شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۷ - Nov 6, 2004
رقابت در بازار خودرو سال آينده افزايش مي يابد
005913.jpg
گروه اقتصادي: چشم  انداز بازار خودرو در ايران در سال آينده باتوجه به افزايش رقابت در اين بازار در اثر افزايش واردات براي توليدكنندگان خودرو داخلي سالي پرتنش و دشوار است.
به گزارش خبرنگار ما اگرچه در مقابل واردات خودرو مقاومت مي شد و دراين زمينه موانع بسياري به وجود آمده است به طوري كه انتظار نمي رود مبلغ پيش بيني شده در بودجه سال جاري به طور عملي تحقق يابد ولي با رفع موانع و ورود نخستين خودروهاي خارجي به بازار كشور انتظار تسهيل اين روند و افزايش كمي واردات در سال آ ينده طبيعي است.
فروشندگان خودرو در داخل باتوجه به انحصاري بودن اين بازار در سال هاي پيش تنها به داد و ستد خودروهاي داخلي مي پرداختند و با تنوع عرضه انواع خودرو انتظار شكل گيري شبكه هاي فروش خودروهاي خارجي و عرضه قسطي آن وجود دارد.
اين پيش بيني ها كه در ماه هاي اخير با ابراز نگراني توليدكنندگان خودرو از ورود چتربازان به بازار خودروهاي وارداتي آثار خود را نشان داد، سال سخت و دشواري را براي توليدكنندگان داخلي به ويژه در توليدكننده اصلي به وجود آورده است.
در سال جاري به گفته مقامات صنايع خودرو ميزان پيش بيني توليد محقق نشد و خودروسازان داخلي با كاهش عرضه از سقوط قيمت ها جلوگيري كردند.
سال آينده اما شرايط دشوارتر خواهد بود و درصورت كاهش عرضه درواقع واگذاري بازار به توليدكنندگان خارجي را بايد انتظار داشت.
اين درحالي است كه سال آينده تعرفه واردات خودرو نيز بايد به طور طبيعي و طبق وعده مسوولان مربوطه كاهش يابد. اگرچه هنوز رقم دقيقي در مورد ميزان كاهش تعرفه ها اعلام نشده و در اين زمينه به اعلام ارقام كلي اكتفا شده است ولي با شكل گيري بازار خودروهاي وارداتي كه حدود ده سال به كلي تعطيل بوده و همه امكانات خود را در بازار داخلي از دست داده است انتظار ورود جدي اين محصولات به بازار خودرو و رقابت با توليدكنندگان داخلي در سال آينده طبيعي است.
برخي توليدكنندگان داخلي در انتظار ابلاغ طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده و اجراي گسترده اين طرح در سال آ ينده براي تضمين سهمي از بازار هستند.
در سال جاري توليد پيكان نيز متوقف مي شود و اين درحالي است كه سهم توليد جايگزين اين خودرو نيز هنوز در صنايع داخلي تامين نشده است.
كاهش قيمت پژو آردي
ديروز خبرگزاري فارس در گزارشي به نقل از شيواپور قائم مقام مديرعامل ايران خودرو از كاهش قيمت پژو آردي براي كسب بخشي از بازار پيكان پس از تعطيل شدن توليد اين خودرو در سال آينده خبر داده است.
اينكه توليدكنندگان داخلي سال آينده به كاهش قيمت ها روي بياورند امري طبيعي است و درواقع بازار پررقابت خودرو اين امر را به توليدكنندگان داخلي تحميل خواهد كرد.
رضا ويسه رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز كه مدت ها سكوت اختيار كرده بودديروز در نخستين حضور رسانه اي خود در گفت وگو با ايسنا از افزايش ۲۵ درصدي توليد در سال آينده خبر داد. وي از برنامه گسترده براي صادرات خودرو مانند طرح توليد سمند در سوريه خبر داد ولي اشاره اي به كشورهايي كه خودروهاي داخلي به آنها صادر مي شود نكرد. وي علاوه بر اين به رقم دقيق افزايش توليد اشاره نكرد و اظهار اميدواري كرد كه ابلاغ طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده به رونق بازار توليدكنندگان داخلي كمك كند.

بازارهاي نفت در انتظار حوادث آينده
كاهش يازده درصدي قيمت نفت
005916.jpg
گروه اقتصادي: برخي گزارش ها درمورد افزايش ذخاير نفت و گاز طبيعي آمريكا روز پنج شنبه و جمعه به كاهش قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني منجر شد و عليرغم انتظار افزايش قيمت ها روند نزولي در بازار نفت برخي دست اندركاران اين بازار را دچار زيان كرد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از مطبوعات غربي قيمت نفت در سه روز گذشته نسبت به مدت مشابه در هفته گذشته تاكنون حدود ۵/۶ دلار و معادل ۱۱ درصد كاهش يافته است. قيمت نفت در روز پنج شنبه دو هفته گذشته به ۵۵ دلار و ۱۷ سنت رسيده بود. عليرغم آثار كاهش دهنده گزارش ذخاير نفت و گاز آمريكا برخي تحليلگران بر اين باورند كه افزايش بي سابقه قيمت نفت در يك ماه گذشته موجب كاهش رشد اقتصادي كشورهاي مصرف كننده و كاهش مصرف شده است و كاهش نسبي قيمت هاي نفت خام مي تواند ناشي از اين امر باشد.
از سوي ديگر برخي بر اين باورند كه عليرغم آثار اميدواركننده در بازار نفت همچنان نگراني در مورد فرارسيدن سرما و تداوم خشونت در عراق و بحران در نيجريه و غيره وجود دارد.
آنچه كه برخي تحليلگران نيز بر آن تأكيد مي كنند تأثير ادامه سياست صبر و انتظار معامله گران بازارهاي نفت پس از پيروزي جورج بوش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا است. اين گروه بر اين باورند كه بازار در انتظار تعيين مقامات دولت آمريكا و نخستين گام هاي وي براي اجراي سياست هاي اقتصادي و خارجي خويش است.
آنچه مسلم است بازار نفت از آرامش و ثبات كافي برخوردار نيست و انتظار براي مشاهده آنچه كه رخ خواهد داد ديدگاه غالب در بازار نفت است. يك روز پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا قيمت هاي نفت پس از يك هفته كاهش تدريجي، اندكي افزايش يافته بود.

رشد شاخص هاي بورس در سراسر دنيا
005919.jpg
با انتشار خبرهاي اميدواركننده از افزايش ذخاير نفت و گاز آمريكا و كاهش قيمت نفت خام سبك آمريكا به ۴۸ دلار و ۶۵ سنت، داد و ستد در بازارهاي سهام كشورهاي صنعتي از جمله اروپا و آمريكا رونق گرفت و شاخص هاي سهام افزايش يافت.
بورس هاي كشورهاي مصرف كننده نفت در جنوب شرق آسيا نيز پس از يك دوره بي ثباتي پايان هفته گذشته روز پررونقي را پشت سر گذاشتند.

وزير بازرگاني:
با نصف قيمت داخلي مي توانستيم گندم با كيفيت وارد كنيم
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني در واكنش به خودكفايي گندم در سال جاري گفت: چون در بحث گندم سياست تأمين كالاهاي استراتژيك از طريق جايگزيني واردات دنبال مي شود، ما به اقتصادي بودن آن فكر نمي كنيم.
محمد شريعتمداري در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به افزايش ده درصدي قيمت خريد تضميني گندم در كشور گفت: با وجود كاهش جهاني قيمت گندم، اين افزايش قيمت داخلي صورت گرفته است.
وي افزود: در همان سالي كه گندم را ۱۵۰تومان براي هر كيلو از كشاورز خريداري كرديم، در بازار دنيا قيمت گندم ۹۵ دلار براي هر تن بود كه با واحدي ۸۰۰ تومان، ۷۵ تومان اضافه پرداخت مي شد.
وزير بازرگاني تأكيد كرد: در اين شرايط تقريباً با نصف قيمت گندم داخلي مي توانستيم گندم با كيفيت بهتر وارد كنيم.
محمد شريعتمداري اضافه كرد: حتماً بايد ۷۰ درصد نياز داخلي را در بعضي از كالاها توليد كنيم و بقيه را از خارج وارد نمائيم.
سخنان شريعتمداري در مورد گندم و خودكفايي آن نخستين واكنش يكي از اعضاي دولت به اين بحث و هزينه هاي آن مي باشد. به اعتقاد بسياري از كارشناسان، تحقق خودكفايي گندم در كشور كه در سال جاري قرار است تحقق پيدا كند با هزينه هاي بالايي همراه بوده است.
افزايش قيمت نان و دارو بر سطح عمومي
قيمتها اثر دارد
وزير بازرگاني همچنين در مورد قيمت گذاري نان در سال جاري گفت: قيمت هيچ ناني نبايد بيش از نرخ تورم افزايش يابد. دولت در اين مورد تصميم گرفته و براساس آن لايحه اي تقديم مجلس كرده است كه منابع مابه التفاوت آن را مجلس از محل حساب ذخيره ارزي و ساير منابع در اختيار دولت قرار دهد تا بتوان از افزايش قيمت ها جلوگيري كرد.
وي ادامه داد: «با اين وجود تاكنون تصميمي ابلاغ نشده و هنوز مصوبه اي در مورد قيمت ساير كالاهاي اساسي دريافت نكرده ايم.»
وي با اشاره به اين كه اگر همين لايحه در مجلس تصويب شود، حداكثر سقف افزايش قيمت نان در ماه هاي باقي مانده از سال مي تواند حدود نرخ تورم باشدگفت: با همه مردم هم نظرم و معتقدم كه در مورد گران كردن قيمت نان بايد با احتياط بيشتري نسبت به ساير كالاها عمل كنيم، چون هم آثار مستقيم دارد يعني ميزان سهم آن در سبد هزينه خانوار اثرش قابل ملاحظه است و هم اصلا بخشي از خانواده هاي كم درآمد جامعه حتي پروتئين خود را كه بايد از ساير مواد غذايي تامين كنند، از نان تامين مي كنند؛ لذا حتما در مورد نان بايد محتاط عمل كنيم.
وزير بازرگاني همچنين به كالاهاي ضروري چون دارو اشاره كرد و گفت: نداشتن دسترسي به دارو در بحران سلامت خانواده بيشتر درك مي شود، لذا باعث مي شود ۵۰۰ ميليون دلار ارز كشور را با پرداخت مابه التفاوت در اختيار وزارت بهداشت قرار دهيم تا داروها گران نشود و چاره اي وجود نخواهد داشت زيرا نبود دارو بسيار بدتر از گراني آن است.
شريعتمداري تصريح كرد: كالاهايي چون دارو و نان و يا سوخت از اهميت فوق العاده اي برخوردارند و به محض گراني ساير كالاها را نيز تحت تاثير قرار مي دهند و تورم ناشي از افزايش قيمت  آنها بر سطح عمومي قيمت ها اثر دارد.

گفت وگوي امروز
تنها كشوري هستيم كه خصوصي سازي را
بدون وجود بانكدار سرمايه گذار انجام مي دهيم
گروه اقتصادي: سهام ۱۲ شركت دولتي به ارزش ۵۰۰ ميليارد تومان كه چندي پيش توسط سازمان خصوصي سازي در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شد، با عدم استقبال خريداران مواجه گرديد. با عدم فروش اين سهام ديدگاه هاي مختلفي درخصوص علل عدم توفيق سازمان خصوصي سازي در فروش سهام عرضه شده مطرح گرديد و وزير امور اقتصادي و دارايي علت اصلي اين امر را در تازه آغاز شدن عرضه سهام شركت هاي دولتي عنوان و شروع عرضه سهام را مهمتر از واكنش مثبت يا منفي بازار تلفي نموده است.
با حسين عبده تبريزي دبيركل بورس اوراق بهادار پيرامون علل عدم فروش سهام شركت هاي دولتي و آينده بازار اين سهام گفت و گو كرده ايم.
***
* چه عواملي موجب به فروش نرسيدن سهام عرضه شده شركت هاي دولتي شد؟
- عوامل مختلف در عدم استقبال از سهام عرضه شده شركت هاي دولتي نقش داشته اند. مواردي چون شرايط بازار به هنگام عرضه اين سهام، شيوه عرضه يكدفعه اين سهام، مساعد نبودن بازار در موقعي كه اين سهام ارائه شد و همچنين گراني قيمت برخي از سهام عرضه شده از عوامل مؤثر در به فروش نرفتن سهام شركت هاي دولتي بوده است. عرضه سهام ۱۲ شركت ظرف مدت ۲ روز و نحوه عرضه نيز از جمله علل به فروش نرسيدن اين سهام است چرا كه عرضه سهام مذكور نيازمند بازاريابي قبلي بوده و بايد مشتري عمده پيدا شود.
* آيا عوامل سياسي مانند پرونده هسته اي ايران به هنگام عرضه اين سهام نيز در عدم فروش آن نقش داشته است؟
- عوامل سياسي بيشتر بر وضعيت بازار تأثيرگذار خواهد بود و زماني كه وضع كل بازار خراب باشد برخريد سهام عرضه شده نيز اثر مي گذارد. اين امر مي تواند ناشي از تأثير عوامل سياسي باشد. بازار سرمايه تحت تأثير همه عوامل سياسي، حوادث، تصميمات و سياستگذاري هاي داخلي و خارجي بوده و مخصوصاً عوامل خارجي در بورس تأثير عمده اي دارد.
* براساس آنچه سازمان خصوصي سازي اعلام كرده، آيا بازارسازي لازم براي عرضه اين سهام صورت گرفته بود؟
- سازمان خصوصي سازي در اين زمينه كارهايي را انجام داده و مشتريان نيز جلو آمده بودند. اما جمع بندي كنوني آن است كه بايد از قبل توافقي با مشتري به عمل آيد. در دنيا تنها كشوري هستيم كه خصوصي سازي را بدون وجود بانكداري سرمايه گذار انجام مي دهيم. در واقع بانكدار بازار سرمايه عامل اصلي اين بازار است و بايد بازاريابي نموده، تعهد پذيره نويسي ايجاد و مشترياني را پيدا كند كه در صورت عدم خريد سهام عرضه شده در بازار، اين مشتريان نسبت به خريد سهام مذكور اقدام كنند. اكنون خلأ اين چنيني در بازار سرمايه وجود دارد و در واقع بانكدار بازارسرمايه بايد به انجام فرآيند خصوصي سازي كمك كند. همچنين سازمان بورس نيز بايد در اين زمينه كمك كند. حتماً سازمان خصوصي سازي تلاش خود را براي فروش اين سهام انجام داده اما سازمان بورس به عنوان بازار سرمايه نمي تواند در اين خصوص كمك كند و بايد نهادهاي مربوطه وجود داشته باشند.
* آيا سهام شركت هاي دولتي كه به فروش نرسيده، مجدداً عرضه خواهد شد؟
- احتمالاً سهام يك الي دو شركت مذكور طي هفته آينده دوباره در بازارعرضه خواهد شد و پيش بيني مي كنم مشكلي براي فروش اين سهام وجود نداشته باشد.
* با توجه به عدم فروش سهام عرضه شده وضعيت فروش سهام شركت هاي دولتي تا پايان سال جاري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- گرچه ممكن است برخي از سهام عرضه شده را بازار تشخيص دهد كه گران است و خريداري ننمايد، اما پيش بيني كلي آن است كه اين سهام در روزهاي آينده به فروش خواهد رسيد. با تلاش هايي كه صورت گرفته سهام شركت هايي كه در روزهاي آينده و تا پايان سال عرضه خواهد شد، به فروش مي رسد. پيش بيني مي كنم تا پايان سال هر مقدار سهام شركت هاي دولتي كه عرضه شود بخش عمده يعني بيش از ۹۰ درصد آن در بازار بورس به فروش خواهد رسيد و نگراني در اين خصوص وجود ندارد.

در بودجه سال آينده
پيشنهادي براي افزايش ماليات بر دادوستد سهام و اخذ ماليات از سپرده هاي بانكي ارائه نشده است
سي ينا:كداقتصادي پس از اصلاح موارد مفسده و اشكالات اجرايي دوباره به جريان مي افتد.
غلامرضا حيدري كردزنگنه رئيس سازمان امور مالياتي با اعلام اين خبر اظهار داشت: هم اكنون جلسه هايي براي اصلاح كداقتصادي در حال برگزاري است كه برمبناي آن تلاش مي شود تا در مورد اشخاص حقيقي، رابطه اي بين كد اقتصادي و كد ملي و پستي برقرار شود. وي افزود: متاسفانه تاكنون جمع بندي خاصي در مورد اصلاح كداقتصادي براي معاملات اشخاص حقوقي به دست نياورده ايم ولي تلاش خواهد شد تا مدل اصلاح شده كداقتصادي هر چه سريعتر به جريان افتد. كردزنگنه در مورد رفع موانع اجرايي قانون ماليات بر واردات نيز گفت: اخذ ماليات بر واردات به طور مشترك از پيله وران و بازرگانان طرحي است كه هم اكنون با همكاري گمرك موانع اجرايي آن كه مربوط به تعريف راهكارهاي اخذ ماليات از بازرگانان است، در حال رفع است. وي همچنين درخصوص شايعه افزايش نرخ ماليات بر دادوستد سهام در لايحه بودجه سال ۸۴ اظهار داشت: هر چند كه عادلانه تر است از كساني كه به واسطه دادوستد سهام درآمدهاي هنگفتي به دست مي آورند، ماليات بيشتري اخذ شود ولي چون سياست دولت بر تشويق توسعه بازار سرمايه متكي است سال آينده هم نرخ ماليات بر دادوستد سهام همان ۵/۰ درصد فعلي خواهد بود. كردزنگنه اطمينان داد: امسال هيچ پيشنهاد مشخصي براي اخذ ماليات از سپرده هاي بانكي و افزايش كنترل حسابهاي بانكي مؤديان مالياتي در لايحه بودجه گنجانده نخواهد شد. رييس سازمان امور مالياتي درخصوص وضعيت پرداخت ماليات از سوي شركتهاي دولتي گفت: برخلاف تصور عمومي امسال شركتهاي دولتي يكي از منظم ترين مؤديان سازمان هستند و مطابق علي الحساب يك دوازدهم، ماليات مقرر شده خود را پيش از موعد پرداخت مي كنند. همچنين شركتهاي زيرمجموعه بنيادها و نهادها نيز براساس قانون بودجه سال جاري در حال پرداخت ۴۰ ميليارد تومان ماليات هستند.

موافقت اوليه با فعاليت دو بانك ايراني در عراق
ايسنا: بانك مركزي عراق اعلام كرد: بزودي پنج بانك خاورميانه مجوز فعاليت در عراق را دريافت خواهند كرد تا تعداد بانكهاي خارجي فعال در اين كشور نفت خيز به هشت برسد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، يك مقام بلندپايه  بانك مركزي عراق افزود: بانك عرب اردن و گروه بانك عرب بحرين اجازه  فعاليت در عراق را دريافت كرده اند و دو بانك ايراني و يك بانك تركيه نيز توافق اوليه براي آغاز فعاليت در اين كشور را به دست آورده اند.
وي ادامه داد: بانك صادرات و بانك كشاورزي ايران به همراه بانك كشاورزي تركيه از ما خواسته اند تا اجازه  فعاليت در عراق را به آنها بدهيم و بانك مركزي عراق نيز با درخواست اوليه  آنها موافقت كرده  است.
بانك مركزي عراق سال گذشته براي نخستين بار در چند دهه  اخير براي بانك HSBC انگليس، بانك ملي كويت و بانك استاندارد چارتر انگليس مجوز فعاليت در عراق صادر كرد.

يك كارشناس اقتصادي:
ثابت ماندن قيمتهاي فراورده هاي نفتي، تحقق رشد اقتصادي را مشكل مي كند
گروه اقتصادي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته، يك فوريت طرحي را به تصويب رساندند كه در صورت تصويب نهايي، قيمت فراورده  هاي نفتي در سال آينده و در سال اول برنامه چهارم توسعه افزايش نخواهد يافت.
به گزارش خبرنگار ما، اين طرح به عنوان اصلاحيه ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه از سوي نمايندگان مجلس ارائه شده است. براساس ماده ۳ برنامه چهارم دولت مكلف است نفت كوره، نفت گاز و بنزين را بر مبناي قيمتهاي عمده فروش خليج فارس قيمت گذاري كند و از محل منابع حاصله به اقشار آسيب پذير كمك مستقيم و جبراني از طريق نظام تامين اجتماعي كند. بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمانها و كمك به گسترش حمل و نقل عمومي از ديگر بخشهايي است كه بايد از سوي دولت مورد توجه قرار گيرد.
در اين زمينه دكتر مسعود نيلي در گفتگو با ايسنا، با اشاره به ناكافي بودن منابع مالي و ارزي لازم براي رشد اقتصادي در طول برنامه چهارم در صورت ثابت بودن قيمت فراورده هاي نفتي افزود: اگر روند قيمت حامل هاي انرژي با جهت گيري هاي فعلي ادامه يابد، در واقع برخلاف شرايط چشم انداز عمل كرده ايم؛ چرا كه منابع بيشتري را به مصرف و منابع كمتري را براي امكانات توليد اختصاص داده ايم.
وي به امكان تاسيس پالايشگاه در داخل براي تامين بنزين مورد نياز اشاره و خاطرنشان كرد: توليد فرآورده ها در داخل نتيجه اي جز مصرف نفت خام به طور مستمر در مصرف داخل و سهم كمتر صادرات نخواهد داشت.
وي تاكيد كرد كه ثابت ماندن قيمت حامل هاي انرِژي اقتصاد كلان را در تحقق رشد هشت درصدي دچار چالش جدي مي كند.
وي در رابطه با تبعاتي كه ثابت ماندن قيمت بنزين مي تواند روي بودجه ۸۴ داشته باشد گفت: با اين عمل دولت را به لحاظ مالي دچار آشفتگي مي كنند تا باز هم در طول سال از حساب ذخيره ارزي برداشت كند.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |