چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۱۰ - Sep 29, 2004
در حضور شهردار ، رئيس و اعضاي شوراي شهر تهران برگزار شد
مانور امداد و نجات هوايي در روز آتش نشاني
002274.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
گروه شهري: دكتر احمدي نژاد شهردار تهران در جريان مانور آتش نشاني و امداد و نجات كه به مناسبت روز آتش نشاني در تهران برگزار شد، گفت: وجود يك سازمان آتش نشاني روزآمد، پرتحرك و قوي ضروري است تا بتواند پيامدهاي حوادث ناشي از آتش سوزي را به حداقل ممكن كاهش دهد. در اين مراسم كه برخي از اعضاي شوراي شهر و خانواده هاي شهداي سازمان آتش نشاني حضور داشتند، شهردار ضمن تجليل از خدمات سازمان آتش نشاني، گفت: بايد به نقطه اي برسيم كه مأموران ما در كمترين زمان ممكن به محل حادثه برسند و با پيشرفته ترين تجهيزات، خسارات مادي و جاني را به حداقل ممكن برسانند.
وي ابراز اميدواري كرد كه ظرف ۴-۵ سال آينده اين امر تحقق يابد. به گزارش خبرنگار ما دكتر احمدي نژاد با اشاره به نخستين كاربرد ناوگان هوايي در عمليات امداد و نجات در جريان مانور ديروز گفت: در حال حاضر ۱۲۰ پايگاه امداد و نجات در سطح تهران در حال راه اندازي است و باتوجه به وضعيت ترافيكي شهر تهران بايد اين امكانات را گسترش دهيم. وي خبر داد كه علاوه بر دو فروند هلي كوپتر موجود، در آينده نزديك، دو فروند ديگر، به سازمان آتش نشاني تحويل خواهد شد. وي توضيح داد كه اين هلي كوپترها به طور استيجاري به كار گرفته شده است كه هم براي شهرداري مقرون به صرفه مي باشد و هم به نفع شهروندان است.
در پايان اين مراسم، مهندس چمران رئيس شوراي شهر تهران ضمن تجليل از خدمات و فداكاري سازمان آتش نشاني، لوح تقدير و هدايايي را كه به مناسبت روز آتش نشاني تهيه شده بود به كاركنان برگزيده اين سازمان اهدا نمود.

بررسي دلايل گراني ميوه در جلسه ديروز شوراي شهر تهران
شهرداري براي ساماندهي ميوه آماده همكاري با وزارت بازرگاني است
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران علل گراني ميوه و راه هاي مقابله با آن بررسي شد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در اين جلسه گفت: درصورتي كه حوزه توليد، تنظيم بازار قيمت گذاري، توزيع و مبارزه با گران فروشي به طور هماهنگ عمل كنند مي توان بسياري از مشكلات را برطرف كرد.
وي گفت: مسوولين وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي هنوز نمي پذيرند كه در زمينه توليد و توزيع ميوه و تره بار مشكل وجود دارد.
به گفته وي رهابودن حوزه توليد عامل گراني در اين زمينه است.وي گفت: شهرداري تهران براي جلوگيري از پيامدهاي مربوط به سرمازدگي سيب و كاهش توليد آن در سال جاري اقدام به پيش خريد ۲۰ هزار تن سيب كرده است تا در زمان مقتضي به ميادين ميوه و تره بار تزريق شود و در اختيار مردم قرار گيرد.وي با تاكيد بر اينكه مسوول تنظيم و سياستگذاري وضعيت بازار وزارت بازرگاني است گفت: اگر همه بپذيريم كه در مقابل مردم مسوول هستيم و بايد پاسخگو باشيم مشكلات رفع خواهد شد.
محمدي زاده افزود: شهرداري رويكرد منفعت طلبانه به ميادين ميوه و تره بار ندارد و آماده ايم علاوه بر ميوه ساير مايحتاج ضروري مردم را نيز عرضه كنيم.
رييس سازمان بازرگاني استان تهران نيز كه به دعوت شوراي شهر در جلسه حضور داشت با ارايه گزارشي در اين باره، سرمازدگي سردرختي ها و كاهش توليد، انفعال تعاوني هاي روستايي و نبود مكانيزم روشن در چرخه توليد و توزيع و نيز افزايش هزينه حمل و نقل را موجب گراني ميوه در سطح كشور دانست.محمدحسن امراللهي با اشاره به كاهش توليد ميوه هاي هسته دار مانند هلو و گيلاس، وضعيت توليد سيب را نيز بحراني دانست و گفت :ازنظر توليدكنندگان در سال جاري ۳۰ درصد كاهش توليد داريم و اين درحالي است كه برخي مسوولين ادعا مي كنند امسال با افزايش ۷ تا ۸ درصدي روبه رو هستيم.
به گفته وي حتي اگر ميزان توليد سيب نسبت به سال گذشته تغييري هم نكرده باشد باز به دليل افزايش جمعيت ميزان مصرف بيشتر از اين حد خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد كه در سال گذشته روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن ميوه وارد ميدان مركزي تهران مي شد درحالي كه امسال اين مقدار در مواردي به ۱۰ تن در روز كاهش يافته بود.
امراللهي با بيان اينكه امسال حدود ۹۰ درصد سردرختي ها را آفت و سرمازده است گفت: اين درحالي است كه به گفته توليدكنندگان و عرضه كنندگان ميوه در سال جاري در رابطه با ميوه هاي هسته اي و تابستاني ۷۰ درصد كاهش توليد وجود دارد.وي گفت: هرچند امسال در توليد صيفي جات ۳۰ درصد افزايش توليد داشته ايم ولي اين محصولات نمي تواند جاي ميوه هاي هسته دار را بگيرد.
وي با انتقاد از شرايط حاكم بر ميدان مركزي ميوه و تره بار تهران گفت: هيچ نظام خاصي در ميدان مركزي ميوه و تره بار وجود ندارد و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در اين ميدان، بازار ميوه را كنترل كرده و هر قيمتي كه خودشان بخواهند روي اجناس مي گذارند و كسي جرات دخالت ندارد.
رييس سازمان بازرگاني استان تهران ضمن انتقاد از برخوردهاي تند و خشونت آميز با ماموران كنترل و نظارت نرخ ميوه و تره بار در ميدان مركزي ميوه و تره بار شهر تهران، گفت: به اين ترتيب،  وضعيت براي حضور اين ماموران و كنترل قانوني نرخ ميوه و تره بار در اين ميدان فراهم نمي باشد.
وي حضور نيروي انتظامي در ميدان مركزي ميوه را براي نظم بخشيدن به امور و كنترل و نظارت بر قيمت ها ضروري دانست و گفت: متاسفانه ما در ايستگاه آخر ايستاده ايم و مغازه داراني را كه ميوه گران به دستشان رسيده و آن را گران مي فروشند جريمه مي كنيم و اين امر ايجاد نارضايتي مي كند.
وي حضور دلالان ميوه در ميدان مركزي را اجتناب ناپذير دانست ولي گفت: قطعا بايد دلالان از مرحله توليد تا عرضه حضور داشته باشند به شرط آن كه نظام مناسبي نظارت و كنترل را بر نحوه كار آنها اعمال كند.
وي افزود: براساس طرحي كه درحال تهيه است درصدد شناسايي ۱۴۰۰ غرفه موجود در ميدان ميوه مركزي هستيم تا  آسان تر بشود آنها را كنترل كرد. در اين طرح استقرار پاسگاه نيروي انتظامي نيز پيش بيني شده است تا در سايه حضور آنها كنترل و نظارت آسان تر انجام شود.
اميررضا واعظي آشتياني نيز گفت: براساس آمارهاي موجود حدود ۳۵ درصد محصولات كشاورزي ضايعات دارد كه با آن مي توان نياز ۲۰ ميليون نفر را تامين كرد.
وي با انتقاد از نبود شيوه هاي مناسب براي توزيع گفت: توزيع ميوه نيازمند يك تدبير مديريتي و بازرگاني است تا در شرايط بحراني همچون سرمازدگي چاره انديشي كند و اجازه سوءاستفاده به فرصت طلبان بازار ميوه ندهد.
دكتر شيباني عضو ديگر شورا نيز نبود نقدينگي را مشكل بازار ميوه دانست و گفت: دولت (به دليل عدم پيش بيني در بودجه) و تعاوني ها نقدينگي لازم براي خريد ميوه از كشاورز را ندارند و واسطه ها و دلالان نيز با استفاده از اين فرصت، بازار ميوه را به دست مي گيرند.مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر نيز با انتقاد از عدم كنترل و نظارت دستگاه هاي ذي ربط درخصوص وضعيت گراني و نيز بي ثباتي قيمت مايحتاج عمومي با اشاره به اظهارات رييس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: در همه جلسات مسوولان از مشكلات خود مي گويند ولي بگويند كه مردم چه بايد بكنند و چه موقع مشكلات مربوط به گراني ميوه تمام مي شود؟از سوي ديگر رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: فعاليت سازمان بازرگاني استان تهران درخصوص توزيع ميوه درحد يك ستاد مبارزه با گراني تنزل كرده است.
دكتر نادر شريعتمداري افزود: نقش تشكيلات بازرگاني هدايت و ساماندهي بازار است و بايد فعاليت ها و برنامه هايي در همين سطح داشته باشد.مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر نيز خاطرنشان كرد كه شورا و شهرداري آماده است درحد توان با مسوولان ذي ربط براي رفع مشكلات موجود و جلوگيري از افزايش قيمت ها همكاري كند.
دكتر حسن زياري رييس كميسيون توسعه و عمران نيز گفت: متوليان مربوط در اين زمينه هنوز سردرگم هستند و سالهاست نتوانسته اند كاري انجام دهند و وقتي در آمارها توليد سيب زميني را هم جزو ميوه و صيفي جات اشتباه مي گيرند از اينها انتظار بيشتري نمي توان داشت.منظر خير حبيب اللهي عضو ديگر شوراي شهر نيز گفت: آيا همه اينها تصادفي است كه الان موز ارزان ترين ميوه شده است.
وي گفت: قبل از انقلاب و در زمان طاغوت طوري برنامه ريزي كرده بودند كه كشاورزان بايد ميوه را به تعاوني ها بفروشند و تعاوني ها هم نمي خريدند و در نهايت ميوه ها خراب مي شد تا ميوه از اسرائيل وارد كنند.گفتني است در نود و هفتمين جلسه علني شوراي شهر بررسي طرح احداث پارك هاي مادر توسط شهرداري مطرح ولي به دليل كمبود وقت تصميم گيري درباره آن به جلسه بعد موكول شد.در اين جلسه همچنين لايحه اصلاحيه اساسنامه سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران مطرح شد،ولي با اعلام شهرداري مبني بر اينكه طرح اصلاح ساختاري خود را در دست تهيه دارد مقرر گرديد كه اين لايحه پس گرفته شود.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
صادرات ميوه بايد هماهنگ با نياز داخلي باشد
002262.jpg
گروه شهري: هدف از احداث ميادين ميوه و تره بار در سطح شهر تهران توسط شهرداري، ايجاد تعادل در قيمت اين اقلام و كمك به حفظ قدرت خريد خانوارهاي كم درآمد و اقشار آسيب پذير جامعه بود. اكنون با سپري شدن بيش از يك دهه از احداث اين ميادين، بسته به نوع عملكرد و فعاليت غرفه ها، نقاط ضعف و قوت اين مراكز مورد بحث كارشناسان مي باشد.
از انتقادهاي مطرح در مورد ميادين ميوه و تره بار، عرضه ميوه و تره بار با كيفيت نازل و همچنين رفتار نامناسب بعضي از غرفه داران با خريداران است. بعضي شبهات مبني بر عرضه پنهاني ميوه مرغوب با بهاي گران تر در برخي غرفه ها نيز وجود داشته است، با اين همه، هنوز تفاوت قيمت ميوه و تره  بار در ميادين شهرداري تهران در مقايسه با بهاي اين اقلام در سطح شهر و ميوه فروشي ها بسيار زياد است و به همين دليل، استقبال وسيع مردم از اين مراكز همچنان ادامه دارد و مي توان گفت كه ميادين ميوه و تره بار تهران با همه قوت و ضعف آنها، يكي از نمادهاي مهم عدالت اجتماعي محسوب مي شوند و توقع مردم نيز همين است كه روند عرضه ميوه و تره بار با نرخ مناسب در اين مراكز براي حفظ قدرت خريد مردم كم درآمد، برقرار بماند.
به گزارش خبرنگار همشهري، در پي اظهارات امراللهي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران مبني بر نبود هماهنگي در توليد، توزيع، آمار، اطلاعات و حتي سياستگذاري ها در زمينه ميوه وتره بار، معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد كه شهرداري تهران براي ساماندهي توزيع ميوه آماده همكاري با وزارت بازرگاني است. محمدي زاده ضمن انتقاد از برخي سياست هاي صادراتي ميوه به ويژه صادرات سيب كه مغاير با نيازسنجي داخلي است، گفت: مشكل روزافزون كمبود سيب بخصوص طي ماههاي آينده مورد توجه مسئولان مربوطه در وزارت بازرگاني و وزارت جهاد كشاورزي قرار نگرفته است. وي تصريح كرد كه بهتر است در مورد صادرات ميوه، واقع بيني بيشتري اعمال گردد.محمدي زاده با اشاره به تاثير منفي فعاليت شبكه هاي دلالي در ميادين بر قيمت ميوه و تره بار گفت: اگر وزارت بازرگاني توان حذف شبكه هاي دلالي از اين مراكز را دارد، ما آ ماده ايم حتي غرفه هاي ميوه و تره بار شهرداري را نيز به وزارت بازرگاني واگذار كنيم.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به اين نكته كه ۴۰درصد ميوه تهران توسط ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران توزيع مي شود، خاطرنشان كرد: فروشندگان ميوه وتره بار در ميادين شهرداري تهران ۳ تا ۵ برابر بيشتر از مغازه هاي سطح شهر تهران ميوه مي فروشند.

ديدار عضو شوراي شهر تهران با شهروندان منطقه ۱۷
گروه شهري : به گزارش روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران، در پي ديدارهاي دوره اي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران با شهروندان مناطق، امروز مهندس اميررضا واعظي آشتياني خزانه دار و عضو هيات رييسه شوراي شهر با شهروندان منطقه ۱۷ از ساعت ۳۰/۸ الي ۳۰/۱۲ ديدار خواهد داشت.شهروندان منطقه ۱۷ مي توانند جهت ثبت نام و ديدار با عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري اين منطقه مراجعه كنند.

بعد از ظهر نهم و دهم مهر ماه اتوبوس برقي تعطيل است
گروه شهري: به علت آذين بندي خيابان ۱۷ شهريور و افزايش بار ترافيكي، تردد اتوبوس هاي برقي در بعد از ظهر روزهاي نهم و دهم مهر ماه (۱۴ و ۱۵ شعبان) در اين مسير تعطيل است. شهروندان مي توانند براي رفت و آمد از مسيرهاي همجوار استفاده كنند. روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني همچنين استفاده رايگان شهروندان از اتوبوس هاي اين شركت در روزهاي ۱۴ و ۱۵ مهرماه را يك سهو خبري دانسته و آن را تكذيب كرده است.

مكان يابي انبارهاي نفت
002265.jpg
گروه شهري: فعاليت هاي مربوط به مكان يابي به منظور انتقال انبارهاي نفت از تهران توسط شركت ملي پالايش و پخش در دست مطالعه است. روابط عمومي مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در يك خبر كوتاه، همچنين توضيح داده است، كه خبري مبني بر اينكه نشت نفت از انبار نفت شهرستان ري يكي از علت هاي وقوع حادثه مهم زيست  محيطي در روستاي اسماعيل آباد بوده،  از قول رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، عنوان نشده و وي در گفت وگو با «ايسنا» تنها موضوع ضرورت تسريع در انتقال انبارهاي نفت شمال غرب و شرق تهران به خارج از نواحي مسكوني به منظور پيشگيري از بروز حوادث مطرح گرديده است.

ضوابط مربوط به نماهاي ساختماني
002271.jpg
گروه شهري: رواج نماي شيشه اي در ساختمان هاي شهر تهران در يك دهه اخير، واكنش هاي گوناگوني را برانگيخت. اينك در تازه ترين اظهار نظر، ناصر رزق خواه نايب رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران هشدار داده است كه اغلب شيشه هايي كه به عنوان نما در ساختمان هاي بلند شهر تهران مورد استفاده قرار مي گيرد، تك جداره بوده و فاقد ايمني لازم مي باشد. وي همچنين خاطرنشان كرده است كه احداث اين قبيل بناها با نماي شيشه اي هيچگونه همخواني با معماري ملي و اسلامي ما ندارد و به دليل همين ناهمگوني در جوار بناهايي با نماهاي آجري و سنگي، چشم اندازهاي شهري بيشتر چشم آزار شده اند.

پيش سند، تبليغات واهي پيش فروش ساختمان
را متوقف كرد
002268.jpg
صدور پيش  سند ساختمان  در انجام معاملات  ملكي  از فساد اقتصادي  معاملات املاك  و واحدهاي  مسكوني  جلوگيري  مي كند.قلي  خسروي  در گفتگو با ايرنا   افزود: در گذشته  بسياري  افراد از طرق  مختلف  اقدام  به  كلاهبرداري  درانجام  معاملات  واحدهاي  مسكوني  مي كردند كه  صدور پيش  سند از ادامه  فعاليت غيرقانوني  آنان  جلوگيري  مي كند. وي  با اشاره  به  اين كه  فعاليت  اتحاديه  املاك  متفاوت  با ديگر اتحاديه ها است ، گفت : اتحاديه  املاك ، اتحاديه  قانونمندي است  و قانون  صدور پيش سند دست  مسئولان  بنگاه ها را براي  اجراي  قوانين  ملكي  بازتر كرده  است .

توضيح و تصحيح
در صفحه ۲۲ همشهري ديروز (ضميمه ايرانشهر) به دليل كم دقتي و سهوي كه غيرقابل توجيه مي نمايد، پسوند دائمي و استوار «فارس» براي خليج هميشه فارس از قلم افتاد و پسوند جعلي و نادرست ديگري به جاي آن چاپ شد. ضمن عذرخواهي، از خوانندگان محترم همشهري دعوت مي كنيم، گزارش ويژه همشهري درباره زيبايي هاي خليج فارس را هفته آينده در ضميمه ايرانشهر بخوانند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |