سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۲ - Sep 21, 2004
دستور رئيس جمهوري
براي پيگيري جنايت پاكدشت
گروه اجتماعي- در پي رخداد جنايتكارانه و تكاندهنده قتل عده اي از كودكان و نوجوانان بي گناه كشور در پاكدشت و آثار زيانباري كه اين حادثه در جامعه ايجاد كرده است از سوي حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي دستوري به شرح زير مبني بر بررسي و پيگيري همه جانبه اين جنايت صادر شد.
«به نام خدا»
جناب آقاي وزير كشور
جنايت تكان دهنده قتل عده اي از كودكان و نوجوانان و انسانهاي بي گناه توسط بندگان شيطان تاثر هر انساني را برمي انگيزد و ما را نسبت به امنيت و اطمينان در جامعه كه شرط پيشرفت و رسيدن به زندگي مطلوب است، نگران مي كند.
ضمن لزوم برخورد سريع و پيگيري همه جانبه و تلاش براي جلوگيري از چنين پيشامدهاي هولناك و جنايت بار از سوي همه دستگاه هاي قضايي، امنيتي و انتظامي كشور و نيز بررسي امر و تشخيص موارد احتمالي قصور و كوتاهي در اين زمينه لازم است، شخص جناب عالي به نمايندگي از سوي من و دولت جمهوري اسلامي با تشكيل ستادي، از خانواده هاي داغدار و مصيبت ديده، ديدن كنيد و هر كاري كه مي توانيد ذره اي از بار سنگين مصيبت را بكاهد در دستور كار قرار دهيد و وزارت محترم اطلاعات و نيروي محترم انتظامي نيز با همكاري خود با اين ستاد و نيز انجام وظايف سنگيني كه دارند، در جهت برخورد با اين واقعه هولناك و زمينه سازي براي كيفر مناسب مسببان امر اقدام لازم را مبذول دارند.

در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس و با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي انجام شد
تجليل از ۴۲۵ بانوي نمونه و ايثارگر كشور
دكتر حداد عادل: اگر به گذشته كشورها بنگريد، مي بينيد ملت هاي سربلند و سرافراز، ملت هايي هستند كه بر سر سفره ايثارگري هاي نسل هاي پيشين نشسته اند
001413.jpg
عكس: عليرضا بني علي
گروه اجتماعي- عباس اسدي : چهارمين همايش آيه هاي ايثار و تلاش صبح ديروز با تجليل و تقدير از ۴۲۵ تن از بانوان نمونه و ايثارگر در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد. در مراسم گشايش اين همايش كه با حضور شماري از مسئولان كشوري و لشگري و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همراه بود دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي طي سخناني با تبريك خجسته زاد روز حضرت ابوالفضل و روز جانباز از مادران و همسران شهدا و جانبازان به عنوان نشانه هاي ايثار و تلاش ياد كرد و گفت: شما بانوان وقتي در مسيري در حركتيد، نشانه ها كمك مي كنند تا آيه هاي درد و رنج محملي براي رهنمون كردن شما به سوي حق و حقيقت شود.
وي با اشاره به اينكه هر ملت بزرگ و موفقي محصول تلاش و ايثار نسل هاي پيشين را پيش روي خود دارد گفت: اگر به گذشته برگرديد مي بينيد كه ملت هاي سربلند و سرافراز، ملت هايي هستند كه بر سر سفره ايثارگري هاي نسل هاي پيشين نشسته اند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي جبران عقب ماندگي در كشور را نيازمند تلاش و ايثار در عرصه توليد علم، گسترش صنعت، گسترش كشاورزي، ايجاد اشتغال، رشد اقتصادي و توليد محصولات فرهنگي ذكر كرد و گفت: پالايش انديشه ها و نگرش ها در عرصه هاي نرم افزاري نيازمند تلاش و ايثار عاشقانه است چرا كه عاشقانه كاركردن فراتر از عاقلانه كار كردن است.
دكتر حداد عادل با ذكر اينكه تاريخ را عاشقان ساخته و عاقلان از آن بهره برده اند، گفت: كارهاي بزرگ و ماندني به دست كساني انجام شده است كه خود انديش و سودانديش نبوده اند، بلكه با عشق و عاشقي جلوه اي از ايثار و تلاش و فداكاري آفريده اند.
وي جنگ تحميلي با همه ضايعات و صدمات آن را يك منظر باشكوه از ايثار و شهادت فراروي ملت ايران قلمداد كرد و گفت: حفظ يادگارهاي ايثار و شهادت مي تواند به گسترش اين فرهنگ كمك كند و به طور قطع و يقين خانواده هاي شهدا و ايثارگر در اين عرصه جزو پيشتازان اين حركت فرهنگي هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خانواده هاي شهدا و جانبازان را به نسبت ساير اقشار جامعه صاحب دو مزيت اعلام كرد و گفت: احساس مادرانه و حس ظريف و پاك همسرداري در عمق وجود خانواده هاي شهدا نهفته است كه در كمتر كسي چنين مزيتي به چشم مي خورد، ديگر اينكه آنچه را ديگران شنيده و يا ديده اند، شما تجربه كرده ايد و همين دو مزيت دست خانواده هاي شهدا را به آفرينش آثار هنري باز گذاشته تا جايي كه آنها قادرند بزرگترين گره هاي ذهني پيرامون بسياري از مسائل را با تدبير و خلاقيت هاي هنري بگشايند.
در ادامه مراسم مهندس عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صدا و سيما طي سخناني گفت: آنچه پيروزي انقلاب اسلامي را تثبيت كرد و به آن موقعيت ويژه اي در جهان بخشيد حضور، نقش و كاركرد زنان بود و اكنون نيز قهرمانان واقعي عرصه ايثار و تلاش بانواني هستند كه با فداكاري و تلاش با جانبازاني روزگار مي گذرانند كه به طور مستمر بايد تيماردار آنها باشند و به اين تيمارداري افتخار هم مي كنند.
در اين مراسم همچنين سردار افشار معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح شناسايي و معرفي زنان ايثارگر و فرهيخته جامعه را براي نسل جوان يك ضرورت دانست و گفت: هم اكنون دو هزار و ۵۰۰ بانوي ايراني عضو طرح آيه هاي ايثار و تلاش هستند و تلاش داريم شمار اين بانوان را با اجراي فراخوان در سطح كشور افزايش دهيم.
در مراسم چهارمين همايش آيه هاي ايثار و تلاش از بانواني كه در عرصه دفاع مقدس و عرصه هاي علمي كشور، موفقيت هاي چشمگيري به دست آورده اند، تجليل و قدرداني شد. در اين مراسم همچنين برنامه هاي متنوعي از جمله شعرخواني، قرائت مقاله هاي برگزيده و سرود اجرا شد و دكتر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل عصر ديروز براي حاضران سخن گفت.
قرائت بيانيه همايش آيه هاي ايثار و تلاش پايان بخش برنامه ديروز اين همايش بود.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
بناهاي مذهبي - تاريخي كشور داراي
موزه هاي تخصصي مي شوند
گروه علمي فرهنگي: به منظور حفاظت هرچه بهتر از آثار منقول متعلق به بناهاي مذهبي و بقاع متبركه كشور و معرفي آنها به گردشگران داخلي و خارجي، موزه هاي تخصصي با استفاده از محوطه هاي موجود در اين بناها راه اندازي مي شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ضمن اعلام اين خبر با اشاره به نقش برجسته بناهاي مذهبي در ميراث فرهنگي و همچنين صنعت گردشگري كشور گفت: امروزه بناهاي مذهبي بخش مهمي از مراجعات مردمي را در كشور به خود اختصاص مي دهند و جزو پربيننده ترين بناها به شمار مي روند و از همين رو جزو جاذبه هاي اصلي كشور محسوب مي شوند و به همين نسبت مي بايست بيشتر مورد توجه قرار گيرند.
حسين مرعشي در ادامه در تشريح وضع موجود بناهاي مذهبي از ديدگاه مديريت يادآور شد: در حال حاضر اين بناها از چند نظام مختلف مديريت تبعيت مي كند كه عمدتا شامل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان اوقاف و امور خيريه و هيات هاي امناي اين بناها مي شوند.
مرعشي اضافه كرد: اين چند نظمي كه في نفسه مي تواند مثبت باشد، در سالهاي اخير برخي موارد به يك گسست و رويارويي تبديل شده و موجب شده تا نيروها و امكانات هم سو و هم جهت براي احياي آنها جمع نشوند و بلكه در تقابل با يكديگر صف آرايي كنند.

مشاور رئيس سازمان آموزش و پرورش تهران:
حداقل ۵۳ سال زمان لازم است تا
مشكل كمبود مدارس تهران رفع شود
001416.jpg
گروه فرهنگي- فاطيما پويان:ما به ۶۹۰ ميليارد تومان اعتبار نياز داريم در حالي كه اعتبار عمراني كل شهر تهران در سال ۸۲ ، ۱۳ميليارد تومان بوده است.
در حالي كه با فرا رسيدن فصل تابستان و تعطيلي مدارس، تقريباً همه ساله مشكل مدارس استيجاري و اخذ حكم تخليه از سوي مالكان تكرار شده و به دنبال آن سرگرداني دانش آموزان و اولياي آنها به معضلي جدي تبديل مي شود، هنوز حدود ۹۱۶ مدرسه استيجاري و فضاي آموزشي احداث شده در زمين هاي متعلق به مردم، در معرض خطر تخليه و تخريب توسط مالكان قرار دارد.
حل مشكل كمبود فضاي آموزشي شهر تهران و رسيدن به نرم تراكم داير كشوري مستلزم ساخت دست كم ۳۰ هزار كلاس درس جديد است.
صادق پورقربان، مشاور رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در گفت وگويي با خبرنگار ما، با اشاره به اتفاقات اخير تخليه چند مدرسه در شهر تهران گفت: حكم تخليه ۱۳۰ مدرسه از ارديبهشت ماه امسال صادر شده بود و رايزني هاي مسئولان سازمان و مناطق آموزش و پرورش براي حل اين مشكل ادامه داشت كه خوشبختانه تلاش ما در قالب مذاكره با مالكين و يا انتقال مدارس مزبور به مدارس همجوار براي ۱۱۸ مدرسه نتيجه داد و مشكل آنها به طور موقت حل شد، اما ۱۸ مدرسه باقي مانده با مشكل جدي مواجه بودند كه اواخر تابستان با اختصاص اعتبار ۳ ميليارد و پانصد ميليون تومان سازمان مديريت و برنامه ريزي و بودجه ۵/۱ ميليارد توماني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران درصدد هستيم تا با خريد اقساطي اين مدارس مشكل را حل كنيم، هرچند اعتبار تخصيص داده شده بسيار ناچيز است.
پورقربان با اشاره به مشكل مدارس استيجاري، مدارس احداث شده در زمين هاي متعلق به مردم، مدارس فرسوده و كلاس هاي پرتراكم گفت: براي حل مشكل فضاي آموزشي شهر تهران نيازمند دست كم ۶۹۰ ميليارد تومان اعتبار هستيم.
وي گفت: اين در حالي است كه كل اعتبار عمراني سال ۸۲ شهر تهران تنها ۱۳ ميليارد تومان بوده كه با احتساب ثابت بودن تمامي شرايط و عوامل موجود، در صورت عدم حل مشكل اعتباري، براي رسيدن به وضع مطلوب دست كم به ۵۳ سال زمان نياز داريم.
وي با تأكيد بر لزوم توجه قانونگذار و برنامه ريزان كشور به موضوع آموزش جوانان و نوجوانان اظهار داشت: با تلاشي كه طي سه چهار ماهه اخير كرديم موفق شديم تا مصوبه هيأت دولت را براي ساخت ۲۰ هزار كلاس درس جديد طي سال هاي ۸۴ و ۸۵ بگيريم كه اميدواريم با اجراي آن مشكلات تا حدي مرتفع شود.
وي در پاسخ به سئوالي در خصوص تخليه چند مدرسه در شهر تهران و افزايش تراكم دانش آموز در كلاس هاي موجود گفت: براي حفظ سطح آموزش اين مدارس سعي شده تا تراكم دانش آموز مطابق بخشنامه ابلاغي از ۳۳ نفر تجاوز نكند.
وي گفت: ۱۸ مدرسه اي كه حكم تخليه براي آنها صادرشده در مقاطع مختلف هنرستان، دبيرستان، راهنمايي و ابتدايي و در مناطق ۱۳ ، ۱۵ ، ،۸ ۱۱ ، ۲ ، ۱۰ ، ۱۷ و ۷ پراكنده اند.
وي گفت: علاوه بر مشكل مدارس استيجاري در حال حاضر حدود ۵۰۰ مدرسه در شهر تهران داريم كه ساختمان آن متعلق به آموزش و پرورش است و زمين آن متعلق به مردم كه وقتي مالكانشان پيدا مي شوند، حكم تخليه مي گيرند، ساختمان را هم تخريب مي كنند و زمين را برمي دارند و براي تملك اين اراضي كه بالغ بر يك ميليون متر مربع مي شوند نياز به حدود ۲۰۹ ميليارد تومان اعتبار داريم.
پورقربان تراكم فيزيكي كلاس درس (نسبت تعداد كلاس به دانش آموز) را در شهر تهران ۵۱ نفر اعلام كرد و گفت: اين نسبت در سطح كشور ۴۰ نفر است.
وي در پايان در خصوص حكم تخليه مدرسه مفيد منطقه ۶ تهران اظهار داشت: اين حكم اخيراً گرفته شده، در حالي كه در پي رايزني هاي ما با شوراي تأمين شهر در فرمانداري، مطابق مصوبه اين شورا مقرر شده بود تا از تاريخ ۱۵ شهريور ماه حكم اجرا براي تخليه مدارس از سوي محاكم قضايي صادر نشود و خواسته ما اين است كه مسئولان مربوطه با اجراي اين مصوبه مالكان مدارس استيجاري را به همكاري و همراهي با آموزش و پرورش تشويق نمايند.

پيام وزير آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال جديد تحصيلي
ايسنا: وزير آموزش و پرورش در پيامي به مناسبت بازگشايي مدارس، آغاز سال تحصيلي ۸۴-۸۳ را به تمامي فرهنگيان، دانش آموزان و خانواده ها تبريك گفت و بر ضرورت اولويت دهي به آموزش و پرورش در برنامه هاي كشور به عنوان ركن توسعه انساني و ارتقاي كيفي نظام آموزشي با عنايت به رشد فناوري تأكيد كرد.
مرتضي حاجي در پيام خود آورده است: همزماني اين روزهاي فرخنده با آغاز سال تحصيلي كه رسماً بايد تحقق هدف هاي بلند جامعه در چشم انداز بيست ساله را پي بگيرند و همه بضاعت علمي و اجرايي خود را براي تربيت نسل توسعه آفرين فرداي ايران به كار گيرند، ضرورت دور تازه اي از تلاش براي احيا و ارتقاي فرهنگي را، ايجاب مي كند كه با همت نستوهانه معلمان و مربيان و كارگزاران عرصه تعليم و تربيت و مشاركت ملي مردم و سازمانها گام هاي مؤثري برداشته شود، مشروط بر آنكه با نگاهي عميق، معضلات زيربنايي و اقتصادي آن مورد واكاوي و بازبيني قرار گيرد و در ترتيب اولويت هاي كشور، دغدغه آموزش و پرورش بر صدر نشيند كه اين امر نيز عنايت ويژه همه مسئولان نظام اعم از مجريان و قانونگذاران را مي طلبد و عزم و تلاش علمي و كارشناسانه را نياز دارد.

سازمان تأمين اجتماعي پيشنهاد افزايش جريمه
و هزينه صدور دفترچه المثني را ارائه كرد
ايسنا: سوءاستفاده از دفترچه هاي بيمه و درمان سالانه نزديك به ۵۰ ميليارد ريال زيان و خسارت به سازمان تأمين اجتماعي وارد مي كند.
فلاح در جلسه شوراي عالي تأمين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب بر ضرورت اتخاذ تدابير لازم براي جلوگيري از سوءاستفاده از دفترچه هاي درماني تأمين اجتماعي تأكيد كرد.در اين جلسه پيشنهاد سازمان تأمين اجتماعي درباره شرايط جديد صدور دفترچه المثني بيمه درمان بيمه شدگان و مستمري بگيران مطرح شد. سازمان تأمين اجتماعي در صدد است با تقويت نظارت ها و نيز افزايش جريمه و هزينه صدور دفترچه المثني، حساسيت جامعه بيمه شدگان را در زمينه نگهداري و استفاده از دفترچه هاي درمان كه در حكم اوراق بهادار تلقي مي شوند، افزايش دهد.گفتني است به موجب ماده ۹۷ قانون تأمين اجتماعي، هر كس به استناد گواهي هاي خلاف واقع يا با توسل به عناوين و وسايل تقلبي از مزاياي مقرر در اين قانون به نفع خود استفاده كند، يا موجبات استفاده افراد خانواده خود يا اشخاص ثالث را از مزاياي مذكور فراهم سازد به پرداخت جزاي نقدي معادل دو برابر خسارت وارده به سازمان تأمين اجتماعي و در صورت تكرار به حبس از ۶۱ روز تا ۶ ماه محكوم مي شود.

يك متخصص تغذيه:
حساسيت غذايي وابسته به ويژگي هاي فردي است
فارس: حساسيت ناشي از خوردن ماست و ماهي با هم از نظر علمي ثابت نشده و به ويژگي هاي شخصي هر فرد بستگي دارد.
دكتر جزايري در اين باره گفت: مسائل مختلفي در فرهنگ عامه وجود دارد مانند حساسيت ناشي از خوردن ماست و ماهي يا خربزه و عسل يا حساسيت نسبت به خوردن برخي ميوه ها مانند هلو يا بادمجان در حالي كه از نظر علمي چنين مطالبي ثابت نشده است.
وي ادامه داد: به نظر مي رسد اين نوع حساسيتها بيشتر به ويژگي هاي فردي هر شخص بستگي داشته باشد به طوري كه هر فرد به تجربه در طول زندگي خود متوجه مي شود كه خوردن برخي مواد غذايي براي وي مضر است و ممكن است موجب ناراحتي هاي پوستي يا داخلي در وي شود.
اين متخصص تغذيه گفت: تنها موردي كه مي توان براي خوردن چنين مواردي ذكر كرد اين است كه چون ماست و ماهي يا خربزه و عسل هر كدام داراي ارزش غذايي بالايي هستند ممكن است بدن فرد توانايي پذيرش آن را نداشته باشد يا ممكن است خربزه وعسل در معده به هم بچسبد و ايجاد ناراحتي كند.
وي اضافه كرد: به طور كلي از سالهاي كودكي به بعد حساسيت نسبت به مواد غذايي كم مي شود و در سنين بالا و پيري با توجه به فرسودگي دستگاه گوارش، خوردن غذاهاي ساده و كم چرب توصيه مي شود.

يادداشت
آموختن مهر
ابراهيم زاهدي مطلق
فرزندم!  دخترم و پسرم! فرزند عزيزتر از جانم!  امروز لباس ديگري به تن مي كني؛ لباس آموختن. اين لباس را خداي علم و آگاهي و دانش برايت مهيا كرده است.
او كه اول بار، اسمها را به تو آموخت؛ فقط به تو. همان كه از ميان جمع عالم امكان و ميان همه مخلوقات- كه تسبيح گوي او هستند- اين فرصت را فقط به تو داد كه «انسان» باشي؛ اسما را بياموزي و صاحب سرّخلقت شوي.
فرزندم! حالا كه پروردگار فرصت «مهر» را به تو عطا فرموده است، مهربان باش. چشم هاي تيز و دستهاي كوچكت را بگردان و او را ببين و لمس كن. همه جا اسم زيباي اوست و تو قادري كه اين همه اسم زيبا را ببيني. نام او را بياموز كه اراده فرموده است همه نام هاي خود را به تو بياموزد.
فرصت گرانبهايي است كودكي هايت؛ بي گناهي هايت، صداقت ها و صميميت هايت. اينها دريچه هاي ورود اسما به قلب توست. فراموش نكن اسمايي را كه آموخته اي، در او- كه زيباترين است- فراموشي راه نمي يابد؛ فراموشي را او نمي پسندد؛ چرا كه سرآغاز همه نازيبايي هاست فراموشي.حالا بار ديگر چشم بگردان؛ او را ببين كه تو را مي بيند و فراموشت نمي كند. به او- كه مهربانانه به تو مي نگرد- لبخند بزن و نام زيبايش را به يادآور و داخل شو براي آموختن همه اسما. ادخلواها بسلام امين. داخل شو فرزندم كه محل آموختن اسماي او، وادي امن و سلامت است.

بودجه ۲۳ ميلياردي براي ايجاد نشاط
گروه اجتماعي: فقر نشاط و حركت در جامعه از عوامل اصلي گرايش جوانان و نوجوانان به مواد مخدر است و اين امر موجب مي شود تا آنان نتوانند در برخورد با مسائل اجتماعي از ذهن پويا و فعال بهره مند شوند.
دكتر حميد صرامي مدير كل امور فرهنگي ستاد پيشگيري از مواد مخدر ضمن اعلام اين مطلب افزود: ۱۱ دستگاه فرهنگي، ۴ وزارتخانه و ۷ سازمان، طي تدوين برنامه ۱۰ ساله اي به توسعه فرهنگ نشاط در سطح جامعه پرداخته اند و به منظور توسعه اقدامات نشاط آور و ورزش، بالغ بر ۲۳ ميليارد تومان به دستگاه هاي فرهنگي بودجه اختصاص داده شده است كه حدود ۶ ميليارد تومان براي سازمان تربيت بدني جهت توسعه ورزش محلات و ايجاد خانه هاي فرهنگ محلات و ساير فعاليتهاي اين سازمان پيش بيني شده است و برپايي جشنواره فرهنگي، ورزش، گردش، نشاط در راستاي اهداف برنامه ۱۰ ساله صورت گرفته است.
وي گفت: ايجاد تعامل بين ورزش و هنر در اين جشنواره و همچنين ايجاد تحرك و نشاط در يك محيط سالم براي مردم نشان دهنده آن است كه هر قدر چنين حركاتي در دستور كار متصديان فرهنگي جامعه بيشتر قرار گيرد جوانان كشورمان كمتر به سوي استفاده از مواد مخدر روي مي آورند؛ چرا كه قرص هاي مخدري كه با نام «اكس تي سي» وجود دارد نشاط كاذب ايجاد مي كند و نوجوانان و جوانان از عوارض مرگبار آن غافلند. وي با اعتقاد بر اين كه واكسيناسيون ذهني، واكسيناسيون اجتماعي را در پي دارد گفت: برپايي چنين جشنواره هايي از تحركات و نشاط كاذب در بين جوانان جلوگيري مي كند و زمينه مناسبي براي پيشگيري از مصرف مواد مخدر است.

آمريكا و كانادا، بيشترين نخبگان ايراني را جذب كرده اند
سينا: در اختيار گذاشتن امكانات پژوهشي و رفاهي به صاحبان انديشه، مهمترين دليل جذب نخبگان ايراني است كه در اين رابطه آمريكا و كانادا به ترتيب رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.
تحقيقات يك پژوهشگر ايراني كه در دانشگاه MIT آمريكا تدريس مي كند، نشان مي دهد كه بيش از ۴۵ درصد از ايرانيان مقيم كشور آمريكا داراي مدارك تخصصي يا فوق تخصص هستند.
تحقيقات ديگري كه در سطح دانشگاههاي معتبر ايران انجام شده نشان داده است كه به طور متوسط از هر ۱۸ نفري كه از سوي دانشگاه براي كسب تخصص به كشورهاي توسعه يافته اعزام شده اند، تنها ۳ نفر به ايران بازگشته اند.
دكتر «امان الله قرايي مقدم» جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره نتيجه تحقيقاتي كه در بررسي عوامل فرار مغزها انجام داده است ،مي گويد: تاثيرمثبت سطح تحصيلات والدين در ميزان فرار مغزها ۸۸ درصد، رضايت والدين ۹۲ درصد و سطح فرهنگي والدين نيز ۹۲ درصد در فرار مغزهاي جوانان مؤثر هستند.
اين استاد دانشگاه در بررسي رابطه بين سطح اقتصادي خانواده و فرار مغزها مي گويد: ۵/۷۹ درصد معتقدند كه سطح بالاي اقتصادي، ۶۰ درصد كمبود امكانات رفاهي و ۵/۷۰ درصد نبود پيشرفت اجتماعي از نظر مالي و نبود تضمين شغلي را در ايران دليل فرار مغزها دانستند.
همچنين ۵/۹۲ درصد گفته اند زمينه اشتغال مناسب در كشورهاي توسعه يافته موثر است و ۵/۹۶ درصد زمينه وجود اين امكان در كشورهاي ديگر را از عامل مؤثر دانسته اند.

اجراي طرح آزمايشي در ۴۰ بيمارستان كشور
بخش خصوصي از تجهيزات بيمارستانهاي دولتي نگهداري مي كند
فارس: ايجاد هر تخت بيمارستاني جديد ۵۰ ميليون تومان هزينه دارد؛ در حالي كه نگهداري هر تخت بيمارستاني با كمتر از ۱۰ درصد اين اعتبار امكان پذير است.
مهدي عليرضايي مدير كل منابع فيزيكي و امور فني وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود هزار تخت بيمارستاني جديد در كشور ساخته مي شود و به طور ميانگين براي ساخت هر بيمارستان ۳۵ ميليون تومان براي ساختمان و ۱۵ ميليون تومان براي تجهيزات به ازاي هر تخت بيمارستاني هزينه مي شود. بنابراين با توجه به قيمتهاي فعلي ساخت هر تخت بيمارستاني ۵۰ ميليون تومان بودجه مي خواهد.وي ادامه داد: احداث هر تخت بيمارستاني هزينه هنگفتي را به نظام درماني كشور تحميل مي كند. به همين علت بايد توجه ويژه اي به نگهداري از تجهيزات موجود داشته باشيم زيرا با توجه به تورم موجود هزينه احداث هر تخت بيمارستاني تا ۱۵ سال آينده به ۵۰۰ ميليون تومان مي رسد. در حالي كه با ۱۰ درصد اين بودجه مي توان از هزينه هاي اضافه احداث تختهاي بيمارستاني جدي جلوگيري كرد.
عليرضايي گفت: به همين منظور طرح نگاهداشت تجهيزات پزشكي از ابتداي امسال در ۴۰ بيمارستان كشور به صورت آ زمايشي تحت نظر دانشگاههاي علوم پزشكي اجرا مي شود.
وي اضافه كرد: در اين طرح هر دانشگاه علوم پزشكي با يك شركت خصوصي واجد شرايط به منظور بررسي و ليست برداري از تجهيزات پزشكي بيمارستان مورد نظر، قرارداد مي بندد و با استخدام يك نفر مهندس مكانيك سيالات به كار شركت خصوصي طرف قرارداد نظارت مي كند. به اين ترتيب در پايان سال مي توانيم وضعيت تجهيزات پزشكي و ساختمانهاي بيمارستاني مورد نظر را ارزيابي كنيم و نيازهاي آن را بشناسيم.

خبر هاي كوتاه
* اكثر افرادي كه اطلاع كافي و جامعي نسبت به قوانين حقوقي و قضايي دارند در رسيدن به حق قانوني خود موفق تر هستند و در نهايت از طرق مختلفي كه به آن آشنا هستند سعي مي كنند پرونده مسير كوتاه تري را طي كند اما امروزه درصد بسياري از مردم كشور ما به دليل عدم آشنايي به مسائل حقوقي براي رسيدگي به مسائل حقوقي خود راههاي نادرستي را انتخاب مي كنند كه همين امر سرعت رسيدگي به پرونده را تا حد زيادي كاهش مي دهد.
* مركز اطلاع رساني ناجا اعلام كرد: شهروندان تهراني مي توانند امروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ از طريق شماره تلفن ۱۹۷ به طور مستقيم نظرات و پيشنهادهاي خود را با فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در ميان بگذارند.
عموم مردم مي توانند در تهران از طريق تلفن ۱۹۷ دفتر نظارت همگاني نيروي انتظامي ضمن برقراري ارتباط مستقيم با سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ انتقادات و مشكلات خود را مطرح كنند.
*تحقيقاتي جهاني انجام شده بر روي كودكاني كه در معرض آلودگي صوتي دايمي قرار دارند، نشان مي دهد كه عوارض جدي و خطرناكي بر سلامت جسمي و رواني افراد در اين گروه سني گذاشته و آن را دچار تغييرات بيولوژيكي مي كند.
به گفته اين محققان، كودكان دبستاني كه مدرسه آنها در اطراف فرودگاه واقع شده است، نسبت به ساير كودكاني كه در محيط هاي آرام تر ساكن هستند، داراي فشار خون و ضربان قلب و تنفس سريع تر هستند. يكي از راهكارهاي مناسب مبارزه با اين معضل در مناطق مسكوني، گسترش پوشش گياهي است. گويا گسترش آن در شهرها علاوه بر مقابله با آلودگي صوتي در كاهش آلودگي هوا و تعديل درجه حرارت هوا نقش قابل توجهي ايفا مي كند.
* دانشگاههاي علوم پزشكي مسئول پرداخت نشدن اعتبار طرح ارتقاي شغلي به پرستاران هستند
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت گفت: تاكنون پنج ميليارد تومان از اعتبار۲۰ ميليارد توماني طرح ارتقاي شغلي پرستاران به دانشگاههاي علوم پزشكي پرداخت شده و عدم دريافت اين اعتبار از سوي پرستاران به تعلل دانشگاههاي علوم پزشكي مربوط مي شود.
قائم پناه افزود: موضوع مطالبات پرستاران به معاونت توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت مربوط نمي شود و مدير دفتر پرستاري معاونت سلامت مسئول پيگيري اين موضوع است و به هر حال اميدواريم مطالبات پرستاران همان طور كه مورد نظر آنهاست تحقق يابد.
* سرطان پوست شايع ترين نوع سرطان هاي بدن است
اعمال خيلي مهمي از جمله برقراري ايمني كل بدن از طريق سلول هاي ايمني در بدن و غدد لنفاوي، حفظ ساير اعضا به طور فيزيكي، نخستين خط دفاعي انسان در برابر ضربات و تنظيم حرارت بدن از طريق تعرق به عهده پوست است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |