فورد جاگوار را از فرمول يك بيرون مي كشد
معاون رئيس شركت فورد،ريچارد پري جونز در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد: «تمام تلاش ما اين است كه فصل ۲۰۰۴ را به پايان برسانيم و آينده تجارت فرمول يك را تحت يك مالكيت جديد بيمه كنيم.» او همچنين اعلام كرد كه چند شركت براي خريد تيم آنها اعلام آمادگي كرده اند، كه در اين ميان شريك فعلي آنها يعني جاگوار بسيار علاقه مند به خريد اين تيم است. اما فروش اين تيم هنوز قطعي نشده است. جونز فروش نرفتن تيم را برابر مواجه شدن با يك سناريوي اجباري ناخوشايند مي داند اما اميدوار است اين اتفاق نيفتد. اما بيشتر از مسئولان فورد شريك انگليسي آنها يعني جاگوار از اين اتفاق ناخرسند است. جاگوار در سال ۲۰۰۰ كه تيم استوارت را خريد، توانست به عنوان شريك فورد وارد مسابقات فرمول يك شود. جاگوار در اين چهار سال موقعيت متزلزلي داشته و حتي يك بار هم به قهرماني يك مسابقه بزرگ دست نيافته است.
محصولات هيوندايي در ايران
در يكي دو سال اخير صنعت خودروسازي ايران دچار تحولاتي شده است. رنو و پژو سيتروئن، فولكس واگن و هيوندايي برنامه ريزي هاي بلندمدتي بر روي بازار ايران انجام داده اند. ب ام و توانسته است به عنوان اولين خودروساز خارجي در ۱۰ سال گذشته صادرات محصولات خود را به ايران نهايي كند اما هيوندايي از همه اين شركت ها زودتر دست به كار شده است. يكي از سخنگويان شركت كرمان موتور كه نماينده انحصاري شركت هيوندايي در ايران است، چندي پيش اعلام كرد كه اولين سفارش هاي اين شركت به مشتريان تحويل داده شد. اين سفارش مدل ورنا بود كه همگي آنها در شركت كرمان موتور ساخته شده اند. در همين حال جانه ون جو مدير هيوندايي در ايران اعلام كرده است ميزان توليدات هيوندايي در ايران ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار عدد است كه قرار است اين رقم به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد.
كرمان موتور پيش از اين با دوو همكاري داشت كه با خريد دوو توسط جنرال موتورز آمريكا اين همكاري پايان يافت. كرمان موتور همچنين با شركت فولكس واگن آلمان قرارداد ساخت محصولاتي را به امضا رسانده است.
توليد بهترين پژو ۲۰۶ دنيا در ايران
ايران در ميان پنج كشوري كه پژو ۲۰۶ توليد مي كنند با كيفيت ترين محصول را توليد مي كند. مدير بخش كنترل كيفيت گروه خودروسازي ايران خودرو، مهندس غلامرضا حاجي خاني، در مورد نحوه ارزشگذاري اين خودرو چنين اعلام كرد: «ارزشگذاري كيفيت اين محصول با استفاده از معيارهاي بين المللي ارزش گذاري IQF انجام شده است كه براساس همين ارزشگذاري پژو ۲۰۶ توليد شده در ايران در ميان محصولات توليدي در پنج كشور توليدكننده ۲۰۶ از بالاترين كيفيت برخوردار است. اين شيوه ارزشگذاري كه قرار است در مورد تمام محصولات ايران خودرو اعمال شود به «شيوه خودكنترل» معروف است كه يكي از دستاوردهاي مهم پژو فرانسه است.»
علاقه كوبا به تكنولوژي خودروسازي ايران
وزير تجارت و بازرگاني كوبا در جريان ديدار از ايران صنعت خودروسازي ملي ايران را صنعتي پيشرفته و به روز دانست. پدرو لوئيز باردون ـ زامورا هنگام بازديد از خط توليد سمند در مورد اين خودرو گفت كه سمند امكانات ويژه اي دارد و مردم را با سلايق مختلف به خود جلب مي كند. او همچنين از علاقه كشورش براي همكاري در صادرات خودرو و ديگر توليدات صنعتي با ايران خبر داد.
قرار است سمند از اواسط سال ۲۰۰۵ وارد بازار جهاني شود. مصر، سنگال و اوكراين پيش از اين با ايران خودرو براي توليد سمند به توافق رسيده اند.