سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۲ - Sep 21, 2004
روزنامه الوطن فاش كرد:
راهبرد تازه مخالفان حكومت عراق
001452.jpg
با نزديك شدن انتخابات رياست جمهوري آمريكا در ماه نوامبر (آبان) به گفته منابع سياسي در اروپا مخالفان دولت عراق با تشديد درگيريها در مناطق مختلف اين كشور سعي در تاثيرگذاري بر انتخابات آمريكا دارند. روزنامه الوطن چاپ عربستان در اين مورد مي نويسد كه سازمانهاي مخالف دولت در راهبرد جديد خود در پي كشاندن درگيريها به خيابانها و افزايش تلفات نيروهاي آمريكايي است تا از پيروزي جرج بوش در انتخابات آمريكا جلوگيري كند. به نوشته اين روزنامه سران مخالف عراقي معتقدند جان كري نامزد دمكراتها در صورت پيروزي در انتخابات، رئيس جمهوري ضعيفي خواهد بود و به سرعت نيروهاي آمريكايي را از عراق خارج خواهد كرد.
به نوشته اين روزنامه جلوگيري از سرشماري و برگزاري انتخابات نيز از ديگر راهبردهاي مخالفان دولت است. در همين حال سردبير خبرگزاري اسلامي مصر در گفتگوي تلفني با خبرنگار واحد مركزي خبر گفت كه بوش به دليل ضرباتي كه مقاومت در عراق به نيروهاي آمريكايي وارد كرده است با مشكل بزرگي روبرو است.
وي افزود: جان كري رقيبش از اين موضوع بهره برداري مي كند تا مشروعيت اقدام آمريكا در عراق را زير سئوال ببرد.
وي در همين رابطه گفت كه علاوي موضوع انتخابات در عراق را مطرح خواهد كرد زيرا همه شواهد حاكيست، برگزاري انتخابات در زمان مقرر امكان  ناپذير است و علاوي خود نه تمايلي به برگزاري انتخابات دارد و نه توانايي آن را دارد و لذا قصد دارد در اين راستا به توافق سري با لندن و واشنگتن برسد اما پس از انتخابات آمريكا آن را اعلام خواهند كرد.
در تحولي ديگر شيخ حازم  الزيدي روحاني سني و عضوكميته علماي مسلمانان عراق در منطقه شيعه نشين شهرك صدر در بغداد ربوده شد و به قتل رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، سخنگوي سازمان سني كميته علماي مسلمانان عراق با اعلام اين خبر افزود: شيخ الزيدي يكشنبه به همراه دو نفر از همراهانش در شهرك صدر ربوده شد. به گفته اين سخنگو دو همراه شيخ الزيدي آزاد شدند اما جسد شيخ ديروز صبح در مقابل مسجد السجاد در شهرك صدر پيدا شد.
وي خاطر نشان كرد شيخ الزيدي مامور هماهنگي ميان كميته علماي مسلمانان، اصلي ترين جنبش سني ها و ديگر جريانهاي مذهبي در عراق بود و به عنوان امام جماعت در مسجد السجاد كه يكي از معدود مساجد سني شهرك صدر است فعاليت مي كرد.
از سوي ديگر گفته مي شود فرماندهان نظامي آمريكا در عراق از آماده سازي ارتش يك عمليات گسترده عليه برخي شهرهاي عراق خبر مي دهند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد، روزنامه الشرق الاوسط چاپ بغداد در صفحه اول خود با چاپ اين خبر نوشت، فرماندهان آمريكايي در نظر دارند تا قبل از انتخابات آزاد عراق حمله گسترده اي عليه شهرهاي رمادي، فلوجه، سامراء و بعقوبه به مرحله اجرا بگذارند.
در همين حال شمار قربانيان درگيريها و انفجار بمب در شمال بغداد بالغ بر يك كشته و هشت زخمي اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيجي، براثر انفجار بمب در دويست كيلومتري شمال بغداد نزديك بيجي يك عراقي كشته و دو نفر از اعضاي خانواده اش به شدت زخمي شدند.
به گفته نيروهاي پليس عراق اين بمب كه به نظر مي رسد براي از ميان برداشتن كاروان نظاميان آمريكا در اين منطقه كار گذاشته شده بود هنگام عبور خودروي قربانيان منفجر شد.
به گفته اين منبع پيش از اين نيز شبه نظاميان عراقي در اين جاده كه پايگاه هوايي آمريكا در آن واقع است چندين بار بمب گذاري كرده بودند.
در همين حال به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، در پي افزايش و تشديد اقدامات خشنونت  بار در عراق بيش از ۷۵ تن از فرهيختگان و استادان دانشگاهها در اين كشور ربوده شده يا به قتل رسيده اند.
از سوي ديگر نماينده وزارت امور خارجه انگليس در امور آزادي ربوده شدگان، آزادي مهندس انگليسي كه دو روز پيش به همراه دو فرد آمريكايي ربوده شدند را از ربايندگان آنان خواست.
به گزارش روز دوشنبه شبكه تلويزيوني العربيه، يك گروه مسلح عراقي تهديد كرده است در صورتي كه زندانيان عراقي آزاد نشوند، گروگان هاي مذكور را خواهند كشت.
در همين حال شبكه تلويزيوني العربيه روز دوشنبه از وقوع يك انفجار درخيابان حيفا واقع در غرب بغداد خبر داد.
به گزارش اين شبكه خبري هنوز دلايل اين انفجار مشخص نشده است.
خبرنگار العربيه افزود: خيابان حيفا از جمله مكان هايي است كه در آن درگيري هايي بين نيروهاي آمريكايي و گارد ملي عراق با نيروهاي شبه نظامي عراقي روي مي دهد.
العربيه در مورد ربوده شدن ۱۸ تن از نيروهاي گارد ملي عراق گفت: در حقيقت اخبار متفاوتي در اين باره وجود دارد. سران جناح صدر گفته اند مسئوليت اين اقدامات را بر عهده نمي گيرند اما از سوي برخي از مقامات جناح صدر، به طور ضمني و غير مستقيم به آزادي حازم الاعرجي اشاره مي شود.
وي گفت: تفسيرهاي زيادي از اظهارات اين گروه كه نام خود را دوستداران الاعرجي ناميده اند وجود دارد، از جمله اينكه آنان به جناح صدر تمايل دارند اما جناح صدر اين موضوع را رد مي كند.
به گفته العربيه، اطلاعات اوليه حاكي از آن است اين گروه به عنوان واكنش عليه اقدامات پليس عراق و نيروهاي آمريكايي براي دستگيري الاعرجي دست به اين كار زده اند.
پليس عراق روز دوشنبه اجساد دو عراقي را كه با نيروهاي تحت امر آمريكا همكاري مي كردند، كشف كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بيجي، يك افسر پليس گفت كه دو عراقي يادشده در يك پايگاه نظاميان آمريكايي واقع در شمال عراق كار مي كردند و اجسادشان در كنار جاده اي در شمال بيجي پيدا شد.
عراقي هايي كه با نيروهاي تحت امر آمريكا همكاري مي كنند، به طور مكرر هدف حمله قرار مي گيرند.
در همين حال به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه با وجود آن كه فضايي از ناامني و بي ثباتي بر عراق سايه افكنده است، مردم اين كشور مي كوشند با برگزاري مراسم جشن و شادي از جمله برگزاري مراسم عروسي فضاي موجود را تغيير دهند و لحظاتي به دور از هر دغدغه اي به شادي و سرور بپردازند.
حضور گروهي مردم در پاركها و گردشگاهها و گذراندن ساعاتي در دامان طبيعت از ديگر اموري است كه مردم عراق براي فراموش كردن اوضاع نابسامان و فرار از دغدغه هاي موجود به آن مي پردازند.

صدام در هم شكسته و افسرده است
001461.jpg
اياد علاوي نخست وزير دولت موقت عراق، صدام رئيس جمهور مخلوع عراق را درهم شكسته و افسرده توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره علاوي به خبرنگار روزنامه عرب زبان الحيات كه درباره وضع صدام حسين در زندان از وي پرسيده بود گفت، صدام درهم شكسته و افسرده است.
نخست وزير دولت موقت عراق با تأكيد بر اين كه صدام و همراهانش، آن قادران مطلقي كه رسانه ها آن ها را توصيف مي كنند، نيستند افزود: صدام در پيامي شفاهي از من طلب بخشش كرد.علاوي افزود، صدام از يكي از اعضاي دولت موقت خواسته بود اين پيام را به وي منتقل كند و وي به صدام پاسخ داده است كه دادگاه ها بايد درباره سرنوشتش تصميم گيري كنند.
به گفته نخست وزير دولت موقت عراق، زماني كه صدام در ماه ژوئيه به دادگاه احضار شد طوري مي لرزيد كه توجه همه را جلب كرد. او تصور مي كرد ماجراها مثل دوران حكومتش سپري خواهد شد و او اعدام مي شود.
علاوي افزود: صدام بعد از ديدن قضات و خبرنگاران آرام شد.

آغاز به كار نشست سالانه
آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين
001446.jpg
چهل و هشتمين نشست سالانه مجمع عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي با حضور نمايندگان ارشد ۱۳۷ كشور عضو اين آژانس براي بحث و بررسي مسائل مطرح در دستور كار نشست ديروز در مقر اين آژانس در وين آغاز شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از وين، بودجه آژانس براي سال۲۰۰۵ و بررسي گزارش سالانه آژانس و انتخاب اعضاي شوراي حكام از مهمترين مسائلي هستند كه در اين نشست كه تا روز جمعه ادامه دارد مورد بحث و گفتگوي نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار مي گيرد. پذيرش اعضاي جديد در آژانس بين المللي انرژي اتمي از جمله پذيرش كشور افريقايي چاد و امنيت هسته اي و بكارگيري تدابيري براي مقابله با احتمال دستيابي تروريست ها به سلاح هسته اي و همچنين براي تقويت همكاريهاي بين المللي در عرصه هسته اي از ديگر محورهايي هستند كه در جريان مدت برگزاري نشست سالانه كنفرانس عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.براساس جدول زمان بندي، ديروز نمايندگان كشورهاي مكزيك، هلند به نمايندگي از طرف اتحاديه اروپا، امريكا، آفريقاي جنوبي، ژاپن و جمهوري اسلامي ايران سخنراني كردند كه آقاي آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان پنجمين سخنران اين نشست بود.براساس اين گزارش، بحث و گفت وگو درباره برنامه هسته اي اسرائيل نيز يكي از مباحث داغ اين كنفرانس خواهد بود.
در همين حال سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به اينكه آژانس هيچ اطلاعات داخلي درباره توان اتمي اسرائيل ندارد، گفت: «ما هيچ صلاحيت قانوني براي بازرسي از برنامه هسته اي اسرائيل نداريم.»
«مليسا فلمينگ» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس با تأكيد بر اينكه اسرائيل عضو آژانس بوده اما قانون منع گسترش تسليحات هسته اي را امضا نكرده است، تأكيد كرد: «ما نمي توانيم از آنجا بازرسي كنيم.»

شهادت دو فلسطيني در نوار غزه
001449.jpg
در حمله نظاميان رژيم صهيونيستي به نوار غزه دو فلسطيني به شهادت رسيدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت منابع فلسطيني اعلام كردند در حمله بالگردهاي رژيم صهيونيستي به منطقه اي در شمال شهر غزه يك خودرو هدف قرار گرفت كه به شهادت خالد ابوسليمه از فرماندهان گردان هاي عزالدين قسام منجر شد.
به گفته اين منابع حماس تهديد كرده است به تلافي آن جنايات ضربه كوبنده اي به رژيم صهيونيستي خواهد زد.
راديو رژيم صهيونيستي هم به نقل از محافل سياسي در قدس گزارش داد ترور خالد ابوسليمه در چارچوب مبارزه با تروريسم قرار دارد و اسراييل به اين ترورها ادامه خواهد داد.
منابع فلسطيني همچنين گفتند نظاميان صهيونيستي ديروز به يك فلسطيني در يكي از جاده هاي شمال شهر خان يونس در جنوب نوار غزه آتش گشودند كه به شهادت وي منجر شد.
درهمين حال يك مسئول بلندپايه رژيم اشغالگر قدس ديروز اعلام كرد: اسراييل از افزايش حملات مبارزان جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) پس از خروج ارتش در سال آينده از نوار غزه به شدت نگران است.
از سوي ديگر روزنامه القدس چاپ قدس از تلاش تازه مصر براي ازسرگيري روند صلح خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، به نوشته اين روزنامه، در طرح تازه مصر تاكيد شده است كه عقب نشيني از نوار غزه بايد بخشي از طرح نقشه راه باشد و پس از اين خروج اسرائيل از غزه مذاكرات مستقيم براي بحث درباره اوضاع كرانه باختري رود اردن و ديگر مناطق فلسطيني آغاز شود.
در مقابل مصر متعهد مي شود كه براي موفقيت طرح عقب نشيني از نوار غزه كمك هاي فني لازم را در اختيار تشكيلات خودگردان قرار دهد.
القدس اضافه كرد كه اين طرح مصر به دنبال نگراني مقام هاي فلسطيني از عدم وجود ضمانت هاي اسراييل از پيامدهاي عقب نشيني از نوار غزه ارايه شد.

نخستين نتايج شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري اندونزي
001443.jpg
نخستين نتايج شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري اندونزي با پيش  بودن زوج «سوسيلو بامبانگ يودهويونو» - «محمد يوسف كلا» اعلام شد.
به گزارش ستاد انتخابات رياست جمهوري اندونزي، پس از پايان انتخابات رياست جمهوري ديروز اندونزي كه در ساعت ۱۳ به وقت محلي به پايان رسيد، زوج سوسيلو- محمد يوسف با بيش از ۵۶ درصد آرا از «مگاواتي سوكارنوپوتري» - «هاشم موزادي» با ۴۳ درصد آرا جلو افتاده است.

حكمتيار خواستار تحريم انتخابات افغانستان شد
001455.jpg
گلبدين حكمتيار جنگ سالار افغان كه آمريكا وي را به اتهام تروريسم تعقيب مي كند از مردم افغانستان خواسته است انتخابات رياست جمهوري ماه آينده اين كشور را تحريم كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اسلام آباد، خبرگزاري اسلامي افغان كه مقر آن در پاكستان است به نقل از حكمتيار گزارش داد، افغانها نبايد تحت پوشش جنگنده هاي بي  ۵۲ آمريكا در اين انتخابات شركت كنند.وي در بيانيه اي كه به زبانهاي پشتو و دري نوشته شده است اعلام كرد، افغانها بايد به جهان اعلام كنند كه خواستار استقلال هستند و دولت دست نشانده خارجي ها را نمي پذيرند. وي افزود: انتخابات افغانستان در حقيقت بخشي از مبارزه انتخاباتي بوش است. شركت در اين انتخابات همانند راي دادن به بوش، پوتين و بلر است.
در همين حال اجساد بدون سر سه پليس افغانستان شب گذشته در ولايت «زابل» در جنوب افغانستان كشف شد.
يك منبع آگاه روز يكشنبه در تماس با ايرنا گفت: اين اجساد مربوط به افراد فرماندهي امنيتي ولايت «غزني» در مركز افغانستان بودند.
افزايش خشونتها و كشتارهاي جديد در حالي در افغانستان صورت مي گيرد كه اين كشور در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري قرار دارد.
انتخابات رياست جمهوري افغانستان ۱۸ مهرماه برگزار خواهد شد.

كوتاه از سياست جهان
چاوز تمايلي براي سومين دوره رياست جمهوري ونزوئلا ندارد
رئيس جمهور كنوني ونزوئلا هرگونه پيشنهاد براي باقي ماندن در مقام رياست جمهوري براي سومين دوره را رد كرد.
هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، در مصاحبه خود با برنامه راديو وتلويزيوني الو رئيس جمهور گفت: ۱۲ سال رئيس جمهور بودن كافي است.
به گزارش خبرگزاري رسمي اسپانيا، اين درحالي است كه پيشنهاد اين نماينده مبني بر باقي ماندن چاوز به عنوان رئيس جمهور براي ۶ سال آينده، با نارضايتي احزاب مخالف دولت مواجه شد. چاوز در عين حال تأكيد كرد: اگر شرايط اجازه دهد در انتخابات دسامبر سال ۲۰۰۶ شركت مي كنم. وي همچنين افزود: من از جمله طرفداران بازنگري در برخي بندهاي قانون اساسي براي تقويت آن هستم اما با تغيير قانون اساسي در خصوص رياست جمهوري مخالفم.
افراد مسلح ۴ نفر را در الجزاير كشتند
مطبوعات الجزاير ديروز نوشتند: افراد مسلح با ايجاد مانع امنيتي كاذب در يك جاده اصلي الجزاير، چهار مسافر را كشته و يك زن را ربودند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از الجزيره، روزنامه «لو ژون اينديپندنت» با انتشار اين خبر افزود كه محل وقوع حمله در ۱۲۰ كيلومتري جنوب شرق پايتخت بود و مهاجمان به گروه «سلفيه براي موعظه و جهاد» وابسته بودند.
الجزاير از سال ۱۹۹۲ ميلادي و پس از لغو انتخاباتي كه انتظار پيروزي «جبهه نجات اسلامي» در آن مي رفت، به سمت جنگ داخلي سوق داده شد و ۱۵۰ هزار نفر كه بيشتر آنها غيرنظامي بودند، در اين درگيريها كشته شدند.
خشونت هايي كه تندروهاي مذهبي عامل آن دانسته شده اند، از اواسط سال ۲۰۰۳ ميلادي كاهش يافته بود اما وقوع حوادث خشونت بار در ماه سپتامبر افزايش يافته است.بنابر آمار رسمي منتشر شده در مطبوعات، از ابتداي ماه سپتامبر ۴۷ نفر از جمله ۲۴ غيرنظامي در الجزاير كشته شدند.
نماينده سازمان ملل: مجازاتها به امدادرساني دارفور لطمه مي زند
در پي تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه دولت سودان را به تحريم نفتي تهديد مي كند، روزنامه عربي زبان الحيات چاپ خارطوم ديروز به نقل از ژان پروتك نماينده ويژه اين سازمان در امور سودان نوشت، اين مجازاتها به تلاش هاي امدادرساني در اين كشور آسيب مي رساند.
پرونك توسل به تهديد تحريم هاي نفتي بر ضد سودان را به علت ناتواني دولت در حل و فصل بحران دارفور خطا خواند.وي گفت مجازاتهاي نفتي ممكن است بر تأمين سوخت منطقه اثر بگذارد و به تلاش هاي آذوقه رساني به مردم دارفور لطمه بزند.
وي خاطرنشان كرد دولت سودان آمادگي خود را براي مذاكره درباره بحران دارفور در ابوجا پايتخت نيجريه اعلام كرده است اما گروههاي شورشي خودسر و لجوج تر هستند. شوراي امنيت شنبه شب با تصويب قطعنامه اي دولت سودان را تهديد كرد اگر براي پايان بحران انساني در دارفور اقدامي صورت ندهد با تحريمهاي نفتي روبرو خواهد شد.
پنهان كاري مقام اطلاعاتي انگليس درباره شكنجه هاي زندان ابوغريب
يكي از مقامات بلندپايه سازمان اطلاعات نظامي انگليس، فاش كرد كه از شكنجه هاي زندان ابوغريب مطلع بوده؛ ولي عمدا از اعلام اين اخبار خودداري كرده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه الاهرام - چاپ مصر - اين مقام انگليسي گفت كه چهار ماه پيش از فاش شدن اين اخبار توسط روزنامه هاي آمريكايي، از تمامي شكنجه ها و اعمال زشتي كه عليه زندانيان عراقي در زندان ابوغريب صورت مي گرفت، مطلع بود.
پيش از اين نيز وزير دفاع انگليس براي اولين بار فاش كرده بود كه ديپلمات هاي انگليسي در بغداد از حوادث زندان ابوغريب اطلاع داشتند و طي يك گزارش به كميته بين المللي صليب سرخ، اين موضوع را اطلاع داده اند؛ ولي از اعلام آن به وزراي انگليس خودداري كردند.
واشنگتن پست: بوش و كري براي برگزاري سه مناظره رو در رو به توافق رسيدند
يك روزنامه آمريكايي نوشت، جان كري نامزد حزب دمكرات و جورج بوش نامزد حزب جمهوريخواه آمريكا در انتخابات رياست جمهوري اين كشور براي سه مناظره رو در رو، به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه واشنگتن پست ستاد انتخاباتي بوش با مناظره هاي پيشنهادي توسط كميسيون دو حزبي موافقت كرده است.
ستاد انتخاباتي بوش خواستار كاهش تعداد مناظرات انتخاباتي به دو مناظره بين نامزدهاي رياست جمهوري و يك مناظره بين معاون هاي دو نامزد رياست جمهوري، شده بود.
اين در حالي است كه ستاد انتخاباتي بوش دستيابي به هرگونه توافق در اين زمينه را رد كرد.
يك سخنگوي اين ستاد انتخاباتي گفت: تاكنون هيچ  توافقي بدست نيامده است و هرگاه چنين توافقي حاصل شود، به اطلاع عموم خواهد رسيد.
واشنگتن پست اعلام كرد هيچ توافقي تا زمان موافقت دو طرف در زمينه جزئيات و نحوه برگزاري مناظره اي مستقيم در تاريخ هشتم ماه اكتبر، نهايي نخواهد بود.
بوش پيش از اين با برگزاري اين مناظره مخالف بود ولي در حال حاضر خواهان برگزاري آن است.

البرادعي احتمال آزمايش هسته اي در كره شمالي را منتفي ندانست
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: انفجاري كه اوايل ماه جاري در كره شمالي روي داد، آزمايش هسته اي نبوده اما احتمال اين موضوع نمي تواند منتفي باشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري رويتر، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در مصاحبه با شبكه سي.ان.ان اظهار داشت: به نظر من آزمايش هسته اي كره شمالي بعيد است اما ما آنجا نبوده ايم و نمي توانيم با اطمينان درباره آن نتيجه گيري كنيم.
وي در پاسخ به سئوالي كه آيا واقعا گمان مي كند كره شمالي آزمايش هسته اي انجام داده است، بيان داشت: من درها را درباره اين موضوع باز مي گذارم، احتمال دارد كه به كره شمالي بروم و كارشناسان ما هم آنجا خواهند رفت.
اگر كره شمالي مي خواهد كه احتمال انفجار هسته اي كاملا از بين برود، به آنها نصيحت مي كنيم كه به ما و ديگر كارشناسان اجازه دهند از آنجا بازرسي كنيم.

چراغ سبز واشنگتن به شارون براي اخراج عرفات
پايگاه اينترنتي ايلاف به نقل از منابع بلندپايه آمريكايي در سفارت اردن اعلام كرد: دولت آمريكا طي دو روز گذشته به دولت آريل شارون براي اخراج ياسر عرفات از مناطق فلسطيني چراغ سبز نشان داده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از پايگاه اينترنتي ايلاف، اين منابع بلندپايه اظهار داشتند، دولت آمريكا در دو روز گذشته رسما به اسرائيل ابلاغ كرده است كه مي تواند با حمايت اين كشور به اخراج عرفات، منهدم ساختن مقر رياست وي در رام الله و منهدم ساختن برخي ديگر از ساختمان هاي مقامات مسئول تشكيلات خودگردان در اين منطقه اقدام كند.
اين منابع تأكيد كردند: واشنگتن به اين اعتقاد و ديدگاه رسيده است كه عرفات ديگر شخص مهم و مفيدي براي برقراري صلح در آينده ميان فلسطين و اسرائيل نيست.
اين مقامات مسئول آمريكايي تصريح كردند: كاخ سفيد خواهان آن نيست كه عرفات به عنوان رهبر مردم فلسطين رياست و اداره امور را به عهده بگيرد؛ زيرا وي داراي شخصيتي است كه به هر كسي اعتماد نمي كند و تمام تعهدات سياسي را زير پا مي گذارد.
اين مقامات آمريكايي تأكيد كردند: دولت آمريكا اخيرا به اين نتيجه رسيده است كه عرفات را به صورت اختياري يا اجباري از منصب خود كنار گذارد و اين همان كاري است كه اسرائيل خواهان آن است، بنابراين براي عملي شدن اين خواسته آمريكا، تل آويو بهترين راه حل است.
اين مقامات بلندپايه آمريكايي اظهار داشتند: به شارون آزادي كامل داده شده است كه آن طوري كه مي خواهد با عرفات برخورد كند اما هر گونه اقدامي در اين زمينه بايد پس از پايان انتخابات رياست جمهوري آمريكا انجام گيرد.
اين مقامات تأكيد كردند: جورج بوش حمايت كننده اصلي طرح تبعيد و اخراج عرفات است و احتمالا در صورت پيروزي بوش در انتخابات آمريكا اين طرح عملي خواهد شد

كارلوس حملات جديد در آمريكا را ضامن پيروزي بوش دانست
الياس كارلوس تروريست بين المللي كه در فرانسه زنداني است، در مصاحبه اي با روزنامه ونزوئلايي «النشنال» گفت: حملات جديد عليه آمريكا پيروزي «جورج بوش» رئيس جمهوري آمريكا در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر در اين كشور را تضمين مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كاراكاس پايتخت ونزوئلا، كارلوس تأكيد كرد: مردم آمريكا در صورت حملات گسترده ديگري در اين كشور به طور سنتي گرد فرمانده كل جمع خواهند شد و بوش بار ديگر انتخاب مي شود.
كارلوس در زندان در پاسخ به يك پرسشنامه ارسالي از سوي اين روزنامه ونزوئلايي همچنين گفت: در صورت انتخاب «جان كري» نامزد دمكرات انتخابات، وي همان سياست تهاجمي برتر را اما به صورتي بسيار مؤثرتر و هوشمندانه تر به اجرا خواهد گذاشت.الياس كارلوس ۵۴ ساله يك تروريست بين المللي است كه گروگانگيري وزيران سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) در سال ۱۹۷۵ ميلادي در وين پايتخت اتريش كه سه كشته برجاي گذاشت، به عهده گرفت.
عمليات خشونت بار ديگري نيز در دهه هاي ۷۰-۸۰ ميلادي در اروپا به كارلوس نسبت داده مي شود.
الياس كارلوس در سال ۱۹۹۷ ميلادي در فرانسه به جرم قتل دو مأمور ضدجاسوسي و خبررسان آنها در سال ۱۹۷۵ ميلادي در پاريس به حبس ابد محكوم شد.
انتخابات رياست جمهوري آمريكا قرار است روز دوم نوامبر (۱۲ آبان) در سراسر اين كشور برگزار شود.

ساندي تلگراف: جاسوس انگليسي راسپوتين را به قتل رساند
يك كارآگاه بازنشسته اسكاتلنديارد مدعي شد كه راسپوتين كشيش پرنفوذ دربار نيكلاي و الكساندرا آخرين تزار و ملكه روسيه، توسط يك جاسوس انگليسي به قتل رسيده است.
به گزارش ايرنا از لندن، هفته نامه ساندي تلگراف چاپ لندن در تازه ترين شماره خود براساس تحقيقات ريچارد كولن نوشته است كه برخلاف روايتهاي مشهور در مورد قتل گريگوري يفيمويچ راسپوتين توسط يك شاهزاده به نام فيليكس يوسپوف به دليل نفوذ زهرآگين وي در دربار روسيه، وي توسط يك مامور امنيتي انگليسي به نام اسوالد رينر كشته شده است. براساس اين ادعاي جديد تاريخي، راسپوتين كه محرم اسرار و نديم معنوي آخرين تزار و به خصوص ملكه روسيه بود، به اين دليل به قتل رسيد كه در اوج جنگ جهاني اول تلاش مي كرد ميان روسيه و آلمان صلح برقرار شود.
نتيجه تحقيقات كارآگاه كولن كه پيش از بازنشستگي فرمانده يكي از بخشهاي پليس لندن بود، قرار است ماه آينده در قالب يك فيلم مستند در برنامه تايم واچ از شبكه تلويزيوني بي بي سي انگليس پخش شود.
شواهد تاريخي نشان مي دهد كه درصورت توقف جنگ ميان آلمان و روسيه در سال۱۹۱۶ (زمان كشته شدن راسپوتين) حدود۳۵۰ هزار نظامي آلماني از مقابله با روسيه رها مي شدند و مي توانستند كار را بر قواي متفقين بويژه ارتش انگليس سخت تر كنند. تحقيق كولن نشان مي دهد كه رينر دوست قديمي و همكلاسي پرنس يوسپوف، قتل راسپوتين را طراحي كرده و تير خلاص را نيز شخصا به اين كشيش شليك كرده است.

پيروزي طرفداران نورسلطان نظربايف در انتخابات پارلماني قزاقستان
نتايج اوليه شمارش آرا در انتخابات پارلماني قزاقستان كه روز يكشنبه با حضور ۹۲/۵۴ درصد واجدان شرايط راي دادن برگزار شد، نشان  دهنده موفقيت طرفداران نورسلطان نظربايف، رئيس جمهور در اين انتخابات است.
سازمان امنيت و همكاري اروپا ديروز اعلام كرد در انتخابات پارلماني قزاقستان معيارهاي دموكراتيك بين المللي كاملا رعايت نشده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از آلماتي، سازمان امنيت و همكاري اروپا با صدور بيانيه اي در پايگاه اينترنتي خود ا علام كرد همانند ا نتخابات سابق، نقاط ضعفي وجود دارد و روند انتخابات با معيارهاي اين سازمان و معيارهاي ديگر بين  المللي براي برگزاري انتخابات دموكراتيك سازگاري ندارد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
شهري
داخلي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  داخلي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |