آلفارومئو ۱۵۸
Alfa Romea 158
اوايل سال جاري ميلادي برخي از خبرنگاران سمج كه به اصطلاح پيراتزي ناميده مي شوند توانستند صحنه هاي بسيار جالب و هيجان انگيزي از يكي از پروژه هاي پنهاني شركت آلفا رومئو ثبت كنند. آنها توانستند از پروژه اي عكس بگيرند كه در آلفارومئو با نام «پروژه كد ۹۳۹» شناخته مي شد. اين خودرو همان خودرويي بود كه در ماه مارس در نمايشگاه اتومبيل ژنو با نام «آلفارومئو ۱۵۸» طي يك مراسم با شكوه به عموم عرضه شد. طراحي و شكل دهي اين خودرو زير نظر گروه طراحي با سابقه جيوگيارو انجام شده است. نمي توان آثار طراحي هاي قدرتمند طراحان ايتاليايي در مدل هاي پيشين بررا ويسكونت را در آن به وضوح مشاهده كرد. اين خودرو كه با هدف جايگزيني مدل آلفارومئو ۱۵۶ ساخته شده در مقايسه با آن داراي تفاوت هاي چشمگيري است. مدل ۱۵۸ آلفارومئو نسبت به مدل ۱۵۶ داراي اندازه هاي بزرگتري است و همچنين كمي در نظر برجسته است، هدف آلفارومئو از ايجاد اين تغييرات رقابت با شركت هاي آلماني ب ام و و مرسدس بنز است. در طراحي قسمت جلو سعي شده است از طراحي «بررا» حداكثر استفاده انجام شده باشد اما برخلاف بررا در آلفارومئو ۱۵۸ چراغ هاي جلو به صورت سه چراغ مجزا در يك قطعه واحد زير يك لنز كربوهيدرات قرار داده شده اند. فضاي شبكه اي جلو تقريباً همانند چيزي است كه در مدل ۱۶۶ آلفارومئو ديده مي شود. كشيده شدن اين دريچه در هر دوسوي خودرو باعث بزرگ شدن ورودي هوا به داخل مي شود. البته علاوه بر دو دريچه كشيده شده به جناحين فضايي مثلث گونه در وسط جلوي ماشين و همچنين دريچه هاي كوچكي در كنار چراغ هاي جلو تعبيه شده اند كه در كنار دريچه هاي زيرين جلوي خودرو نقش مهمي را در هدايت هوا به محيط داخلي سطح موتور خودرو ايفا مي كنند. اما دريچه مثلث گونه را مي توان جزيي از شخصيت ثابت مدل هاي آلفارومئو دانست. اين علامت كه گاه به صورت دريچه ورودي هوا و گاه به صورت علامت هاي سمبليك هميشه در جلوي ماشين به كار گرفته مي شود جزيي از طراحي خارجي آلفارومئو است به گونه اي كه به علامت مشخصه اي براي شناختن خودروهاي آلفارومئو تبديل شده است. يكي ديگر از بخش هاي طراحي خارجي را مي توان درهاي مخفي اين خودرو دانست. در نگاه اول به نظر مي رسد كه اين خودرو در ندارد اما هنگامي كه درهاي آن باز مي شوند، زيبايي خودرو هرچه بيشتر مي شود. دو در تعبيه شده اين خودرو ۲+۲ نفره داراي دو دستگيره كنترل است كه يكي در جلو و يكي در عقب تعبيه شده است تا هم به سرنشينان جلو و هم به سرنشينان عقب امكان باز و بسته كردن در را بدهد. اما جايي كه به نظر اكثر كارشناسان مهم ترين بخش طراحي اين خودرو است قسمت عقب آن است. قسمت عقب اين خودرو به صورت مسحور كننده اي زيبا به نظر مي رسد. اين بار طراحان بيشتر تلاش خود را در عقب ماشين انجام داده اند. اولين نكته اي كه در اين قسمت به ذهن مي رسد طراحي دايره گون و مدور آن است. اين طراحي نسبت به مدل ۱۵۶ بسيار گردتر است علاوه بر آن تعادل قرينه اي اين قسمت هم چشم نوازتر است. چراغ هاي عقب كه همانند چراغ هاي جلو كشيده و باريك هستند علاوه بر قرينه بودن با يكديگر و در جايگاه خروجي (اگزوزها) كه آنها هم به صورت قرينه در مقابل هم زير چراغ ها قرار گرفته اند با چراغ هاي جلو قرينه هستند. در اين طراحي كه بسيار شبيه طراحي قسمت عقب بوئيك بنگال است نكاتي رعايت شده كه براي ورود به بازار آمريكا از سوي تمام رقابت كنندگان اين بخش رعايت مي شود.
آلفارومئو ۱۵۸ بر روي پلت فرمي ساخته شده است كه قبلاً هم در مدل هاي پيش از آن استفاده مي شده منتها در اين جا اين پلت فرم از سوي جي ام و سعاب (Saab) بهينه سازي شده است. اين پلت فرم به پرميوم معروف است كه هم مي تواند در ماشين هايي با نيروي محركه دوچرخي و هم در ماشين هايي با نيروي محركه چهارچرخه مورد استفاد قرار گيرد. طول اين پلت فرم ۲۸۰۵ ميلي متر است. اين اندازه و سايز ۲۱۰ ميلي متر از عدل آلفارومئو ۱۵۶ و ۱۰۵ ميلي متر از مدل ۱۶۶ بيشتر است. اين زيادبودن اندازه پلت فرم به كنترل بيشتر و پايداري بيشتر خودرو كمك شاياني خواهد كرد.
اين ماشين از موتور كاملاً جديد شش سيلندري (V6) بهره مي برد كه توسط جي ام به روز شده است. در حال حاضر مهندسان آلفارومئو به سختي در تلاش هستند تا اين موتور را دوباره سازي كنند كه اولاً قدرت خروجي آن بيشتر شود ثانياً مولفه هاي مشخصه آلفارومئو در آن رعايت شود. آلفارومئو اولين شركتي خواهد بود كه از نسل جديد موتورهاي ۲/۳ و ۸/۳ ليتري شش سيلندر V6 جي ام استفاده خواهد كرد. مدل ۲/۲۱ ليتري منحصراً از سوي جي ام براي آلفارومئو توليد شده است. اين موتورها از رنج هاي متفاوتي در توان و گشتاور برخوردارند به گونه اي كه توان خروجي از ۱۲۰ اسب بخار شروع مي شود و به ۲۷۰ اسب بخار مي رسد. گشتاور هم از ۱۸۰ نيوتن متر شروع و به ۴۴۰ نيوتن متر ختم مي شود. قرار است از اين موتورها در مدل هاي متفاوت آلفارومئو ۱۵۸ استفاده شود. اين خودرو با توجه به تنوع موتورهاي آن در هفت ورژن عرضه مي شود.
طول، ارتفاع و پهناي آلفارومئو ۱۵۸ به ترتيب ۳۳۹۰ ميلي متر (۸/۱۷۲ اينچ)، ۱۲۹۰ ميلي متر (۸/۵۰ اينچ) و ۱۸۹۰ ميلي متر (۴/۷۴ اينچ) است. در مورد صندلي هاي عقب هم بايد گفت كه اين صندلي ها فقط براي دو كودك يا چمدان هاي كوچك مسافري مناسب هستند. رنج قيمتي اين خودرو از ۹۵ هزار دلار شروع و به ۱۱۰ هزار دلار مي رسد.
پورشه باكستر ۲۰۰۵
Porsche Boxter
باكستر يكي از محصولات پرطرفدار پورشه بود كه چند سال پيش توليد شد. اين خودرو علاوه بر ويژگي هاي كلي محصولات پورشه كه نمونه بارز آن طراحي منحصر به فرد «پورشه اي» اين محصولات است داراي ويژگي هاي جالب ديگري هم بود كه از جمله آنها مي توان به طراحي دوست داشتني و از آن دوست داشتني تر قيمت تقريباً پايين آن در قياس با ديگر محصولات پورشه اشاره كرد. امسال هم پورشه دوباره مدل هاي به روزشده اي از باكستر توليد كرده كه قرار است در سال آينده ميلاي به بازار عرضه شوند. اطلاعاتي كه در اين مورد از پورشه در اختيار عموم قرار گرفته بسيار كم است فقط در حدي است كه مي دانيم امسال باكستر در دو مدل «باكستر» و «باكستر اس» عرضه خواهد شد كه باكستر اس مدل اسپورت باكستر است. اين دو مدل نسبت به مدل چند سال پيش از قدرت موتور بيشتري برخوردارند، تغييرات چشمگيري در استايل آنها اعمال شده است، كنترل آنها بسيار راحت تر و مفيدتر است و امكانات ايمني زيادي روي آنها تعبيه شده است. همگي اين خودروها به منظور ايجاد لذت بيشتر رانندگي ساخته خواهند شد و مسئولان پورشه اميدوارند كه اين خودروها سرآمد رده ماشين هاي اسپورت با موتور مياني باشند.
در قسمت طراحي هم پورشه دست به تغييرات زيادي زده كه از ميان آنها مي توان به انتخاب چرخ هاي بزرگتر و كشيده تر كردن دماغه اشاره كرد كه اين دومي رابطه باكستر با سري ۹۱۱ پورشه را بيشتر نمايان مي كند. اما در عين حال به شخصيت مستقل باكستر لطمه اي وارد نمي كند.
در حالي كه حجم ۲/۳ليتري موتورباكستراس و
۷/۲ ليتري باكستر بدون تغيير مانده است افزايش توان چشمگيري را در اين دو خودرو شاهد هستيم. هر دو خودرو از يك موتور شش سليندر مسطح بهره مي برند. در باكستر توان از ۲۲۵ اسب بخار به ۲۴۰ اسب بخار رسيده است و در باكستر اس از ۲۵۸ به ۲۸۰ اسب بخار افزايش يافته است كه اين پرقدرت ترين موتوري است كه در سري باكستر به كارگرفته شده است. به لطف اين موتورهاي پرقدرت سرعت باكستر به مرز ۱۵۹ مايل بر ساعت (۲۵۶ كيلومتر بر ساعت) رسيده و باكستر اس مي تواند با سرعت ۱۶۶ مايل بر ساعت (۲۶۸ كيلومتر بر ساعت) بر سطح جاده ها به پرواز درآيد. باكستر و باكستر اس صفر تا ۶۰ مايل را به ترتيب در ۹/۵ و ۲/۵ ثانيه مي پيمايند. سيستم جعبه دنده در باكستر پنج سرعته دستي و در باكستر اس شش سرعته دستي است كه هر دو سيستم جعبه دنده مي توانند با جعبه دنده تيتپرونيك اتوماتيك تجهيز شوند. اما ويژگي جالبي كه در هر دو مدل به صورت چشمگيري وجود دارد سيستم كنترل و فرمان است كه به خوبي ماشين را در سرعت هاي بسيار بالا تحت كنترل راننده نگه مي دارد.
اين دو ماشين همزمان در ۱۵ ژانويه سال ۲۰۰۵ در آمريكا عرضه خواهند شد. قيمت باكستر ۴۳ هزار و ۸۰۰ دلار و قيمت باكستر اس ۵۳ هزار و ۱۰۰ دلار اعلام شده است.