شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۷ - Nov 6, 2004
با اتمام طراحي در دانشگاه اميركبير
نخستين ابر رايانه ايراني در انتظار تامين اعتبار است
گروه انفورماتيك: مركز تحقيقات پردازش هاي فوق سريع در دانشگاه اميركبير، اقدام به طراحي يك ابررايانه با فناوري سوپر كلاستر براي رفع نيازهاي تحقيقاتي كشور كرده است.
مدير اجرايي طرح ملي ابررايانه در گفت وگو با ايلنا با بيان اين مطلب گفت: درحال حاضر طرح فني ساخت سوپر كلاستر را به اتمام رسانده ايم و بعد از برآورد هزينه منتظر تامين اعتبار براي ساخت آن هستيم.
به گفته آرش جلال زاده، شركت گسترش انفورماتيك و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از سرمايه گذاران اصلي اين طرح هستند؛ اما باتوجه به ابعاد ملي اين طرح انتظار اعتبارات ملي را نيز براي شروع مراحل ساخت داريم.
وي تصريح كرد: اين ابررايانه يا سوپر كلاستر به عنوان اولين مركز ارايه خدمات پردازش سريع در ايران و سرويس سنتر به ساير مراكز تحقيقاتي صنعتي كشور سرويس مي دهد.
وي ادامه داد: اين ابر رايانه جزء دويست ابررايانه قوي جهان قرار مي گيرد. همچنين اين ابررايانه جهت رفع نيازهاي مراكز تحقيقاتي و صنعتي كل كشور و پردازش سريع موثر خواهد بود.
مدير اجرايي طرح ملي ابررايانه با بيان اينكه درحال حاضر در دنيا ۲۵ كشور توانايي ساخت ابررايانه را دارند كه از اين تعداد به جز ايران تنها ۷ كشور آسيايي هستند، گفت: اين توانايي براي ايران موقعيتي ممتاز و يك فرصت استثنايي است و نبايد اين موقعيت را از دست د اد؛ زيرا ما با استفاده از دانش خود توانايي ساخت قوي ترين نرم افزارها و ابررايانه هاي دنيا را پيدا كرده ايم.
وي، در ادامه به مشكلات موجود برسر راه توسعه ابررايانه ها در ايران اشاره كرد و افزود: يكي از مشكلات عمده ما مساله ارتباط مراكز تحقيقات دانشگاهي با صنعت است، به طوري كه اين مشكل سال هاست در كشور به صورت لاينحل باقي مانده است؛ بنابراين بايد براي استفاده بهينه از مراكز تحقيقاتي اين مشكل حل شود.
مدير اجرايي طرح ملي ابررايانه، در پايان خاطرنشان كرد: مراكز تحقيقاتي صنعتي كشور بايد براي رفع نيازهايش به محققان و سازندگان ايراني اعتماد كنند و يا حداقل به آن ها فرصت اثبات توانايي هاي خود را بدهند تا در اين زمينه محققان كشور هم به شكوفايي كامل در صنايع دست يابند.

بازي هاي كامپيوتري پرطرفدارتر از فيلم ها
005823.jpg
گروه انفورماتيك: تعداد طرفداران بازي هاي كامپيوتري از طرفداران فيلم ها نيز بيشتر شده است. تعداد بالاي طرفداران بازي هاي كامپيوتري باعث شده تا مسئولان فروشگاه هاي كامپيوتري و حتي غير مرتبط، نيمي از فضاي فروشگاه خود را به فروش و كرايه اين بازي ها اختصاص بدهند. به گزارش پي سي ورلد يكي از طراحان بازي هاي كامپيوتري معتقد است شركت هاي سازنده بازي بايد همسو سليقه جامعه حركت كنند و سليقه جامعه نيز در اين سال هاي اخير به بازي هاي كامپيوتري سوق پيدا كرده است. دوگ لونستين مدير عامل شركت Entertainment Software Association( ESA) نيز در اين باره مي گويد: كاربران، بازي هاي ويديويي و كامپيوتري را به عنوان سرگرمي قرن ۲۱ انتخاب مي كنند و اين امر باعث شده است كه اين بازي ها در دهه اخير، از نظر فناوري و خلاقيت پيشرفت هاي چشمگيري داشته باشد.
او مي افزايد: پيشرفت بازي هاي كامپيوتري نيز خود سبب شده است تا روز به روز مخاطبان بيشتري به سمت اين دنياي عميق و پيچيده مجازي جذب شوند.
لونستين پيش بيني مي كند درسال هاي آينده و با افزايش مخاطبان نوجواني كه با اين گونه بازي ها رشد كرده و به بزرگسالي مي رسند، نياز به اين بازي ها نيز بيشتر مي شود.
طبق بررسي هاي اخير ESA، در سال ،۲۰۰۴  بيش از ۵۴ درصد از خانوده هاي آمريكايي، حداقل يك بازي ويديويي خريده اند.
به عنوان مثال،  GTA توانست توجه عموم را به خود جلب كند و نمايندگي هاي انحصاري اين بازي تاكنون بيش از ۳۲ ميليون نسخه از آن را به فروش رسانده اند.
بازي، خشونت، پرخاشگري
از سوي ديگر بسياري از كارشناسان بر خشونت بيش از حد شخصيت هاي كارتوني و كليشه اي اكثر اين بازي ها اعتراض كرده و آن را داراي آثاري مخرب بر شخصيت كودكان دانسته اند.
يكي از منتقدان صاحب نام اين صنعت، معتقد است بازي هاي ويديويي و كامپيوتري كودكان را پرخاشگر مي كند.
به گفته وي اين بازي ها به كودكان القا مي كنند كه تبهكاران بسياري در انتظار آن ها هستند كه قصد دارند به آنان صدمه بزنند.
به گفته كرگ اندرسون، محقق دانشگاه لوا استيت نيز اين بازي ها باعث مي شوند، بچه ها فكر كنند كه همه انسان هاي اطرافشان تبهكار و خلافكارند و در نتيجه امكان فراگيري راه هاي مسالمت آميز براي رويارويي با مشكلات را از  آن ها خواهد گرفت.
از طرفي كوبلر، طراح بازي هاي كامپيوتري، معتقدست كه آشنا نبودن با اين گونه بازي ها باعث بروز چنين ديدگاهي شده ست و در واقع اين ماجرا زاييده ترس از ناشناخته ها است.
او به گسترش روزافزون رفتارهاي خشونت آميز در فيلم ها اشاره مي كند و مي گويد: چرا از برخي از فيلم ها به عنوان نمادي براي فرهنگ آمريكا شناخته مي شوند و همه از آن به عنوان شاهكار ياد مي كنند، اما بازي همان فيلم موضوعي منفي تلقي مي شود؟

روياي چيني ها براي سفر تفريحي به فضا ۲۰ سال ديگر تحقق مي يابد
گروه دانش: مقامات چيني ادعا مي كنند كه روياي چينيها براي سفر تفريحي به فضا احتمالا تادو دهه ديگر محقق مي شود.
به گزارش ايرنا به نقل از شين هوا، يوان جيا جون مقام ارشد برنامه فضايي و رئيس آكادمي فناوري فضايي چين در پكن، اعلام كرد چين براي اين منظوردرصدد توسعه فناوري فضايي و افزايش پروازهاي فضاپيماهاي سرنشين دار است.
«يوان» تاكيد كرد كه برنامه هاي اساسي براي سفر به فضا براي چيني ها تدارك ديده شده و ضمن كاهش هزينه ها، امنيت آنان در فضا نيز تضمين خواهدشد. به گفته وي برنامه ها و تحقيقات چين در صنعت فضانوردي، عمدتادر خدمت اقتصاد و دفاع ملي است، اما در آينده نزديك براي خدمات غيرنظامي و مدني و گردشگري فضايي، از آن استفاده خواهدشد و منافع بيشتري نصيب مردم خواهد شد. چين دومين فضاپيماي سرنشين دار خود (شن جو -۶) را سال آينده ميلادي با دو سرنشين پرتاب خواهد كرد.
اين كشور برنامه پرتاب يك ماهواره به مدار ماه تا سال۲۰۰۷را نيز تنظيم كرده و به دنبال اجراي برنامه فرستادن خودرو فضايي بدون سرنشين به ماه تا سال ۲۰۱۰و جمع آوري نمونه هايي از سطح ماه تا سال۲۰۲۰است.
نخستين فضاپيماي سرنشين دار چين موسوم به شن جو -۵ سال ۲۰۰۳ با موفقيت به فضا پرتاب شد و پس از۱۴ بار گردش به دور مدار زمين، در ظرف ۲۱ ساعت، به زمين بازگشت.
چين با پرتاب نخستين فضاپيماي سرنشين دار خود به فضا، به باشگاه فضايي كه پيش از آن تنها داراي دو عضو روسيه و آمريكا بود، پيوست.

پيشنهاد سازمان قضايي كشور تصويب شد:
طرح تأسيس مركز منطقه آسيا و اقيانوسيه مديريت آگاهانه بلايا در ايران
گروه دانش: در دهمين اجلاس كميته مشورتي بين الدول كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد براي آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) طرح تاسيس مركز منطقه آسيا و اقيانوسيه مديريت آگاهانه بلايا در ايران ارائه شد.
به گزارش خبرنگار ما اين طرح از سوي اسكاپ براي بررسي به كميته ارائه شد كه با تلاش و پيگيري هيات ايراني مورد استقبال و حمايت كميته قرار گرفت و اين حمايت پيش نياز تصويب نهايي در اجلاس آينده وزراي اسكاپ است.
همچنين اين طرح تنها طرحي بود كه به عنوان ابتكار مهم منطقه اي مطرح شد و كليه اعضاء در مورد همكاريهاي فضايي با ايران در زمينه مديريت بلاياي طبيعي اعلام آمادگي كردند.
براساس اين گزارش برنامه كاربرد منطقه  اي فضايي براي توسعه پايدار كه از سوي اسكاپ پيگيري مي شود از طريق فعاليت مستمر چهار گروه كارشناسي اهداف برنامه مشتمل بر گروه كاري  سنجش از دور، كاربردهاي ماهواره هاي هواشناسي، ارتباطي، علوم و فناوري فضايي پيگيري خواهد شد.
اين گزارش مي افزايد: در اين اجلاس مقرر شد نشست يازدهمين كميته مشورتي بين الدول در سال ۲۰۰۵ به ميزباني سازمان فضايي ايران و با همكاري اسكاپ در ايران برگزار شود.
گروه كارشناسي ماهواره هاي هواشناسي و ديده باني بلايا به علاوه گروه سنجش از دور، سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي و سيستم تعيين موقعيت ماهواره اي نيز هم زمان در ايران تشكيل مي شود و سازمان فضايي ايران در يك ساله آتي رياست كميته را به عهده خواهد داشت.
دهمين اجلاس كميته مشورتي بين الدول كميسيون اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد براي آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) در برنامه كاربري هاي فضايي منطقه آسيا و اقيانوسيه براي توسعه پايدار در شهر بنگلور (هندوستان) و به رياست سازمان فضايي هند برگزار شد كه هيات ايراني به سرپرستي سيدحسن شفتي معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس سازمان فضايي ايران در اجلاس مزبور شركت كردند.

شگرد جديد دانشمندان براي به دام انداختن جاعلان اسناد
خصوصيات منحصر به فرد چاپگرها عرصه را بر جاعلان ديجيتال تنگ مي كند
گروه دانش: ديگر هيچ نوع سندي امنيت ندارد. جعل اسناد يك زماني حرفه افراد متقلب ماهري بودكه با استفاده از تجهيزات گران قيمت حكاكي و چاپ، اسناد و اوراق بهادار را كپي مي كردند؛ اما به دنبال كاهش قيمت سيستم هاي چاپ و نشر كا مپيوتري اين حرفه به امري رايج مبدل شد. عملا هر نوع سند و برگه اي از چك و اسكناس گرفته تا اوراق قرضه، گذرنامه و كارت هاي امنيتي قابل جعل است.
به گزارش ايلنا، به نقل از هفته نامه اكونوميست، هر ساله فقط ميليون ها دلار اسكناس تقلبي وارد بازار مي شود. در سال جاري ميلادي چهل در صد از اسناد جعلي ضبط شده به كمك تغييرات ديجيتالي جعل شده است، در حالي كه اين رقم در دهه گذشته يك درصد بوده است.
در زمان هاي قديم مجازات جعل اعدام بود.
دانته در كتاب «دوزخ» خود مي گويد: جايگاه جاعلان پست ترين طبقات جهنم است.
امروزه جاعلان كامپيوتري، دليلي براي نگراني در مورد احتمال زنداني شدن آنها ندارند؛ چرا كه سيستم هايي كه به كار مي برند همه جا وجود دارد و هيچ ابزاري براي رديابي اسناد جعل شده و دستگاه چاپ آن وجود ندارد؛ البته به لطف فناوري كه سه مهندس فعال در حوزه فعاليت هاي ضد جعل در دانشگاه پوردو در اينديانا گسترش داده اند، ممكن است به زودي تحولي اساسي در اين زمينه ايجاد شود.
اين سه مهندس به نام هاي جورج جيو، جان آلباخ و ادوارد دلپ تحقيقاتي انجام داده اند كه نتايج آن امروز جمعه ۵ نوامبر ۲۰۰۴ در كنفرانس بين المللي فناوري هاي چاپ ديجيتال در شهر سالت ليك آمريكا رسما اعلام مي شود.
اگر چه روش اين سه محقق تا حدودي با هم متفاوت است، ا ما فعاليت هاي آنها برپايه كشف نارسايي هاي موجود در كيفيت چاپ اسناد استوار است.
به گزارش ايلنا، قبل از اين افراد متخصصان علوم جنايي توانسته بودند به كمك يك سري ويژگي هاي منحصر به فردي كه در اسناد جعل شده مشاهده كرده بودند، دستگاه چاپ آن را رديابي كنند، چيزي مشابه آنچه در فيلم هاي جنايي مي بينيم.
محققان دانشگاه پوردو نيز از چنين روشي پيروي مي كنند. آيينه ها و استوانه هاي گرداني كه در چاپگرها وجود دارد، توليدات ناقص مهندسي هستند كه الگوهاي منحصر به فردي را بر روي برگه هاي چاپ شده به جا مي گذارند.
اگر چه امكان ديدن اين الگوها با چشم غيرمسلح وجود ندارد، اما به كمك برنامه هاي كامپيوتري مي توان آن ها را شناسايي و بررسي كرد، و اين همان چيزي است كه اين سه محقق سال گذشته را صرف طراحي آن كرده اند.
گفتني است، تا به حال امكان رديابي چاپگرها فراهم شده است؛ اما اين مهندسان مي توانند، بگويند از چه مارك و مدلي از چاپگرها براي چاپ اسناد جعل شده استفاده شده است؛ البته اين صرفا آ غاز كار است.
با وجود اينكه هنوز اين سئوال مطرح است كه آيا واقعا مي توان به كمك نارسايي هاي موجود در طراحي و توليد چاپگرها جاعلان اسناد را رديابي كرد، دكتر چيو مشغول كار بر روي روش هايي براي شبيه سازي اين نارسايي هاست.
او مي خواهد، فرايند چاپ را طوري تغيير دهد كه هر دستگاه چاپگري كه توليد مي شود نوعي آرم و امضاي خاص را كه غيرقابل ديدن است بر روي برگه چاپ شده بر جا بگذارد. اين روش امكان رديابي اسناد را فراهم مي كند.
در حقيقت، دكتر چيو، بعد از سال ها همكاري با شركت هاي چاپ در راستاي بهبود كيفيت چاپ به اين نتيجه رسيد، ايجاد يك سري خصوصيات منحصربه فرد در نحوه اسناد نظير ثبت شماره سريال چاپگر و تاريخ چاپ بر روي برگه هاي چاپ شده مي تواند به شناسايي و رديابي اين دستگاه  ها كمك كند.
عوامل زيادي بر الگوي چاپ تاثير مي گذارند. از جمله شدت، زمان بندي و دامنه پالس هاي نور ليزر كه فرآيند چاپ را كنترل مي كند، كارايي سيستم هاي كنترل موتور كه پرتو ليزر را هدايت مي كند، استوانه ها را مي چرخاند و آيينه ها را به حركت درمي آورد. طبق اين گزارش، به كمك اين خصوصيات مي توان امضاهاي منحصر به فردي را براي چاپگر ايجاد كرد؛ اما دكتر چيو به اين نتيجه رسيده است، تنها راهي كه از بيشترين كارايي برخوردار است و به كيفيت چاپ ضربه نمي زند، ايجاد تغيير در شدت پرتو ليزر است.وي، به كمك يك الگوي كامپيوتري از سيستم بينايي انسان روشي را براي تعيين خصوصيات چاپ طراحي كرده است كه در حالت عادي نامريي است؛ ولي به كمك دستگاه هاي مخصوص كاملا قابل ديدن است.
روش هاي موجود براي حفاظت اسناد در مقابل جعل يا ديجيتالي است كه به خاطر اين كه به كمك سيستم هاي نشر كامپيوتري را به راحتي قابل جعل است و يا روش هايي نظير استفاده از ته نقش كاغذ، الياف و جوهر مخصوص كه به دليل پرهزينه بودن امكان به كارگيري آن در سطح گسترده وجود ندارد.
همچنين، استفاده از الگوهاي منحصر به فرد چاپگرها جهت حفاظت اسناد هم كم  هزينه خواهد بود و هم تقليد از آن براي افرادي كه دانش  تخصصي يا سخت افزار لازم براي حذف اين الگوها را در اختيار ندارند، اگر غيرممكن نباشد تا حد زيادي دشوار خواهد بود.
جاي تعجب نيست، اگر سرويس پليس مخفي آمريكا روند انجام اين تحقيقات را مشتاقانه دنبال مي كند و در بعضي مواقع راهكارهايي را پيش روي محققان مي گذارد.
سازمان مذكور معتقد است: روش دكتر چيو، بهترين راه براي دستگيري خلاف كاران است؛ اما اين كه واكنش كاربران مجاز چاپگرها در مقابل اين واقعيت كه سرويس امنيتي آمريكا مي تواند به راحتي منابع چاپ اسناد را رديابي كند چه خواهد بود در آينده مشخص مي شود.

تاثير تلفن همراه در كاهش ازدحام مسافران در ايستگاه هاي اتوبوس
گروه دانش : شركت نوكيا در صدد است با ارائه موبايل هاي پيشرفته، كاربران را از خريد كارتهاي مسافرتي بي نياز گرداند.
به گزارش رويترز، نوكيا با نصب يك قطعه جديد با نام كارت هوشمند، به گوشي هاي همراه خود اين امكان را براي مسافرين دارنده اين نوع موبايل  فراهم مي سازد تا بدون رجوع به باجه هاي فروش بليط و اتلاف وقت از سرويس  دهي اتوبوس ها برخوردار شوند.
اين شركت تصميم دارد تا سيستم بليط بي سيمي را در شركت اتوبوسرانيهاي آ لمان راه اندازي كند تا مانع از تردد بي جا و ترافيك در ايستگاه ها شود، به اين طريق كه با ردكردن دستگاه خود از خواننده كارت هوشمند كه در اتوبوس ها نصب شده است و بدون نياز به بليط، از خدمات آن برخوردار شوند.
همچنين شركت نوكيا اميد دارد طي سالهاي آتي اين نوع خدمات نه تنها در آ لمان بلكه در همه كشورها مورد استقبال قرار بگيرد.

آن لاين
ماسوله هم صاحب كافي نت شد
گروه انفورماتيك: با حمايت سازمان مديريت و برنامه ريزي، نخستين كافي نت شهرك گردشگري و تاريخي ماسوله، به زودي براي استفاده عموم افتتاح خواهد شد.
حميدرضا آذرپور مسئول روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان در گفتگو با موج با بيان اين مطلب افزود: با انجام عمليات مقدماتي و تامين تجهيزات لازم، چهار دستگاه رايانه از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان تامين و به طور آزمايشي مورد بهره برداري قرار گرفت.وي افزود: با ايجاد ISP، كافي نت ماسوله به صورت شبكه اي مستقل عمل خواهد كرد.
وي هزينه را ه اندازي اين طرح، را بالغ بر ۱۰ ميليون تومان ذكر كرد.
اولين فروشگاه ساز اينترنتي ايران راه اندازي شد
گروه انفورماتيك: اولين «فروشگاه ساز» اينترنتي ايران با حمايت دولت و با همكاري بانك سامان در قالب طرح تكفا راه اندازي شد.
به گزارش ايسنا،  اين فروشگاه ساز اينترنتي به تاجران و فروشندگان ايراني اجازه مي دهد تا در كمتر از چند دقيقه، فروشگاه الكترونيكي خود را افتتاح كرده و به كسب و كار الكترونيكي بپردازند.
همچنين امكان فروش ريالي كالاها و خدمات از طريق كارت هاي بانكي متصل به سيستم شتاب نيز در اين سيستم فراهم شده است.
شايان ذكر است اين فروشگاه ساز توسط مؤسسه فيزيك نظري ايران و با آدرس اينترنتي www.eshopbuilder.ir به ثبت رسيده و در حال ارائه خدمات اينترنتي به كاربران است.
تجهيز ساختمان هاي مسكو به ۱۸ هزار دوربين مدار بسته
گروه دانش: ساختمان هاي مسكوني در پايتخت روسيه براي افزايش تمهيدات امنيتي و كنترل عمومي، تا پايان سال جاري به بيش از ۱۸ هزار دوربين مدار بسته ايمني مجهز مي شوند.
يوري  شنوركف  معاون  اداره  خدمات  شهري  مسكو ديروز در جمع  خبرنگاران  اين اقدام  را از اولويت هاي  خدمات  شهري  خواند.
به  گزارش  ايرنا به نقل از ايتارتاس  اين  دوربين ها در وهله  اول  در ساختمانهاي  مسكوني  بلندمرتبه  كه  در حومه  شهر قرار گرفته اند نصب  خواهد شد. شنوركف  خاطرنشان  ساخت  كه  با نصب  دوربين هاي  مدار بسته  در شهركهاي  حومه مسكو دهها ساختمان  مسكوني  واقع  در محدوده  آنها در يك  شبكه  امنيتي  واحدتحت  نظارت  دايم  قرار خواهد گرفت . اين  مقام  شهر مسكو گفت  كه  تاكنون  بيش  از ۱۲ هزار در ورودي  ساختمانهاي مسكوني  به  دوربين هاي  مدار بسته  مجهز شده  است . مسئله  تأمين  امنيت  ساختمانهاي  مسكوني  در ۴ سال  اخير و پس از انفجار ۲ ساختمان  مسكوني  در مسكو در اوايل  پاييز سال  ۲۰۰۰ ميلادي  كه  درمجموع  به  كشته  شدن  بيش  از ۲۰۰ تن  انجاميد در صدر مسايل  مسكو قرار داشت . از جمله  اقدامات  به  عمل  آمده  رمز دار كردن  همه  درهاي  ورودي  ساختمانهاي مسكوني  است . جلوگيري  از اقدامات  خرابكارانه  و تروريستي  كه  در ماههاي  اخير در روسيه گسترش  يافته از عوامل  ديگر نصب  تجهيزات  ايمني  در ساختمانهاي  مسكو است .
برگزاري نمايشگاه بزرگ تكنولوژي آموزشي در آلمان
گروه انفورماتيك: مشاور IT دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران از برگزاري نمايشگاه بزرگ تكنولوژي آموزشي از ۱۵ تا ۱۸ فوريه در كشور آلمان خبر داد.
بنابر گزارش سينا «سيديوسف حسيني» افزود: اين نمايشگاه از سوي كميسيون ملي يونسكو و كشور آلمان حمايت مي شود.
وي ا ظهارداشت: شركت هايي چون Oracle، SAP و SEG از ديگر حاميان برگزاري نمايشگاه بزرگ تكنولوژي آموزشي هستند.
حسيني با اشاره به اينكه در اين نمايشگاه بحث فوروم آموزش و آموزش الكترونيكي مطرح است، گفت: بيشتر دانشگاه هاي مطرح دنيا كه مقوله آموزش الكترونيكي را دنبال مي كنند، در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت.
جزئيات دانشنامه الكترونيكي اعلام شد
گروه دانش: مجري طرح دانشنامه الكترونيكي از راه اندازي نخستين سايت دانشنامه الكترونيكي به آدرس اينترنتي http:// daneshnameh.roshd.ir خبر داد.
«مهدي سالم» در گفتگو با خبرنگار سينا افزود: اين سايت براي برطرف كردن نيازها و دانستني هايي كه دانش آموزان، اوليا و مربيان و تمامي افرادي كه در زمينه آموزش و پرورش فعاليت مي كنند، راه اندازي شده است.وي اظهار داشت: اين سايت در زمينه مقالات محض در حوزه هاي مختلف به ارائه مطالب مي پردازد و به ايجاد سرويس هاي پاسخ گويي به سئوالات دانش آموزان و اوليا و مربيان پرداخته است.وي هدف از راه اندازي اين سايت را پاسخ دادن به تمام سئوالات علمي و تربيتي دانش آموزان و اوليا و مربيان و شناخت استعدادهاي درخشان و نخبه دانش آموزان ذكر كرد.
وي، بودجه اي را كه براي راه اندازي اين سايت هزينه شده است را از محل اعتبارات طرح تكفا به آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: هزينه اي بالغ بر ۲۴۰ ميليون تومان براي راه اندازي اين سايت هزينه شده است.

سخت افزار
آخرين نوت بوك هاي توشيبا
005826.jpg
گروه انفورماتيك: توشيبا آخرين سري از نوت بوك هاي خود را بهترين گزينه براي كاربراني مي داند كه قصد ترك كامپيوترهاي روميزي را دارند. اما در اين ميان مشكلاتي مانند تصوير نه چندان دلچسب و صفحه كليد ناكارآمد، پذيرش اين سري از نوت بوك ها را كمي سخت مي كند.
بنابر گزارش ايتنا، قاب و اصطلاحا شاسي مجموعه به رنگ آبي الكترونيكي بوده و مجهز به چهار پورت USB ۲‎/،۰ يك پورت Ethernet 10/100 و يك مودم V.۹۲ است.
فناوري صدا در مدل هاي اين سري، SRS TruSurround XT است كه يك سيستم چند كاناله ۱،۵ را براي پخش عالي CD هاي موسيقي و نيز DVD ها فراهم مي كند.
اين مدل ها به همراه نسخه خانگي ويندوز XP و نيز برنامه MS Office OneNote ،۲۰۰۳ براي مديريت و دسترسي كارآمد به يادداشت هاي شخصي عرضه مي شوند.
مدل اول يعني Satellite A45-۱۲۰ مجهز به يك پردازنده سلرون ۶/۲ گيگاهرتزي است و به همراه ۲۵۶ مگابايت حافظه و يك هارد ديسك ۴۰ گيگابايتي، ۱۰۵۰ دلار قيمت دارد.
قيمت مدل بعدي يعني، Satellite A45-۱۵۰ حدودا ۱۴۰۰ دلار است و داراي امكاناتي چون پردازنده ۴/۲ گيگاهرتزي P4 Mobile، ۵۱۲ مگابايت حافظه و يك هارد ديسك ۶۰ گيگابايتي است.
Satellite A45-۲۵۰ با پردازنده اي ۸/۲ گيگاهرتزي ۱۶۵۰ دلار قيمت دارد و قوي ترين مدل اين سري است. در اين مدل همچنين براي ارتباط با دوربين هاي ديجيتال و كامپيوترهاي دستي، يك اسلات SD(Secure Digital) تعبيه شده است. يك پورت i.link هم براي اتصال به تلويزيون هاي ديجيتالي و ديگر وسايل الكترونيكي پيشرفته در نظر گرفته شده است.
علاوه بر اين، پشتيباني از استاندارد Fire Wire، انتقال اطلاعات را با سرعت ۴۰۰ مگابيت در ثانيه ممكن ساخته است.
هر سه مدل مذكور داراي درايوهاي DVD-ROM/CD-RW مي باشند با اين تفاوت كه درايو DVD در Satellite A45-۲۵۰ با هر دو فرمت + و _ سازگار بوده و بدين ترتيب قادر به خواندن طيف گسترده اي از DVD ها مي باشند. نسخه پلاتينيوم نرم افزار InterVideo S Win-DVD Creator ۲ امكان  كپي كردن DVD هاي دلخواه را براي كاربران فراهم مي كند. اين نرم افزار، ويرايش فايلهاي ويديويي و سا خت DVD را به يك مرحله تبديل مي كند و قادر به حذف تبليغات بازرگاني موجود در ميان برنامه هاي ضبط شده از تلويزيون است.
و در آخر، اشكالات وارده بر سه مدل Satellite A45 كيفيت پايين تصاوير و حساسيت كم صفحه كليد آنهاست كه امتياز آنها را به ۷/۷ از ۱۰ كاهش مي دهد.

مبارزه با موبايل هاي مزاحم
تلفن هاي همراه در سالن هاي سينما و تئاتر ايرلند ساكت مي شوند. ناظر ارتباطات كشور ايرلند به سينماها و سالن هاي تئاتر اين كشور اجازه داد تا از رهگيري هاي تلفن همراه در اين اماكن براي برقراري سكوت استفاده كنند.اين رهگيرها با ايجاد منطقه  سكوت باعث مي شوند از زنگ خوردن تلفن هاي همراه به غير از تلفن هاي اضطراري و شماره هايي كه فهرست آن ها به سيستم داده شده باشد جلوگيري شود.ايرلند با ۴ ميليون جمعيت در حال حاضر ۵/۳ ميليون مشترك تلفن همراه دارد.

نرم افزار
هكرهاي پررو محصولات شان را مي فروشند
005820.jpg
گروه انفورماتيك: گروهي به نام ازهكرها، فروشگاه آنلايني را راه اندازي كرده اند كه كد منبع به سرقت رفته محصولات نرم افزاري مهم و معروف را مي فروشد و در حال ارايه كدي براي نرم افزار ديوار آتش PIX شركت سيسكو سيستمز به مبلغ ۲۴۰۰۰ دلار (۱۳۰۰۰ پوند) است.
سايت اينترنتي مشورت از كامپيوتر ويكلي نقل كرده است كه Source Code Club روز دوشنبه (اول نوامبر) به صورت آنلاين پديدار گشته و از پيام هايي براي گروه هاي گفتگوي آنلاين درباره امنيت استفاده كرده تا بدين طريق بازگشت خود را به عرصه كسب و كار اعلام كند.
اين گروه از ايميل ها و پيام  هاي ارسالي در گروه Usenet براي مكاتبه و ايجاد ارتباط با مشتريان استفاده كرده و سفارش هايي را براي كد منبع محصولات امنيتي گوناگون دريافت مي كند كه برخي از آن ها عبارتند از ديوار آتش PTX ۶.۳.۱ سيسكو و نرم افزار سيستم رديابي و كشف ورودهاي بدون مجوز (IDS) از شركت Entrasys Networks… اين كلوپ ابتدا در ماه ژوئيه به وجود آمده و با استفاده از صفحه وبي  با آدرسي در اوكراين، پيام هايي را به فهرست مباحث امنيتي Full-Disclosure ارسال كرده است تا بدين ترتيب براي محصولات خود تبليغ كند.
اين كلوپ كد منبع، اعلام كرده است كه هوشمندي شركت را به همراه ديگر خدمات بي نام، به مشتريان خود مي فروخته است. اين كلوپ، كد منبع بسياري از نرم افزارهاي كليدي دنياي شبكه را با قيمت هاي مختلفي ارائه كرده، به عنوان مثال كد نرم افزار مبادله فايل (file Sharing) شركت Napster كه هم اكنون بخشي از Roxio است به مبلغ ۱۰۰۰۰ دلار در سايت اين گروه ارائه شده بود.
اين گروه تنها چند روز پس از اين جريان مجبور به متوقف كردن عمليات خود گشته و اعلام كرده است كه نيازمند طراحي مجدد مدل كسب و كار خود است.
اين گروه، قيمت كد Entrasys و Napster را به ترتيب به ۱۹۲۰۰ دلار و ۱۲۰۰۰ دلار افزايش داده است.
اين كلوب هك، همچنين عضويت خصوصي را به همراه وعده دسترسي به فهرست كد منابع بيشتر، به كساني كه يك كپي كامل از كد منبع محصول را خريداري كنند، پيشنهاد مي كند.

مبارزه چين با سوپر دي وي دي تقلبي
وزارت فرهنگ چين اعلام كرد كه مبارزه با سوپر دي وي دي هاي تقلبي را در سراسر اين كشور آغاز كرده است. وزارت فرهنگ اين كشور با تاكيد بر اين كه اين لوح هاي فشرده جديد قابليت ذخيره نمايشنامه هاي تلويزيوني ۱۰ قسمتي و يا هشت فيلم ويديويي را دارند، بر برخورد جدي با متخلفان هشدار داد.دولت چين با اتخاذ تدابيري به طور جدي در حال مبارزه با خرده فروشان و عمده فروشان لوح هاي فشرده جديد تقلبي است كه به تدريج در بازار اين كشور افزايش مي يابد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |