سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۴ - Nov 2, 2004
بازپرس ويژه پرونده پاكدشت:
پرونده بيجه به دادگاه انقلاب مي رود
005439.jpg
گروه حوادث: كيفرخواست جديد متهمان پرونده پاكدشت ظرف مهلت قانوني ۵ روزه آينده صادر شده و به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد.
بازپرس اصغرزاده ضمن اعلام اين خبر به خبرنگار ما گفت: اين نقد كاملاً درست است كه با يك اتهام،  نمي توان دو كيفرخواست جداگانه صادر كرد اما نكته مهم اينجاست كه در كيفر خواست قبلي به موضوع افسادفي الارض اشاره نشده بود، دادگاه هم توجهي به بحث افسادفي الارض نكرده بود.
وي در خصوص امكان بازگرداندن پرونده از سوي دادگاه كيفري استان به دادستاني گفت: اين امكان وجود داشت كه با توجه به نامه دادستان كه در همان ابتدا اعلام كرده بود ممكن است متهمان پرونده مفسدفي الارض باشند، پرونده براي اقدامات تكميلي به دادسرا ارجاع داده مي شد. اما شايد علت انجام ندادن اين كار، اين است كه رسيدگي به اتهام افسادفي الارض اساساً در صلاحيت دادگاه عمومي و كيفري نيست و قانون دادگاه انقلاب را صالح به رسيدگي به اين اتهام دانسته است. به همين دليل دادگاه كيفري استان وارد اين ماجرا نشده است.
بازپرس ويژه پرونده پاكدشت افزود: اگر در آن مرحله كيفرخواست با اتهام افسادفي الارض و قتل و ... صادرمي شد يا پرونده مانند پرونده هاي عادي به دو قسمت تقسيم مي شد و بخشي به دادگاه انقلاب و بخش ديگري به كيفري استان فرستاده مي شد و يا مانند بعضي از پرونده هاي مهم با ابلاغ ويژه رياست قوه قضائيه به يكي از رؤساي شعب دادگاه انقلاب يا دادگاه كيفري، براي رسيدگي به هر دو پرونده ايجاد صلاحيت مي شد.
005436.jpg
بهمن كشاورز، وكيل پايه يك دادگستري
بهمن كشاورز، وكيل پايه يك دادگستري در خصوص صدور كيفرخواست به اتهام افساد في الارض در پرونده پاكدشت مي گويد:
بنده گمان مي كنم كه مورد مطروح در مورد اين دو نفر اصولاً مصداق افسادفي الارض نمي تواند باشد. زيرا به عقيده بنده با توجه به تعريف افساد في الارض در فقه تنها كسي را كه با سلاح آخته مردم را بترساند و از اين طريق در زمين فساد كند، مي توان مفسدفي الارض ناميد و اينجانب با نظر آنها كه معتقدند جرايم و اعمال گوناگون در شرايط خاص و به شرط رسيدن به درجاتي از شدت مي توانند افسادفي الارض تلقي شوند موافق نيستم. زيرا به اين ترتيب اصل قانوني بودن جرم و مجازات به نوعي مخدوش مي شود. توضيح اين كه وقتي مي گوييم اگر اعمال مرتكب فلان جرم به حد افسادفي الارض نرسد مجازات او حبس تعزيري است و اگر به آن حد برسد، حد افسادفي الارض در مورد او اجرا خواهد شد،  به اين مفهوم است كه عمل انجام شده ممكن است از ديدگاه يك قاضي مصداق افساد في الارض باشد و از نظر ديگري نباشد. چون در حقوق جزا و متن قوانين جزايي بايد همه جرايم به صورت جامع و مانع تعريف شوند. مواردي از اين گونه در عرصه حقوق جزا قابل پذيرش نيست هر چند كه متأسفانه در متن قوانين، چنين مواردي ديده مي شود. بنابراين اعمال مجرمان پاكدشت صرف نظر از تعداد جرايم ارتكابي و آثار و نحوه عمل مجرم، به لحاظ عدم تطبيق با تعريف مشهور و متفق عليه افسادفي الارض نمي تواند مصداق اين جرم تلقي شود.
كشاورز در پاسخ به اين سؤال كه آيا مطرح كردن بحث خوردن گوشت قربانيان توسط متهم و ايجاد فضاي ترس و تنفر از آنها پس از وقوع جنايات مي تواند در اثبات اتهام مفسدفي الارض تأثيرگذار باشد مي گويد:
005433.jpg
بازپرس اصغرزاده
توجه داشته باشيم كه در حيطه حقوق جزا مكلف به تفسير مضيق و محدود هستيم بنابراين وقتي قانونگذار و شارع به كسي مفسد في الارض مي گويد كه سلاح خود را در خيابان ها و جاده ها و اماكن عمومي به قصد ترساندن مردم آخته كند و ظاهراً منظور شارع اين بوده كه ترساندن مردم از اين طريق افساد في الارض محسوب مي شود، نمي توان نوع اعمال ديگري را كه ممكن است باعث وحشت مردم شود، افساد در زمين تلقي كرد. بلكه در هر مورد بايد عنوان خاص آن را پيدا كرد و مجرم را بر مبناي نص قانوني مجازات نمود. كما اين كه در قوانين ما تهديد به بمب گذاري جرم تعريف شده اي است كه مجازات تعزيري دارد. آيا مي توان گفت كسي كه تهديد به بمب گذاري مي كند صرفاً به اين خاطر مفسدفي الارض است؟
مأموران متخلف پاكدشت در دادگاه غيرعلني
ايسنا: مأموران انتظامي متخلف در حادثه  پاكدشت اين هفته محاكمه مي شوند. سازمان قضايي نيروهاي مسلح اعلام كرد كه اولين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده مأموران انتظامي متخلف در حادثه پاكدشت، چهارشنبه ۱۳ آبان ماه ۸۳ در شعبه ۸ دادگاه نظامي يك تهران برگزار خواهد شد و اخبار تكميلي، متعاقب تشكيل اولين جلسه دادگاه به اطلاع خواهد رسيد.
جلسه دادگاه پرونده اين مأموران به صورت غير علني برگزار مي شود.

صيغه ۹۹ ساله اي كه يك هفته دوام يافت
گروه حوادث: پيرزن نشسته بر روي نيمكت راهروي دادگاه خانواده منتظر است بداند دادگاه چه تصميمي براي سرنوشت او خواهد گرفت. او ۱۰ سال پيش در سن ۴۰ سالگي صيغه ۹۹ ساله مردي شد كه تنها يك هفته با او زندگي كرد.
عذرا مي گويد: دوست شوهرم بود. وقتي شوهرم مرد او گفت مي خواهد سرپناه دخترانم باشد. من در آن زمان ۵ دختر دم بخت و قد و نيم قد داشتم.قبول كردم. حدود يك هفته به خانه ما مي آمد با ما زندگي مي كرد تا اينكه يك روز ديگر نتوانستيم از او خبري بگيريم و تا الان كه ۱۰ سال از آن ماجرا گذشته است نتوانستيم او را بيابيم. در اين مدت در خانه مردم كار مي كردم و خرج دخترانم را مي دادم. دو سه ماهي مي شود كه براي كار منزل پيرمرد ۶۵ساله اي مي روم كه به من پيشنهاد ازدواج داده است. او از من خواسته است تا براي دوره تنهايي مان كنار هم باشيم. حال من نمي دانم صيغه ۹۹ ساله را چطور مي توان باطل كرد. آيا اصلاً الان لزومي دارد بعداز ۱۰ سال پايبند يك رابطه كوتاه باشم. از او كه مي پرسم آيا مدركي براي عقدش دارد مي گويد: آن زمان رفتيم پيش روحاني محلمان و عقد كرديم، مهريه ام ۵ هزار تومان است كه هيچ وقت نديدمش تا از او بگيرم.
فريده غيرت وكيل پايه يك دادگستري با اشاره به اينكه ازدواج موقت نهادي است كه در قانون پيش بيني شده است گفت: در ازدواج منقطع، طلاق به آن شكل كه در ازدواج دائم وجود دارد، نيست. انقضاي مدت صيغه و يا بذل مدت آن باعث برهم خوردن صيغه مي شود.
وي با ابراز تعجب از شنيدن مدت صيغه ۹۹ ساله گفت: مگر اين زن ملك بوده است كه اجازه داده اين كار را با او بكنند. حال اين زن با توجه به اينكه همسرش او را رها كرده و رفته است مي تواند تقاضاي انحلال نكاح كند. در ازدواج موقت بحث انحلال ازدواج مطرح است و عنوان طلاق نمي گيرد و با اثبات شرايط موجود دادگاه و حاكم شرع به نيابت عمل بذل مدت صيغه را انجام مي دهد و حكم به انحلال مي دهد. از آنجايي كه فرد مذكور در مثال شما تنها روحاني محل از اين موضوع باخبر است، بايد به او مراجعه كرده و صيغه خود را به صورت نوشته درآورد تا موضوع به عنوان رابطه نامشروع و زنا مطرح نشود.
وي در مورد نفقه زن صيغه اي گفت: قانون در اين بخش كاملاً صراحت دارد، متأسفانه در اين مدت صيغه، به زن پولي به عنوان اجرت داده مي شود، اين پول براساس پيش شرط قبل از ازدواج و با توجه به شئونات دوطرف تعيين مي شود.
عضو هيأت مديره كانون وكلاي دادگستري در ادامه گفت: درست است كه فعل صيغه جنبه شرعي دارد ولي بايد بدانيم اين مورد نهاد خوبي نيست و عواقب و نابساماني هاي آن بيش از محاسن آن است. بچه هاي طلاق كه تعدادشان روبه افزايش است مولد چنين پديده اي هستند.
وي در مورد محدوديت براي ازدواج موقت گفت: نه در قانون و نه در شرع محدوديتي براي ازدواج چه دائم و چه موقت در نظر گرفته نشده است. تنها محدوديت موجود براي شروع سن ازدواج است كه پس از سن بلوغ است و يك مرد و زن در حال مرگ نيز مي توانند زن و يا مردي را به صيغه خود درآورند. سن ازدواج شروع دارد ولي محدوديت ندارد.
شهناز سجادي وكيل پايه يك دادگستري نيز تنها راه فسخ صيغه نامه را اثبات شرايط عسر و حرج دانست و گفت: دامنه عسر و حرج بسيار گسترده است و ترك شوهر و بلاتكليف قرار دادن زن نيز از آن موارد است.
وي در مورد نفقه زن صيغه اي گفت: در ازدواج موقت زن مستحق نفقه نيست مگر اينكه پيش از عقد شرط كند. البته اين مورد برخلاف عقد دائم كه در صورت عدم پرداخت نفقه مرد مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرد، مرد اجباري به پرداخت آن ندارد.
شهناز سجادي در ادامه گفت: عدم محدوديت در امر صيغه باعث ايجاد پيامدهاي منفي شده است. اگر قرار است اين پديده را بپذيريم بايد تحت شرايط اجتماعي و به صورت قاعده مند باشد.
زني كه ازدواج موقت انجام داده بايد به صورت عقد دائم در هنگام طلاق و يا تمام شدن مدت صيغه بايد عده (۳ماه و۱۰ روز) نگه دارد. در حالي كه اين شرايط براي مردان نيست. ما پديده اي را بدون اينكه فرهنگ ما پذيراي آن باشد و مقرراتي براي آن بگذاريم تبليغ كرده ايم نتيجه اين شده است كه از اين ازدواج ها فرزنداني به وجود آمده اند كه پدرها حاضر نيستند برايشان شناسنامه بگيرند.
وي با اشاره به اينكه صيغه براي ضابطه مند كردن نياز جنسي جوانان مطرح شد گفت: اكنون مي بينيم كه از اين پديده مردهاي ۶۰-۵۰ ساله كه زن و بچه دارند بيشتر استفاده مي كنند، اين قضيه براي زنهاي بي سرپرست كه از نظر مالي مشكل دارند طراحي شده است ولي به مرور زمان اين پديده مشكلات خود را نشان خواهد داد.

دو ماه است پسرم را نديده ام
005445.jpg
گروه حوادث: «مهم اين است كه امير حسين در فضاي پر از آرامش بزرگ شود» اين را مادري مي گويد كه دو ماه است از ديدن پسرش محروم است.
رويا مي گويد: حدود دو ماه است كه به دليل نداشتن توافق از هم جدا شديم وقتي داشتيم جدا مي شديم گفت: تو به درد من نمي خوري، بعد از سه ماه از شروع زندگيمان اين را متوجه شدم. باورم نمي شد. به او گفتم اگر من را نمي خواستي چرا گذاشتي ۹ سال از زندگيمان را هدر بدهيم و از آن بدتر چرا بچه دار شديم .
او نگران پسرش است. نمي داند آينده او چه خواهد شد اگر چه به دليل اينكه در زمان جدايي كار و درآمد مناسبي براي نگهداري امير حسين نداشت و مجبور شد او را به پدرش واگذارد اما دلش پيش اوست. آمده است تا از طريق قانوني اجازه ملاقات هفتگي بگيرد. «من مي دانم روزي او بر خواهد گشت .» مادر امير حسين مي گويد: رامين دو سال از من كوچكتر است و خانواده او اين موضوع را نپذيرفتند. البته من خيلي ها را ديده ام كه بزرگتر از همسرانشان هستند و زندگي خوبي دارند به نظر من اين از سياست آنها است .
* ناگهان در شعبه اجراي احكام دادگاه خانواده صداي جيغ و فريادي پيچيده شد. مرد با شنيدن مبلغ مهريه به روز محاسبه شده همسرش، دستش را بلند كرده و در جلوي ديد تمام حضار سيلي محكم به صورت همسرش زد.
به نظر شما وقتي او جلوي اين همه آدم همسرش را مي زند. در خانه بدون حضور ديگران چه مي كند؟
همهمه سالن با گرفتن استشهاد از شاهدان ضرب وشتم پايان گرفت.
* چادرش را به دندان گرفت و پسربچه ۸ ماهه اش را از اين دست به آن دست فرستاد. نشست تا از كيفش براي او خوراكي در بياورد پرسيدم كوچولو براي چي آمدي؟ مادرش از جست و جو منصرف شد و گفت: آمده است تا حق مادرش را از پدرش بگيرد.
دخترك مادر ۲۳ ساله اي است كه هرگز فكر نمي كرد آنچه كه در مجلات و روزنامه ها از طلاق مي خواند روزي بر سر خودش آيد، مي گويد: مادر شوهرم اصرار دارد كه پسرشان من را با يك بچه طلاق دهد كاش مي دانستم براي چه اين كار را مي كنند. من حتي يكبار هم با شوهرم دعوا نكرده ام كه دلم خوش باشد با او اختلاف دارم. آمده ام تا مهريه ام را به اجرا بگذارم.

انهدام شبكه سرقت مسلحانه در تهران
گروه حوادث: اعضاي يك شبكه سرقت مسلحانه كه با شناسايي دفاتر تجاري و مطب پزشكان با شگردي خاص اقدام به سرقت مي كردند، با تلاش كارآگاهان دايره يكم اداره آگاهي تهران دستگير شدند.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار ويژه قرار گرفت كه ساعت ۱۵/۱۷ عصر روز ۴ آبان ماه امسال از طريق مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ به مأموران تجسس كلانتري ۱۰۵سنايي اطلاع داده شد كه يك دفتر تجاري كه متعلق به فردي به نام همايون است توسط دو نفر مورد دستبرد مسلحانه قرار گرفته است.
با اعلام گزارش، بلافاصله مأموران تجسس كلانتري در محل حادثه واقع در خيابان زرتشت حضور يافتند و در بررسي هاي مقدماتي از محل متوجه شدند كه حدود ساعت ۶ بعد از ظهر دو مرد جوان در حالي كه مسلح به يك قبضه سلاح كمري بودند با تهديد وارد دفتر تجاري شده و پس از بستن دست و پاي مديرعامل شركت (همايون) و منشي آن (مهدي) تعداد زيادي كارت اعتباري، ۲۰دستگاه نوت بوك، وجوه نقد و دسته چك و مقداري اسناد و مدارك كه ارزش تقريبي كل آن ۴۵ ميليون تومان بود را به سرقت برده و از محل متواري شده اند و صاحب دفتر تجاري پس از تلاش بسيار توانسته بعد از نجات خود به پليس ۱۱۰ موضوع را اطلاع دهد.
مأموران تجسس كلانتري با توجه به نوع سرقت، پرونده اي را در اين زمينه تشكيل دادند و براي بررسي دقيق تر آن را به دايره يكم اداره آگاهي تهران انتقال دادند.
كارآگاهان اداره آگاهي تهران با توجه به اظهارات شاكي پرونده و انجام چهره نگاري متوجه شدند كه ظاهراً يكي از سارقان از افراد سابقه دار در زمينه سرقت هاي مسلحانه است. در همين حال از يكي از بانك هايي كه صاحب شركت در آن حساب داشت و تحت نظر پليس قرار داشت، اطلاع دادند كه فردي به نام مهدي قصد وصول يكي از چك هاي همايون را دارد به همين خاطر بلافاصله ماموران در محل مورد نظر حضور يافتند و مرد جوان را دستگير كردند.
پس از دستگيري مهدي، وي بلافاصله به دايره يكم اداره آگاهي تهران انتقال يافت .
بنابراين كارآگاهان مجدداً وي را تحت بازجويي قرار دادند اما وي منكر هرگونه سرقتي شد. بنابراين با توجه به شگرد خاص كه سارق جوان داشت، وي را با چند تن از شاكيان گذشته مورد مواجهه حضوري قرار دادند و آنان به راحتي وي را شناسايي كردند. به اين ترتيب، زماني كه مهدي مجدداً تحت بازجويي قرار گرفت به سرقت هاي متعدد اعتراف كرد و بيان داشت با همدستي دو تن از دوستانم سرقت ها را انجام مي داديم.
كارآگاهان با توجه به اعترافات سارق مسلح، محل اختفاي دو تن ديگر از همدستان وي را كه رشيد (۲۲ ساله) و شاهين (۲۳ ساله) نام داشت را در خيابان هاي رشيد و ابوذر تهران شناسايي و آنان را در يك عمليات ضربتي دستگير كردند. اعضاي اين شبكه تاكنون نزد بازپرس هنرمند به ۸ فقره سرقت مسلحانه از مطب پزشكان و دفاتر تجاري در مركز شهر اعتراف كردند و درباره نحوه سرقت خود بيان داشتند: با شناسايي محل هاي مورد نظر مهدي به عنوان مشتري وارد دفاتر تجاري مي شد و زماني كه فضا را براي سرقت مناسب مي ديد با تلفن همراهش به ما خبر مي داد و سرقت را انجام مي داديم.
برپايه اين گزارش، با دستور بازپرس هنرمند متهمان هم اكنون با قرار در بازداشت به سر مي برند تا تحقيقات تكميلي درباره پرونده صورت گيرد. همچنين از محل زندگي سارقان مسلح مقداري سربرگ پزشكي و چند عدد مهر كشف و ضبط شده است.

مادر معتاد در دادگاه:
يك پسرم كشته شده، يك پسرم مفقود است
گروه حوادث: مردي كه متهم به قتل پسر ۱۲ ساله همسر صيغه اي خود است هفته آينده در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه خواهد شد.
شهناز ۳۰ ساله چندي پيش به اداره آگاهي منطقه رباط كريم مراجعه كرد: زن ۳۰ ساله كه ۹ ماه پيش به دليل گم شدن پسر ۹ ساله اش نيز به اداره آگاهي رباط كريم مراجعه كرده بود اين بار به دليل مرگ مشكوك پسر ۱۲ ساله اش به نام حسين به آن مركز رفته بود.
حسين ۱۲ ساله چند روز قبل از مراجعه مادرش به آگاهي در يكي از بيمارستانهاي رباط كريم جان سپرده بود و پزشكان علت مرگ او را ضربه مغزي عنوان كرده بودند.
زن از همسر صيغه اي اش شكايت داشت. مدعي بود كه او حسين را به عمد كشته است.
محسن ۲۸ ساله كه همسر صيغه اي شهناز ۳۰ ساله بود به دادگاه احضار شد. محسن كه همانند شهناز معتاد به مواد مخدر بود در جريان بازجويي ها گفت: «روز حادثه براي كشيدن مواد به محل زندگي شهناز رفته. مشغول كشيدن مواد بودم كه حسين وارد اتاق شد از او خواستم تا كفشهاي مرا كه مقابل در ورودي بود جفت كند. حسين نه تنها اين كار را انجام نداد بلكه با الفاظ ركيكي مرا مورد فحاشي قرار داد. او كه هميشه از حضور من در خانه خودشان ناراحت مي شد به شدت عصبانيت مرا برانگيخت، ناگهان كنترل خود را از دست داده و به سويش حمله ور شدم، حسين را با دو دستم بلند كرده و محكم بر زمين كوبيدم. حسين ناله بلندي كرد و سپس بيهوش شد. مادرش كه وارد اتاق شده و صحنه را مشاهده كرد او را به بيمارستان انتقال داد. حسين در بيمارستان جان سپرد. ولي من قصد كشتن او را نداشتم.»
با روشن شدن اين مطلب محسن روانه بازداشتگاه شد تا تحقيقات قضايي در اين خصوص ادامه يابد.
در ادامه تحقيقات بر روي اين پرونده به دليل شواهد به دست آمده احتمال اين كه مسبب ناپديد شدن فرزند ۹ ساله شهناز خود مادرش باشد زياد است. به همين دليل ماموران جستجوي گسترده اي را براي يافتن كودك ۹ ساله و يا در صورت مرگ وي جسدش آغاز كرده اند. بررسي بيشتر در اين خصوص در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ادامه خواهد يافت.

خواهران متهم به كيف قاپي در اداره آگاهي
005442.jpg
گروه حوادث: دو خواهر كه متهم به كيف قاپي در خيابان گاندي تهران هستند روز گذشته در شعبه بازپرس سليماني مورد بازجويي قرار گرفتند.
«عصر روز يكشنبه من و خواهرم سارا با قصد خريد طلا منزل را ترك كرديم. وقتي به خيابان گاندي رسيديم ساعت ۱۴ بود و اكثر مغازه هاي طلافروشي آن منطقه براي تعطيلي چند ساعتي مغازه خود را بسته بودند. تنها يك مغازه را باز ديديم. كمي پشت ويترين آن ايستاديم و طلاها را نگاه كرديم. خواهرم يك دستبند را پسنديد و ما براي نگاه كردن از نزديك آن دستبند وارد مغازه شديم. شاگرد مغازه دستبند را برايمان آورد. وقتي قيمت دستبند را پرسيديم متوجه شديم با مبلغي كه همراه داريم مطابقت ندارد، از خريد دستبند مذكور پشيمان شده و مغازه را ترك كرديم. وقتي از در مغازه بيرون آمديم يك كيف پول را مقابل پايم ديدم. صاحب مغازه اي كه دستبند را در آن ديده بوديم، بعد از خروج ما مغازه اش را بست. به همين دليل كيف پول را برداشته و به قصد تحويل آن به مغازه بزازي كه در آن طرف خيابان بود رفتيم. هنوز به در مغازه بزازي نرسيده بوديم كه زن جواني كه كيف پول را در دست خواهرم ديده بود به سوي مان آمد و خود را مالك كيف پول معرفي كرد. ما نيز كيف پول را به او داديم در اين هنگام مالك بزازي كه مقابل در مغازه اش ايستاده و شاهد اين صحنه بود به سوي ما آمد و با داد و فرياد عنوان كرد كه ما كيف قاپ هستيم. من و خواهرم بهت زده شده بوديم. زن مالك كيف رضايت خود را نسبت به ما عنوان كرد ولي صاحب بزازي اصرار داشت كه بايد با ۱۱۰ تماس بگيرد و در نهايت اين كار را نيز كرد. مأموران كلانتري ۱۰۳ به محل رسيدند با اين كه صاحب كيف پول هيچ ادعايي نسبت به كيف قاپي ما نداشت اصرار صاحب بزازي و مالك طلافروشي كه ما دستبند را داخل مغازه او ديده بوديم، نسبت به اين كه ما كيف قاپ هستيم ما را به كلانتري ۱۰۳ كشاند. پرونده تشكيل شد و حال نيز نزد شما هستيم.»
اين سخنان يكي از دو زن جواني است كه متهم به كيف قاپي هستند. خواهر اين زن جوان در حالي كه به شدت گريه مي كرد به بازپرس سليماني گفت: «باور كنيد مابي گناهيم. تنها قصد تحويل كيف پول گمشده را به مالك بزازي داشتيم كه دچار اين مشكل شديم. من ۱۰ سالم بود كه به عقد همسرم درآمدم و اكنون يك كودك ۱۰ ساله دارم و در تمام اين ۲۱ سال زندگي كه خدا به من داده است هيچ كار خلافي انجام نداده ام و مشكل مالي نيز ندارم.» بازپرس سليماني پس از شنيدن ادعاهاي متهمان هر دو آنان را براي انجام تحقيقات پليسي به اداره آگاهي انتقال داد.تحقيقات بيشتر در اين خصوص در دادسراي امور جنايي تهران ادامه خواهد يافت.

سرعت حضور پليس ۱۱۰ در صحنه حدود ۱۳ دقيقه است
005430.jpg
ايلنا: راهبردهاي ده ساله سيستم ۱۱۰ در حال تدوين است كه هدف آن، ارتقاي سرعت و كيفيت بخشي به خدمات پليس و پاسخ گويي بهينه به نيازهاي جامعه است.
سردار محمد رويانيان، رئيس مركز كنترل و فرماندهي نيروي انتظامي گفت: در حال حاضر سرعت حضور پليس ۱۱۰ در صحنه حدود ۱۳ دقيقه است كه براساس برنامه جامع تا ۱۰ سال آينده اين زمان بايد به ۷ دقيقه كاهش   يابد.
وي، از راه  اندازي جديدترين نرم افزار۱۱۰ خبر داد و افزود: تا پايان سال جاري، نرم افزار جديد۱۱۰ كه امكانات جديدي را به مديريت پليس اضافه مي  كند، راه اندازي خواهد شد كه اين امر امكان كنترل بر نيروها را افزايش مي  دهد.
سردار رويانيان، با اشاره به اينكه صحت عمل۱۱۰ در حال حاضر ۷۰ درصد است، تصريح كرد: كاهش زمان حضور، كيفيت بخشي به نحوه رسيدگي به جرائم و افزايش صحت و دقت در انجام ماموريت  ها، از مهمترين برنامه  هاي ما در سيستم فوريت  هاي پليس۱۱۰ است.
وي تصريح كرد: در شهر تهران به ازاي هر يك هزار نفر به ۴ نيروي پليس احتياج داريم، در حالي  كه اين رقم در حال حاضر ۲ نفر به ازاي هر يك هزار نفر است ، بنابراين با اين تعداد نمي  توان پاسخ  گوي نياز و خواسته  هاي مردم بود.
سردار رويانيان افزود: يكي از مهمترين مشكلات ما در شهر تهران رسيدگي به تصادفات است كه بيشترين نارضايتي مردم نيز به اين بخش مربوط مي  شود كه مهمترين علت عدم رسيدگي مناسب به تصادفات، كمبود افسر كارشناس تصادف است.
وي افزود: ساماندهي گشت  هاي انتظامي، تقويت تعامل عملياتي بين لايحه  هاي تخصصي پليس و افزايش تعداد نيروهاي پليس، از مهمترين برنامه  هاي اين نيرو است كه با كمك دولت محقق مي  شود.
وي تصريح كرد: بايد به مردم آموزش داد كه چگونه با پليس ارتباط برقرار كنند، چه توقعاتي از پليس داشته باشند و نحوه ارتباط تكنيكي  تر شود تا ما نيز بتوانيم جوابگوي مردم باشيم.
به گفته سردار رويانيان، امكانات ۱۱۰ با ميزان تماس  ها و خواسته  هاي مردم از اين مركز هماهنگ نيست و تجهيزات ما مناسب با ارتقا تماس  هاي مردم افزايش نيافته است.
رئس مركز فرماندهي و كنترل ناجا، با اشاره به شناسايي۵۰۰ مزاحم تلفني۱۱۰ در سال گذشته، افزود: ما قادر هستيم در هر زمان افراد مزاحم را به راحتي شناسايي و به مقامات قضايي تحويل دهيم كه در سال جاري تعداد اين مزاحمين، حدود ۱۵ درصد كاهش يافته است.وي بيان كرد:۱۱۰ فرصت بسيار خوبي براي جامعه، پليس و حاكميت بود كه امروز نيازمند حمايت حاكميت، دولت و مردم است تا بتواند حياتي بهينه  تر و پويايي بيشتري، داشته باشد.
وي افزود: با وجود آنكه تمام مسئولان همواره خواستار تجهيز و همكاري بيشتر با ۱۱۰ بوده  اند؛ اما در عمل اين موارد را كمتر مشاهده مي  كنيم، به نحوي كه هنوز بسياري از دستگاه  هاي اجرايي همكاري مناسبي با ۱۱۰ ندارند.رئيس پليس۱۱۰ كشور افزود: ما همواره به كاركنان خود، نحوه برخورد با مردم را آموزش مي  دهيم تا اين برخوردها و گفت  و گوهاي تلفني با مردم فني و تكنيكي  تر باشد.

حادثه در جهان
چهار بار حبس ابد براي قاتل
گروه حوادث: دادگاه عالي ايالت كلرادو مردي را كه متهم به قتل شش نفر است به حبس ابد محكوم كرد.
هيأت منصفه اين دادگاه، اوايل ماه جاري ادوارد هرار ۵۲ ساله را به اتهام قتل و تلاش براي قتل مقصر شناخته و دادگاه عالي دنور روز گذشته وي را به همين اتهامات به چهار بار حبس ابد به علاوه ۴۸ سال حبس محكوم كرد.
ادوارد متهم است كه در ماه آگوست سال ۲۰۰۳ در منزل دوست سابقش- رزآمادور- شش نفر را هدف تير خود قرار داده است. دو نفر از قربانيان ادوارد در نتيجه اقدامات به موقع پليس از مرگ نجات يافتند. رزآمادور در ميان كشته شدگان حادثه بود. اين قتل عام دسته جمعي در ده سال اخير در دنور بي سابقه بوده است. به گفته شاهدان عيني ماجرا، دختر بچه ۳ ساله  يكي از مقتولان هنگام حادثه پشت يكي از كمدهاي خانه مخفي شده و تمامي قتل ها را به چشم ديده بود.
طبق اعتراف ادوارد، روز حادثه وي به پسرش گفته بود كه قصد سرقت از منزل رزآمادور را دارد. به شهادت پسر ادوارد،  وي پدرش را مقابل منزل رزآمادور پياده كرد و سپس به كمك پدرش دست و پاي قربانيان را مي بندد. زماني كه پسر ادوارد- ساندوال- براي آوردن طناب به خارج از منزل مي رود، صداي تيراندازي شنيده و بلافاصله محل را ترك مي كند.
دادگاه، ساندوال را به اتهام سرقت مسلحانه به ۱۵ سال محكوم كرد.
بازداشت قاتل ۱۴ ساله
گروه حوادث: پليس بالتيمور دختر ۱۴ ساله اي را به اتهام ضرب شتم منجر به قتل پسر ۴ ساله يكي از اعضاي خانواده اش بازداشت كرد.
به گزارش مأمور تحقيق اين پرونده، متهم كه پليس به دلايل امنيتي از افشاي نام وي خودداري كرده است به اتهام قتل آلن ويك ۴ ساله در روز نوزدهم اكتبر بازداشت شده است.
پليس بالتيمور از افشاي ساير جزييات اين ماجرا خودداري كرد. اين حادثه سي امين موردي است كه از اوايل سال جاري در بالتيمور اتفاق افتاده و طي آن قاتلان كم سن و سال اقدام به قتل رساندن دوستان يا اعضاي خانواده شان كرده اند. طبق آمار اعلام شده حداقل ده نفر از قربانيان اين قبيل حوادث زير ۱۰ سال سن داشته اند.
سخنگوي دادستاني بالتيمور روز گذشته در مصاحبه اي مطبوعاتي در اين خصوص گفت: ما از اول سال جاري با تراژدي هاي وحشتناكي كه توسط نوجوانان رقم مي خورد روبه رو شده ايم و متأسفانه اين جريان در حال افزايش است. در حقيقت عواملي كه ذهن را بسيار به خود مشغول مي كند اين است كه آيا كانون خانواده در بالتيمور تا اين حد شكننده  شده است كه جوانان ما به راحتي فرصت زندگي كردن را از عزيزان خود مي گيرند؟
طبق گفته دادستان اين پرونده، تاكنون مظنون به قتل هيچ كدام از اين سي پرونده يك دختر نبوده است. وي در اين خصوص گفت: اتفاق اخير به اين معني است كه خشونت در ميان دختران جامعه نيز به شدت رواج يافته است.
قرار است دادگاه رسيدگي به پرونده اخير ظرف چند روز آينده تشكيل شود.
مرد آمريكايي چهار نفر از بستگان خود را كشت
پليس: يك مرد آمريكايي پس از قتل همسرش و سه نفر ديگر از اعضاي خانواده  او، خودكشي كرد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» ، يك مرد ۳۷ ساله آمريكايي به نام «ديويد ادوارد ويزانوسكي» پس از كشتن همسرش و سه نفر از اعضاي خانواده او خودكشي كرد. اين مرد قبل از خودكشي، خانه را به آتش كشيد و براي اينكه فرزندانش آسيبي نبينند آنها را در محل امني حبس نمود.
براساس اين گزارش، پليس پس از مشاهده جسد نيمه سوخته اين زن و شوهر براي يافتن علت آتش سوزي به بازرسي محل پرداخت تا اينكه بالاخره يك قبضه سلاح را كشف كرد. پليس براي تحقيقات بيشتر به دنبال پدر همسر «ويزانوسكي» مي گشت كه ناگهان متوجه شد او نيز به همراه دو تن از اعضاي خانواده اش در مكان ديگري به قتل رسيده است. نتيجه كالبدشكافي نشان داد همه آنها با اين سلاح كشته شده اند.با پيش آمدن اين وضعيت، پليس تحقيقات خود را متوجه سابقه مقتولان نمود كه در نهايت به افشا شدن راز قتل ها منجر شد.
پليس در اين باره اظهار داشت: چندي قبل همسر «ويزنوسكي» اتهاماتي را نظير آدم ربايي و سوء استفاده جنسي به همسرش نسبت داده بود كه به دستگيريش منجر شد و ما احتمال مي دهيم «ويزانوسكي» پس از آزادشدن از زندان براي انتقام گيري از همسرش، او و سه تن از اعضاي خانواده اش را به قتل رسانده و سپس خودكشي كرده است.

شماره تماس گروه حوادث:۲۰۵۳۱۱۷

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |