سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۴ - Nov 2, 2004
براي كاهش هزينه مكالمات
كدهاي روستايي تلفن ثابت در سراسر كشور حذف مي شود
براي حمايت از ساكنان روستاهاي كشور و زمينه سازي براي بهره مندي بيشتر آنان از خدمات مخابراتي كدهاي روستايي تلفن هاي ثابت در سراسر كشور حذف مي شود.
به گزارش خبرنگار ما كرم پور مدير عامل شركت مخابرات ايران با اعلام اين خبر افزود: در بدو پيروزي انقلاب اسلامي ۳۱۲ روستا داراي امكانات ارتباطي بود كه در حال حاضر اين ميزان به ۴۱ هزار روستا رسيده است.
وي در ادامه تأكيد كرد،  با توجه به پيشرفت هاي فني موجود كدهاي روستايي حذف مي شود و اين مسئله ضمن كاهش قابل توجه هزينه مكالمات روستايي، امكان بهره برداري از خدمات تكنولوژي ارتباطاتي و اينترنت نيز ممكن مي شود.
به گفته وي با اجراي اين طرح مناطق محاسباتي تعرفه هاي مخابراتي كشور به دو منطقه شهري و خارج از شهر محدود مي شود و براي مثال كدهاي مخابراتي روستاهاي اطراف تهران حذف و همه ارتباطات روستاهاي تابعه اين شهرستان با كد ۰۲۱ انجام مي شود.

وزير بهداشت:
نابرابري در دسترسي به خدمات سلامت فقرآفرين است
ايرنا: وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : نابرابري  در دسترسي  به  خدمات  سلامت ، فقرآفرين  است .
دكتر مسعود پزشكيان  به  همين  منظور، سرمايه گذاري  براي  رسيدن  به  هدف  انسان  سالم  را ضروري  دانست  و آن را در كاهش  فقر و توسعه  يافتگي  موثر ارزيابي  كرد. وي ، ضمن  ارزيابي  وضعيت  سلامت  جهاني  افزود: شكاف  عظيم  ميان  فقيرترين  كشورهاي  در حال  توسعه  و ساير كشورهاي  جهان  مورد توجه  است .
دكتر پزشكيان  با اشاره  به  كنترل  همه گيري  بيماري  سارس ، اظهار داشت : اين توفيق  جهاني ، نشان  داد كه  در صورت  اقدام  هماهنگ  و تمركز بر مشاركت  به  جاي رقابت  در حيطه  جهاني ، حتي  در نبود فناوري  مناسب  نيز مي توان  به  توفيق  دست يافت .

معاون آموزشي وزارت بهداشت:
استانداردهاي آموزش پزشكي تدوين شد
005457.jpg
ايسنا:  معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت از سطح بندي كليه خدمات آموزشي اين وزارتخانه خبر داد.
دكتر عبدالله كريمي،سطح بندي خدمات آموزشي را يكي از دستاوردهاي اين معاونت عنوان و تصريح كرد:  طي اين طرح تمام رشته ها در گروه علوم پزشكي اعم از پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي، پرستاري، مامايي، پيراپزشكي، توانبخشي و بهداشت، رشته به رشته بين دانشگاه هاي مختلف مورد ارزيابي قرار گرفت و تاكنون چهار كتاب پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و تغذيه تدوين و توزيع شده است.
كاربري دانشگاه هاي ضعيف
تغيير مي كند
وي گفت: بر اساس طرح سطح بندي، حد توسعه رشته ها در دانشگاه هاي مختلف مشخص و بهره وري از امكانات دانشگاهي بيشتر خواهد شد و در پي آن كاربري دانشگاههايي كه بهره وري پاييني دارند، تغيير خواهد كرد.
به گفته دكتر كريمي، انتخاب آسانتر رشته - محل براي داوطلبان، ايجاد رقابت مثبت بين دانشگاه ها، دستيابي به يك مبناي علمي منطقي براي مشخص كردن قطبهاي علمي و مشخص شدن تعريف دانشگاه هاي تيپ ،۱ ۲ و ۳ از ديگر مزاياي طرح سطح بندي خدمات آموزشي دانشگاه هاست.
وي با تقسيم دستاوردهاي چندساله اخير معاونت آموزشي وزارت بهداشت به دو بخش كمي و كيفي، اظهار كرد: برنامه هاي اين معاونت از سال ۸۰ بر اساس برنامه ريزي استراتژيك پيش مي رود و بر اساس آن نقاط قوت، ضعف، تهديدها، فرصتها، برنامه هاي راهبردي و اولويتها تعيين شد و به دنبال آن دانشگاه هاي علوم پزشكي نيز با پيگيري و راهنمايي حوزه معاونت آموزشي، برنامه استراتژيك آموزشي خود را تدوين كردند.
به گفته دكتر كريمي، در حال حاضر ۴۰ دانشگاه و دانشكده علوم پزشكي مصوب شوراي گسترش، ۱۰ هزار عضو هيات علمي (۱۳ درصد استاد و دانشيار، ۶۰ درصد استاديار و ۲۷ درصد مربي)، ۱۰۰ هزار دانشجو در رده ها و مقاطع مختلف، ۲۴ رشته تخصصي، ۲۱ رشته فوق تخصصي، ۴۰ رشته phD و ۳۸ رشته كارشناسي ارشد و ۱۲ رشته دندانپزشكي در سيستم آموزش پزشكي كشور فعال هستند.
استانداردسازي موسسات آموزشي
دكتر كريمي استانداردسازي موسسات آموزشي را يكي از اين دستاوردها عنوان و بيان كرد: استانداردهايي براي بررسي موسسات و عملكرد مديران آموزشي تنظيم و كميته اي نيز براساس مصوبه شوراي عالي برنامه ريزي تشكيل شد تا اين استانداردها را نهايي كرده و موسسات آموزشي و عملكرد مديران براساس اين استانداردها سنجيده شوند.
وي در رابطه با اقدامات وزارتخانه در راستاي بهبود و گسترش روابط بين الملل دانشگاه ها،گفت: بعد از انقلاب به دليل پاره اي مسايل، دانشگاه ها كمتر در دنيا معرفي و شناسانده شدند. نتايج طرح سطح بندي خدمات آموزشي به انگليسي ترجمه و بر روي سايت مي رود تا بر مبناي بند ح تبصره ۱۷ در خصوص پذيرش دانشجوي خارجي آزاد در دانشگاه هاي كشور، به جذب دانشجوي خارجي يا ايرانيان مشغول به تحصيل در خارج از كشور اقدام شود.
معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر وزارت بهداشت ۱۸ قطب علمي دارد، تصريح كرد: در حال حاضر ۴۰ نفر از مديران آموزشي كشور از طريق آموزش از راه دور، توسط دانشگاه دندي اسكاتلند دوره هاي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي را مي بينند كه اين امر مي تواند در مديريت آموزش پزشكي تحول ايجاد كند.
دكتر كريمي همچنين تدوين استاندارد برنامه هاي آموزشي را از ديگر دستاوردهاي معاونت آموزشي بيان و تصريح كرد: اين طرح كه در برنامه هاي آموزش مداوم وزارت بهداشت، پزشكي عمومي و باليني اجرا مي شود، مي تواند ارتقاي كيفيت را بر مبناي استانداردها به ارمغان بياورد. در اين راستا ۴ دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، اهواز،  تهران و شيراز با همكاري فدراسيون جهاني آموزش پزشكي در حال تدوين اين استانداردها هستند.
وي با تاكيد بر ضرورت اصلاح و بازنگري برنامه هاي آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، تصريح كرد: برنامه هاي آموزشي بايد هر سه تا ۵ سال بازنگري شوند تا پيشرفتهاي علمي در محتواي درسي وارد و تغييرات لازم در روشهاي آموزشي ايجاد شود.
اصلاح برنامه پزشكي عمومي
وي با بيان اينكه اصلاح برنامه پزشكي عمومي يكي از دستاوردهاي اين برنامه است، خاطرنشان كرد: در اين راستا، محتواي آموزشي و درسنامه ها بر مبناي نياز جامعه تهيه شده و برنامه آن در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تدوين شده و از مهرماه نيز به صورت آزمايشي در اين دانشگاه اجرا  شده است و در صورت اجراي موفقيت آميز مي تواند بحث ادغام بين علوم پايه و باليني، تماس زودرس بين دانشجو با مريض و جامعه، دانشجو محوري و آموزش بر اساس حل مساله را در پي داشته باشد. وي ايجاد مراكز آموزش باليني در تمام دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور را دستاورد ديگر اين معاونت عنوان و تصريح كرد: در اين راستا طرح درس ۱۰۰مهارت باليني تهيه شده است كه اين اقدام در نهايت به حفظ حقوق بيماران و رعايت اخلاق پزشكي كمك مي كند.
توسعه برنامه هاي آموزش مداوم در صورت تامين بودجه
وي در ادامه با منحصر به فرد خواندن برنامه هاي آموزش مداوم اين وزارتخانه، گفت: سالانه حدود ۱۵۰۰ برنامه آموزش مداوم اعم از سمينار، برنامه هاي مدون و خودآموزي در كشور اجرا مي شود كه به عنوان مثال در مقايسه با كشور تركيه كه در سال حدود ۴۰ تا ۵۰ برنامه آموزش مداوم برگزار مي كند، ايران در سطح بسيار مطلوبي قرار دارد.
معاون آموزشي وزارت بهداشت در خاتمه با بيان اينكه در صورت تامين بودجه برنامه هاي آموزش مداوم به كليه مشمولين رشته هاي علوم پزشكي تعميم داده مي شود، افزود: در حال حاضر برنامه هاي آموزش مداوم تنها براي رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي داروسازي و علوم آزمايشگاهي اجرا مي شود. با اين حال سال گذشته در شوراي عالي آموزش مداوم تصويب شد تا ۵۰ درصد از امتياز آموزش مداوم براي رشته پرستاري در نظر گرفته شود تا به محض تامين بودجه، به اين رشته ها نيز تعميم داده شود.

براي مهريه نرخ تعيين نمي شود
مهر: نمي توان براي تعيين حد و حدود نرخ مهريه و همچنين كاهش آن، قانوني وضع كرد.
زهرا شجاعي رئيس مركز امور مشاركت زنان با بيان اين مطلب گفت: اصل مهريه هديه ايست كه فرد براي اثبات علاقه به همسر آينده خود در نظر مي گيرد نمي توان نرخي براي آن تعيين كرد، تنها راه جلوگيري از افزايش بي رويه مهريه فرهنگ سازي در جامعه است.وي افزود: تعيين مهريه براساس توافق طرفين و بخشي نيز متأثر از عرف جامعه است. بنابراين نمي توان با وضع قوانيني در اين زمينه مردم را محدود كرد براي مقابله با چنين روندي كه امروز در جامعه ما به وجود آمده و هر لحظه شاهد افزايش نرخ مهريه هستيم فقط بايد كار فرهنگي صورت بگيرد.
وي خاطر نشان كرد: درخواست پرداخت مهريه حق زنان است و چنانچه مبلغ آن معقول باشد زنان مي تواند به راحتي آن را مطالبه نمايند، اما در حال حاضر جنبه معنوي اين كار در جامعه ما از بين رفته و جنبه مادي پيدا كرده كه اين امر اصلاً كار درستي نيست، زنان بايد بدانند كه داشتن مهريه هاي بالا به هيچ وجه نمي تواند دوام و خوشبختي زندگي آنان را تضمين كند.

قديمي ترين كاهگل ايران در چغازنبيل كشف شد
005463.jpg
گروه علمي فرهنگي: قديمي ترين كاهگل ايران مربوط به دوره  عيلام باستان پاي دروازه شاهي محوطه تاريخي چغازنبيل كشف شد.
كارشناسان مرمت هنگام آواربرداري و پاكسازي بخش هايي از دروازه  شاهي در گوشه  شرقي حصار بيروني چغازنبيل به اندودي از كاهگل برخورد كردند كه در حدود ۵۰ سانتيمتر طول و ۲۰ سانتيمتر عرض دارد و گمان مي رود به حدود ۱۲۵۰ پيش از ميلاد مسيح(ع) مربوط باشد.
حميد فدايي، مسئول كارگاه مرمت و حفاظت محوطه چغازنبيل در اين باره به ايسنا گفت: اين قطعه كاهگل پاي دروازه  شرقي حصار سوم پيدا شد و جداي از موجوديت باارزش خود، نكات ظريفي را درباره  نحوه  حفاظت از ساختارهاي قديمي چغازنبيل ارايه و مشخص مي كند كه در آن دوران نيز از اندود كاهگل به عنوان ماده  حفاظتي استفاده مي شده است.
وي اضافه كرد: از اين قطعه كاهگل، نمونه برداري شده و در آزمايشگاه مورد آزمايش قرار گرفته است.
كار حفاظت از دروازه  شرقي حصار سوم چغازنبيل كه از خرداد ماه سال جاري آغاز شده بود در چند هفته  گذشته  به پايان رسيد و طي آن مستندنگاري اوليه، مطالعات تاريخي و پاكسازي باستان شناسي توسط كارشناسان انجام و با استفاده از خشت چيني و به كارگيري اندود كاهگل اين ديواره ها حفاظت اضطراري شدند.

بيمه شدگان نمي توانند با ۲۵ سال كار بازنشسته شوند
گروه اجتماعي: طرح اصلاح قانون بازنشستگي پيش از موعد بيمه شدگان تأمين اجتماعي، در مجلس شوراي اسلامي رد شد.
براساس يكي از مواد اين طرح كه يك فوريت آن قبلاً به تصويب رسيده بود، بيمه شدگان تأمين اجتماعي مي توانستند با ۲۵ سال سابقه كار بازنشسته شوند. گفته مي شود يكي از دلايل رد شدن اين طرح، تحميل هزينه به صندوق بازنشستگي سازمان تأمين اجتماعي باشد.
به گزارش ايرنا، يكي از نمايندگان عضو كميسيون تأمين اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: براساس يكي از ماده هاي اين طرح بيمه شدگان تأمين اجتماعي با ۲۵ سال سابقه كار با هدف كاهش نرخ بيكاري، بايد بازنشسته مي شدند.
«موسي الرضا ثروتي» افزود: اين طرح در نشست عصر يكشنبه كميسيون اجتماعي به دلايلي از قبيل هزينه دار بودن طرح، مغايرت با اصل ۲۶ قانون اساسي و چاره انديشي عجولانه براي رفع معضل بيكاري، به تصويب اعضا نرسيد.
وي گفت: ارتقاي سطح علمي و تحقيقاتي مراكز توليدي، كاهش نرخ بيكاري، توسعه اشتغال جوانان و جوان گرايي بدنه مراكز توليدي از جمله اهداف طرح اصلاح قانون بازنشستگي پيش از موعد بيمه شدگان تأمين اجتماعي اعلام شده بود.
او افزود: اين در حالي است كه علاوه بر دلايل مذكور براي رد آن، با اجراي اين طرح، بازنشستگان مجدداً به بازار كار روي آورده و فرصت هاي شغلي را در اختيار مي گرفتند.
وي گفت: اكنون بيش از ۴۲درصد افراد جامعه زير پوشش بيمه تأمين اجتماعي هستند كه تصويب و اجراي طرح بازنشستگي پيش از موعد، نتيجه اي جز فرسودگي و ورشكستگي صندوق بيمه تأمين اجتماعي را در بر نخواهد داشت.
نماينده مردم بجنورد، جاجرم و مانه وسملقان در مجلس شوراي اسلامي افزود: براي رفع معضل بيكاري به برنامه هاي جامع و مدوني نياز است و با چنين طرح هاي عجولانه نمي توان، جامعه را متحمل زيان هايي به مراتب بيش از منافع آن كرد.
ثروتي افزود: دليل قاطع رد اين طرح، اجبار يك طرفه براي بازنشسته كردن افراد از سوي كارفرمايان و مغايرت آن با اصل ۲۶قانون اساسي جمهوري اسلامي بود كه اگر هم تصويب مي شد، شوراي نگهبان آن را رد مي كرد.
بدهي ها پرداخت نشد
با توجه به بدهي هاي كلان دولت به صندوق تأمين اجتماعي و عدم بازپرداخت آن و همچنين عدم پرداخت اعتبار بيمه بيكاري به اين صندوق رئيس اداره بيكاري تأمين اجتماعي توضيح داد: دولت در سال ۸۲ و ۸۳ مبالغي را به عنوان كمك به صندوق بيمه بيكاري پرداخت كرده اما اين رقم ها در قبال هزينه هاي بيكاران بسيار ناچيز بوده است.
احمد پاپور به «مهر» گفت: با وجود اين كه دولت در سال ،۸۲ ۹ ميليارد تومان در اختيار صندوق بيمه بيكاري گذاشته است و قرار است در سال ۸۳ دوميلياردو۶۰۰ميليون تومان در جهت رفع مشكلات مالي در خصوص بيكاران در اختيار اين صندوق قرار دهد، اما اين رقم در قبال هزينه هاي بيكاران بسيار ناچيز است.وي افزود: بحث درمان، منظور شدن سوابق، پرداخت مقرري بيكاري جزء تعهدات سازمان تأمين اجتماعي در قبال بيكاران است كه بايد طبق قانون انجام شود.
وي با بيان اين كه از ابتداي سال ۸۳ تا مردادماه در حدود ۹۴ميليارد تومان اعتبار صرف بيكاران سازمان تأمين اجتماعي شده است، گفت: با وجود مشكلات شديد مالي و كمبود اعتباراتي كه سازمان تأمين اجتماعي با آن مواجه بوده اما خدمات و تعهدات سازمان طبق قانون به بيكاران سازمان تأمين اجتماعي عملي شده است.

نيمي از مبتلايان به ديابت از بيماري خود بي خبرند
واحد مركزي خبر: رئيس  مركز تحقيقات  غدد درون  ريز و متابوليسم  دانشگاه  علوم  پزشكي  شهيد بهشتي  اعلام كرد:  حدود چهار ميليون  نفر در كشور به  بيماري  ديابت  مبتلا هستند كه  بيش  از نيمي  از اين  افراد از ابتلاي  خود به  اين  بيماري  بي اطلاع  هستند.
دكتر فريدون  عزيزي  افزود: مطالعات  ما نشان  مي دهد كه  بيش  از ۵۰ درصد از مبتلايان  به  ديابت  كشور مانند ساير كشورهاي  جهان  از بيماري  خود ناآگاه  هستند كه  اين  امر به  علت  عوارض  مختصر و غيرقابل  توجه  ديابت  بروز مي كند.
اين  متخصص  غدد درون  ريز و متابوليسم ، تشخيص  به  موقع  ديابت  را مانع  ابتلا به  عوارض  جبران ناپذير اين  بيماري  دانست  و گفت:  نابينايي ، نارسايي  كليه ، سكته هاي  قلبي  و مغزي  و قطع  پا از جمله  عوارض  ابتلا به  ديابت  است  كه  با تشخيص  به  موقع  و درمان  مناسب  از ابتلا به  آنها پيشگيري  مي شود.
وي  با اشاره  به  اجراي  طرح  غربالگري ، تشخيص  و درمان  ديابت  در كشور اظهار داشت:  اين  طرح  از سال  ۷۵ در ۱۹ استان  به  صورت  آزمايشي  به  اجرا درآمده  است  كه  اميدواريم  پس  از رفع  نواقص  آن  از سال  آينده  در سراسر كشور اجرا شود.
رئيس  مركز تحقيقات  غدد درون ريز و متابوليسم  دانشگاه  علوم  پزشكي  شهيد بهشتي  افزود: در اين  طرح ، بهورزان  در روستاها، افرادي  را كه  داراي  علائم  ابتلا به  ديابت  هستند به  پزشك  ارجاع  مي دهند و درصورت  مثبت  بودن  ابتلا به  ديابت ، آنها را وارد سيستم  مراقبت  و درمان  ويژه  مي كنند.
دكتر عزيزي  ابراز اميدواري  كرد با اجراي  اين  طرح  در سراسر كشور، ۵۰ درصد از بيماران  ديابتي  كه  از بيماري  خود بي  اطلاعند كشف  و از ابتلا به  عوارض  آن  پيشگيري  شود.
اين  متخصص  غدد درون  ريز گفت : حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از مبتلايان  به  ديابت  بالاي  بيست  سال  سن  دارند و كمتر از ده  درصد از مبتلايان  به  اين  بيماري  كودكان  و نوجوانان  هستند.

اختلاف سني زوجين كاهش يافته است
فارس: رئيس اداره سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت اعلام كرد : متوسط اختلاف سني زوجين از حدود ۶ سال در سال ۱۳۳۵ به كمتر از ۳ سال در سال ۱۳۸۳ رسيده است.
بهرام دلاور افزود: افزايش سطح تحصيلات در دختران و پسران و تغيير الگوهاي فرهنگي ازدواج به خصوص با توجه به تغيير نگرش سنتي به مدرن در ميان جوانان جزو عوامل مهم كاهش اختلاف سن زوجين در كشور است كه در كنار افزايش سن ازدواج دختران و پسران قابل تحليل است.
وي ادامه داد: بر اساس آمار رسمي كشور ميانگين سن اولين ازدواج در كشور از ۹/۲۴ در ميان مردان و ۱۹ سال در ميان زنان در سال ۱۳۳۵ به ۴/۲۶ سال در ميان مردان و ۶/۲۳ سال در ميان زنان افزايش يافته است كه روند صعودي آن مشكلات زيادي را به خصوص در زمينه بي بند و باري هاي اجتماعي به وجود آورده است.
وي افزود: افزايش تمايل دختران به داشتن شغل و كسب استقلال مالي و نيز افزايش تمايل جوانان به ويژه پسران به كسب آزادي هاي اجتماعي در كنار فاكتورهاي اقتصادي، بالا رفتن هزينه هاي زندگي به علت پايين بودن درآمد سرانه در كشور و در نهايت افزايش بيكاري از جمله عوامل افزايش سن ازدواج هر دو جنس، در سالهاي اخير است.

مناطق گرمسيري كشور، محروم ترين استان ها در داشتن فضاهاي فراغتي هستند
ايسنا: مديركل فرهنگي و اجتماعي سازمان ملي جوانان استانهاي گرمسيري كشور مانند استان هاي خوزستان، بوشهر و هرمزگان را به علت داشتن تابستانهاي بسيار گرم و عدم توانايي در انجام فعاليتهاي فراغتي را، از محروم ترين استان ها در داشتن فضاهاي گذران اوقات فراغت برشمرد.
مهندس رستمي بودجه طرح هاي اوقات فراغت سازمان ملي جوانان را در سال جاري ۲۱ ميليارد ريال برشمرد و با بيان اينكه برنامه هاي اجرا شده توسط دستگاههاي اجرايي با وظايف ذاتي آنها هماهنگ بوده و تنها به ظرفيت پذيرش آنها افزوده شده اظهاركرد: با توجه به رويكرد جديد سازمان در حمايت از سازمان هاي غيردولتي جوانان در سال جاري سازمان ملي جوانان براي اجراي برنامه هاي اوقات فراغت توسط تشكل هاي غيردولتي حدود ۱۰ ميليارد ريال اعتبار، هزينه كرده است.
به گفته وي طرحهاي مربوط به گردشگري به صورت جداگانه ۳ ميليارد ريال اعتبار دريافت كرده اند.
مهندس رستمي در ادامه خاطرنشان كرد: تأكيد سازمان ملي جوانان براي صرف كمترين هزينه ها در مركز و استفاده بيشتر آن در استانهاست؛ به گونه اي كه ۱۰ درصد اين مبلغ در مركز و ۹۰ درصد در استانها هزينه شده است اما در سال ۸۳ به علت برگزاري جشنواره ها و مسابقات سراسري در تهران، ۳۰ درصد اين هزينه ها در اين استان صرف شده است.

دانش آموزان ابتدايي اسباب بازيهاي خود را به مدرسه مي برند
005460.jpg
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزش عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به منظور ايجاد امنيت و بهداشت رواني دانش آموزان و براي برقراري ارتباطي صميمانه بين معلمان و دانش آموزان، دانش آموزان مقطع ابتدايي مي توانند در هفته يك روز در ساعتي كه حجم كمتري از دروس را دارند، اسباب بازيهاي مورد علاقه خود را به مدرسه بياورند.
عليرضا عراقي نيا با تأكيد بر اين كه تا جو صميمانه در مدرسه حاكم نباشد نمي توان انتظار داشت كه يادگيري به بهترين نحو صورت پذيرد، افزود: مدير مدرسه اين اختيار را دارد كه با توجه به حجم درسي دانش آموزان مقطع ابتدايي و با همكاري معلم كلاس روزهايي را به آوردن متعلقات دوست داشتني دانش آموزان به مدرسه اختصاص دهد.
به گزارش مهر، وي با اشاره به اينكه آوردن اسباب بازي وسايل دوست داشتني دانش آموزان به منظور ايجاد سهولت در شرايط يادگيري دانش آموزان است. گفت: وقتي دانش آموزان حس كنند معلم به آنها اعتماد دارد ضمن برقراري رابطه عاطفي با وي اعتماد بيشتري به معلم خود پيدا مي كنند.
معاون آموزش عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران همچنين از افزايش آمار كتابخانه هاي كلاسي در سال تحصيلي جاري خبر داد و اظهار كرد: در سال تحصيلي جاري تعدادي كتاب به مدارس مقطع ابتدايي به منظور غني سازي كتابخانه هاي كلاسي اهدا مي شود.

بيماري ام .اس در خانواده هاي مرفه شايع تر است
واحد مركزي خبر: رئيس  انجمن  ام  اس  ايران  گفت: به  نظر مي  رسد بيماري  ام  اس  در خانواده  هاي  مرفه  جامعه  شيوع  بيشتري  دارد.
دكتر جمشيد لطفي  كه در مراسم  تقدير از نيكوكاران  و خيرين  انجمن  ام  اس  ايران  در تهران  سخن  مي گفت  افزود: در كشور ما حدود ۳۰ هزار نفر مبتلا به  ام  اس  گزارش  شده  است  كه  در مقايسه  با جمعيت  ۷۰ ميليوني  كشور نسبت  بالايي  ندارد.
وي  گفت  : به  نظر مي  رسد اين  بيماري  در جوامع  پيشرفته  و صنعتي ، در شهرها و در بين  خانواده  هاي  مرفه  جامعه  از شيوع  بالاتري  نسبت  به  ساير اقشار و ملتها برخوردار است  كه  همين  امر اطلاعات  و زمينه هاي  تازه اي  را براي  ادامه  تحقيقات  به  منظور شناخت  اين  بيماري  صعب العلاج  به وجود آورده  است .
دكتر لطفي  به  تلاش  براي  كاربرد سلولهاي  بنيادي  يا پايه  در درمان  ام اس  در دنيا اشاره  كرد و افزود : پژوهشگراني  كه  به  تمايز هدف دار سلولهاي  بنيادي  انسان  كه  مي توان  آنها را از مغز استخوان  هر شخص  براي  درمان  خود او جدا كرد كار مي  كنند، اميدوارند در آينده  نزديك  موفق  شوند علاوه  بر ضايعات  قلبي  ناشي  از سكته ها، پاركينسون  و آلزايمر در درمان  ام  اس  نيز از اين  سلولها استفاده  كنند.
ام  اس  نوعي  بيماري  سيستم  اعصاب مركزي  است  كه  با از بين  رفتن  غلاف  ميلين  اطراف  نورونهاي  عصبي  تظاهراتي  مانند سرگيجه ، دوبيني ، نداشتن  تعادل، اختلالات  دفع  ادرار و مدفوع، بي  حسي  و بي  حركتي  اندام  و در موارد شديد فلج  اندام  را نمايان  مي سازد.
تاكنون  علت  مشخصي  براي  اين  بيماري  كه  هنوز درمان  قطعي  نيز براي  آن پيدا نشده  و فقط  با كمك  داروهايي  از قبيل  اينترفرونها علائم  كاهش  و پيشرفت  آن  بطني  مي  شود، اعلام  نشده  است .
بعضي  معتقدند آلاينده هاي  محيطي  از جمله  برخي  ويروسها، استرس ، زمينه  ژنتيكي  و آلاينده هاي  زندگي  شهرنشيني  در بروز آن  دخالت  دارند در ام  اس  سيستم  ايمني  بدن  موجب  تخريب  ميلين  اطراف  اعصاب  و در نتيجه  از كارافتادگي  سلولهاي  عصبي  مي شود.

ايجاد مراكز مشاوره خانواده باعث كاهش آمار طلاق مي شود
مهر: ايجاد مراكز تخصصي مشاوره خانواده در دادگاه ها نقش مهمي در كاهش طلاق و حل اختلاف خانوادگي دارد.
منيره نوبخت رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان با بيان اين مطلب گفت: مراكز مشاوره براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي با هدف حفظ كيان خانواده و استواري روابط زوجين، رعايت حقوق زنان، پيشگيري از طلاق و... در دادگاه هاي خانواده و مراكز قضايي استان هاي كشور ايجاد خواهند شد.
وي افزود: با تصويب اين طرح قوه قضاييه مكلف شده ساختار و بودجه و امكانات كافي را در اختيار مراجع قضايي قرار دهد تا با داير كردن مراكز مشاوره در جهت كاهش طلاق به زوجيني كه دچار مشكل شده اند، مشاوره مفيد و ارزنده ارائه دهند.
وي خاطرنشان كرد: در گذشته اين مراكز به صورت محدود در برخي از استان ها وجود داشت اما با تصويب اين طرح جنبه قانوني پيدا كرده و مراكز تخصصي مشاوره در تمام استان ها توسعه و گسترش خواهند يافت.

دانش آموزان ۱۳ و ۱۷ آبان با دو ساعت تأخير به مدرسه مي روند
گروه علمي فرهنگي: كلاس هاي  درس  نوبت  صبح  مدارس  سراسر كشور در روزهاي ۱۳ و ۱۷ آبان  (همزمان با ۱۹ و ۲۳ ماه  مبارك  رمضان ) با دو ساعت  تاخير شروع  مي شود.
به  گزارش  ايرنا به  نقل  از وزارت  آموزش  و پرورش ، تاخير در آغاز كار مدارس  در اين  دو روز به مناسبت  برگزاري  آيين  ليالي  قدر است .
براساس  آيين نامه  اجرايي  مدارس  مصوب  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، برگزاري  امتحان  در روزهاي  ۱۹ و ۲۳ ماه  مبارك  رمضان  در مدارس  مجاز نيست .
در اين  آيين  نامه  از تمام  مدارس  كشور خواسته  شده  كه  معلمان  در ماه  مبارك  رمضان  حتي الامكان  از برگزاري  امتحان  خودداري  كنند.

ثبت نام در آزمون دانشگاه جامع هفته آينده آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام در آزمون ورودي دانشگاه جامع علمي كاربردي از چهارشنبه ۲۰ آبان ماه جاري آغاز مي شود.
دكتر حسين توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر گفت: ثبت نام داوطلبان آزمون ورودي دانشگاه جامع علمي كاربردي از روز چهارشنبه ۲۰ آبان ماه آغاز مي شود و تا دهم آذرماه نيز ادامه دارد.
معاون سازمان سنجش همچنين در رابطه با زمان برگزاري اين آزمون، تصريح كرد: آزمون ورودي دانشگاه جامع علمي كاربردي روز جمعه ۱۱ دي ماه در سراسر كشور برگزار مي شود.
وي در خاتمه خاطرنشان كرد كه جزئيات زمان و مكان توزيع كارت و برگزاري آزمون نيز متعاقباً توسط سازمان سنجش اعلام مي شود.

لوح فشرده آموزش دروس ابتدايي و راهنمايي توليد مي شود
گروه علمي و فرهنگي: لوح فشرده مكمل و آزمايشگاهي آموزش دروس مقاطع راهنمايي و ابتدايي توليد مي شود.
معاون آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اين خبر افزود: ۵۰۰ هزار دانش آموز مقطع ابتدايي و راهنمايي شهر تهران به رايانه دسترسي دارند و بر اين اساس CDهاي مكمل آموزشي به عنوان آزمايشگاهي جهت تمرين دروس آنها توليد مي شود.
به گفته وي: هم اكنون CD مكمل درس علوم تهيه شده و تا هفته آينده در اختيار مناطق آموزش و پرورش شهر تهران قرار مي گيرد.
وي در زمينه تجهيز مدارس به كتابخانه ها با بيان اين كه هم اكنون تمامي مدارس مجهز به كتابخانه عادي هستند، افزود: هدف اصلي گسترش كتابخانه هاي كلاسي در مدارس ابتدايي شهر تهران با هدف دسترسي آسان به كتاب و رشد مطالعه و كتابخواني در كشور است.
به گزارش ايسنا ، سال گذشته مدارس ابتدايي و راهنمايي شهر تهران با اعتباري بالغ بر ۱۵۰ ميليون تومان به كتاب مرجع تجهيز شدند.

هر دانش آموز دو ناهنجاري قامتي دارد
فارس: بيش از يك ميليون ناهنجاري قامتي در سنجش از ۷۰۰ هزار دانش آموز دختر شناسايي شده است.
معاون برنامه ريزي سلامت و آمادگي جسماني دفتر تربيت بدني دختران آموزش و پرورش ضمن اعلام اين خبر توضيح داد: در سنجش ساختار قامتي ۷۰۰ هزار دانش آموز دختر مقطع راهنمايي، يك ميليون و ۳۰۰ ناهنجاري قامتي شناسايي شد به اين معني كه به طور ميانگين هر دانش آموز دو ناهنجاري قامتي دارد.
طاهره مظلومي سادات در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: در سال ۱۳۷۸ ، ۱۸ هزار دانش آموز دختر مقطع راهنمايي تحت پوشش طرح ساختار قامتي قرار گرفتند كه اين تعداد در سال تحصيلي جديد به يك ميليون و ۵۰۰ هزار دانش آموز افزايش يافته است.
وي گفت: در سال جديد ۵۰ درصد دانش آموزان دختر راهنمايي،  ۱۰ درصد دانش آموزان دختر ابتدايي و۱۰ درصد دانش آموزان دختر مقطع متوسطه تحت پوشش هستند.
مظلومي اظهار داشت: هدف دفتر تربيت بدني دختران در جهت كاهش ناهنجاري هاست. در حال حاضر ناهنجاري هاي قامتي، از ۵ درصد تا ۴۰ درصد كاهش يافته است. يعني ناهنجاري هاي ساختار قامتي دختران تا ۴۰ درصد اصلاح شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |