پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۳
پيامدهاي اجلاس بانك جهاني و صندوق بين المللي پول
افراد فقير به ستوه آمده اند
004095.jpg
ترجمه: امير بهادري نژاد
گردهمايي سه روزه ۱۸۴ كشور عضو صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در آخرين ساعات يكشنبه شب به پايان رسيد كه در حاشيه اين اجلاس، گردهمايي ۷ كشور صنعتي (گروه ۷) نيز برگزار شد.
در پايان اين گردهمايي مقامات ارشد بانك جهاني و صندوق بين المللي پول از روند ترميم اقتصاد جهاني ابراز رضايت كردند و در عين حال نگراني خود را از بالابودن قيمت نفت ابراز نمودند.
البته برخلاف پيش بيني هاي صورت گرفته، در اين اجلاس هيچ الزامي براي چين جهت ايجاد اصلاحات در واحد پول خود تعيين نشد و همچنين اقدام قابل توجهي براي كاهش ميزان بدهي هاي فقيرترين كشورهاي جهان صورت نگرفت.
به هر حال، براي اولين بار نمايندگان كشور چين در يك جلسه مشترك با حضور روساي بانك مركزي و وزراي اقتصاد ۷ كشور صنعتي انگليس، كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن و آمريكا حضور يافتند.
در سخنراني پاياني اين گردهمايي، جيمز ولفن شوهن، رئيس بانك جهاني از سران كشورها به دليل انجام ندادن تعهداتشان در قبال فقيران انتقاد كرد. وي گفت: در صورت همكاري نكردن سران كشورها و بدون حسن مديريت آنها قادر به ايجاد صلح و امنيت واقعي براي مردم جهان به ويژه فقيران نخواهيم بود. در حال حاضر تمام اقدامات كشورها به حضور در اجلاس ها خلاصه شده كه در نهايت حضور در اين گردهمايي ها بي فايده است چون تصميمات اتخاذ شده عمل نمي شود. در پايان هر اجلاس عنوان مي شود كه ما به اهداف خود دست نيافته ايم به همين دليل اهداف تازه تدوين مي گردد و تا ۵ سال ديگر همه چيز به فراموشي سپرده مي شود.همچنين رودريگوداتو رئيس صندوق بين المللي پول نيز ضمن تاييد صحبت هاي همتاي خود در بانك جهاني گفت: صندوق بايد «نه» گفتن را به كشورهايي كه دچار بحران اقتصادي شده اند، ياد بگيرد البته در برخي مواقع، در صورتيكه اين كشورها با پاسخ منفي صندوق مواجه بشوند آنگاه مجبور خواهند شد سياست هاي اقتصادي بهتري اتخاذ نمايند.
در جريان اين گردهمايي سه روزه، تمام سخنرانان اعتراف كردند اقتصاد جهاني با بيشترين سرعت طي ۳۰ سال اخير در حال رشد است و نرخ رشد ۵درصدي براي سال جاري پيش بيني مي شود.
با اين حال، گران بودن قيمت نفت، كسري هاي سرسام آور در اقتصاد آمريكا و نوسان رشد اقتصادي در اتحاديه اروپا كه مخالف با اصلاحات اقتصادي است، همه را نگران كرده است.
۷ كشور صنعتي جهان اميدوار بودند كه حضور چين در جلسه غيررسمي آنان باعث شود تا پكن براي شناوركردن واحد پول خود كه وابستگي شديدي به دلار دارد ابراز آمادگي نمايد كه چنين اتفاق رخ نداد.
در حال حاضر كشور چين ارزش يوآن را پايين نگاه مي دارد و به همين دليل در زمينه صادرات امتيازات ويژه اي نصيب اين كشور مي گردد. در پايان مذاكره با نمايندگان ۷ كشور صنعتي جهان، لي روگو معاون رئيس بانك مركزي چين گفت: ما بارها اعلام كرده ايم كه بازار ارز را براساس عرضه و تقاضا تنظيم مي كنيم البته نمي دانم كه دستيابي كامل به اين هدف چه مدت به طول خواهد انجاميد.همچنين در اين گردهمايي سه روزه، بحث هاي متعددي در مورد كاهش بدهي هاي كشورهاي فقير جهان انجام شد، اما كشورهايي كه وام هاي كلان پرداخت كرده بودند حاضر به همكاري نشدند.
سخنگوي يكي از آژانس هاي كمك رساني و خيريه در حاشيه اجلاس گفت: فقيران جهان بيش از اين نمي توانند انتظار بكشند و حرف براي آنان، نان و آب نمي شود. در حال حاضر ميليونها نفر در جهان خواهان پايان فقر و بدبختي خود هستند به همين دليل سران كشورهاي جهان بايد اختلافات خود را كنار بگذارند و اقدام سريع انجام بدهند.
گوردون براون، وزير اقتصاد انگليس كه قول داد كشورش ۱۰درصد بدهي هاي كشورهاي فقير به بانك جهاني را بپردازد يادآوري كرد، برنامه ۱۵ ساله مبارزه با فقر كه در سال ۲۰۰۰ توسط جامعه جهاني تدوين شد، در آستانه شكست قرار دارد.وي گفت: بدانيد كه با حرف زدن و عمل نكردن نمي توان به اهداف تعيين شده در برنامه مبارزه با فقر حتي در سال ۲۰۵۰ دست يافت.
گروه ۷ همچنين خواستار كاهش بدهي ۱۲۰ ميليارد دلاري كشور عراق تا پايان سال جاري شد اما ميزان كاهش اين بدهي مشخص نگرديد. فرانسه پيشنهاد كاهش ۵۰درصدي اين بدهي را داد. در حاليكه آمريكا و انگليس خواهان ۹۵درصد كاهش هستند.
مشاركت كشورهاي در حال توسعه
يكي از مواردي كه در اجلاس اخير، نمايندگان كشورهاي در حال توسعه روي آن تاكيد فراوان داشتند، مشاركت بيشتر آنان در تصميم گيري هاي بانك جهاني و صندوق بود.
رودريگو داتو رئيس صندوق در رابطه با اين درخواست گفت: ما در حال يافتن راهكارهايي هستيم تا اينكه تمام اعضاي صندوق در تصميم گيري ها، حق راي داشته باشند. اما متاسفانه در بيشتر كشورهاي در حال توسعه از لحاظ سياسي وفاق وجود ندارد و تا زماني كه اين وفاق سياسي داخل كشورها بوجود نيايد، نمي توان به حضور فعال آنها در تصميم گيري ها اميدوار بود.
سال آينده دوران رياست جيمز ولفنسن به پايان مي رسد، به همين دليل كشورهاي در حال توسعه معتقدند در صورتيكه وي در اين پست ابقاء نشود، فرصت رياست بايد در اختيار ساير كشورها نيز قرار گيرد و اين پست تنها مختص به آمريكا نباشد.
در همين حال وزير اقتصاد كشور آفريقايي مالاوي گفت: بيشتر موضوعات مطرح شده در صندوق مربوط به كشورهاي آفريقايي است و اگر صندوق و بانك جهاني مي خواهند موفق تر باشند بايد نقطه نظرات كشورهاي آفريقايي را بشنوند و آنها را در تصميم گيريهاي خود مشاركت بدهند.
وي همچنين به حضور تنها ۲ نماينده از آفريقا در هيئت مديره ۲۴ نفري صندوق اشاره كرد در حاليكه اروپا صاحب ۹ نماينده مي باشد.
از سوي ديگر كشورهاي در حال توسعه در قالب گروه ۲۴ به شدت از صندوق بين المللي پول و بانك جهاني به دليل محدودكردن مشاركت نمايندگان آنها در تصميم گيري ها انتقاد كردند.در سال ۲۰۰۲ و در جريان يك كنفرانس بين المللي در مكزيك، توافق شده بود تا كشورهاي در حال توسعه مشاركت بيشتري در تصميم گيري هاي صندوق و بانك جهاني داشته باشند اما پس از گذشت ۵/۲ سال، هيچ پيشرفتي در اين زمينه مشاهده نشده است. در بيانيه گروه ۲۴ هشدار داده شده، در صورت افزايش نيافتن سهم مشاركت كشورهاي در حال توسعه اعتبار بانك جهاني و صندوق زير سئوال خواهد رفت.
نماينده كشور مكزيك در گروه ۲۴ مي گويد: در حال حاضر هزينه اصلاح سر در واشنگتن ۳۰ دلار است اما همان اصلاح در كشورهاي در حال توسعه در حدود ۵ دلار هزينه دربر دارد. اما اين موضوع نشان دهنده ۶ برابر بودن توليد ناخالص داخلي آمريكا در مقايسه با توليد ناخالص داخلي كشورهاي در حال توسعه نيست.متاسفانه بانك جهاني و صندوق براساس همين آمار و ارقام، سهميه مناطق مختلف جهان را در راي گيري ها تعيين مي كنند.
مشكلات مبارزه با تروريسم
رئيس بانك جهاني در جريان يكي از سخنراني هاي خود، مبارزه جهاني با تروريسم را خطري براي روند ترميم اقتصاد جهاني دانست.
او معتقد است كه تمركز كشورها براي مبارزه با تروريسم، سرمايه ها را در اين بخش متمركز مي كند و ديگر پولي براي مبارزه با فقر باقي نخواهد ماند. به همين دليل روند ترميم اقتصاد جهاني كند خواهد شد. وي گفت: در حال حاضر نرخ رشد اقتصاد جهاني بسيار مطلوب است اما در مورد آينده نامطمئن هستيم.در حال حاضر تمام كشورها نيرو و بودجه خود را صرف مبارزه با تروريسم كرده اند در شرايطي كه مبارزه با فقر كه به اندازه تروريسم براي جهانيان خطرناك است فراموش شده. ما اگر خواهان ثبات و امنيت در كره زمين هستيم، بايد ابتدا فقر را از بين ببريم.
به پيش بيني كارشناسان بانك جهاني، رشد اقتصاد جهاني در سال ۲۰۰۴ در حدود ۵درصد خواهد بود اما گران بودن نفت و مشكلاتي كه به آن اشاره شد اين رقم را در سال آينده به ۳/۴ درصد كاهش خواهد داد.

اوپك و قيمت نفت
004098.jpg
در اوايل تابستان سال گذشته ميلادي اينگونه به نظر مي رسيد كه اوپك شوك هاي وارد به بازارهاي نفتي (اعتصاب در ونزوئلا، درگيري هاي قومي در نيجريه و حمله به كارگران خارجي در عربستان) را به خوبي هضم كرده است.
اعضاي اوپك در فواصل زماني كوتاه گرد هم مي آمدند و با توجه به شرايط موجود حجم توليد خود را تغيير مي دادند كه همين اقدام باعث شد تا قيمت ها تا حد بسيار زيادي ثابت باقي بماند.
اما يكسال پس از گذشت آن زمان، عوامل متعددي از جمله افزايش تقاضا در آسيا، تداوم ناآرامي هاي عراق و گسترش شايعه در بازارهاي نفتي باعث افزايش بي سابقه قيمت نفت شده و به همين دليل توانايي اوپك در زمينه پشت سرگذاشتن اين بحران به آزمايش گذاشته شده است.
در ماه آگوست، هنگامي كه قيمت نفت هر روز در حال افزايش بود، اعضاي اوپك به مصرف كنندگان اطمينان مي دانند كه در حال تلاش براي كاهش قيمت نفت هستند. اما چون همين اعضا با حداكثر ظرفيت خود مشغول توليد نفت بودند، بازارهاي نفتي توجهي به اظهارات اوپك نكردند. به همين دليل قيمت نفت در نيويورك به نزديكي ۵۰ دلار براي هر بشكه رسيد.
در واقع اين بخشي از همان بحراني است كه اين روزها اوپك با آن مواجه مي باشد. ۱۱ كشور عضو اوپك، سه چهارم ذخاير شناخته شده نفت جهان را در اختيار دارند اما اينگونه به نظر مي رسد كه اين سازمان تاثيرگذاري خود بر قيمت هاي نفت جهان را از دست داده است.
يكي از روساي سابق اوپك در اين رابطه مي گويد: قيمت نفت بدون در نظر گرفتن تصميمات اوپك در حال نوسان است و ديگر اوپك نمي تواند در قيمت گذاري تاثيرگذار باشد.با اين حال، اوپك با حداكثر توان خود در حال تلاش براي كاهش قيمت نفت است، هم اكنون اعضاي آن ۳۰ ميليون بشكه نفت در روز توليد مي كنند كه اين حجم توليد در ۲۵ سال اخير بي سابقه بوده است.
هر گاه كه قيمت در بازارهاي جهاني افزايش مي يابد، عربستان توليد نفت خود را افزايش مي دهد دقيقا همان كاري كه هم اكنون انجام داده و حجم توليد خود رابه۳/۹ ميليون بشكه در روز رسانده است كه بالاترين توليد اين كشور پس از سال ۱۹۸۱ به شمار مي آيد . اين كشور همچنين نفت خود را با قيمت ارزانتري به اروپا و آمريكا مي فروشد.
جالب اينكه وزير نفت عربستان مدعي شده اين كشور هنوز هم ۳/۱ ميليون بشكه در روز مازاد ظرفيت توليد دارد كه در صورت لزوم آن را وارد بازار خواهد كرد.
اين اقدامات عربستان در چند هفته اخير باعث شده تا قيمت نفت از ۴۰/۴۹ دلار براي هر بشكه به ۳۰/۴۴ دلار كاهش يابد با اين حال قيمت نفت در سال جاري به طور متوسط ۳۰ درصد رشد داشته است.
در گذشته آژانس بين المللي انرژي همواره يكي از منتقدين سياست هاي اوپك به شمار مي آيد اما اين آژانس در آخرين گزارش خود از اقدامات اوپك تمجيد كرده است.
با آنكه امسال درآمد هنگفتي نصيب كشورهاي عضو اوپك خواهد شد اما آنها خواستار محدوده قيمتي بين ۲۵ تا ۳۰ دلار براي هر بشكه هستند. تداوم قيمت بالاي نفت در نهايت باعث كاهش تقاضا از سوي مصرف كنندگان خواهد شد و كشورهاي صنعتي به سوي استفاده از انرژي هاي نو گرايش پيدا خواهند كرد.
خطر ديگري كه در شرايط موجود اوپك را تهديد مي كند، نبود شتاب در نزد كشورهاي عضو اين سازمان براي دعوت از سرمايه گذاران خارجي جهت افزايش ظرفيت توليد است. همچنين همواره درپي افزايش قيمت نفت، يك سقوط شديد وجود دارد كه اين موضوع توليدكنندگان را نگران مي كند.
در حقيقت نبود سرمايه گذاري خارجي براي افزايش ظرفيت توليد به يك مساله بحراني تبديل شده و بسياري از كارشناسان معتقدند كه نبود چنين سرمايه گذاري عامل اصلي افزايش قيمت نفت مي باشد.
در حال حاضر ۷ كشور ايران، كويت، امارات، نيجريه، ليبي، الجزاير و قطر با حداكثر ظرفيت مشغول توليد هستند و در صورتي كه سرمايه گذاري كافي در ميادين جديد صورت نپذيرد، آنها قادر به حفظ توليد فعلي خود نخواهند بود.
با آ نكه نيجريه و ليبي درها را براي سرمايه گذاران خارجي گشوده اند اما عربستان هنوز در مورد حضور خارجي ها در صنعت نفت خود مقاومت نشان مي دهد.
به اعتقاد كارشناسان اعضاي اوپك بايد در چنين شرايطي به تدوين سياست هاي بلندمدت خود بپردازند.
در دهه ،۱۹۹۰ هنگامي كه قيمت نفت در حدود ۲۰ دلار براي هر بشكه بود، بسياري از تحليلگران ترديد داشتند كه قيمت اين محصول در دهه بعدي به ۳۰ دلار برسد. به همين دليل بايد از هم اكنون درپي برنامه ريزي براي زماني بود كه قيمت نفت فراتر از ۵۰ دلار برود.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان نفتي، عامل اصلي افزايش قيمت نفت در ماه آگوست، كمبود عرضه نبود بلكه ميزان عرضه بيشتر از ميزان تقاضا بود. آنچه باعث افزايش قيمت نفت شد، بيم تاجران نفت از كافي نبودن ظرفيت مازاد توليد در هنگام وقوع حوادث پيش بيني نشده از جمله وضعيت شركت يوكوس و ناآرامي هاي عراق بود.
البته نبايد كتمان كرد، ميزان تقاضاي جهاني نفت بسيار بيشتر از رقم پيش بيني شده مي باشد. در ابتداي سال جاري ميلادي، آژانس بين المللي انرژي، ميزان تقاضاي جهاني براي نفت در سال جاري را ۶/۷۹ ميليون بشكه در روز اعلام كرده بود اما آخرين گزارش اين آژانس، تقاضا براي نفت را ۲/۸۲ ميليون بشكه در روز اعلام كرده است.
عامل اصلي اين افزايش، رشد اقتصادي چين است كه ۴۰ درصد تقاضاي نفت جهان طي ۷۴ سال اخير متعلق به اين كشور بوده است.سال گذشته، چين پس از آمريكا دومين مصرف كننده نفت در جهان بود و پيش بيني مي شود تا سال ،۲۰۲۵ مصرف نفت چين با دو برابر افزايش نسبت به حال حاضر به ۸/۱۲ ميليون بشكه در روز برسد.
اگر شما شاهد تلاش اوپك براي كاهش قيمت نفت هستيد چندان تعجب نكنيد چون تجربه نشان داده، افزايش قيمت نفت باعث كند شدن نرخ رشد اقتصادي و در نهايت سقوط ناگهاني قيمت اين محصول ميگردد.
در سال ،۱۹۷۹ اوپك ۳۱ ميليون بشكه نفت در روز توليد مي كرد كه سهم عربستان ۱۰ ميليون بشكه بود.در سال ،۱۹۸۵ حجم توليد اوپك به ۱۵ ميليون بشكه كاهش يافت كه در آن زمان سهم عربستان ۳ ميليون بشكه بود.
در اواخر دهه ۱۹۹۰ هم، ركود اقتصادي آسيا باعث كاهش تقاضا و رسيدن قيمت نفت به ۱۰ دلار براي هر بشكه شد.با اين حال، برخي از اعضاي اوپك معتقدند كه در آ ينده، اتفاقات پيش بيني نشده رخ خواهد داد كه اين اتفاقات، قيمت نفت را بالا نگاه خواهد داشت.
به عبارتي ديگر در اوپك هم  اكنون دو عقيده وجود دارد، گروه اول نگران سقوط قيمت نفت هستند اما گروه ديگري معتقدند، قيمت ها بالا باقي خواهد ماند.
خوش شانسي اوپك
افزايش مداوم قيمت نفت طي چند ماه اخير، ثروت هنگفتي را نصيب ۱۱ كشور عضو اوپك كرده است اين ثروت به حدي قابل توجه است كه اعضاي اين سازمان در مورد قيمت نفت ديگر اتفاق نظر ندارند و در حقيقت ميان آنها شكاف بوجود آمده است.
برخي از اعضا مانند عربستان بيم آن را دارند، افزايش قيمت نفت در نهايت منجر به ركود اقتصادي جهاني و در نهايت لطمه وارد شدن به اقتصاد كشورشان بشود. اما برخي ديگر از اعضا مانند نيجريه قصد دارند از اين موقعيت بوجود آمده بيشترين بهره را ببرند و اجازه بدهند قيمت نفت به ۱۰۰ دلار براي هر بشكه برسد. آنها معتقدند براي توسعه يافتن نياز به دريافت چنين پولي را دارند.
تنها سه سال پيش درآمد اوپك از صادرات نفت، ۱۹۵ ميليارد دلار بود. اما سال گذشته اين رقم به ۲۴۰ ميليارد دلار افزايش يافت.
پيش بيني ابتدايي براي درآمد نفتي سال جاري ميلادي، در حدود ۲۸۶ ميليارد دلار بود اما با توجه به افزايش تقاضا، تنش در نيجريه، عربستان و ونزوئلا، اوپك در حال حاضر ۲۸ ميليون بشكه نفت در روز توليد مي كند در حاليكه سقف توليد اين سازمان ۲۶ ميليون بشكه است.
به هر حال درآمد اوپك از صادرات نفت در سال جاري به ۳۲۵ ميليارد دلار خواهد رسيد.
البته شانس در قالب موقعيت جغرافيايي، نقش تعيين كننده اي در وضعيت نفتي جهان دارد. در حقيقت، اين خوش شانسي كشورهاي عضو اوپك است كه روي ۹۰۰ ميليارد بشكه نفت خوابيده اند. در حقيقت اين رقم، ۷۸ درصد كل ذخاير نفتي جهان (۰۴۲/۱ تريليون بشكه) مي باشد.
البته تعادل ذخاير نفتي جهان را كشورهاي غير عضو اوپك از جمله روسيه، نروژ و انگليس حفظ مي كنند.
به هر حال كارشناسان علم جغرافيا معتقدند كه هنوز ۳ تريليون بشكه نفت اكتشاف نشده در جهان وجود دارد. در صورتي كه شركت هاي بزرگ نفتي جهان به اكتشافات خود ادامه دهند و اعضاي اوپك بيش از پيش احساس خوش شانسي خواهند كرد.
اما چه اشكالي دارد كه يك كشور خوش شانس باشد؟
اولاً دلارهاي نفتي اوپك باعث لطمه وارد شدن به اقتصاد بسياري از كشورهاي جهان سوم شده است. انبوه شدن دلارهاي نفتي اوپك در بانك هاي غربي باعث شد تا وام هاي كلاني در اختيار كشورهاي فقير قرار بگيرد كه در حال حاضر اين كشورها بيش از ۳ تريليون دلار بدهي دارند و بعيد است كه تا ابد موفق به تسويه اين بدهي ها باشند. البته برخي از كشورهاي عضو اوپك مانند عربستان پروژه هاي عظيم عمراني را آغاز كردند اما به دليل ناتواني در حوزه مديريت اقتصادي نتوانستند در درازمدت، روند اجرايي اين پروژه ها را حفظ كنند.
برخي از كشورهاي عضو اوپك از ديرباز با چالش هايي چون ناتواني در بودجه نويسي براي درازمدت، كسري بودجه، اصلاحات اقتصادي و رشد جمعيت مواجه بوده اند. همچنين شيوه زندگي برخي از شيخ هاي كشورهاي نفت خيز نشان مي دهد كه آنها نتوانسته اند ثروت نفت را به صورت منطقي در كشورشان هزينه كنند.
البته نه تنها اين كشورها، ثروت نفت را به درستي در كشورشان هزينه نكردند بلكه اقدام مؤثري در كاهش فقر جهاني نيز انجام ندادند.
اوپك طي ۳۰ سال اخير در حدود ۴ميليارد دلار به كشورهاي جهان سوم كمك كرده كه اين قم معادل ۱۰ درصد كمك هايي است كه هر سال كشورهاي صنعتي و ژاپن در اختيار كشورهاي جهان سوم قرار مي دهند.
حالا كه اوپك در پول غوطه ور است مي تواند بخشي از آن را صرف توسعه و كمك به كشورهايي نمايد كه از لحاظ جغرافيايي بسيار بدشانس بوده اند و در مناطقي از جهان قرار گرفته اند كه نه نفت وجود دارد و نه ساير ثروت هاي خدادادي.
منبع: خبرگزاري هاي خارجي

سايه روشن اقتصاد
آمريكا از اعطاي وام بانك جهاني به ايران نگران است
معاون موسسه سياست هاي خاور نزديك در واشنگتن تصريح كرد: اعطاي وام بانك جهاني به ايران زمينه را براي گرفتن وام از ديگر سازمان ها براي هزينه هاي نظامي  فراهم مي كند و اين مسئله اي است كه آمريكا در باره آن نگران است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «پاتريك كلاوسون» گفت: در خصوص نگراني آمريكا از اعطاي وام بانك جهاني به ايران بايد به دو مسئله توجه داشت.
وي افزود: اولا بايد بررسي كرد كه وام بانك جهاني به ايران چقدر اهميت دارد و ثانيا اين كه تا چه اندازه وامي كه بانك جهاني به ايران مي دهد در زمينه هاي مورد نظر بانك جهاني هزينه مي شود.
وي در خصوص مسئله اول گفت: مبلغ وامي كه بانك جهاني به ايران مي دهد، كمتر از سه درصد مبلغ مورد نيازي است كه اين كشور هر ساله از منابع مالي خارجي نياز دارد و از زماني كه در سال ۲۰۰۰ ميلادي وام به ايران از سر گرفته شد، بانك جهاني تنها ۴۳۲ ميليون دلار به ايران وام داد كه سالانه به كمتر از ۱۵۰ ميليون دلار بالغ مي شود.
وي تصريح كرد: وامهايي كه بانك جهاني تاكنون به ايران داده است، به اموري مثل كمك به مردم زلزله زده، پروژه هاي آب و فاضلاب، توسعه شهرسازي، رشد بخش كشاورزي و در كل به مسئله كاهش فقر و افزايش رفاه اقتصادي مردم اختصاص يافته است.
حجم تجارت ايران و كره ۳۰ درصد رشد كرد
در شش ماهه نخست سال جاري حجم تجارت ايران و كره جنوبي به حدود ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار رسيد كه اين ميزان از رشد ۳۰ درصدي نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، سوك يانگ لي قائم مقام انجمن تجارت بين المللي كره جنوبي در سمينار دو روزه تجاري ايران و كره جنوبي اظهار داشت: طي سال ۲۰۰۳ حجم مبادلات تجاري ايران و كره به سه ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار رسيد كه شاهد يك رشد ۴۰ درصدي نسبت به سال قبل آن بود.
وي با بيان اين كه ايران پنجمين كشور تأمين كننده نفت كره است، گفت: كره جنوبي نيز رتبه چهارم در زمينه تأمين كالاهاي موردنياز ايران از جمله برق و الكترونيك، ماشين آلات صنعتي، كشتي سازي فولاد و ساخت تاسيسات را دارد.
وي تأكيد كرد: طي سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ميزان رشد توسعه اقتصادي ايران افزايش چشمگيري يافت و به هفت درصد رسيد و اين نرخ رشد در خاورميانه يكي از بالاترين نرخهاي رشد اقتصادي است و پيش بيني مي شود در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ افزايش يابد.
قائم مقام انجمن تجارت بين المللي كره جنوبي به وجود منابع عظيم نيروي انساني مجرب و متخصص ايران اشاره و عنوان كرد: ايران با دارا بودن رتبه پنجم در زمينه مخازن نفتي و رتبه دوم از لحاظ منابع گاز، در آينده از رشد چشمگيري در حوزه اقتصاد برخوردار خواهد بود.
يانگ لي در پايان ابراز اميدواري كرد كه برگزاري سمينار تجاري ايران و كره به فرصتي براي توسعه سرمايه گذاري در تمامي  زمينه ها تبديل شود.
فولاد مباركه و توليد ۴۳درصد فولاد كشور
فولاد مباركه ۴۳درصد از كل توليد فولاد كشور را تامين مي كند.
محمود اسلاميان رئيس هيات مديره و مديرعامل فولاد مباركه در گزارش عملكرد شش ماهه نخست سال جاري با اعلام اين خبر گفت: در شش ماهه نخست سال جاري تمامي واحدهاي شركت برنامه هاي خود را محقق نموده و حتي در بعضي موارد بيشتر از برنامه توليد داشته اند.
به گفته وي واحد گندله سازي با توليد دو ميليون و ۷۰۰ هزار تن گندله به ميزان يك درصد بيشتر از برنامه توليد داشته است. همچنين واحد احياء مستقيم با توليد يك ميليون و ۹۸۷ هزار تن آهن اسفنجي به ميزان ۳درصد نسبت به برنامه افزايش توليد داشته است و واحد فولادسازي و ريخته گري مداوم با توليد يك ميليون و ۹۳۲ هزار تن ضمن تحقق برنامه هاي خود به ميزان ۱۳درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است و ناحيه نورد سرد نيز با توليد ۳۶۶ هزار تن ورق سرد به ميزان ۲% بيشتر از برنامه توليد داشته است.
اسلاميان توليد ورقهاي قلع اندود را به ميزان ۱۵هزار تن و ورقهاي گالوانيزه را به ميزان ۷۲ هزار تن بيان كرد و گفت: طي سالهاي گذشته حدود ۲۰۰ الي ۲۴۰ هزار تن ورق گالوانيزه وارد كشور مي شد كه با راه اندازي خط گالوانيزه فولاد مباركه طي شش ماه گذشته كمترين مقدار ورق گالوانيزه وارد كشور شده كه نشان دهنده اين موضوع است كه در آينده واردات اين محصول به كشور بطور كلي قطع خواهد شد. وي با اشاره به اينكه توليد ورقهاي گالوانيزه براي كشور ساليانه حدود ۱۰۰ ميليون دلار صرفه جويي ارزي خواهد داشت گفت: خوشبختانه در بحث بهبود كيفيت در همه واحدها روند رو به رشدي داشته ايم. مديرعامل فولاد مباركه با اشاره به ميزان توليد فولاد گفت: فولاد مباركه طي شش ماهه گذشته به تنهايي ۳/۴۳درصد توليد فولاد كشور را بخود اختصاص داده و بعنوان بزرگترين واحد توليدي كشور سهم بزرگي در اقتصاد كشور ايفا نموده است.
تشكيل شوراي عالي فضايي ايران
شوراي عالي فضايي به رياست رئيس جمهور تشكيل و تعامل سازنده سازمان فضايي ايران و دانشگاهها را تسهيل خواهد كرد.
مهندس سيدحسن شفتي معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس سازمان فضايي ايران در نشست فضا و مهندسي ژئوماتيك در جمع دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه با بيان اين مطلب گفت: اگر تحول آموزشي و پژوهشي صورت گرفته در كشور به صورت صحيح مورد بهره برداري قرار گيرد محصولش نصيب كشور خواهد شد و ما بايد حضور بخش هاي علمي كشورمان را در توليد فكر و انديشه پيش بيني كنيم تا آن چيزي كه كشورمان در قرن ۲۱ نياز دارد تامين شود و اگر اين زنجيره ايجاد شود، دانشجو، محقق و استاد با انگيزه بيشتري كارشان را دنبال مي كنند.
وي افزود: دانشگاه هاي ما هر چقدر پژوهش محورتر شوند و پژوهش بر مبناي نيازهاي مردم باشد توانسته ايم علم را به ميان مردم بياوريم و ما سعي مي كنيم با دانشگاه هاي كشور در زمينه  هاي پژوهشي ارتباطات تنگاتنگي داشته باشيم و بايستي جايگاه خود را به عنوان دستگاهي كه متصل به كانون هاي پژوهشي و علمي است تبيين كنيم.

اقتصاد انرژي
حمايت وزير از پروژه خط لوله انتقال گاز ايران- پاكستان - هند
يكي از مقامات رسمي كشور پاكستان حمايت خود را از احداث خطوط انتقال گاز ايران- پاكستان- هند اعلام كرد و اين پروژه را بهترين گزينه از لحاظ اقتصادي دانست.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از آسيا پلاس دكتر حافظ شيخ وزير فدرال خصوصي سازي و سرمايه گذاري هند گفت، با وجود اينكه پروژه مذكور اقتصادي ترين گزينه مي باشد اما هنوز دولت پاكستان در مورد آن تصميم گيري نكرده است.
به اعتقاد وي، واردشدن گاز به منطقه باعث اشتغالزايي و افزايش سرمايه گذاري مي شود.
همچنين اسلام آباد به دليل رشد بخش صنعت و افزايش مصرف داخلي نياز به گاز دارد.
دكتر شيخ در پايان گفت: ايران، كشور برادر ما است و حتي اگر هند مخالف احداث اين خط لوله باشد، اسلام آباد بايد براي برطرف كردن نياز خود به گاز از ايران گاز وارد كند.
قرار است وزراي نفت هند و پاكستان در زمينه كاري انرژي با يكديگر بحث و تبادل نظر كنند.
شارجه به مالكيت خارجي مجوز مي دهد
شارجه به طرحهاي تجاري خارجي، تا ميزان ۱۰۰درصد مجوز مالكيت مي دهد.
به گزارش گلف نيوز، اين كار با هدف ايجاد اشتغال براي شهروندان اماراتي انجام مي شود.
احمد محمدالمدفه، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع شارجه، با اعلام اين خبر گفت: اين طرح، مكمل قانون آينده شركتهاي اماراتي و سرمايه گذاري خارجي بوده است.
عمليات بزرگترين كشتي لوله گذار دنيا در پارس جنوبي
بزرگترين كشتي لوله گذار دنيا، فعاليت خود را در بخش دريايي فازهاي ،۶ ۷ و ۸ طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، از چهارشنبه ۱۵ مهرماه آغاز كرد.
مديرعامل شركت پتروپارس اعلام كرد: اجراي عمليات لوله گذاري در دو خط لوله تعيين شده فازهاي ،۶ ۷ و ۸ پارس جنوبي به عهده شركت هلندي آل سيز گذاشته شده است كه فعاليت خود را براي نخستين بار در آب هاي ايران، از روز چهارشنبه (۱۵ مهر) آغاز خواهد كرد.
وي با اين توضيح كه بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، روزانه ۶ كيلومتر از خطوط لوله اين فازها در دريا نصب خواهد شد، گفت: نصب هر دو خط لوله با كارهاي جانبي اين عمليات مانند اتصال آنها به سكوها، تا ۵/۲ ماه آينده به پايان مي رسد.
به گزارش شانا شركت صدرا به عنوان پيمانكار پروژه لوله گذاري و نصب سكوهاي فازهاي ،۶ ۷ و ۸ پارس جنوبي انتخاب شده بود كه چون بارج لوله گذار نداشت، تصميم گرفته شد تا عمليات لوله گذاري در دريا، با برگزاري مناقصه، به پيمانكاراني با توانمندي قابل قبول واگذار شود.
وي افزود: پروژه لوله گذاري بخش دريايي اين فازها در سه خط تعريف شده است كه اجراي دو خط به شركت بين المللي «آل سيز» داده شد و به دليل تمايل شركت پتروپارس به حضور يك شركت ايراني در اين پروژه به منظور ايجاد ظرفيت هاي بيشتر در شركت هاي داخلي، نصب خط لوله سوم به شركت «صدرا» واگذار شد.
مديرعامل شركت پتروپارس توضيح داد: شركت صدرا از دو سال پيش، براي ساخت يك شناور لوله گذار جديد برنامه ريزي كرده بود كه آماده شد و هم اكنون تجهيزات مورد نياز لوله گذاري، در حال نصب بر روي آن است.
وي، مدت اجراي عمليات لوله گذاري خط سوم را حدود ۹ ماه اعلام كرد و افزود: پيش بيني مي شود با كامل شدن شناور در شركت صدرا، نصب خط لوله سوم با كمترين ديركرد آغاز شود.
مهندس منوچهري انتقال لوله هاي ساخته شده براي فازهاي ،۶ ۷ و ۸ پارس جنوبي را بزرگترين و حجيم ترين حمل و نقل دريايي كشور خواند و افزود: براي ترخيص لوله هاي ساخته شده و انتقال آنها به محل بارگيري، در روزهاي گذشته با مشكل روبرو بوديم كه برطرف شد و انتقال روزانه ۶ كيلومتر لوله از امروز آغاز مي شود.
گاز قطر در امارات
قطر و امارات امروز قراردادي را مبني بر ساخت خط لوله گاز از مسير زير دريا به امضا رساندند.
اين خط لوله نخستين مسير خط لوله اي است كه دو كشور را به يكديگر مرتبط مي كند.
براساس اين قرارداد، شركت انرژي دلفين خط لوله اي زيردريايي را در بين دو كشور احداث مي كند، كه از طريق آن روزانه ۲ ميليارد مترمكعب گاز قطر به امارات متحده عربي منتقل خواهد شد.
شركت نفتي مصر در ليبي
004092.jpg
يك شركت مصري برنده قرارداد ۹۹ ميليون يورويي (۸۱ ميليون دلاري) براي طراحي و ساخت يك خط لوله نفتي در ليبي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، سامح فهمي وزير نفت مصر اعلام كرده است، شركت پتروجت مصر، برنده اين قرارداد است.
يك خط لوله به طول ۷۵۰ كيلومتر با قطر ۳۰ اينچ (۲/۷۶ سانتي متر) است كه مي تواند نفت خام را از ميادين نفتي الفيل در جنوب كشور، به يك پايانه صادرات در درياي مديترانه واقع در غرب طرابلس منتقل كند.
خبرگزاري منا گزارش داد: قرار است اجراي اين طرح در ماه نوامبر آغاز شود و هدف از اجراي آن، افزايش صادرات روزانه نفت ميادين الفيل از سطح فعلي ۲۵ هزار بشكه به ۱۰۰ هزار بشكه است.
با راه اندازي اين طرح، دو هزار فرصت شغلي براي تكنيسين هاي مصري فراهم مي شود.

اقتصاد
ادبيات
اجتماعي
سياست
علم
كتاب
موسيقي
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  علم  |  كتاب  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |