چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۷ - Oct 6, 2004
در استان هاي مختلف
قيمت نان از اول آبان ۱۰ تا ۲۵ درصد افزايش مي يابد
«يكي از اهداف برنامه هاي چهارم توسعه حركت به سمت توليد نان صنعتي و افزايش توليد و مصرف اين نان در سبد خانوار است.»
به گزارش (ايسنا)، محسن بهرامي معاون وزير بازرگاني و رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت كالا و خدمات با اعلام اين مطلب در حاشيه شانزدهمين كنفرانس بين المللي آسيابانان (IAOM) افزود: «۸۰ درصد آرد مصرفي مورد نياز كشور در نانوايي هاي سنتي مصرف مي شود كه ضايعات نان اين نانوايي هاي سنتي بالاست و براي كاهش ضايعات نان بايد به سمت توليد نان صنعتي حركت كنيم.»
به گزارش ايسنا، بهرامي ميزان ضايعات گندم از توليد تا مصرف را ۱۵ تا ۳۰ درصد عنوان كرد و افزود: «نانوايان بايد متوجه باشند كه دقت نكردن در توليد نان و افزايش ضايعات به چه ميزان باعث هدر رفت منابع كشور مي شود زيرا اگر ضايعات نان را ۳۰ درصد در نظر بگيريم سالانه يك ميليارد دلار توسط ضايعات نان از بين مي رود.»
بهرامي با بيان اين كه ۸۰ درصد از آرد مورد مصرفي كشور يارانه اي بوده و با قيمت ۷۵ تومان توزيع مي شود، گفت: «سالانه دو هزار ميليارد تومان به يارانه گندم و نان اختصاص مي يابد كه ۷۵ درصد يارانه دولت را تشكيل مي دهد.»
وي در مورد افزايش قيمت نان گفت: «قيمت نان از آبان ماه بين ۱۰ تا ۱۵ درصد و در برخي استان ها تا ۲۵ درصد افزايش خواهد يافت و افزايش بيشتر از ۲۵ درصد غير مجاز است؛ البته اين موضوع مشمول نانوايي هايي كه نان را به قيمت آزاد توزيع مي كنند، نمي شود.»

با حضور گروه هاي تخصصي
پيش نويس قانون پيشگيري و مقابله با سوء مصرف
و قاچاق مواد مخدر روانگردان بررسي شد
002880.jpg
عكس: عليرضا بني علي
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: نشست تخصصي با حضور گروه هاي تخصصي درمان، بازپروري، كاهش آسيب در زمينه بررسي پيش  نويس قانون پيشگيري و مقابله با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر روانگردان روز گذشته برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر علي هاشمي دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ضمن تقسيم حوزه مبارزه با اين معضل به دو طبقه اصلي، اظهار داشت: حوزه كاهش تقاضا و حوزه مقابله با عرضه دو طبقه اصلي اين موضوع هستند كه در عمل حوزه مقابله با عرضه، حوزه كاهش تقاضا را تحت الشعاع خود قرار مي دهد. برقراري توازن و تعادل بين اين دو ضروري است و سازمان ملل متحد نيز رويكرد كاهش تقاضا را به عنوان استراتژي برتر اعلام كرده است.
وي افزود: در شوراي عالي امنيت ملي، معضل مواد مخدر به عنوان تهديد كننده امنيت ملي مطرح شده و اين نشانگر اهميت فوق العاده توجه به اين موضوع است كه اين پديده به اندازه اي نامطلوب است . در چنين وضعيتي شايسته است، كل اركان نظام، حسب مورد عكس العمل مناسب و هوشيارانه اي از خود ارائه دهند و اين عكس العمل چه در حوزه نرم افزاري و چه در قلمرو سخت افزاري ضرورتاً بايد مبتني بر يك استراتژي و منطق علمي و به لحاظ اعتبارات مالي منابع متناسبي با استراتژي مزبور در نظر گرفته شود.
دكتر هاشمي همچنين افزود: شناسايي رسمي اين پديده به عنوان مخل امنيت، وضعيت ممتازي را در سلسله مراتب اولويتهاي اقدامات ملي، به اين معضل مي دهد و با توجه به اين كه هر اقدام در هرحوزه اي اعم از مواد مخدر و غير آن مي بايست در چارچوبي كه قانون اساسي تعيين مي كند به مرحله اجرا درآيد و تدوين راهكارها و استراتژيها و عملياتي كردن آن از طريق تصويب قانون در مراجع قانونگذاري است و در حوزه هايي مانند مواد مخدر به دليل تماس مستقيم با حقوق شهروندان، اهميت تدوين قانون بيشتر آشكار مي شود و چنانچه هرتدبيري در چارچوب قانون اساسي قرار نگيرد، در مقام اجرا، سلايق و علايق شخصي در آن جا مي گيرد.
وي گفت: با توجه به آنچه كه در مندرجات كنوانسيونهاي بين المللي، پيش نويس سياستهاي كلان نظام و ادبيات نظري موجود در چهار حوزه قابل ساماندهي است، حوزه سركوب (برخورد كيفري و قضايي)، حوزه پيشگيري، حوزه درمان، بازپروري و كاهش آسيب و حوزه همكاري بين المللي، متأسفانه قوانين جاري كشور در اين چهار حوزه از نواقص جدي برخوردار است.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اولين نقص قوانين جاري را غلبه حوزه مقابله بر ديگر حوزه ها دانست و گفت: علاوه بر اين نقص، نقص قوانين جاري سكوت در مواردي است كه نيازمند مقررات هستند مانند تطهير پول يا محموله هاي تحت نظارت كه مقرراتي در ارتباط با آنها وضع نشده است، همچنين مي توان به مورد عدم تناسب جرم و مجازات اشاره كرد و يا عدم انطباق مندرجات قانون با موازين بين المللي و حق تجديدنظر در متون بين المللي كه به رسميت شناخته شده ولي در قانون فعلي به امتيازي تبديل شده است.
دكتر هاشمي همچنين افزود: با توجه به وجود نقايص مزبور و با الزام شوراي عالي امنيت ملي، ستاد مبارزه با مواد مخدر با صرف بيش از سه هزار ساعت كار بي وقفه و انجام پژوهشهاي علمي- كاربردي پيش نويس قانون جديد مبارزه با مواد مخدر را با نام جديد قانون پيشگيري و مقابله با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر و روانگردان تهيه كرده كه در اين نشست مورد بررسي قرار مي گيرد.

سرانه خدمات فوريت هاي پزشكي براي هر تهراني روزانه ۱۵ ريال
002874.jpg
گروه اجتماعي: سرانه خدمات فوريت هاي پزشكي براي هر شهروند تهراني روزانه ۱۵ ريال و سالانه ۵۵۸۰ ريال است.
دكتر ميعادفر مدير اورژانس تهران در خصوص وضعيت و مشكلات اورژانس تهران افزود: در حالي كه ايران رتبه اول تلفات ناشي از تصادفات را در دنيا به خود اختصاص داده است، در حال حاضر ۷۰ درصد مجروحين با وسايل نقليه شخصي به بيمارستان ها انتقال پيدا مي كنند.
وي به گزارش سازمان جهاني بهداشت اشاره كرد و گفت: براساس آمار سال ۲۰۰۴ ميلادي به ازاي هر ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در اروپا و آمريكا يك دستگاه آمبولانس وجود دارد.
وي اين رقم را براي تهران يك آمبولانس به ازاي ۱۱۵ هزار نفر عنوان كرد و اظهار داشت: در شرايط كنوني تهران داراي ۴۸ پايگاه امدادي است كه توان امداد رساني آنها به ازاي هر پايگاه ۱۶۶ هزار نفر مي باشد.
ميعادفر گفت: در حال حاضر ۶۹ آمبولانس، ۱۱ موتور آمبولانس، ۵ اتوبوس آمبولانس و يك فروند بالگرد براي امداد هوايي وجود دارد.
مدير اورژانس تهران به اهداف پيش بيني شده در برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و افزود: در برنامه ۵ ساله چهارم توسعه به ازاي هر ۱۲۰ هزار نفر يك پايگاه تعريف شده كه با احتساب پايگاه هاي موجود ۱۵ پايگاه كم داريم.
وي همچنين وجود يك دستگاه آمبولانس به ازاي هر ۷۰ هزار نفر را در برنامه چهارم پيش بيني كرد و گفت: بايد با اين شرايط ۱۴ دستگاه آمبولانس داشته باشيم كه ۴۵ دستگاه آمبولانس جديد بايد به تعداد فعلي اضافه شود.
ميعادفر عدم تناسب پايگاه به جمعيت، عدم تناسب آمبولانس به جمعيت، وضعيت ترافيكي شهر تهران، ناوگان فرسوده اورژانس و توزيع نامناسب بيمارستان ها را از جمله عوامل ناكارآمدي در اورژانس اعلام كرد.

رئيس سازمان بهزيستي:
۳۰ درصد سالمندان با مشكلات اقتصادي مواجه هستند
گروه اجتماعي:سالمندان زير خط فقر در برنامه چهارم توسعه بهزيستي و كميته امداد شناسايي مي شوند و سازمان هاي مختلف موظف به ارائه خدمات و برنامه هاي توانبخشي به اين قشر هستند.
به گزارش خبرنگار ما: دكتر محمدرضا راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي همزمان با روز جهاني سالمند، ضمن اعلام اين مطلب افزود: ۳۰درصد از سالمندان كشور با مشكلات اقتصادي روبه رو هستند و جمعيت ۵/۴ميليون نفري سالمند فعلي كشور تا سال ۲۰۵۰ميلادي به ۲۶ميليون نفر خواهد رسيد كه اين امر در صورت عدم برنامه ريزي هاي لازم، كشور را در آينده نزديك با بحران سالمندي مواجه خواهد كرد.
وي افزود: ۶۲درصد از بيماري هاي قلبي در دوران سالمندي رخ مي دهد و در حال حاضر يك سوم از زنان سالمند كشور از اختلالات عضلاني رنج مي برند، يك ششم مردان و زنان در دوران سالمندي دچار شكستگي لگن مي شوند و نزديك به ۳۰درصد معلوليت ها در دوران سالمندي رخ مي دهد.
وي در ادامه افزود: ۱۲۵مركز نگهداري سالمندان با ظرفيت نگهداري ۱۲هزار سالمند در حال حاضر مشغول به ارائه خدمات سالمندان هستند و براي رسيدگي هر چه بهتر به وضعيت سالمندان بي سرپرست و ناتوان افزايش مراكز نگهداري سالمندان ضروري است.

مشكلات صدور گذرنامه تا پايان مهر برطرف مي شود
مهر: به منظور برطرف كردن مشكلات صدور گذرنامه۲۰دفتر غيردولتي در سطح شهر تهران با پليس همكاري مي كنند و تا پايان مهرماه مشكلات موجود برطرف خواهد شد.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در نوزدهمين جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تهران گفت: استاني مانند تهران با پيچيدگيها و شرايط خاص تحولات اجتماعي دست اندركاران نظم و امنيت اجتماعي را با چالش روبه رو كرده و طبيعي است كه برنامه ريزي را در اين حوزه از لحاظ تخصصي و فني دچار حساسيت خاصي مي كند كه نياز به حمايت همه جانبه در اين زمينه وجود دارد.
سردار طلايي درخصوص مشكلات و چالشهاي موجود نيروي انتظامي افزود: فقدان مشاركت مردمي در فرآيند توليد و نگهداشت نظم و امنيت اجتماعي، نبود سيستم جامع كنترل جمعيت در كشور، پراكندگي جمعيت، كم توجهي به توسعه امنيت اجتماعي هنگامي كه به توسعه كلان پرداخته مي شود، گسترش الگوهاي ارتباط جمعي متناقض با ارزشهاي كشور، جنجالهايي كه در اثر آنها اعتماد مردم به پليس كم مي شود، معضل معتادين و افراد ولگرد در جامعه، وجود برخي تنشهاي سياسي كه هزينه، نيرو و توان پليس را هدر مي دهد و... از جمله مشكلاتي است كه در كلان شهر با آن روبه رو هستيم.

سهم منابع انساني در پيشرفت جامعه ايران ۳۴ درصد است
گروه اجتماعي: سهم منابع انساني در پيشرفت جامعه ايران ۳۴ درصد و در كشورهاي در حال توسعه ۸۰ درصد است.
دكتر عبادي، رئيس سازمان ملي جوانان گفت: راهبرد اصلي نظام و دولت بر اين است كه جوانان سرمايه و فرصت هاي كشور هستند، بنابراين دولت بايد تسهيلگر و برطرف كننده موانع رشد جوانان باشد.
وي افزود: با توجه به اين كه دولت در حال تدوين برنامه هاي توسعه چهارم و عملياتي نمودن چشم انداز ۲۰ ساله ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري در حوزه جوانان است، اين سازمان نيز در حال بررسي اولويت ها با رويكرد جوان محوري و توانمند سازي جوانان است.
وي خاطرنشان كرد: تشكيل شبكه هاي تخصصي يكي از راه هاي فرصت سازي و ظرفيت سازي براي جوانان و كاهش تصدي گري دولت است. علي رغم منابع اختصاص يافته از سوي دولت به مراكز ديني، رضايت جوانان از اين مراكز به علت وجود منابع متكثر و عدم ارزشيابي از اين منابع پايين بوده و موجب رويگرداني آنها از اين حوزه ها شده است.

نمايندگان مجلس دانش آموزي گردهم مي آيند
گروه علمي وفرهنگي :چهارمين  و آخرين  نشست  دوره  ۸۳ - ۸۱ مجلس  دانش آموزي  از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه  در محل  مجلس  شوراي  اسلامي  برگزار مي شود.
به  گزارش  روز سه شنبه  مجلس  دانش آموزي ، نمايندگان  مجلس  دانش آموزي  در اين نشست  در قالب  كميسيون هاي  كاري  آخرين  سند دوره  خود را تحت  عنوان  «بررسي بحران  هويت  ملي  و ديني» تدوين  و به  رأي  مي گذارند.
در اين  نشست  كه  با حضور ۱۵۰ نماينده  دانش آموزان  اين  مجلس  برگزار مي شود، درباره  تصويب  نهايي  منشور ملي  حقوق  دانش آموز بحث  و بررسي  خواهد شد. در اين  نشست  حداد عادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، مرتضي  حاجي  وزير آموزش  و پرورش ، فرمانده  نيروي  انتظامي  و جمعي  از مسئولان  و سفراي  كشورهاي  خارجي حضور خواهند داشت .
با پايان  دوره  جاري  مجلس  دانش آموزي ، انتخابات  دوره  جديد با مشاركت  دانش آموزان  دوره  متوسطه  در سه  مرحله  برگزار خواهد شد. دانش آموزان  ۳۰ مهرماه  جاري  نمايندگان  خود را در شوراهاي  مدارس انتخاب  خواهند كرد و آبان ماه  شوراي  دانش آموزي  مناطق  تشكيل  مي شود. پس  از تشكيل  شوراي  دانش آموزي  مناطق ، انتخابات  مجلس  در آذرماه  براي انتخاب  ۱۵۰ نماينده  صورت  مي گيرد.
نخستين  نشست  سومين  دوره  جديد مجلس  دانش آموزي  اسفندماه  امسال  برگزار خواهد شد.

با اجراي طرحي جديد امور درماني فرهنگيان
در مراكز تخصصي انجام مي شود
گروه علمي فرهنگي :طرح ارجاع بيماران فرهنگي به مراكز تخصصي و ارائه خدمات با كيفيت مطلوب به فرهنگيان به اجرا درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اجراي طرح سنجش سطح سلامت كاركنان، شناسايي سرطان سينه در زنان،  كمك به هزينه هاي درماني زنان سرپرست خانوار و اجراي طرح واكسن هپاتيت بي در ۱۷ درمانگاه و تعميم آن به درمانگاه هاي درجه يك كشور از جمله تسهيلات پيش بيني شده در اين طرح است.
ارجاع بيماران فرهنگي به مراكز تخصصي براي كاهش هزينه، ايجاد تسهيلاتي به بيماران خاص كليوي، پيوند مغز و استخوان، هموفيلي و تقويت كيفي مراكز و تجهيز آنان به وسايل و دستگاه هاي مجهز پزشكي و دندان پزشكي از ديگر برنامه هايي است كه براي فرهنگيان در نظر گرفته شده است.
هم اكنون ۱۲۹ مركز بهداشتي و درماني و يك مركز بيمارستاني در سراسر كشور خدماتي از جمله دندان پزشكي، بخش هاي كلينيكي، پاراكلينيك، بستري و جراحي (با ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفيف نسبت به تعرفه هاي دولتي) چشم پزشكي، داخلي و گوش و حلق و بيني را به فرهنگيان ارائه مي دهند.
تعداد دانش آموزان و كاركنان بيمه شده هم اكنون ۱۵ ميليون و ۷۸۵ هزار و ۵۳۷ نفر است كه از اين تعداد يك ميليون و ۲۲ هزار نفر دانش آموز به صورت رايگان بيمه شده اند.
اين روابط عمومي از پرداخت ۸۰۰ ميليون ريال به زلزله زدگان بم، پوشش بيمه حين مأموريت كاركنان با حق بيمه هر روز يكهزار ريال و پرداخت غرامت فوت و نقص عضو براي هر نفر ۱۰۰
ميليون ريال خبر داده است.

۳۵ درصد آلرژيها به صورت آسم نمايان مي شود
002877.jpg
ايسنا: حساسيت زدايي، درمان ريشه اي عليه آلرژي است و ۳۵ درصد آلرژيها به صورت آسم تظاهر مي كنند.
دكتر مسعود فوق تخصص ايمونولوژي و آلرژي گفت: بروز آلرژي محدوده سني خاصي ندارد و شيوع اين بيماري در كشور ۱۵ درصد است. وي با اشاره به اين كه استفاده از آنتي هيستامين ، كورتون و كلسيم بلوكرها و يا ماسك درمان قطعي نيست، افزود: افراد مبتلا به آلرژي گرده گياهي، بايد روزي چند بار بيني و حلق خود را با سرم فيزيولوژي شست وشو داده تا آلرژنها از راه مخاطي وارد بدن نشوند.
دكتر مسعود توضيح داد: از نظر علمي دو دسته آلرژي وابسته به IgE و غير وابسته به IgE وجود دارد و آلرژي نوعي بيماري مولتي سيستميك است كه به صورت آبريزش بيني، سرفه، آسم ريه، خارش و دردهاي متفاوت در ناحيه كمر و معده و حتي سقط جنين تظاهر مي كند. وي افزود: اگر پدر و مادري هر دو مبتلا به آلرژي باشند ۷۵ درصد،  يكي از والدين ۵۰ درصد و اگر هيچ كدام مبتلا نباشند ۲۵ درصد شانس ابتلاي فرزندان آنها وجود دارد. به گفته اين فوق تخصص ايمونولوژي، سنگ كبدي، وجود انگل در مجاري كبدي و يا اختلالات پلاكتي نيز مي تواند به صورت خارش تظاهر كند و دليل بر وجود آلرژي نيست لذا در صورت بروز هرگونه علائم آلرژي براي ساير بيماريها مراجعه به پزشك ضروريست.

ستاد رسيدگي به آزادي زندانيان تحصيل كرده وجود ندارد
فارس: متأسفانه ستاد خاصي كه براي آزادي زندانيان تحصيل كرده فعاليت كند وجود ندارد و در تنها ستادي كه در زمينه  آزادي زندانيان فعاليت مي كند سعي شده افرادي كه داراي منزلت اجتماعي باشند در اولويت قرار گيرند.
سهراب سليماني رئيس سازمان زندانهاي استان تهران درخصوص زندانيان نخبه و داراي تحصيلات عاليه گفت: تعداد اين افراد زياد نيست اما به طور كلي در سطح زندانهاي استان تهران از افراد بي سواد كه هم اكنون در حال سوادآموزي هستند تا افرادي كه در سطح دكترا تحصيل كرده اند، وجود دارد.
وي افزود: از وجود افراد تحصيل كرده و آموزش به زندانيان يا امورات غيرحساس زندان استفاده مي شود.سازمان زندانها با دو دانشگاه علمي -كاربردي و پيام نور قرارداد بسته است و زندانيان مي توانند در امتحانات رسمي اين دانشگاه ها شركت كرده و ادامه تحصيل بدهند كه در زمينه كلاسهاي آموزشي زندانيان نيز از افراد تحصيل كرده درون زندان استفاده مي شود و اين افراد به عنوان استاد و مربي نسبت به آموزش زندانيان و بالابردن سطح علمي آنها فعاليت هاي خوبي را انجام مي دهند.

زمان ثبت نام آزمون سراسري ۸۴ اعلام شد
ايسنا: زمان ثبت نام آزمونهاي سراسري و كارشناسي ارشد سال ۱۳۸۴ دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور اعلام شد.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر افزود: ثبت نام داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۴ دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور از ۱۶ آذرماه با دريافت دفترچه و فرم ثبت نام آغاز مي شود.
معاون سازمان سنجش همچنين خاطرنشان كرد ثبت نام داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي در سال ۱۳۸۴ نيز از اواخر آبان ماه در سراسر كشور آغاز مي شود.

پايان اعزام ۵۰۰ هزار زائر به عمره مفرده؛ هفته آينده
گروه اجتماعي :معاون سازمان حج و زيارت گفت:  تا اواسط هفته آينده اعزام تمامي ۵۰۰ هزار زائر ثبت نام كرده براي عمره مفرده به پايان مي رسد.
سيدابوالحسن رضوي با بيان اين مطلب گفت: اعزام زائران از ارديبهشت ماه سال جاري با اعزام هفته اي ۱۲ هزار نفر آغاز و امروز پروازها به اوج خود رسيده و با اعزام هفته اي ۲۵ هزار نفر اكثر زائران مشرف شده اند.وي افزود: در مرحله اول ۳۴۰ هزار نفر و در مرحله دوم نيز ۱۵۰ هزار نفر به عمره مفرده اعزام شدند و با در نظر گرفتن سهميه دانش آموزان، دانشجويان، بسيج، خانواده شهدا، سپاه و ... در مجموع ۵۰۰ هزار نفر تا اواسط هفته آينده به عمره اعزام خواهند شد.وي خاطرنشان كرد: افرادي كه در سال ۸۳ براي رفتن به عمره ثبت نام كرده اند سال آينده مي توانند به محض اعلام سازمان حج به كارگزاران مجاز مراجعه و نسبت به اعزام خود اقدام نمايند.
معاون سازمان حج و زيارت تأكيد كرد: تمامي زائران اعزام به عمره مفرده تا قبل از پايان ماه مبارك رمضان به كشور باز خواهند گشت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |