چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۷ - Oct 6, 2004
طرح هاي جديد شهرداري براي
روان سازي ترافيك و كاهش آلودگي هوا
* چراغ راهنمايي ۱۰۰ تقاطع تهران حذف مي شود
* ۳۰۰ دستگاه سنجش آلودگي هوا براي جريمه خودروهاي آلاينده به زودي آغاز به كار مي كند
گروه شهري : شوراي اسلامي شهر تهران، ديروز با تصويب لايحه اي، مساجد، اماكن مقدسه، معابد اقليت هاي مذهبي (مسيحي، زرتشتي و كليمي) و مدارس طلاب علوم ديني را از پرداخت عوارض نوسازي و مالكانه معاف كرد.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين مصوبه، مستغلات احداثي داخل مساجد تا سقف ۱۰ درصد سطح اشغال و حداكثر ۲۰۰ مترمربع مساحت و نيز مستغلات موقوفه وابسته و واقع در خارج از آنها تا سقف ۲۰۰ مترمربع مساحت از پرداخت عوارض مالكانه و نوسازي معاف شدند.
به موجب اين مصوبه، شهرداري تهران معادل عوارض مالكانه و نوسازي ناشي از مصوبه مذكور را براي سال ۸۳ جزو مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه در رديف كمك به اشخاص حقيقي و حقوقي منظور خواهد كرد.
شهردار تهران هنگام بررسي اين لايحه گفت: در ۲۵ سال گذشته تقريبا هيچ توجهي به مساجد نشده و در بودجه هاي عمومي نيز حمايتي از اين اماكن صورت نگرفته است.
دكتر محمود احمدي نژاد افزود: به دليل بي توجهي درحال حاضر برخي از مساجد درحال مخروبه شدن هستند تا جايي كه حتي نمي توانند هزينه هاي جاري خود را تامين كنند.
وي با اشاره به لزوم اعمال برخي بخشودگي ها در ارتباط با مساجد گفت: كمكي كه از ناحيه بخشودگي مساجد از پرداخت عوارض صورت مي گيرد، درواقع كمك غيرمستقيم و به معناي عدم النفع است.
احمدي نژاد همچنين با اشاره به ساخت و احداث برخي مستغلات در مساجد نيز گفت: اين مستغلات براساس اصول شهرسازي بنا مي شود و اين طور نيست كه در يك قطعه زمين بيشتر از اصول شهرسازي ساخت و ساز انجام گيرد.
شهردار تهران افزود: براي معابد اقليت هاي ديني رسمي نيز بايد در چارچوب بخشودگي عوارض عمل شود تا آنها نيز از پرداخت عوارض ساختماني معاف شوند.
حجت الاسلام محمدعلي نظام زاده نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه نيز كه به دعوت شوراي شهر براي ارائه نظرات كارشناسي و رايزني با اعضاي شوراي شهر درخصوص وضعيت مساجد و اماكن مقدسه اسلامي در تهران در اين جلسه حضور داشت گزارشي را در اين زمينه ارايه داد.
وي گفت: احداث و نوسازي اماكن مقدسه و مساجد در كشور باوجود سابقه كهن مذهبي با چالش هايي از سوي دولت روبه روست.
نظام زاده افزود: در دنيا هزينه احداث و نگهداري مساجد از سوي دولت تامين مي شود و دغدغه اي براي تامين هزينه اين اماكن وجود ندارد.
وي با اشاره به قانون نوسازي شهرداري در سال ۴۷ و معافيت مساجد و موقوفات از پرداخت عوارض گفت: با اين وجود پس از تصويب قانون تجميع عوارض، اين مساله به فراموشي سپرده شد و به نظر مي رسد كه ذهن قانونگذار متوجه اين موضوع نبوده است.
وي افزود: هم اكنون تعداد ۱۰۲۰ مسجد و ۲۶۲ تكيه و ۳۰ بقعه متبركه در شهر تهران واقع شده است.
انتقال غيراصولي حادثه ديدگان به اورژانس
از سوي ديگر مدير اورژانس تهران نيز با ارايه گزارشي از وضعيت اين سازمان گفت: ۷۰ درصد حادثه ديدگان با وسايل نقليه شخصي و افراد غيرمتخصص به بيمارستان ها منتقل مي شوند و اين مساله تبعات منفي پزشكي و اجتماعي به دنبال خواهد داشت.
دكتر ميعادفر تاخير اورژانس در انتقال بيماران را يكي از مهمترين مشكلات اورژانس تهران اعلام كرد و عدم تناسب ميان جمعيت و تعداد پايگاه و آمبولانس و نيز ترافيك سنگين، ساختار نامناسب خيابان ها و توزيع نامناسب بيمارستان ها را از علل عمده اين تاخير برشمرد و گفت: درحال حاضر در شهر تهران به ازاي هر ۱۶۶ هزار نفر يك پايگاه اورژانس و به ازاي هر ۱۱۵ هزار نفر يك آمبولانس وجود دارد.
وي افزود: اين درحالي است كه براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني در سال ۲۰۰۴ در اروپا به ازاي هر ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر يك آمبولانس وجود داشته است.
ميعادفر گفت: اورژانس تهران روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ ماموريت انجام مي دهد ولي نياز واقعي ابرشهر تهران حدود ۱۲۰۰ ماموريت است.
مدير اورژانس تهران با بيان اينكه اورژانس در حوزه بهداشت و درمان، خدمات رايگان عرضه مي كند، گفت: اورژانس تنها بخشي است كه نمي توان آن را به بخش خصوصي واگذار كرد.
وي گفت: براساس برنامه چهارم توسعه بايد به ازاي هر ۵۰ هزار نفر يك آمبولانس و به ازاي هر ۸۰ هزار نفر يك پايگاه اورژانس وجود داشته باشد.
رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز با بيان اينكه هم اكنون ۱۶ نقطه كور اورژانسي در تهران وجود دارد گفت: باوجود اين مشكلات در شرايط فعلي امكان خدمات رساني مناسب توسط اورژانس وجود ندارد.
مهندس اميررضا آشتيباني عضو هيات رييسه شوراي شهر نيز با انتقاد از بي توجهي نسبت به واگذاري برخي بيمارستان ها گفت: توزيع نامناسب بيمارستان ها در سطح شهر مشكلات عمده اي را ايجاد كرده، ولي هم اكنون علاوه بر اين مشكلات شاهد فروخته شدن بيمارستان بوعلي به دانشگاه آزاد هستيم و مسؤولان بايد در اين رابطه پاسخگو باشند.
وي افزود: مسؤولان امر براي توجيه اين كار مي گويند درآمد و هزينه اين بيمارستان با يكديگر همخواني ندارد درحالي كه در موضوع خدمات اصلا بحث درآمد معنا پيدا نمي كند و در مسايل بهداشت و درمان جامعه نبايد تنها بحث توجيه اقتصادي مطرح باشد، بلكه مسؤولان بايد در اين زمينه سرمايه گذاري كنند.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز با تاكيد بر لزوم تداوم كاربري بيمارستان بوعلي گفت: تغيير كاربري بيمارستان ها امكان پذير نيست؛ مگر اينكه در كميسيون ماده پنج مطرح شود، ولي نگاه خوشبينانه درمورد واگذاري اين بيمارستان به دانشگاه آزاد اين است كه براي ارايه خدمات بهتر پزشكي اين بيمارستان به دانشگاه آزاد واگذار شده باشد ولي به هرحال بايد تكليف آن مشخص شود.
بوستان هاي مادر
شوراي شهر همچنين طرح احداث و ايجاد پارك هاي مادر توسط شهرداري در نقاط مختلف تهران را تصويب كرد.
براساس اين مصوبه، شهرداري موظف است نسبت به تامين و اختصاص فضاهاي مناسب در پارك هاي موجود به نحوي كه امكان فعاليت ورزشي و تفريحي براي بانوان فراهم باشد اقدام و در طراحي و اجراي بوستان هاي عمومي جديدالاحداث در محدوده جغرافيايي شهر تهران و حريم آن براساس دستورالعمل مربوطه عمل كند.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد:
چراغ راهنمايي صد تقاطع اصلي تهران حذف مي شود
002919.jpg
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: در صورتي كه زمينه اجراي طرح دور برگردان در خيابانها فراهم باشد چراغ راهنمايي همه تقاطع ها حذف مي شود.
حميد بهبهاني در گفت وگو با واحد مركزي خبر با بيان اينكه براساس مطالعات اين معاونت حذف چراغ راهنمايي صد تقاطع تهران در برنامه قرار گرفته است افزود: تاكنون چراغ راهنمايي ۲۰ تقاطع پر ترافيك و مهم شهر حذف شده است و تا پايان امسال چراغ ۲۰ تقاطع مهم ديگر نيز حذف خواهد شد.
وي گفت: اجراي هر دور برگردان در تهران ۶۰ ميليون تومان هزينه دارد در صورتي كه استفاده از روشهاي ديگر براي حذف چراغ يك تقاطع به بيش از ده ميليارد تومان بودجه نياز دارد.
بهبهاني خاطرنشان كرد: قبل از حذف چراغ برخي تقاطع ها بيش از پنج مامور راهنمايي و رانندگي براي كنترل عبور و مرور در آن محل حضور داشتند در صورتي كه بعد از اجراي طرح حتي به يك مامور نياز نيست.
وي در پايان از حذف چراغ راهنمايي تقاطع بزرگراه شهيد چمران با خيابانهاي سئول و يمن خبر داد و گفت: با اين كار شهروندان مسير ۲۰ كيلومتري ميدان توحيد تا ميدان هفتم تير را بدون چراغ طي خواهند كرد.

عكسبرداري از گواهينامه
تا ۲ سال حبس و ۱۲ ميليون ريال جزاي نقدي دارد
002925.jpg
گروه اجتماعي: معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از ارايه تسهيلات ويژه براي ترخيص خودروها و موتورسيكلتهاي توقيفي خبر داد.
بنابراين گزارش، به مناسبت هفته نيروي انتظامي، كليه واحدهاي راهنمايي و رانندگي و پليس راه برابر اعلام واحدهاي راهنمايي و رانندگي استانها، از ۱۵ مهر ماه جاري آماده دريافت مدارك مربوط به ترخيص كليه دارندگان وسايل نقليه اعم از خودرو و موتورسيكلت است كه وسيله آنها به دلايل مختلف انتظامي تا تعيين تكليف بعدي متوقف شده اند.
گفتني است ترخيص وسايط نقليه اي كه به موجب حكم مراجع و مقامات قضايي توقيف شده اند ،صرفاًبرابر دستور مقامات يادشده انجام خواهد شد.
سردار انصاري افزود: بر اساس آيين نامه جديد همچنين هر ۵ سال و با افزايش سن رانندگان، معاينات پزشكي آنها تكرار مي شود. وي با اعلام اين كه طرح مربوط به استفاده اجباري از كمربند و كلاه ايمني تقديم دولت شده است، خاطرنشان كرد: بر اساس اين طرح استفاده از كمربند ايمني در تمامي معابر اعم از برون و درون شهري و براي تمامي سرنشينان خودرو اجباري است. همچنين سيستم جديد شماره گذاري خودرو نيز در آيين نامه مذكور لحاظ شده كه پس از تصويب نهايي اجرا مي شود. معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نيز اعلام كرد: عكسبرداري از گواهينامه و استفاده از آن به جاي اصل، علاوه بر جبران خسارت، ۶ ماه تا دو سال حبس و يا سه تا ۱۲ ميليون ريال جزاي نقدي به همراه دارد.
به گزارش ايسنا بر اساس ماده ۵۳۷ قانون مجازات اسلامي، عكسبرداري از كارت شناسايي، اوراق هويت شخصي و مدارك دولتي و عمومي و ساير مدارك مشابه، بايد ممهور به مهر يا علامتي باشد كه نشان دهد آن مدارك رونوشت يا عكس است، در غير اينصورت عمل فوق جعل محسوب شده و تهيه كنندگان اينگونه مدارك و استفاده كنندگان از آنها بجاي مدرك اصلي علاوه بر جبران خسارت به حبس از شش ماه تا دو سال و يا پرداخت سه تا دوازده ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي شوند. گفتني است اكثر شهروندان از مجازات عكسبرداري گواهينامه بي اطلاع بوده و ناآگاهانه مبادرت به عكسبرداري از كارتهاي شناسايي و گواهينامه مي كنند.

۱۶ هزار متر تابلوي ديواري
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: اكنون حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار مترمربع نمايشگر و تابلوهاي ديواري تبليغاتي در تهران وجود دارد.
محمدي زاده هدف از نصب تابلوهاي تبليغاتي و نمايشگرها را استفاده از فضاي محيطي براي تبليغات تجاري و بازرگاني، اطلاع رساني و آموزش عمراني ذكر كرد.
وي رويكرد شهرداري تهران درخصوص سالم سازي جامعه، دفاع از توليدات داخلي و محدودكردن تبليغات در بخش خارجي را از ديگر اهداف تابلوهاي تبليغاتي دانست.
محمدي زاده با بيان اينكه تابلوهاي تبليغاتي با دقت كنترل مي شود تصريح كرد: از نصب تابلوهاي تبليغاتي كه موجب آزار مردم و جامعه شود و با ارزشهاي نظام مقدس اسلامي سازگار نباشد جلوگيري خواهد شد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران افزود: شهرداري قصد دارد ظرفيت نمايشگرها و تابلوهاي تبليغاتي را در شهر سه تا چهار برابر افزايش دهد.

شهردار منطقه ۴ تهران:
مشاركت و تعامل مديريت شهري با پليس موجب توسعه پايدار مي شود
شهردار منطقه ۴ تهران در جلسه مشترك نيروي انتظامي و مديريت شهري گفت: توسعه پايدار و امنيت شهر و شهروندان، محصول مشاركت و تعامل مديريت شهري با نيروي انتظامي است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۴ مهندس وحيد زارع، ديروز در نشستي با سردار مرتضي طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ و سردار بيژني رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، امنيت و مشاركت شهروندان را ضروري خواند و افزود: نيروي انتظامي در دوره جديد مديريتي توانست با تكيه بر جلب مشاركت هاي مردمي با اعتمادسازي نسبي در ميان مسئولان و شهروندان، هم رضايت را براي شهروندان در پي آورد و هم اينكه با توانمندي، ايثار و از خودگذشتگي توانست با جلب نظر مسئولان طراز اول كشور تجهيزات، امكانات و ابزار لازم در افزايش ضريب احساس امنيت در جامعه را به دست آورد. به گونه اي كه نيروي انتظامي در دوره جديد توانسته است به شعارمحوري مشاركت، امنيت و توسعه پايدار جامه عمل بپوشاند والبته به صورت مطلق، اما دست كم به صورت نسبي به سمت و سوي شعار محوري اهداف عاليه حركت كند.
زارع تصريح كرد: امروزه ثابت شده است كه رابطه مستقيمي بين احساس و امنيت شهروندان با ميزان و دامنه فعاليت هاي گروهي و اجتماعي آنان وجود دارد و مديريت شهري نيز از همين زاويه نيازمند مشاركت عملي شهروندان در تمامي حوزه هاي شهري است و به همين دليل بايد بين دو نهاد شهرداري و نيروي انتظامي، شاهد همكاري فراگير باشيم.وي گفت: امنيت پاركها كه امروزه شاهد آن هستيم و خانواده ها در حال حاضر زمان بيشتري از اوقات فراغت خود را در اين فضاها سپري مي كنند، نتيجه تلاش و همكاري مديريت شهري و نيروي انتظامي است و يقيناً اين تجربه گران سنگ و باارزش را مي توان در ساير حوزه ها نيز دخالت داده و به كار گرفت.
در اين ديدار كه با حضور رؤساي كلانتري هاي منطقه ۴ تهران صورت گرفت، با اهداي لوح تقدير از نيروهاي انتظامي تجليل به عمل آمد.

تاكسي هاي فرسوده ۲ ميليون تومان تسهيلات مي گيرند
002913.jpg
در صورت تصويب شوراي اقتصاد ۲ ميليون تومان تسهيلات براي جايگزيني هر تاكسي فرسوده پرداخت خواهد شد. به گزارش قلم سبز ايران، اين تسهيلات در صورتي ارائه مي شود كه تاكسي فرسوده با تاكسي گازسوز يا دوگانه سوز نو جايگزين شود. پيش بيني شده است اين تسهيلات از سوي شركت ملي نفت پرداخت گردد. شرايط و نحوه پرداخت اين تسهيلات توسط شوراي اقتصاد مشخص خواهد شد.
جايگزيني تاكسي هاي فرسوده با تاكسي هاي دوگانه سوز در راستاي كاهش ميزان مصرف سوخت و همچنين كاهش حجم آلاينده هاي هوا صورت مي گيرد.

سيصد دستگاه سيار سنجش آلودگي هوا براي كنترل خودروهاي آلاينده
002916.jpg
گروه شهري: سيصد دستگاه سيار بخش آلوده زايي خودروها به زودي در تهران آغاز به كار مي كند.
به گزارش خبرنگار ما رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا افزود: اين دستگاه ها توان سنجش دقيق ميزان آلايندگي تمامي خودروها را داشته و امكان شناسايي سريع خودروهاي آلاينده را براي پليس فراهم خواهد كرد. وي افزود: با آغاز به كار اين دستگاه ها پليس از تردد خودروهايي كه ميزان آلايندگي آنها بيشتر از حد مجاز باشد جلوگيري خواهد كرد و اين منع تردد حتي شامل خودروهايي كه داراي برگه ها معاينه فني باشند نيز خواهد شد.

خطر انقراض نسل مرال
002922.jpg
مديركل محيط زيست استان گيلان، نسبت به انقراض نسل مرال وحشي جنگل هاي گيلان به دليل شكار بي رويه هشدار داد.
«دكتر شعبانعلي نظامي» گفت: هر سال در اين ايام كه فصل «جفت گيري» اين حيوان نجيب است، عده اي شكارچي سودجو و ناآگاه اقدام به شكار مرال مي كنند.وي افزود: باتوجه به قطع بي رويه درختان جنگلي، تخريب زيستگاه و شكار غيرمجاز، نسل مرال جنگل هاي گيلان در معرض تهديد قرار گرفته است.
مرال يا گاو كوهي گوزني است با جثه بزرگتر از گوزن زرد كه دست و پاي بلند دارد و موهايش كوتاه، به رنگ خاكستري تيره و در تابستان متمايل به قهوه اي اند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |