چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۱۰ - Sep 29, 2004
صندوق بين المللي پول:
چشم انداز اقتصاد ايران مطلوب است
گروه اقتصادي: صندوق بين المللي پول در گزارش سال ۲۰۰۴ خود كه روز گذشته انتشار يافت، چشم انداز اقتصاد ايران را «مساعد» توصيف كرد و عامل اصلي اين نگاه مثبت را، شرايط مطلوب بازارهاي نفتي دانست. به گزارش خبرنگار ما به نقل از واشنگتن تايمز، صندوق بين المللي پول در ارزيابي خود از اقتصاد ايران طي يك سال اخير اين گونه نتيجه گيري كرده است: ذخاير نفتي ايران اين كشور را در شرايط مناسب اقتصادي قرار داده است. همچنين نرخ بيكاري در ايران روند رو به تنزلي دارد و ميزان بدهي هاي خارجي اين كشور نيز پايين باقي مانده است.
به اين تحولات مثبت بايد به افزايش اعتماد به نفس در حوزه اقتصاد، افزايش فعاليت بخش خصوصي و سرمايه گذاري مستقيم خارجي اشاره كرد.
البته در گزارش صندوق بين المللي پول به ايران هشدار داده شده، در اقتصادش تحول بوجود بياورد و تنها وابستگي به نفت نداشته باشد. در عين حال بايد بيشترين بهره را از قيمت بالاي نفت ببرد.
نرخ رشد اقتصادي كشور براساس گزارش صندوق بين المللي پول از اقتصاد ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادي، ۷/۶ درصد و نرخ تورم معادل
۶/۱۵ درصد بوده است.در اين گزارش نرخ بيكاري در ايران از
۲/۱۲ درصد در سال ۸۱ به ۲/۱۱ درصد در سال ۸۲ كاهش يافته است.
ايران در اين سال روزانه ۸/۳ ميليون بشكه نفت توليد كرده و متوسط قيمت نفت صادراتي ايران نيز برابر ۲۸ دلار در هر بشكه برآورد شده است.
براساس اين گزارش، خالص دارايي هاي خارجي ايران در سال گذشته ميلادي با ۶/۳ درصد كاهش روبه رو شد و اعتبار پرداختي به بخش خصوصي ۳۹ درصد افزايش يافت.

رايزن اقتصادي فرانسه در تهران:
ايران شريك اول تجاري فرانسه در خاورميانه است
حجم مبادلات تجاري ايران و فرانسه در سال جاري به ۵/۲ ميليارد يورو مي رسد
گروه اقتصادي: حجم مبادلات تجاري ايران و فرانسه از ۲ ميليارد يورو در سال گذشته به ۵/۲ ميليارد يورو در سال ۲۰۰۴ افزايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت فرانسه گفت: در چهار سال اخير رشد مبادلات تجاري و بازرگاني دو كشور ۳۰ الي ۴۰ درصد بوده است و در ۶ماهه نخست سال ۲۰۰۴ شاهد رشد ۵۰ درصدي صادرات فرانسه به ايران بوده ايم.
ميشل لالمان عمده ترين صادرات فرانسه به ايران را قطعات خودرو دانست و افزود: براي فرانسه اهميت زيادي دارد تا در همه بخش هاي اقتصادي با ايران مبادله داشته باشد و اين امر نشان دهنده پيشرفت صنعت در ايران است.
رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت فرانسه با اشاره به شركت فرانسه در چهارمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران كه از ۱۰ الي ۱۴ مهرماه برگزار خواهد شد، ۳۰ شركت فرانسوي در بخش هاي مختلف اين نمايشگاه را قطعي دانست و در خصوص چگونگي سرمايه گذاري فرانسه در كشورمان گفت: از ۲ سال پيش كه قانون سرمايه گذاري خارجي در ايران تصويب شد تعداد زيادي از شركت هاي فرانسوي به سرمايه گذاري در ايران تمايل نشان دادند و با اين روند، سرمايه گذاري مشترك خودروسازان فرانسوي با سايپا و ايران خودرو براي توليد لوگان را شاهد بوديم.
وي افزود: سرمايه گذاري جديدي براي صادرات گاز مايع LNC صورت گرفته كه در اين سرمايه گذاري كنسرسيومي از پتروناس مالزي، توتال و شركت ملي نفت ايران حضور دارند. همچنين در حال بررسي سرمايه گذاري بزرگي در زمينه فولاد و آهن آلات و صنايع تبديلي كشاورزي در ايران هستيم و در اين راستا معاون وزير نفت ايران (نعمت زاده) در هفته گذشته ملاقات هاي خوبي را با مقامات فرانسوي داشته و صاحبان صنايع فرانسه نيز دعوت رسمي از وزير اقتصاد و دارايي ايران براي ۱۵ روز آينده را به منظور معرفي پتانسيل هاي ايران براي سرمايه گذاري خارجي به عمل آورده اند.
ميشل لالمان افزود: توسعه روابط تجاري و بازرگاني با ايران از اولويت هاي خاص دولت فرانسه است به نحوي كه امروز ايران شريك اول تجاري و بازرگاني فرانسه در خاورميانه محسوب مي شود.
وي درخصوص تأثير لايحه الزام دولت كه در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده و تأثير آن بر پروژه ال ۹۰ گفت: اين قانون طي چند روز گذشته تغييرات زيادي پيدا كرده و ما نيز موضوع را زير نظر داريم اما از آنجا كه قرارداد ال ۹۰ پس از بحث و مذاكره طولاني منعقد شده، براي هر دو طرف قرارداد مقرون به صرفه است.رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت فرانسه درخصوص موانع روابط تجاري ايران و فرانسه، گفت: مشكل سياسي بين دو دولت وجود ندارد و بيشتر مشكلات ناشي از اطلاع رساني ضعيف است چراكه شركت هاي فرانسوي شناخت دقيقي از وضعيت اقتصادي ايران ندارند. اما هر شركتي كه به ايران آمده چه از نظر سياسي، اقتصادي، مهمان نوازي و... ناراضي نبوده است. از نظر اقتصادي بزرگترين مشكل موجود تصميم گيري هاي ديروقت و طولاني بودن زمان اين تصميم گيري هاست و متأسفانه معناي كلمه وقت و زمان در ايران با فرانسه متفاوت است ما نيز به شركت هاي فرانسوي مي گوييم كه براي مبادلات تجاري با ايران بايد وقت بيشتري بگذارند و اين مشكل فرهنگي، اقتصادي بوده و سياسي نيست.

با تأييد مصوبه مجلس از سوي شوراي نگهبان
قراردادهاي تاو و ترك سل در انتظار تصميم مجلس
گروه اقتصادي: با تصويب مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مورد الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس براي دو قرارداد «تاو و ترك سل» مباحث حقوقي پيرامون اين موضوع به پايان رسيد و به اين ترتيب مجلس شوراي اسلامي مرجع نهايي و اصلي براي تعيين سرنوشت قراردادهاي تاو و تركسل خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ما، دولت موظف است ظرف مدت ۳ ماه قراردادهاي تاو و ترك سل را در صورتي كه تمايل به نهايي شدن آن دارد به مجلس برده و اجازه مجلس را بگيرد. اين قراردادها يا به شكل كنوني به تصويب مجلس مي رسد يا با كاهش سهم طرف هاي خارجي دو قرارداد به ۴۹ درصد مجلس آن را اصلاح كرده و دولت را مكلف به اجرا مي كند. در اين صورت طرح اصلاحي بايد مورد موافقت دولت و كنسرسيوم ترك سل قرار گيرد. معصوم فرديس مجري طرح اپراتور دوم در گفت و گو با خبرنگار ما در اين زمينه گفت: اگر كنسرسيوم تغييرات احتمالي را نپذيرد قرار داد لغو خواهد شد و به اين ترتيب پرداخت خسارت مطرح است. وي افزود: علاوه بر اين در صورت لغو قرارداد با برنده مزايده به دليل اينكه برگزاركننده مزايده آن را برهم زده است نمي توان شركت هاي ديگر حاضر در مزايده را به ترتيب اولويت برگزيد و با آنها قرارداد بست چرا كه شرايط مزايده نيز تغيير كرده است و بايد بار ديگر براي برگزاري مزايده برنامه ريزي شود كه اين مسئله به دولت فعلي نمي رسد و بايد در دولت آينده پيگيري شود.
واكنش شركت تركيه اي تاو
به مصوبه مجلس
در همين حال شركت «تاو» تركيه اعلام كرد، در صورتي كه مجلس، قرارداد اين شركت را لغو كند احتمال اقامه دعوي عليه ايران وجود خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از رويترز يكي از مديران ارشد شركت تاو گفت: اگر فعاليت هاي تاو در ايران متوقف شود ما حق خود را براي شكايت محفوظ مي داريم. در شرايط فعلي، سياست  شركت  ما صبر و در انتظار ماندن براي رخدادهاي بعدي مي باشد. پيش بيني مي شود كه شركت تاو در صورت لغو قرار دادش تلاش كند، مبلغي را كه قرار بود در ايران سرمايه گذاري بكند، پس بگيرد. از سوي ديگر يك مقام مسئول در شركت تاو گفت، حتي اگر دولت هاي ايران و تركيه براي حل اين مشكل وارد عمل بشوند، احتمالاً نتيجه مثبتي حاصل نخواهد شد. همچنين يك مقام بانكي نزديك به شركت تاو گفت: احتمال تأييد قراردادهاي تاو و ترك سل از سوي مجلس ايران، اندك است.
در همين حال، شركت تاو در بيانيه خود به نقل از سفير تركيه در تهران، ارتباط دو شركت تاو و ترك سل با اسرائيل را تكذيب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، ادعاي سخنگوي شركت تركيه اي «تاو» در قبال قانون جديد مجلس در حالي صورت مي گيرد كه قرارداد اين شركت با دولت براي توسعه فرودگاه بين المللي امام هنوز امضا و نهايي نشده است. به اعتقاد كارشناسان در چنين شرايطي شركت مزبور نمي تواند ادعاي خسارت كند و دولت جمهوري اسلامي ايران نيز تعهدي در قبال اين شركت ندارد. شركت ترك سل نيز در واكنش به مصوبه مجلس اعلام كرده بود كه بدون در نظر گرفتن مصوبه، اين شركت مطابق قرارداد امضا شده آماده اجراي قرارداد است.
ترك سل در عين حال تهديد كرده است كه در صورت هر گونه تغيير در قرارداد امضا شده با اين شركت اقامه دعوي كرده و از دولت ايران خسارت مي گيرد.

نظام پرداخت يارانه ها در ايران به زيان فقراست
گروه اقتصادي: براساس گزارش بانك جهاني نظام پرداخت يارانه ها در ايران به ويژه در زمينه سوخت، نان و دارو به زيان فقراست.
براساس اين گزارش يكي از چالش هاي مهم اقتصاد ايران يافتن راهي براي هدفمندكردن يارانه هاي انرژي است كه بيش از ده درصد توليد ناخالص داخلي ايران را شامل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس در گزارش بانك جهاني توصيه شده است كه ايران با هدفمندكردن يارانه انرژي، نظام يارانه ها را بهينه و اشتغالزا كند و آن را در جهت افزايش سرمايه گذاري بخش خصوصي كه موتور حياتي رشد پايدار است، سوق دهد.بانك جهاني تصريح كرد: مسوولان ايراني علي رغم اين كه درخصوص مسايل سياسي با يكديگر اختلاف نظر دارند، اما همگي به اين اجماع رسيده اند كه بايد هرچه سريعتر برنامه هاي اصلاحي را براي برطرف كردن اين چالش اقتصادي درپيش بگيرند.

كالابرگ ويژه روغن و شكر براي ماه مبارك رمضان اعلام مي شود
مدير كل تأمين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني گفت: براي ماه مبارك رمضان و براي تأمين روغن و شكر علاوه بر كالا برگ عادي، يك كالابرگ ويژه نيز اعلام مي شود.
حسين مدرس خياباني، به خبرگزاري فارس، گفت: بر اساس مصوبه دبيرخانه كميسيون تنظيم بازار، قرار شد نرخ محصولات صنفي مثل شيريني جات و غيره كه در ماه مبارك رمضان براي آن تقاضا بالاست، بدون تغيير نسبت به سال گذشته توسط مجمع امور صنفي توليدي اعلام شود و هرگونه افزايش به پس از ماه مبارك رمضان موكول شود. وي در خصوص وضعيت مرغ گفت: چون بازار مرغ هم اكنون در وضعيت خوبي قرار دارد، در حال خريد و ذخيره سازي مرغ هستيم. يك محموله ۱۰ هزار تني مرغ نيز به كشور وارد شده است كه چنانچه قيمت مرغ بالاتر از سقف مصوب افزايش يابد، توزيع مي شود.

براي اولين بار در تاريخ تجارت نفت
قيمت نفت از ۵۰ دلار فراتر رفت
گروه اقتصادي: قيمت نفت براي اولين بار در تاريخ تجارت نفت از ۵۰ دلار براي هر بشكه فراتر رفت.
به گزارش خبرنگار ما، اين رويداد كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان ناشي از رسيدن سطح توليد جهان به سقف نهايي خود و ناكافي بودن توان بالقوه توليد نفت در كشورهاي توليدكننده در شرايط موجود است، ايده پايان نفت ارزان در چند سال آينده را قوت بخشيده است. ايده اي كه با رسيدن سطح قيمت ها به ميزان بي سابقه ۵۰ دلار در بازارهاي جهان در معاملات ديروز تقويت مي شود.
اگرچه برخي تحليلگران همچنان بر اين باورند كه تحولات سياسي و ناآرامي ها در عراق و اخيرا ناامني در نيجريه، پنجمين توليدكننده نفت عضو اوپك و نگراني از توقف توليد نفت در اين كشور به اين افزايش دامن زده است،ولي شكنندگي بازار نفت و تاثيرپذيري از هر تحول سياسي و ناامني در جهان به خودي خود نشان مي دهد كه سطح عرضه و تقاضاي نفت در جهان به حدي است كه با هر تحول آثار شديد و بي سابقه اي در قيمت نفت برجاي  گذارد كه در تاريخ تاسيس بورس نفت نيويورك بي سابقه قلمداد شده است.ديروز در بورس نيويورك نفت سبك آمريكا ۵۰ دلار و ۴۷ سنت و نفت برنت درياي شمال نيز در لندن براي هر بشكه ۴۶ دلار و ۵۴ سنت معامله شد.
در هفته هاي اخير وقوع توفان ايوان در آمريكاي مركزي كه خسارات قابل توجهي به تاسيسات توليد و ذخيره نفت در جنوب آمريكا وارد كرد به افزايش تنش در بازار نفت و افزايش قيمت ها كمك كرد اما دولت آمريكا اعلام كرد كه در نظر دارد تا ذخاير استراتژيك نفت خود را براي جبران خسارات وارده به بازار عرضه كند.
البته درگيري پليس رياض با چند خرابكار و همچنين حمله به خطوط لوله انتقال نفت در عراق،  نگراني ها را افزايش داده است.
اين رويداد اگرچه براي كشورهاي جنوب شرق آسيا به ويژه چين و كشورهاي اروپايي نگران كننده است و مي تواند آثار تورمي ناگواري در اقتصاد اين كشورها داشته باشد ولي در نهايت زمينه ساز سرمايه گذاري بيشتر در كشورهاي توليدكننده نفت براي افزايش توليد منابع موجود و اكتشافات منابع جديد و تضمين نياز مصرف آينده نفت است.حادثه اي كه درصورت سرمايه گذاري حداقل براي مدت دو سال زمان نياز دارد تا تاثير قابل قبولي در بازار نفت و تعديل قيمت ها داشته باشد.
ديروز آلن گرينسپن رييس بانك مركزي آمريكا از افزايش قيمت نفت ابراز نگراني كرد و تاكيد نمود كه اين روند بر اقتصاد اين كشور آثار منفي خواهد گذاشت.وزير اقتصاد ژاپن نيز در واكنش به اين رويداد گفت اين افزايش قيمت اصلاحات اقتصادي اين كشور را در معرض خطر قرار مي دهد.به نظر مي رسد كه در ماه هاي آينده شاهد عرضه بخشي از ذخاير استراتژيك نفت آمريكا براي تعادل قيمت نفت و تاثير بر انتخابات اين كشور باشيم.

گفت وگوي امروز
كميسيون عمران مستندات افزايش ۳۵درصدي
قيمت بليت هواپيما را بررسي مي كند
گروه اقتصادي: كميسيون عمران و مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي از جمله نهادهايي هستند كه نسبت به افزايش قيمت بليت هواپيماها واكنش نشان داده و بررسي اين موضوع را در دستور كار خود قرار دادند.
با ولي آذروش مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي پيرامون استدلال هاي شركتهاي هواپيمايي و سازمان هواپيمايي كشوري براي اين افزايش و اقدامات كميسيون عمران در اين خصوص گفت و گو كرده ايم.
***
* روند بررسي مشكلات شركتهاي هواپيمايي و افزايش ۳۵درصدي قيمت بليت هواپيما در كميسيون عمران چگونه بوده است؟
- در مجموع كميسيون عمران سه جلسه با شركتهاي هواپيمايي خصوصي و سازمان هواپيمايي كشوري برگزار كرد كه در جلسه اخير (يكشنبه هفته جاري) نيز توضيحاتي از سوي شركتهاي خصوصي و سازمان هواپيمايي كشور ارائه شد. در اين گزارش ها بحث افزايش ۳۵درصدي قيمت بليت هواپيما به عنوان حداقل افزايشي كه مي توانسته انجام شود مورد دفاع قرار گرفت. مقرر شد تا كميسيون عمران دلايل، مسائل و مستندات ارائه شده را بررسي كارشناسانه نموده تا مشخص گردد آيا تصميم اتخاذ شده منطقي مي باشد؟شركتهاي خصوصي حتي از افزايش ۳۵درصدي قيمت بليت هواپيما نيز راضي نبوده و اعلام مي كردند كه سه نوبت افزايش ۳۵درصدي قيمت بليت هواپيما را پيشنهاد كرده ايم كه تنها ۳۵درصد اوليه تصويب شده است.
* آيا مشكلات شركتهاي هواپيمايي در خصوص تامين سوخت با قيمت مناسب و پرداخت يارانه هاي معوقه برطرف شده است؟
- با وجود مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر پرداخت يارانه و مابه التفاوت قيمت سوخت كه براي پرداخت آن به ايرلاين ها در اختيار وزارت راه و ترابري و سازمان هواپيمايي كشوري قرار گرفته است، متاسفانه تاكنون مبلغ ۲۰ ميليارد تومان از يارانه هاي مذكور به آنها پرداخت نشده است كه دليل اين امر نيز اقداماتي است كه بايد از سوي دولت براي انجام اين كار صورت مي گرفته اما انجام نشده است. اين در حالي است كه در طرح مصوب مجلس كه به دولت ابلاغ شده بايد پرداخت اين يارانه ها در قالب بودجه سنواتي صورت گيرد.
* مركز پژوهش هاي مجلس افزايش ۳۵درصدي قيمت بليت هواپيما را مشمول ماده ۵ قانون برنامه سوم نمي داند، نظر شما چيست؟
- مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي يك بررسي خوب و تقريبا كارشناسانه اي را در اين خصوص انجام داده است و همچنين پيشنهادهايي را مبني بر اينكه اگر قرار است قيمت بليت هواپيما افزايش يابد اين كار بايد در چارچوبي انجام شود كه براي اقشار كم درآمد، كاركنان دولت، دانشجويان و دانش آموزان تخفيفات ويژه اي در قيمت بليت هواپيما توسط شركتهاي هواپيمايي در نظر گرفته شود. تحليل اين مركز از افزايش ۳۵درصدي قيمت بليت هواپيما و ميزان انطباق آن با ماده ۵ قانون برنامه سوم نيز بر اين مبنا مي باشد كه چون اين شركتها خصوصي هستند مي توانند با تصويب دولت اين افزايش را اعمال كنند. مخالف اين تحليل هستيم چرا كه قانون برنامه سوم دقيقا بر عدم افزايش بيش از ۱۰درصدي كالاها در طول سال تاكيد كرده است و افزايش بيش از اين ميزان منوط به تصويب دولت است گرچه در اين خصوص نيز عنوان مي شود كه افزايش ۳۵درصدي قيمت بليت هواپيما بر مبناي مصوبه هيات دولت بوده است و اكنون نيز اين افزايش ۳۵درصدي اعمال مي شود.
* آيا اين افزايش قيمت توسط شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران كه دولتي مي باشد نيز اعمال خواهد شد؟
- گرچه از مجموع شركتهاي هواپيمايي فقط هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران دولتي بوده و بقيه ايرلاين ها خصوصي هستند اما افزايش ۳۵درصدي قيمت بليت هواپيما توسط همه شركتها و حتي شركتهاي دولتي نيز اعمال خواهد شد. شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي نيز در جلسات كميسيون عمران عنوان مي كرد كه در حال ضرردهي است و يا بايد يارانه لازم پرداخت شود و يا دولت كمك مالي لازم را پرداخت كند كه نيازمند مصوبه مجلس مي باشد. يا اين كه بايد افزايش قيمت بليت هواپيما را شاهد باشيم. همچنين امكان پرداخت يارانه و يا كمكهاي مالي از طريق مجلس نيز در شرايط كنوني وجود ندارد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۹۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۷۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۵۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۷۴

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |