سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۲ - Sep 21, 2004
رئيس جمهوري:
سرمايه گذاري در كشور بايد امر مقدسي تلقي شود
گروه اقتصادي: روز گذشته و همزمان با سفر سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري به اروميه چند طرح صنعتي و مخابراتي افتتاح شد.
به گزارش ايرنا در آخرين روز از سفر رئيس جمهوري به اروميه در استان آذربايجان غربي اين استان صاحب نخستين تلفن همراه روستايي شد.
در جلسه شوراي برنامه ريزي استان كه با شركت سيدمحمد خاتمي تشكيل شده بود با تماس تلفني رئيس جمهوري براي نخستين بار تلفن همراه روستايي در كشور راه اندازي شد.
احداث اين طرح مخابراتي ۲۵۳ ميليارد ريال هزينه داشته است.
در ادامه سفر رئيس جمهوري به آذربايجان غربي بعدازظهر ديروز يك واحد توليدي انواع شير و فرآورده هاي لبني در اروميه افتتاح و راه اندازي شد.
اين كارخانه با عنوان آفتاب اروميه توسط بخش خصوصي با ۱۵۸ ميليارد ريال اعتبار ريالي و ۱۱ ميليون دلار سرمايه گذاري ارزي ساخته شده است.
اين كارخانه قادر است انواع شير، انواع دوغ و خامه و همچنين آب ميوه و نوشابه هاي بدون گاز و غيره توليد كند.
با راه اندازي اين واحد توليدي براي ۱۵۰ نفر اشتغالزايي شده است.
در مراسم افتتاح اين كارخانه رئيس جمهوري فعال شدن بخش خصوصي را نشانه اصلاح ساختار صنعت و توليد كشور و نشانه ثبات و اميد و استحكام پايه هاي توسعه در جامعه دانست.
وي افزود: اگر اطمينان و پشتيباني براي بخش خصوصي نباشد اين بخش رغبت براي سرمايه گذاري نخواهد داشت.
وي با اشاره به تحولاتي كه در مقررات سرمايه گذاري بخش خصوصي در كشور انجام گرفته گفت:  بايد سرمايه گذاري در كشور ما امر مقدس تلقي شود و كسي كه سرمايه سالم دارد بتواند با اطمينان خاطر ايجاد كار و شغل كند و در عين حال ارتباط درست دولت و جامعه برقرار شود.
رئيس جمهوري با اشاره به كارخانه قند نقده گفت: با توجه به نياز جامعه ما به اين ماده و استعداد فراوان اين صنعت در ايجاد شغل توجه به آن بسيار ارزنده است.
وي افزود: در سال ،۱۳۸۱ ۷۶۰ هزار تن واردات قند و شكر در كشور بوده كه اين رقم در سال ۱۳۸۲ به ۲۹۴ هزار تن رسيده كه اميدواريم امسال اين روند كاهش يابد.
وي خاطرنشان كرد: خودكفايي در زمينه مواد قندي گام بزرگي است.
رئيس جمهوري اظهار اميدواري كرد: كار بزرگي كه در زمينه خودكفايي گندم كشور افتاد و از افتخارات دولت و جامعه است در زمينه شكر و قند و روغن نيز رخ دهد.
رئيس جمهوري در ادامه سخنان خود با اشاره به افتتاح كارخانه مواد لبني اروم اسپوتا گفت: من از اين نظر كه يك واحد صنعتي معتبر در استان آذربايجان غربي شروع به كار مي كند و اين واحد در بخش صنايع غذايي فعاليت دارد بسيار خرسندم.
اسحاق جهانگيري وزير صنايع نيز كه در اين مراسم شركت داشت در سخناني تعداد واحدهاي غذايي كشور را هشت هزار واحد اعلام كرد.
وي از اختصاص ۷۰۰ ميليون دلار به صنايع غذايي از صندوق ذخيره ارزي خبر داد و افزود: تاكنون ۴۵۰ ميليون دلار از اين اعتبارات گشايش اعتبار شده است.
به گفته وي در آينده نزديك با سرمايه گذاريهاي انجام شده شاهد تحول اساسي در بخش صنايع غذايي خواهيم بود.
وي همچنين گفت: در بخش صنايع غذايي در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته ايم.
در جريان سفر رئيس جمهوري به اروميه چند طرح از جمله واحدهاي صنعتي آذرشهد، آفتاب اروميه، صاحب سحر زمان و طرح توسعه واحدهاي مارال صنعت، لوله و پروفيل اروميه، ساسان شهد و تراكتورسازي اروميه (ريخته گري) افتتاح و به بهره برداري رسيد.

رنو،لوگان را در اروپاي غربي نيز عرضه مي كند
شركت خودروسازي رنو فرانسه روز گذشته اعلام كرد، خودروسواري لوگان را كه قرار است در كشورهاي در حال توسعه به قيمت ۵ هزار يورو (در حدود پنج ميليون و سيصد هزار تومان) بفروش برساند، با قيمت ۷۵۰۰ يورو در كشورهاي اروپاي غربي عرضه خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، لوئيس شواترز مدير عامل شركت رنو گفت: ما از تابستان سال آينده فروش لوگان را در فرانسه و آلمان آغاز خواهيم كرد و به تدريج وارد ساير كشورهاي غرب اروپا خواهيم شد. البته فروش لوگان در بازارهاي غرب اروپا در برنامه ما نبود به هر حال انتظار نمي رود كه فروش خوبي در بازار فرانسه و ساير كشورهاي اروپاي غربي داشته باشيم.
وي در ادامه گفت: در حال حاضر مدل هاي كوچك رنو از جمله «تويين گو» و «مگان» طرفداران بسياري در اروپاي غربي دارند كه مطمئن هستيم ورود لوگان به بازار، باعث كاهش فروش دو خودرو ياد شده نخواهد شد. ما پيش بيني مي كنيم كه شهروندان غرب اروپا بجاي خريد يك خودرو دست دوم، به خريد لوگان روي آورند.
در حال حاضر، خودرو لوگان توسط شركت خودروسازي «لاچيا» روماني در حومه شهر بخارست توليد مي شود كه اين خودروها چند روز پيش، زودتر از موعد مقرر در خيابانهاي روماني نمايان شد.
قرار است تا پايان سال جاري ميلادي، توليد لوگان در سراسر جهان آغاز بشود.
اين خودرو كه قدرت موتور آن معادل قدرت موتور رنو سليو (CLIO) است در كشورهاي حوزه بالكان، روسيه، اوكراين، تركيه، ايران، آفريقاي شمالي، آمريكاي لاتين و چين عرضه خواهد شد.
شركت رنو ابتدا برنامه اي براي عرضه اين خودرو در اروپاي غربي نداشت اما پس از اينكه شهروندان اين كشورها نسبت به اين خودرو علاقه نشان دادند، قرار شد، لوگان در بخش غربي اروپا نيز بفروش برسد. البته ممكن است در برخي از كشورهاي دورافتاده اروپايي، لوگان به قيمت ۷۵۰۰ يورو بفروش برسد تا اينكه هزينه هاي حمل و نقل جبران شود.هدف رنو، فروش سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه لوگان تا سال ۲۰۱۰ است.
براساس قراردادي كه ميان ايران و رنوي فرانسه امضا شده است قرار است خودرو لوگان در ايران نيز توليد شود.

نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي:
هدفمند كردن و پرداخت مستقيم يارانه كالاهاي اساسي
نيازمند همت همه جانبه دولت و مجلس است
گروه اقتصادي: پيچيدگي و مشكلات اجرايي هدفمند كردن و پرداخت مستقيم يارانه كالاهاي اساسي نيازمند همت همه جانبه دولت و مجلس است. به گزارش خبرنگار ما محمد شاهي عربلو با بيان اينكه علي رغم الزام دولت به هدفمند سازي يارانه ها در چارچوب مصوبات برنامه سوم و چهارم توسعه هنوز كاري صورت نگرفته است، گفت: انتظار داريم تا دولت در قالب لايحه اي هدفمند كردن يارانه ها را مورد توجه قرار دهد چرا كه انجام اين كار توسط دولت همراه با كاركارشناسي بيشتر در خصوص تأمين بودجه، شناسايي دهك هاي جامعه و ميزان و مبلغ يارانه ها خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه دلايل تأخير دولت در ارايه اين لايحه را نمي داند، گفت: نمي دانيم چرا دولت تاكنون نتوانسته يا نخواسته است براي هدفمند كردن يارانه ها اقدامي به عمل آورد و اين موضوع مجملي است كه براي مجلس نيز وجود دارد.
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در خصوص اينكه آيا مجلس هفتم برنامه اي براي هدفمند كردن و پرداخت مستقيم يارانه ها دارد، گفت:  امسال در كميسيون اقتصادي مجلس مصر هستيم تا هدفمند كردن يارانه ها انجام شود و اگر دولت در اين خصوص اقدامي نكند با مساعدت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در قالب طرح كارشناسي شده طرح هدفمند كردن يارانه ها را ارايه و كميسيون اقتصادي به بررسي اين طرح خواهد پرداخت.
شاهي عربلو گفت: يكي از روش هاي هدفمند كردن يارانه ها پرداخت مستقيم آن به اقشار نيازمند است گرچه فعلا در خصوص انجام اين كار جلسه اي را در كميسيون اقتصادي نداشته ايم اما مشغول پيگيري هاي جانبي در اين زمينه هستيم. انجام اين كار نيازمند كار كارشناسي دقيق است و سابقه نه چندان خوب پرداخت مستقيم يارانه ها در كشورمان و مسايلي كه قبلا در خصوص يارانه مرغ بوجود آمده نيز نشانگر وجود مشكلات خاص در زمينه شيوه پرداخت مستقيم يارانه كالاهاي اساسي و بنزين است.

واردات خودرو توسط دارندگان حقيقي و حقوقي آزاد شد
هيأت وزيران تمام اشخاص حقيقي مالك خودرو در خارج از كشور را مجاز دانست با مراجعه به مرزهاي گمركي و پس از ثبت سفارش و پرداخت حقوق ورودي نسبت به واردات خودرو متعلق به خود اقدام كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند علاوه بر استفاده از روش گشايش اعتبار اسنادي از طريق حواله اي توسط سيستم بانكي، حداكثر تا سقف پنج  خودرو، اقدام به واردات كنند.

گفت وگوي امروز
اجراي طرح پرداخت مستقيم يارانه  كالاهاي اساسي نتايج دوگانه اي به همراه دارد
گروه اقتصادي: تأمين و پرداخت يارانه كالاهاي اساسي و بنزين از جمله موضوعاتي است كه طي چند سال گذشته ديدگاه هاي مختلفي در خصوص آن مطرح شده، برخي معتقد به پرداخت اين يارانه به صورت مستقيم و نقدي به اقشار كم درآمد جامعه بوده و اين طرح را جزئي از طرح هدفمند كردن يارانه كالاهاي اساسي مي دانند.
با محمد خوش چهره عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي پيرامون مشكلات و موانع اجرايي پرداخت مستقيم يارانه  كالاهاي اساسي و مباحثي كه اخيراً در اين زمينه مطرح شده است گفت و گو كرده ايم.
***
* نظر شما در خصوص مباحث مطرح پيرامون پرداخت مستقيم يارانه كالاهاي اساسي و بنزين چيست؟
- بحث يارانه موضوعي استراتژيك بوده و حرف هايي كه در اين خصوص زده مي شود ممكن است، به شكل تئوري و نظري مطلوب باشد اما در عمل و شيوه هاي اجراي آن نتايج و آثار دوگانه اي را در پي داشته باشد مثلاً سياست هاي تعديل اقتصادي در برنامه اول و دوم توسعه يكي از دلايل گستردگي خط فقر، فشار تورمي، اختلاف طبقاتي و ... بوده است كه بعدها ارائه دهندگان طرح اشكال آن را در عدم اجراي مناسب طرح دانستند و اين موضوعي است كه در زمينه يارانه ها نيز ممكن است تكرار شود و عواقبي را به همراه داشته باشد. نبايد با مطرح شدن شيوه پرداخت مستقيم يارانه ها ذوق زده شده، سريعاً براي اجراي آن اقدام كنيم و از آثار ناگوار بعدي آن غافل بمانيم. در خصوص پرداخت يارانه مستقيم نان يا انرژي توجه به نكاتي ضروري است اينكه اين يارانه به رئيس خانوار پرداخت خواهد شد، از آنجا كه در گروه هاي كم درآمد و فقير تقاضاهاي اجابت نشده زيادي وجود دارد در صورت پرداخت مستقيم يارانه نان و افزايش قيمت آن اين فرد به سمت ساير تقاضاهاي اجابت نشده خود مثلاً پرداخت پول سيگار رفته و سوء تغذيه افراد تحت سرپرستي خود را دامن خواهد زد. گر چه هدفمند كردن يارانه ها ، موضوعي مورد قبول است اما پرداخت يارانه نقدي و مستقيم به اقشار كم درآمد از مباحث اما و اگر دار است. گروه هاي كم درآمد مسايل و مشكلات زيادي دارند كه با پرداخت مستقيم يارانه ها به سراغ اين مشكلات خواهند رفت و هدف از پرداخت مستقيم يارانه كارانه كالاهاي اساسي گم خواهد شد . در زمينه پرداخت مستقيم يارانه انرژي نيز از آنجا كه اقشار كم درآمد هم اكنون انرژي خيلي كمي مصرف مي كنند اين كار موجب آثار تورمي بسيار گسترده بر پوشاك، خوراك و ساير نيازهاي اين اقشار خواهد شد. اين بحث بايد به شدت كارشناسي شود.
* تأخير دولت در ارايه هدفمندسازي و پرداخت مستقيم يارانه كالاهاي اساسي ناشي از چه مسايلي است؟
- اين لايحه به دليل جامع و مانع نبودن و نگراني هايي كه در شيوه هاي اجرايي آن به خصوص در زمينه شناسايي گروه هاي هدف و متعاقب آن بهره مندي همه افراد خانواده از اين پرداخت وجود داشت هنوز توسط دولت ارائه نشده است.
* عمده ترين مشكلات اجرايي شيوه پرداخت مستقيم يارانه كالاهاي اساسي كدام است؟
- شناسايي افراد نيازمند و مصرف كنندگان واقعي از جمله چالش هاي پيش روي اين شيوه پرداخت است كه بايد براي اجرايي شدن آن طرح ارائه شود. موضوع ديگر نوع مقابله با آثار تورمي چنين شيوه پرداختي است كه متأسفانه به آن توجهي نمي شود مثلاً پرداخت مستقيم يارانه بنزين و عرضه اين فرآورده به نرخ ۳۰۰ تومان زماني مقدور خواهد بود كه سيستم استفاده از خودروهاي شخصي با حمل و نقل عمومي جايگزين شده باشد. بايد تدبيري براي جلوگيري از آثار تورمي افزايش نرخ كالاهاي اساسي در صورت پرداخت مستقيم يارانه اين كالاها در نظر گرفته شود. اين طرح ريشه در يك نوع اقتصاد ضد امنيتي دارد و براي اين كه اقتصاد به هم بريزد مطرح مي شود چرا كه گرچه به ظاهر پرداخت مستقيم يارانه كالاهاي اساسي حرف خوبي است و بايد براي جلوگيري از منتفع شدن بعضي از گروه هاي بهره مند كنوني برخوردي صورت گيرد و حتي معتقدم بايد يارانه نان، سوخت و... از يك ميزان درآمدي به پايين داده شود تا افراد بهره مند از آن برخوردار نشوند اما دولت اين كارها را كه مي تواند انجام نمي دهد و در واقع كل مسئله را پاك مي كند.

يادداشت
دولت بدهكار
معاون اقتصادي بانك مركزي طي روزهاي گذشته از تشكيل جلساتي براي بررسي افزايش بدهي دولت به بانك مركزي خبر داد.
هر چند تشكيل اين جلسات كه مدتي است توسط نهادهاي مختلف اقتصادي كشور برگزار مي شود اقدامي مثبت است اما آنچه تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است علت افزايش بدهي هاي دولت به بانك مركزي و آثار و عواقب اقتصادي آن است. براساس آخرين آمار ارائه شده از سوي بانك مركزي، بدهي دولت به اين نهاد در پايان سه ماهه اول سال جاري به رقم بي سابقه ۱۲ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان رسيد. براي درك بهتر اين موضوع، اگر هر دلار را حدود ۸۵۰ تومان در نظر بگيريم، اين ميزان از بدهيها حدود ۱۴ تا ۱۵ ميليارد دلار خواهد شد.براساس همين آمار حجم كل بدهيهاي دولت به بانك مركزي در سال ۱۳۸۰ برابر ۶ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان بوده، يعني طي كمتر از سه سال اين بدهيها تقريبا دو برابر شده است.
البته يكي از دلايل افزايش اين بدهيها، يكسان سازي نرخ ارز است اما نبايد از ديگر عوامل اين امر از جمله بودجه هاي انبساطي، افزايش برداشت از حساب ذخيره ارزي و وابستگي دولت به درآمدهاي نفتي به راحتي گذشت.
همان طور كه ذكر شد، در كنار بررسي علل افزايش بدهيهاي دولت بايد به آثار و عواقب آن نيز پرداخت.
براساس آمار بانك مركزي حجم كل نقدينگي كشور در سه ماهه اول سال جاري به حدود ۵۵ هزار ميليارد تومان رسيده است كه نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۸/۴درصد رشد داشته است، اين مساله يكي از دلايل اصلي افزايش تورم از سوي كارشناسان ارزيابي مي شود.
البته يكي از عوامل موثر در رشد نقدينگي كشور و در نتيجه افزايش تورم، رشد چشمگير بدهي دولت به بانك مركزي است.بنابراين اگر هدف دولت و مجلس مبارزه علمي و عملي با پديده تورم باشد، يكي از راهكارهاي آن كاهش حجم بدهيهاي دولت به بانك مركزي است، مساله اي كه تنها از طريق انضباط مالي و حركت در چارچوب برنامه هاي از پيش تعيين شده در خصوص استفاده از درآمدهاي نفتي ممكن است.

امكان ارسال و دريافت پيام كوتاه از طريق تلفن هاي همراه به ۱۶ كشور
شركت مخابرات ايران اعلام كرد: با برقراري ارتباط رومينگ بين المللي تلفن همراه ايران با ۱۶ كشور آسيايي و اروپايي از اين پس امكان ارسال و دريافت پيام هاي كوتاه SMS از كشورهاي يادشده و به مقصد اين كشور براي مشتركان اين شركت وجود دارد.
هزينه ارسال پيام هاي كوتاه بر حسب كشورهاي گوناگون متفاوت است و با توجه به تعرفه تعيين شده از سوي شركتهاي طرف قرارداد اين شركت تعيين شده است. اين تعرفه ها از حداقل ۹۳۳ ريال براي كشور بحرين تا ۴۳۷۰ ريال براي افغانستان تعيين شده است.

تمامي شهروندان تهراني به شبكه سراسري گاز ملحق مي شوند
مدير گازرساني تهران بزرگ اعلام كرد: تمامي شهروندان تهراني تا پايان سال آينده، به شبكه سراسري گاز ملحق خواهند شد.
غلامي به خبرگزاري فارس، گفت: فاز دوم گازرساني منطقه ۲۲ شهرداري تهران تا سال آينده به اتمام مي رسد.وي گفت: فاز اول گازرساني به بخش محدودي از منطقه ۲۲ شهرداري تهران روز گذشته با حضور شهردار تهران و جمعي از مديران منطقه ۲۲ افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
وي با بيان اين كه از امروز كار انشعاب گذاري و انشعاب گيري اين منطقه آغاز مي شود، افزود: بخش هاي باقيمانده منطقه ۵ نيز تحت عمليات گازرساني قرار دارد كه پيش بيني مي شود اين طرح نيز تا پايان سال جاري خاتمه يابد.

طرح تاسيس صندوق ذخيره ريالي توسط مجلس رد شد
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس، طرح تاسيس صندوق ذخيره ريالي را رد كرد.
داوود دانش جعفري در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: اين طرح، به دلايل مختلفي از جمله هزينه بر بودن تاسيس اين صندوق، در كميسيون اقتصادي مجلس (در دور اول) رأي نياورد.
وي اضافه كرد: قرار بود منابع صندوق مذكور از وجوه اداره شده تأمين گردد كه با توجه به توزيع اين وجوه در بودجه به نظر مي آمد كه اين مسئله به ايجاد مشكلاتي منجر شود.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: بالا بودن هزينه هاي تاسيس تشكيلات جديدي با عنوان صندوق ذخيره  ريالي، از ديگر دلايل مخالفت مجلس با طرح مذكور بود.

نهاونديان:
حضور بنگاه هاي اقتصادي در فرآيند سياستگذاري ضروري است
رييس هيات علمي كنفرانس بين المللي مديريت كيفيت فراگير و تجارت جهاني گفت: لازمه تحقق اهداف برنامه هاي توسعه حضور بنگاه هاي اقتصادي در فرايند سياستگذاري است.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد نهاونديان، در نخستين كنفرانس مديريت بين المللي كيفيت فراگير و تجارت جهاني اظهارداشت: بنگاه هاي اقتصادي كشور بايد در فرآيند برنامه ريزي و سياستگذاري خرد و كلان كشور حضور فعال داشته باشند.
وي تاكيد كرد: يكي از تجربيات تلخ برنامه هاي توسعه اي كشور عدم تحقق اهداف در نظر گرفته شده است.
وي تصريح كرد: تا زماني كه بنگاه هاي اقتصادي در فرآيند برنامه ريزي و سياست گذاري ها حضور نداشته باشند، نبايد به تحقق اهداف برنامه هاي توسعه اي اميدوار بود.
وي گفت: موضع هراس و انزوا، تسليم و تقليد، انتخاب، استفاده و اثرگذاري ازجمله مواضعي به شمار مي روند كه مي توانيم در اين زمينه اتخاذ كنيم.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۰۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۷۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۸۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۶۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۴۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۶۲۷

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
داخلي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  داخلي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |