ناجا خبر داد:
تلفات رانندگي در ايران دو برابر استاندارد جهاني
جانشين معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا با اشاره به اين كه روزانه در ايران بر اثر تصادفات ۶۴ نفر كشته و ۷۵۰ نفر مجروح مي شوند، تصريح كرد: ميزان كشته ها در تصادفات ۲ برابر و مجروحين ۵/۱ برابر استانداردهاي جهاني است.
به گزارش خبرگزاري مهر، سردار هاشمي با اعلام اين مطلب در دومين همايش نقش تعامل در توسعه نظم اجتماعي افزود: براساس آخرين آمار سازمان جهاني ايمني راهها آمار كشته شدگان ناشي از تصادفات در سطح جهان روزانه ۳ هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد مجروحين نيز ۵۰ هزار نفر مي باشد.
به گفته وي براساس اين آمار و با توجه به اين كه جمعيت ايران برابر يك درصد جمعيت كره زمين مي باشد، سهم ايران از اين آمارها بايد روزانه ۳۲ كشته و ۵۰۰ مجروح باشد.
جانشين معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا همچنين با اشاره به اقدامات مثبت اتحاديه اروپا در كاهش آمار كشته شدگان و مجروحين ناشي از تصادفات افزود: هلند با ۱۶ ميليون نفر جمعيت مقام دوم ايمني راهها را در سطح جهان دارد و سالانه بر اثر تصادفات ۸۰۰ نفر در اين كشور كشته مي شوند كه تا سال ۲۰۱۰ اين آمار به ۵۰۰ نفر خواهد رسيد.
به گفته وي در ايران سالانه بر اثر تصادفات رانندگي ۲۶ هزار نفر كشته و ۲۵۰ هزار نفر نيز مجروح و معلول مي شوند و به طور متوسط اين آمارها رشد ۲۰ درصدي دارند، در حالي كه براساس جمعيت كشورمان ميزان كشته هاي ما بايد چهار برابر هلند باشد.سردار هاشمي با تاكيد بر اين كه ايران امروز جزو عقب مانده ترين كشورها در حوزه فرهنگ ترافيكي است، تصريح كرد: علي رغم اين كه كشورمان مهد تمدن اسلامي است ولي در زمينه فرهنگ ترافيك تمام آموخته هاي ديني و فرهنگي به فراموشي سپرده مي شود و در نتيجه اگر فردي قوانين و مقررات را رعايت كند به مقصد نمي رسد و يا اين كه ضرر و خسارت زيادي را متحمل خواهد شد.وي اضافه كرد: بيش از ۳۰ درصد از رانندگان بدون داشتن هدف مشخص يا براي گذراندن وقت در خيابانها تردد مي كنند.
جانشين معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا اضافه كرد: سه عامل عدم توجه به جلو، عجله و شتاب بي مورد، عدم رعايت حق تقدم ۷۰ -۷۵ درصد تصادفات را موجب مي شوند.وي در ادامه عقب ماندگي فرهنگي و عقب ماندگي ساختاري در حوزه مسائل، مديريتي، آموزش و مهندس ترافيكي را مهمترين چالش ترافيكي عنوان و خاطرنشان كرد: توجه قانونگذار به سبد خانوار در تعيين مجازات ها و جرها و در نتيجه بازدارنده و نبودن قوانين ما را در نهادينه كردن فرهنگ ترافيك با مشكل مواجه كرده است.
به گفته وي در حالي كه در كشورهاي ديگر مانند مالزي افراد پس از ارتكاب سه تخلف رانندگي به مراجع قضايي معرفي مي شوند در كشور ما قانونگذاري به غلط در تعيين جرايم توان اقتصادي خانواده ها را لحاظ كرده و ارتكاب جرم را در سبد خانوار قرار مي دهد.

اسامي پذيرفته شدگان نهايي كنكور سراسري منتشر شد
سازمان  سنجش  آموزش  كشور با صدور اطلاعيه اي  اعلام  كرد: اسامي  نهايي  پذيرفته  شدگان  پنج  گروه  آزمايشي  آزمون  سراسري  دانشگاهها و مؤسسات  آموزش  عالي امروز در سه  ويژه  نامه  پيك  سنجش  منتشر شد.
به  گزارش  روابط عمومي  سازمان  سنجش  آموزش  كشور، فهرست اسامي  پذيرفته شدگان  نهايي  رشته هاي  مختلف  تحصيلي گروههاي  آزمايشي  پنجگانه  دوره هاي  روزانه ، نوبت  دوم  شبانه  و نيمه حضوري دانشگاهها و مؤسسات  آموزش  عالي ، دانشگاه  پيام  نور آموزش  از راه دور، مؤسسات  آموزش  عالي  غير انتفاعي  و غير دولتي  و مراكز تربيت معلم  وابسته  به  وزارت آموزش  و پرورش  آزمون  سراسري امسال، امروز يكشنبه  بيست  و دوم  شهريور در سه  ويژه  نامه  پيك  سنجش  منتشر شده است.
طبق اين  اطلاعيه  ويژه نامه  شماره يك  مخصوص  اعلام اسامي  همه  پذيرفته شدگان  رشته  هاي  مختلف  تحصيلي  گروه  آزمايشي  علوم  رياضي / فني  و هنر است .
ويژه نامه  شماره  دو حاوي اسامي  همه  پذيرفته شدگان  رشته هاي  مختلف  تحصيلي  گروههاي  آزمايشي  علوم  تجربي  و زبانهاي  خارجي  است .
و بالاخره  ويژه  نامه  شماره  سه ، مخصوص  اعلام  اسامي  همه  پذيرفته شدگان  رشته هاي  مختلف  تحصيلي  گروه  آزمايشي  علوم  انساني  است.

توصيه پزشكي - بهداشتي
آلودگي هاي محيطي و كاهش فعاليت ريه كودكان
كودكاني كه در مكان هاي آلوده زندگي مي كنند ، عملكرد ريه آنان ۵ برابر كمتر از ميزان لازم براي فعاليت روزانه شان است ، اين آلودگي عموما از سوخت وسايل نقليه و سوخت هاي فسيلي ناشي مي شود .
به گزارش خبرگزاري مهر ، دكتر «كنت اولدن» سرپرست تحقيق در اين زمينه گفت : مشخص شده است كه سطح معيني از آلودگي ، تاثيرات مخربي بر ريه افراد ۱۰ تا ۱۸ سال بر جا مي گذارد.
در افراد سالم رشد ريه تا ظرفيت نهايي خود در طي دوران نوجواني انجام مي شود و رشد ريه در نوجوانان ظرفيت تنفسي و سلامت آنان را در سالهاي آينده تعيين مي كند.
اين وضعيت در دراز مدت وضعيت هشدار دهنده اي را ايجاد مي كند و در واقع آلودگي هوا و سيگار مهمترين عوامل خطر براي ريه محسوب مي شوند و هرچه كاركرد ريه كاهش پيدا يابد، خطر بيماريهاي تنفسي و حملات قلبي افزايش مي يابد.

تراكم دانش آموزان در كلاس هاي دبستاني ۲/۲۲ نفر اعلام شد
مديركل  آموزش  و پرورش  دوره  ابتدايي  كشور اعلام  كرد: ميانگين  تراكم  دانش آموز در دوره  ابتدايي  ۲/ ۲۲ نفر در هر كلاس  درس  است  و هم اكنون  حدود شش  ميليون  و ۶۴۷ هزار دانش آموز در دوره  ابتدايي  در سراسر كشور مشغول  تحصيل  هستند.
«عباس  حاجي آقالو» گفت : هم اكنون  برخي  از كلاس هاي  دوره  ابتدايي  با تعداد هشت  تا ۶۰ نفر در نقاط مختلف  كشور تشكيل  مي شود. وي  درباره  رقم  استاندارد تراكم  دانش آموز در هر كلاس  درس  گفت : هنوز استاندارد ملي  براي  تعداد دانش آموز در ايران  تعريف  نشده  است  و كشور فاقد مطالعات  دقيقي  در اين  زمينه  است .
حاجي  آقالو افزود: استاندارد تراكم  دانش آموز در هر كلاس  درس ، تابع  شرايط مكاني ، جغرافيايي  و اقتصادي  است  و استانداردهاي  بين المللي  را نمي توان  در ايران  بكار برد.
وي  توضيح  داد: بايد با صرف  هزينه هاي  پايين ، نتيجه  فرايند آموزش  را متعارف  و براساس  آن  تعريف  استاندارد ملي  تراكم  دانش آموز در هر كلاس  درس ارايه  كرد. مديركل  آموزش  و پرورش  ابتدايي  كشور اظهار داشت : در برخي  از كشورهاي  جهان تراكم  دانش آموز را با تغيير روش هاي  تدريس ، افزايش  مي دهند و دانش آموزان  در گروه هاي  جداگانه  از يكديگر مي آموزند در حالي  كه  اين  شيوه  در ايران  اجرا نمي شود.
به گزارش ايرنا حاجي آقالو گفت : دراين  كشورها با افزايش  تراكم  در كلاس ، استخدام  معلم  كاهش مي يابد و حقوق  وي  افزايش  داده مي شود.
وي  افزود: دراين  شيوه  يادگيري  فرآيندهاي  اجتماعي ، فرهنگي  و اقتصادي  شكل مي گيرد و مدرسه  تنها شروع  يادگيري  را آسان  مي كند. مديركل  آموزش  و پرورش  ابتدايي  اظهار داشت : دانش آموز در اين  شيوه  با شركت در يك  مراسم  جشن ، مجلس  ترحيم ، بازديد و سفر گروهي آموزش مي بيند، وي  گفت : دانش آموز در اين  روش ، مثلاً نحوه  زندگي  و كار يك  جنگلبان  را با راهنمايي  معلم  به  صورت  گروهي  تحقيق  مي كند و اين  ارتباط علم  و زندگي  است  زيرا دانش آموزان  در فرآيند زندگي  بهتر ياد مي گيرند.

نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس:
طرح خاصي براي ساماندهي كارتن خواب ها نداريم
وجود كارتن خوابها و متكديان در كشور به خصوص در شهرهاي بزرگ زيبنده نظام جمهوري اسلامي ايران نيست و به آبروي نظام لطمه مي زند.
شاپور مرحبا در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: برخي از متكديان و كارتن خوابهايي كه در سطح شهرها ديده مي شوند بيگانگاني هستند كه از كشورهاي همسايه بر ما تحميل شده اند اما بخش مهمي از آنها نيز شهروندان ايراني هستند كه به علت فقر، طلاق و نابساماني هاي خانواده هاي خود به اين كار مبادرت مي كنند و متأسفانه مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: افراد سودجو با دادن جا و غذا به كودكان بي سرپرست و رها شده آنها را به تكدي گري وادار مي كنند و به اين وسيله آسيب ديدگان اجتماع كه بيشتر آنان محصول طلاق ، فقر و اعتياد خانواده ها هستند مورد سوءاستفاده قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: بخش ديگري از كارتن خوابها و متكديان نيز محصول مهاجرت بي رويه روستاييان به شهرها و به خصوص شهرهاي بزرگ است كه به اميد زندگي بهتر انجام مي شود اما به علت نيافتن شغل مناسب به تكدي گري رو مي آورند.
مرحبا اضافه كرد: هنوز براي ساماندهي متكديان در كشور طرح و پيشنهاد خاصي در كميسيون اجتماعي مجلس مطرح نشده اما به نظر مي رسد ساماندهي آن بيشتر بر عهده دستگاههايي مانند بهزيستي، نيروي انتظامي، شهرداري ها، سازمان تامين اجتماعي و نهادهاي مرتبط ديگر باشد .

فشارهاي سياسي و جهاني مانع از دستيابي ايران
به امكانات ويروس زدايي خون شده است
به رغم اين كه سالهاست تجهيزات مربوط به دسترسي به تكنولوژي ويروس زدايي در شبكه خوني و فرآورده هاي خون كشور خريداري شده است ولي فشارهاي سياسي و جهاني مانع راه اندازي آن مي شود.
دكتر جهانبخش اميني در گفت وگو با «ايلنا» افزود: به دليل همين فشارهاي جهاني كه از سوي برخي قدرت ها براي امتناع از دستيابي ايران به تكنولوژي ويروس زدايي صورت مي گيرد؛ تاكنون شركت مربوطه امكان راه اندازي اين مجموعه خريداري شده را نيافته است.وي ادامه داد: البته به دنبال رايزني هاي صورت گرفته از طريق سفارت ايران، شركت مذكور قول مساعد جهت وصل دستگاههاي راه اندازي پالايشگاه خون را داده است.
اميني ضمن اظهار اميدواري به راه اندازي هرچه زودتر اين مجموعه گفت: البته عده اي از كارشناسان معتقدند كه اين دستگاه ها دست دوم بوده و قابليت و مطلوبيت لازم جهت ويروس زدايي را ندارد ولي متوليان امور و افراد دست اندركار در جلسه اي كه با نمايندگان مجلس داشته اند اين ادعا را به شدت تكذيب كرده اند.عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: اگر چه گروهي نيز بحث پرونده فرآورده هاي خوني آلوده را به نامطمئن بودن اين مجموعه مرتبط مي دانند ولي هنوز مستندي در اين ارتباط به مجلس ارايه نشده است . وي افزود: البته در صورت شكايت كارشناسان از امنيت اين مجموعه و طرح مساله هدر رفتن بيت المال به واسطه راه اندازي اين مجموعه، مجلس در دستور كار خود بحث تحقيق و تفحص را قرار مي دهد.وي ادامه داد: ولي آنچه هم اكنون با قوت بسيار در اين ارتباط وجود دارد؛ مشكل فشارهاي سياسي، امنيتي و جهاني براي عدم دسترسي ايران به چنين تكنولوژي است.

برگزاري اردوي مدارس يك هفته قبل از امتحانات ممنوع شد
شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، ضوابط و مقررات  مربوط به  گردش  علمي ، تفريحي و تربيتي  مدارس  سراسر كشور را اعلام  كرد. براساس  اين  مصوبه ، گرفتن  هرگونه  وجه  بابت  هزينه  گردش هاي  علمي ،تفريحي  وتربيتي  بايد متناسب  باهزينه هاي  مربوط و توان  پرداخت  خانواده ها باشد و پس  از موافقت  انجمن  اوليا ومربيان  مدرسه  انجام  گيرد.
اعزام  دانش آموزان  براي  بازديد وگردش هاي  علمي ، تربيتي  و تفريحي  در محدوده  شهرستان  محل  تحصيل  با موافقت  شوراي  مدرسه  و رضايت  كتبي  اولياي  دانش آموزان  بلامانع  است  و مدير مدرسه  موظف  است  موافقت  شوراي  مدرسه  را به منطقه  آموزش  و پرورش  مربوطه  ارسال  كند.براي  اعزام  دانش آموزان  به  خارج  از محدوده  شهرستان  محل  تحصيل ، علاوه  براخذ رضايت كتبي  اوليا و موافقت  شوراي  مدرسه ، موافقت  منطقه  آموزش  و پرورش محل  نيز ضروري  است . انجام  بازديدهاي  علمي ، تفريحي  و تربيتي  در ايام  برگزاري   امتحانات  رسمي مدارس  و از يك  هفته  قبل  از آن  ممنوع  است .

روش حبس تغيير مي كند
تعطيلات آخر هفته در زندان
در راستاي تغيير روش هاي حبس براي برخي جرايم، از روش حبس دائم فاصله گرفته و به سوي حبس موقت، ساعتي و آخر هفته پيش مي رويم.
ناصر جعفرقلي، مديركل طرح و برنامه زندان ها، در گفت و گو با ايلنا، افزود: در برخي جرايم مانند تخلفات يك پزشك مي توانيم براي او حبس آخر هفته در نظر بگيريم به اين ترتيب كه او روزهاي آخر هفته را در زندان سپري كند و به مداواي زندانيان بيمار نيز بپردازد.وي، با اشاره به روش هاي جايگزين مجازات حبس افزود: در صورت انجام بررسي و تحقيقات و تصويب، روش هاي جايگزين مجازات حبس در برنامه چهارم توسعه اجرايي خواهد شد.
مديركل دفتر طرح و برنامه زندان ها، با اشاره به اينكه شوراهاي اخذ پيشنهاد در حال حاضر به صورت استاني فعاليت مي كنند، گفت: به زودي شوراهاي پذيرش پيشنهادهاي كاركنان در كل زندان هاي كشور تشكيل مي شود.
جعفرقلي افزود: در هشت ماه اخير و از زمان استقرار كميته هاي فني بيش از يك هزار و ۵۰۰ پيشنهاد از كاركنان زندان ها اخذ شده ، كه تعداد زيادي از آنها قابليت اجرايي شدن را ندارد و از كل پيشنهادهاي اخذ شده حدود ۱۶ مورد آن بسيار خوب بوده است، كه براي تصويب مورد بررسي قرار گرفته اند. به گفته جعفرقلي،اصلاح روش هاي حبس، اصلاح روش هاي اداري زندان ها و بزرگ داشت ورزش در زندان از بهترين پيشنهادات اخذ شده بوده است.
وي،با اشاره به اينكه درحال حاضر به صورت پراكنده  پيشنهادهايي از سوي خانواده هاي زندانيان اخذ مي شود، افزود: به زودي فرم هايي در اختيار خانواده هاي زندانيان قرار مي گيرد و پيشنهادهاي آنها به صورت سازمان يافته اخذ خواهد شد.

ايراني ها مطابق استاندارد مسواك نمي زنند
هر ايراني  كمتر از يك  سوم  زمان  استاندارد وقت  خود را صرف  مسواك  زدن مي كند.
به  گزارش  روابط عمومي  انجمن  دندانپزشكي  ايران ، دكتر عباسعلي  پايدار متخصص  آسيب  شناسي  فك ، دهان  و صورت  افزود: در حالي كه  مدت  زماني  كه  هر فرد بايد صرف  مسواك  زدن  كند بين  سه  تا پنج  دقيقه  از طرف  دندانپزشكان توصيه  مي  شود، اين  ميزان  در كشور ما بسيار كمتر و در حدود يك  سوم استاندارد موجود است.
 وي  زندگي  ماشيني  و عجله  در فعاليت  هاي  روزمره ، بي  اهميت  شمردن  بهداشت فردي  به  ويژه  بهداشت  دهان  و دندان  و نيز اطلاع  نداشتن  از مدت  زمان  لازم  به  منظور مسواك  زدن  را از علل  عمده  پايين  بودن  مدت  زماني  كه  هر فرد صرف  مسواك  زدن  مي  كند دانست  و گفت: متأسفانه  حتي افرادي  كه  مدت  زمان  بيشتري  را صرف  مسواك  زدن  مي  كنند به  دليل ناآشنايي  با طرز صحيح  اين  روش ، بهره  لازم  را نبرده  كه  اين  مسئله  درميان  افراد تحصيل  كرده  نيز به  چشم  مي  خورد.

نفرات برتر آزمون سراسري معرفي شدند
نفرات برتر گروه هاي آزمايشي علوم رياضي، علوم تجربي، علوم انساني و هنر آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ معرفي شدند.
محمود بسطامي مدير روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه اسامي نفرات برتر كنكور تفاوتي با برگزيدگان مرحله اول نداشته است، گفت: نفرات برتر گروه آزمايشي علوم رياضي آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ عبارتند از: آرش فارسي از تهران، عليرضا وحيد از مشهد و سهند هاشمي زنوزي از تهران. وي افزود: همچنين نفرات برتر گروه علوم تجربي، سعيد خواهشي حسن كياده از گيلان، منصوره باقري از شيراز و محمدحسين ميربلوك از رشت، گروه علوم انساني: فرهنگ گنج دانش از تهران، مجتبي اشراقي آراني از اصفهان و مرضيه توفيقي داريان از تهران هستند و در و گروه هنر زهرا ناجيان اصل از تهران، محمد رسول شكراني فروشاني از كرج و مينا ميرزاحسين از تهران رتبه هاي اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.بسطامي در خاتمه گفت: نفرات برتر گروه آزمايشي زبان كه در مرحله اول اسامي آنها اعلام شد، در رشته هاي اصلي خود پذيرفته شده اند و بنابر اين اسامي نفرات برتر اين گروه هنوز تهيه نشده است.

سردار قاليباف:
امنيت عمومي و پايدار با «تهديد » برقرار نمي شود
فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: در نيروي انتظامي رويكرد «جامعه محوري» را در برقراري امنيت به كار گرفته ايم زيرا با رويكرد «تهديد محور» نمي توان امنيت عمومي و پايدار در جامعه ايجاد كرد.
به گزارش ايسنا، سردار محمدباقر قاليباف فرمانده نيروي انتظامي در دومين همايش «نقش تعامل در توسعه نظم اجتماعي» گفت: قانون مداري، شفافيت در حكومت، مسئوليت پذيري و مشاركت از مهمترين ويژگيهاي يك حكومت خوب است.
وي افزود: اگر به اين شاخصها به درستي عمل نشود از خوب و مردمي بودن فاصله مي گيريم و به سمتي مي رويم كه مشاركت مردم مقطعي و بسيار سطحي خواهد بود.
فرمانده نيروي انتظامي تصريح كرد: يكي از وظايف اصلي دولتمردان، فراهم كردن زمينه هاي مشاركتي معني دار مردمي است و اگر كسي احساس كند كه بدون مشاركت مردم مي تواند به نتيجه مطلوب و مورد نظر برسد سخت در اشتباه است. وي با اشاره به اين كه مردم در جنگ، مشاركت معني داري از خود نشان دادند، تصريح كرد: نمي توان در زمان بحران و جنگ از مردم انتظار مشاركت داشت، اما در حوزه هاي اجتماعي، اقتصادي يا سياسي آنها را از مشاركت منع كرد.
وي افزود: مردم بايد در زمينه هاي سياسي مشاركت كنند و نسبت به انتخاب خود نظارت و دخالت داشته باشند.
سردار قاليباف با اشاره به اين كه نظارت حق مردم است، گفت: ما با راه اندازي سيستم ۱۱۰ و مركز نظارت همگاني، زمينه مشاركت هرچه بيشتر مردم را فراهم كرده ايم؛ به نحوي كه روزانه ۷۵ هزار نفر با تلفن ۱۱۰ و سه هزار نفر با تلفن ۱۹۷ تماس مي گيرند.
فرمانده نيروي انتظامي تصريح كرد: ۹۷ درصد مردم جامعه ما سالم و تنها ۳ درصدآنها مجرم هستند كه ما بايد از ۹۷ درصد مطيع و قانون مدار، براي كنترل قانون شكنان استفاده كنيم. سردار قاليباف گفت: نظم و انضباط اجتماعي بستر امنيت عمومي است و ناامني زماني ايجاد مي شود كه درجامعه بي انضباطي وجود داشته باشد.
به گفته وي، پليس ابزاري براي اداره مطلوب جامعه است و داشتن اين تفكر كه درحوزه نظم و انضباط اجتماعي تنها از طريق اعمال قانون و برخورد تنبيهي صرف مي توانيم به نتيجه مطلوب برسيم انديشه نادرستي است.
فرمانده نيروي انتظامي گفت: ما بايد با بهره بردن از قدرتهاي تشويقي در درون جامعه، امنيت و نظم را برقرار كنيم و چنين امنيتي كم هزينه و پايدار خواهد بود.
سردار قاليباف تصريح كرد: معاونت اجتماعي نيروي انتظامي به عنوان خط جلويي ما بايد زمينه هاي جلب مشاركت هرچه بيشتر مردم و فرهنگسازي در اين زمينه را فراهم كند.

۶۲ درصد پذيرفته شدگان كنكور امسال دختر هستند
داوطلبان معترض به نتايج كنكور تا زمان دريافت كارنامه نهايي صبر كنند
۱۸ درصد داوطلبان كنكور سراسري امسال به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي راه يافتند و در مجموع ۶۲ درصد پذيرفته شدگان امسال را دختران تشكيل مي دهند.
دكتر حسين رحيمي رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين مطلب گفت: تعداد پذيرفته شدگان آزمون سراسري در سال جاري حدود ۱۸ هزار نفر نسبت به سال گذشته افزايش يافته است كه اين امر در تاريخ كنكور بي سابقه بوده و به دليل تنوع سيستم هاي آموزشي و افزايش ظرفيت پذيرش دانشگاه ها رخ داده است.
وي اين پذيرفته شدگان را در تمام دوره هاي روزانه، شبانه، نوبت دوم و موسسات غيرانتفاعي، غيردولتي و پيام نور بيان كرد و اظهار داشت: در آزمون سراسري سال ۸۳ حدود يك ميليون و ۴۳۶ هزار نفر ثبت نام كردند و كمتر از يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر در جلسه حاضر شدند.
وي در عين حال با اشاره به ديگر روشهاي ادامه تحصيل داوطلبان آزمون سراسري گفت: داوطلبان علاوه بر كنكور مي توانند در دانشگاه  آزاد اسلامي، دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور و دانشگاه جامع علمي كاربردي ادامه تحصيل دهند.
رئيس سازمان سنجش در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر دقت و صحت نتايج آزمون سراسري، به داوطلبان معترض به نتايج كنكور توصيه كرد كه اين دسته از داوطلبان تا زمان دريافت كارنامه نهايي خود صبر كنند و سپس اعتراض خود را مطرح كنند، زيرا در كارنامه وضعيت علمي هر داوطلب مشخص شده و بهتر مي توانند قضاوت كنند.
دكتر رحيمي زمان ارسال پستي كارنامه داوطلبان را تا پايان مهر ماه اعلام كرد و افزود: اگر پس از ارسال كارنامه اعتراض داوطلبي صحيح باشد آن را اصلاح مي كنيم. ضمن اينكه پس از توزيع كارنامه فرصتي براي اعتراض داوطلبان تعيين مي شود.وي همچنين گفت: رشته قبولي داوطلبان پذيرفته شده با فرم انتخابي آنها به صورت چشمي و فيزيكي چك شده است بنابراين داوطلبي نمي تواند ادعا كند در رشته غيرانتخابي خود قبول شده است.
به گزارش ايسنا دكتر رحيمي در ادامه با رد هر گونه امكان فروش رتبه داوطلبان پذيرفته شده كنكور، آن را امري غير منطقي و بي معني دانست و گفت: رتبه قابل فروش نيست و سازمان سنجش نيز آمادگي دارد كه هر فردي كه فكر مي كند داوطلبي با شيوه اي غير از قبولي در كنكور وارد دانشگاه شده است نامش را به خبرگزاري دانشجويان ايران اعلام كند تا ما نتايج را بررسي كرده و به اين خبرگزاري اعلام كنيم و نتيجه نهايي نيز قابل اعلام عمومي خواهد بود.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |