شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۷ - Nov 6, 2004
شهردار در حاشيه ديدار با شهروندان منطقه ۶ تهران:
مسايل پشت پرده مخالفت با احداث قطار هوايي
و حفظ حريم تهران را به زودي اعلام مي كنم
گروه شهري: شهردار تهران در حاشيه ديدار با شهروندان منطقه ۶ تهران كه روز پنجشنبه برگزار شد، صريحا اعلام كرد كه در صورت ادامه مخالفت هاي غيراصولي با مصوبات و طرح هاي شهرداري در خصوص حفظ حريم تهران و روان سازي ترافيك شهر، براي حل اين معضل، موضوع به مجلس شوراي اسلامي ارجاع داده مي شود. دكتر احمدي نژاد همچنين با اشاره به طرح مربوط به ساماندهي دهها امامزاده و مسجد در تهران از تسهيلات جديدي كه براي اين اماكن مقدس در نظر گرفته شده سخن گفت. مشروح سخنان شهردار را از نظرتان مي گذرانيم.
۷۲ امامزاده و زيارتگاه واقع در تهران، همچنين ۲۶ مسجد كه از ميان ۱۷۰۰ مسجد سطح شهر تهران، درجه يك ارزيابي شده اند، تا پايان امسال تعمير و نورپردازي شده و فضاي بيروني و محوطه عمومي آنها ساماندهي خواهد شد. علاوه بر آن دستور ساماندهي و احداث فضاي سبز و بازسازي قبرستانهاي متروكه شهر تهران نيز از سوي شهرداري تهران صادر شده است.به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد گفت: طبق مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، مساجد و حسينيه ها از پرداخت هر نوع عوارض معاف شده اند و بر اين اساس بدون اخذ هيچگونه عوارض مقرر شده است معادل ۲۰ درصد عرصه هر مسجد و حداكثر تا ۲۰۰ مترمربع و خارج از محدوده مسجد تا شعاع ۱۵۰ متري حداكثر ۲۰۰ مترمربع مجوز تجاري داده شود.وي درباره يكي از پروژه هاي مهم فرامنطقه اي منطقه ۶ گفت: ازآنجا كه بزرگراه همت تنها راه ارتباط شرق به غرب تهران در محدوده پلهاي آفريقا، گاندي و ولي عصر تبديل به يك گلوگاه ترافيكي با راه بندانهاي سنگين مي شود، لذا حوزه معاونت عمران شهرداري مامور شده در يك طرح زود بازده و سريع ترافيك اين گلوگاه را برطرف كند.
احمدي نژاد اين اقدام را بسيار پيچيده و سنگين خواند و گفت: در دو بازديد صورت گرفته از اين محل جزئيات كار به دقت مورد بررسي قرار گرفت و راهكارهاي لازم براي اصلاح وضع و تعريض اين سه پل حاصل شد كه به زودي شاهد اجراي آن خواهيم بود. البته تعريض بزرگراه شهيد همت از ابتداي شيخ بهايي از مدتي قبل آغاز شده و در حال حاضر از ضلع جنوبي پل كردستان عبور كرده است.
شهردار تهران در مورد موضع گيري هاي پي درپي وزارت كشور در مقابل شوراي شهر و شهرداري تهران به ويژه بر سر انتزاع دو روستاي باغستان و گرمدره از حريم شهر تهران و ممانعت از اجراي طرح هاي ترافيكي از جمله پروژه احداث ترن هوايي و طرح زوج و فرد كردن خودروها و توسعه محدوده ترافيك گفت: نمي دانم چرا تا اين اندازه نسبت به شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران توهين مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه آينده پايتخت كشور را نبايد فداي برخي مناسبات امروز كرد گفت: كساني كه قبلا و در غياب شوراها مسئوليت قائم مقامي شوراها را به عهده داشتند، لازم است با روي كار آمدن شوراها مسئوليت اداره شهر و تصميم گيري  در مورد آن را بر عهده شوراهاي منتخب مردم واگذار كنند.
شهردار تهران خطاب به اينگونه افراد گفت: مدافع مردمسالاري بودن فقط در حرف و هنگام سخنراني هاي جذاب، بي فايده است بلكه بايد در عمل پايبند اين ارزشها بود.
شهردار تهران تاكيد كرد :در صورت به نتيجه نرسيدن مباحث اعلام شده با مسئولان وزارت كشور به منظور احقاق حقوق شهروندان به خانه ملت پناه خواهيم برد.
وي افزود: به نظر مي رسد در صورت ادامه اين روند بايد شورا و شهرداري كارها و وظايف و طرح و برنامه هاي خود را تعطيل كرده و تمام وقت و انرژي خود را صرف اثبات حرفهاي قانوني، علمي و منطقي و يا ممانعت از اقدامات خلاف قانون و تهاجم اتهامات اين و آن كنند.
احمدي نژاد ريشه بسياري از مشكلات كنوني كشور را در همين گونه موانع ساختگي و رفتارهاي قبيله اي دانست كه بعضا مديران را وادار مي كند براي پرهيز از مشكلاتي از اين دست عطاي كاركردن را به لقاي آن ببخشند.وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در صورت ادامه اين بحث ها و با توجه به شرايط عمومي بنا دارم در آ ينده نزديك در قالب يك توضيحات مفصل حرفهاي خود را به مردم بزنم و سوابق پشت پرده هر يك از مسائل را مشروحاً اعلام مي كنم. خبر دارم كه چه كساني از كدام حزب و كدام گروه در كجا مي نشينند و تصميم مي گيرند و متاسفانه تصميمات آنها نيز مبتني بر اصول علمي و عقلي و مصلحت جامعه و مردم نيست بلكه در حد بحث هاي جنجال آفرين است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: چنانچه نهادهاي متولي و مسئول در كار تملك آن دسته از املاك مردم كه در كاربريهاي آموزشي، بهداشتي و تجهيزات شهري واقع شده بيش از ۵ سال تعلل داشته باشند طبق قانون و راي ديوان عدالت اداري، شهرداري تهران مي تواند به صاحبان اينگونه املاك و طبق قانون حاكم بر ساختمانهاي مجاور، پروانه ساخت و ساز صادر كند.به گزارش خبرنگار ما، اين در حالي است كه بيش از ۱۰۰ هزار پلاك از ۳۵ سال پيش به دليل واقع شدن در طرح هاي با كاربري غيرمسكوني بلاتكليف مانده اند كه از اواخر سال گذشته شهرداري تصميم گرفت تكليف نهايي اين گونه املاك را مشخص كند،  لذا از همان زمان تاكنون شهرداري با استفاده از امكانات خود در قالب واگذاري مجوزها و يا تهاتر حدود ۲۵ هزار پلاك را آزاد كرده و در بقيه موارد نيز بر مبناي تصميمات جديد، اجازه ساخت و ساز داده مي شود. در همين راستا سازمانهاي دولتي چنانچه مجددا تصميم به احداث تاسيسات خود بگيرند ابتدا بايد طرح هاي خود را از تصويب كميسيون ماده ۵ گذرانده و بعد ساختمانهاي داخل طرح را به قيمت روز خريداري كنند.

توريسم شكار در ايران نيازمند مديريت دقيق تري است
گروه شهري: سالهاست كه كارشناسان نسبت به كاهش شديد جمعيت حيات وحش و انقراض گونه هاي زيستي در ايران هشدار مي دهند. شكار بي رويه و بي رحمانه با بهره گيري از فن آوري هاي جديد، گسترش تصاعدي شهر و شهرنشيني و دست اندازي و ساخت وسازهاي زيان آور در عرصه هاي طبيعي و زيستگاههاي حيات وحش از عوامل مهم كاهش و انقراض گونه هاي زيستي در ايران مي باشد. آسيب پذيري محيط بانان سازمان حفاظت محيط زيست به دليل كمبود تعداد، كهولت سن و عدم برخورداري از تجهيزات كافي و حتي عدم برخورداري از ضمانت هاي حقوقي، ميدان را براي هجوم شكارگران بي ضابطه مهيا كرده است. در اين ميان ورود شكارچيان خارجي در قالب طرح هاي گردشگري نيز مزيد بر علت شده است. از اين رو كارشناسان، توريسم به قصد شكار را نيازمند يك مديريت دقيق مي دانند و براين باورند كه ضريب ريسك و خطر شكار يك موجود زنده در ايران بالاتر از كشورهاي ديگر است. زيرا در ايران به لحاظ وضعيت جغرافيايي و حيات جانوري، موقعيت گونه هاي كمياب در شرايط سخت اكولوژيكي هماهنگ شده و دوام آورده است. اظهارات عضو گروه آموزشي مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي درخصوص ضوابط مديريت توريسم و شكار را به نقل از ايسنا از نظرتان مي گذرانيم:
خطر شكار بي رويه براي حيات وحش ايران
توريسم شكار مديريت دقيق و الزامي تري را مي طلبد و با وجود نظارت بر شيوه، زمان، تعداد و مناطق شكار مي توان اين نوع گردشگري را در مناطقي خاص پذيرفت.
دكتر محمود ضيايي عضو گروه آموزشي مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اين كه به انگيزه توريست هاي شكار چندان نبايد خوشبين بود، اظهار كرد: شكارچيان سنتي به دليل آشنايي با طبيعت، اصول آن را رعايت مي كنند؛ در حالي كه بسياري از توريست ها افرادي مرفه هستند كه براي تفنن و سرگرمي به ايران سفر مي كنند.
وي با اشاره به مشكلات اقتصادي كشور، افزود: يك نگهبان محيط زيست به دليل پايين بودن سطح درآمد، آسيب پذيرتر است و در اين شرايط امكان دارد بر وجود اين قوانين چشم پوشي كند.اين كارشناس؛ توريسم شكار را به عنوان يكي از انواع گردشگري بسيار حساس خواند و گفت: ترديدهاي بسياري در اين نوع گردشگري وجود دارد.

بالگردهاي آتش نشاني در تهران پرواز مي كنند
مهر: بالگردهاي آتش نشاني در حال تجهيز بوده و احتمالاً از روز عيد فطر رسماً عمليات خود را آغاز مي كنند.
محمد سميعي معاون عمليات سازمان آتش نشاني تهران افزود: دو فروند بالگرد آتش نشاني كه از شركت پنها توسط سازمان آتش نشاني تهران اجاره شده در حال حاضر مراحل نصب تجهيزات و رنگ آميزي را طي مي كند و هنوز به طور رسمي مورد بهره برداري قرار نگرفته است. به گفته وي اين بالگردها تا پايان ماه مبارك رمضان و احتمالاً در روز عيد فطر رسماً عمليات خود را در آسمان تهران آغاز مي كنند. از اين بالگردهاي آتش نشان بيشتر در عمليات  حاشيه شهر، امداد و نجات جاده اي و حريق جنگل ها و فضاي سبز استفاده مي شود.

با حضور گروهي از كارشناسان مديريت بحران سازمان ملل متحد
چهارمين مانور مديريت بحران شهر تهران آذرماه برگزار مي شود
005874.jpg
واحد مركزي خبر: چهارمين  مانور مديريت  بحران  شهر تهران  نيمه  نخست  آذر با مشاركت شهرداري  هاي  مناطق  ۲۲ گانه  تهران  و نيز سازمانها و نهادهاي  عضو ستاد مديريت  بحران  شهر تهران  در ۲۱ نقطه  شهر به  طور همزمان  برگزار مي شود.
  رئيس  مركز پيشگيري  و مديريت  بحران  شهر تهران  گفت: هماهنگي  ميان  سازمانهاي  مستقر در شهر تهران  با سازمانها و نهادهاي استانهاي  همجوار و معين  نيز ضروري  است  از اين  رو اين  مركز چندي  پيش نخستين  مانور استانهاي  معين  و جانشين  شهر تهران  را با مشاركت  ۶  استان  برگزار كرد.
چهارمين  مانور مديريت  بحران  به  صورت  غيرمنتظره  در يكي  از روزهاي  نيمه  نخست  آذر برگزار مي شود و نخستين  بار گروهي  از كارشناسان مديريت  بحران  بلاياي  طبيعي  سازمان  ملل  نيز در اين  مانور حضور خواهند يافت .

پيمان كيوتو
005871.jpg
گروه شهري: با تصويب نهايي پارلمان روسيه، سرانجام زمينه براي اجراي قطعي پيمان زيست محيطي كيوتو فراهم شده است. با پيوستن روسيه به امضاء كنندگان پيمان كيوتو، اجماع جهاني براي اجراي اين پيمان مهم كه بر كاهش توليد گازهاي گلخانه اي توسط كشورهاي صنعتي تاكيد دارد،  فراهم شده است.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پس از تصويب پيمان كيوتو توسط پارلمان روسيه، هفته پيش اسناد مربوط به اين پيمان به امضاي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز رسيد و به اين ترتيب شرط اصلي تحقق اين پيمان كه مستلزم امضاي آن توسط كشورهاي عمده صنعتي جهان بود، محقق شده است.

بازپيرايي مجسمه هاي خيام و فردوسي
005868.jpg
گروه شهري: سازمان زيباسازي شهر تهران خبر داده است كه در راستاي طرح هاي مربوط به ساخت و نصب آثار حجمي در سطح شهر تهران، مجسمه هاي حكيم عمر خيام و حكيم ابوالقاسم فردوسي شاعران نامدار را كه از آثار گرانقدر زنده ياد ابوالحسن صديقي مي باشد، مرمت و بازپيرايي مي كند. اين دو تنديس در پارك لاله و ميدان فردوسي نصب شده است. به موجب همين گزارش قرار است كار مرمت و بازپيرايي مجسمه هاي خيام و فردوسي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي استان تهران و شهرداري منطقه ۶ انجام شود.

فعاليت يكصد ايستگاه لرزه نگاري افزايش مي يابد
005865.jpg
فارس: رئيس مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران گفت: با راه اندازي ۴۶ ايستگاه لرزه نگاري جديد در سال جاري، تعداد ايستگاه هاي فعال در كشور به يكصد ايستگاه افزايش مي يابد.
نوربخش ميرزايي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس با اشاره به اين كه در حال حاضر ۱۰ شبكه با ظرفيت حداقل ۴ تا ۸ ايستگاه لرزه نگاري در نقاط مختلف كشور در حال فعاليت است، اظهار داشت: براساس برنامه ۵ ساله تدوين شده تعداد شبكه ها در ۵ سال آتي به ۶۰ شبكه و ايستگاه ها به ۵۰۰ ايستگاه افزايش خواهد يافت.

نگاه
داوود كاظمي
005877.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |