شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۷ - Nov 6, 2004
دعاي روز بيست و يكم ماه مبارك رمضان
اَلّلهُمَّ افتَح لي فيهِ اَبوابَ فَضلِكَ وَ اَنزِل عَلَيَّ فيهِ بَرَكاتِكَ
وَ وَفِقني فيهِ لِموُجِباتِ مَرضاتِكَ وَ اَسكِنّيِ فيهِ بحبُوحاتِ جَنّاتِكَ يا مُجيبَ دَعوَهِ الُمضطَرّينَ
اي خدا در اين روز براي من درهاي فضل و كرمت را بگشا و بر من بركاتت را نازل فرما و بر موجبات رضا و خوشنوديت موفقم بدار و در وسط بهشت هايت مرا مسكن ده اي اجابت كننده دعاي پريشانان.
امروز با حافظ
خبر دل شنفتنم هوس است
حال دل با تو گفتنم هوس است
از رقيبان نهفتنم هوس است
طمع خام بين كه قصه فاش
سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان سينما:
بساط قاچاقچيان فيلم و ويدئو برچيده مي شود
ايسنا: با همكاري وسيع قوه قضائيه و نيروي انتظامي، بساط قاچاقچيان و تكثيركنندگان فيلم هاي سينمايي بصورت ويدئو و CD برچيده خواهد شد.
سيدغلامرضا موسوي، سخنگو و عضو شوراي مركزي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران، گفت: مدتي است كه با همكاري اداره نظارت و ارزشيابي و انجمن ويدئو رسانه فعاليت هاي جدي براي شناسايي تكثيركنندگان غيرمجاز فيلم هاي ايراني آغازشده است و در اين ارتباط خوشبختانه سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ نيز با درك شرايط و خطرات فرهنگي اين اقدام تكثيركنندگان و فروشندگان فيلم هاي مجاز و قاچاق، آمادگي اين نيرو را براي برخورد جدي و برچيدن بساط اين زالوهاي فرهنگي اعلام كرده است.
گفتني است، اخيرا برخي از فيلمسازان، خواسته اند در آستانه جشنواره فيلم پليس، نيروي انتظامي انهدام شبكه قاچاق فيلمها را به سينماي ايران هديه كند.
موسوي گفت: در همين ارتباط و پس از جلساتي با معاون دادستان تهران و به خصوص رياست مجتمع قضائي ارشاد، مسئولان اين قوه نيز باعنايت بر نقش تخريبي اين فعاليت غيرمجاز در زمينه فرهنگ، اعلام داشتند كه آمادگي لازم براي برخورد قانوني با اشد مجازات را دارند.
سخنگوي اتحاديه تهيه كنندگان علاوه بر اين فعاليت ها، خبر از اقداماتي داد كه از سوي اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد براي تشكيل ستادي جهت مبارزه با اين افراد، كه به شدت سازمان يافته به نظر مي رسند داد و گفت: اين ستاد با حضور نمايندگان تام الاختيار و ارشد قوه مجريه و قضائيه تشكيل مي گردد كه با حضور نماينده دادستان كل كشور و فرمانده نيروي انتظامي نشان از اهميتي است كه مسئولان براي مبارزه با اين تخريب فرهنگي قائل هستند.
غلامرضا موسوي در پايان گفت: تلاش مي شود كه با اين معضل فرهنگي، كه علاوه بر نقش تخريبي عظيم فرهنگي، ريشه اقتصاد سينمايي كشور را نيز نابودمي كند به طور همه جانبه برخورد گردد.

تا بهمن امسال
۷ سالن سينماي جديد بازگشايي مي شود
ايسنا: همزمان با آغاز بيست و يكمين جشنواره ملي و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، سينما بهمن كرمانشاه با مديريت «انجمن سينماي جوانان ايران و همكاري «سينما شهر» گشايش خواهد يافت.
به گزارش ايسنا، از اين پس، يك سانس از برنامه هاي اين سينما كه از گنجايش ۳۵۰ نفر برخوردار است نيز به نمايش فيلم هاي كوتاه اختصاص خواهد يافت.
گفتني است، تا آغاز دهه فجر انقلاب اسلامي (بهمن ماه ۱۳۸۳) چندين سالن سينماي ديگر نيز در تهران و شهرستان بازسازي و افتتاح خواهد شد كه اين سينماها عبارتند از: سالن نمايش تخصصي «سينما حقيقت » در تهران، با گنجايش ۹۰ نفر، سينما بهمن مشهد با برخورداري از ۳ سالن مجزا و گنجايش مجموع ۶۰۰ نفر، سينما آزادي اردكان با گنجايش ۷۰۰ نفر، سينما گناباد با گنجايش ۳۰۰ نفر.
در همين حال، محمد اطبايي گفت: اين مشكل كه سينماي فيلم كوتاه سكوي پرتاب فيلمساز براي ساخت فيلم بلند است، همچنان ادامه دارد و مسائل مختلفي را به وجود آورده است.
وي اظهار داشت: انرژي و هزينه اي كه تاكنون براي فيلم كوتاه گذاشته شده در جهت رشد كمي آن بوده نه رشد كيفي.
رشد كمي فيلم ها و ارايه آمار و گزارش هاي سالانه درباره توليدات اين سينما دردي از ما دوا نمي كند و اگرچه در آغاز به كار ما مي آمد، اما در اين مقطع به سياست گذاري شفاف نيازمنديم.
وي نمايش را ضعف اصلي سينماي فيلم كوتاه دانست و عنوان كرد: ضعف در بخش نمايش فيلم ها هم به دليل كيفيت پايين كارها و هم به دليل استفاده نكردن از پتانسيل موجود است.
به گفته اطبايي مشكلات اقتصادي يكي از موانع سر راه فيلمساز است كه او را بيشتر به سوي سينماي بلند داستاني ترغيب كرده است.

ضرغامي: هنرمندان ما توانايي زيادي در توليد آثار تاريخي دارند
فارس: ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما در نخستين بازديد خود از پشت صحنه سريالهاي تاريخي ضمن اشاره به توانايي هاي كارگردانان و دست اندركاران ايراني ساخت سريال هاي تاريخي گفت: بسياري از كشورها به دليل نداشتن نيروي انساني ماهر، عوامل توليد سريال هاي تاريخي را از خارج مي آورند، اما در كشور ما بضاعت بالايي در ميان هنرمندان براي توليد اين گونه آثار وجود دارد.هم اكنون سريال هايي چون، حضرت يوسف، مختار و چند سريال در حوزه تاريخ معاصر ايران در صدا و سيما در دست توليد است.

اولين نشست تخصصي انجمن مستندسازان
اولين نشست تخصصي انجمن مستندسازان ايران با عنوان ايده  اوليه فردا در سالن بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.در اين نشست ابتدا فيلم هاي اون شب كه بارون اومد (كامران شيردل)، به من نگاه كن (سوسن بياتي) و صحنه هايي از چند فيلم ديگر به نمايش درآمده و سپس شادمهر راستين درباره ايده، يافتن و پرورش دادن آن و چگونگي گسترش ايده اوليه در سينماي مستند سخنراني مي كند. بررسي تاثيرات سازنده و مخرب عوامل توليد فيلم بر ايده اوليه و شناخت انواع ايده ها از ديگر بحث هاي اين نشست است.اين نشست يكشنبه ها از ساعت ۱۴ برگزار مي شود.

بهارستان
اگر وطن آن چيزي باشد كه در گاوصندوق هاي شما و در دفترچه هاي چكتان است
اگر وطن مردن از گرسنگي در كنار جاده ها باشد
اگر وطن پايگاه هاي آمريكايي
بمب هاي آمريكايي باشد
اگر وطن نجات نيافتن از ظلمت گنديده شما باشد
من خائن به وطن هستم
ناظم حكمت - ترجمه رضا سيدحسيني

انتشار ترجمه تازه اي از غزليات حافظ در آلمان
گروه هنري: ترجمه اي تازه از غزليات حافظ كه حاصل ۲۰ سال كار مداوم يك استاد آلماني است درست چهار هفته پس از مرگ وي به زبان آلماني منتشر شد.
خسرو ناقد فرهنگ پژوه و ادب پژوه ايراني مقيم آلمان در گفت و گويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت : «يوآخيم وللِبِن» كه زبان و ادبيات كلاسيك سرزمين  هاي شرق نزديك را در دانشگاه كلمبياي آمريكا و سپس در دانشگاه برلين و كوتاه زماني نيز در دانشگاه پكن تدريس  مي كرده و آثاري درباره هومر و گوته و بوشنر انتشار داده است، و زبان فارسي را نيز خوب  مي دانسته، نزديك به دو دهه، خود را با ترجمه ديوان غزليات حافظ مشغول  مي دارد و زماني كه سرانجام در سال ۲۰۰۴ميلادي نتيجه تلاش ساليان دراز او مراحل چاپ را در چاپخانه سپري  مي كرده است، چهارهفته پيش از آن كه كتاب منتشر شود و او «حاصل عمر» خود را به صورت كتاب بتواند ببيند، در شصت و هشت سالگي ديده از جهان فرو  مي بندد.
ناقد گفت : اين استاد آلماني نسخه اي را كه زنده ياد پرويز ناتل خانلري تصحيح كرده، اساس كار خود قرار داده و تمام غزليات حافظ - دقيقاً ۴۸۶ غزل را ترجمه كرده است. ولي ترجمه غزليات به نثر است، منظوم نيست. اما نثري روان و رسا و خواننده آلماني زبان را با گوهر غزليات حافظ آشنا  مي  كند. وي همچنين گفت : ظاهراً مترجم توصيه گوته را بكار گرفته كه در يادداشتها و رساله  هايي براي درك بهتر «ديوان غربي - شرقي» گفته است كه سخن منثور با خنثي كردن همه ويژگي هاي صنعت شاعري و حتي با كاستن از وجد و حال شاعرانه و آوردن آن به سطح فهم همگاني، زمينه آشنايي اوليه با آثار ادبي فرهنگ هاي ديگر را فراهم  مي  آورد و از اين طريق بهترين خدمت را در حق ما انجام  مي  دهد و سپس نتيجه  مي گيرد كه بهتر خواهد بود آثاري چون شاهنامه فردوسي و منظومه  ها و مثنوي  هاي نظا  مي گنجه اي در ابتدا به نثري روان و رسا ترجمه شود تا ما نخست با مطالعه داستان  ها و افسانه  ها و اسطوره  هاي شرقي، به طور كلي با آنها خو كنيم و انس و الفت گيريم و به تدريج با خلق و خو و طرز فكر شرقيان آشنا شويم. سپس زمان آن فرا خواهد رسيد كه ترجمه  هايي منظوم از اين آثار به دست دهيم.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره احساس درد در ناحيه صورت
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه اگر در ناحيه صورت احساس درد كنيم، از چيست؟ اين است پاسخ او: اگر درد در ناحيه چشم و استخوان هاي صورت باشد كه با خم شدن شدت يابد از سينوس هاست. اگر درد در يك طرف صورت باشد كه در شب و هنگام خوردن غذا شدت يابد از دندان است. اگر درد در ناحيه آرواره باشد و گاهي حتي نتوان دهان را باز كرد از عفونت مفصل آرواره است. درد صورت از آسيب ديدگي اعصاب و نيز ميگرن هم مي تواند باشد. اگر اين درد همراه گردن درد و بازو درد و احساس فشار و درد در ناحيه سينه باشد ممكن است به قلب ارتباط داشته باشد.

برگي از تاريخ
تصرف همه فلسطين و انتقال «صليب اصل»
به پايتخت ايران
ششم نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۵۶ ميلادي شش روز پس از اعلان جنگ انگلستان به ايران بر سر هرات كه از سوي لرد پالمرستون نخست وزير اين كشور به اطلاع پارلمان نيز رسيده بود، نيروهاي انگليسي مستقر در هند عازم جنگ با ايران شدند. اين عمليات ضد ايران را «سر جيمز آوت رام» فرماندهي مي كرد. نيروهاي انگليسي دوماه بعد بوشهر را تصرف كردند و دولت وقت ايران را مجبور به صرف نظر كردن از هرات ساختند كه قرن ها حاكم نشين خراسان و زادگاه شاه عباس و يكي از مراكز فرهنگ وادب ايران بود. در سال ۱۹۲۱ سلطان احمد شاه قاجار در پاريس به خلع خود از سلطنت ايران اعتراض كرد. در سال ۱۸۵۲ ميلادي «كاميلو كاوور» روزنامه نگار ۴۲ ساله، نخست وزير پيه مونته و ساردنياي ايتاليا شد. وي بزرگترين نقش را در احياء ايتالياي واحد نزديك به چهارده قرن پس از زوال امپراتوري روم غربي ايفا كرد و با اعزام ۱۵ هزار سرباز به جبهه كريمه، وطن خود را وارد باشگاه قدرت هاي اروپايي ساخت. حربه او درمتحد ساختن ايتاليايي ها كه تا زمان او بر هر گوشه اش يك قدرت اروپايي حكومت داشت روزنامه او «ريسورجي منتو» و مقالات آتشين و ميهني اش بود. در سال ۱۳۵۷ خورشيدي در پي كناره گيري شريف امامي از نخست وزيري، يك كابينه نظامي به رياست ژنرال غلامرضا ازهاري روي كار آمد كه نتوانست بيش از دو ماه دوام آورد. اينك برگ امروز: ارتش ايران كه مأمور تصرف قسطنطنيه (اسلامبول) و پايان دادن به حكومت روميان بر گوشه شمال غربي آسيا شده بود. ششم نوامبر سال ۶۰۸ ميلادي از كوه هاي توروس(طرسوس) گذشت. واحدهاي ارتش امپراتوري ايران پس از باز گرفتن سوريه، دو دسته شده بودند، يك سپاه مأمور تصرف همه فلسطين و دوسپاه راه قسطنطنيه در پيش گرفته بودند. خبر عبور اين دو سپاه ازكوه هاي توروس، فوكاس امپراتور بيزانتين (روم شرقي) را سخت نگران كرد و كشور او در پي اين تزلزل و چند شكست پي در پي نظامي از ايران، دچار هرج ومرج گرديد به گونه اي كه هراكليوس حكمران رومي آفريقا با كشتي خود را به قسطنطنيه رسانيد، مردم شهر به او پيوستند و فوكاس را گرفته و اعدام كردند. در آن زمان نه تنها ارتش ايران، بلكه طوايف آلوار و اسلاو نيز قسطنطنيه را تهديد مي كردند. سپاه ديگر ايران پس از تصرف همه فلسطين از جمله بيت المقدس، صليب اصل را از اين شهر به تيسفون فرستاد. www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
جمع بندي تفسيرهاي اروپايي ها درباره انتخابات غافلگير كننده آمريكا:
پيروزي راست راديكال

تفسيرهاي روزنامه هاي اروپا در دو روز گذشته پيرامون نتايج انتخابات آمريكا بود. در اين تفسيرها، پيروزي جورج بوش رويدادي غافلگير كننده و امري باور نكردني خوانده شده است كه پيش از انتخابات، غير قابل پيش بيني بود. مفسر ديلي ميرور چاپ لندن كه انتظار پيروزي جورج بوش را نداشت با ابراز تعجب نوشته بود: چطور شد كه ۵۹ ميليون آمريكايي ناگهان عقل خود را از دست دادند؟ مفسران اروپايي قبلاً نوشته بودند كه مشكلات مختلف از جمله تلفات جنگ عراق و ناكامي آمريكا در اين جنگ بدون مجوز و احتمال سربازگيري در آن كشور، بي نتيجه ماندن سه سال مبارزه آمريكا با القاعده، آزادي و ادامه فعاليت بن لادن، كسر بودجه ۴۰۰ ميليارد دلاري امسال، سكون طولاني بورس نيويورك، ضعف دولت در تأمين واكسن آنفلوآنزا و جنجال كمبود آن، اتهامات سوءاستفاده و پارتي بازي وارده به كمپاني هاليبرتون به اتكاء ديك چني معاون بوش، اجراي احتمالي طرح خصوصي سازي بازنشستگي عمومي و كاهش مزاياي درمان رايگان بازنشستگان، مسئله گراني دارو و كمك دولت به كارخانه هاي گرانفروش به جاي كمك به مردم و يا وارد كردن دارو از خارج، بيكاري ميليون ها آمريكايي و انتقال مشاغل از سوي كمپاني هاي بزرگ به خارج از كشور، افزايش آمار آمريكايي هاي فاقد بيمه درماني و زير خط فقر، گراني بنزين و ساير كالاهاي ضروري، بالا رفتن قيمت خانه و اجاره ها، محدوديت حقوق مدني و آزادي ها به سبب اجراي مقررات وزارت امنيت ملي، سرد شدن رفتار ساير ملل نسبت به آمريكا و آمريكايي ها و بالاخره دور شدن متحدين قديمي به ويژه اروپاي غربي از آمريكا باعث ناموفق بودن جورج بوش و حزب او در انتخابات نوامبر خواهد بود كه تحقق نيافت. اين مفسران نوشته اند كه در انتخابات اخير ۵۹ ميليون و ۲۸۳ هزار و ۲۳ آمريكايي در حقيقت به راست راديكال آمريكا رأي دادند، نه به بوش. در اينجا بوش نماينده اين محافظه كاري افراطي بود. راست راديكال خواهان قدرت نظامي آمريكا و يكه تازي آن در پهنه جهان، كاپيتاليسم مطلق و نيز برضد مسائل خلاف اخلاق مذهبي (سقط جنين، همجنس بازي، توليد جنين به منظور استفاده از سلول هاي آن) و هرگونه كمك رايگان دولتي است. به نوشته اين مفسران، بسياري از كساني كه دوم نوامبر به جورج بوش رأي دادند همان هايي بودند كه نگران درمان و بازنشستگي و بيزار از كشتار در عراق بودند، ولي بوش را ترجيح دادند زيرا كه او را پاسدار اقتدار آمريكا و اخلاقيات مذهبي و هوادار كليساروها مي دانند. برخي از رأي دهندگان به بوش افرادي بودند كه نتايج سوء  سقوط آزاد ابرقدرت شوروي و بدبختي و پريشاني روس ها و ساير اتباع شوروي سابق را ديده بودند و نمي خواستند در آمريكا يك گورباچف بر سركار آيد. به زعم اينان ايجاد يك ابرقدرت، دست كم ده ها سال طول مي كشد ولي اشتباه كوچك يك فرد سبب سقوط آزاد و فروپاشي آن مي شود و همه چيز از جمله غرور و رفاه مردمش از دست مي رود.
آمريكاي دمكرات
نتيجه انتخابات عمومي دوم نوامبر آمريكا كه بسياري را مبهوت كرده است، سبب توجه تازه به محتواي كتاب «آمريكاي دمكرات» شده است كه ۱۶۲ سال پيش انتشار يافته و تاكنون بارها تجديد چاپ شده و در كتابخانه هاي عمومي اين كشور موجود و در دسترس همگان است. كتاب «آمريكاي دمكرات» تأليف نويسنده اي به نام «جيمز كوپر» ششم نوامبر سال ۱۸۳۸ ميلادي (روزي چون امروز) انتشار يافت كه يك انتقاد اجتماعي كهنه نشدني است. جيمز كوپر (۱۷۸۹ ۱۸۵۱) پس از يك اقامت طولاني در فرانسه، در بازگشت به ميهن خود آمريكا و مشاهده سياست بازي ها، كتاب «آمريكاي دمكرات» را نوشت و در آن ضمن انتقاد از سوء استفاده از دمكراسي در آمريكا، به دفاع از ارزش هاي انقلاب استقلال اين فدراسيون و آرزوها و هدف هاي مؤسسان آن كه به «پدران مؤسس» شهرت يافته اند پرداخت. آثار بعدي او كه متأثر از همين احساس بود انتقاد از وضعيت روز و نيز دفاع از حقوق سرخپوستان (بوميان) آمريكا بود. سبك او در نوشتن، پرداختن به جزئيات يك مسئله واقعي روز در قالب داستان بود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
هدف
پرنده كه از شاخه درخت مي پريد چنان لگدي به لونه اش زد كه دادم در اومد: اي بابا تخمت رو انداختي پايين و شكست. سنگي كه از بالا پرت شد درست خورد وسط پيشوني گربه اي كه پاي درخت كمين كرده بود.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
افزايش مصرف مواد غذايي در مراكش
رباط: دولت مراكش مي گويد، شهروندان اين كشور در ماه مبارك رمضان ۲۸ درصد بيشتر براي خريد مواد غذايي هزينه مي كنند. در اين ماه مردم مراكش بيشتر به خريد شير، فرآورده هاي لبني و تخم مرغ مي پردازند.تحقيقات پزشكان در جهان عرب نشان مي دهد، روزه داران در ماه مبارك رمضان به جاي كاهش وزن با افزايش وزن مواجه مي شوند چون بيش از ساير ماه ها مواد غذايي سنگين مصرف مي كنند.
شرط بندي روي هوا
دوبلين: شركت هواپيمايي «ريان اير» كشور ايرلند يكي از ارزان ترين شركت هاي هواپيمايي در اروپا به شمار مي آيد كه قيمت هاي بليت آن واقعا ارزان است.
چندي پيش اين شركت اعلام كرد، بابت غذايي كه به مسافران عرضه مي كند و فيلمي كه براي آنان نمايش مي دهد، پول جداگانه دريافت خواهد كرد. حتي عنوان شده بود كه مسافران براي دريافت يخ اضافي بايد پول بپردازند.اما اين پايان ماجرا نبود؛ چون اين شركت هواپيمايي قصد دارد در جريان پروازها، شرط بندي به راه اندازد. با ارائه اين سرويس، مسافران قادر خواهند بود با استفاده از كارت اعتباري خود در هوا شرط بندي بكنند.
اصرار به حضور در حوزه رأي گيري
فيلادلفيا: يك پزشك خانم در آمريكا قصد داشت قبل از اين كه زايمان كند، رأي خود را داخل صندوق انتخابات رياست جمهوري بيندازد. اما وي پس از مراجعه به حوزه اي كه در نزديكي بيمارستان قرار داشت متوجه شد كه بيش از ۱۰۰ نفر در صف رأي گيري ايستاده اند.
وي به همين دليل به بيمارستان بازگشت و وضع حمل كرد. نكته جالب اين كه، اين مادر درحالي كه سرم در دست داشت پس از زايمان و تنها ۳۰ دقيقه قبل از پايان زمان رأي گيري در حوزه حاضر شد و رأي خود را به داخل صندوق انداخت.
آبميوه هروئين
ميامي: بيش از ۱۰۰ جعبه آبميوه كه داخل آن هروئين مايع شده وجود داشت توسط مأموران پليس ميامي آمريكا كشف شد. اين محموله با كشتي از كشور كلمبيا به آمريكا ارسال شده بود. قاچاقچيان پس از خالي كردن قوطي هاي آبميوه، داخل آن هروئين مايع شده ريخته بودند كه ارزش آن در حدود ۷/۱ ميليون دلار اعلام شده است. نوشيدن حتي چند قطره از اين محلول مي توانست به مرگ افراد بينجامد.
سشوار در رأي گيري
كانزاس: در جريان شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري آمريكا اتفاق جالبي رخ داد. در حين شمارش آراء ناگهان تعدادي از برگه هاي رأي داخل دستگاهي كه شمارش الكترونيك انجام مي داد گير كرد. به همين دليل مقامات حوزه رأي گيري از شركتي كه پشتيباني فني دستگاه را برعهده داشت خواستند به سرعت يك تكنيسين را براي رفع ايراد دستگاه اعزام بكند.در همين حال يك شهروند پيشنهاد كرد از سشوار براي رفع نقص فني استفاده شود. اين شهروند معتقد بود، مرطوب بودن برگه هاي رأي باعث گير كردن آنها داخل دستگاه شده است. به هر حال اين شيوه آزمايش شد و دستگاه به كار افتاد.
آماده باش در مؤسسات اعتباري
كاليفرنيا: دو روز پيش اتفاق بسيار جالبي در كاليفرنيا رخ داد. يك خانم حوالي ساعت ۳۰/۱۴ دقيقه وارد يك مؤسسه اعتباري شد و يادداشتي در اختيار تحويلدار مؤسسه قرار داد كه روي آن نوشته شده بود: هر چه پول داري داخل كيسه بريز وگرنه تو را خواهم كشت.
تحويلدار نيز از ترس جان خود دستور خانم مسلح را اجرا كرد و پول ها را تحويلش داد.
البته اين پايان ماجرا نبود چون سارق از تحويلدار خواست آدرس شعبه ديگري از اين مؤسسه اعتباري را در سن ديگو روي كاغذ بنويسد.به اين دليل پليس به مؤسسات اعتباري سن ديگو هشدار داده است خود را براي مقابله با سرقت مسلحانه آماده كنند.
سارق ناشي
لندن: پليس انگليس آرزو مي كند، همواره چنين پرونده هاي بي دردسري نصيبش بشود. چند روز پيش يك جوان بيست ساله كه تحت تأثير مشروبات الكلي بود وارد خانه اي در شهر ساندرلند شد و در غياب صاحبخانه دوگوشي تلفن همراه و مقداري پول نقد را به سرقت برد.
اما وي در مسير محل وقوع سرقت تا خانه، يكي از گوشي ها را روي زمين انداخت و جالب اين كه كارت شناسايي او نيز از جيبش بيرون افتاد.همين موضوع باعث شد تا پليس به راحتي سارق را شناسايي و دستگير كند. او به تحمل سه ماه حبس محكوم شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و۲۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه گرافيك گلاره فلاح/ از ۱۱ آبان به مدت يك هفته/ خيابان توانير، بوستان نظامي گنجوي، باشگاه شهروندان جوان/ تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴
* نگارستان شاهد: نمايشگاه تصويرسازي گروهي/ ۱۷ تا ۲۴ آبان/ خيابان ولي عصر، نرسيده به چهارراه طالقاني، جنب فروشگاه نشر شاهد.
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه عكس گروهي دانشجويان دانشكده هنر و معماري/ ۱۶ تا ۲۰ آبان/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* گالري سيحون: نمايشگاه آثار احمد امين نظر/ ۲۳ تا ۲۸ آبان/ خيابان وزراء، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵

گل و گياه
ريش  قوش طلايي
005880.jpg
نام علمي: Crepis aurea
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي به بلندي ۳۰-۱۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است داراي برگهاي روزت سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي طلايي _ نارنجي آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و هر نوع خاك با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه  سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن و تهيه قلمه ريشه در زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |