سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۴ - Nov 2, 2004
دعاي روز هجدهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ نَبِّهني فيهِ لِبَرَكاتِ اَسحارِهِ وَ نَوِّر فيهِ قَلبي بِضِيآءِ اَنوارِهِ وَ خُذبِكُلِّ اَعضآئي اِلَي اتِّباعِ اثارِهِ بِنوركَ يا مُنَوِّرَ قُلُوبِ العارِفينَ.
اي خدا مرا در اين روز براي بركات سحرها بيدار و متنبّه ساز و دلم را به روشني انوار سحر منوّر گردان و تمام اعضاء و جوارحم را براي آثار و بركات اين روز مسخر فرما به حقّ نور جمال خود
اي روشني بخش دل هاي عارفان.
امروز با حافظ
وز شما پنهان نشايد كرد سر مي فروش
دوش با من گفت پنهان كارداني تيز هوش
سخت مي گيرد جهان بر مردمان سخت كوش
گفت آسان گير بر خود كارها كز روي طبع
هيأت مديره خانه سينما استعفا كرد
اعضاي  هيات  مديره  جامعه  اصناف  سينمايي  (خانه  سينما) شب  گذشته  استعفاكردند.
«ابوالحسن  داودي» ، «رضا كيانيان» ، «نظام الدين  كيايي» ، «بهرام  دهقاني» ، «فرهاد توحيدي» ، «محمدحسين  فرحبخش» و «مرتضي  رزاق  كريمي» اعضاي  هيات مديره  خانه  سينما هستند.
به  گزارش  ايرنا، هيات  مديره  خانه  سينما در پي  اعتراض  نمايندگان  اصناف  مختلف  سينمايي  نسبت  به  نحوه  برپايي انتخابات  هيات  مديره  و مسائل  جشن  خانه  سينما استعفا كردند. فعاليت  هيات  مديره  قبلي  تا تشكيل  مجمع  عمومي و انتخاب  اعضاي  جديد ادامه  مي يابد.
اين  در حالي  است  كه  يكي  از اعضاي  هيات  مديره  خانه  سينما خواستار عدم انتشار اين  خبر در رسانه ها شد و گفت  كه  فعلا صلاح  نيست  موضوع  استعفاي  هيات  مديره  مطرح  شود. وي  افزود كه  موضوع  استعفاي  هيات  مديره  اين  تشكل  صنفي  پس  از طي  مراحل قانوني  اعلام  مي شود.
وي  خواستار آرامش  و پرهيز از پيشداوري  رسانه اي  در مورد اين  مسئله  شد.

محمدرضا درويشي
دبير ششمين جشنواره موسيقي نواحي كشور شد
005508.jpg
محمدرضا درويشي، آهنگساز و موسيقي پژوه صاحب نام، به دبيري ششمين جشنواره موسيقي نواحي ايران منصوب شد.
به گزارش همشهري، درويشي كه در دوره هاي اول تا سوم دبيري اين جشن را برعهده داشت و به نوعي طراح اصلي پاگيري اين جشنواره به حساب مي آمد، در دوره چهارم (دوره مديريت قبلي مركز موسيقي) و در اعتراض به مشكلاتي كه از سوي مركز موسيقي به وجود آورده شده بود، از اين سمت انصراف داد.درويشي در نامه اي به خانه موسيقي نيز از هيأت مديره خانه موسيقي خواسته بود به اعتراضش رسيدگي كرده و نظر خود را به اهالي موسيقي گزارش دهند كه اين نهاد نيز عليرغم برگزاري جلسات حل اختلاف گزارشي در اين زمينه به جامعه موسيقي ارائه نكرد. همين گزارش حاكيست كه همافر، رئيس تازه مركز موسيقي در انتصاب خود بر پاسداري از مواريث فرهنگ شفاهي و موسيقايي ايران و ضرورت مستندسازي، آموزش و شناسايي مستعدين در موسيقي نواحي كشور، تأكيد كرده و خواستار استمرار دستاوردهاي جشنواره و تقويت زيربناها شده است.به نظر مي رسد با قبول مسئوليت توسط درويشي گروهي از نخبگان موسيقي نيز به اين جشنواره بپيوندند.

نمايشگاه باغ ايراني تمديد شد
نمايشگاه باغ ايراني كه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شده است، تا هفتم آذرماه سال جاري تمديد شد.
به گزارش ايسنا، نمايشگاه باغ ايراني در عرصه هاي مختلف هنري چون نقاشي، فيلم سازي، معماري، هنر ويديويي چيدمان و هنر اجرا آثاري از داريوش مهرجويي، عباس كيارستمي، آتيلا پسياني، يعقوب امداديان، شيرين نشاط، فريده لاشايي، ابوالقاسم سعيدي، سهراب سپهري و پرويز تناولي را به نمايش گذاشته است.
 در اين نمايشگاه ۱۷ باغ ايراني ازجمله باغ فرح آباد، چهلستون و هشت بهشت (اصفهان)، باغ ارم، دلگشا، قوام، جهان نما و نظر (شيراز)، باغ شازده  (ماهان كرمان)، باغ دولت آباد (يزد)، باغ فين (كاشان)، باغ مصلا (نايين)، باغ چهلستون و چشمه (بهشهر)، باغ گلشن (طبس)، باغ قدمگاه (نيشابور) و باغ شاهگلي (تبريز) به وسيله نقشه ها، تصاوير و گفته ها و عكس هاي تاريخي و هوايي معرفي شده اند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
انتقاد كيان كيچن از دكترين بوش در سالروز جنگ ترياك
«كيان كيچن» معاون سابق نخست وزير چين، عضو دفتر سياسي حزب كمونيست و عضو شوراي مديريت ماكائو در مقاله اي غير منتظره به زبان انگليسي از جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه مي خواهد بر جهان حكومت كند انتقاد كرده است. مقاله كيان كه قبلاً يك دهه وزير امور خارجه چين بود در سالروز آغاز نخستين جنگ ترياك، در روزنامه انگليسي زبان «چاينا ديلي» در پكن انتشار يافت. نخستين جنگ ترياك در اين روز در سال ۱۸۳۹ ميان انگلستان و چين آغاز شده بود. انگليسي ها مدت ها بود كه ترياك محصول هند را كه زير نظر خودشان توليد مي شد به چين صادر مي كردند و چينيان با مصرف اين ترياك معتاد مي شدند. چينيان ساكن بنادر محل تخليه كشتي هاي انگليسي كه متوجه خطر خانمان برانداز اعتياد به ترياك و توطئه انگليسي ها شده بودند بپاخاستند و صندوق هاي ترياك را به دريا ريختند كه بهانه جنگ قرار گرفت. اين جنگ كه دو سال طول كشيد به پيروزي انگليسي ها به دليل داشتن اسلحه برتر انجاميد و سبب شد كه امتيازات متعدد و نفوذ فراواني در چين به دست آورند. كيان ۷۶ ساله در مقاله بسيار طولاني اش نوشته است كه در اجراي «دكترين بوش» ، آمريكا كشور عراق را اشغال نظامي كرد و با اين عمل اتحاد دولت ها بر ضد تروريسم عملاً فرو پاشيد و به ساير همكاري هاي بين المللي آسيب رسيد. اين دكترين كه بر پايه حملات نظامي پيشگيرانه است همچنين درگيري هاي مذهبي و نژادي را شدت و گسترش داده است. اين عضو برجسته حزب كمونيست چين در اين مقاله معني دار كه در آخرين روز پيش از انجام انتخابات عمومي آمريكا انتشار يافته از حضور نظامي آمريكا در آسياي ميانه و نيز آسياي جنوبي (افغانستان و پاكستان) ابراز عدم رضايت شديد كرده است. وي در مقاله اش از جورج بوش به عنوان يك قلدر نام برده كه مي كوشد اراده آمريكا را به ساير ملل ديكته كند كه ادامه اين طرز فكر به آغاز يك جنگ سرد ديگر خواهد انجاميد.
بزرگداشت برنارد شاو به مناسبت سالگرد فوت او
ديروز رسانه هاي اروپا و آمريكا به مناسبت سالگرد درگذشت «جورج برنارد شاو» مقالات مفصل انتشار داده و خلاصه سخنراني هايي را كه در انجمن هاي اديبان، انديشمندان و دانشگاهيان درباره او شده بود منتشر ساخته اند. شاو نويسنده هوادار سوسياليسم و انديشمند نامدار، دوم نوامبر ۱۹۴۶ در ۹۴ سالگي درگذشت. وي كه ۲۶ ژوئيه ۱۸۵۶ در دوبلين (جمهوري ايرلند) به دنيا آمده بود پس از شكسپير، بزرگترين درام نويس درتاريخ ادبيات زبان انگليسي به شمار مي رود. شاو در عين حال يك انديشمند بزرگ و خطيب زبردست بود، افكار سوسياليستي داشت و از رفاه و آموزش يكنواخت و عمومي، توزيع عادلانه ثروت، مالكيت عمومي زمين و ملي بودن صنايع بزرگ جانبداري مي كرد. شاو همچنين يك نبات خوار و مخالف سرسخت مصرف الكل و دخانيات بود. او عقيده داشت كه نظام انتخاباتي غرب و به ويژه روش تبليغات و مبارزات آن مغاير اصول دمكراسي اصيل است و نوع رايج تبليغات انتخاباتي در كشورهاي صنعتي را پيروزي پول، زد و بند و نيز زرنگي افراد مي دانست و خواهان اصلاح اين وضعيت بود. شاو در طول عمر خود همواره از رعايت آزادي بيان و انديشه حمايت مي كرد.
چرا رايانه ها كند عمل مي كنند و عملاً غير قابل استفاده مي شوند؟
ارسال نرم افزار «سپاي ور» به داخل رايانه هايي كه در اينترنت به جستجوي خبر و اطلاعات مي پردارند رو به افزايش است. اين نرم افزار بدون خواست صاحب رايانه وارد آن مي شود و رايانه را به تدريج تا سطح سكون «كند و آهسته» مي كند. با پيدايش يك ويندو (دريچه) در مانيتور هنگام جستجو در اينترنت، سپاي ور ورود خود را به رايانه اعلام مي دارد. بنابراين رايانه هايي كه از آنها صرفاً براي تايپ و ارسال اي ميل و يا قراردادن مطالب سايت اختصاصي استفاده مي شود كمتر قرباني «سپاي ور» مي شوند. قبلاً گفته شده بود كه «ارت لينك» مي تواند مسئله را حل كند ولي از آنجا كه «سپاي ور» ها متعدد هستند از اين سيستم هم كار چنداني ساخته نيست.

در دانشگاه تهران
تنديس محمدعلي جمالزاده پرده برداري مي شود
در دومين دوره يادبود محمدعلي جمالزاده، پدر داستان نويسي كوتاه از تنديس وي در دانشگاه تهران پرده برداري مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، پانزدهم آبان هفتمين سال درگذشت محمدعلي جمالزاده است و به همين مناسب دومين يادبود پدر داستان نويسي كوتاه ايران در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار مي شود. در اين مراسم كه در تاريخ ۱۷ آبان ساعت ۱۰ صبح در تالار كمال برگزار مي شود، از تنديس جمالزاده در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران نيز پرده برداري خواهد شد.

هفتمين جلد پژوهشگران معاصر ايران منتشر شد
هوشنگ اتحاد، محقق و مولف مجموعه ۱۰ جلدي پژوهشگران معاصر ايران، هفتمين كتاب از اين مجموعه را روانه بازار كتاب كرده است.
به گزارش همشهري، در اين جلد زندگي و آثار علي دشتي و نصرالله فلسفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و نمونه هايي از آثار آنها آورده شده است.
همين گزارش حاكيست كه مولف به مانند ۶ جلد پيشين؛ سعي كرده مقاطع گوناگون زندگي و آثار اين دو ادب پژوه را با استفاده و استناد به آراء و اقوال مكتوب و شفاهي دوستان، آشنايان و نيز اهل ادب و فرهنگ و منتقدان مورد كاوش قرار دهد.

بهارستان
واژه هاي تو فرش ايراني است
قلب من چون كبوتري
بر آب هاي دستان تو پرواز مي كند
و قيلوله اي مي كند
در سايه ديوار
نزار قباني - ترجمه احمد پوري

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره يبوست
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا داروهاي مصرفي سبب يبوست مي شود؟ وي ضمن دادن پاسخ مثبت خواسته است كه جريان سريعاً به دكتري كه دارو را تجويز كرده گزارش شود تا براي حل مسئله اقدام كند. يبوست نبايد بدون درمان رها شود. وي در عين حال گفته است كه يبوست ممكن است نتيجه تورم روده بزرگ باشد كه حكايت از بيماري دايورتيكالار، انسداد روده يا حتي سرطان روده مي كند. همچنين احتمال دارد از انقباض ماهيچه روده بزرگ، بواسير، تنبلي تيروئيد، كند شدن حركت دودي شكل روده ها (ريفلكس)، مصرف نكردن آب آشاميدني به حد كافي، نبودن فايبر در غذا (نخوردن سبزي و ميوه) و... باشد. تحرك نداشتن و ورزش نكردن هم باعث يبوست موقت مي شود. دكتر براي تشخيص عامل يبوست دستور چند نوع معاينه خواهد داد.

برگي از تاريخ
ترور خواجه نظام الملك كه متهم به همكاري با بيگانه شده بود
دوم نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۴۱ «شجاع الملك» امير دست نشانده انگلستان در كابل به دست اكبرخان از مخالفان سلطه انگليسي ها كشته شد و افغان ها كه برضد نيروهاي اشغالگر انگليسي بپاخاسته بودند. «الكساندر برنز» نماينده تام الاختيار انگلستان در كابل و ۱۶ انگليسي ديگر (طبق برخي نوشته ها ۲۳ انگليسي) را هم كشتند و هزار و پانصد نظامي انگليسي را مجبور به عقب نشيني به سوي هند كردند و سپس هنگام عقب نشيني، به آنان در گذرگاه خيبر شبيخون زدند و آنها را قتل عام كردند. در سال ۱۹۲۸دولت جمهوري تركيه الفباي اين كشور را كه تا آن زمان همانند ساير ممالك اسلامي حروف عربي بود به لاتين تغيير داد. در سال ۱۳۱۷ هجري خورشيدي در تهران محاكمه اعضاي گروه موسوم به ۵۳ نفر به اتهام تلاش براي اشاعه آنچه مرام اشتراكي خوانده مي شد آغاز شد.
اينك برگ امروز: خواجه نظام الملك دولتمرد مشهور ايراني، وزير سلجوقيان، مؤلف كتاب سياست نامه و مؤسس دانشكده هاي موسوم به نظاميه دوم نوامبر سال ۱۰۹۲ ميلادي در نزديكي كرمانشاه به دست عوامل حسن صباح كشته شد. قاتل او «ابوطاهر اراني» جواني ديلمي بود كه در الموت به صف هواداران حسن صباح پيوسته بود و در آنجا مأمور قتل خواجه شده بود. به نوشته پاره اي از مورخان، دشمني حسن صباح با خواجه نظام الملك تنها به خاطر مخالفت خواجه با اسماعيليه نبود. حسن از بسياري از كارهاي ديگر خواجه از جمله همكاري او با سلجوقيان راضي نبود. از نظر حسن صباح سلجوقيان اشغالگر و خارجي شمرده مي شدند.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
005511.jpg
ايوكلاين
اسفنج برجسته - ۱۹۶۰ / چوب، اسفنج، ماده رنگي حل شده
در آستون / ۱۵۴ * ۲۳۰ سانتي متر‎/ دوسلدورف / ايرنهاف
ايوكلاين چهره خلاق وابسته به واقعگرايي نوي پيررستاني و يكي از استعدادهاي درخشان دوران پس از جنگ بود كه مرگ زودرس او يك زندگي هنري با اهميت روبه رشد را ناتمام گذاشت. كلاين نه فقط در آفرينش «محيط ها» بلكه در هنر سبك به صورت نقاشي تك رنگ نيز پيشتازي قابل اعتنا بود. بسياري از تجربيات او را مي توان تحت عنوان هنر مفهوم گرا طبقه بندي كرد. او نوآوري خلاق و بي قرار با تخيلي ناب و اصيل بود كه همين بر استحكام و درستي نمايش هاي خشم آگين اش مي افزود. نقاشي هاي تك رنگ او كه بالاخره منتهي به رنگهاي آبي زنده خاص او شد، در ادامه مفهوم او از «نقاشي هيچ» است. او در اين آبي، نمايش شكوهمند غيرمادي، آزادي والاي روح را مي ديد.او و پيروانش را نقاشان گرايش پرداز نيز ناميده اند؛ اصطلاحي كه يادآور توجه آنها به شدت و هيجان بخشيدن به انديشه هاي نهفته در وراي آفرينش آثار هنري است.

منوچهر آتشي:
اگر ايراني بودن خود را منتقل كنيم، جهاني مي شويم
شعر يك هنر فردي و بومي است، يعني در ابتدا ما ايراني هستيم و حس، تاريخ، اطلاعات و انديشه هايمان ايراني است.
به گزارش ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن منوچهر آتشي با بيان اين مطلب افزود: اگر اين ها را خوب اخذ و نقل كرده باشيم، مي توانيم با جهان پيوند داشته باشيم و انديشه هايي را از جهان بگيريم و خودي كنيم.
اين شاعر گفت: اما مشكل در اين جاست كه ما از گذشته خود بريده ايم، وقتي يك شاعر جوان نمي تواند يك قصيده ناصر خسرو را از رو بخواند، چگونه مي خواهيم جهاني شويم؟
وي درباره  نقش زبان در انتقال و عرضه شعر به جهان گفت: زبان ما بسيار مهجور و ناشناخته است و تقريبا اكثريت مردم جهان هيچ اطلاعي از آن ندارند.
آتشي، راه حل اين مساله را ترجمه دانست و گفت: اما چه كساني بايد با ترجمه اين شعر را جهاني كنند؟ اشخاص و موسسات خصوصي كه نمي توانند اين كار را انجام دهند، نهادهاي دولتي هم چندان توجهي به اين مقوله نشان نداده اند.
وي افزود: به عنوان مثال در كشور كره موسساتي وجود دارد كه خودشان آثار خود را ترجمه و صادر مي كنند. حتي از اين طريق ارز هم به دست مي آورند. مثلا وقتي يك سلسله كتاب ترجمه شده از كره به انگليس برود معلوم است كه شعرش جهاني مي شود.
آتشي، ترجمه شعر ايران را در فرايند جهاني شدن ادبيات، بسيار ضروري و اساسي دانست و گفت: ما هم بايد موسساتي داشته باشيم كه با ترجمه شعر معاصر فارسي، جايگاه ما را در ادبيات جهان تثبيت كنند. ضمن اين كه شاعران هم بايد به ريشه هاي اصيل و بومي شعرمان آگاهي داشته باشند.
همايش «هنر و جهاني شدن» به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور انديشمندان سراسر جهان ۲۷ و ۲۸ دي ماه در تهران برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
انتخاب صندلي هواپيما
سنگاپور: از اين پس مسافران شركت هواپيمايي سنگاپور از طريق اينترنت قادر به انتخاب صندلي مورد نظر خود در هواپيما خواهند بود.
مسافراني كه به عضويت سايت اينترنتي شركت درآمده باشند مي توانند با ورود به سايت، نقشه صندلي هاي داخل هواپيماي پرواز مورد نظر را مطالعه كرده و صندلي دلخواه خود را انتخاب نمايند.
سپس شركت هواپيمايي از طريق پست الكترونيكي و يا پيام نوشتاري كوتاه (SMS) روي تلفن همراه مشتريان، تأييديه انتخاب آنان را برايشان ارسال خواهد كرد.
برخي از مسافران علاقه مند هستند كه داخل هواپيما در كنار شيشه و يا راهروها بنشينند.
اثرات تبليغات ضدسيگار
لندن: نمايش دو تبليغ تكان دهنده جهت تشويق مردم به ترك سيگار باعث شد ميليون ها سيگاري در كشور انگليس براي ترك اين عادت ناپسند اقدام كنند.
در اين تبليغ هاي تلويزيوني، يك مرد سيگاري پيش از بازگشت دخترش از سفر به دليل سيگار كشيدن مي ميرد و در تبليغ ديگر يك دختر درحالي كه عكس پدر خود را (كه به دليل ابتلا به سرطان ريه جان باخته است) در دست دارد، اشك مي ريزد.
به گزارش وزارت بهداشت انگليس، ۵۷ درصد از ۶/۱۵ ميليون سيگاري كشور انگليس پس از مشاهده اين تبليغ ها به فكر ترك سيگار افتادند.
فرار از مجازات
مادريد: يك پيرمرد ۷۰ ساله كه ۲۰ سال قبل همسرش را به قتل رسانده بود با مرگ در زندان، از مجازات گريخت. اين مرد ۲۰ سال قبل براي اين كه همسر ثروتمند خود را به قتل برساند، يك بمب دستي ساخت، آن را داخل كاغذ كادو قرار دارد و بسته را براي همسر خود ارسال كرد.همسر نگون بخت وي نيز بسته را گشود و با انفجار بمب جان باخت.شوهر بي رحم پس از اين جنايت به اسپانيا گريخت تا اين كه سرانجام در سال ،۲۰۰۲ پليس انگليسي او را از پليس اسپانيا تحويل گرفت و در زندان حبس كرد.قرار بود اين مرد ديروز در دادگاه محاكمه بشود اما شب قبل از محاكمه داخل سلول سكته كرد و از مجازات گريخت.
زنان خودكفا
لندن: اخيرا يك نظرسنجي از زنان ۱۸ تا ۳۴ ساله در كشور انگليس به عمل آمده است كه نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد كه زنان اين كشور تعميرات منزل را برعهده مي گيرند چون به كارايي شوهران خود اعتقاد ندارند. نتايج نظرسنجي انجام شده به اين شرح است:
* دوسوم زنان انگليس شخصا به رنگ آميزي ديوارهاي منزل مي پردازند.
* بيش از نيمي از آنها، ايرادات سيم كشي منزل را برطرف مي كنند.
* سه چهارم زنان بدون كمك شوهرانشان به جابجايي اسباب منزل مي پردازند.
* يك چهارم خانم هاي كشور انگليس، شوهران خود را از مشاركت در امور منزل به طور كامل منع كرده اند.
ورزش و سياست
واشنگتن: پيروزي تيم «واشنگتن رداسكينز» در چارچوب رقابت هاي ليگ فوتبال آمريكايي ايالات متحده مفهومي سياسي دارد.
اين تيم موفق شد در آخرين بازي خانگي خود پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا با نتيجه ۲۸ بر ۱۴ حريف خود را شكست دهد.به دليل همين پيروزي، بسياري از مردم معتقدند كه جان كري رئيس جمهور آمريكا خواهد شد. از سال ۱۹۳۶ به بعد، هرگاه كه تيم رداسكينز در آخرين بازي خانگي خود پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري پيروز شده، حزب رئيس جمهور وقت در انتخابات شكست خورده است. بنابراين حالا كه رداسكينز در آخرين بازي خانگي خود پيروز شده، احتمالا جمهوري خواهان و بوش در انتخابات شكست خواهند خورد و كري اكثريت آراء را به خود اختصاص خواهد داد.
دروغگويي در مورد آلودگي هوا
هنگ كنگ: مقامات صلح سبز دولت هنگ كنگ را متهم به دروغگويي در مورد ميزان آلودگي هوا كردند. در گزارش صلح سبز آمده است طي ۹ روز اخير، ميزان آلودگي هواي هنگ كنگ ۲۰۰ درصد بالاتر از حد مجاز بوده است. به ادعاي اين مؤسسه در روزهايي كه شاخص هاي آلودگي هوا بيش از حد مجاز است، مقامات دولتي كيفيت هوا را سالم اعلام مي كنند.
دوچرخه سواري فلج مغزي
منچستر: دختر بچه ۷ ساله كه از فلج مغزي رنج مي برد، مسافت دو كيلومتر را با دوچرخه طي كرد و ۳۰۰ پوند از رهگذران جمع آوري نمود. پيش بيني مي شود كه درنهايت ۳ هزار پوند براي اين دختر جمع آوري شود تا با آن بتواند هزينه درمانش را تأمين كند.او پس از پايان يافتن دوره درمان قادر به راه رفتن خواهد بود.البته پيش از اين پدر ۴۹ ساله دختر بچه قصد داشت براي تأمين پول مورد نياز، يكي از كليه هايش را بفروشد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۸ دقيقه

گل و گياه
اشرفي
005505.jpg
نام علمي: Coreopsis lanceolata
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است. داراي برگهاي سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي زردرنگ و منفرد آن از اواخر بهار تا اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر، تقسيم گياه و تهيه قلمه ريشه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |