دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۳ - Nov 1, 2004
رأي يكپارچه مجلس
به كسب چرخه سوخت هسته اي
005406.jpg
مجلس - خبرنگار همشهري: نمايندگان مجلس در جلسه روز گذشته خود و در راستاي حمايت از برنامه هاي هسته اي كشور، به كليات طرح دستيابي به فن آوري صلح آميز هسته اي با اكثريت قابل توجهي رأي مثبت دادند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح، دولت موظف خواهد شد با بهره گيري از انديشمندان، محققان و امكانات كشور و همچنين پيگيري اجراي تعهدات آژانس بين المللي انرژي اتمي و كشورهاي برخوردار از اين فن آوري در برابر كشورهاي عضو معاهده NPT، نسبت به برخورداري كشور از فن آوري هسته اي صلح آميز از جمله تأمين چرخه سوخت اقدام كند. اين طرح كه حدود يك ماه پيش در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به تصويب رسيده بود، روز گذشته و به دنبال پيشنهادات اخير اروپا به ايران در خصوص مسائل هسته اي ايران و همچنين مسائل اخير آژانس بين المللي اتمي، در صحن علني مجلس تقريباً با رأي تمامي نمايندگان به تصويب رسيد. در اين طرح آمده است كه توسعه هم جانبه و پايدار جز با خوداتكايي و فن آوري و مجهز شدن به دانش روز به ويژه دانش هسته اي براي توليد انرژي و مصارف صلح آميز ديگر امكان پذير نيست و وابسته بودن انرژي هسته اي كشور در تناقض آشكار با استقلال، منافع و اقتدار ملي است و اين گونه اقدامات حركتي در جهت خواست ملت ايران و عزت و سربلندي ايراني اسلامي بوده و عقب نشيني از آن مقبول مردم نبوده و نسل هاي آينده آن را نخواهند بخشيد.
نكته حائز اهميت در تصويب اين طرح، جو حاكم بر مجلس بود به نحوي كه نمايندگان پس از تصويب كليات اين طرح، شعار «الله اكبر، مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل» را در مجلس طنين انداز نمودند. رئيس مجلس و ساير اعضاي هيأت رئيسه نيز به منظور اعلام موافقت و رأي مثبت خود به اين طرح، همگي قيام نموده بودند.
در اين حال حداد عادل گفت: اين رأي قاطع مجلس و صداي ملت ايران است. پيام مجلس، پيام مردم است. اين رأي قاطع پيامي براي مردم و منافع ملي كشور است. وي تصريح نمود: پيام مجلس براي ملت اين است كه مجلس مدافع منافع ملي و اساس انقلاب يعني قانون اساسي است فلذا از تلاش و كوشش دانشمندان كشور كه در جهت تأمين منافع ملت عمل مي كنند، دفاع مي كند. وي سپس خطاب به اروپائيان گفت: اروپائيان از مقررات عاقلانه بين المللي پيروي كنند و بدانند ايران بر سر منافع ملي و استفاده صلح آميز اصرار و تأكيد دارد. لازم به ذكر است اين طرح كه با ۲۳۸ امضا تقديم هيأت رئيسه شده بود بعد از بررسي كليات و همچنين شور دوم آن توسط نمايندگان، در جلسات آتي جزئيات آن مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
بالاترين هزينه براي ما
حداد عادل بعد از تصويب كليات طرح يك فوريتي دستيابي ايران به فن آوري صلح آميز هسته اي در جمع خبرنگاران پارلماني حاضر شد و به تشريح اقدام مجلس پرداخت و آن را تحسين برانگيز دانست.
وي گفت: ما آمادگي دفاع از منافع ملي خود را داريم و دليلي نيست كه به فرض ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت، ايران محكوم شود.وي با اشاره به اتفاق نظر نمايندگان نسبت به طرح مذكور گفت: رأي قاطع و اتفاق نظر نمايندگان نسبت به اين طرح پيامي براي مردم جهان و ايران است و حكايت از عزم ملت ايران براي استفاده صلح آميز از فن آوري هسته اي در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي دارد.
وي مصوبه مجلس را  همان موضع گيري مسئولين جمهوري اسلامي ايران از آغاز مذاكرات هسته اي ايران دانست و افزود: رئيس جمهور، دبير شوراي عالي امنيت ملي و همه مذاكره كنندگان بر صرف نظر نكردن حق استفاده صلح آميز انرژي هسته اي نظر داشتند.وي تأكيد كرد وظيفه اي كه اين طرح به عهده دولت مي گذارد اين است كه دولت در مذاكرات خود نمي تواند از حق ملت ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي صرف نظر كند. البته عقب نشيني از حق ملت ايران هم در شأن ملت ايران نيست.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا ملت ايران آمادگي پرداخت اينگونه طرح ها را دارد؟ افزود: ما هيچ هزينه اي را بالاتر از اين نمي دانيم كه يك ملت و نمايندگان آنها را، از حق طبيعي شان محروم كنند. وي افزود: اين طرح به معناي اين است كه تيم مذاكره كننده مي تواند قوي تر عمل كند. هرآنچه در چارچوب استفاده صلح آميز هسته اي قرار گيرد، شامل مصوبه اخير مجلس خواهد بود و از جمله مي توان به راه اندازي چرخه سوخت هسته اي اشاره كرد.
استدلال موافقان و مخالفان
005400.jpg
اين طرح علي رغم اينكه با اكثريت آراء بسيار قاطعي كه در مجالس گذشته كم نظير بود، به تصويب رسيد اما مثل تمامي طرح ها و لوايح موافقان و مخالفاني را داشت هرچند كه به گفته رئيس مجلس مخالفان با اين طرح با اصل موضوع و كليات طرح موافق بودند و لزوماً طرح را كافي و زمان طرح آن را مناسب نمي دانستند.
اكبر اعلمي، نماينده تبريز در خانه ملت دومين مخالف طرح الزام دولت به دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي بود كه در اين باره گفت: من اولين كسي بودم كه دررابطه با حقوق حقه ملت در استفاده از فعاليت هسته  اي در مجلس ششم پافشاري كردم، اما معتقدم طرح مذكور در زمان فعلي ديگر موضوعيتي ندارد. وي گفت: ۲۵ سال است اقدامات دولت در زمينه  دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي بيهوده و بي نتيجه بوده است و حالا بر اثر تحميل كشورهايي كه به هيچ وجه از نظر قوانين بين المللي مشروعيت ندارند، فعاليت هاي هسته يي مان را محدود و ممنوع كرده ايم و تحت القائات سه كشور اروپايي فعاليت ها را تعليق كرديم.
عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي افزود: با تصويب اين طرح به دنيا اعلام مي كنيم كه تا به حال حق استفاده از فناوري هسته يي را نداشته ايم و از امروز موظف به ادامه فعاليت ها هستيم.
اعلمي گفت: اگر استفاده از فناوري هسته اي را از اين تاريخ به دولت تحميل كنيم، دولت اعلام خواهد كرد كه زير بار فشارها قرار گرفته است؛ چون خلأ قانوني داشتيم.
بنابراين ما خود را در اقدامات غيرقانوني دولت سهيم كرده ايم.وي خاطرنشان كرد: با توجه به انگيزه ي كشورهاي اروپايي و آمريكا مبني بر تقابل با موجوديت نظام جمهوري اسلامي، حتي اگر پروتكل را امضا كنيم باز هم مشكلي حل نخواهد شد.
علا ء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه روند مذاكرات موافق و مخالف طرح الزام دولت به دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي، در موافقت با طرح مذكور اظهار داشت: علي رغم اين كه امروز استفاده از فناوري هسته  اي حق مسلم ما است و در ماده ۴ عهدنامه NPTاين مساله آورده شده است، اما در صحنه  عمل حقمان تضييع شده است. امروز ملت ايران از فناوري هسته اي عملا محروم شده است.
وي با تأكيد بر اينكه طرح مذكور نقطه  پاياني بر تعليق داوطلبانه  غني سازي اورانيوم است، گفت: پيگيري حق مسلم ايران در زمينه ي فعاليت هاي هسته يي ملي، حيثيتي و حياتي است كه رئيس جمهور و دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز نسبت به اين موضوع حساسيت دارند.بروجردي گفت: ما مي خواهيم حقوقي كه در صحنه عمل از ما تضييع شده است، احيا كنيم.
وي در ادامه افزود: بعد از بيانيه تهران كشورهاي اروپايي ناقض بيانيه تهران بودند و دولت انگليس كه سابقه تاريخي خوبي در اذهان عمومي ملت ايران ندارد به جاي عمل به بيانيه تهران بيانيه را به اتحاديه اروپا برده و به تصويب ۲۵ كشور اروپايي رساند و بعد از آن، آنها در اجلاس گروه ۸ آن را مصوب كردند كه پس از آن در مذاكره بارها خواستار تعليق دائم غني سازي اورانيوم و چرخه سوخت شدند.وي تأكيد كرد: با وجود بازرسي هاي بسياري كه براي اعتمادسازي صورت گرفت، اما از حق ملت در تعليق دائم غني سازي اورانيوم و چرخه سوخت نخواهيم گذشت.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به اين كه ما توانمندي استخراج اورانيوم، توليد كيك زرد، گاز مورد نياز غني سازي در اصفهان را داريم، ابراز داشت: اين مسايل را دنيا و مديركل آژانس انرژي اتمي مي دانند و معتقديم آژانس دو دهه است كه از انتقال تكنولوژي صلح آميز هسته اي به كشورهاي در حال توسعه تخلف كرده است؛ در حالي كه ما را به تخلف از مقررات آژانس متهم مي كنند.

حضرت آيت الله خامنه اي:
هراس مراكز قدرت جهان
از اثبات كارآمدي نظام اسلامي است
همه ما بدهكار ملت، تاريخ و نسل هاي آينده هستيم كسي نبايد
خود را طلبكار مردم بداند
ايسنا: جمع زيادي از دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي و همچنين برگزيدگان المپيادهاي دانشجويي، عصر ديروز در فضايي صميمي با حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار و گفت وگو كردند.
در اين ديدار، ابوالقاسم اوجاقلو، رتبه اول المپياد دانشجويي الهيات و معارف اسلامي، ودود حيدري، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي تهران، محمد دهقاني، برگزيده جشنواره خوارزمي و دانشجوي مهندسي كامپيوتر، پرويز اميني، دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل، ابراهيم شمشيري، دبيركل جامعه اسلامي دانشجويان، هامون طهماسبي، دارنده مدال نقره المپياد جهاني شيمي، اميرعباس اسماعيلي، دبيركل اتحاديه تشكل هاي سياسي اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي، اميررضا نيكان، نماينده نخبگان و چهاردولي، نماينده دانشجويان شاهد به بيان ديدگاه هاي خود درباره مسايل مختلف پرداختند كه مهم ترين نكات بيان شده عبارتند از: - استفاده بيش از پيش از ظرفيت استعدادهاي علمي و نخبگان كشور و سياست گذاري و برنامه ريزي صحيح و اقدام همه جانبه و هماهنگ جهت تحقق جنبش نرم افزاري؛ - توجه و اهتمام بيش از پيش به گفتمان عدالت و عدالت  محوري در برنامه هاي توسعه كشور و ارتقاي كارآمدي نظام اسلامي در اين جهت؛ - تحقق عملي پاسخگويي مسئولان؛ - لزوم ايستادگي مسئولان در مقابل فشارها و باج خواهي غرب درخصوص دانش هسته اي ايران به عنوان حق مشروع ملت ايران؛ - ايجاد زمينه براي گسترش فرهنگ نقد در دانشگاه ها؛ - اهتمام جدي مسئولان براي تعميق معنويت و ارزش هاي ديني در دانشگاه ها؛ - پيگيري مبارزه بي امان با مفاسد اقتصادي؛ - لزوم ارتباط نزديك تر مسئولان با نسل جوان و دانشگاهي و حضور آنان در مجامع دانشجويي؛ - جلوگيري از تبعيض موجود ميان فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي با فارغ التحصيلان ساير دانشگاه ها؛ - فرهنگ سازي براي الگو قرارگرفتن نخبگان در جامعه.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار در سخناني هدف از برگزاري جلسات هر ساله با دانشجويان در ماه مبارك رمضان راشنيدن سخنان و ديدگاه هاي آنان و تكريم دانشگاه و دانشجو به منظور تكريم علم و دانش دانستند.
ايشان پيشرفت همه جانبه كشور را در گرو سرمايه گذاري و تلاش در عرصه علم و دانش دانستند و افزودند: محترم بودن علم در جامعه موجب جوشش استعدادهاي دروني جامعه و بومي شدن علم و در نهايت استقلال و پيشرفت كشور و عدم تبعيت از بيگانه خواهد شد.
مقام معظم رهبري، ترويج علم در كشور را يكي از ثمرات مهم انقلاب اسلامي برشمردند و با اشاره به موفقيت هاي به دست آمده در فعاليت هاي علمي و دانشگاهي تصريح كردند: رمز اصلي حل مشكلات و پيشرفت كشور، اهميت دادن به علم است.
حضرت آيت الله خامنه اي با گلايه از برخي كوتاهي ها براي گسترش فرهنگ ديني و معنوي در دانشگاه ها بر لزوم همراهي علم با تقوا، تزكيه و اخلاق تأكيد كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي هم چنين با تأكيد بر لزوم فراگير شدن گفتمان عدالت در جامعه خاطرنشان كردند: خواست عدالت و رفع فساد بايد به عنوان درخواست هميشگي دانشجويان و جامعه مورد اهتمام باشد ضمن آن كه نبايد در كنار اين خواست، فعاليت ها و كارهاي مثبت انجام گرفته زير سوال رود.
ايشان مهم ترين چالش كنوني نظام اسلامي با مراكز قدرت جهان را هراس آنها از اثبات كارآمدي نظام اسلامي دانستند و افزودند: در مواجهه با مسايل، مشكلات و كاستي ها بايد برخورد به صورتي باشد كه زمينه حل مشكلات و كمك به مسئولان به وجود آيد.
ايشان همچنين با تأكيد بر لزوم حمايت عملي از نخبگان و زمينه سازي براي پيشرفت علمي آنان تأكيد كردند: البته نخبگان نيز بايد بدانند كه همه ما بدهكار ملت، تاريخ و نسل هاي آينده هستيم و كسي نبايد خود را طلبكار مردم بداند.
در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه مقام معظم رهبري افطار كردند.

آصفي: لازم نيست پارلمان اروپا براي ايران تعيين
تكليف كند
005403.jpg
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در خصوص  قطعنامه  پارلمان  اروپا و ادعاي  نقض  حقوق  بشر در ايران  گفت : لازم  نيست  كه  پارلمان  اروپا براي  ايران  تعيين  تكليف  كند و با پيشداوري  به  ايران  بگويد كه  چه  بكند و چه  نكند.
حميدرضا آصفي  كه  ديروز در نشست  هفتگي  خود به  پرسشهاي  خبرنگاران  داخلي  و خارجي  پاسخ  مي داد، افزود: بسياري  از بندهاي  اين  بيانيه  سياسي  كه  عجولانه  و با پيشداوري  صادر شده ، خلاف  بوده  و حاكي  از بي اطلاعي  پارلمان  اروپا از جمهوري  اسلامي ايران  است .
وي  اضافه  كرد: پارلمان  اروپا اگر علاقه  دارد به  مسائل  روز بپردازد بايد بر روي  مشكلات  اقليتهاي  مذهبي ، مسلمانان  و سايرين  در اروپا تمركز كند و ابتدا از آنها شروع  كند و حيثيت  خود را با قطعنامه هاي  بي اساس  به  خطر نيندازد تا ديگران  هم  اين  پارلمان  را جدي  بگيرند.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در پاسخ  به  پرسشي  در خصوص  نشست  وزراي  خارجه كشورهاي  اتحاديه  اروپا درباره  رابطه  با ايران  گفت : بايد منتظر بود و ديد كه  چه  تصميماتي  در اين  اجلاس  اتخاذ خواهد شد.
آصفي  تأكيد كرد: روشن  است  كه  جمهوري  اسلامي ايران  را از طرق  اقدامات تنبيهي  نمي توان  تهديد كرد.
ما اميدواريم  كه  كشورهاي  اروپايي  در جلسه خود با توجه  به  واقعيات  موجود و انتظارات  واقعي  و مشروع  ايران  در اين زمينه ، تصميم گيري  كنند. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران با در نظر داشتن منافع خود، بهترين تصميم را اتخاذ خواهد كرد.
خبرنگاري از سخنگوي وزارت امور خارجه درباره ورود اسلحه و مهمات از مرزهاي ايران به كشور عراق پرسيد، آصفي در پاسخ گفت: مرزهاي ما به خاطر ناامني در عراق بعضي مواقع دچار مشكل مي شود، البته نيروهاي انتظامي و امنيتي  ما مسلط بر كنترل مرزها هستند و اين كنترل به نحو بسيار موثري صورت مي گيرد.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در پاسخ  به  پرسشي  در خصوص  پيشنهاد اروپا مبني  بر اطمينان  در مورد ارائه  سوخت  هسته اي  به  ايران  گفت : ارائه  سوخت هسته اي  به  ايران  گام  مثبتي  است  و ما از آن استقبال  مي كنيم  اما به  معناي  نفي  حق  طبيعي  ايران  در داشتن  فناوري  صلح  آميز هسته اي  نيست . آصفي  افزود: اينها دو مقوله  جدا از هم  است . آنها سوخت  را به  ما مي دهند و ما از آن استقبال  مي كنيم  اما از حق  طبيعي  خود صرف نظر نخواهيم كرد.
خبرنگاري  از سخنگوي  وزارت  امور خارجه  پرسيد كه  اروپايي ها به  ايران پيشنهاد تعليق  غني سازي  به  مدت  ۱۰ سال  را ارائه  كرده اند، ايران  با چه  مدت تعليق  غني سازي  موافق  است  ؟ آصفي  در پاسخ  گفت : چنين  پيشنهادي  به  ايران داده  نشده  است .
آصفي  در پاسخ  به  سئوال  ديگري  در خصوص  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا و اين  كه  ايران  دموكراتها را ترجيح  مي دهد يا جمهوري  خواهان  را، گفت : خيلي فرقي  نمي كنند!
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در پاسخ  به  سئوالي  در خصوص  اجلاس  خزر در مسكو، پيشرفت  مذاكرات  را خوب  ارزيابي  كرد و گفت : گفت وگوهاي  سازنده اي  در يك  فضاي  خوب  انجام  شد.
آصفي ، بحث  در مورد كنوانسيون ، توافق  براي  برگزاري  اجلاس  شانزدهم  در عشق  آباد، كشتيراني  در درياي  خزر، خطوط لوله  در بستر دريا و حل  و فصل  اختلافات  را از جمله  موارد مورد بحث  در اجلاس  مسكو عنوان  كرد.
وي  افزود: در خصوص  اجلاس  سران  در تهران  نيز تفاهم  كلي  براي  برگزاري  در ايران  وجود دارد اما هنوز تاريخ  قطعي  براي  آن تعيين  نشده  است . سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در پاسخ  به  سئوال  ديگري  در خصوص  تأثير نتيجه  انتخابات  آمريكا بر پرونده  هسته اي  ايران  گفت : تجربه  گذشته  به ما نشان  داده كه  اين  دو حزب  در گذشته  همواره  در جهت  ايجاد فشار حركت  كرده اند.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  گفت : اميدواريم  هر كدام  از دو حزب  آمريكا كه در انتخابات  پيروز شدند، با نگاهي  به  گذشته  از ايجاد فشار و تهديد عليه ايران  دست  بردارند كه  كارساز نخواهد بود.

انتخابات جنجالي آمريكا فردا برگزار مي شود
ديروز در حالي كه فقط ۴۸ ساعت به برگزاري انتخابات آمريكا باقي مانده بود، طبق آخرين نظرسنجي صورت گرفته، مشخص شد كه جرج بوش ۶ درصد از جان كري پيشي گرفته است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از مجله آمريكايي نيوزويك، در حالي كه جرج بوش و جان كري نامزدهاي جمهوري خواه و دموكرات رياست جمهوري آمريكا ديروز در حال انجام آخرين چالش ها براي انتخابات روز سه شنبه بودند، يك نظر سنجي جديد نشان داد كه بوش با به دست آوردن ۵۰ درصد آرا در برابر كري كه ۴۴ درصد را از آن خود كرده است، ۶ درصد شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات را داراست.
در اين نظرسنجي كه بيش از ۲ ميليون تن از واجدين شرايط شركت كردند، فقط ۶ درصد از راي دهندگان رالف نادر را به عنوان رئيس جمهور آتي آمريكا معرفي كردند.
نيوزويك در ادامه آورده است كه جرج بوش در پي اطلاع يافتن از نتيجه اين نظرسنجي اعلام كرد كه مبارزه پي در پي و جدي وي با تروريسم سبب شده است كه مردم آمريكا به وي اعتماد پيدا كنند و برتري وي در اين نظرسنجي كه از سوي نيوزويك صورت گرفته است، نشان دهنده همين موضوع مي باشد.
مسلمانان آمريكا به بوش
رأي نمي دهند
از سوي ديگر، مجله  نيوزويك در آخرين شماره  خود با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آمريكا و فاكتورهاي تاثيرگذار بر آن و هم چنين نقش مسلمانان و اعراب ساكن آمريكا در اين انتخابات گزارش داد: هنگامي كه جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور در سال ۲۰۰۰ ميلادي توانست از راي گروه هاي مسلمان و عرب ساكن آمريكا برخوردار شده و در نهايت به عنوان رئيس جمهور اين كشور برگزيده شود، توانسته بود حمايت ۴۵ درصد اعراب و ۷۰ درصد مسلمانان آمريكايي را به دست آورد. با اين حال اكنون شرايط كاملا فرق كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران اين مجله  آمريكايي در ادامه گزارش داد: بنابراين با توجه به اهميت حمايت گروه هاي عرب و مسلمان از بوش در جريان انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال ،۲۰۰۰ معلوم نيست كه چرا بوش بر روي جمعيت حدود ۳ درصدي آمريكايي هاي عرب تبار و به عبارتي ديگر بين ۵ تا ۷ ميليون شهروند مسلمان آمريكا حساب باز نمي كند.
برگزاري انتخابات مجلس نمايندگان
و يك سوم سنا
مردم آمريكا فردا علاوه بر انتخاب رييس جمهوري، ۴۳۵ عضو مجلس نمايندگان، يك سوم اعضاي ۱۰۰ نفره سناي اين كشور، فرمانداران ۱۱ ايالت و بسياري از مقامات محلي را نيز برمي گزينند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، راي دهندگان همچنين درباره سرنوشت حدود ۱۵۰ همه پرسي محلي تصميم گيري خواهند كرد.
جمهوريخواهان احتمالا در سطح فدرال، اكثريت ۵۱ به ۴۸ خود را در مجلس و سناي آمريكا حفظ خواهند كرد در حالي كه ۱۹ كرسي از ۳۴ كرسي متعلق به دمكرات هاست و يك سناتور مستقل است.
دمكرات ها بايد ۱۲ كرسي را براي در دست گرفتن كنترل مجلس نمايندگان بدست آورند كه اين با توجه به اينكه احتمال انتخاب دوباره ۹۵ درصد است، امري دشوار مي نمايد.
امنيت در انتخابات
رياست جمهوري آمريكا
يك مقام دولت آمريكا اطمينان خاطر داده است كه در جريان انتخابات رياست جمهوري اين كشور هيچ خطر امنيتي راي دهندگان را تهديد نمي كند.به گزارش بي.بي.سي، تام ريچ، وزير امنيت ملي در كابينه آمريكا، در سخناني گفته است كه با وجود انتشار نوار اخير اسامه بن لادن، رهبر شبكه شبكه القاعده، حاوي تهديد به حمله به ايالات متحده و اخلال در وضعيت امنيتي اين كشور، هيچ نشانه يا اطلاعاتي در مورد قريب الوقوع بودن چنين حملاتي در دست نيست.ريج تاكيد كرده است كه در حال حاضر، ما بيش از هر زمان ديگري در امنيت هستيم.وي در گفتگو با خبرنگاران گفته است كه سازمانهاي امنيتي آمريكا تمامي كوشش خود را به خرج داده اند تا راي دهندگان بتوانند با امنيت و اطمينان خاطر به حوزه هاي اخذ راي مراجعه كنند.به گفته وي، در حال حاضر نيروهاي امنيتي در حالت آماده باش ضعيف - يا زرد - به سر مي برند و دليلي در دست نيست كه افزايش سطح آماده باش آنان را لازم جلوه دهد.

پنجاه نماينده طرح تحقيق و تفحص از قوه قضاييه را امضا كردند
برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ارايه طرحي خواستار تحقيق و تفحص از قوه قضاييه شده اند.
سيد عبدالمجيد شجاع از طراحان اصلي اين طرح و نماينده دشتستان گفت: وضعيت نابسامان قوه قضاييه، انتصاب هاي اخير و... از دلايل ارايه اين طرح است.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس افزود: ما مي خواهيم ببينيم خرابه اي كه آقاي شاهرودي وعده اصلاح آنرا داده بودند، چقدر درست شده است.
شجاع گفت: اگر قوه قضاييه اصلاح شود همه امور اصلاح مي شود. به گفته شجاع اين طرح بيش از ۵۰ امضا دارد و دريافت امضا از نمايندگان ادامه دارد.در همين حال تيمور علي  عسگري  نماينده  مشهدگفت : در شرايطي  كه  دولت  از طريق  وزيران  مورد تذكر، سئوال  و حتي  تحقيق  و تفحص  قرار مي گيرد، دستگاه  قضائي در حاشيه  امن  قرار گرفته  است . عضو كميسيون  اصل  ۹۰ گفت : دستگاه  قضائي  باتوجه  به  شرايط و بافتي  كه  دارد، نبايد درحاشيه  امن  باشد.
وي  كه  يكي  از امضاكنندگان  طرح  تحقيق  و تفحص  از دستگاه  قضائي  است ، درباره  ضرورت  ارايه  اين  طرح  گفت : براساس  استفساريه اي  كه  از مقام  معظم  رهبري  در مجلس  ششم  صورت  گرفت ، ايشان  اجازه  فرمودند غير از تشكيلات  نظامي ، بقيه  دستگاههاي  زير مجموعه  رهبري  از جمله  قوه  قضائيه  مورد تحقيق  و تفحص  نمايندگان  قرار گيرند.

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب
به مناسبت درگذشت حاج ميرزا علي اكبر غفاري
در پي درگذشت دانشمند فرزانه آقاي حاج ميرزا علي اكبر غفاري، رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي صادر كردند. متن پيام حضرت آيت الله خامنه اي بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با تاسف فراوان از درگذشت دانشمند فرزانه و محقق ارجمند آقاي حاج ميرزا علي اكبر غفاري با خبر شدم فقدان اين عالم خدوم و پركار، ضايعه اي در عرصه انتشار محققانه ميراث كهن مكتوب شيعه است.
از خداوند متعال مسئلت مي كنم كه روح او را با اوليائش محشور فرمايد و بركات ثمره  تلاش او را پاداش شايسته عنايت كند. به بازماندگان محترم و خانواده مكرم ايشان صميمانه تسليت مي گويم.
سيد علي خامنه اي

سفر نخست وزير پاكستان به ايران
ايلنا: نخست وزير پاكستان اعلام كرد به زودي از ايران ديدار مي كند.
به گزارش روزنامه «ديلي تايمز» ، «شوكت عزيز» گفت: من در اوايل سال ۲۰۰۵ از ايران ديدار خواهم كرد. وي افزود: روابط پاكستان با ايران روابطي خوب است.

طرح «لغو تعليق غني سازي اورانيوم» ، پس گرفته شد
طرح «لغو تعليق غني سازي اورانيوم» كه سه شنبه گذشته با قيد دو فوريت تقديم هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي شده بود، ديروز قبل از طرح آن در صحن علني مجلس، پس گرفته شد. «رفعت بيات» نماينده مردم زنجان و از طراحان اين طرح، ديروز در جلسه علني مجلس در توضيحي كوتاهي پس گرفتن آن را اعلام كرد.
طراحان اين طرح در واكنش به خواسته اروپا مبني بر «تعطيلي دائم چرخه سوخته هسته اي» گفته بودند كه اين خواسته خلاف قانون است و خواستار لغو تعليق غني سازي اورانيوم شده بودند.

هدف آمريكا از فشار بر هند انزواي ايران است
ايلنا: پايگاه خبري «آوت لوك اينديا» با انتشار گزارشي در خصوص دو دانشمند هسته اي هندي كه به علت همكاري با ايران، از سوي آمريكا تحريم شده اند، به معرفي آنها پرداخت. نويسندگان اين گزارش نوشته اند: پس از انتشار گزارش هايي مبني بر انتقال مواد هسته اي به ايران توسط دو دانشمند هندي، دكتر «سوراندر» كه در دوران رياستش بر سازمان انرژي اتمي هند و بعد از آن، هرگز با ايران معامله اي نكرده بود با انتشار يادداشتي رسمي، اعلام كرد هيچ رابطه اي با ايران نداشته است.
اين گزارش در ادامه مي افزايد: به نظر مي رسد آمريكايي ها قصد دارند با افزايش فشار بر هند ايران را منزوي كنند.

نشست ويژه پارلمان اروپا درباره ايران
ايلنا: پارلمان اروپا پنجشنبه و جمعه هفته جاري، براي بررسي مهم ترين مسائل جهاني از جمله مذاكره با جمهوري اسلامي ايران بر سر فناوري هسته اي، نشستي ويژه برگزار خواهد كرد. روزنامه سعودي الوطن نوشت: نمايندگان پارلمان اروپا در پايان اين نشست ضمن به كارگيري زبان تهديد، پيشنهاد يا طرح جديدي را به ايران ارائه خواهند كرد. اين روزنامه به نقل از منابع اروپايي در بروكسل نوشت: به نظر نمي رسد پارلمان اروپا مصوبه اي فوريتي براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد به تصويب برساند اما نتايج مذاكرات بي نتيجه با تهران و رد پيشنهادهاي اروپا را مورد بررسي قرار خواهد داد.

كميسيون بهداشت مجلس طرح تشكيل «سازمان دارو و غذا» را رد كرد
نورالدين  پيرموذن  مخبر كميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : اين  كميسيون  در جلسه  عصر ديروز خود طرح  تشكيل  سازمان  دارو وغذا را رد كرد. نماينده  اردبيل  گفت : در اين  جلسه  اعضاي  جامعه  نابينايان  و معلولين  حضور يافتند و مشكلات  خود را بيان  كردند و خواستار اجراي  عملي  قانون  جامع  حمايت  از معلولين  و فراهم  ساختن  زمينه  اشتغال  معلولين  و بيمه  درماني  آنها شدند.
وي  افزود: مسئولان  سازمان  تأمين  اجتماعي  نيروهاي  مسلح  نيز گزارشي  از عملكرد و مشكلات  خود بيان  كردند.

مجلس و تعيين چارچوب شفاف مذاكرات هسته اي
با تصويب طرح دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي در مجلس شوراي اسلامي كه در يك رأي گيري بي سابقه و قاطع صورت گرفت، چارچوب مذاكرات هيأت ايراني در نشست سوم پاريس به صورت شفاف و روشني مشخص گرديد.
دور دوم مذاكرات وين در حالي به دور سوم كشيده شد كه هيأت اروپايي پاسخ به برخي ابهامات را به علت اهميت آنها فقط در سطح مقامات عاليرتبه كشور متبوع خود خوانده بودند و براي ارائه پاسخ نياز به مشورت را مطرح كردند.
از جمله اين ابهامات لزوم تنظيم جدول زمان بندي براي وعده ها و تضمين هاي اروپا بود كه مسائلي همچون سرمايه گذاري را نيز در بر مي گرفت.
مقاومت و پايداري ايران بر موضع رسمي خويش و تأكيد مجلس بر اين موضع با تصويب طرح ديروز حاوي پيام روشني بود كه واكنش هاي متفاوتي را در پي داشت. در همين حال آمريكا بر حجم تبليغات منفي و تهديدات خود افزود و پارلمان اروپا در يك اقدامي عجولانه با صدور قطعنامه اي سياسي ادعاي نقض حقوق بشر در ايران را مطرح كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا به فرصت كم باقيمانده تا ۲۵ نوامبر اشاره نموده و خواستار توقف غني سازي از سوي ايران  گرديد.
بوچر عدم وضع تحريم هاي اقتصادي عليه ايران در شوراي امينت را تلويحاً رد كرد و اين اظهارات در پاسخ موسويان مطرح شده بودكه گفته است «در صورت ارجاع پرونده به شوراي امنيت بيش از ۹۰ درصد مطمئن هستيم تحريم عليه ما وضع نخواهد شد» . يك روزنامه آمريكايي هم نوشته است رئيس جمهور آينده آمريكا ناگزير است به هر قيمت ممكن تلاش كند تا حداقل راي لازم براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت را در آژانس به دست آورد.
از سوي ديگر برخي مطبوعات اروپايي بر ضرورت ارائه امتيازاتي شيرين كه ايران را بيشتر ترغيب به پذيرش كند اشاره نموده اند. موضع منطقي ما اين است كه ايران به عنوان كشوري كه NPT را امضا كرده همانند هر كشور ديگر عضو مي تواند تكنولوژي اتمي مسالمت آميز هسته اي در اختيار داشته باشد و آژانس و كشورهاي ديگر از جمله اروپايي ها موظف به كمك به آن در زمينه تكنولوژي هسته اي هستند. و ممانعت از آن زير پا گذاشتن حقوق مسلم ماست كه هيچگاه قابل پذيرش نيست.

تذكر درخصوص عدم وصول طرح دوفوريتي توقف پروتكل الحاقي
نماينده مردم بويراحمد به هيات رئيسه مجلس در خصوص عدم وصول طرح دوفوريتي بيش از ۱۰۰ نماينده مجلس براي از سرگيري تعليق غني سازي اورانيوم و توقف پروتكل الحاقي تذكر داد.
ستار هدايت خواه در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي  در تذكر آئين نامه اي گفت: طرح دو فوريتي از سرگيري تعليق غني سازي اورانيوم و توقف پروتكل الحاقي با امضاي بيش از ۱۰۰ نماينده مجلس در سه شنبه گذشته تقديم هيات رئيسه مجلس شد و متاسفانه برخلاف مواد آئين نامه داخلي مجلس طرح مذكور در مجلس مطرح نشده است. نماينده بويراحمد با اظهار تاسف از اين كه طرح مذكور با گذشت چند روز هنوز در مجلس مطرح نشده است، از حداد عادل خواست براي رسيدگي به طرح مذكور ترتيب لازم اتخاذ كند. حداد عادل هم در ادامه با بيان اين كه هيات رئيسه طبق آئين نامه عمل خواهد كرد، گفت: طرح مذكور امروز با امضاهاي جديدي كه اضافه شده بود به هيات رئيسه رسيده است و با تكميل امضاها در دستوركار قرار خواهد گرفت.
وي افزود: طرح مذكور به دليل شباهتي كه با طرح قبلي در مورد غني سازي داشت، توسط هيات رئيسه در حال بررسي است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |