دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۳ - Nov 1, 2004
در صورت تصويب مجلس
فروش سيگار به افراد كمتر از ۱۸ سال ممنوع مي شود
لايحه كنترل دخانيات با موافقت ۵۰ نماينده فردا براي تصويب نهايي در صحن علني مجلس مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد
005334.jpg
گروه اجتماعي: در آستانه مطرح شدن لايحه كنترل دخانيات در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، آيت الله العظمي ناصر مكارم شيرازي بار ديگر بر حرمت سيگار تأكيد كرد.
اين مرجع تقليد شيعيان كه در مدرسه «امام اميرالمومنين» قم سخن مي گفت، اعلام كرد: حرام بودن سيگار را پيش از اين به صورت مشروط اعلام كرده بوديم به اين معنا كه اگر كشيدن سيگار منجر به ضررهاي قابل توجهي براي انسان شود، استعمال آن حرام است؛ ولي با بررسي هاي انجام شده و مشورت با كارشناسان و پزشكان متخصص و متعهد، اين حرمت را به شكل مطلق تغيير داديم؛ چرا كه ضررهاي آن براي ما اثبات شده است.
همچنين خبرگزاري فارس به نقل از آيت الله العظمي مكارم گزارش داد: حداقل اين است كه بگوييم سيگار به عنوان مقدمه اعتياد بوده و حرام است.
اين مرجع تقليد با اشاره به قاعده «لاضرر» اظهار داشت: سيگار كشيدن بايد در جامعه ما به صورت ضد ارزش درآيد و در اين باره نقش رسانه ها به خصوص صدا و سيما بسيار مهم است. البته بايد توجه داشت كه ضررهاي سيگار آن قدر آشكار است كه حتي در برخي از كشورها جريمه هاي سنگيني هم براي اين مسأله در نظر گرفته اند.
زير ۱۸ سال ممنوع
همچنين يك نماينده مجلس و عضو كميسيون بهداشت و درمان به مهم ترين بخش هاي لايحه كنترل دخانيات اشاره كرد و توضيح داد: لايحه كنترل دخانيات با موافقت ۵۰ نماينده فردا براي تصويب نهايي در صحن علني مجلس مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. مهم ترين قسمت اين لايحه ممنوعيت فروش سيگار به افراد زير ۱۸ سال است. چرا كه مصرف سيگار طي ده سال اخير در سنين ۱۵ تا ۲۴ سال ۱۷ درصد افزايش يافته است.
به گزارش مهر، وي افزود: روزانه بيش از ۴ ميليارد تومان در كشور براي خريد سيگار مصرف مي شود. يعني ساليانه مردم ايران يك هزار و ۴۶۰ ميليارد تومان براي مصرف سيگار هزينه مي كنند. اين در حالي است كه دولت براي درمان عوارض ناشي از مصرف سيگار سه برابر اين مبلغ را هزينه مي كند.
عضو كميسيون بهداشت مجلس تصريح كرد: ۵۴ ميليارد نخ سيگار ساليانه در كشور مصرف مي شود كه تنها ۲۰ ميليارد نخ آن توليد داخلي است و بقيه به صورت قاچاق وارد كشور مي شود.
جديت مجلس
در همين حال يك نماينده ديگر مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه افزايش جوانان سيگاري نگران كننده است، عزم جدي مجلس براي مقابله با دخانيات را متذكر شد و گفت: افزايش آمار دانش آموزان، دانشجويان و دختران سيگاري در كشور نگران كننده است.كشورهاي اروپايي قوانين محكمي در مبارزه با استعمال دخانيات دارند و مردم به خاطر عوارض سيگار خسارت هاي سنگيني از شركت هاي توليد كننده دريافت مي كنند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: شركت هاي بزرگ دخانيات به علت قوانين محدود كننده در كشورهاي اروپايي در حال انتقال به كشورهاي جهان سوم و فقير هستند و اين امر باعث كاهش چشمگير سيگاري هاي آمريكا و كشورهاي اروپايي شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، شهرياري تصريح كرد: كشور مشكل جدي در وضع قانون ندارد اما قوانين مصوب را بايد به درستي اجرا كرد.
وي كاهش قيمت سيگار را از عوامل افزايش استعمال آن دانست و افزود: با افزايش قيمت سيگار قدرت خريد به ويژه در جوانان كاهش مي يابد. بنابراين با افزايش ماليات در بخش دخانيات و صرف آن در ايجاد مراكز رفاهي و ورزشي مي توان مبارزه با استعمال سيگار را آغاز كرد.

معاون وزير آموزش و پرورش خبرداد:
ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش در برنامه چهارم تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: معاون نظري و مهارتي آموزش و پرورش كيفيت بخشي را ضرورت كنوني آموزش و پرورش كشور خواند و گفت: ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش به عنوان استراتژي اصلي در سند برنامه ۵ ساله چهارم توسعه به تصويب رسيد.
علي اصغر فاني با تاكيد بر اين كه در صورت عدم كيفيت بخشي به آموزش و پرورش به هيچ وجه به چشم انداز ۲۰ ساله كشور دست نمي يابيم، تصريح كرد: هم اكنون در آموزش و پرورش دنيا مساله يابي و مهارت حل مساله موضوعي است كه دانش آموزان بايد مهارت آن را كسب كنند؛ بر اين اساس پژوهش سراهاي دانش آموزي بستر تقويت روحيه پرسشگري، پژوهش، مساله يابي و حل مساله هستند. وي با اشاره به وجود يكصد پژوهش سراي دانش آموزي فعال در سراسر كشور پيش بيني كرد تا پايان سال، اين تعداد به ۱۳۰ پژوهش سرا افزايش يابد.
به گزارش ايسنا، وي توسعه دبيرستانها و مدارس نمونه دولتي جهت تربيت دانش آموزان متخصص، توسعه آموزش دختران و ... را از ديگر برنامه هاي دستيابي به عدالت آموزشي خواند و گفت: هم اكنون نسبت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه به كل دانش آموزان ۵۲ درصد در برابر فراواني ۴۸ درصدي پسران در همين مقطع است.
افتتاح يك پژوهشسرا
پژوهشسراي دانش آموزي رشد منطقه ۱۸شهر تهران با هدف توسعه و تعميق پژوهش در ميان دانش آموزان، و با مجوز وزارت آموزش و پرورش راه اندازي شد.
به گزارش خبرنگار ما، عليرضا سلطاني فر رئيس گروه ICT آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اين مطلب، گفت: شناسايي و پرورش نيروهاي خلاق دانش آموزي و جذب آنها و نيز مهياكردن بسترهاي لازم براي توسعه تحقيقات در مدارس از جمله ديگر اهداف راه اندازي پژوهشسرا به شمار مي روند كه تاكنون يك پژوهشسراي مركزي و ۹پژوهشسراي منطقه اي دانش آموزي در شهر تهران داير شده اند.
همچنين امانگلدي ضمير مسئول پژوهشسراي دانش آموزي و كاوشكده IT رشد منطقه ۱۸ به خبرنگار ما گفت: اين پژوهشسرا كه با هدف گسترش فرهنگ تحقيق و پژوهش، هدايت استعدادها و رشد خلاقيت نزد دانش آموزان در فضايي به مساحت ۳۶۰۰ مترمربع زيربنا در چهار طبقه راه اندازي شده داراي كاوشكده IT شهر تهران است كه مجهز به دو سايت كامپيوتري با گنجايش ۳۰ دانش آموز بوده و دومين آزمايشگاه رباتيك شهر تهران را در خود جاي داده است.
وي با اشاره به آزمايشگاههاي شيمي، زيست شناسي، فيزيك و آسمان نما به عنوان ديگر امكانات اين پژوهشسرا درخصوص شرايط عضويت دانش آموزان گفت: در حال حاضر دانش آموزان پايه اول دبيرستان با معدل ۱۷ به بالا و رتبه هاي اول تا پنجم ساير پايه ها مجاز به عضويت در پژوهشسرا هستند و ساير دانش آموزان به تشخيص شوراي دبيران مدرسه گزينش شده و به ما معرفي مي شوند.

يك كارشناس بهداشت مدارس خبر داد:
بيماري كچلي و شيوع ۴۵ درصدي در بين دانش آموزان چابهار
گروه اجتماعي: بر اساس آخرين آمار منتشر شده ۱۱ درصد دانش آموزان كشور مبتلا به بيماري هاي عفوني، ۶۰ درصد مبتلا به عيوب انكساري، ۳۲ درصد مبتلا به مشكلات عاطفي- رواني، ۲۳ درصد اختلالات خانوادگي، ۷۵ درصد نابساماني اقتصادي و ۱ تا ۲ درصد انواع اختلالات ستون فقرات هستند، همچنين ۷۰ درصد مدارس كشور از نظر وضعيت بهداشتي و فيزيكي در وضعيت مطلوبي قرار ندارند.
به گزارش ايسنا، كارشناس مسئول بهداشت منطقه آزاد چابهار ضمن اشاره به آمارهاي جهاني گفت: ۹۶۰ ميليون دانش آموز در دنيا آلوده به بيماري هاي انگلي، ۲۱۰ ميليون دانش آموز دچار كمبود آهن، ۶۰ ميليون داراي كمبود يد و ۸۵ ميليون مبتلا به كميود ويتامين هستند.
دكتر حسيني، رئيس مركز بهداشت دوستدار دانش آموز چابهار به شيوع ۴۵ درصدي كچلي در دانش آموزان پسر و ابتلاي ۶۰ درصدي دانش آموزان دختر به شپش سر در منطقه آزاد چابهار اشاره كرد.
وي افزود: درصد پوشش معاينات مقطع اول راهنمايي ۵/۸۴ درصد بوده و تاكنون ۱۳ هزار و ۲۷۷ شامپوي پرمترين و ۸ هزار و ۸۷۴ عدد قرص «گريز وفولوين» به دانش آموزان مدارس معاينه شده توسط مركز داده شده است.

يك متخصص كودكان:
وارد كردن ضربه به هر نقطه اي از بدن كودك مي تواند منجر به ايست قلبي شود
ايسنا:  تنبيه بدني تبعات روحي بسيار زيادي براي كودك به همراه دارد.
دكتر عليرضا ناطقيان متخصص كودكان ،ناحيه سر، گردن و گوش كودكان را از نقاط حساس اعلام و تصريح كرد: كوچكترين ضربه به اين نقاط مي تواند منجر به خونريزي شود.
وي با تاكيد بر حساس بودن دور ناف و شكم كودكان افزود: گاهي اوقات ضربه به منطقه تناسلي كودك، او را دچار شوك مي كند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه همچنين ضربه به چشم ها را بسيار خطرناك دانست .
وي اظهار داشت: ضربه به اين ناحيه مي تواند موجب كوري در كودك شود.
اين متخصص كودك با ذكر اين كه ناحيه قفسه سينه كه قلب و ريه ها در آن قرار دارد بسيار حساس است.
وي خاطرنشان كرد: به طور كلي وارد كردن ضربه به هر نقطه از بدن كودك كه درد شديدي داشته باشد، مي تواند منجر به ايست قلبي يا تنفسي در كودك شود.
دكتر ناطقيان با اشاره به اين كه تكرار تنبيه هاي بدني بعد از يك مدت اثر خود را از دست مي دهد، گفت: كودك بعد از يك مدت پرخاشگر شده و اهميت تنبيه در نظرش پايين مي آيد.
وي تصريح كرد: تجربه نشان داده كه شخصيت هاي لجباز و لجوج و گاهي اوقات بزهكار، دوران كودكي بسيار پرتلاطمي را گذرانده اند.
اين متخصص كودكان با ذكر اين كه بچه اي به عنوان «بچه بد» نداريم، افزود: آشنايي با بيماري هاي رواني كودكان و مراجعه به موقع به روانپزشك و مصرف به موقع دارو و اطلاع از دستورالعمل هاي ساده تربيتي مشكلات كودكان را به حداقل مي رساند.
وي با اشاره به عدم افراط در تشويق و تنبيه كودكان، بر تشويق كودكان به موازات تنبيه آنها تاكيد كرد و اظهاركرد: كودكان را بايد به علت رفتارهاي خوب، راستگويي و صداقت تشويق كنيم.
دكتر ناطقيان در پايان خاطرنشان كرد: صحبت نكردن والدين با كودك براي مدت كوتاه، حذف كردن كودك از جمع به علت رفتار نادرستش، به تعويق انداختن قولي كه به او داده شده روش هاي تربيتي ساده براي تنبيه كودك است.

شيوه اي جديد براي آموزش پخت آبزيان
005331.jpg
ايرنا: رييس  اداره  آموزش  و ترويج  اداره  كل  شيلات  استان  تهران ، از برگزاري  دوره هاي  آموزشي  انواع  شيوه هاي  طبخ  ماهي  و ميگو در ميادين  ميوه  و تره بار تهران  خبر داد.
سيروس  نصيري  افزود: بيش  از ۳۰ دوره  آموزشي  براساس  توافقنامه اي  كه  با سازمان  ميادين ميوه  و تره بار به  امضا رسيده ، در سال  جاري  برگزار شد و اين دوره ها تا پايان سال ادامه خواهد يافت.
وي ، برگزاري  اين  دوره هاي  آموزشي  را به  صورت  رايگان  اعلام  كرد و گفت : در اين  دوره ها مربيان  به  صورت  عملي  نحوه  طبخ  انواع  ماهي  را آموزش  مي دهند.
نصيري  ادامه  داد: در قالب  اين  دوره هاي  آموزشي  بيش  از ۸۰۰ نفر از زنان  تهراني  شيوه هاي  گوناگون  طبخ  ماهي  را آموختند.
وي  گفت : با اينكه  بين  ۵۰۰ تا يكهزار شيوه  براي  طبخ  ماهي  و ميگو در دنيا مرسوم  است ، اما در ايران  حداكثر چهار تا پنج  نوع  غذا با اين  آبزيان پخته  و مصرف  مي شود.
به  گفته  وي ، بيشتر خانواده ها شيوه هاي  گوناگون  طبخ  ماهي  و ميگو را نمي دانند و فقط از روش  سرخ  كردن  استفاده  مي كنند كه  اين  شيوه ، نامناسب ترين  نوع  طبخ  آبزيان  است .
وي  افزود: اگر خانواده ها نحوه  صحيح  طبخ  و مصرف  ماهي  و ميگو را بدانند از لحاظ اقتصادي  اين  نوع  غذاها كم  هزينه تر از ساير غذاها خواهد بود.
وي ، مهمترين  انواع  طبخ ماهي  و ميگو را نام  برد و گفت : شنسل  قزل آلا، سالادماهي  تن ، هواري  ماهي ، ماكاروني  ماهي ، قليه ماهي ، كتلت  ماهي ، كباب  قفقازي ماهي ، كيلكا سوخاري ، پلو ميگو، ميگوي  پفكي  و سمبوسه  از جمله  انواع  طبخ  آبزيان  مي باشد كه  آموزش  داده  شده  است .

۲۰ دي؛
آغاز اعزام زائران حج تمتع امسال ۹۴هزار ايراني به حج تمتع مشرف مي شوند
خبرگزاري فارس: اعزام زائران حج تمتع از بيستم دي ماه آغاز مي شود و به مدت ۲۰روز ادامه خواهد داشت.
علي ليالي، مدير كل حج و زيارت استان تهران با اعلام اين خبر گفت: امسال ۹۴هزار نفر زائر در قالب ۵۰۰كاروان از ۱۶فرودگاه از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شيراز و گيلان به حج تمتع اعزام مي شوند.

دانشجويان «خواجه نصير» مقام سوم مسابقات جهاني بتن را كسب كردند
گروه علمي فرهنگي: دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي موفق به كسب مقام سوم مسابقات جهاني بتن شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در مسابقه بين المللي دانشجويي مؤسسه بين المللي بتن(ACI) كه در حاشيه همايش ساليانه اين مؤسسه در سانفرانسيسكوي آمريكا برگزار شد، تيم دانشجويي اين دانشگاه موفق شد، پس از دانشگاه هاي آمريكا و مكزيك مقام سوم مسابقه مكعب بتني با مقاومت مشخص را به دست آورد.
در اين مسابقه ۵۳تيم از شش كشور ايران، آمريكا، كانادا، مكزيك، غنا و پورتوريكو شركت داشتند كه مرحله مقدماتي اين مسابقات ششم مهرماه سال جاري و در حاشيه همايش ساليانه مؤسسه بين المللي بتن برگزار شده بود.
تيم هاي دانشجويي بتن دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در مسابقات جهاني دانشجويي بتن در سال هاي ۸۱ و ۸۲ آمريكا نيز موفق به كسب مقام هاي اول و دوم اين مسابقات شده اند.

قطع خودسرانه دارو سلامت سالمندان روزه دار را تهديد مي كند
فارس: عوارض قطع خودسرانه دارو در سالمندان ممكن است در كوتاه مدت احساس نشود اما در درازمدت قطعاً سلامت آنان را تهديد مي كند.
منوچهر بيضايي افزود: با توجه به كوتاه بودن زمان روزه داري در اين فصل، برخي سالمندان بدون مشورت با پزشك معالج به صورت خودسرانه اقدام به قطع داروهاي خود مي كنند در حالي كه اين كار سلامت سالمندان را به خطر مي اندازد و آنان نبايد به سلامت خود لطمه بزنند.وي گفت: فقط در صورت مشاوره با پزشك، سالمندان مي توانند زمان مصرف داروهاي خود را تغيير دهند و نبايد به صورت خودسرانه به تغيير زمان مصرف دارو اقدام كنند.وي سالمندان داراي مشكلات رواني را از روزه داري معاف دانست و اضافه كرد: علاوه برآن سالمندان داراي مشكلات جسمي مانند ديابت، سنگ كليه، نقرس، زخم هاي حاد معده، اثني عشر و مري و افراد نيازمند به استفاده از آنتي بيوتيك و قرص هاي خوراكي نيازمند به آب مانند داروهاي قلبي و... نبايد اصراري به روزه داري داشته باشند.
وي يبوست را يكي از شايع ترين مشكلات سالمندان روزه دار خواند و گفت: كمي تحرك به دليل احتمال ضعف، مصرف كم مايعات و سبزي ها از مهم ترين علل بروز اين عارضه در سالمندان است كه در صورت مصرف متعادل آن قطعاً مشكلات كمتري براي آنان به وجود مي آيد.
وي ادامه داد: به طور متوسط سالمنداني كه داراي شرايط روزه داري هستند بايد روزانه ۶ تا ۸ ليوان مايعات به خصوص آب، چاي كمرنگ و آبميوه استفاده كنند.

بيماران سرطاني به جمع بيماران خاص مي پيوندند
ايرنا: قوانين تصويب شده در بخش  بهداشت  و درمان  كشور در اجرا با مشكل  مواجه  است .
دكتر «جهانبخش  اميني» نماينده مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام اين مطلب افزود: در نشستي  كه  اعضاي  كميسيون  بهداشت  و درمان  با رييس  جمهوري  داشتند، قوانين مصوب  در اين  بخش  از جمله  در بخش  مسايل  استخدامي  در اداره  بيمارستان ها و مراكز درماني  مورد بحث  قرار گرفت .
وي  تصريح  كرد: سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  به  موقع  بودجه هاي  اين  بخش ها را نداده  و اين  امر باعث  شده  كه  اين  بخش ها با مشكل  و معضل  مواجه  شوند.
عضو كميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس  شوراي  اسلامي  افزود: همچنين  در اين نشست  قرار شد تا به  وضعيت  بيماران  خاص  از جمله  بيماران  هموفيلي ، تالاسمي  و ديابت  توجه  بيشتري  شود و بيماران  سرطاني  نيز به  علت  اينكه  هزينه هاي  درمان  آنان  بسيار بالا است  جز بيماران  خاص  قرار گيرند.
نماينده  مردم  كرمانشاه  در مجلس  اضافه  كرد: همچنين  در اين  نشست  مساله  دفترچه هاي  درماني  كه  بايد بر اساس  قانون  تا پايان  امسال  تمامي  مردم  روستاهاي  كشور دفترچه هاي  درماني  در اختيار داشته  باشند، بررسي  شد.
وي  در بخشي  ديگر از سخنان  خود به  وضعيت  بودجه  و مسايل  درماني  در استان  اشاره  كرد و گفت : با رييس  جمهوري  و رييس  سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي كشور در اين باره  صحبت  شد و قول هاي  مساعدي  براي  برطرف  شدن  مشكلات  دانشگاه علوم  پزشكي  كرمانشاه  داده  شد.
به  گفته  وي ، در اين  خصوص  مبلغ  ۱۵ ميليارد ريال  اعتبار در اختيار خدمات درماني  استان  كرمانشاه  قرار گرفته  تا بدهي  سازمان هاي  بيمه گر و داروخانه هاي  استان  پرداخت  شود.

پذيرش دانشجو در رشته هاي جديد و تكميل ظرفيت كارشناسي ارشد
گروه علمي و فرهنگي: سازمان سنجش آموزش كشور در برخي از كد رشته هاي آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته داخل سال ۱۳۸۳ و نيز برخي رشته هاي جديد دانشجو مي پذيرد.
به گزارش ايسنا، علاقمندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص شرايط و ضوابط مرحله تكميل ظرفيت و نحوه تكميل و ارسال مدارك و فرم مربوط به هفته نامه پيك سنجش روز دوشنبه ۱۱ آبان ماه مراجعه كنند.

مصرف ميوه هنگام سحر از تشنگي در طول روز جلوگيري مي كند
مهر: مصرف ميوه و يا آب ميوه تازه هنگام سحر از تشنگي در طول روز جلوگيري مي كند. همچنين براي جبران كمبود ميزان آب و املاح بدن در ماه رمضان مي توان از مقداري سوپ يا آش هنگام افطار استفاده كرد.
در ادامه آمده است: مايعات را مي توان در مدت زمان افطار تا سحر مورد استفاده قرار داد و در اين صورت هنگام سحر ضرورتي وجود ندارد كه از چند ليوان آب و يا از مقدار زيادي چاي براي رفع تشنگي در طول روزه داري استفاده كرد.
مينا مينايي كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان افزود: نبايد دسرها و شيريني ها را با شكر زياد مصرف كرد و بهتر است به جاي آن از خرما و توت كه به عنوان قندهاي طبيعي هستند، استفاده كرد كه منبع خوبي از املاح و ويتامين ها هستند.
وي با بيان اين كه روزه داران از خوردن غذاهاي شور هنگام سحر خودداري كنند زيرا تشنگي در طول روز را افزايش مي دهد، ادامه داد: بايد از خوردن غذاهاي بسيار سرد و يا گرم و نيز از نوشيدن آب سرد در ابتداي افطار خودداري شود و در صورت رفع تشنگي مي توان از آب گرم، چاي و يا شير گرم استفاده كرد.
همچنين، خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از منابع اينترنتي، همچنين مصرف زياد غذاهاي ترش، شور، شير و ميوه و سبزيجات خام و برنج نيز در ازدياد ترشح اسيد معده و سوزش و دردهاي معده و اثني عشر و در نتيجه مزمن شدن و تورم آن دخالت دارند.
مبتلايان به زخم معده و اثني عشر و ناراحتي روده بهتر است از غذاهايي استفاده كنند كه هضم شان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود كه از جمله اين غذاها مي توان به غذاهاي كبابي و خورشتي، انواع سوپ كم چرب و آب ميوه ها، نان، پنير و ماست در مقدار كم اشاره كرد.
استرس و فشار عصبي و روحي، داشتن گروه خوني O، ميكروب هليكوباكترپيلوري، مصرف قهوه و الكل از عوامل تشديد كننده زخم معده و اثني عشر هستند.

ناباروري در ۴۰ درصد به مردان مربوط مي شود
ايسنا: مردان در ۴۰ درصد موارد علت ناباروري هستند كه استعمال دخانيات نيز در اين امر دخالت دارد.
كاهش توليد اسپرم، كاهش حركت اسپرم، عدم تكامل نهايي اسپرماتوزوئيد، واريكوسل (تورم عروق بالاي بيضه ها در مردان) از علل ناباروري مردان است. همچنين ناتواني جنسي، سابقه عفونت هاي مزمن دستگاه تناسلي مردان، ناهنجاري هاي مادرزادي، عدم نزول بيضه ها، سابقه بيماري هاي اوريون و يا سوزاك، گرماي زياد و برخي علل ناشناخته ديگر باعث ناباروري مردان مي شود.
از جمله علل نازايي در زنان مي توان به انسداد لوله هاي فالوپ، پوليپ هاي رحم و گردن رحم، قطع عادت ماهيانه بدون تخمك گذاري، اختلالات هورموني در تخمدان و مغز، سابقه عفونت دستگاه تناسلي مثل سل رحمي و لوله رحمي، اختلال عملكرد تخمدان و عدم تخمك گذاري اشاره كرد.پزشكان معتقدند: از طريق ازدياد توليد اسپرم و درمان عفونت يا ناهنجاري هاي مرد و زن حتي جراحي براي درمان واريكوسل در مردان و يا رحم دو شاخ در زنان مي توان بسياري از نازايي ها را درمان كرد.همچنين با تجويز آمپول ها و قرص هاي تحريك كننده تخمك گذاري و يا ساير داروهاي هورموني در جهت تنظيم هورمون هاي جنسي و مغزي مي توان به نتايج سودمندي دست يافت.

مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي:
نحوه پر داخت حق بيمه دوران سربازي از نهاد رياست جمهوري استعلام شد
فارس: قانون احتساب دوران خدمت سربازي به عنوان سنوات پرداخت حق بيمه ابهاماتي در نحوه محاسبه و منبع پرداخت كننده حق بيمه دارد كه از نهاد رياست جمهوري در اين باره استعلام شد.
غلامرضا سليماني مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب افزود: نهاد رياست جمهوري در خصوص چگونگي نحوه پرداخت حق بيمه دوران خدمت سربازي در پاسخ به استعلام تأمين اجتماعي اعلام كرد كه اين موضوع نيازمند بررسي هاي بيشتري است تا منبع پرداخت كننده دو سال خدمت سربازي مشخص شود.
وي در ادامه گفت: متأسفانه در قانون مشخص نيست حق بيمه دو سال خدمت سربازي را دولت بايد بپردازد يا كارفرما.
مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي اظهار داشت: از ديگر كاستي هاي اين قانون اين است كه مشخص نيست نرخ حق بيمه بايد به نرخ روز و يا به نرخ سال هايي كه فرد در دوران سربازي بوده است پرداخت شود.
سليماني در خصوص اين كه اگر دولت به عنوان منبع پرداخت كننده حق بيمه محسوب شود با توجه به رقم ميلياردي كه به تأمين اجتماعي بدهكار است چه وضعيتي در اجراي اين قانون حاكم مي شود، گفت: قطعاً به علت تأخير در پرداخت حق بيمه توسط دولت اجراي اين قانون براي تأمين اجتماعي هزينه خواهد داشت اما اگر دولت به طور رسمي اين وظيفه را بر عهده بگيرد سعي مي كنيم در بودجه سال آينده دولت اين مبلغ را گنجانده و براي سال ۸۴ اين پول را از دولت دريافت و سابقه را محاسبه كنيم.

يادداشت
كنكور ۸۴ مشابه سالهاي پيشين؛ از تحول خبري نيست
فريبا صحرايي
«... كنكور سراسري سال ۱۳۸۴ همانند سال گذشته، بدون هيچ تغييري به صورت يك مرحله اي برگزار مي شود.»
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور، هفته گذشته در حالي اين خبر را اعلام كرد كه بحث اصلاح كنكور سراسري، دو مرحله اي شدن آن يا به عبارتي «طرح جديد پذيرش دانشجو در دانشگاههاي كشور» همچنان در مجلس شوراي اسلامي مسكوت مانده و به تعبيري خاك مي خورد.
در آذر ۸۱ ، وقتي معضلات و آسيب هاي كنكور سراسري در اولين نشست تخصصي دانشگاهي «بررسي روشها و مسائل آزمونهاي ورودي دانشگاهها» ، توسط صاحب نظران دانشگاهي به نقد گذارده شد و طي سه روز متوالي گام هاي اول براي تدوين طرح اصلاحي كنكور برداشته شد، هيچ كس نمي پنداشت كه اين تحول ضروري چنين به طول انجامد و بويژه با بسته شدن پرونده مجلس ششم، طرح آن هم در ذهن همگان به فراموشي سپرده شود.
«طرح تغيير نحوه سنجش و پذيرش دانشجو» به تاريخ ۲۰/۳/۱۳۸۲ به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس رفت و پس از چند جلسه بحث و بررسي با حضور نمايندگان تام الاختيار وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم و بهداشت و سازمان سنجش آموزش كشور تعديل و تصويب شد و پس از تصويب با يك فوريت در تاريخ ۲۱/۱۰/۸۲ ، به مجلس هفتم وانهاده شد.
و آن چنان كه دكتر علي رجالي از بانيان اين طرح مي گويد، اكنون در انتظار گوشه چشمي از سوي اعضاي محترم كميسيون آموزش و تحقيقات جهت طرح در صحن علني به سر مي برد.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به نقش تصويب و اجراي هرچه سريع تر طرح جديد پذيرش دانشجو در حل مشكلات و آسيب هاي كنكور، از مكاتبات بي سرانجام خود با تك تك نمايندگان محترم و اعضاي كميسيون خبر مي دهد.
او مي گويد: «طرح الان در مجلس خاك مي خورد.»
وي طي نامه هايي جداگانه (مورخ ۱/۵/۸۳ و ۲۱/۷/۸۳)، آسيب هاي كنكور فعلي را به اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات گوشزد كرده و ضمن تشريح روند بررسي كارشناسانه طرح و اهميت آن در حل مسائل و مشكلات كنكور خواستار توجه و التفات نمايندگان و طرح آن در صحن علني مجلس شد.
پيگيريهاي اين استاد دانشگاه، البته همچنان بي پاسخ مانده و حكايت هرگونه اصلاحات در نحوه پذيرش دانشجو و شيوه برگزاري كنكور از گفته تا عمل فاصله زيادي دارد. امروز آسيب هاي گوناگون رواني، اجتماعي، آموزشي و اقتصادي كنكور بر هيچ كس پوشيده نيست. كنكور به زعم بسياري از كارشناسان به بحراني جدي تبديل مي شود و اهمال توجيه ناپذير است.
سال ۸۴ و كنكور ۸۴ نيز بي تفاوت از سال هاي پيشين از راه مي رسد، سرنوشت عده بي شماري داوطلب، لاجرم اين گونه رقم مي خورد و آسيب هاي كنكور يك سال ديگر نهادينه مي شود، تلاش كنيم تا لااقل سال هاي بعدي را از كف ندهيم و به بحران لاينحل كنكور بيش از اين نزديك نشويم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |