سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۴ - Nov 2, 2004
Ipod جديد به بازار آمد
تيرخلاص اپل به مايكروسافت
005454.jpg
گروه انفورماتيك: كارشناس فناوري ipod جديد شركت اپل را تير خلاصي بر پيكر مايكروسافت و ساير رقباي اين شركت دانستند.
به گزارش ديلي تايمز اين ipod جديد به كاربران اجازه مي دهد تصاوير و عكس هاي خود را ببينند يا به اشتراك بگذارند. افزوده شدن قابليت هاي اخير و افتتاح فروشگاه جديد itunes در اروپا سبب شده اغلب تحليل گران پيروزي قريب الوقوع اپل بر رقبايي چون مايكروسافت را پيش بيني كنند.
ساير نوآوري هاي اپل نيز در رشد گرايش به محصولات آن تأثير محسوسي داشته است، براي مثال سال گذشته نمايندگان اين شركت قراردادي را با گروه راك ايرلنديu2 منعقد كردند كه به موجب آن اپل محصول جديد ديگري به نام ipod u2 را به بازار فرستاد. شكل و شمايل اين ipod تا حدودي با ساير نسخه هاي پيشين متفاوت بود. ipod u2 رنگي سياه با چرخ كنترل كننده قرمز داشت و مهمتر از همه ۴۰۰ آهنگ U2 روي آن قرار گرفته بود. در مجموع روي اين سري از محصولات ipod به طور متوسط ۵۰۰ آهنگ قرار مي گيرد.
ipod جديد هم علاوه بر قابليت هاي تصويري پخش كننده فايل چندرسانه  و يك مانيتور رنگي نيز دارد كه با استقبال گرم هواداران اپل مواجه شده است. سري  هاي جديد ipod  حجم ذخيره سازي اي معادل ۴۰ تا ۶۰ گيگابايت دارند كه تقريباً دو يا سه برابر نمونه هاي پيشين است.
كارشناسان معتقدند محصولاتي چون ipod u2 را مي توان فصل جديدي در نحوه ارائه محصولات صوتي تصويري به شمار آورد چرا كه نوآوري هاي اپل در عرصه آهنگ  هاي U2 و رهبر جنجالي اش بونو مي تواند ظرف دهه آينده چگونگي ارائه آلبوم هاي موسيقي را دگرگون كند و اين احتمال وجود دارد كه طي سال هاي آتي براي گوش دادن به آهنگي كه از فروشگاه خريده ايد مجبور نباشيد تا خانه صبر كنيد.شايعاتي وجود دارد كه اپل در تلاش است تا آلبوم هاي منتشر نشده برخي ديگر از گروه هاي موسيقي را نيز روي ipod عرضه كند.
سري فروشگاه هاي فوق مدرن اپل موسوم به iTunes هم براي رفع نيازهاي كاربران ipod تأسيس شده اند و در حال حاضر با گسترش روزافزون سلطه ipod  بر قلمرو پخش كننده هاي موسيقي اين فروشگاه هاي زنجيره اي نيز در حال گسترش هستند. اگر چه مايكروسافت اولين عرضه كننده محصولات چندرسانه اي در اروپا بود ولي اكنون اپل در كشورهايي چون اتريش، بلژيك و فنلاند، يونان، ايتاليا، لوكزامبورگ، هلند، پرتغال و حتي اسپانيا صاحب نمايندگي iTunes است كه در آن مشتريان مي توانند با استفاده از كارت اعتباري خود همه گونه خريدي انجام دهند.
بهاي مدل ۴۰ گيگابايتي ipod هاي جديد موسوم به ipod photo  ۴۹۹ دلار و بهاي مدل ۶۰ گيگابايتي آن ۵۹۹ دلار اعلام شده است.
بهاي مدل ipod u2 نيز ۳۴۹ دلار است. از زمان ابداع پخش كننده هاي ipod در سال ۲۰۰۱ تاكنون ۶ميليون دستگاه از آنها به فروش رفته است.

مايكروسافت مرورگر صوتي اينترنت ارايه مي كند
گروه انفورماتيك: مايكروسافت قصد دارد با استفاده از تكنولوژي صوتي، امكاني را فراهم سازد تا كاربران بتوانند در هنگام مرور وب، درخواست هاي خود را از طريق صدا اعلام كنند.
مدير تكنولوژي و استانداردهاي مايكروسافت در بخش مربوط به دستگاه هاي تلفن همراه، جزيياتي را درباره برنامه هاي آينده مايكروسافت در زمينه تلفن هاي همراه بيان كرد.
ورس در كنفرانس تكنولوژي اطلاعات بي سيم( CTIA (Wireless IT و سرگرمي هاي ۲۰۰۴ اعلام كرد كه مايكروسافت نسخه ۵/۲ از Compact Framework دانت نت خود را تا پيش از پايان سال جاري عرضه خواهد كرد.
به گزارش آي تي ورلد نسخه ۵/،۲ ويژگي هاي جديدي براي بهبود و افزايش قابليت هاي گرافيكي تلفن هاي هوشمند ارايه خواهد كرد.
بخش هاي ديگري كه براي روزآمدسازي نسخه هاي آينده سيستم عامل ويندوز تلفن هاي همراه در نظر گرفته شده، شامل پشتيباني براي مديريت ابزارها است و بنابراين، خط سازماني برنامه هاي كاربردي كسب و كار مي تواند كد و محتوا را دانلود كند.
فناوري در نظر گرفته شده براي پشتيباني تلفن اينترنتي (VOIP) شامل استفاده از سيستم عامل براي وصل شدن پروتوكل هاي متعدد شبكه است.
بسياري از فروشندگان زيرساخت هاي بي سيم، در حال تلاش براي توليد و ايجاد راه كارهايي براي هم پوشاني ميان Wan و Wlans بوده اند.
مديريت نيروي هوشمند، ويژگي ديگري است كه آزمايشگاه هاي مايكروسافت هم اكنون در حال كار كردن بر روي آن هستند.

همكاري SAP و HP در ارائه نرم افزار ميزباني
گروه انفورماتيك: شركت بزرگ نرم افزاري آلماني، SAP، در حال تشكيل تيمي با شركت هيولت پاكارد است تا به شركت هاي متوسط بازار آمريكا نرم افزار ميزباني ارائه كند.
اين نرم افزار شامل برنامه هاي كاربردي، نگهداري، خدمات و پشتيباني است كه در ازاي پرداخت مبلغ ماهانه از سوي كاربران در دسترس آنان قرار خواهد گرفت.
به گزارش سي نت، SAP كمترين قيمت اين خدمات را براي استفاده هر كاربر در ماه ۳۲۵ دلار اعلام كرده است.
براساس اين همكاري مشتريان از طريق مرورگرهاي وب به برنامه هاي كاربردي SAP دسترسي پيدا مي كنند در حالي كه شركت هيولت پاكارد نرم افزار خود را در مراكز داده هاي خود ميزباني كرده و خدماتي چون ذخيره سازي و بازيافت به همراه پشتيباني فني ارائه مي كند.
مسئولان اجراي اين طرح گفته اند چنانچه ارائه خدمات يادشده در بازار آمريكا با موفقيت مواجه شود، ممكن است در ساير كشورها نيز آن را عرضه كنند.
SAP و HP مدتي طولاني در تأمين خدمات نرم افزاري ميزباني با يكديگر شريك بوده، اما اين محصول جديد، مرحله اي تحولي و تكاملي براي تأمين كنندگان محسوب مي شود.
از آن جايي كه مدل نرم افزار ميزباني براي SAP جديد نيست، اما به اين دليل مورد توجه واقع شده است كه به شركت  امكان مي دهد تا مشتريان را به سوي فناوري جديد و ايجاد درآمدهاي تازه هدايت كند و در همين حين، هزينه پشتيباني از مشتريان بر روي پلت فرم هاي قديمي تر را كاهش مي دهد.

تأمين زيرساخت خطوط ثابت تلفن بنگلادش به KT واگذار شد
گروه انفورماتيك: شركت كره اي KT برنده قراردادي ۳۴/۲۸ ميليون دلاري براي راه اندازي زيرساخت خطوط ثابت تلفني در بنگلادش شد.
شركت «مخابرات كره» (Korean Telecom) چندي پيش در حاشيه نمايشگاه تلكام بوسان با يكي از شركت هاي ايراني نيز در زمينه راه اندازي و مشاوره خطوط اينترنت پرسرعت، قرارداد امضا كرده بود كه بر اساس آن براي راه اندازي ۱۰۰ هزار خط اينترنتي سراسري در ۲۰ شهر مهم كشور از جمله تهران تا سال ۲۰۰۵ كمك خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، بر اساس قرارداد KT با بنگلادش، شركت كره اي تا سال ۲۰۰۵ به طراحي مهندسي و ارائه تجهيزات براي بهينه سازي ۱۲۵ هزار خطوط شبكه اي در ۳ منطقه از اين كشور خواهد پرداخت.
بنگلادش جزو يكي از بازارهاي مخابراتي توسعه نيافته در منطقه آسيا- اقيانوسيه محسوب مي شود.
مدير بخش تجارت جهاني شركت KT در اين باره گفت: با ايجاد زيرساخت خطوط ثابت در بنگلادش و ساير كشورها، ما خود را در موقعيت بهتري براي انتقال به تجارت هاي اينترنتي و ارتباطات تلفن همراه در آينده و نيز سرمايه گذاري هاي بزرگتر قرار خواهيم داد.
شركت KT كه سال گذشته از درآمدهاي شبكه اي ۶/۱۱ تريليون و ۸۳۰ ميليارد وون(۲/۱۰ ميليارد دلار) به دست آورد در حال حاضر ۵/۹۴ درصد از ۸/۲۲ ميليون كاربر خطوط ثابت تلفن در اين كشور را كنترل كرده و ۹/۵۰ درصد از سهم اين كشور را نيز در بازار خدمات سراسري اينترنتي در اختيار دارد.
اين شركت در حال حاضر با بزرگترين اپراتور تلفني الجزيره تحت عنوان Algerie Telecom براي پيوستن به يك سرمايه گذاري مشترك در خصوص تجارت هاي شبكه سراسري اينترنت همكاري مي كند.

دوقلو هاي ناسا پنجاه هزارمين تصوير مريخ را ارسال كردند
گروه دانش: مريخ نورد «اسپرايت» پنجاه هزارمين تصوير سياره سرخ را به زمين ارسال كرد.
نمايي از ساعت آفتابي استقرار يافته بر روي مريخ نورد «روح» كه در عين حال به عنوان تنظيم كننده رنگ تصاوير اين كاوشگر نيز به كار مي رود با پس زمينه اي از سطح سياره سرخ به عنوان پنجاه هزارمين تصوير تهيه شده توسط دو مريخ نورد روح به زمين ارسال شد.
به گزارش ايسنا، اين تصاوير بازه وسيعي را از تصاوير ميكروسكوپي گرفته تا نماهاي پاناراماي رنگي را شامل مي شود و حجم عظيمي از داده هاي علمي را در خود نهان دارند كه با بررسي هاي دانشمندان مريخ شناس در آينده مي تواند كليدهاي مهمي را در حل رازهاي اين سياره در اختيار آنان بگذارد.
تصاويري كه دو مريخ نورد روح (spirit) و فرصت (opportunity) از سطح مريخ تهيه كرده اند دو برابر تعداد كل تصاويري است كه سه مأموريت مريخ نشين موفق ديگر يعني وايكينگهاي ۱ و ۲ و رهياب مريخ از اين سياره به زمين ارسال كرده اند. تمامي تصاويري كه اين مريخ نوردها تهيه كرده اند از طريق بخش تصاوير سايت اين مأموريت در دسترس همگان قرار دارد.
هر دو كاوشگر ناسا در دوران تمديد شده ماموريت خود به سر مي برند. روح تاكنون مسافتي معادل ۶/۳ كيلومتر و فرصت مسافتي معادل ۶/۱ كيلومتر مريخ پيمايي كرده اند و با وجود برخي مشكلات جزيي كماكان به فعاليتهاي علمي خود بر سطح مريخ ادامه مي دهند.

ISP ها از پرداخت عوارض تجميع معاف مي شوند
گروه انفورماتيك: شركتهاي ارائه خدمات اينترنتي از پرداخت عوارض تجميع معاف خواهند شد.
دبير انجمن شركت هاي انفورماتيك در اين باره گفت: طي مذاكرات انجام شده با وزارت امور اقتصادي و دارايي، توافق شد كه ارائه دهندگان خدمات اينترنت(ISP) مشمول عوارض تجميع نباشند.
به گزارش ايسنا، صابري افزود: طي مذاكرات سازنده اي كه با وزارت امور اقتصادي و دارايي و متعاقباً در جلسه مشتركي كه با مديران و كارشناسان وزارت دارايي در دفتر مدير عامل شركت ديتا و با حضور نمايندگان انجمن برگزار شد توافق شد تا شركت هاي ISP از پرداخت تجميع عوارض معاف شوند، زيرا خدمات IT ، خدمات مخابراتي نيست. در مورد ISPها نيز تفاهم هايي حاصل شد كه پس از بررسي هاي لازم نتيجه نهايي اعلام و تاريخ اجراي آن توسط دفتر فني مالياتي اعلام خواهد شد.

دولت چين ۱۶۰۰ كافي نت را تعطيل كرد
005451.jpg
گروه انفورماتيك: دولت چين طي ماه هاي فوريه و آگوست سال جاري ميلادي، يك هزار و۶۰۰ كافي نت چين را به دليل ارائه بازي هاي خشن و خدمات غيراخلاقي اينترنتي به كودكان و نوجوانان تعطيل كرد.
به گزارش ايسنا، دولت چين علاوه بر تعطيلي اين مراكز، صد ميليون «يوآن» معادل ۶/۶ ميليون پوند نيز به عنوان جريمه نقدي براي اين كافي نت ها در نظر گرفته است.
دپارتمان تحقيقات و نظارت فرهنگي چين نيز اعلام كرده است كه در راستاي تخلفات مراكز خدمات اينترنتي و كامپيوتري، از جمله كافي نت ها و پارك هاي اينترنتي و كامپيوتري، انتظار مي رود به زودي حكم توقيف ۱۸ هزار كافي نت از مجموع يك ميليون كافي نت و پارك اطلاعاتي و ارتباطي چين صادر شود.
اين دپارتمان  افزوده است: بازي هاي خشن، فعاليت هاي غيراخلاقي اينترنتي و موارد مشابه فجايعي هستند كه سلامت اينترنت چين را تهديد مي كنند.
چين از جمله كشورهايي است كه تاكنون حساسيت هاي زيادي را در خصوص سلامت فضاي اينترنتي انجام داده است كه نظارت شديد چند سال گذشته بر روي مركز خدماتي اينترنتي نيز از اين موارد بوده است.

وجود حفره امنيتي در هسته لينوكس
گروه انفورماتيك: يكي از اصلي ترين توزيع كنندگان لينوكس، از وجود يكي از خطرناك ترين حفره هاي امنيتي در هسته اصلي نسخه ۶/۲ لينوكس خبر داد.
به گزارش زد دي نت، SuSE اعلام كرده است كه اين حفره امنيتي مي تواند به حمله كنندگان امكان دهد تا سيستم هاي عامل نرم افزار مبتني بر نسخ ۶/۲ را از كار بياندازند.
هسته ۶/۲ كه اواخر سال گذشته به توليد رسيد، برخي از ويژگي ها و قابليت هاي سازماني را به لينوكس مي افزايد، اما همچنان در بازار به عنوان يك محصول آزمايشي شناخته مي شود.
شركت Red Hat، بسياري از ويژگي هاي مهم ۶/۲ را براي استفاده در Enterprice Linux به هسته ۴/۲ منتقل كرده و در اين باره گفته است كه هسته قديمي تر داراي ثبات بيشتري است. در حالي كه شركت ManddrakeSoft نسخه ۶/۲ را براي كاربران عادي معرفي كرده است.
SuSE ادعا كرده است كه اولين شركتي خواهد بود كه نسخه ۶/۲ را براي سيستم عامل لينوكس و به همراه SuSE Linuxe9.۱ در بهار آينده معرفي خواهد كرد.
گفته شده است كه مهاجمان مي توانند براي از كار انداختن سيستم ها، از بسته هاي makform استفاده كنند.
كاربران مي توانند به عنوان جانشيني براي روزآمد ساختن اين هسته، ديوار آتش فعال شده بخش هاي IP و TCP را از كار بياندازند، اما به آنان توصيه نمي شود كه اقدام به انجام چنين امري كنند. محصولاتي كه از هسته ۴/۲ استفاده كرده و آن را اجرا مي كنند، شامل محصولات سرورهاي سازماني شركتهاي Red Hat و ManddrakeSoft بوده كه توسط باگ ها آلوده نمي شوند.
اين باگ ها، محصولاتي چون SuSE Linuxe9.۱ و سرور SuSE Linuxe Enterprice9 را تحت تأثير قرار مي دهند، اما SuSE Linuxe9.۲ به اين دليل كه از نسخه ۸/۶/۲ هسته اصلي استفاه مي كند كه مشكلات موجود در آن برطرف شده، تحت تأثير آلودگي هاي موجود واقع نمي شود. SuSE ، نقص ها و آسيب پذيري هاي كم خطرتري را Patch كرده است كه قادر بوده اند امكان دستيابي به امتيازات اساسي را براي كاربران فراهم سازند. اين باگ تنها SuSE9 را كه بر روي s/۳۹۰ قرار دارد، تحت تأثير قرار مي دهد.
شركت امنيتي Secunia اعلام كرده است كه اين نقص بازدارنده سرويس از نظر خطرناك بودن در رده متوسطي قرار مي گيرد، زيرا به حمله كنندگان امكان ناسازگار كردن سيستم ها را نمي دهد. اين دومين باگ در نسخه ۶/۲ بوده كه از نظر خطرناك بودن در چنين سطحي قرار مي گيرد.
نخستين باگ از نوع بازدارنده سرويس بوده كه در ژوئيه گذشته منتشر شده است.

آف لاين
ربات ها با ادب مي شوند
گروه دانش: دانشمندان از طراحي ربات هايي خبردادند كه آداب معاشرت مي دانند.
به گزارش آسوشيتدپرس تيمي از دانشگاه هردفورد لندن در حال كار بر روي ربات هايي هستند كه آداب اجتماعي را رعايت مي كنند.
پروفسور كريستين داتنهام، مدير اين پروژه گفت: «ما تلاش مي كنيم شرايطي را فراهم كنيم كه ربات ها بتوانند همنشين انسانها شوند و در حال حاضر تحقيق ما در مورد ربات هايي است كه مي توانند به انسان ها احترام گذارند.» به گفته داتنهام اين تحقيقات همچنين طريقه نگاه كردن و يادگيري مهارت ها را با تقليد از انسان دربردارد.
اين تيم در نظردارد ربات ها را طوري برنامه ريزي كنند كه اداره و كنترل گروهي از انسان ها را بر عهده گيرند.امكان اينكه يك ربات مانند انسان عمل كند، زمان را براي بررسي و تحقيقات مي طلبد، اين زمان تقريباً بيست سال يا بيشتر برآورد مي شود زيرا بسيار مشكل است كه چنين ربات هايي را بتوان توسعه داد كه همانند انسان رفتار كنند.
سيستم اتوماسيون نظارت، پشتيباني و مديريت تحقيق در علوم پزشكي طراحي شد
گروه دانش: دبير شوراي راهبري تكفاب از تكميل شدن مراحل طراحي سيستم اتوماسيون نظارت، پشتيباني و مديريت تحقيق در علوم پزشكي و تهيه نرم افزار مربوطه در آينده نزديك خبر داد.ماشاءا... ترابي در اين باره به ايسنا گفت: در حال حاضر مراكز تحقيقاتي زيادي در زمينه علوم پزشكي فعاليت مي كنند در حالي كه هيچ ساختار تشكل يافته و جامعي جهت جمع آوري اطلاعات در اين مراكز و سازمان هاي مرجع پژوهشي وجود ندارد.
او افزود: بدين جهت دفتر توسعه و هماهنگي  تحقيقات معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، پروژه اي را جهت مدون و يكپارچه سازي مديريت پژوهش علوم پزشكي در كشور طراحي كرد.به گفته ترابي اين پروژه شامل طراحي و ساخت نرم افزار مديريت پژوهشي است كه تمامي اطلاعات مراكز تحقيقاتي را در تمام حوزه هاي مديريت پژوهشي دربر مي گيرد است.

آن لاين
در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا فارنهايت ۱۱/۹ روي اينترنت رفت
گروه انفورماتيك:فارنهايت ۱۱/،۹ فيلم جنجال برانگيز مايكل مور، ديشب و در فاصله چند ساعت مانده به انتخابات رياست جمهوري آمريكا، به صورت آنلاين اكران شد.
به گزارش بي بي سي، مايكل مور كارگردان ضدبوش آمريكايي اعلام كرده است كه فيلم فارنهايت ۱۱/۹ را در شب انتخابات رياست جمهوري در آمريكا به صورت آنلاين به نمايش مي گذارد.
همزمان با آمادگي سايت اينترنتي پخش كننده اين فيلم، يك شبكه تلويزيوني نيز اعلام كرده است كه تحليل جان كري، از اين فيلم را قبل از انتخابات پخش مي كند.
مايكل مور اظهار اميدواري كرده است كه با نمايش دادن اين فيلم از آراي رياست جمهوري بوش كاسته شود.
مور اعلام كرده است كه اين فيلم را سه ساعت قبل از انتخابات رياست جمهوري نيز مجدداً به نمايش مي گذارد.
اما طبق قوانين تبليغاتي شايد از نظر قانوني اجازه اكران اين فيلم در سه ساعت قبل از انتخابات داده نشود.
وب ميل ويندوز را كنار مي گذارد
گروه انفورماتيك:شركت وب ميل اعلام كرده است كه استفاده از ويندوز را كنار مي گذارد.
به گزارش سي نت پاتريك متيوز، مدير عامل شركت وب ميل در اين باره گفت: استفاده از نرم افزار Open-source به ما امكان مي دهد تا به آرامي وارد جامعه Open-source شده و سريع تر از توليد كنندگان تجاري حركت كنيم چرا كه اين نرم افزار به دليل رشد پرسرعت ما داراي اهميت بوده و به ما كمك مي كند.
شركت وب ميل داراي رابط كاربر مبتني بر وب جديدي است كه با outlook مايكروسافت شباهت داشته و داراي امكانات و قابليت هايي چون انتخاب صندوق هاي پستي با حجم ۱۰۰ مگابايت و يا يك گيگابايت و همچنين امكان مرور خلاصه اي از پيام ها، قابليت هاي جست  وجوي بهبود يافته، ويرايشگر HTML، پشتيباني چند زبانه براي چك كردن ديكته كلمات، قابليت توسعه يافته براي آدرس هاي دريافتي و ارسالي و نيز قابليت تكميل خودكار آدرس ها ست.
از آن جايي كه اين رابط وب جديد داراي ويژگي ها و قابليت هاي جديدي است، شركت شيكاگو اينترنت، به دليل امكان فيلترينگ هرزنامه ها و قابليت هاي مسدودسازي، به اين شركت پيوسته است.
كيبل اند و ايرلس ژاپن را ترك مي كند
گروه انفورماتيك:شركت كيبل اند وايرلس اعلام كرد كه به زودي ژاپن را ترك مي كند.
كيبل اند وايرلس(WIRELESS & CABLE) از شركت  عمده خدمات شبكه اي است كه مركز آن در بريتانيا قرار دارد و در حال حاضر در بسياري از كشورهاي آسيايي از جمله ايران خدمات ارائه مي دهد.
به گزارش بي بي سي، كيبل اند وايرلس اخيراً اعلام كرده است كه واحد خود را در ژاپن با قراردادي به ارزش ۳/۱۷۸ ميليون دلار به انضمام بدهي هاي آن به شركت خدماتي اينترنتي سافت بانك خواهد فروخت.
شركت كيبل اند وايرلس فعاليت هاي شبكه اي خود در ژاپن را مجدداً از طريق دو مركز بين المللي داده ها از سر خواهد گرفت.
شركت مذكور از طريق اين دو مركز خدمات را در اختيار مشتريان ژاپني خود قرار خواهد داد و همين طور خدمات موجود در ژاپن را به مشتريان بين المللي عرضه خواهد كرد.
اين شركت در حال حاضر در ساير كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا نظير هنگ كنگ، چين، سنگاپور، ماكائو و هند به مشتركين خود خدمات مي دهد و كارشناسان تخمين زده اند كه فروش واحد ژاپن بر بازار آن در آسيا تأثيري نخواهد داشت.
پورتال اصفهان همزمان با عيد فطر راه اندازي مي شود
گروه انفورماتيك: سايت پورتال و سامانه خدمات الكترونيكي استان اصفهان همزمان با عيد سعيد فطر به صورت آزمايشي به بهره برداري خواهد رسيد.
سيد محمود حسيني استاندار اصفهان در جلسه بررسي روند ارائه خدمات دستگاه هاي دولتي در دولت الكترونيكي گفت: مديريت استان اصفهان به جد پيگير پياده شدن طرح دولت الكترونيكي در استان است.
وي افزود: مهمترين اثر دولت الكترونيكي در جهت تكريم ارباب رجوع و خدمات رساني بهتر به مردم و جلب رضايت مندي مراجعه كنندگان است.
به گفته حسيني در طرح سامانه خدمات الكترونيكي استان در مرحله آزمايشي سرويس هاي ۱۰ دستگاه مختلف در زمينه اطلاع رساني، ارائه فرم  هاي الكترونيكي به متقاضيان و دريافت فرمها از متقاضيان ارائه خواهد شد.
۱۰ دستگاه اعلام شده شامل سازمان آموزش و پرورش، ادارات كل تأمين اجتماعي، كار و امور اجتماعي، شركتهاي برق منطقه اي و آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و شهرداري و نيروي انتظامي است.
استاندار اصفهان تصريح كرد: با بهره برداري كامل از اين سايت نزديك به ۲۰۰ سرويس از سوي دستگاه هاي استان به شهروندان ارائه خواهد شد.
وي يادآور شد: مردم مي توانند به منظور استفاده بهتر و سريع تر از اين خدمات به كيوسكهاي اطلاع رساني الكترونيكي موجود در سطح شهر رجوع كنند.
حسيني تعداد كيوسكهاي موجود در سطح شهر را پنج پيشخوان اعلام كرد و گفت: در مراحل بعدي تكميل پورتال اصفهان اين پيشخوانها در ديگر نقاط استان نيز افزايش خواهند داشت.

سهل انگاري IS Pها باعث سرقت اطلاعات كاربران مي شود
گروه انفورماتيك: تنظيم نادرست سرور «حافظه پنهان (CACHE)» در بخش فني مراكز ارائه دهنده خدمات اينترنتي (ISP) باعث در دسترس همگان قرار گرفتن اطلاعات كاربران و سرقت آنها مي شود.
«حافظه پنهان ((CACHE» يك زيرسيستم خاص حافظه است كه در آن يك نسخه از صفحاتي كه اغلب مورد استفاده قرار مي گيرد ذخيره شده تا بتوان سريع تر به آنها دست يافت.
«عليرضا اقتداري» مدير يك مركز ISP در اصفهان در اين باره به ايرنا گفت: برخي از مراكز ISP اقدام به قرار دادن صفحات مربوط به ارسال شناسه كاربري (ID) و رمز (Password) در سرور حافظه پنهان مركز خود به صورت ذخيره شده مي كنند.
وي افزود: اكثر صفحاتي كه عمل ارسال (submit) يا اتصال (Loggin) اين اطلاعات مهم و شخصي را انجام مي دهند و به هنگام قرار گرفتن در سرور حافظه پنهان باعث ايجاد مشكلات فراواني مي شوند.
وي ادامه داد: با ذخيره شدن صفحات ارسال در سرور حافظه پنهان، هرگاه كاربر جديدي به مركز ISP مورد نظر متصل شده و شناسه و رمز خود را وارد سايت ذخيره شده كند با صفحه اصلي كاربر قبلي استفاده كننده از پهناي باند مركز ISP مواجه مي شود.
وي اضافه كرد: در نتيجه، كاربر جديد مي تواند به كليه اطلاعات كاربر قبلي دسترسي پيدا كرده و در صورت تمايل آنها را به نفع خود سرقت و استفاده كند.
اقتداري تصريح كرد: اين پديده در برخي از مراكز ارايه دهنده خدمات اينترنتي در ايران به وجود آمده، به طوري كه اطلاعات شخصي كاربران آنها در اختيار همگان قرار گرفته است.
مدير اين مركز ISP خاطر نشان كرد:  بيشتر مشكلات به وجود آمده در باره صفحات پست الكترونيكي (E-mail) محيط هاي گفتمان (Chat) و سايت هاي دوست يابي مانند اركات (Orkut) است.
وي با اشاره به اين كه اكثر صفحات ارسال اطلاعات داراي استانداردهاي نرم افزاري «پي.اچ.پي (PHP)» و «اي .اس.پي (ASP)» هستند، گفت: مديران بخش فني مراكز ISP تا حد امكان بايد از قرار دادن اين صفحات در سرور حافظه پنهان خودداري كنند.
به گفته وي، برخي از مديران فني مراكز ISP بدون توجه به رعايت مسايل امنيتي و ارايه كيفيت مطلوب اينترنت به كاربران و تنها براي صرفه جويي در هزينه ها و مصرف پهناي باند خود اقدام به قرار دادن صفحات پربيننده در سرور حافظه پنهان خود مي كنند.

هشدار در مورد كلاهبرداري اينترنتي تازه
سازمان ملي جرايم كامپيوتري بلژيك (FCCU) درباره شيوه تازه اي از كلاهبرداري اينترنتي كه از طريق اي ميل انجام مي شود، هشدار داد.
در اين شيوه كلاهبرداران با فرستادن پيام هاي الكترونيكي با عنوان خبر خوش (good news) از برنده شدن جايزه اي بين ۲۵ تا ۴۰۰ يورو توسط گيرنده پيام خبر مي دهند.شرط برنده شدن در قرعه كشي تقلبي است كه براي انجام آن شما بايد با شماره ۰۹۰۹ تماس بگيريد كه بر اساس اعلام اين سازمان، تماس با شماره ۰۹۰۹ براي شهروندان بلژيكي ۲۵ يورو در هر دقيقه هزينه خواهد داشت.

دستگاه عدم نمايشگر تلفن به بازار آمد
دستگاهي به تازگي به بازار آمده است كه مي تواند شماره تلفن تماس شخصي ديگر را در سيستم نمايشگر شماره دستگاه تلفن نشان دهد.
اين فناوري باعث ايجاد نگراني هايي در مورد استفاده نابجا از تلفن در سطح عموم مردم و اضافه شدن مزاحمت هاي تلفني شده است به طوري كه كارشناسان آن را تهديدي براي حريم خصوصي افراد دانسته اند.
شركتي به نام كام فون هم اكنون اين فناوري با نام محافظ شخصي را با قيمتي در حدود ۵ دلار براي هر تماس به كاربران علاقه مند ارائه مي دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |