چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۱۰ - Sep 29, 2004
آزاده
اميرالمؤمنين علي (ع): هرگز بنده ديگران نباش، خداوند تو را حر و آزاده آفريده است.
(نهج البلاغه / نامه ۳۱)
امروز با حافظ
وي مرغ بهشتي كه دهد دانه و آبت
اي شاهد قدسي كه كشد بند نقابت
كه آغوش كه شد منزل آسايش و خوابت
خوابم بشد از ديده در اين فكر جگر سوز
رقابت ۱۹ فيلم سينمايي در جشنواره كودك
سيزده فيلم سينمايي و شش اثر ويدئويي بلند به بخش مسابقه خارج از مسابقه سينماي ايران نوزدهمين جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان اصفهان راه يافتند.
به گزارش خبرگزاري مهر اسامي فيلم هاي آلبوم (رضاحيدرنژاد)، بازي (غلامرضا رمضاني)، پشت پرده مه (پرويز شيخ طادي) پل سيزدهم (فرهاد غريب)، جنگ كودكانه (ابوالقاسم طالبي)، دربه درها (امير حسين صديق) ، روزي كه حسني مرد شد (كيانوش و كوروش دالوند)، شكوفه هاي سنگي(عزيزالله حميدنژاد)، كوچه هاي باريك (علي زماني عصمتي)، لاك پشت ها هم پرواز مي كنند (بهمن قبادي)، من بن لادن نيستم (احمد طالبي نژاد)، موشو (محمد رضا عالي پيام و محسن محسني نسب) و حيات ( غلامرضا رمضاني )از سوي روابط عمومي جشنواره به عنوان فيلم هاي سينمايي راه يافته به بخش مسابقه اعلام شد.همچنين فيلم هاي بازم گل نرگس (ايرج حبشي)، دوئت (سيد جواد هاشمي)، روز هستي (صالح غربي جوان)، ستارگان مهر (حميد طالقاني)، خبرنگاران جوان (محمد حسن زاده)، فرمانروايان مقدس (امير محمد دهستاني) اسامي آثار ويدئويي حاضر در جشنواره را تشكيل مي دهند.
ضمنا دو اثر ويدئويي بلند نيز دربخش خارج از مسابقه به نمايش درخواهند آمد كه عبارتند از: يكي از همين روزها (بهروز يغماييان)، دزدان حيله گر (كريم هاتفي نيا).
روابط عمومي جشنواره اعلام كرد: نظر به اينكه نسخه كامل چند فيلم ديگر در وقت مقرر به دفتر جشنواره تحويل نشده است چنانچه تا پيش از آغاز جشنواره نسخه كامل شده اين فيلمها به دفتر جشنواره ارايه شود، بر اساس نظر دبير جشنواره ممكن است به مجموعه فيلم هايي كه به نمايش در مي آيند افزوده شود.

«دوئل » عيد فطر اكران مي  شود
002244.jpg
«كامران  قدكچيان » رئيس  شوراي  صنفي  اكران  گفت : اكران  فيلم  سينمايي  «دوئل »ساخته  «احمدرضا درويش » در عيد فطر، قطعي  شد.
وي  در گفت  وگو با ايرنا افزود: فيلم  سينمايي  دوئل  ساخته  «احمدرضا درويش » وبه  تهيه كنندگي  شركت  سينمايي «تماشا» در بيست  و دومين  جشنواره  فيلم  فجر، هفت  سيمرغ  بلورين  را به  خود اختصاص داد.
مرحله  پيش  توليد و فيلم برداري  «دوئل » كه  از طرح هاي  بزرگ  و پرهزينه  سينماي  دفاع  مقدس  به  شمار مي رود، به  مدت  ۹ ماه  در مناطق  جنوبي  كشور انجام  شد.
دوئل  داستان  مردي  به  نام  «زينال » است  كه  پس  از سال ها اسارت  در عراق  به  كشور برمي گردد و به  خيانت ، ايجاد خسارت  و تلفات  انساني  به  زادگاهش  متهم  مي شود.
در اين  فيلم  «پژمان  بازغي »، «پرويز پرستويي »، «سعيد راد»، «انوشيروان  ارجمند»، «هديه  تهراني »، «پريوش  نظريه »، نقش آفريني  كردند.
فيلم  سينمايي  «بله  برون » ساخته  «داود موثقي » نيز روز عيد فطر در سينماهاي  تهران  روي  پرده  مي رود.
قدكچيان  در ادامه  گفت : انتخابات  انجمن  سينماداران  امروز (سه  شنبه )برگزار مي شود و با انتخاب  هيات  مديره  جديد، رايزني  براي  حضور اعضاي  اين  انجمن  در تركيب  شوراي  صنفي  آغاز مي شود.
نمايندگان  انجمن  سينماداران  پيشتر در اعتراض  به  نحوه  برپايي  انتخابات  هيات  مديره  خانه  سينما از شركت  در نشست  شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  خودداري  كردند. شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  متشكل  از نمايندگان  اتحاديه  تهيه كنندگان  و انجمن  سينماداران  برنامه هاي  اكران  سينماها را تنظيم  مي كند.

همه شعرهاي مهدي اخوان ثالث در يك كتاب منتشر مي شود
زرتشت اخوان ثالث گفت: در حال حاضر مشغول گردآوري كليه شعرهاي پدرم، اعم از آثار چاپ شده و چاپ نشده هستيم و به زودي آنها را در كتاب كليات اشعار مهدي اخوان ثالث منتشر مي كنيم.
مدير نشر زمستان به بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) يادآور شد: سعي داريم اين كتاب بيشتر از دو مجلد نشود.
او افزود: گزينشي توسط كسي براي شعرها صورت نمي گيرد؛ فقط علاوه بر كتابهاي چاپ شده كه در اين اثر هستند، بخشي از شعرهاي چاپ نشده  نيز منتشر مي شود كه احتمالا گزيده خواهند شد.
وي درباره زمان انتشار اين اثر خاطرنشان ساخت: احتمالا براي نمايشگاه هجدهم كتاب تهران، آماده خواهد شد.
فرزند مهدي اخوان ثالث همچنين افزود: مجموعه مقاله هايي نيز كه شاعران و نويسندگان معاصر درباره اخوان نوشته اند، در حال جمع آوري است كه به تدريج به دست ما مي رسند و بايد مورد بررسي قرار گيرند؛ تا بعدا چاپ شوند.
در اين مكالمه ها نوشته هايي از دكتر محمدرضا شفيعي كدكني، سيمين بهبهاني، طه حجازي و بسياري ديگر وجود دارد. وي در پايان از انتشار چاپ هفتم مجموعه «ترا اي كهن بوم و بر دوست دارم» با ترتيبي كه در زمان حيات شاعر منتشر شده است، خبر داد. «ترا اي كهن بوم و بر دوست دارم» آخرين كتابي بود كه در زمان زنده بودن مهدي اخوان ثالث منتشر شد و چاپ هفتم براساس همان مجموعه منتشر مي شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
ايسكيميا و آسپرين
از دكتر روزنفلد دو سئوال درباره قلب و عروق شده است. در پاسخ به يك پرسش، وي گفته است كه نرسيدن اكسيژن كافي به ماهيچه قلب را در اصطلاح پزشكي «ايسكيميا» مي نامند. اين وضعيت، يعني انسداد و گرفتگي سرخرگ قلب. اگر گرفتگي جزيي و يا مربوط به يك سرخرگ باشد كه براي رفع آن از روش انجيوپلاستي استفاده مي كنند و اگر كار خرابتر باشد معمولاً متوسل به عمل جراحي قلب باز مي شوند. سئوال ديگر مربوط به خاصيت رقيق سازي خون با مصرف آسپرين است كه وي گفته است: آسپرين قدرت زياد به بر طرف كردن لخته هاي موجود ندارد ولي تا در جريان خون وجود داشته باشد مي تواند تا حدي چشمگير مانع تشكيل لخته تازه شود. در حال حاضر داروهاي قويتر و مؤثرتر از آسپرين هم در دسترس است.

برگي از تاريخ
پيام مهم فرهاد دوم به مناسبت همسايه شدن ايران و روم
۲۹ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۴۸۰ پيش از ميلاد جنگ دريايي سالاميس ميان ايران و اتحاديه يونانيان روي داد كه در آن ايران موفق نشد. در سال ۱۲۹۰ ميلادي و هفت سال پس از وفات مولوي، خواجوي كرماني به دنيا آمد. در سال ۱۷۸۹ ارتش ايالات متحده كه اينك در گوشه و كنار جهان استقرار يافته و عراق را در اشغال خود دارد با ۷۰۰ سرباز تشكيل شد و مقرر گرديد كه از محل صرفه جويي هاي دولت، ظرف ده سال يك كشتي جنگي هم براي آن ساخته شود. در ۱۸۲۹ پليس انگلستان به نام «اسكاتلند يارد» آغاز به كار كرد. در سال ۱۹۰۲ «اميل زولا» نويسنده و مبارز اجتماعي فرانسوي در ۶۲ سالگي در گذشت. در سال ۱۲۸۸خورشيدي سيد ضياءالدين طباطبايي يزدي روزنامه خود «شرق» را، طبق نوشته اش، با هدف خدمت به وطن و اصلاح اوضاع و ترقي ايران در تهران منتشر ساخت كه گوشه اي از هزينه اين روزنامه را زرتشتيان ـ عمدتاً زرتشتيان يزد ـ كه در آرزوي پيشرفت ميهن بودند، و پس از دريافت اين تعهد از ناشر كه جز براي وطن قلم به كار نخواهد برد برعهده گرفته بودند. در سال ۱۹۱۳ «رودلف ديزل» مهندس آلماني و مخترع موتورهاي احتراقي ديزل در ۵۵ سالگي در راه سفر به انگلستان به مرگ مشكوك درگذشت. در سال ۱۳۲۰ خورشيدي ۹ تن از كمونيست هاي قديمي ايران (سليمان ميرزا اسكندري، ايرج اسكندري، رضا روستا، دكتر مرتضي يزدي، محمد يزدي، بزرگ علوي، عبدالحسين نوشين، دكتر محمد بهرامي و علي امير خيزي) تأسيس حزب ماركسيست ـ لنينيستي توده را با هدف ترويج و برقراري سوسياليسم و حذف كامل استثمار و استعمار در هر شكل آن از جامعه ايران اعلام داشتند. در سال ۱۹۴۴ ارتش سرخ در تعقيب ارتش آلمان كه يوگسلاوي را در اشغال داشت وارد اين كشور شد. در سال ۱۹۹۶ «شوساكو اندو» داستان نگار پركار ژاپني و نويسنده «هنر اشتباه نكردن» در ۷۳ سالگي درگذشت و ۲۱ اثر خوب از خود برجاي گذارد.
اينك برگ امروز: در پي برافتادن جانشينان اسكندر در شرق مديترانه به دست ايران و در غرب آن توسط امپراتوري نوپاي روم، فرهاد دوم شاه وقت ايران از دودمان اشكاني پس از عقد معاهده دوستي با چين، ۲۹ سپتامبر سال ۱۱۵ پيش از ميلاد به دولت روم پيام فرستاد كه قلمرو ايران همان قلمرو هخامنشيان (پيش از حمله اسكندر) و پايتخت آن شهر تيسفون (كنار دجله) خواهد بود كه اخيراً ساخته شده است و اين قلمرو بايد از تعرض مصون باشد تا ميان دو كشور كه اينك همسايه شده اند صلح پايدار بماند. فرهاد دوم به روميان پيشنهاد كرد كه بهتر است اختلاف نظرهايي كه پيش خواهد آمد از راه مذاكره و داوري حل شود تا جنگ و خونريزي.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
اتمي شدن كره شمالي
و احتمال تجاري شدن سلاح اتمي و چند سابقه در اين زمينه

«چوئه ـ سو هوم» معاون وزارت امورخارجه جمهوري دمكراتيك خلق كره (شمالي) در جلسه دوشنبه، پريروز، مجمع عمومي سازمان ملل جزئيات دست يافتن اين كشور به اسلحه اتمي را اعلام كرد و گفت كه دولت متبوع او راه ديگري جز مسلح شدن به سلاح هسته اي نداشت زيرا نگران حمله اتمي ناگهاني آمريكا بود كه سياست قديمي خود مبني بر حذف كره شمالي را همچنان دنبال مي كند. مسلح شدن به سلاح اتمي صرفاً براي دفاع از خود و پيشگيري از حمله اتمي آمريكا و نيز يك جنگ اتمي در آسياي شرقي بوده است. با وجود اين، آماده ايم اين سلاح ها را در صورتي كه آمريكا سياست خود را تغيير دهد و آماده همزيستي شود از كار بيندازيم. ما قبلاً هم اشاره كرده بوديم كه از سوخت مصرف شده، پلوتونيوم به دست آورده ايم. اعلام اين مطلب از اخبار رديف اول ديروز رسانه ها بود كه وسيعاً مورد تفسير قرار گرفته و مفسران و اصحاب نظر گفته اند كه كره شمالي مي تواند هشت بمب اتمي و وسائل انتقال آنها را تا هدف داشته باشد. «لي كوان يو» كه به پدر سنگاپور شهرت دارد و يك چيني تبار است در مصاحبه با «چارلي رز» كه دوشنبه شب از تلويزيون عمومي آمريكا پخش شد گفت كه كره شمالي اسلحه اتمي خود را به كار نخواهد برد ولي اين احتمال وجود دارد كه دست به فروش سلاح اتمي بزند و باعث رواج اين تجارت در جهان شود. وي گفت چيني كه به ظرفيت هاي وسيع دست يافته، به هيچ وجه اجازه نخواهد داد كه كره شمالي از ميان برود و در مرز رود زرد همسايه ديگري داشته باشد. «لي كوان يو» همچنين گفت كه ترديد دارد آمريكا بتواند برتري تكنولوژيك خود را براي مدتي طولاني حفظ كند. او از چين به عنوان ابرقدرتي آرام و مسالمت آميز كه مي داند چگونه با ديگران رفتار كند و پيش بتازد ياد كرد. مروري بر تاريخ فعاليت هاي اتمي، سه رويداد ديگر را در اين زمينه نشان مي دهد كه با دو ـ سه روز تفاوت در همين زمان در يك ماه سپتامبر اتفاق افتاده اند. ۲۹ سپتامبر۱۹۰۱ دكتر «انريكو فرمي» كه به پدر بمب اتمي شهرت دارد در ايتاليا به دنيا آمد و تا سال ۱۹۳۸ در دانشگاه رم تدريس كرد و در اينجا بود كه به پيشرفت هايي در زمينه شناخت نيروي هسته اتم نائل آمد و به شكافتن اورانيوم موفق شد و به اورانيوم ۲۳۸ و ۲۳۵ وحتي پلوتونيوم (ماده اصلي بمب هاي اتمي و هيدرژني) پي برد و برنده جايزه سال ۱۹۳۸ نوبل در فيزيك شد و چون از سياست هاي موسوليني و ضديت نسبي او با يهوديان راضي نبود پس از دريافت جايزه نوبل، از استكهلم به آمريكا مهاجرت كرد. او بعد از مدتي تدريس در دانشگاه كلمبيا و ترغيب چند فيزيكدان اتمي آلماني و دانماركي به مهاجرت به آمريكا، از كلمبيا به دانشگاه شيكاگو انتقال يافت و در اين دانشگاه نخستين كوره اتمي (رآكتور) جهان را ساخت. با به كار افتادن اين رآكتور، تيم دكتر فرمي جريان را به سازمان هاي دفاعي آمريكا اعلام كرد كه طرح «منهتن» با دو ميليارد دلار بودجه به اجرا درآمد و در سال ۱۹۴۵ نخستين بمب را ساخت كه دومين آن بر هيروشيما فرو افكنده شد. دكتر فرمي ۹ سال پس از توليد بمب اتمي براثر ابتلا به سرطان در گذشت. رويداد ديگر در ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۵۳ اتفاق افتاد و مائو تصميم به اتمي كردن چين به عنوان سلاحي بازدارنده از تجاوز گرفت و متعاقب آن، سازمان اتمي چين آغاز به كار كرد و طولي نكشيد كه چين هم داراي دندان اتمي شد كه از اين لحاظ در جهان در مقام سوم است. دكتر «راجه رامانا» سازنده اصلي سلاح اتمي براي هند (در سال ۱۹۷۴) هم ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۴ در ۷۹ سالگي در پي خونريزي معده درگذشت. وي تحقيقات اتمي خود را در انستيتوي پژوهشي تاتا (كه مؤسس آن يك پارسي است كه به پدر صنايع پولادسازي هند شهرت دارد و در تهران چند موسسه فرهنگي از جمله دبيرستان انوشيروان دادگر را ساخت و به ايران اهدا كرد) آغاز كرده بود و سپس انستيتوي تحقيقات پيشرفته علم فيزيك «بنگالور» را تأسيس كرد و مدت ها رئيس كميسيون انرژي اتمي، وزير انرژي اتمي و مشاور تسليحات اتمي وزارت دفاع هند بود.
پوتين و كارتر در تيترها و تفسيرها
در شبانه روز گذشته دو اقدام تازه پوتين، ارسال لايحه لغو مقررات انتخاب فرمانداران با آراء عمومي به «دوما» و نيز صدور فرمان تأسيس مركزي براي محافظت از حقوق روس ها و روس زبان ها در جمهوري هاي سابق شوروي تفسير بر تمركز مجدد امور در مسكو و آغاز سختگيري نسبت به جمهوري هاي بالتيك شده است كه مي تواند بهانه تازه براي مداخله به مسكو بدهد. اظهارات جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا نيز وسيعاً مورد تفسير قرار گرفته كه گفته است: مسائل اخذ آراء در فلوريدا كه در سال ۲۰۰۰ آشكار شد و وارد در تاريخ آمريكا شد همچنان باقي مانده است و با اين كه بيش از يك ماه و سه ـ چهار روز به انتخابات باقي نمانده است نمي توان اطمينان داشت كه در اين ايالت انتخابات منصفانه اي برگزار شود. اين ترديد كارتر در مقاله اي به قلم او در واشنگتن پست انعكاس يافته است. وي نوشته است كه با اين وضعيت، انتخابات فلوريدا مطابق استاندارد جهاني نخواهد بود. وي اشاره كرده است كه مسئول فعلي انتخابات فلوريدا همان روشي را در پيش گرفته است كه مسئول قبلي در سال ۲۰۰۰ داشت يعني باعث اختلال در شمارش آراء و در نتيجه پيروزي جورج بوش شد.

خواب تلخ در پنج جشنواره جهاني
فيلم  سينمايي  خواب  تلخ  ساخته  محسن  اميريوسفي  از توليدات  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  در بخش  مسابقه  پنج  جشنواره  بين المللي  روي  پرده مي رود.
فيلم  خواب  تلخ  پيشترجايزه  ويژه  هيات  داوران  بخش دوربين  طلايي  جشنواره بين المللي  كن  را دريافت  كرد و در جشنواره هاي  مونترال  و كبك  (كانادا) وادينبورگ  (اسكاتلند) حضور داشت .
خواب  تلخ  با مضمون  اجتماعي  به  داستان  پيرمردي  مرده شور كه  به  زمان  مرگ خود نزديك  مي شود، مي پردازد. به گزارش   انجمن  سينماي  جوانان  ايران ، اين  فيلم  در بخش  رقابتي جشنواره هاي  بين المللي   هامبورگ  (آلمان )، شيكاگو(آمريكا)، فلاندر(بلژيك )، وايادوليد (اسپانيا) و تو- اكران  (سوئيس ) روي  پرده  مي رود.
جشنواره   بين المللي   هامبورگ  از دوم  مهر در آلمان  و وايادوليد ازاول مهر ماه  در اسپانياآغاز شده  و تا نهم ماه  جاري  ادامه  دارد.

حضور گسترده هنرمندان جهان در اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام
به دنبال استقبال گسترده از اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام اين دوسالانه ميزبان هنرمندان ۳۲ كشور خواهد بود. به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، حبيب الله صادقي دبير اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام با اعلام اين خبر گفت: «تاكنون از كشورهاي تركيه، عراق، بنگلادش، سوريه، لبنان، مصر، ژاپن، كانادا، اتريش، آلمان، فرانسه، انگلستان و آمريكا آثار متعددي به دبيرخانه دوسالانه رسيده است.»
وي همچنين افزود: «باتوجه به گسترده شدن فضاي نمايشگاهي مركز فرهنگي - هنري صبا با وسعتي حدود ۱۸۰۰ متر در آينده، اميدواريم بتوانيم پذيراي آثار بيشتري باشيم. چراكه تاكنون استقبال گسترده اي از اين دوسالانه شده است و ما با حجم بالاي آثار و متقاضيان شركت در اين دوسالانه روبه رو هستيم.»
اولين دوسالانه پوستر جهان اسلام در دو بخش فرهنگي و فلسطين، ۲۷ آبان ماه در مركز فرهنگي - هنري صبا آغاز به كار خواهد كرد.

نگارستان
مارسل دوشان
002241.jpg
«سقوط عريان يك پلكان» - ۱۹۱۲ / رنگ روغن روي بوم - ۸۹*۱۴۹ سانتي متر‎/ موزه هنر فيلادلفيا
ويژگي منحصربه فرد و قابل توجه در اين اثر مارسل دوشان، نمايش گذر زمان است. دوشان با اختراع و بدعت گذاري اش در كوبيسم، سمت وسوهاي تازه اي براي هنر قرن بيستم گشوده است.نمايش پرسپكتيو همزمان در دو بوم هم اندازه كه حقيقتا در يك فرم سه بعدي ارائه مي شوند (فرمي كه بر اثر ايجاد شكست هاي ناگهاني كثرت مي يابد و به اجزاء بيشتري تقسيم مي شود) خصوصيت بارز كار دوشان به شمار مي روند.بنابراين دوشان ساختاري از سطوح عرضه كرده است كه اصل را نفي مي كند و سازماندهي فضا را مطابق با يك پرسپكتيو مركزي در نظر مي گيرد.

بهارستان
غم غربت!
آن زخم كهنه ناسور!
ديگر چه تفاوت مي كند كجا باشم من؟
تنها اي كاش كنار اين جاده، بوته ي كميابي مي روييد:
بوته ي سماق كوهي.
مارينا تسوه تايوا- ترجمه فريده مصطفوي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
درد سال ها
تمام سلول هاي بدنش درد مي كرد، دردي كه عمري با او همراه بود.
خسته تر از هميشه به نظر مي رسيد. بايستي به كدام پزشك مراجعه مي كرد. اين همه رشته هاي گوناگون پزشكي وجود داشت ولي درد او بي درمان باقي مانده بود. تا اينكه روزي بين دو مجهول «گذشت عمر» و «گرفتن تصميمات غلط» يك علامت منفي گذاشت و پاسخش را يافت: مي تواني بدون اينكه كسي با خبر باشد، در دل دنيايي براي خود بسازي و در آن زندگي كني!
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
سيگاري شدن در ۱۰۸ سالگي
نيويورك: يك پيرمرد ۱۰۸ ساله در آمريكا كه در سن ۹۹ سالگي سيگار را ترك كرده بود مجددا اعتيادش را از سر گرفت.وي كه از سيگارهاي برگ گرانقيمت استفاده مي كرد، در اواخر دهه نهم عمرش ديگر پول كافي براي خريد چنين سيگارهايي نداشت و به همين دليل آنرا ترك كرد. اما پس از انتشار اين خبر در روزنامه ها، مردم سراسر جهان براي او سيگار برگ ارسال كردند و او هم در جشن تولد ۱۰۸ سالگي خود اعلام كرد مجددا سيگار خواهد كشيد.
حمله سگ پليس به وزير آينده
بوداپست: سگ پليس، وزير كشور آينده مجارستان را گاز گرفت. لاسزلوتولر كه هم اكنون شهردار شهر پكس مجارستان است رئيس باشگاه فوتبال اين شهر نيز مي باشد. قرار است وي در دولت آينده به عنوان وزير كشور مشغول به كار شود. اما در جريان بازي تيم پكس با كاسپوسوار، تماشاگران پكس شورش كرده و صندلي هاي جايگاه را به داخل زمين پرتاب كردند.شهردار نيز كه در ورزشگاه حضور داشت به ميان تماشاگران معترض رفت تا آنها را آرام كند، اما در همين حال سگ پليس دست وي را گاز گرفت و وزير آينده را روانه بيمارستان كرد.
دريافت غرامت از شهروند فلج شده
ورشو: شركت ملي راه آهن لهستان قصد دريافت غرامت از شهروندي را دارد كه بر اثر برخورد با قطار فلج شد. سال گذشته هنگامي كه پاهاي اين جوان ۱۹ ساله زير چرخ هاي قطار له شد، حركت قطارها چند ساعتي به تعويق افتاد و شركت راه آهن ۳۲۰ پوند زيان ديد.به همين دليل شركت راه آهن، شهروند فلج شده را ملزم كرد اين مبلغ را به صورت اقساط ماهيانه پرداخت كند. البته با توجه به اينكه چند روز پيش خانه اين مرد در آتش سوخت شايد راه آهن از دريافت غرامت از وي صرف نظر كند.
فرار گاوها
آركانزاس: پليس در آركانزاس مجبور شد يكي از پررفت و آمدترين بزرگراه ها را براي چند ساعت مسدود كند. داستان از اين قرار بود كه ۴ گاو از كاميوني كه اين حيوانات را حمل مي كرد پا به فرار گذاشتند ودر وسط بزرگراه سرگردان شدند.هنوز مشخص نشده كه چگونه گاوها توانستند از نرده هاي اطراف كاميون عبور كرده و در حين حركت وسيله نقليه از آن خارج شوند.
تمايل زنان به مصرف شكلات
فلوريدا: دانشمندان پس از چندين سال تحقيق به اين نتيجه رسيده اند كه زنان در مقايسه با مردان علاقه زيادي نسبت به مصرف شكلات و غذاهاي چرب و شيرين دارند.
در واقع ريشه اين پديده را بايد در مغز زنان جست و جو كرد. آنها تصور مي كنند كه بايد غذاهاي پركالري مصرف كنند تا در صورت كمبود غذا بتوانند از خود و فرزندشان مراقبت كنند. تمايل زنان و مردان در زمينه استفاده از گوشت و سيب زميني تقريبا يكسان است اما هنگامي كه بحث شكلات مطرح مي شود، تمايل زنان نسبت به مردان ۳۰درصد افزايش مي يابد.
دندانپزشكي با انبردست
لندن: شهر اسكاربرا در انگليس با كمبود دندانپزشك دولتي مواجه است و در مقابل تنها درمانگاه دندانپزشكي اين شهر، صف طويلي به چشم مي خورد.همين موضوع باعث شد تا يك مرد ۴۷ ساله در اين شهر، سه دندان خود را با انبردست بكشد.وي گفت: من پول كافي براي مراجعه به دندانپزشكي خصوصي نداشتم و چون صف دندانپزشكي دولتي نيز بسيار طولاني بود مجبور شدم شخصا وارد عمل شوم. در واقع شدت دندان درد وي به حدي بود كه با انبردست سه دنداني را كه تصور مي كردم فاسد شده اند، كشيدم.
دردسرهاي نور كم
لندن: دست دادن جك استراو وزير امور خارجه انگليس با رابرت موگابه رئيس جمهور زيمبابوه، باعث به وجودآمدن جنجال در محافل انگليس شده است.
جك استراو كه در نيويورك با موگابه دست داده بود گفت: در مكاني كه ما حضور داشتيم، نور بسيار كم بود و من هم با فردي دست دادم كه بعدا متوجه شدم موگابه است چون انتظار حضور وي را در اين مكان نداشتم. البته وجود اختلاف نظر شديد ميان انگليس و زيمبابوه نبايد باعث شود تا مقامات دو كشور نسبت به يكديگر بي احترامي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۱۰دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۹ دقيقه

گل و گياه
گل كاغذي
002238.jpg
نام علمي: Bougainvillea Miss Manila
خانواده: NYCTAGINACEAE
گياه هميشه سبز رونده به بلندي ۵ متر است داراي برگهاي گرد - تخم مرغي شكل بوده و گلهاي كوچك آن قابل توجه نمي باشند، ولي داراي براكته هاي صورتي رنگ است كه در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰-۷درجه سانتي گراد مي باشد. اگر در گلدان كاشته شده بهتر است خاك آن در فصل زمستان اغلب خشك نگهداشته شود. در فصل بهار شاخه هاي جانبي را كه در سال گذشته رشد كرده قطع نموده و ۳-۲ سانتي متر از طول شاخه هاي نورسته را باقي مي گذارند.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان و قلمه چوب در دوره خواب گياه امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |