چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۷ - Oct 6, 2004
ملاك انتخاب و حفظ دوست
و من حكم ابي عبدالله عليه السلام
من غضب عليك من اخوانك ثلاث مرات فلم يقل فيك مكروماً فاعده لنفسك
(تحف العقول صفحه ۳۶۸)
امام جعفر صادق(ع) فرمودند:(اگر زمينه هايي پيش آمد كه) يكي از برادران ديني شما حداقل سه بار خشمناك شد ولي سخنان زشت و ناهنجاري به شما نگفت بايد قدرش را دانسته و او را براي خود حفظ كني.
(انسان طبيعتاً داراي نقاط ضعفي است، يكي از نقاط ضعف او خشم و غضب و نقطه ضعف ديگر سرور و خوشحالي است. دلبستگي به مقام و پول و... ساير نقاط ضعف او هستند كه انسان از اين نقاط دچار لغزش مي شود و ملاك شخصيت واقعي فرد آن است كه در هنگام برخورد با اين مسائل خود را نبازد.در مواقع عادي پرده اي روي باطن انسان افتاده است، اما هنگامي كه انسان خشمگين مي شود، يا به مقام يا مال و ثروتي مي رسد باطن او آشكار مي گردد.)
امروز با حافظ
بنفشه در قدم او نهاد سر به سجود
كنون كه در چمن آمد گل از عدم به وجود
ببوس غبغب ساقي به نغمه ني وعود
بنوش جام صبوحي به ناله دف و چنگ
برگي از تاريخ
جلوگيري از ورود امام خميني به كويت
ششم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۲۳۹ ميلادي (مهر ماه ۶۱۸) «شمس الدين قيس رازي» اديب ايراني و مؤلف «المعجم» كه عمدتاً درباره شعر فارسي است درگذشت. در سال ۱۸۷۱ توماس اديسون اختراع تازه خود، دستگاه عكس متحرك (فيلمبرداري) را به معرض تماشا گذارد. در سال ۱۲۸۵ مجلس شوراي ملي رأي به انتشار روزنامه اختصاصي مجلس جهت چاپ و انتشار مذاكرات و تصميمات و نيز عرايض مردم و خريد يك مطبعه براي آن داد كه از سوم آذر كار انتشار خود را آغاز كرد. اين مجلس يك سال بعد در همين روز متمم قانون اساسي را تصويب كرد. در سال ۱۳۱۴ هجري خورشيدي مجلس شورا بر داوري تركيه براي حل اختلافات مرزي ايران و افغانستان صحه گذارد.در سال ۱۳۳۰ دكتر مصدق به منظور دفاع از حق ايران در شوراي امنيت سازمان ملل، تهران را به مقصد نيويورك ترك كرد. در سال ۱۹۷۳ نيروهاي مصر و سوريه با استفاده از تعطيل «يوم كيپور» اسرائيلي ها به مواضع آنان در شرق آبراه سوئز و بلندي هاي جولان حمله بردند و با اين حمله غافلگيرانه، سربازان مصري كه از عرض آبراه سوئز گذشته بودند، خط دفاعي بتوني «بارلو» را كه اسراييلي ها در زير زمين به صورت تونلي در طول آبراه سوئز به وجود آورده بودند متصرف شدند. درسال ۱۳۵۷ دولت كويت در لحظاتي حساس در يك پاسگاه مرزي از ورود امام خميني كه قصد خارج شدن از عراق را داشت به خاك كويت جلوگيري كرد. در سال ۱۹۸۱ انور سادات رئيس جمهوري وقت مصر كه در مراسم روز ارتش اين كشور در جايگاه ويژه، رژه سربازان را نظاره مي كرد توسط يك سرگرد، يك ستوان، دو درجه دار و دو سرباز كه از صف رژه روندگان خارج شده و با نارنجك و سلاح هاي خودكار به سوي جايگاه حمله برده بودند ترور شد.
اينك برگ امروز: در اين روز در سال ۱۳۵۲ (۳۱ سال پيش) دولت وقت ايران بخش فارسي راديو دولتي انگلستان «بي بي سي» را متهم به خروج از دايره بي طرفي ساخت كه خصلت يك رسانه بايد باشد و نمايندگي اين شبكه را در تهران تعطيل كرد. راديو ـ تلويزيون ها و رسانه هاي دولتي كه به زبان ملل ديگر برنامه دارند، در حقيقت وظايف روابط عمومي دولت متبوع را كه هزينه آنها را تأمين مي كند، انجام مي دهند و زمينه را براي اجراي سياست هاي آن دولت آماده مي سازند و كودكانه است اگر تصور رود بتوانند از چارچوب خط مشي سياسي دولت خود پا فراتر بگذارند و بنا بر تعريف رسانه هاي همگاني، نمي توان نام «رسانه حرفه اي» بر آنها نهاد. اين رسانه ها ادامه دهنده سياست دولت هاي متبوع به طريقي ديگر هستند، و اين واقعيت را دولت وقت ايران بايد مي دانست و در اعلاميه خود واژه «بي طرفي» را به كار نمي برد تا ايجاد شبهه كند كه اين رسانه دولتي «بي طرف» هم مي تواند باشد. اگر دقت شود به وضوح درك خواهد شد كه رسانه هاي دولتي انگلستان هنوز حتي سياست هاي قديمي اين دولت در قبال پاره اي از ممالك را به فراموشي نسپرده اند. نه تنها رسانه هاي دولتي كشورها، بلكه سال هاست كه خبرگزاري هاي اصطلاحاً بين المللي هم تا حدي از دايره بي طرفي خارج شده اند كه بايد در نقل اخبارشان دقت بيشتري كرد تا سوابقي را كه بر خبرها اضافه كرده اند و در حقيقت اعمال نظر آنها ست عيناً مورد استفاده قرار نگيرد. و اينك كه اينترنت كار اطلاع رساني را آسان تر ساخته سعي بر اين بايد باشد كه «اخبار مطلق» از دست اول (رسانه هاي كشور مربوط) اخذ و نقل شود. ده ها سال پيش شوراي عالي فرهنگ كه امور مطبوعات را هم به دست داشت دستورالعملي بر كار ترجمه نوشت كه انتظار است اين مسئله (ترجمه از منابع خارجي و اخبار ترجمه شده، سياست و روش ترجمه اخبار و مطالب مطبوعاتي) در كنفرانس مهمي كه قرار است در اسفندماه براي بررسي مسائل و ضعف هاي رسانه هاي وطن تشكيل شود، مورد توجه قرار گيرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
فرمول طول عمر با كمترين بيماري
مرد جواني از دكتر روزنفلد فرمول طول عمر با كمترين بيماري را پرسيده و اين است پاسخ او: مصرف ميوه و سبزي به حد كافي، خوردن ناني كه از آرد بدون پالايش (با سبوس) تهيه شده باشد، حتي الامكان مصرف پروتئين گياهي به جاي پروتئين حيواني مخصوصاً گوشت قرمز، مصرف روغن زيتون به جاي روغن هاي ديگر، خوردن بادام ،گردو و فندق، خوردن خرما و يا عسل با ناشتايي، كنترل قند، كلسترول و فشار خون و جلوگيري از وزن اضافي، دست كم هر روز ۳۰ دقيقه ورزش سبك، نكشيدن سيگار و مصرف نكردن الكل، در شبانه روز هشت ساعت خواب خوب و خوردن هشت ليوان آب، فرار به هر قيمت از استرس و درگيري هاي غير ضروري، خسته و فرسوده نكردن بدن با كار اضافي، استحمام روزانه، داشتن رختخواب راحت و بالش نرم، پوشيدن كفش راحت (نه تنگ و نه گشاد و متناسب با وضعيت پا)، داشتن صندلي مناسب در محل كار (براي آنان كه كار دفتري دارند)، كار كردن در محلي كه نور كافي دارد و خسته نكردن چشم، عادت ندادن خود به داروي شيميايي مگر برحسب ضرورت و از همه مهمتر رعايت اعتدال در زندگاني، انتخاب همسر متناسب و شغل مطابق ذوق و استعداد و زندگي در جايي كه شرايط محيط زيست خوب رعايت شود.

انجمن شاعران فارسي گوي جهان تشكيل مي شود
نشست خبري نخستين همايش چشم انداز شعر معاصر فارسي صبح ديروز با حضور دبير شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي و نمايندگان رسانه هاي جمعي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست علي اصغر محمدخاني ـ دبير شوراي يادشده ـ با اشاره به برگزاري اين همايش در روزهاي بيست و يكم و بيست و دوم مهرماه خاطرنشان ساخت: اين همايش در سه تالار دانشكده ادبيات دانشگاه تهران به طور همزمان برپا مي شود. وي با اشاره به ارايه ۶۰ مقاله در اين همايش گفت: در دو روز برگزاري شعر معاصر ايران در محورهاي جريان شناسي ،ساختار و زبان شعر معاصر ايران ميزگردها و سخنراني هايي ارايه خواهد شد. در ادامه ابراهيم خداياري ـ معاون شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي ـ در سخناني اظهار داشت: با توجه به اين كه در اين همايش شاعراني از چهار كشور ايران، تاجيكستان، افغانستان و ازبكستان حضور دارند، فرصتي است تا شاعران جوان ما با شاعران جوان اين كشورها آشنا شوند. براي ما خيلي مهم است كه بدانيم بر سر فرزندان رودكي و سوزني سمرقندي چه آمده است.

۳ فيلم ايراني در جشنواره بين المللي توكيو
سه  فيلم  ايراني  در جشنواره  بين المللي  فيلمكس  توكيو پايتخت  ژاپن  شركت  مي كنند.
پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلمكس  از ۲۰ تا ۲۸ ماه  نوامبر آينده  (۳۰آبان  تا ۸ آذر) در توكيو برگزار مي شود.
اوكازاكي  يكي  از مسئولان  اجرايي  جشنواره  فيلمكس  گفت  كه  فيلم هاي  ايراني  «داستان  ناتمام»  به  كارگرداني  حسن  يكتاپناه ، «سگ هاي  ولگرد» ساخته  مرضيه مشكيني  و «لاك  پشتها هم  پرواز مي كنند» به كارگرداني  بهمن  قبادي  در بخش  مسابقه  در اين  جشنواره  شركت  خواهند كرد. در بخش  مسابقه اين  جشنواره  كه  جايزه  نخست  آن يك  ميليون  ين  است ، ۱۰ فيلم از كشورهاي  مختلف  شركت  مي كنند.
اوكازاكي  گفت  كه  در طول  ۹ روز اين  جشنواره  در مجموع  ۳۶ فيلم  از كشورهاي مختلف  به  نمايش  در مي آيد.
«سكوت  ميان  دو انديشه » ساخته  بابك  پيامي ، «لذت  ديوانگي»  به  كارگرداني  هانا مخملباف  و «نفس  عميق » ساخته  پرويز شهبازي  سه  فيلم  ايراني  بودند كه در جشنواره  سال  پيش  فيلمكس  در بخش  مسابقه  شركت  كردند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
يك سال پس از اظهار نظر پوتين درباره عراق
بسياري از روزنامه هاي اروپا با توجه به تشديد اوضاع ناآرام عراق، درستي اظهار نظر يك سال پيش ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه را منعكس كرده و خلاصه اي از اظهارات او كه چنين اوضاعي را پيش بيني كرده بود به چاپ رسانده اند. پوتين پنجم اكتبر ۲۰۰۳ (درست يك سال پيش) در بازگشت از سفر خود به آمريكا در مصاحبه اي گفته بود: «آمريكا در عراق با يك جنگ طولاني، خشن و بي نتيجه در گيراست، نظير وضعيتي كه شوروي در دهه ۱۹۸۰ در افغانستان با آن رو به رو بود. عراق مي تواند به مركزي تازه و يك مغناطيس براي همه عناصر تخريب در آيد و تاكنون نيز شماري از تروريست هاي عضو گروه هاي مختلف وارد عراق شده اند، و اين درحالي است كه عراقي ها نظاميان آمريكايي را نيروي اشغالگر مي نامند و استقرار آمريكا در عراق، نخست بايد مشروعيت بين المللي به خود بگيرد». اين روزنامه ها ضمن اشاره به حملات زميني و هوايي به سامرا، فلوجه و محله هايي از بغداد همچنين نوشته اند: اگر هدف از اين حملات اين باشد كه انتخابات ژانويه، ولو اسماً، در همه نقاط عراق انجام شود، كاري واقع بينانه نيست و دمكراسي را با جنگ و خونريزي نمي توان برقرار كرد. دمكراسي مشروع تنها با خواست قلبي و مشاركت آزادانه مردم بر قرار مي شود. به علاوه، حملات نظامي جاري و تلفات غير نظاميان، كمتر از كارهايي كه صدام حسين براي استقرار نظم به عمل آورد نخواهد بود كه بخاطر آن مي خواهند محاكمه اش كنند. مسئله عراق در وضعيت امروز و شرايط خاص آن، تنها راه حل بين المللي دارد و بايد مجمع عمومي سازمان ملل و يا يك كنفرانس جهاني با حضور همه طرف هاي عراقي درباره اش تصميم بگيرد. رسانه هاي آمريكا كه تاكنون گروه هاي مقاومت عراقي را خرابكاران و تروريست ها مي خواندند تغيير لحن داده و آنان را «مجاهدان» مي گويند.
ماجراي قتل يك ژنرال عراقي در اسارت
روزنامه آمريكايي «دنور پست» در شماره ديروز خود از قتل ژنرال ۵۷ ساله عراقي «عبد الحامد موحوش» به دست چند نظامي آمريكايي، هنگامي كه در اسارت آنان بود پرده برداشت. اين روزنامه نوشته است: ژنرال موحوش كه قبلاً در گارد جمهوري عراق خدمت مي كرد و درجه سرلشكري داشت به اتهام كمك پنهاني به نيروهاي مقاومت دستگير شد و در جريان بازجويي به قتل رسيد. به نوشته اين روزنامه، يك درجه دار آمريكايي با سه همقطار خود كه مأمور آماده كردن اين ژنرال براي اعتراف بودند بر سر او يك كيسه پلاستيكي كشيد و روي زمين غلتانيد و بر سينه اش فشار آورد و باعث مرگ او شد. طبق اين گزارش، براي اين چهار نظامي درخواست مجازات شده است ولي هيچكدام در بازداشت نيستند. اين قتل در پاييز گذشته روي داد.
طراح هواپيماهاي سي ـ ۱۳۰ درگذشت
مهندس «ويليس هاوكينس» طراح هواپيماهاي حمل و نقل سي ـ ۱۳۰ كه پس از ۵۰ سال هنوز مورد استفاده هستند پريشب در ۹۰ سالگي در لس آنجلس درگذشت و فوت او از اخبار اول رسانه ها شد. مهندس هاوكينس در عين حال سازنده موشك پولاريس ويژه زيردريايي ها بوده است. هواپيماهاي سي ـ ۱۳۰ كه به هواپيماي پايه كوتاه (تقريباً چسبيده به زمين) معروفند تنها هواپيماهاي جهان هستند كه با همان طرح اوليه كه مربوط به سال ۱۹۵۴ است همچنان ساخته مي شوند و كهنه شدني نيستند. شصت كشور در حال حاضر از اين هواپيماهاي عمدتاً نظامي استفاده مي كنند. مهندس هاوكينس طراح چند نوع هواپيما از جمله جنگنده هاي پيشرفته بود.

۱۰۰ناشر ايراني در نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت
گروه اجتماعي: پنجاه  و ششمين  دوره  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  آلمان  از ششم  تا دهم اكتبر برابر با ۱۵ تا ۱۹ مهرماه  سالجاري  در شهر فرانكفورت  برگزار مي شود.
بنابراين گزارش گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان و عمر موسي دبيركل اتحاديه عرب امروز اين نمايشگاه را افتتاح مي كنند.
از جمهوري  اسلامي ايران  كه  در بيشتر دوره هاي  نمايشگاه  كتاب فرانكفورت  حضور داشته ، بيش  از يكصد ناشر براي  نخستين  بار در نمايشگاه امسال  شركت  دارند كه  در ضمن  آن جديدترين  كتابهاي  منتشر شده  خود را به نمايش  مي گذارند.
بيش  از ۶ هزار و ۷۰۰ ناشر از ۱۱۰ كشور ديگر جهان  نيز در نمايشگاه  امسال جديدترين  آثار منتشره  خود را در معرض  ديد هزاران  بازديدكننده  قرار خواهند داد.
باني  برگزاري  نمايشگاه  كتاب  فرانكفورت ، اتحاديه  بورس  كتابفروشي هاي آلمان  است  كه  مقر آن در فرانكفورت  مي باشد.
به  ابتكار اين  اتحاديه  پائيز هر سال  نمايشگاه  كتاب  فرانكفورت  برگزارمي شود.
يكي  از برنامه هاي  مهم  اين  نمايشگاه  بخش  اهداي  جايزه  صلح  كتابفروشي آلمان  است . از جمله  برندگان  اين  جايزه  در سالهاي  گذشته  مي توان  به  خانم  آنه  ماري  شيمل  نويسنده  و اسلام  شناس  فقيد آلماني  و نيز آسيه  جبار نويسنده  الجزايري تبار مقيم  فرانسه  اشاره  كرد. همچنين  اتحاديه  شركت هاي  تعاوني  ناشران  ايران  با همكاري  مجمع  ناشران الكترونيك  نيز در اين  نمايشگاه  بين المللي  شركت  خواهد كرد. نمايشگاه  همچنين  هر سال  يك  موضوع  يا ميهمان  ويژه  نيز دارد كه  امسال ميهمان  ويژه  نمايشگاه  كشورهاي  جهان  عرب  هستند و بخش  ويژه اي  براي  معرفي آثار نويسندگان  و انديشمندان  عرب زبان  اختصاص  يافته  و بيش  از ۲۰۰ نويسنده ، هنرمند و شخصيت  سياسي  از جهان  عرب  در اين  نمايشگاه  حضور دارند.
از اين  رو در نمايشگاه  سالجاري  ۲۲ كشور از جهان  عرب  شركت  دارند كه  ۱۲كشور عربي  از قاره  آسيا و ۱۰ كشور ديگر از قاره  آفريقا هستند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
آرزو
آن شب آسمان پر از ابرهاي تيره و روشن بود و ماه قوس كامل داشت. او در نيمه هاي شب مثل شب هاي ديگر مشغول جمع آوري زباله ها از جلوي ساختمان هاي شيك و سر به فلك كشيده بود.با بلند كردن كيسه زباله اي كه جسم تيزي درون آن بود دستمش بريد با غضب رو به آسمان كرد و گفت: «خدايا چي مي شد اگر من هم توي يكي از اين خونه هاي اعيوني به دنيا مي آمدم؟» با پاره شدن دستش كيسه پر از لجن زباله هم پاره شد. واي خدا! ميان لجن ها پر از اسكناس بود! كيسه را برداشت و تك تك اسكناس ها را بيرون كشيد؛ بوي تعفن لجن ها را اصلاً احساس نمي كرد.
بعدها براي زياد كردن اسكناس ها به هر كاري دست زد. ولع ثروتمند شدن هر روز در او بيشتر مي شد، صاحب چند كارخانه و بزرگترين خانه شهر شد. زيباترين دختر شهر را براي ازدواج انتخاب كرد و از او صاحب سه فرزند شد. اما در نيمه راه زندگي وقتي فهميد شريك زندگيش، به خاطر ثروت با او ازدواج كرده و زماني كه بعد از فروش اولين كارخانه اش شنيد كارمندانش به هم مي گفتند ديگر لازم نيست به او احترام بگذاريم و وقتي كه فرزندانش به خاطر يك قطعه زمين به جان هم افتاده بودند تازه بوي تعفن آنچه را يافته بود، احساس كرد.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
جرايم رانندگي متناسب با درآمد
هلسينكي: در كشور فنلاند، نرخ جرايم رانندگي متناسب با درآمد متخلفان تعيين مي شود و نرخ ثابتي ندارد.سال گذشته معاون يكي از بزرگترين بانك هاي كشور فنلاند به جرم رانندگي با سرعت ۱۱۰ كيلومتر در ساعت در جاده اي كه حداكثر سرعت مجاز در آن ۸۰ كيلومتر در ساعت بود، دستگير و موظف به پرداخت ۱۶ روز از حقوق خود به عنوان جريمه شد.در آن زمان، حقوق وي را در سال ۲۰۰۱ مبناي محاسبه قرار دادند و با توجه به اينكه در آن سال، بانك محل كار وي سود زيادي كسب كرده و حقوق وي نيز به ميزان قابل توجهي افزايش يافته بود محكوم به پرداخت ۵۴ هزار يورو جريمه شد.اما معاون بانك به دادگاه تجديدنظر شكايت كرد و ديروز اعلام شد حقوق وي در سال ۲۰۰۲ يعني سال پيش از ارتكاب تخلف بايد مبناي محاسبه قرار گيرد و بر اين اساس تنها بايد ۱۴ هزار يورو جريمه بپردازد.ركورد پرداخت جريمه در فنلاند متعلق به رئيس شركت توليد موادغذايي پروتئيني اين كشور است كه به دليل رانندگي با سرعت غيرمجاز محكوم به پرداخت ۱۷۰ هزار يورو جريمه شد.
يك دقيقه سكوت براي رئيس مافيا
رم: بازيكنان و تماشاگران يك مسابقه فوتبال در يكي از ليگ هاي منطقه اي ايتاليا به دليل مرگ رئيس مافياي منطقه، يك دقيقه سكوت كردند.با توجه به اينكه رئيس مافيا، پسر خاله رئيس يكي از تيم هاي حاضر در اين مسابقه بود، او از داور تقاضاي يك دقيقه سكوت كرد و داور ۱۸ ساله كه از همه جا بي خبر بود درخواست وي را پذيرفت و يك دقيقه سكوت پيش از آغاز بازي اجرا شد.در پي اين واقعه، مطبوعات و مقامات فوتبال كشور ايتاليا به شدت عملكرد رئيس باشگاه را مورد انتقاد قرار داده اند و به طور حتم آنان را مجازات خواهند كرد.
ماليات خشونت عليه زنان
استكهلم: گروهي از نمايندگان مجلس سوئد پيشنهاد داده اند از مردان اين كشور «ماليات خشونت عليه زنان» دريافت شود.با توجه به اينكه هزينه هاي اجتماعي خشونت مردان عليه زنان بسيار سنگين است، پيشنهاد شده از تمام مردان كشور سوئد، ماليات خشونت دريافت شود تا آنان جرأت نكنند همسرانشان را مورد ضرب و شتم قرار دهند.كشور سوئد صاحب بالاترين نرخ ماليات در ميان كشورهاي اتحاديه اروپاست و برابري حقوق زنان و مردان در اين كشور، زبانزد همگان است.
تجمع خروس ها در آپارتمان
آنسونيا (آمريكا): پليس آمريكا كه از وجود موادمخدر در يك آپارتمان مسكوني مطلع شده بود ديروز به اين مكان يورش برد، اما به جاي كشف موادمخدر تعداد زيادي خروس كشف كرد.هنگامي كه مأموران در خانه را شكستند با صحنه عجيبي مواجه شدند چون داخل آپارتمان مملو از خروس هاي بزرگ و كوچك بود.پليس خروس ها را به باغ وحش منتقل كرد و جستجو براي دستگيري صاحبخانه آغاز شد.
فرار با خودرو بدون چرخ
كلورادو: يك قاچاقچي موادمخدر كه قصد گريز از چنگ پليس را داشت به گونه اي جالب به دام پليس افتاد. اين جوان ۲۵ ساله كه ۴ كيلوگرم كوكايين به ارزش ۳۸۰ هزار دلار را در خانه مادر بزرگش جاسازي كرده بود توسط پليس شناسايي شد.از قضا ديروز پليس به صورت تصادفي او را در خيابان شناسايي كرد و قاچاقچي تصميم گرفت با خودرويي كه مقابل يك تعميرگاه متوقف بود پا به فرار بگذارد. به همين دليل وي داخل خودرو پريد و موتور آن را روشن كرد غافل از اينكه، خودرو روي جك بود و چرخ هاي آن باز شده بود.اينگونه شد كه قاچاقچي به راحتي به دام پليس افتاد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه نقاشي نعيمه رزاقي / ۱۴ تا ۲۱ مهر/ زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰/ تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲.
گالري مژده: نمايشگاه نقاشي شمس الدين خلخالي/ سعادت  آباد، خيابان ۱۸ شرقي، پلاك ۹۱/ تلفن: ۸۵۱۱۳۱۸.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي مرتضي دره باغي/ ۱۷ تا ۲۳ مهر/ دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹.
نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي محمد اسكندري/ ۱۵ تا ۲۲ مهر/ خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷/ تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶.
گالري هفت ثمر: نمايشگاه آثار پژوهشي در نورنگاري ناصر وزيري/ ۱۷ تا ۲۹ مهر/ مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳.
نگارخانه ملل: نمايشگاه آثار ثريا رودگريان و سيدحسن نقيبيان/ تا ۱۸ مهر/ پارك منظريه، فرهنگسراي ملل.
نگارخانه نياكان: نمايشگاه آثار نگارگري (مينياتور) بهزاد بزرگي/ خيابان فاطمي، ابتداي جمالزاده، كوي روزبه ، شماره ۱۴/ تلفن: ۶۹۳۴۳۱۸.
نگارخانه خانواده: نمايشگاه نقاشي و كلاژ كودكان به مناسبت روز جهاني كودك/ تا ۱۷ مهر/ نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان/ تلفن: ۷۸۱۹۴۶۸.
نگارخانه خاك: نمايشگاه مرور آثار احمد اسفندياري / تا ۱۵ مهر/ شريعتي، بالاتر از دو راهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا.
گالري سيحون: نمايشگاه جمعي از نقاشان معاصر/ تا ۱۶ مهر/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵.
نگارخانه شيو: هشتمين نمايشگاه سالانه هنري كودكان و نوجوانان/ تا ۱۷ مهر/ خيابان مطهري، مقابل جم، پلاك ۱/۲۲۱/ تلفن: ۸۷۳۰۸۶۴.
آستان حضرت عبدالعظيم: نمايشگاه خوشنويسي با عنوان امام مهدي (عج)/ تا ۱۸ مهر/ آستان حضرت عبدالعظيم، راهروي شمالي، امامزاده طاهر، تالار علم.
نگارخانه تهران: نمايشگاه چيدمان نور آثار هنرمند آلماني ايراني تبار مسعود گراف هاشم پور/ ۱۵ تا ۲۵ مهر/ خيابان قدس، ضلع شرقي دانشگاه تهران.
خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي فريدون اميدي/ ۱۸ تا ۲۳ مهر/ خيابان طالقاني، خيابان موسوي شمالي، باغ هنر/ تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵.
نگارخانه آيه: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا ۱۹ مهر/ خيابان اصلي شهرك اكباتان، روبروي خيابان مخابرات، فرهنگسراي آيه.

گل و گياه
داوودي
002850.jpg
نام علمي: Chrysanthemum Dawn Mist
خانواده: COMPOSITAE
اين واريته از داوودي دائمي به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۱۰۰- ۷۵ سانتي متر است. گلهاي صورتي كم رنگ آن اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. جهت افزايش گلدهي، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك در فصل رشد دوبار قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
«سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران»
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |