شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۷ - Nov 6, 2004
مقام معظم رهبري:
ملتي يكپارچه با جواناني مؤمن
نياز به سلاح اتمي ندارد
ملت هاي مسلمان در روز قدس با صلابت به ميدان بيايند
005910.jpg
ايسنا: صدها هزار نفر از مردم تهران روز گذشته در سالروز شهادت اميرمومنان حضرت علي ابن ابي طالب(ع) نماز جمعه را با شكوه معنوي كم نظير به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه كردند.
مقام معظم رهبري با اشاره به جنجالي كه آمريكا و برخي كشورهاي ديگر درباره  مسايل هسته اي ايران به راه انداخته اند خاطرنشان كردند: علت اصلي اين جنجال ها و حرف هاي بي منطق اين است كه ملت ايران و جمهوري اسلامي ايران، با وجود توطئه ها و دشمني مستمر مراكز سلطه، به پيشرفت هاي درخشان دست يافته و با تكيه بر اقتدار دروني خويش، پرشور و پراميد، به راه روشن خويش ادامه مي دهد.
ايشان منافع كمپاني هاي بزرگ اقتصادي را عامل نهايي تعيين سياست هاي مراكز سلطه جهاني برشمردند و افزودند: مراكز سياسي اقتصادي نظام سلطه حاضرند به شرط وابستگي ملت ها، برخي امكانات را به كشورهاي تحت سلطه بدهند اما هنگامي كه ملت ايران و جمهوري اسلامي بر استقلال ملي پاي مي فشارند دست به جنجال آفريني مي زنند.
حضرت آيت الله خامنه اي دستيابي دانشمندان جوان ايران به فناوري توليد سوخت هسته اي و حضور ايران به عنوان يكي از ده كشور داراي اين فناوري مهم را از جمله علت هاي عصبانيت آمريكايي ها و ديگر دشمنان ملت ايران خواندند و افزودند: جمهوري اسلامي علاوه بر ايده هاي نو و جذاب در زمينه هاي صنعتي، ساخت زيربناها و ارايه  فرهنگ اصيل اسلامي به دلهاي مشتاق ملت ها، پيشرفت هاي فراوان داشته است و دشمنان اين ملت سعي مي كنند با زدن تهمت توليد سلاح هسته اي به ايران، اين پيشرفت ها را بپوشانند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در تبيين استراتژي ايران در برخورد با سلاح هسته اي تأكيد كردند: همان گونه كه بارها گفته ايم و نظر شرعي خود را اعلام كرده ايم ما به دنبال توليد، نگهداري و كاربرد سلاح هسته اي نيستيم و معتقديم كشوري كه ملتي يكپارچه و اين همه جوان مومن دارد اصولا نيازي به سلاح اتمي ندارد.
ايشان با توصيه ملت و مسئولان به هوشياري كامل خاطرنشان كردند: دشمنان در تلاشند وحدت ملي موجود در كشور را بر هم بريزند و با شعارهايي نظير حاكميت دوگانه، اين گونه وانمود كنند كه ميان مسئولان اصلي نظام اختلاف وجود دارد اما با وجود اين تلاش ها سران سه قوه درباره مسايل اساسي، ديدگاه مشترك دارند و همين واقعيت، آنها را بيشتر عصباني مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي حضور مديريت هاي جوان و پرنشاط در عرصه  پيشرفت كشور، پشتيباني مردم از حكومت، وجود روحيه جهادگرا در جوانان و استقبال جوانان از مراسم مذهبي و معنوي را از ديگر علل ناراحتي دشمنان ملت ايران ارزيابي كردند و افزودند: آنها مي خواهند در محيط دانشگاه، بازار،  سياست، محيطهاي كارگري و همه مراكز، التهاب سياسي به وجود آورند و آرامش موجود را بر هم زنند، بنابراين همه ملت و جوانان بايد بيشتر از گذشته هوشيار باشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي راهپيمايي روز قدس (جمعه آينده) را بسيار مهم خواندند و تأكيد كردند: ان شاءالله جمعه آينده ملت ايران و ديگر ملت هاي مسلمان با صلابت و قدرت به ميدان مي آيند و از ملت مظلوم فلسطين دفاع مي كنند.
005901.jpg
ايشان ظلم و جنايات روزمره صهيونيست ها در سرزمين فلسطين، صبر و استقامت افسانه اي و تحسين برانگيز ملت فلسطين و سكوت مذموم مجامع بين المللي و دولت هاي اسلامي و اروپايي را سه نكته فراموش نشدني و ماندگار در قضيه فلسطين خواندند و افزودند: بوش و دستيارانش شريك جنايات شارون هستند اما اروپايي ها كه به دروغ اينقدر دم از حقوق بشر مي زنند چرا در برابر جنايات صهيونيست ها ساكتند و حتي در مواقعي اين جنايات را تاييد مي كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي حضور ملت ايران و ديگر ملت هاي مسلمان در راهپيمايي روز جهاني قدس را باعث دلگرم شدن ملت بي پناه فلسطين برشمردند و افزودند: حمايت ملت ها از مردم صبور و تنهاي فلسطين، باعث استقامت و پايداري بيشتر ملت فلسطين خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي در خطبه اول نماز جمعه، شهادت حضرت اميرالمومنين علي (ع) را مصيبت و خسارتي براي تاريخ بشريت دانستند و تصريح كردند: حضرت علي (ع) در دوران كوتاه حكومت خود نشان دادند كه اصول و ارزش هاي اسلامي در همه شرايط از جمله دوران گسترش، اقتدار و رفاه جامعه اسلامي نيز قابل اجرا است.
ايشان با تأكيد بر اين كه در صورت ادامه حكومت حضرت علي (ع) و استمرار اقدامات آن حضرت، دنياي اسلام تا قرن ها بيمه مي شد، افزودند: حضرت امير المومنين (ع) در دوران حكومت خود كه گستره  آن بسيار وسيع و غير قابل مقايسه با جامعه اسلامي دوران پيامبر (ص) بود، ثابت كردند كه اگر حاكم اسلامي و مديران جامعه مصمم باشند مي توان اصول اسلامي و نبوي را كه همان عدالت، توحيد، انصاف با مردم، ارج نهادن به حقوق مردم، رسيدگي به حال ضعفا، ايستادگي در مقابل ظلم و پافشاري بر مباني حق و اسلام مي باشد، در جامعه اجرا كرد.
مقام معظم رهبري اين مساله را از جمله مسائل نظام اسلامي ايران دانستند و خاطرنشان كردند: برخي كه شايد مقهور و يا سست شده باشند، تصور مي كنند دوران شعارهاي انقلاب همچون عدالت اجتماعي، استقلال و خودكفايي بسر آمده، اما اگر با هوشياري و با شوق و اميد، وارد ميدان شويم قطعا اين اصول جلوه و جذابيت بيشتري در اين مقطع خواهد داشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت علي (ع) را محور وحدت و مورد تجليل همه مسلمانان دانستند و با اشاره به سرمايه گذاري برخي مراكز خارجي براي انتشار توام كتاب هاي ضد سني و ضد شيعي تأكيد كردند: همه مسلمان ها اعم از شيعه و سني بايد در قبال اقدامات تحريك آميز و اختلاف برانگيز هوشيار باشند تا گرفتار تلاش برنامه ريزي شده دشمنان براي ايجاد اختلاف مذهبي نشوند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به عظمت شبهاي قدر و حضور گسترده قشرهاي مختلف مردم بويژه جوانان در مراسم اين شبها، مردم را به بهره گيري بيش از پيش از فضائل و معنويت شبهاي قدر جهت پالايش درون و دوري از رذايل اخلاقي توصيه كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بخش پاياني خطبه دوم خطاب به امت اسلامي بياناتي را به زبان عربي درباره اهميت مساله فلسطين و روز جهاني قدس ايراد كردند.

اخبار كوتاه
وزير امور خارجه چين وارد تهران شد
ايرنا: «لي جائو شينگ» وزير امور خارجه جمهوري خلق چين به منظور گفت وگو با مقام هاي جمهوري اسلامي درباره مسائل مشترك و بين المللي بامداد ديروز وارد تهران شد.در سفر دو روزه وزير امور خارجه چين به تهران كه به دعوت رسمي «كمال خرازي» وزير امور خارجه صورت مي گيرد، درباره گسترش روابط دو جانبه، موضوع انرژي هسته اي ايران، اوضاع عراق و تحولات منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر خواهد شد.وزير امور خارجه چين همچنين در اين سفر با مقام هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت وگو خواهد داشت.گفتني است كه در دوره اخير مذاكرات ايران با شوراي حكام آژانس چين در ميان اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل مثبت ترين برخورد را داشته است. اين كشور همچنين قراردادهاي بزرگ اقتصادي را بخصوص در زمينه نفت و گاز در چند ماهه اخير با ايران به مراحل نهايي رسانده است.
رييس جمهور در ديدار اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب:
خانه احزاب بايد بتواند تفاهم را ميان احزاب عملي سازد

ايسنا: اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب ايران با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار كردند. رئيس جمهور در اين ديدار ضمن بزرگداشت شب هاي قدر بر ضرورت تلاش خانه احزاب در جهت تقريب و تعامل موثرتر احزاب و تشكل هاي سياسي حول محور قانون اساسي و منافع و مصالح ملي، در كنار زدودن ذهنيت منفي مزمن تاريخي جامعه در خصوص عملكرد احزاب و تشكل ها تأكيد كرد. وي گفت: خانه احزاب بايد بتواند با ساز و كارهاي مناسب و محققانه علاوه بر عملي ساختن تفاهم ميان احزاب و تعيين اصول و موازين براي حفظ مصالح ملي راهكار پاسداشت اختلاف نظرها را به شيوه اي كه به ستيز نينجامد بيابد و در ميان مردم اعتماد و اشتياق لازم براي فعاليت در چارچوب حزب ها و تشكل هاي مختلف را ايجاد كند.
نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيات نظارت بر مطبوعات تعيين شد
فارس: شوراي عالي انقلاب فرهنگي محسن قمي را به عنوان نماينده اين شورا در هيات نظارت بر مطبوعات تعيين كرد.شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه ۵۴۷ خود با توجه به پايان يافتن مدت عضويت اعضاي هيات نظارت بر مطبوعات و به استناد ماده ۱۰ قانون مطبوعات، محسن قمي را مجددا براي مدت دو سال به عنوان نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيات مزبور انتخاب كرد.
استراو:
دولت آمريكا در پيشبرد گفت وگوهاي هسته اي اروپا با ايران نقش دارد

فارس: وزير خارجه بريتانيا با تاكيد بر اينكه دولت آمريكا در پيشبرد گفت وگوهاي اروپا با ايران برسر فعاليت هسته اي نقش دارد، خاطرنشان كرد: هيچ دليلي براي اينكه آمريكا از نقش خود در اين گفت وگوها دست بكشد وجود ندارد.جك استراو، وزير خارجه بريتانيا كه در گفت وگو با برنامه «امروز» شبكه چهار راديو بي.بي.سي سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: حمله آمريكا به ايران «غيرقابل تصور» است و او هيچ شرايطي را نمي بيند كه طي آن، حمله به ايران توجيه پذير باشد.
تحقيق و تفحص از وزارت مسكن و شهرسازي انجام مي شود
فارس: نماينده مردم اروميه گفت: طرح تحقيق و تفحص از وزارت مسكن و شهرسازي بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسي در حال تهيه و بررسي در كميسيون عمران است. محمد عباسپور با بيان اين مطلب اظهارداشت: براساس اصل ۳۱ قانون اساسي دولت موظف است براي هر خانواده  ايراني مسكن مناسب تأمين نمايد كه متاسفانه ما چنين تلاشي را در وزارت مسكن و شهرسازي شاهد نيستيم. وي تصريح كرد: امر تأمين مسكن از سياستهاي اولويت دار و اصلي دولت در برنامه هاي مختلف بود، ولي در اين رابطه هيچ اتفاق خاصي نيفتاده و وزارت مسكن نتوانسته انتظارات و خواسته هاي جامعه را عملي كند.
وي بيان داشت: بنده و تعدادي از نمايندگان به نحوه واگذاري زمين و مسكن و تخلفات صورت گرفته در آن اعتراض داريم و خواهان تحقيق و تفحص از واگذاري  زمين  و مسكن از سال ۷۹ تا ۸۳ به اشخاص حقيقي و حقوقي مي باشيم.

يادداشت
نكاتي براي نشست سوم
م-قائمي مهر
دور سوم مذاكرات ايران و اروپا روز گذشته در پاريس آغاز شد.
توجه به دو نكته در اين خصوص ضروري به نظر مي رسد.
۱ _ تاكيد و مقاومت ايران بر موضع رسمي اعلام شده از سوي مقام معظم رهبري و درپي آن مصوبه مجلس درخصوص دستيابي به چرخه سوخت كه درحقيقت بيانگر وفاق جامع در كشور بر تداوم غني سازي بوده موجب شد تا خبرگزاري فرانسه به نقل از يك منبع ديپلماتيك خبر از امتيازات اضافي و تشويقي جديد دهد.
چهار روز بعد يعني يك روز قبل از مذاكرات دور سوم ايران و اروپا در پاريس وزير امورخارجه فرانسه در حاشيه نشست اتحاديه اروپا در بروكسل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر پذيرش يا عدم پذيرش تعليق ۶ ماهه مطروحه ايران از سوي اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا خواستار غني سازي «مداوم» بدون اشاره به مدت آن است.
اين موضع اروپا و تأكيد به موضع سرسختانه و قاطع اوليه كه از زبان وزير خارجه فرانسه عنوان گرديد احتمالا به دليل نشت خبري از ايران مبني بر احتمال انعطاف پذيري ما از موضع صريح و قاطع دو دور قبل بوده است.
اما تجربه نشان داده هرجا كه ما كوتاه آمده ايم يا احتمال خبر كوتاه آمدن ما را دريافت كرده اند، آنها سخت تر و سفت تر گرفته اند.
۲ _ اروپايي ها درهرحال تعليق را در صدر شرايط خودقرار داده و هر نوع مذاكره و وعده اي را منوط به آن خواهند كرد و اگر احتمال بالا يعني كوتاه آمدن از موضع قاطع عدم تعليق و پذيرش يك زمان مشخص مثلا چندماه وجود دارد به اين نكته توجه شود كه پذيرفتن تعليق بار سياسي سنگيني را درپي دارد.
همانگونه كه خروج از NPT بعد از ورود به آن بار سياسي سنگين بين المللي را به دنبال د ارد قطعا لغو تعليق بعد از مدت زمان توافقي همانطور كه قبلا هم اتفاق افتاد موجي از هو و جنجال را به دنبال خواهد داشت و بار آن به مراتب از شرايط فعلي سنگين تر خواهد بود.
لذا هر تعليقي و تحت هر عنوان جديدي حتي براي يك هفته هم، بايد روشن، شفاف و با زمان مشخص و توافق و تعهد بر پذيرش شروع دوباره آن بعد از سپري شدن مدت توافق شده باشد همچنان كه بايد ما به ازاي دريافتي ،كاملا مشخص و داراي جدول زمان بندي روشن باشد.
نبايد از اين نكته غفلت كرد كه هرچه مدت تعليق طولاني تر باشد عوارض آن بيشتر خواهد شد و چه بسا فرصتي باشد تا آمريكا حتي بتواند به تلاش براي تغييراتي در وظايف آژانس دست زده و شرايط را در چارچوب منطقي و قانوني آن را نيز دستخوش مشكل نمايد.

وزير خا رجه چين:
مسأله هسته اي ايران بايد در چارچوب آژانس حل و فصل شود
ايرنا- لي جائو شينگ وزير خارجه چين ابراز اميدواري كرد مسئله هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور مطلوب و مناسب حل وفصل شود.
وزيرخارجه چين ديروز هنگام ترك پكن به خبرنگار ايرنا، در خصوص نقش چين در حل مسئله هسته اي ايران گفت كه پكن از حل اين مسئله در چارچوب آژانس حمايت مي كند. وي همچنين حل موضوع هسته اي ايران را در آژانس بين المللي انرژي اتمي به نفع تهران و ديگر كشورها دانست.
«لي جائو شينگ» وزيرخارجه چين در آستانه سفر به ايران، پريشب و صبح ديروز به طور جداگانه با وزيران خارجه انگليس و آمريكا تلفني گفت وگو كردو در خصوص حل مناسب مسئله هسته اي ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي به تبادل نظر پرداخت. وزيرخارجه چين، از سفر به ايران ابرازخرسندي كرد و گفت : اميدوارم اين سفر به توسعه روابط همه جانبه چين و ايران و همكاري و دوستي دو طرف در زمينه هاي مختلف مساعدت كند.

واكنش شخصيت ها و محافل اجتماعي به بخشنامه اخير رئيس قوه قضائيه:
تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي غيرقانوني است
بخشنامه اخير رئيس قوه قضائيه به روساي كل دادگستريهاي كشور مبني بر تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي با واكنش افراد، شخصيت هاي اجتماعي و نهادهاي مختلف روبرو شده است.
به گزارش ايسنا مديركل امور اجتماعي و فرهنگي قوه قضائيه در مورد هدف از تشكيل اين ستاد گفت: فلسفه تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي، تأمين و تضمين حقوق و آزادي هاي شهروندان و جلوگيري از تعرض هاي نابجا به زنان، دختران، پسران و جوانان است.
سيداحسان قاضي زاده با بيان اين كه مديريت، هدايت و كنترل ستاد حفاظت اجتماعي بر عهده قوه قضائيه است، اظهار داشت: بسياري از جوانان متدين و انقلابي بنا به احساس وظيفه شرعي شان امر به معروف و نهي از منكر مي كنند كه قوه قضائيه درصدد است با تشكيل اين ستاد ضمن آموزش به اين افراد، اين اشخاص را تحت كنترل و هدايت خود قرار دهد تا در اين راستا از فعاليت هاي غيرقانوني جلوگيري شود تا تمامي فعاليت ها تحت كنترل قانون و دستگاه قضائي صورت گيرد.
وي تأكيد كرد: افراد فعال در اين ستاد، ضابط قوه قضائيه محسوب نمي شوند، اما تحت پوشش قانوني و قضائي، به عنوان نيروهاي مردمي تحت حمايت دادسراها هستند. از سوي ديگر عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي گفت: تدوين آئين نامه «ستاد حفاظت اجتماعي» در قوه قضائيه با هدف برخورد با بي انضباطي و تخلفات در جامعه كه از وظايف بسيج مي باشد، نوعي موازي كاري با وظايف نهاد مذكور مي باشد. سيدعلي رياض در گفتگو با خبرگزاري فارس گفت: نيروي بسيج تشكيلاتي تحت عنوان ضابطين قضايي براي پيشگيري از جرايم در جامعه دارد لذا قوه قضائيه مي توانست از پتانسيل اجرايي و سازماندهي شده بسيج در جهت پيشبرد اهداف استفاده كند نه اينكه بخواهد مستقلانه دست به راه اندازي چنين تشكيلاتي بزند. وي پيشنهاد كرد: قوه قضائيه به عنوان ضابط قضايي با ارائه طرح ها از امكانات و تشكيلات منسجم بسيج كه در طول ساليان دراز امتحان خود را در تمامي عرصه ها پس داده است، به طور مشترك در جهت مقابله با بي نظمي و تخلفات استفاده كند.
نماينده مردم تهران با اشاره به امكانات محدود قوه قضائيه، گفت: بعيد است كه اين قوه بتواند مستقلاً امكانات و نيروي انساني براي عملي كردن چنين طرحي را فراهم كرده باشد. علي احمدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز گفت: تشكيل اين ستاد فراتر از اختيارات قوه قضاييه است.
نماينده مردم ممسني در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: در صورت تشكيل اين تشكيلات اين اقدام فراتر از اختيارات قوه قضاييه است و حتماً بايد به تصويب مجلس رسيده و با نهادهاي ذيربط كه ماموريت هاي مشابهي را در كشور دارند هماهنگ شود. حجت الاسلام محسن رهامي نيزدر همين زمينه به ايسنا، گفت: چنانچه قوه قضاييه خواهان پيگيري امري باشد بايد حتما قانوني را تصويب و منحصرا از طريق مجلس عمل كند.
رهامي جلوگيري از تداخل وظايف دستگاههاي موجود را به عنوان محور ديگري كه بايد در آيين نامه رييس قوه قضاييه به آن توجه شود، مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر ايرادات موجود به عدم انجام وظيفه برخي از نهادها بازمي گردد؛ زيرا سازمان و نهاد به اندازه كافي در اين حوزه داريم و نظارت بر عملكرد آنها مي تواند مشكلات موجود را حل كند.
حجت الاسلام سيدناصر قوامي نيز، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ضمن غيرقانوني دانستن تشكيل «سازمان حفاظت اجتماعي» از سوي دستگاه قضائي، آن را خارج از اختيارات قوه قضائيه برشمرد.
وي تشكيل چنين سازماني را نيازمند قانونگذاري از سوي مجلس دانست و گفت: شكل گيري يك سازمان بايد يا از طرف دولت به صورت لايحه به مجلس داده شود و يا خود مجلس در قالب طرحي آن را تصويب كند، در حالي كه قوه قضائيه با اين آيين نامه خواسته، سازماني را در كشور به وجود آورد اما اين امر از اختيارات اين قوه خارج است.
اين نماينده  سابق تصريح كرد: تشكيل چنين سازماني دخالت در امر اجرا در كشور است زيرا مسائل اجرايي كشور بر عهده دولت و پليس است.

رئيس جمهور دستور اجراي قانون استخدام معلمين حق التدريس را صادر كرد
فارس: سيد محمد خاتمي رييس جمهوري قانون به كارگيري ۴۰ هزار معلم حق التدريس كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است را براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس رييس جمهوري در ابلاغيه شماره ۴۲۸۶۰ خود به مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش با اشاره به تصويب قانون به كارگيري معلمين حق التدريس در مجلس شوراي اسلامي، بر اجراي آن توسط اين وزارتخانه تاكيد كرده است.
قانون به كارگيري ۴۰ هزار معلم حق التدريس هفتم مهرماه در مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان نيز رسيده بود.
براساس مصوبه مجلس، معلمان حق التدريسي با داشتن حداقل چهار سال سابقه و حداقل دوازده ساعت تدريس در هفته با رعايت شرايط عمومي استخدامي مي توانند بدون آزمون استخدام شوند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |