سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۲ - Sep 21, 2004
همه معارف دين
عن ابي مالك قال: قلت لعلي بن الحسين(ع): اخبرني بجميع شرايع الدين، قال: قول الحق و الحكم بالعدل، والوفاء بالعهد
(خصال، باب الثلاثه، ح۹۰)
راوي از امام سجاد(ع) درخواست مي كند كه همه معارف دين را به من بياموز (طبعا سئوال مشكلي است چون بيان همه معارف دين در يك كلمه با وجود گسترش دامنه آن، امر دشواري است اما حضرت در كلامي كوتاه و پرمغز و زيبا به او پاسخ مي دهند كه):
حق بگو و بر طبق عدل حكم كن و به عهد خود وفادار باش.
(البته مراد از عهد تنها معاهده بين افراد نيست بلكه شامل عهد با خداوند متعال نيز مي شود. همان طور كه در قرآن شريف مي فرمايد: «الم اعهد اليكم يا بني آدم ان لاتعبدوا الشيطان»)
امروز با حافظ
حال هجران، تو چه داني كه چه مشكل حالي است
ماهم اين هفته شد از شهر و به چشمم سالي است
عكس خود ديد، گمان برد كه مشكين خالي است
مردم ديده ز لطف رخ او در رخ او
هفته آينده در مشهد مقدس
۵۰ نمايش در جشنواره تئاتر دفاع مقدس به صحنه مي آيد
سيد محمد علوي گفت: يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس از تاريخ سوم مهر در مشهد مقدس كار خود را آغاز مي كند و در اين دوره ۵۰ نمايش در بخش هاي مختلف اجرا مي شوند. در اين ميان ۱۴ نمايش در بخش صحنه اي، ۱۲ نمايش در بخش عروسكي، ۶ نمايش در بخش ويژه و هشت نمايش در بخش خياباني اجرا مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سيد محمد علوي، معاون هنري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس درباره يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس در جمع خبرنگاران گفت: در مرحله اول برپايي جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس، ۱۰۱۳ متن به دبيرخانه رسيد كه ۳۵۰ متن در بخش هاي مختلف تصويب شد. در جشنواره منطقه يك ئتاتر دفاع مقدس نيز كه در اروميه برگزار شد، چهار متن به بخش سراسري راه يافتند و در منطقه دوم و سوم (كرمان و همدان) نيز در مجموع ۶ نمايش به بخش سراسري راه پيدا كرد.
وي افزود:  از شهر تهران نيز ۱۲۵ متن نمايشي ارسال شد كه با انتخاب متون برگزيده در مشهد اجرا خواهد شد. در جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس حدود ۶۵۰ هنرمند حضور خواهند داشت.
علوي سپس با اشاره به كمك هزينه هايي كه به گروه ها تعلق مي گيرد، بيان داشت: در جشنواره يازدهم كمك هزينه اي به گروه ها تعلق مي گيرد كه مبلغ آن حدود ۴۰ تا ۵۰ ميليون تومان است كه اين كمك هزينه ها به برخي گروه ها تعلق مي گيرد.همچنين وي از برگزاري كلاس هاي آموزش نقد و جلسات نقد و بررسي تئاترها خبر داد، اما از دادن اطلاعات در مورد هزينه كل جشنواره اجتناب كرد.
علوي در مورد بين المللي شدن جشنواره تئاتر دفاع مقدس اظهار داشت: هنوز كار براي جشنواره سراسري بايد انجام شود و ما براي بين المللي شدن به حد استاندارد نرسيده ايم.
فردوس حاجيان نيز در ادامه جلسه به معرفي داوران در بخش هاي مختلف پرداخت و گفت:  در بخش عروسكي آقايان عادل بزدوده، علي پاكدست و داوود كيانيان به داوري آثار خواهند پرداخت. در بخش خياباني نيز حسين راضي، محمود فرهنگ و يدا… وفاداري به داوري مي پردازند. در بخش صحنه اي نيز آقايان حميد صنيعي پور، علوي، سعيد كشن فلاح، داوود رشيدي و بنده به داوري آثار مي پردازيم.
در ابتداي ورود خبرنگاران به بنياد، به برخي از خبرنگاران خانم در مورد حجاب شان تذكر داده شد. همين مسئله سبب شد كه تعدادي از خبرنگاران زن امكان ورود به جلسه را نيابند. به گفته علوي معاون هنري بنياد، اين تذكرات در پي صدور بخشنامه جديد از سوي باقرزاده رئيس بنياد صورت گرفت.

جشنواره آسيا پاسيفيك با ۳ فيلم  ايراني آغاز شد
چهل و نهمين دوره از جشنواره «آسيا پاسيفيك» از امروز ۳۱ شهريور ماه (۲۱ سپتامبر) با حضور سه فيلم ايراني در شهر «فوكاكا» ي ژاپن آغاز و تا ۴ مهر (۲۵ سپتامبر) ادامه خواهد داشت.
جشنواره «آسيا پاسيفيك» هر ساله با هدف ارتقاي سطح فيلمسازي كشورهاي اين منطقه، در يكي از كشورهاي آسيايي برگزار مي شود.
فيلم «او» به انتخاب «تادائوساتو» برنامه ريز نمايش عمومي آثار براي بخش مسابقه جشنواره «آسيا پاسيفيك» انتخاب شده است.
در اين دوره از جشنواره «آسيا پاسيفيك» ، سه فيلم «گاو خوني» (بهروز افخمي) به تهيه كنندگي علي  معلم، «دوئل» (احمدرضا درويش) و «او» (رهبر قنبري) به تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز و شبكه اول صدا و سيما به نمايندگي از سينماي ايران حضور دارند.
همچنين در حاشيه برگزاري جشنواره «آسيا پاسيفيك» بازار بزرگ و قابل قبولي از فيلم هاي سينمايي براي رونق بخشيدن به اين هنر _ صنعت برگزار مي شود.
دوره گذشته جشنواره «آسيا پاسيفيك» (چهل و هشتمين دوره) مهرماه سال گذشته در ايران و شهر شيراز، برگزار شده بود.

تأملي جامعه شناختي در بنيان هاي نظري پرخاشگري
گروه علمي  فرهنگي: دفتر طرح هاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مشاركت كتاب ماه علوم اجتماعي نشست «تأملي جامعه شناختي در بنيان هاي نظري و تجربي پرخاشگري و خشونت در ورزش» را برگزار مي كند.
در اين نشست دكتر «محمد مهدي رحمتي» عضو هيأت علمي دانشگاه گيلان سخنراني مي كند. علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين نشست ساعت ۳۰/۱۷ امروز به سالن اجتماعات دفتر طرح هاي ملي، واقع در بلوار كشاورز، خيابان شهيد عبدالله زاده، خيابان كامران، شماره ۳۸ مراجعه كنند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
«ادي آدامز» فتوژورناليست معروفي كه عكس او
مسير جنگ ويتنام را تغيير داد درگذشت

001422.jpg
«ادي آدامز» فتوژورناليست معروف و برنده ۵۰۰ جايزه در اين زمينه از جمله جايزه پوليتزر، شنبه شب در خانه اش در شهر نيويورك در ۷۱ سالگي درگذشت. وي نيم قرن روزنامه نگاري كرده بود. ادي ده ها سال خبرنگار عكاس آسوشيتدپرس، مجله تايم و مجله پاريد بود. ستون مصور او در جرايد ديگر تحت عنوان «يك روز از زندگي» معروف است كه سال گذشته بهترين موضوع هاي آن را به صورت كتابي با قطع بزرگ تحت همين عنوان منتشر ساخت. آدامز در سال هاي اخير يك مدرسه تعليم، توليد و تهيه خبر و عكس براي رسانه ها تأسيس كرده بود كه روزنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني افراد مستعد را انتخاب، استخدام و جهت آموزش به مدرسه او معرفي مي كردند. معروفترين كار «ادي آدامز» گرفتن عكس از صحنه اي است كه انتشار آن جهان را منقلب كرد و مسير جنگ ويتنام را تغيير داد. ماجرا از اين قرار بود كه در جريان تعرض «تت» در سال ۱۹۶۸ كه ويت كنگ پايگاه ها و اردوگاه هاي آمريكايي ها در جنوب ويتنام را مورد حمله همزمان قرارداده بود، چند مأمور پليس سايگون مردي را به اتهام همدستي با ويت كنگ ها دستگير كرده و دست بسته نزد سرتيپ «نگوك لوآن» رئيس پليس كه در يك چهار راه شهر بر كار مأموران نظارت مي كرد، برده بودند. سرتيپ نگوك لوآن بدون اين كه تحقيق كرده باشند كه آيا آن مرد واقعاً همدست ويت كنگ ها بوده و يا اشتباهاً دستگير شده، همانجا در برابر چشم مردم تپانچه خود را بيرون كشيد و يك گلوله به مغز آن مرد خالي كرد و او را جا به جا كشت و ادي آدامز كه در آنجا حضور داشت از اين وضعيت عكس گرفت و اين عكس كه برنده جايزه پوليتزر شد از سوي آسوشيتدپرس در سراسر جهان توزيع گرديد و در روزنامه ها به چاپ رسيد و از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد و مردم را به خروش آورد. از آن پس آمريكايي ها آرام نگرفتند و دست از تظاهرات ضد جنگ برنداشتند تا نيكسون رئيس جمهوري آمريكا مجبور شد كه واحدهاي زميني را از ويتنام خارج سازد و وحدت ويتنام تأمين گردد.
سناتورهاي جمهوريخواه برضد سياست دولت بوش در عراق
در دو روز گذشته چند سناتور سرشناس آمريكايي از حزب جمهوريخواه به انتقاد از سياست دولت بوش در عراق دست زده اند و اين در حالي است كه دو نامزد اصلي انتخابات آمريكا كه ۴۲ روز ديگر انجام مي شود موافقت كرده اند در سه مناظره تلويزيوني شركت جويند و در اين شرايط هر گونه انتقاد، دستمايه تازه اي در اختيار جان كري قرار خواهد داد. انتقاد سناتور هاي جمهوريخواه عمدتاً در مصاحبه هاي تلويزيوني يكشنبه آنان مطرح شده است. سناتور نبراسكا گفته است كه آمريكا در عراق در وضعيت بدي قرار گرفته است. سناتور ديگر اظهار داشته كه آمريكا در عراق مرتكب اشتباهات متعدد شده است. سناتور لوگار رئيس كميسيون روابط خارجي سنا پرسيده است كه چرا از ۱۸ ميليارد و چهارصد ميليون دلار بودجه مصوب براي بازسازي عراق تنها يك ميليارد صرف اين كار شده است و همين عمل باعث سخت شدن زندگي عراقي ها و حمايت ايشان از گروه هاي مقاومت شده است. دو سناتور هم نسبت به انجام يك انتخابات قابل قبول و مطابق استاندارد جهاني در عراق در ژانويه آينده (چهار ماه ديگر) ابراز ترديد كرده اند. سناتور مك كين گفته است: وي سه اشتباه بزرگ مشاهده كرده است كه مادر مشكلات در حال توسعه فعلي در عراق هستند. يكي اين كه نيروهاي آمريكايي پس از اشغال نظامي عراق امكان غارت اموال را به عده اي دادند كه درنتيجه آن، غارتگر تبديل به گانگستر شد و غارتزده دشمن آمريكا و هواخواه مقاومت. ديگر اين كه نيروهاي ما پس از ساقط كردن صدام، توجه به مرزها نكردند و در همان چند روز اول بسياري از مخالفان سوگند خورده ما از آن طريق به عراق خزيدند. سوم اين كه ما مرتكب اشتباه بزرگتري شديم كه چند نقطه از جمله فلوجه را دو دستي در اختيار مخالفان گذاشتيم، آنها را خودمختار و خودمان را محدود ساختيم. حمله هوايي به اين نقاط جز اين كه فرياد برآورند زن و بچه ها را مي كشيم چيزي عايدمان نمي كند، لازم است با يك تعرض زميني وسيع و پيگير اين مناطق را به دست آوريم تا بشود در آنجا انتخابات برگزار كرد. چند سناتور ديگر از گردن زده شدن سه كرد گروگان ابراز نگراني كرده و گفته اند كه از آن بيم دارند كه اين وضعيت و ادامه آن به جنگ داخلي منجر شود. در اين ميان سناتور جان كري نامزد دمكرات ها هم گفته است كه جورج بوش در قبال مسائل پيچيده عراق هنوز در عالم خيال و فانتزي است.

برگي از تاريخ
تعرض نظامي عراق به ايران و نتايج آن
۲۱ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: درسال ۱۹ پيش از ميلاد «ويرجيل» شاعر ملي و بنام روم كه «دانته» سبك او را اقتباس كرده است در۵۱ سالگي درگذشت. در سال ۱۷۸۴ روزنامه يوميه «پنسيلونيا پاكت» با اين شعار كه «دانستن قدرت است» كار انتشار خود را آغاز كرد. در سال ۱۷۹۲ فرانسه جمهوري شد كه در «تاريخ» به نام جمهوري اول معروف است. در سال ۱۳۲۰ (۱۹۴۱) سرلشكر نخجوان كه قرار بود به اتهام خيانت به ملت و مرخص كردن سربازان در زمان تجاوز نظامي خارجي، اعدام شود وزير جنگ كابينه فروغي شد. در سال ۱۹۴۹ جمهوري توده اي چين به وجود آمد ولي از اول اكتبر (ده روز بعد) رسميت يافت كه سالروز تولد آن است. در سال ۱۳۳۲ (۱۹۵۳) دولت وقت تصميم به ايجاد شهرك نارمك واقع در شرق تهران براي سكونت كارمندان خود و معلمان گرفت.
اينك برگ امروز:حمله نظامي همه جانبه عراق به ايران در اين روز در سال ۱۳۵۹ آغاز شد. مروري بر روزنامه هاي چاپ تهران در شهريورماه اين سال نشان مي دهد كه از نيمه اين ماه، جا به جايي نيروهاي عراقي در مرزهاي اين كشور با ايران و انتقال واحدهاي تازه روز افزون شده بود و زد و خورد هاي مرزي رو به شدت گذارده بود كه بعد از ظهر آخرين روز شهريور ناگهان نيروي هوايي عراق تهران، تبريز، همدان، كرمانشاه، شهركرد و شهرهاي خوزستان را مورد حمله قرار داد و همزمان، ناوچه هاي آن كشور به سواحل ايران تا بوشهر تعرض كردند و متعاقب آن نيروي زميني عراق وارد ايران شد. اين جنگ كه بدون اعلان قبلي صورت گرفته بود از آن پس به صورت تمام عيار ادامه يافت و هشت سال طول كشيد. با اين كه تا علني شدن اسناد طبقه بندي شده آمريكا و انگلستان درباره اين جنگ پرتلفات و ويرانگر هنوز يكي دو سال باقي مانده است، از نوشته هاي مورخان اروپايي چنين بر مي آيد كه در شروع زد و خوردها هر دو ابر قدرت وقت (آمريكا و شوروي) از عراق حمايت مي كردند. مقامات وقت واشنگتن به دليل گروگانگيري كاركنان سفارتخانه آمريكا در تهران و قطع منافع، كينه جمهوري اسلامي را به دل داشتند و از اين فرضيه حمايت مي كردند كه تا ارتش ايران نظم پيش از انقلاب را باز نيافته گوشه اي از اين كشور به تصرف عراق در آيد و شاپور بختيار، مقامات فراري و ژنرال هاي سابق به آنجا باز گردند و جنگ به نام «داخلي» ادامه يابد. همچنين، كل غرب بي ميل نبود كه منطقه نفت خيز جنوب غربي به صورتي از حيطه قدرت تهران خارج گردد كه اين فرضيه در ميان اعراب حامياني داشت. سران مسكو نيز كه با عراق قرارداد دوستي داشتند و تأمين كننده اصلي اسلحه ارتش عراق بودند به دو دليل نمي خواستند كه يك نظام اسلامي در جنوب مرزهايشان نضج و قوام بگيرد و پايدار شود. يكي اين كه ايدئولوژي اسلامي خواهان تأمين عدالت اجتماعي و تعاوني بودن است و مسلمانان شوروي غالباً متمايل به آن بودند. ديگر اين كه اگر ايران اقتدار به دست مي آورد ممكن بود مدعي قلمرو سابق خود شود و در آن مناطق دست به تحريك بزند زيرا تجربه تاريخ نشان داده است كه ناسيوناليسم ايراني با اقتدار دولت جوانه زده، رشد و نمو كرده و در برابر تحميلات از خارج ايستاده است. به علاوه مقامات مسكو از قدرت گرفتن گروه هاي چپ كه از آغاز كار با انقلاب همراه بودند و نيز فدراليته كردن ايران مأيوس شده و از اين بابت اميد خود را از دست داده بودند. دولت هاي عربي حاشيه غربي و جنوبي خليج فارس هم به دلايلي كه خود داشتند مشوق دولت عراق و تأمين كننده نيازهاي مالي آن بودند. اين جنگ هيچ يك از اين هدف ها را تأمين نكرد و يكي از نتايج بد آن مشكلات امروز عراق است زيرا كه همان جنگ مآلا باعث تصرف كويت از سوي عراق و بسط نفوذ آمريكا، تحريم عراق و بالاخره اشغال نظامي آن شد كه مسئله را پيچيده تر ساخته است. اين جنگ در ايران تا حدي زياد به رشد تورم و بقاء بوروكراسي زيان آور كمك كرده است. بوروكراسي پيچيده ايران جز از طريق مبارزه با مدرك گرايي و نيز انجام يك انقلاب اداري و اصلاح شرايط استخدام و احراز مقامات اداري و امتيازات با وضع يك قانون تازه و سختگيري در اجراي آن و نيز اصلاح قوانين معاملات دولتي و توجه كامل به امور قضايي و تسريع رسيدگي به پرونده ها امكان پذير نخواهد بود. اصلاحات ايران ميسر نخواهد بود مگر با داشتن يك ژورناليسم خوب كه ضعف ها و قوت ها (هر دو را) بي طرفانه منعكس كند، پيگير مسائل و مشكلات باشد، درد دل ها را عيناً به گوش برساند و ابتكارات و نوآوري ها را از لحاظ تشويق و دلگرمي به نظر عموم برساند.
www.iranianshistoryonthisday.com

آثار باغ ايراني معرفي مي شوند
يكشنبه و چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۱۶ تور آشنايي بازديدكنندگان با آثار ارائه شده در نمايشگاه باغ ايراني برگزار مي شود.نمايشگاه باغ ايراني كه ۲۳ شهريور ماه با معرفي هفده باغ ايراني گشايش يافته با به نمايش گذاشتن آثار هنرمنداني برجسته چون سهراب سپهري، داريوش مهرجويي، عباس كيارستمي، شيرين نشاط، آويش خبره زاده و فرشيد مثقالي با موضوع باغ تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت. فريار جواهريان دبير نمايشگاه باغ ايراني در مورد اين نمايشگاه گفت: باغ ايراني تجلي تصوير مثالي بهشت است كه در روح و خاطره هاي ازلي قوم ايراني، هميشه وجود داشته است. در گوشه ذهن هر ايراني باغي نهفته است و رابطه عارفانه ايرانيان با آب، درخت و گل به روشني نشان مي دهد كه باغ ايراني، محيطي مقدس است. علاقه مندان جهت بازديد اين نمايشگاه مي توانند همه روز از ساعت ۹ صبح الي ۱۹ بعدازظهر و جمعه از ساعت ۱۴ الي ۱۹ به خيابان كارگر شمالي موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.

پرداخت وام ناشران آغاز مي شود
در پي امضاي توافقنامه بين معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بانك رفاه كارگران پرداخت وام به ناشران از سر گرفته مي شود.
به گزارش همشهري از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي و براساس توافق به عمل آمده، نرخ سود تسهيلات پرداختي ۱۶ درصد در سال است كه معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ۵۰ درصد يارانه مربوط به سود تسهيلات بانكي را به نفع ناشران و تعاوني ناشران به بانك پرداخت مي كند.
با توجه به توافق به عمل آمده، ناشران واجد شرايط و تعاوني هاي ناشران مي توانند در چارچوب ضوابط و مقررات جاري و با معرفي از سوي معاونت فرهنگي از طريق شعب بانك رفاه در سراسر كشور جهت دريافت وام ناشران اقدام كنند.گزارش همشهري حاكيست كه پرداخت وام به اهل قلم در سال جاري كه ازجمله توافقات ميان معاونت فرهنگي و بانك رفاه بوده، هنوز سرانجامي نيافته است.

پاسخ به پرسش پزشكي
سرطان كبد
از دكتر روزنفلد درباره علائم سرطان كبد سئوال شده و وي گفته است: از دست دادن اشتها و كاهش وزن، سفت شدن و حساس شدن قسمت راست بالايي شكم، احساس درد در اين ناحيه، تب خفيف، احتمالاً به زردي گراييدن چشم و پوست، ورم شكم (اصطلاحا آب آوردن به دليل عدم دفع مايعات موجود)، تنبل شدن و.... عوامل اين بيماري، ابتلاء قبلي به بيماري هاي هپاتيت ب و ث و مصرف الكل است. مرض قندي ها و چاق ها (داشتن شكم بزرگ) بيش از ديگران مستعد ابتلاء به اين بيماري هستند كه هنوز سبب آن به درستي و به طور كامل كشف نشده است. سرطان ساير نقاط بدن هم اگر كنترل نشود ممكن است به كبد منتقل شود. تعويض كبد و برداشتن تومور با عمل جراحي دو راه حل نسبي هستند. تزريق واكسن هپاتيت ب فراموش نشود.

بهارستان
مرگ
پاييز گل رز است
و سقوط گنجشك
آهي است برآمده از شاخي بي بار
جوآن والش انگلاند ترجمه طاهره اسماعيل زاده

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
سيندرلا
از وقتي سيندرلا ملكه شد، هر روز صبحانه اش را دخترك خدمتكار به اتاقش مي آورد و همه كارهاي او را انجام مي داد. وقتي هم يكي از شاهزادگان، دخترك را اتفاقي ديد و كساني را به خواستگاري اش فرستاد، سيندرلا با بدجنسي دخترك را زنداني كرد و دختر لوس خودش را نشان خواستگاران داد! ريحانه باقري

گشتي در دنياي خبرها
راننده دروغگو
لندن: چند ماه قبل دو دوست صميمي در شب سال نوي ميلادي عازم خانه بودند. با توجه به اينكه يكي از آنها مواد مخدر مصرف كرده بود، تعادل روحي خود را از دست داد و با سرعت ۱۸۰ كيلومتر در ساعت در خيابان ها به مانوردادن پرداخت. متاسفانه جنون سرعت اين راننده منجر به واژگون شدن خودرو شد كه راننده از اين حادثه جان سالم به در برد اما دوستش به شدت مجروح شد. اما اين مرد به جاي كمك كردن به دوست مجروح خود پا به فرار گذاشت و باعث مرگ وي شد. وي در جريان بازجويي، منكر حضور خود در اين سانحه شد اما كارشناسان پليس آب دهان ريخته شده روي كيسه  هواي مقابل راننده را به آزمايشگاه فرستادند و DNA آن را با DNA راننده مقايسه كردند. در نهايت مشخص شد كه وي در حين وقوع حادثه پشت فرمان بوده است. وي به ۵ سال حبس و محروميت از رانندگي به مدت ۸ سال محكوم شده است.
كلينيك در ورزشگاه فوتبال
منچستر: باشگاه منچسترسيتي انگليس قصد دارد ابتكار جالبي به خرج دهد و در ورزشگاه اختصاصي خود يك مركز درماني تاسيس كند.
اين كلينيك كه از مجرب ترين پزشكان و مجهزترين تجهيزات پزشكي بهره خواهد برد در هنگام برگزاري رقابت هاي فوتبال ، به تماشاگران خدمات رايگان ارائه خواهد كرد.
براساس تحقيقات صورت گرفته، تجمع افرادي كه كمتر به پزشك مراجعه مي كنند و به سلامتي خود اهميت مي دهند، در ورزشگاه هاي فوتبال نسبت به ساير اماكن بيشتر است.
خودكفايي در جمع آوري زباله
لندن: يك خانم ۲۸ ساله در يكي از شهرهاي انگليس كه از جمع آوري نامطلوب زباله هاي محل سكونت خود به ستوه آ مده بود اقدام به خريد يك كاميون حمل زباله نمود تا شخصا به جمع آوري زباله هاي محله بپردازد.وي با دريافت وام از بانك اين كاميون ۸ هزار پوندي را خريد و براي ارائه اين خدمت به همسايگان خود، هر هفته ۳ پوند از هر خانه دريافت مي كند.
البته اين اقدام باعث عصبانيت شديد شهرداري منطقه شده است.
احساس ناامني در ژاپن
توكيو: بيش از ۸۶ درصد از مردم ژاپن معتقدند، كشورشان نسبت به ۱۰ سال قبل ناامن تر شده است كه عامل اصلي اين ناامني، خارجي ها و افراد جوان و نوجوان هستند. در سال ،۲۰۰۳ بيش از ۲۷۹ فقره جرم در ژاپن رخ داد كه نسبت به سال ۱۹۹۳ ، ۵۵ درصد افزايش نشان مي دهد.۵۴ درصد از مردم ژاپن معتقدند ورود غيرقانوني مهاجران خارجي به داخل كشورشان باعث اين ناامني است؛ در حالي كه ۴۷ درصد ضعف نظام آموزشي را عامل اصلي افزايش جرايم مي دانند.
باغ وحش در خانه
سيدني: پليس استراليا بيش از ۱۰۰ جانور از داخل خانه اي واقع در حومه شهر سيدني كشف كرد. در ميان جانوران كشف شده داخل منزل، چندين مار واقعي سمي به چشم مي خورد. تعدادي از اين جانوران مرده بودند و شرايط جسمي ساير حيوانات نيز بسيار نامطلوب بود. هنگامي كه همسايه ها نسبت به غيبت طولاني مدت صاحبخانه مشكوك شدند، پليس را خبر كردند و ماموران پس از ورود به خانه با انبوهي از جانوران زنده و مرده مواجه شدند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۲۱دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۳ دقيقه

گل و گياه
نمسيا
001419.jpg
نام علمي: Nemesia Caerulea
خانواده: SCROPHULARIACE AE
گياه دائمي به بلندي ۶۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل بوده و خوشه هاي گل آن به رنگ بنفش _ آبي يا سفيد در اوايل تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند. جهت كاشت در بسترهاي گل كاري مناسب است.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر بهار و تهيه قلمه در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
داخلي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  داخلي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |