سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۲ - Sep 21, 2004
طي يك سال آينده از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران:
يكصد مركز IT طراحي و راه اندازي مي شود
001392.jpg
گروه دانش- علي اصغر محمدي:  با كمك شهرداري تهران طي يك سال آينده يكصد مركز IT طراحي و تأسيس مي شود.
اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعلام اين خبر، اظهار داشت: اين مراكز با امكانات رايانه اي و برخورداري از خدمات اينترنتي پرسرعت راه اندازي خواهد شد كه با هزينه كمي به شهروندان خدمات ارائه مي دهد.
وي با اعلام اين كه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي آموزش شهروندي در حوزه IT برنامه هايي را در نظر گرفته است گفت: با توجه به اينكه در حوزه عملياتي شهري اجراي برنامه هاي آموزشي ما نيازمند هزينه سنگيني است و بهره وري هم متناسب با هزينه هاي ما نيست، تصميم گرفتيم كار را با رسانه و آموزش عمومي در حوزه IT شروع كنيم كه عنصر مناسب براي ارتباط با شهروندان است.
رحيم مشايي افزود: استفاده از فناوري اطلاعات در دنياي مجازي موجب مي شود هزينه ها در ضريب كوچكتر از يك و بهره ها در ضريب بزرگتر از يك ضرب شوند.
اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي هنري با اشاره به اينكه امروزه با رشد فناوري اطلاعات به نقطه اي رسيده ايم كه فرصتها به دليل ارتباطات گسترده تر براي رشد تعالي بشر بيشتر شده است، افزود: دوره جديد ما دوره مفاهمه ملت ها و گفت وگوي ملت هاست و از اين فرصت هيچگاه بشر برخوردار نبوده است.
وي فعاليتهاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري در زمينه IT را به دليل جذب استعدادها و استفاده از ظرفيت ذخيره اي توليد نرم افزار داخلي، دانست و تصريح كرد: كشور ما به لحاظ تكيه بر منابع فكري و تمدن ديرينه خود از نظر افزايش سهم توليد فكر از پشتوانه گسترده اي برخوردار است كه بايد با برنامه هاي طولاني مدت فناوري اطلاعات را گسترش داد.
رحيم مشايي مسئوليت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را براي انجام فعاليتهاي IT سنگين دانست.
وي يادآور شد: به دليل اينكه فناوري اطلاعات در زندگي آتي جامعه جهاني نقش تعيين كننده اي دارد، مديريت شهري گسترش IT را از اولويت هاي برنامه هاي خود قرار داده است و به سمت عملي كردن اين برنامه ها گام برمي دارد.
وي با بيان اينكه برنامه هاي محقق شده در حوزه IT تهران خيلي كم است، تأكيد كرد: در آينده اي نزديك با اجراي پروژه ها و برنامه هاي مناسب سازمان به سمت توسعه فرهنگ كاربري و استفاده از IT خواهيم رسيد كه نيازمند سرمايه گذاري و ايجاد بستر فرهنگي براي آن داريم. رحيم مشايي با بيان اينكه شمع سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با ۱۶ ميليارد تومان روشن مي ماند، در حالي كه ۹ ميليارد تومان براي اجراي برنامه بودجه به ما داده مي شود، تأكيد كرد: حضور IT در برنامه هاي سازمان موجب كاهش هزينه ها و استفاده بهينه از بودجه دريافتي است.
رحيم مشايي گفت: به لحاظ اهميت فناوري اطلاعات در فرآيند زندگي آتي جامعه جهاني و به تبع آن جامعه ايراني نقش بسيار حياتي و تعيين كننده اي دارد.
مديريت شهري در كنار ساير دستگاه هاي مسئول، اين موضوع را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده است و به سمت اجرايي كردن افكار و انديشه ها و برنامه هاي عملياتي و اجرايي حركت كرده است.
وي افزود: در همين راستا فرهنگسراي آي تي تأسيس شده كه امروز با بخش هاي متنوعي حركت خودش را آغاز كرده است. اساساً ما معتقديم آنچه كه تا امروز محقق شده است نسبت به نياز شهر تهران رقمي نيست كه بخواهيم از آن نام ببريم.

مايكروسافت كد متضمن نرم افزارهاي خود را در اختيار سي كشور قرار مي دهد
001410.jpg
موج: مايكروسافت، بزرگترين توليدكننده محصولات نرم افزاري جهان، كد متضمن نرم افزارهاي خود را در اختيار سي كشور قرار مي دهد.
شركت مايكروسافت اعلام كرد: كد متضمن نرم افزارهاي اداري خود را در اختيار دولت ها قرار مي دهد و اين اقدام شركت مايكروسافت براي افزايش اطمينان از محصولات اين شركت در موارد امنيتي و رقابتي است.
شركت مايكروسافت در راستاي توسعه برنامه هاي امنيتي خود امكان آزمايش و كنترل كد متضمن نرم افزارهاي اداري و راه انداز سيستم ويندوز را براي دولت ۳۰ كشور فراهم مي كند.
مايكروسافت اعلام كرد: كد منابع نرم افزارهاي Office سال ۲۰۰۳ به منظور امتحان و آزمايش دولت اين كشورها جهت حصول اطمينان از صحت سند، ارائه و زمانبندي براي كار با ديگر سيستم هاي تكنولوژي اطلاعاتي، در اختيار كشورهاي مزبور قرار مي گيرد.
اين شركت امضاي قراردادها و موافقت نامه هايي را براي عدم افشاي اطلاعاتي كه براي ايجاد برنامه هاي نرم افزاري مورد استفاده قرار مي گيرد را از سوي شركت هاي مذكور ضروري دانست.كد منابع سيستم نرم افزاري لينوكس كه در حال حاضر بزرگترين رقيب ويندوز و محصولات مايكروسافت است، براي تمامي كساني كه قراردادهاي حمايتي آن را قبول كرده اند، قابل دسترسي است.
شركت مايكروسافت چندين سال قبل كد نرم افزاري خود را در اختيار شركت هاي تكنولوژي قرار داد و اخيراً اين اقدام خود را در مورد دولت كشورها صورت مي دهد.
طبق اعلام مايكروسافت انگلستان سابقاً براي بهره مند شدن از منابع كدهاي ويندوز موافقت نامه هايي را به امضا رسانيده است و اكنون ۳۰ كشور ديگر نيز قراردادهايي را در اين زمينه به امضا مي رسانند.

طرح جديد ناسا در آريزونا
001395.jpg
گروه دانش -سهادادمند: «صحراي آريزونا» به يكي از مراكز تحقيقاتي- آزمايشي سازمان فضايي آمريكا (ناسا) تبديل شده است. اين امر به دليل شباهت شرايط اقليمي اين منطقه با شرايط اقليمي «ماه» و «مريخ» است.
هفته جاري نيز گروهي از پژوهشگران سازمان فضايي ناسا به همراه چند گروه پژوهشي ديگر براي بررسي پروژه جديد ناسا عازم منطقه «فلگ استف» در صحراي آريزونا خواهند شد.
قرار است تيم پژوهشي سازمان فضايي ناسا (RATS) متشكل از مهندسان، پژوهشگران و اقليم شناسان تيم تحقيقاتي مركز تحقيقاتي جانسون (JSC) و مركز تحقيقاتي گلن، كارايي تجهيزات جديد ساخته شده براي سفر آتي فضانوردان ناسا، براي پروژه اي تحقيقاتي به مريخ را بررسي كنند.دكتر «جوكوزومو» رئيس تيم تحقيقاتي JSC در اين باره مي گويد: «در اين بررسي به عملكرد ربات ها، مقاومت فضانوردان و تجهيزات جديد، براي سفر به مريخ مي پردازيم. در واقع به بررسي نواقص احتمالي خواهيم پرداخت تا سفر فضانوردان با مشكلي مواجه نشده و آنها بتوانند اطلاعات با ارزشي از مريخ به ارمغان آورند.»
به گفته سرپرست تيم تحقيقاتي ناسا (RATS) قرار است پژوهشگران موارد زير را مورد بررسي قرار دهند:
- لباس، گوشي و ميكروفون هاي جديد مورد استفاده فضانوردان.
- بي سيم هاي مورد استفاده كه اخبار و اطلاعات را از ربات ها و فضانوردان به زمين ارسال مي كنند.
- بررسي دقيق سيستم الكترونيكي ماشين كوچك دوچرخي كه فضانوردان را در سطح مريخ جابجا خواهد كرد. اين ماشين نسل جديدي از ماشين هاي مورد استفاده در جابه جايي فضانوردان در سطح كرات ديگر است. ميزان برد و قدرت كنترل از راه دور اين ماشين بسيار مدنظر است.
- بررسي وضعيت «ماتيلدا» (Matilda) رباتي كه قرار است به همراه فضانوردان به مريخ رفته و به نمونه برداري از سطح مريخ بپردازد.
- تجزيه و تحليل و بررسي دقيق تجهيزات و امكانات دو آزمايشگاه كوچك كه قرار است در زمان اقامت فضانوردان در مريخ برپا شود.
- ماشين كوچك يا تراكتور كوچك كه قرار است بدون سرنشين به سطح مريخ رفته و با استفاده از سيستم كنترل از راه دور به كاوش در سطح مريخ بپردازد.
قرار است پس از پايان تحقيقات نتايج تحقيق در نشستي تلويزيوني و مطبوعاتي به اطلاع عموم برسد. ناسا اعلام كرده در صورت موفقيت طرح و رفع نواقص احتمالي سفينه تحقيقاتي جديدي به زودي به مريخ ارسال شود.

كنترل تصاوير تلويزيوني روي مانيتور
001389.jpg
ايتنا: TV Wonder USB ۲.۰ محصول جديد ATI و اولين tuner كانالهاي تلويزيوني است كه از تكنولوژي بسيار سريع تر۲‎/۰ USB استفاده مي كند.
تاكنون براي مشاهده تصاوير تلويزيوني بر روي مانيتور خود مجبور به خريدن يك كارت PC TV بوديد. اين كارت ها از پورت USB1/1براي انتقال سيگنال هاي تلويزيوني استفاده مي كنند كه به اندازه كافي سريع نيستند و علاوه بر اين تكنولوژي هاي فشرده سازي موجود هم پاسخگوي اين نياز نيستند. براي رفع اين مشكل، كاربران كامپيوترهاي روميزي مجبور به نصب يك كارت داخلي PCI TV بوده و كاربران نوت بوك ها هم طبيعتاً اين امكان را نداشتند.
۲۰ درصد TV Wonder USB محصول جديد ATI  و اولين tuner كانال هاي تلويزيوني است كه از تكنولوژي بسيار سريع تر USB0/2 استفاده مي كند.
از مزاياي اين تيونر دريافت سيگنال  از آنتن هوايي و نيز S-Video بوده و مي توان برنامه هاي تلويزيوني زنده را به عقب برگرداند و يا ثابت نگه داشت. همچنين امكان نگهداري فايل ها با فرمت هاي MPEG1/2/4,AVI  ونيز فرمت هاي Windows Media Player فراهم است. جالب تر اين كه مي توان تلويزيون را در پس زمينه desktop كامپيوتر قرار داد.
مسأله ناراحت كننده براي كاربران نوتبوك ها ابعاد اين تيونر است؛ ATI TV Wonder به اندازه يك PDA بوده و ضخامت آن يك اينچ بيشتر از ضخامت PDAهاي معمولي است.
نكته مثبت ديگر روند نصب اين تيونر است كه در سه مرحله صورت مي گيرد؛ اجراي CD نرم افزار، نصب تيونر و restart كردن دستگاه. تشخيص و نصب كانال هاي تلويزيوني هم به كمتر از ۲ دقيقه زمان نياز دارد. پس از اتمام اين مراحل مي توانيد ميزان نور و رنگ هر يك از كانال ها را جداگانه تنظيم كنيد. اگر در منطقه اي قرار داريد كه پوشش تلويزيوني خوبي دارد به پتانسيل  بالاي اين تيونر پي خواهيد برد.
هم رديف دانستن اين تيونر در برابر كارت هاي داخلي PCI به نظر نااميدكننده مي آيد اما بايد توجه داشت كه كارت هاي آنالوگ  قديمي به سبب نداشتن مشكلات پهناي باند كماكان بهترين هستند.

لغت نامه «سوئدي فارسي» بر روي شبكه جهاني اينترنت
ايرنا: براي نخستين بار در سوئد امكان برگرداندن لغت از زبان سوئدي به فارسي و بالعكس توسط نرم افزار، بر روي اينترنت فراهم شده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي «اخبار استكهلم» ، شركت نرم افزاري «سولوير» در سوئد كه خالق اين لغت نامه است، ۲۰ هزار واژه عادي و تخصصي را در آن گنجانده است.اين لغت نامه با نام «لكسيكا» جهت استفاده عموم به صورت رايگان بر روي اينترنت قرار گرفته است.

همايش ها و سمينارهاي علمي
همايش  بررسي كمك هاي اوليه و امدادرساني پزشكي
(EMS ۲۰۰۴)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۲-۱۰ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: امارات متحده عربي/ دبي
۳- مسئولين برگزاري: آكادمي علوم پزشكي و كمك هاي اوليه آمريكا
۴- پست الكترونيكي: Chris.mullinger@iirme.com
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.arabhealth-ems.com
۶- نيم نگاه: اين همايش با برگزاري كارگاه آموزشي تكميل شده و در كنار همايش، كارگاه زمينه اي براي بررسي دقيق و عملي كمك هاي اوليه است. در اين همايش درباره تكنولوژي و آموزش كمك هاي اوليه، مديريت و برنامه ريزي براي امدادرساني، لزوم كارآزمودگي امدادرسانان، استفاده از اطلاعات روز جهان براي امدادرساني بهتر بحث و گفت وگو خواهند كرد.
همايش  بين المللي كنترل وزن و رژيم هاي درماني كاليفرنيا (L.A)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۸ فوريه ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ پاسادنا
۳- پست الكترونيكي: marc@thefitexpo.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.thefitexpo.com
۵- نيم نگاه: در اين همايش درباره تغذيه، كاهش وزن، رژيم هاي غذايي و نقش آنها در كنترل و كاهش وزن، ورزش و نقش آن در سلامت و كاهش وزن، نكات مثبت و منفي ورزش هاي رايج مانند ايروبيك به بحث و گفت وگو مي نشينند.
هفتمين همايش  دوسالانه TLG
۱- تاريخ برگزاري: ۶-۴ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ آلاباما
۳- پست الكترونيكي: Shail@tlgservices.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.tlgservices.com
۵- نيم نگاه: TGl، همايشي است به منظور بررسي وضعيت صنعت، فعاليت هاي دولت و مهندسان در ارتباط با سرمايه گذاري در زمينه برنامه هاي صنعتي و....

بزرگترين مركز IT كشور در تهران راه اندازي مي شود
001407.jpg
گروه دانش: بزرگترين مركز IT كشور در زمينه مسائل فرهنگي در منطقه ۱۶ شهرداري تهران راه اندازي خواهد شد.
حميد بقايي رئيس فرهنگسراي آي تي افزود: با راه اندازي اين مركز در جنوب شهر تهران جمعيت زيادي از جوانان تحت پوشش فعاليتهاي IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران قرار خواهند گرفت.
وي اظهار داشت: در مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران سايتي براي برگزاري جشنواره هاي هنري طراحي شده كه NGOها ، مجموعه ها و حتي افراد خاص مي توانند براي برپايي جشنواره هاي خود از آن استفاده كنند.
بقايي افزود: اين مركز در نظر دارد تا جشنواره اي تحت عنوان چهره هاي ماندگار حوزه IT در سال جاري برپا كند كه در سالهاي آتي به سطح خارج از كشور نيز گسترش خواهند يافت.
وي از برگزاري كنكور مجازي مراكز آي تي فرهنگسراها خبر دارد و افزود: در راستاي اين طرح مطالب آموزشي در رابطه با كنكور در قالب كتاب و سي دي در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد.
بقايي افزود: داوطلبان مي توانند مطالب را به صورت هفتگي در محل فرهنگسراها دريافت كرده و براي رفع اشكال به همين مراكز رجوع كنند.

اينترنت در فضا
سينا: مردي كه در محافل معتبر آكادميك دنيا لقب پدر اينترنت را از آن خود كرد بر اين عقيده است كه اينترنت و يا دست كم يكي از پروتكل هاي پشتيبان آن، درفضا گسترده مي شوند.
«كرفت» پرده از راز گسترش شبكه اينترنت در فضا و بين سيارات ديگر برمي دارد.
به گزارش بي. بي .سي، «وينت كرفت» در مصاحبه اختصاصي خود با گزارشگر بي بي سي گفت: وقتي كه من از دانشگاه UCLA فارغ التحصيل شدم در آژانس پروژه هاي پيشرفته تحقيقاتي «آرپانت» ARPANET شروع به كار كردم. شغل من در آنجا نوشتن نرم افزارهايي بود كه استفاده عملي از آنها نهايتا در اواخر سال ۱۹۶۹ امكان پذير بود.
كرفت افزود: در بهار سال ۱۹۷۳ يكي از همكاران من به نام «رابرت كوهن » درمورد شبكه هاي پكت _ سوئيچ مختلفي كه وي روي آنها كار مي كرد با من مشورت كرد.پروژه هايي كه من و كوهن مشتركاً روي آنها كار مي كرديم عبارت بودند از: پروژه تحقيقاتي نت، سيستم راديويي تلفنهاي همراه و سيستم ديتاي ماهواره ها.
مشكل كوهن اين بود كه چگونه مي توان اين سه سيستم اطلاعاتي و فني را با يكديگر ادغام كرد و با هم پيش برد.بنابراين كوهن اين سه شبكه را inter-net(درون شبكه) ناميد و سعي كرد در مورد شبكه هاي مختلف با هم به بحث و تبادل نظر بپردازد.
كوهن در ادامه تصريح كرد: حدود ۶ ماه از اين قضيه گذشت و ما بعد از بررسيهاي فراوان توافق كرديم كه هر سه شبكه را با يكديگر پيش ببريم و روي آنها كار كنيم، از همين رو تصميم گرفتيم كه نام اين پروژه را «اينترنت» بناميم.
وي گفت: در سال ۱۹۷۴ يعني درست ۳۰ سال پيش ما بيانيه اي صادر كرديم و چگونگي كار شبكه هاي ذكر شده و قطعات به كار رفته در آنها را به تفصيل بيان كرديم. آنچه كه حدود ۳۰ سال پيش طراحي و ساخته شد دقيقاً همان چيزي است كه امروزه مردم تحت عنوان اينترنت از آن استفاده مي كنند.
كوهن در ادامه افزود: در همان زمان از خودم پرسيدم: «اين شبكه چه مزايايي براي بشر امروز و فردا به دنبال خواهد داشت؟ اكنون مي بينم كه اينترنت پديده اي منحصر به فرد است، يك سيستم جهاني كه كل كره خاكي را پوشش مي دهد. در همين اثنا اين سوال برايم ايجاد شد كه كارائي اين سيستم محير العقول در كشف دنياهاي ديگر، سيارات ديگر و كهكشانهاي ديگر چگونه است. آيا مي توان از آن براي اكتشافات خورشيدي كمك گرفت؟
كرفت خاطرنشان ساخت: اكنون چشم بر آن دوخته ايم تا از انواع پروتكل هاي اينترنتي در جهت حمايت از سيستم هاي مخابراتي و ارتباطي در سفينه هاي فضايي كه دور خورشيد مي گردند، استفاده كنيم و از اطلاعات فراواني در مورد فضا و يا دنياي خارج از كره زمين و كهكشانها بهره بريم.

آن لاين
عرضه جديدترين لپ تاپ فوجيتسو- زيمنس در خاورميانه
001398.jpg
موج: شركت فوجيتسو- زيمنس جديدترين مدل رايانه لپ تاپ خود را در خاورميانه عرضه كرد. شركت فوجيتسو- زيمنس جديدترين مدل رايانه لپ تاپ خود را با نام Litebook p7010 در خاورميانه عرضه كرد.
بنابراين گزارش اين رايانه دستي تنها يك كيلو و سيصد گرم وزن داشته و به قدري كوچك طراحي شده است كه مي توان در سفرهاي هوايي آن را در سيني كوچك غذاخوري صندلي هواپيما قرار داده و از آن استفاده كرد. اين رايانه ويژه كاربرد هاي تجاري طراحي شده است.
بازرگاناني كه مدام در سفر هستند مي توانند در هنگام سفر از اين رايانه كه قابليت حمل و نقل بسيار آسان را دارد استفاده كنند.



برگزاري نمايشگاه پرينترهاي HP در خاورميانه
001401.jpg
موج: HP جديد ترين پرينترهاي خود را در نمايشگاه پرينتر دوبي به نمايش مي گذارد.
شركت HP اعلام كرد آخرين دستاوردهاي خود را در زمينه پرينتر در نمايشگاه پرينتر گلف كه هر ساله در دوبي برگزار مي شود به نمايش مي گذارد.
بنابراين گزارش، در اين نمايشگاه HP جديد ترين دستاوردهاي خود را در زمينه پرينترهاي ديجيتال و نيز پرينترهايي كه ويژه چاپ هاي گرافيكي طراحي شده است را در معرض ديد عموم قرار مي دهد.
همچنين در اين نمايشگاه آخرين مدل هاي پرينترهاي رنگي HP كه به منظور چاپ عكس هاي رنگي با كيفيت بالا طراحي شده است نيز به نمايش گذارده مي شود.



چين بزرگترين شبكه جهاني تلفن همراه را معرفي مي كند
001404.jpg
موج: چين بزرگترين شبكه جهاني تلفن همراه را عرضه مي كند.
مقامات رسمي شبكه سازنده و اداره كننده چين، Unicom اعلام كردند چين بزرگترين شبكه جهاني تلفن را با نام CDMA معرفي مي كند كه تمام شهرها و قاره ها را زير پوشش خود قرار مي دهد.
چين بيش از سيصد ميليون كاربر تلفن همراه دارد كه از شبكه CDMA و GSM بهره مند مي شوند، China Unicom نيز ديگر شبكه رقيب GSM است. اين شبكه اعلام كرد شبكه CDMA قابليت فراهم كردن امكاناتي مانند اخبار، سرگرمي، تجارت و ... را براي كاربران خود دارد.اين شركت همچنين از توسعه خدمات صوتي و اطلاعاتي خود بعد از اتمام زيرساختارهايي مهم پروژه اخير خود، تا پايان سال جاري خبر داد.



كاهش بهاي مكالمات تلفني در كشورهاي حوزه خليج فارس
موج: نرخ مكالمات تلفني در كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس ۴۰ درصد كاهش مي يابد.
در ديدار وزراي ارتباطات كشور هاي عضو شوراي همكاري خليج فارس كه هفته گذشته در رياض برگزار شد، توافق نامه اي براي كاهش ۴۰ درصدي نرخ مكالمات تلفني ميان اعضاي اين شورا منعقد شد.


نخستين همايش نانوفناوري دانشجويان كشور
ايسنا: نخستين همايش سراسري نانوفناوري دانشجويان سراسر كشور ۱۵ تا ۱۷ مهرماه سال جاري در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود.
اين همايش به همت انجمن علمي دانشجويي مهندسي شيمي اين دانشگاه و با هدف شناساندن هرچه بهتر جنبه هاي مختلف فناوري نانو، تبادل آخرين دستاوردها و تحقيقات روز دنيا در زمينه نانو، ايجاد زمينه اي براي ارايه مقالات علمي توسط دانشجويان مقطع كارشناسي و بررسي پروژه هاي قابل حمايت و اجرا در حيطه نانوفناوري برگزار مي شود.در اين همايش سه روزه، همچنين كارگاه هاي آموزشي با محوريت نانوفناوري و نمايشگاهي جهت ارتباط بيشتر صنعت با دانشگاه برگزار و جايزه اي به عنوان جايزه دكتر ابتكار به برترين محقق نمونه سال در زمينه نانوفناوري اهداء مي شود.

همايش معرفي استانداردهاي نرم افزار در اصفهان
ايسنا: همايش معرفي استانداردهاي نرم افزار به همت مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك در شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان امروز برگزار مي شود.
مهندس عليرضا منافي با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين همايش با هدف آشنايي و ايجاد زمينه سازي براي استقرار سيستم هاي مديريت توليد نرم افزار و مقايسه وضعيت استانداردهاي نرم افزاري در جهان با كشورمان برپا مي شود.

اولين فارغ التحصيل دكتراي هوافضاي كشور:
دانشجويان دكترا براي تحقيقات تجربي با مشكل مواجهند
گروه دانش-منيژه هاشم خاني:اولين دانشجوي دكتراي مهندسي هوافضاي كشور در گرايش سازه، از دانشكده مهندسي هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير فارغ التحصيل شد.
به گزارش خبرنگار ما، عنوان پروژه مجتبي شهراميار اولين فارغ التحصيل دكتراي مهندسي هوافضا «بررسي و بهبود روش هاي تحليل ديناميكي سيستم هاي ارتعاشي غيرخطي با المان هاي غيرمحلي» است.
وي در گفت و گو با خبرنگار ما، هدف از اجراي اين پروژه را بررسي اتصالات غيرخطي در سازه ها عنوان كرد و افزود: اتصالات سازه ها در سازه هاي مكانيكي، عمران و هوافضا عموماً داراي طبيعت غيرخطي هستند؛ به اين معنا كه رفتار ساده اي از خود بروز نمي دهند و بررسي آنها بسيار پيچيده و مشكل است.
شهراميار خصوصيت بارز روش ارائه شده در اين پايان نامه را تسهيل مطالعه تأثير اتصالات در حوزه هاي حركتي يا ديناميكي ذكر كرد و گفت: مطالعه سازه با استفاده از روش هاي تحليلي يا عددي بسيار پيچيده و مشكل و وقت گير است؛ در حالي كه روش ارائه شده رفتار سازه ها را به نحو مناسبي پيش بيني مي كند.
وي مزيت روش ارائه شده نسبت به روش هاي قبل را كوتاهي زمان دسترسي به نتايج و دقت قابل قبول دانست و عنوان كرد: اين روش جنبه هاي بسيار گسترده و كاربردي دارد و هر جا سازه ها غيرخطي هستند اين روش مي تواند كاربرد داشته باشد.

در سيستم جديد رايانه اي حركات چهره جايگزين موشواره مي شود
ايسنا: يك دانشمند كانادايي موفق به اختراع رايانه اي شده است كه به كمك آن حركات چشم و بيني در مقابل صفحه نمايش جايگزين استفاده از موشواره مي شود.
به گزارش شبكه خبري اي بي سي، به كمك اين سيستم جديد حتي دخالت رايانه براي شنيدن صداي كاربر نيز مورد نياز نخواهد بود؛ به طوري كه فرد مي تواند به سادگي با حركت دادن چهره حركت نمابر و يا فلش را بر روي صفحه رايانه هدايت كند.
بيشترين مورد استفاده از اين سيستم براي كاربران معلول است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
داخلي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  داخلي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |