دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۳ - Nov 1, 2004
دعاي روز هفدهم ماه مبارك رمضان
الّلهُمَّ  اهدِني فِيه لِصالِحِ الاَعمالِ واقضِ لي فيهِ الحَوآئِجَ وَالامالَ يا مَن لايَحتاجُ اِلَي التَّفسيرِ وَالسُّؤالِ يا عالِماً بِما في صُدُورِ العالَمينَ صَلٍّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطّاهِرينَ.
اي خدا در اين روز مرا به اعمال صالحه راهنمائي كن و حاجت ها و آرزوهايم را برآورده ساز. اي كسي كه نيازمند به شرح و سئوال بندگان نيستي اي خدائي كه «ناگفته به حاجات» و به سرائر خلق آگاهي درود فرست به محمد و آل اطهار او.
امروز با حافظ
ساقي كجاست گو سبب انتظار چيست
خوشتر ز عيش و صحبت و باغ و بهار چيست
كس را وقوف نيست كه انجام كار چيست
هر وقت خوش كه دست دهد مغتنم شمار
مقررات جشنواره فيلم فجر اعلام شد
مقررات  بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر كه  ۱۲ تا ۲۲ بهمن  در تهران  برگزار مي شود منتشر شد.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، بخش  سينماي  ايران  اين  جشنواره  كه به  منظور عرضه  و معرفي  فيلم هاي  ارزشمند يك  سال  فعاليت  فيلم  سازي  كشور و تشويق  هنرمندان  سينما برگزار مي شود، شامل  ۷ بخش  است .
در بخش  مسابقه  سينمايي  بلند به  آثاري  اجازه  شركت  داده  شده  است  كه  تابهمن  ۱۳۸۳ در تهران  و هم  چنين  در دوره هاي  قبلي  جشنواره  اكران  نشده  باشد.
در بخش  فيلم هاي  كوتاه  داستاني  نيز آثاري  كه  در مدت  زمان  بين  ۳ تا ۱۵دقيقه  و بعد از سال  ۸۲ ساخته  شده  باشد، اجازه  شركت  دارند.مسابقه  آثار مستند با عنوان  چشم  واقعيت، بخش  خارج  از مسابقه، فيلم هاي  مهمان ، فيلم هاي  اول  و دوم ، فيلم  برگزيده  تماشاگران  و بخش نكوداشت  از ديگر بخشهاي  سينماي  ايران ، جشنواره  بيست  و سوم  فيلم  فجراست.
 بنابراين  گزارش  در بخش  سينماي  ايران ، ۱۵ سيمرغ  در بخش  مسابقه  فيلمهاي  بلند و كوتاه  داستاني  و يك  سيمرغ  نيز به  برگزيدگان  هر يك  از بخشهاي  مستند، فيلمهاي  اول  و دوم  و فيلم  برگزيده  تماشاگران  اهدامي شود. بخش  بين الملل  جشنواره  نيز در بخش هاي  مسابقه  بين الملل ، مسابقه  سينماي  معناگرا، مسابقه  سينماي  آسيا، خارج  از مسابقه ، جشنواره  جشنواره ها، نمايش  ويژه ، فيلم  برگزيده  تماشاگران  و مرور آثار برگزار مي شود.
در بخش  مسابقه  بين الملل  جشنواره  ۷ سيمرغ ، در بخش  مسابقه  معناگرا ۳ سيمرغ، در بخش  مسابقه  آسيا ۳ سيمرغ  و در بخش  فيلم  برگزيده  تماشاگران  يك سيمرغ  به  برگزيدگان  اهدا خواهد شد.
هر استوديو، سازمان  و نهاد متقاضي  مي تواند به  هرتعداد فيلم  بلند و كوتاه  رنگي  و سياه  و سفيد در قطع  ۱۶ و ۳۵ ميليمتري  را حداكثر تا پايان  آذر ۸۳ به  دفتر جشنواره  تحويل  دهد.ضمن  اين كه  نسخه  اوليه  فيلم  حداكثر تا ۱۰ دي  بايد به  دفتر جشنواره  واقع  در بنياد سينمايي  فارابي  تحويل  شود.

مستندي از زندگي و شخصيت «نيما»
ساخت مستند با دو فانوس كه به بيان زندگي و شخصيت نيما يوشيج از زبان تنها بازمانده اين خانواده (خواهرش) مي پردازد، به پايان رسيد.
مجتبي حسيني، كارگردان و تهيه كننده در گفت و گو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن اعلام خبر فوق افزود: به احتمال قوي براي رقابت در بخش مستند جشنواره فيلم فجر شركت خواهيم كرد، علاوه بر اين قصد داريم اين فيلم را در يكسري جشنواره هاي خارج از كشور نيز شركت دهيم. وي كه مستند با دو فانوس را در اداره كل پژوهش هاي معاونت سيما تهيه كرده است، در خصوص موضوعاتي كه اين مستند دو قسمتي به آن خواهد پرداخت، گفت: در قسمت نخست بيوگرافي نيما از زبان خواهرش تعريف مي شود و قسمت ديگر به شخصيت خواهر نيما كه اكنون در سن ۹۰ سالگي تنها و بي كس در آسايشگاه سالمندان كهريزك زندگي مي كند، اختصاص دارد.
در مستند با دو فانوس كه پيش از اين خانه در انتظار نام داشت: خواهر نيما يوشيج درباره برهه هاي مختلف زندگي اش صحبت مي كند و تصاويري از محل زندگي كنوني او و عكسهاي قديمي اش در فيلم وجود دارد . همچنين بخشي از اين مستند در زادگاه و خانه قديمي نيما يوشيج مي گذرد، كه به خاطر ضبط اين تصاوير خواهر نيما پس از ۳۵ سال دوري از خانه به همراه گروه فيلمبرداري به آنجا سفر كرده است. عوامل تهيه و توليد اين فيلم مستند عبارتند از: محققين: محمد عظيمي، افشين اميني، مدير تصويربرداري: علي اكبر ولدبيگي، آهنگساز: حامد پورساعي، تدوين: محمدرضا وطن دوست.

هشتصد قدم در لاله زار در جشنواره فيلم كوتاه
اميد شريف موسوي خبر انصراف و خارج كردن فيلم خود را از جشنواره فيلم كوتاه تهران تكذيب كرد . شريف موسوي ضمن اعلام اين مطلب با رد هرگونه اختلاف و برخورد ميان خود و مديران انجمن سينماي جوانان ايران به خبرنگار سينمايي «مهر» گفت : وقتي تهيه كننده اين فيلم خودم هستم چه اختلافي مي خواهد ميان ما باشد . حتي تا آنجا كه شنيده ام هيات انتخاب نيز نظر مساعدي نسبت به فيلم دارد . كارگردان فيلم «هشتصد قدم در لاله زار» افزود : اينكه گفته مي شود برخي نسبت به راويان اين فيلم يعني مجيد رضا بالا و مسعود كيميايي موضع گيري دارند را تا كنون از هيچ يك از مديران انجمن ، هيات انتخاب و برگزاركنندگان جشنواره نشنيده ام . به گمانم برخي مي خواهند براي اين فيلم حاشيه ايجاد كنند.

بازار سي دي هاي قاچاق سينما را نابود مي كند
داريوش  بابائيان  تهيه كننده  سينما معتقد است  كه  بازار سودآور و پرمخاطب  سي دي هاي  غيرمجاز اقتصاد سينما را نابود مي كند. وي  درگفت  و گو با ايرنا گفت : براي مبارزه  با عرضه  سي دي هاي  غيرمجاز، ستادي  با حضور نمايندگان  نيروي  انتظامي ، قوه  قضاييه  و تهيه كنندگان  تشكيل  شد، اما اين  ستاد دوامي نياورد. وي جمع آوري  سي دي هاي  قاچاق  را منوط به  اقدام  عملي ، هماهنگ  و ضربتي  نهادهاي  مختلف  دانست  و افزود: با بحث هاي  تئوريك  به  جايي  نمي رسيم . بابائيان  گفت : سي دي هاي  بي محتواي  غيرمجاز مخاطب  را فريب  داده  و سطح  سليقه  آنان  را نازل  مي كند. وي  افزود: اگر جلوي  تكثير سي دي هاي  غير مجاز گرفته  نشود بخش  خصوصي  بيكار و سينما نابود مي شود.

عبدالجبار كاكايي در گفتگو با خبرگزاري فارس:
رهبر ، شعر دهه اخير را مثبت ارزيابي كردند
كاكايي شاعر،درباره نقطه نظر رهبر انقلاب اسلامي درباره شعر معاصر گفت: ايشان شعر معاصر را در مقايسه با دوره هاي پيشين مثبت ارزيابي كردند. عبدالجبار كاكايي، شاعر در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به ديدار شاعران با رهبر انقلاب اسلامي بيان داشت: ايشان در گذشته عضو انجمن هاي ادبي بودند و به همين دليل فضاي نشست ها نيز بسيار ادبي و دوستانه است. كاكايي در باره جلسه اخير گفت: نشست امسال شاعران با جلسات ديدار سال هاي گذشته متفاوت بود. در اين ديدار شاعران به شعرخواني پرداختند و رهبر معظم نيز نظرات خود را به شاعران ارائه دادند و نكات ادبي را بيان  داشتند و مباحث بيشتر جنبه فني و تكنيكي داشت.
كاكايي اظهار داشت: در اين ديدار زبان ذوقي و هنري ايشان و تبحر ايشان در ادبيات مشخص بود و ايشان در جمع بندي سخنان خود از آن چه در دهه اخير در شعر معاصر گذشت، رضايت داشتند.
رهبر معظم بر اين عقيده اند كه شعر معاصر دهه اخير از شكوفايي خاص برخوردار بوده و وجه مثبت شعر معاصر در اين دوره بيشتر بوده است.

برگي از تاريخ
تصرف شهر «آمد» به دست ارتش ايران
اول نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۳۲۰ هجري خورشيدي مجلس و مقامات دولت وقت، با وجود اشغال نظامي ايران، موفق شدند متفقين را قانع كنند كه از اصرار به لغو و يا اصلاح قانون نظام وظيفه عمومي ايران منصرف شوند. در سال ۱۹۶۳ چند واحد ارتش ويتنام جنوبي ظاهراً به اشاره آمريكا بر ضد دولت «نگو دين دي ام» كه در سال ۱۹۵۵ با بركنار كردن «بائو داي» امپراتور اسمي، رئيس اين كشور شده بود دست به كودتا زدند كه ضمن اين كودتا دين و برادرش كشته شدند. در سال ۱۹۴۹ دو ملي گراي پورتوريكويي در ساختمان «بلر هاوس» در شهر واشنگتن قصد كشتن ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا را كردند كه در اين ماجرا يك محافظ ترومن و يكي از دو ملي گرا كشته شدند. در سال ۱۹۵۵ يك هواپيماي مسافر بر شركت يونايتد ارلاينز بر فراز ايالت كلرادو آمريكا بر اثر انفجار يك بمب ساعتي كه در جامه دان يك مسافر كارگذارده شده بود سرنگون شد و همه سرنشينانش كشته شدند. در سال ۱۳۵۰ هجري خورشيدي نشست عمومي تعيين خط مشي ترجمه از منابع خارجي براي رسانه هاي ايران با اين هدف كه مطالب نادرست به دست ايراني به ذهن ايرانيان منتقل نشود با حضور وزير اطلاعات و جهانگردي وقت تشكيل شد و انجام اين كار مهم را برعهده يك كميسيون متخصص گذارد. در سال ۱۹۹۳ اتحاديه اروپا به وجود آمد كه قبلاً بازار مشترك اروپا خوانده مي شد.
اينك برگ امروز: اول نوامبر سال ۵۷۸ ميلادي دو ژنرال ايراني با شكست دادن سپاهيان روم شرقي «آمد» از شهرهاي مركزي آناتولي را پس گرفتند. اين دو ژنرال ايراني «تام خسرو» و «آذرمان» سپس به پيشروي خود در جهت شمال غربي ادامه دادند. تيبريوس دوم كه تازه امپراتور روم شرقي (قسطنطنيه) شده بود درخواست ترك مخاصمه كرد و حاضر به پرداخت غرامت شد. ژوستين دوم امپراتور قبلي روم شرقي در پي شكست شديد از ارتش ايران كه خسرو انوشيروان با وجود پيري شخصاً هدايت نيروها را در آن جنگ بر عهده داشت از فرط اندوه ديوانه شده و كنار رفته بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره الوپيشيا اريتا
از دكتر روزنفلد درباره علل بيماري «الوپيشيا اريتا» سئوال شده و او گفته است: اين بيماري به معني ريزش موضعي و ناگهاني مو، مثلاً در گوشه اي از صورت، روي لب، گردن و جمجمه است. عامل اصلي آن استرس هاي پي در پي و نيز اختلال در ايميون سيستم بدن است. در اين عارضه فوليكل هاي مو زنده مي مانند و بنابر اين، رويش مجدد مو پس از مدتي محتمل است. اين عارضه داراي داروي درمان است از جمله انترالين ولي بيشتر متخصصان بيماري هاي پوست ترجيح مي دهند كه براي درمان آن به روش هاي ديگر متوسل شوند.

نگارستان
جوزف آلبرز
005370.jpg
«بزرگداشت مربع» - ۱۹۶۷/ رنگ روغن _ ۵/۱۲۱*۵/۱۲۱ سانتي متر
در طول دهه هاي ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ آلبرز به قاعده اي دست يافت كه عنوانش  را «بزرگداشت مربع» نهاد، قاعده اي كه بر اساس آن مناسبات بي شمار مربع هاي رنگين محصور در مربع ها را كشف كرد. به اين ترتيب كنش متقابل حساب شده رنگ و خطوط مستقيم و مناسبات نزديك شان با هم، مركز اصلي توجه نقاش شد. خود او با محدود كردن كارش به اين عناصر تا مدت بيش از چهل سال، خدمت قابل توجهي به پژوهش مربوط به ادراك، هم از لحاظ چگونگي ديدن ما و هم از جهت چگونه فهميدن آنچه مي بينيم، كرد.
اهميت تجربيات آلبرز، در اين بيان ساده و روشن نهفته است: «وقتي بعد سوم توسط نقاش به منزله توهمي با كمك  خط ها، تركيب ها و رنگ هاي تخت بر يك صفحه دو بعدي آفريده مي شود، ما چگونه بعد سوم را مي بينيم؟» آلبرز در تمام عمر خود همين رويكرد را در نقاشي، ادراك، توهم و كنش متقابل عناصر بصري دنبال كرد.

بهارستان
اين كه با تو باشم و با من باشي
و با هم نباشيم
جدايي همين است
غاده السمان _ ترجمه عبدالحسين فرزاد

تازه هاي دنياي رسانه ها
اگر جان كري شكست بخورد، جهان با چه واقعيت هايي روبه روخواهد شد؟
نگاهي به تحليل هاي دو روز گذشته رسانه ها در سراسر جهان اين نتيجه را به دست مي دهد كه اگر سناتور جان كري، نامزد حزب دمكرات آمريكا در انتخابات فردا پيروز نشود، جامعه شناسان چه تعبيري از اين رويداد خواهند داشت، زيرا كه رسانه هاي معروف، روزنامه نگاران، استادان و ساير روشنفكران آمريكا صلاحيت او را براي رياست كشور تأييد و از مردم خواسته بودند كه به وي رأي دهند. از اين تحليل ها چنين بر مي آيد كه در اين صورت دو واقعيت به ذهن مي آيد: يكي اين كه نيمي از آمريكايي ها به مطالب جدي رسانه ها توجه ندارند و از نظرات بي خبرند و ديگري اين كه خواستار و دوستدار رهبري قلدر و بزن بهادر هستند كه در پهنه جهان فقط قادر باشد حرف هاي خودش و اطرافيانش را بشنود. ترديد نيست كه همه آمريكايي ها داراي گيرنده تلويزيون هستند و مشترك روزنامه، ولي به دليل كثرت كانال ها، بيش از نيمي از آنان به اخبار و نظرات سياسي توجه نمي كنند و در ساعت خبر به تماشاي فيلم و اركستر موسيقي و سرگرمي مي پردازند. روزنامه مي خرند و در آنها تنها به اعلان ها و اخبار شهري و تبليغات فروشگاه ها توجه مي كنند. طبق اين تحليل ها، اگر علاقه مندي قلبي آمريكايي ها به داشتن رهبري نظير جورج بوش باشد واي به حال ساير ملل كه احياء دوران معارضه و يا دوران سازش قدرت ها را به دنبال خواهد داشت. در هرحال آن چه كه مسلم به نظر مي رسد اين است كه اگر جان كري شكست بخورد نشانه آن است كه رسانه ها و روشنفكران آمريكايي نقش و نفوذ خود را در هدايت افكار جامعه از دست داده اند. «ديويد برادر» و «كل تامس» دو مفسر معروف روزنامه هاي آمريكا در دو مقاله كه از آنان چاپ شده در زمينه انتخابات جاري اين كشور به دو «چرا» اشاره كرده و نوشته اند كه پاسخ درستي برايشان نيافته اند. «كل تامس» نوشته است: همه رسانه هاي بزرگ آمريكا از جمله سه شبكه اصلي «سي بي اس» ، «اي بي سي» و «ان بي سي» و روزنامه هايي چون نيويورك تايمز، واشنگتن پست حمايت خود را از جان كري اعلام داشته و او را واجد شرايط لازم براي رهبري آمريكا در دنياي امروز قلمداد كرده اند. اين سئوال براي من بدون جواب مانده كه چرا همه رسانه هاي بزرگ از كري اعلام حمايت كرده اند و اگر آخر وقت سه شنبه جورج بوش انتخابات را ببرد چه خواهند گفت، آيا خواهند نوشت كه اكثريت مردم آن چه را كه آنان درك كردند، نفهميدند و مرتكب اشتباه شدند و يا اين كه متذكر خواهند شد كه مردم شيفته قدرت هستند و چنين مردمي اندرز شنو نخواهند بود؟ «ديويد برادر» سئوال بي جواب ديگري را مطرح ساخته و نوشته است: اگر سه شنبه شب نتيجه انتخابات همان باشد كه چهار سال پيش اتفاق افتاد و كار به اعتراض و دادگاه كشانده شد، دنيا چه تصويري در ذهن خود از انتخابات ما ترسيم خواهد كرد؟ هر انتخابات در هركشور تصويري از وضعيت كشور و مردم آن را به جهانيان نشان مي دهد و انعكاسي از تضادهاي دروني جامعه خواهد بود. جهانيان خواهند پرسيد كه چرا آراء عمومي آمريكايي ها متفاوت و آراء الكترال تقريباً برابر است. اين چراي آنان دنباله دار خواهد بود و خواهند پرسيد كه به چه دليل رئيس جمهوري آمريكا نبايد با رأي مستقيم مردم تعيين شود و چرا آمريكا با اين ابزارهاي پيشرفته هنوز نتوانسته است مسئله رأي دادن را حل كند و امسال هم در بعضي نقاط از همان دستگاههاي پانچ مسئله دار و كارت هاي «باتر فلاي» استفاده مي شود. هضم اين موضوع براي ملل ديگر كه منطق اصلاحيه شماره ۱۲ قانون اساسي مصوب سال ۱۸۰۴ را باور ندارند مشكل است و اين سئوال برايشان باقي خواهد ماند كه چرا فردي كه آراء بيشتري داشت رئيس جمهور نشد و اين مقام را به نامزدي كه آراء كمتري داشت دادند.
مايكل مور با ۱۲۰۰ فيلمبردار در حوزه هاي انتخاباتي
مايكل مور، مردي كه سينما و ژورناليسم را در هم آميخته است ديروز اعلام كرد براي تهيه يك فيلم مستند از انتخابات سه شنبه دوم نوامبر (فردا) ۱۲۰۰ فيلمبردار را به كار گرفته كه در سراسر آمريكا به ويژه در نقاط مسئله خيز در حوزه هاي رأي گيري و اطراف آنها مستقر خواهند شد و ضعف ها و قوت ها را ثبت خواهند كرد و با رأي دهندگان به مصاحبه خواهند پرداخت، از مشكلات و پيشرفت هاي رأي گيري سئوال خواهند كرد و نظرشان را براي حل مسائل انتخابات و امر دمكراسي جويا خواهند شد. اين فيلمبرداران پس از برگزاري انتخابات، از روز بعد متوجه دادگاه ها خواهند شد تا ببينند اعتراض ها به كجا مي انجامد و از اين مجموعه با فيلم هايي كه از تبليغات انتخاباتي امسال گرفته شده، يك فيلم سينمايي مستند و آموزشي ساخته خواهد شد تا در تاريخ بماند. مور گفته است كه قضات و سياستمداران مي توانند در صورت تقاضا، از فيلم هاي گرفته شده توسط عوامل او نسخه اي را دريافت دارند و مورد استناد قرار دهند. اين اقدام «مايكل مور» از سوي رسانه هاي گروهي يك ابتكار تازه و مهم خوانده شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
تصميم
از اينكه در طول اين چند سال، روزي هزار بار نگاهش در نگاه نجيب او قفل مي شد، خجالت زده بود. پس تصميم خود را گرفت. صورت قاب عكس را خواباند روي ميز ... براي هميشه!
پرستو عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
سير شدن از پول
لندن: ۱۸ ماه قبل يك پيرمرد ۶۵ ساله در انگليس كه نگهبان يك فروشگاه زنجيره اي بود در جريان مسابقه بخت آزمايي صاحب ۲/۴ ميليون پوند پول نقد شد.
وي پس از برنده شدن اين مبلغ كلان، شغل خود را ترك گفت و همراه همسرش آرزوهايشان را يكي يكي برآورده كرد. اما حالا كه اغلب آرزوهاي مادي وي تحقيق يافته است، پيرمرد احساس يكنواختي مي كند و قصد دارد مجدداً در شغل سابق خود مشغول به كار شود.
به همين دليل وي به محل كار سابق خود مراجعه كرد و فرم بازگشت به كار را پر نمود.
مرگ ميليونر زير ماشين چمن زني
ليدز: شهردار سابق شهر ليدز كه يك ميليونر بود زير دستگاه چمن زني خانه مجلل خود له شد.
اين مرد ميليونر در حالي كه در باغچه خانه ويلايي خود مشغول باغباني بود به صورت تصادفي روي زمين افتاد و ماشين چمن زني او را له كرد . مردنگون بخت هنگام مرگ ۷۸ سال سن داشت.
چسباندن دهان دانش آموزان
لندن: پرونده معلمي كه روي دهان چند دانش آموز خود چسب زده بود، مختومه اعلام شد.با توجه به اين كه اين دانش آموزان بازيگوش همواره در كلاس درس مي خنديدند. اين معلم ۵۳ ساله به آرامي روي دهان آنها، نوارچسب چسباند.با آن كه معلم موردنظر اين كار را براي مزاح انجام داده بود اما والدين دانش آموزان وي را به دادگاه كشاندند.
قاضي پرونده نيز معلم را بي گناه تشخيص داد اما از وي خواست كه در آينده چنين كارهايي انجام ندهد.
خطر حضور در آگهي بازرگاني
ژوهانسبورگ: يكي از خوانندگان مشهور كشور انگليس كه قصد شركت در يك آگهي تلويزيوني را داشت از مرگ گريخت. وي كه براي ضبط آگهي بازرگاني به آفريقاي جنوبي سفر كرده بود به دستور كارگردان بالاي يك درخت رفت تا از او فيلمبرداري شود.
در همين لحظه، يك شير ماده به سوي وي حمله ور شد اما در آخرين لحظه مسير حركت خود را تغيير داد.
تخلف انتخاباتي
جورجيا: يك مرد در جورجيا به دليل پوشيدن پيراهني كه تصوير جان كري روي آن نقش بسته دستگير و جريمه شد. البته اين مرد طرفدار جان كري نبود چون به طور همزمان هم پيراهن تبليغاتي اين نامزد رياست جمهوري را برتن كرده بود و هم ماسك جورج بوش را بر صورت داشت.
براساس قوانين جورجيا، استفاده از ماسك تنها در روزهاي تعطيل و يا اعياد خاص مجاز است. همچنين تبليغ براي نامزدها در نزديكي و داخل حوزه هاي رأي گيري ممنوع است.اين مرد كه قصد داشت با پيراهن جان كري و ماسك جورج بوش وارد حوزه رأي گيري شود توسط پليس دستگير شد و احتمالاً بايد هزار دلار جريمه بپردازد.
جالب اينكه همسر اين مرد نيز يك ساعت قبل از وي در حالي كه فرزندش را در آغوش داشت وارد اين حوزه رأي گيري شد. اما با توجه به اين كه روي پيراهن كودك تصوير جان كري حك شده بود، مسئولان حوزه رأي گيري از دريافت رأي اين خانم خودداري كردند.
گراز هاي وحشي در آزادراه
برلين: ورود يك گله گراز وحشي به آزادراه برلين _ درسدن كشور آلمان منجر به مسدود شدن اين مسير ارتباطي شد.
در پي ورود گرازها به داخل آزادراه، خودرويي كه با سرعت بالا در حال حركت بود به يكي از اين حيوانات برخورد كرد و واژگون شد. بر اثر اين سانحه ۴ خودرو ديگر نيز به هم برخورد كردند و آزادراه را مسدود كردند. به هر حال اين حادثه باعث مرگ ۵ گراز و مجروح شدن يك راننده ۳۳ ساله شد.
پاكسازي كافي نت ها
پكن: بيش از ۱۶۰۰ كافي نت در كشور چين طي ۶ ماه تعطيل شد كه صاحبان اين مراكز محكوم به پرداخت ۱/۱۲ ميليون دلار جريمه شدند.در اين مدت از ۸/۱ ميليون كافي نت بازديد به عمل آمد كه مجوز ۱۶۰۰ مركز لغو شد و ۱۸ هزار كافي نت ديگر نيز ملزم به دريافت مجوز جديد شدند.علت تعطيلي كافي نت هاي متخلف، قرار دادن سايت هاي غيراخلاقي و شرط بندي دراختيار كاربران نوجوان اعلام شده است.در كشور چين ۸۷ ميليون نفر كاربر اينترنت وجود دارد كه ۵۰ درصد آنان زير ۲۴ سال سن دارند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و۲۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۷ دقيقه

گل و گياه
آليوم
005367.jpg
نام علمي: Allium Senescens
خانواده:LILIACEAE
گياه دائمي با ريزوم هاي كوتاه به بلندي ۸۰ -۶۰ و گستردگي ۵ سانتي متر مي رسد داراي برگ هاي نواري شكل بوده و گل هاي فنجاني شكل آن به رنگ صورتي _ بنفش در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |