شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۷ - Nov 6, 2004
رئيس جمهوري :
وجود تروريسم دولتي اسرائيل بدترين
وجه ستم در دنياي امروز است
005883.jpg
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدخاتمي رئيس جمهور در مراسم احياي شب قدر در حرم مطهر امام خميني(ره)،سخنراني نمود.
وي عظمت شخصيت حضرت اميرالمومنين(ع) را برتر از شخصيت هاي  تاريخ دانست و ايشان را به عنوان قرآن ناطق، تجسم شب قدر و انسان كامل توصيف كرد و شاخصه بزرگ شخصيت اميرالمومنين(ع) كه ما قادر به درك آن هستيم را نسبت ايشان با عدالت دانست.
رئيس جمهور در ادامه به برخورد امام علي(ع) با مخالفانش و با گروه خوارج اشاره كرد و گفت: بينش خوارج بينش براندازي بود كه امام علي(ع) اين گونه برخورد كردند كه اگر كاري نداشتند ما هم كاري با آنها نداريم، اگر تبليغات را عليه ما شروع كردند با آن ها صحبت مي كنيم و فكر را با فكر و بيان را با بيان جواب مي دهيم و اگر شمشير كشيدند و خواستند مقاتله كنند با آن ها مي جنگيم.
خاتمي گفت: امام علي(ع) برانداز را به ۳ دسته تقسيم مي كند، اگر حكومت را قبول ندارند و مخالفند و مي گويند حكومت ناشايست وعقيده شان را مي گويند و ما با آنها كاري نداريم، اگر تبليغات عليه حكومت را آغاز كردند و جامعه را به براندازي تشويق كردند، در مقابل بايد با آن ها مبارزه فكري كرد و در صورت شمشير كشيدن بايد با آنها همانگونه برخورد كرد.
وي با اشاره به اين كه امروز در صحنه بين المللي آپارتايد و تبعيض وجود دارد، گفت: قدرتي كه همه امكانات را دارد براي تأمين منافع خود به خود حق جنگ، اشغال، سركوب و تحميل را مي دهد كه اين بدترين شكل ستم حاكم بر دنياست.
خاتمي با يادآوري فرا رسيدن روز جهاني قدس تأكيد كرد: ان شاءا... جمعه هفته آينده مردم ما و ملت هاي مسلمان براي ابراز همدلي با ملت مظلوم فلسطين و ابراز انزجار و نارضايتي و محكوم كردن جنايات انجام شده در سرزمين اشغالي به ميدان خواهند آمدند.
رئيس جمهور وجود تروريسم دولتي اسرائيل را مظهر ستم جهاني عنوان كرد و گفت كه اين ها مورد حمايت همه جانبه كساني است كه مدعي اند براي آزادي و دموكراسي جنگ به راه مي اندازند و اشغال مي كنند و حكومت هايي كه نمي پسندند سركوب مي كنند.
اين بدترين وجه ستم در دنياي امروز است و اگر ملت ما مي گويد كه فلسطين بايد آزاد شود و جلوي توسعه طلبي هاي اسرائيل مي ايستد براي اين است كه عدالت طلب است.
وي اظهار اميدواري كرد كه مردم جمعه هفته آينده فرياد عدالت خواهانه خود و فرياد حمايت از مظلوم و فرياد محكوم كردن ستم، اشغال، ترور و تروريسم دولتي را برآورند.

ديوان عدالت اداري آئين نامه صادره از سوي رئيس قوه قضائيه را باطل كرد
خبرگزاري فارس: آئين نامه صادره از سوي رئيس قوه قضائيه درباره اجراي قانون ثبت اسناد و املاك كشور از سوي ديوان عدالت اداري ابطال شد. به گزارش فارس ديوان محاسبات كشور در شكايتي به ديوان عدالت اداري با اشاره به مواد ۳۷ و ۳۸ آئين نامه اجرايي قانون ثبت اسناد و املاك كشور كه از سوي رئيس قوه قضائيه صادر و در آن مجوز افتتاح حساب خاص، تمركز وجوه و برداشت از حساب به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور داده شده است را خلاف اصل ۵۳ قانون اساسي دانسته و خواستار ابطال اين آئين نامه شده است.
ديوان عدالت اداري نيز در مصوبه اي در كلاسه پرونده ۸۰/۲۷۸ با اشاره به صراحت ماده ۶ قانون اصلاح ثبت اسناد و املاك كشور، شكايت ديوان محاسبات كشور را وارد دانسته و آئين نامه اجرايي اين قانون كه به تصويب رئيس سابق قوه قضائيه رسيده است را خلاف قانون برشمرده و آن را ابطال كرد. اين مصوبه سوم آبان ماه براي اجرا به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ابلاغ شده است.

آيت ا... مهدوي كني:
از رأي آوردن بوش هراسي نداريم
گروه سياسي: آيت ا... مهدوي كني در مراسم شب قدر بيست و يكم ماه رمضان در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: به حمدا... مراسم شب قدر امسال در سراسر كشور با شكوه و عظمت خاصي برگزار شده است.
وي افزود: به كوري چشم كساني كه مي گويند مردم از نظام و اسلام بريده اند مردم نشان دادند هنوز هم به نظام و اسلام و دين پايبند هستند كه نمونه آن حضور مردم در مراسم احياي شبهاي قدر است.
رئيس دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: البته برخي افراد كه حضور معنوي مردم را باور ندارند در اين شبها به جاي مراسم دعا و ذكر جلسات سخنراني برگزار كرده و از آزادي سخن مي گويند و هيچ نامي از اميرالمؤمنين نمي برند و به خاطر اينكه شرمسار نشوند به مخاطبان خود مي گويند هركس مي خواهم مراسم احيا و شب قدر بعد از سخنراني در جاي ديگر به جا آورد و احيا را به جايي ديگر احاله مي كنند.
وي در ادامه به انتقاد از برنامه هاي صدا و سيما پرداخت و گفت: افراد متدين وقت خود را با ديدن برنامه غيرمفيد تلويزيون تلف نكنند و به جاي آن به مطالعه و كارهاي مفيد بپردازند.
وي يادآور شد: من چه در زمان مديريت سابق صدا و سيما و چه در زمان مديريت جديد نسبت به برخي برنامه هاي تلويزيون انتقاد داشته ام و البته آقايان نيز توجيهاتي داشته اند كه من اين توجيهات را نپذيرفته ام.آيت ا... مهدوي كني در قسمتي ديگر از سخنانش به انتخابات آمريكا اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: مسلمانان از پيروزي بوش در انتخابات ناراحت و غمگين نباشند. ما از رأي آوردن كري هم خوشحال نمي شديم چون سگ زرد برادر شغال است حالا هم از رأي آوردن بوش هراسي نداريم.

ناطق نوري:
مردم از مسئولين احترام و پاسخگويي مي خواهند
علي اكبر ناطق نوري كه در مراسم شب احياء ۲۱ ماه رمضان در حرم مطهر امام رضا(ع) سخن مي گفت: با اشاره به سيره و روش امام علي(ع) گفت: علي(ع) مجسمه عدالتخواهي بود و خود را با ضعيف ترين افراد جامعه خود هماهنگ مي كرد.
وي افزود: مگر معناي شيعه بودن جز الگوگيري از علي(ع) است؟ ناطق نوري با خطاب قرار دادن مسئولان نظام در سطوح مختلف گفت: مسئولان نظام در هر رده اي بدانند اعمال خوب و بد آنها به حساب جمهوري اسلامي گذاشته مي شود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: هر مسئولي در دنيا و آخرت بايد پاسخگو باشد. اگر كسي وضعيتش قبل و بعد از مسئوليت تغيير كرده است بايد پاسخگو باشد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در تمام مسئوليت هايي كه بعد از انقلاب داشته ام همواره به نجابت و كم توجهي مردم اعتقاد داشته ام و معتقدم مردم از مسئولان جز احترام و اكرام نمي خواهند حتي اگر مشكلشان هم حل نشود.

اخبار كوتاه سياسي
رئيس جمهور دستور اجراي قانون استخدام معلمين حق التدريس را صادر كرد
فارس: سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري قانون به كارگيري ۴۰ هزار معلم حق التدريس كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است را براي اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ كرد.رئيس جمهوري در ابلاغيه شماره ۴۲۸۶۰ خود به مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش با اشاره به تصويب قانون به كارگيري معلمين حق التدريس در مجلس شوراي اسلامي، بر اجراي آن توسط اين وزارت خانه تأكيد كرده است.
مصوبات چهار جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي خلاف شرع شناخته شد
فارس: فقهاي شوراي نگهبان مصوبات چهار جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را خلاف موازين شرع اعلام كردند.
در پي ارائه شكايتي به ديوان عدالت اداري درباره ايجاد تغييرات در اساسنامه دانشگاه علوم پزشكي قم از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي برخلاف قانون، و انتقال اموال اين دانشگاه بدون جلب رضايت صاحبان حقوق و مالكان اموال آن براساس مصوبات جلسات ،۳۵۵ ۴۷۲ ، ۴۷۳ و ۵۱۳ اين شورا، رئيس ديوان عدالت اداري درباره اين مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي از شوراي نگهبان استفسار كرد.در پي اين مسئله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان در نامه شماره ۷۸۵۲/۳۰/۸۳ مورخ ۱۱/۴/۱۳۸۳ خود با اشاره به نظر فقهاي شوراي نگهبان مصوبات جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي را خلاف شرع برشمرد.
در پي اين نظريه ديوان عدالت اداري در حكمي مصوبات جلسات ۳۵۵ ، ۴۷۲ ،  ۴۷۳ و ۵۱۳ شوراي عالي انقلاب فرهنگي را خلاف موازين شرع شناخته و مصوبات اين شورا را باطل كرد. اين حكم به شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز ابلاغ شده است.
رئيس اتحاديه اروپا هرگونه حمله احتمالي آمريكا به ايران را رد كرد
ايرنا: «برنارت بات» رئيس جمهوري هلند و رئيس دوره اي اتحاديه اروپا نظرات و گمانه زني ها درباره حمله نظامي احتمالي آمريكا به جمهوري اسلامي ايران را رد كرد و آن را بي پايه و اساس خواند.وي روز پنجشنبه در جريان نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل پايتخت بلژيك اظهار داشت: گمانه زني در مورد وقوع چنين رويدادي بي اساس است، زيرا اقدام نظامي آمريكا عليه ايران تأثيرات منفي فراواني به دنبال خواهد داشت.رئيس جمهوري هلند همچنين اظهار داشت: اتحاديه اروپا نشانه هايي دال بر وجود اراده لازم در نزد مقام هاي ايران براي ادامه گفت وگو و رسيدن به تفاهم مشاهده كرده است.برنارت بات گفت: تداوم گفت وگوها و متقاعد كردن ايران به اينكه راه هاي ديگري براي داشتن برنامه هسته اي وجود دارد، نتيجه بهتري خواهد داشت.وي در عين حال گفت: «البته ما تا ابد صبر پيشه نمي كنيم.»
سوئد بر رعايت حق ايران در بهره گيري از توان هسته اي تاكيد كرد
ايرنا: وزير خارجه سوئد خانم «فريوالدز» در ديدار «خوشرو» معاون امور بين الملل وزارت امور خارجه با وي در «استكهلم» ، بر ضرورت تداوم گفت وگوهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي در چارچوب تعهدات «ان.پي .تي» تاكيد كرد و گفت: سوئد به رعايت حق ايران در اين چارچوب معتقد است.وي افزود: موضع ما با مواضع آمريكا در موضوع خلع سلاح بين المللي متفاوت است و ما علاقه مند به پيگيري مباحث صرفا در چارچوبهاي حقوقي و به صورت همكاريهاي چند جانبه هستيم.وزير خارجه سوئد همچنين از روند مذاكرات ايران در وين استقبال و تصريح كرد كه استكهلم با نظر مثبت علاقه مند به استمرار همكاريهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي و اتحاديه اروپايي است.
تهديد نتيجه اي عايد اروپا نمي كند
اكبر اعلمي نماينده مردم تبريز گفت: اطمينان دادن به طرفهاي مذاكره كننده خارجي نمي تواند نافي منافع ملي ايران بوده و يا خدشه اي بر اصل حاكميت ملي وارد سازد.
وي افزود: آنچه مسلم است ملت ايران و مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران عزم خود را جذب كرده اند تا از حقوق خود در چارچوب معاهده T.P .N به نحو مطلوب بهره مند گشته و بستر لازم را براي رشد و توسعه اقتصادي كشور فراهم سازند.
اعلمي تاكيد كرد: طرفهاي مقابل بايد اطمينان داشته باشند كه ايرانيان به صفت ايراني بودن خود اعتقاد دارند و در هر نقطه جهان كه باشند هرگز به دولت جمهوري اسلامي اجازه نخواهند داد كه از حقوق مشروع ايران در برخورداري از فناوري هسته اي عقب نشيني نمايند.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اذعان داشت: چنانچه اروپائيان و طرفهاي مذاكره كننده سياست مستقلي را در پيش گرفته و صرفا به منافع ملي خود مي انديشند، ناگزيرند در اين دوره از مذاكرات با واقع بيني بيشتري و با در نظر گرفتن حقوق طرف ايراني به مذاكرات ادامه دهند و اطمينان داشته باشند كه از طريق تهديد نتيجه اي مطلوب عايدشان نخواهد شد.وي افزود: در اين صورت مي توان به ادامه مذاكرات و برقراري روابط حسنه ميان ايران و كشورهاي اروپايي كه متضمن تأمين منافع هر دو طرف خواهد بود، متعهد شد.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
تكذيب نقل قول از خاتمي
ايرنا: روابط عمومي نهاد رياست جمهوري ديروز انتشار اخبار منتسب به محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران از سوي برخي پايگاههاي اطلاع رساني را در خصوص نامزدهاي احتمالي انتخابات آينده رياست جمهوري تكذيب كرد.
اخيراً برخي پايگاه هاي اطلاع رساني و نشريات مختلف نقل قولهايي از محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي در خصوص انتخابات آينده رياست جمهوري منتشر كردند.
جمعيت زنان: هنوز به توافق نرسيده ايم
فارس: سخنگوي جمعيت زنان در مورد كانديداي اين جمعيت تصريح كرد: هنوز در خصوص كانديدايمان به توافق نرسيده ايم و در حال حاضر به رايزني و بررسي اظهارنظرهاي مختلف مي پردازيم.پروانه مافي افزود: در هفته هاي آتي جمعيت زنان به نتيجه گيري مشخص درخصوص انتخاب كانديدا خواهد رسيد.گفتني است پيشتر جمعيت زنان از ميرحسين موسوي دعوت به حضور در انتخابات نموده بود. عضو شوراي مركزي جمعيت زنان انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به پيش شرط گذاشتن كانديداهاي احتمالي رياست جمهوري گفت: اگر تعيين پيش شرط انتخاباتي در جهت منافع ملي و مصالح مردم باشد، خوب است.
عضو جبهه مشاركت: معتقديم كروبي نمي تواند راي بالا بياورد
ايسنا: هادي قابل عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت گفت: جبهه مشاركت از يكي دوماه آينده استارت انتخابات را خواهد زد؛ تبليغات و مسافرت ها و سخنراني ها آغاز مي شود ولي تكليف انتخابات در نيمه ارديبهشت مشخص خواهد شد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت درباره حضور كروبي خاطرنشان كرد: اگر مي گوييم آقاي كروبي كانديدا نشود به اين علت نيست كه ايشان را قبول نداشته باشيم. ايشان در مجلس قدم هايي به مراتب محكمتر از آقاي خاتمي برداشت اما معتقديم كه نمي تواند راي بالايي بياورد.عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت همچنين در مورد حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات اظهارداشت: ما طرفدار ايشان نيستيم اما معتقديم با آمدن ايشان به عرصه انتخابات، خواب سياسي بسياري از افراد آشفته مي شود و مي تواند يك فيلتر اطمينان باشد و اگر ايشان بيايند، نبايد تخريب شوند.

نيويورك تايمزخبر داد:
سفر رئيس كتابخانه كنگره آمريكا به تهران
ايرنا- روزنامه  نيويورك  تايمز روز پنجشنبه  به  نقل  از مقامات  دولتي  آمريكا نوشت : رئيس  كتابخانه  كنگره  ايالات  متحده ، عالي ترين  مقام  آمريكايي  است  كه ظرف  ۱۸ سال  گذشته  به  ايران  سفر مي كند.
دكتر جيمز بيلينگتون  هفته  جاري  به  دعوت  محمد كاظم  موسوي  بروجردي رئيس  كتابخانه  ملي  ايران ، به  تهران  سفر كرده  است .
سفر اعلام  نشده  دكتر بيلينگتون ، از سوي  كتابخانه  كنگره  و همچنين  سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا مورد تاييد قرار گرفت .
كتابخانه  كنگره  اين سفر را يك  سفر صرفا فرهنگي  توصيف  كرد و ريچارد بوچر گفت : اين  سفر از هيچ  اهميت  ويژه اي  برخوردار نيست .
با اين  حال  نيويورك  تايمز به  نقل  از مقامات  دولت  بوش  نوشت : در حالي كه  ديدارهاي  فرهنگي  قبلا نيز به  عمل  آمده ، ولي  اين  مقامات  معتقدند دكتر بيلينگتون  عالي ترين  مقام  آمريكايي  است  كه  از سال  ۱۳۶۵ تاكنون ، زماني  كه رابرت  مك  فارلين  مشاور امنيت  ملي  آمريكا در تلاش  براي  برقراري  رابطه  با ميانه روهاي  دولت  ايران  ديداري  محرمانه  از تهران  به  عمل  آورد، به  ايران سفر مي كند. يك  مقام  دولتي  به  نيويورك  تايمز گفت  سفر بيلينگتون  از سوي  وزارت خارجه  و شوراي  امنيت  ملي  به  عنوان  سفري  براي  ايجاد تماس  بين  ملت  آمريكا و ايران  مورد تاييد قرار گرفته  است . نيويورك  تايمز مي نويسد: ايالات  متحده  در گذشته  از مبادلات  علمي  و فرهنگي  با شوروي  و چين  و ديگر كشورها براي  هموار كردن  راه  در جهت  بهبود روابط ديپلماتيك  و سياسي  استفاده  كرده  است .
استقبال  ايران  از اين  ديدار نيز حاوي  پيام  است  زيرا اين  كشور در برابر تلاش هاي  گذشته  از سوي  ايالات متحده  جهت  برقراري  روابط فرهنگي  نزديك تر مقاومت  كرده  است .
دكتر بيلينگتون  كه  رياست  كتابخانه  كنگره را به  عهده  دارد يك  مقام  رسمي قوه  قضائيه  به  حساب  مي آيد. از زمان  قطع  روابط سياسي  بين  واشنگتن  و تهران ، تاكنون  هيچ  يك  از اعضاي  كنگره ، يا دستياران  ارشد كنگره ، به  ايران  سفر نكرده اند.
يك  مقام  دولت  بوش  به  اين روزنامه  گفت:  دكتر بيلينگتون  قبل  از عزيمت  از سوي  وزارت  خارجه  توجيه  شده  است .

موسويان از نتايج اوليه نشست پاريس خبر داد:
دستيابي به توافقهاي نسبي در پرونده هسته اي ايران
ايرنا: حسين  موسويان  رئيس  كميته  سياست  خارجي  شوراي  عالي  امنيت  ملي  گفت : در نشست  صبح  جمعه كه  درباره  برنامه  هسته اي  ايران  در پاريس  تشكيل  شد موافقت هاي  نسبي  پيرامون  متن هاي  پيشنهادي  طرفين  كه  قبلا ارائه  شده  بود، حاصل  شده است .
وي  روز گذشته دقايقي  پس  از پايان  اين  نشست  افزود: اختلاف  اساسي  در مورد دو متن  پيشنهادي ، بين  طرفين  وجود دارد كه  در تلاش  هستيم  ديدگاهها را به  هم  نزديك  كنيم .
موسويان  افزود: مذاكرات  صبح  نمايندگي  ايران  با طرف هاي  اروپايي در پاريس  كه  سه  ساعت  به طول  انجاميد، حول  محور اين  متن ها بود.
موسويان  گفت : اروپاييان  در هفته  گذشته  يك  متن  جديدي  را براي  تامين نقطه  نظرات  ايران  ارايه  كردند، ما هم  متقابلا يك  متن  جديدي  را بعد از متن اروپا داديم  كه  در جلسه  روز گذشته در خصوص  آخرين  متوني  كه  پيش  نويس  آن قبلا داده  شد، مذاكره  كرديم .
وي  گفت : هنوز اراده  دو طرف  بر اين  است  كه  با حفظ حقوق  متقابل  به  يك راه حل  مسالمت  آميز مرضي الطرفين  برسند تا تاثير مثبتي  در اجلاس  نوامبر داشته  باشد.
موسويان  گفت : ما در جلسات  قبل  دو نكته  را براي  اروپاييان  روشن  كرديم  يكي اينكه  به  هيچ  وجه  توقف  و انصراف  از چرخه  سوخت  را نخواهيم  پذيرفت  و ديگر آنكه  هر تعليقي  كه  منظور آن توقف  و يا به  قصد توقف  فعاليت هاي  غني سازي  از سوي  ايران  باشد، مردود است .وي  افزود: در صورتي  حاضريم  بحث  تعليق  را ادامه  دهيم  كه  هدفش  اعتمادسازي  باشد. طبيعي  است  كه  اعتمادسازي  نيز نياز به  چند سال  زمان  ندارد.وي  ابراز اميدواري  كرد كه  در بخش  دوم  اين  مذاكرات  كه  بعدازظهر جمعه پيگيري  خواهد شد اختلاف  نظرها با هدف  رسيدن  به  يك  متن  مشترك  كاهش  يابد.
موسويان  افزود: در اين  نشست  موافقت هاي  نسبي  حاصل  شده  است  اما در مجموع مذاكرات  سختي  پيش  رو داريم .
وي  همچنين صبح  روز جمعه  ساعاتي  قبل  از شروع  دور سوم  مذاكرات  هسته اي  هيات ايراني  و اروپايي  در محل  وزارت  امور خارجه  فرانسه  گفت: تعليق  به  قصد اعتمادسازي  قابل  مذاكره  است  اما هر طرحي  كه  توقف  غني سازي  ايران  و انصراف  غني سازي  ايران  را به  دنبال  داشته باشد، قطعا رد مي شود.
روسيه با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت مخالف است
ايرنا: يوري  فدوتف  معاون  وزير امور خارجه  روسيه  روز گذشته گفت : روسيه  معتقد است كه  پرونده  هسته اي  ايران  به  سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي مربوط بوده  و با انتقال  آن به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  مخالف  است .
فدوتف  در گفت  وگو با خبرگزاري  اينترفكس  افزود: آنچه  پرونده  هسته اي  ايران  خوانده  مي شود در زمان  حاضر با تماسهاي  ديپلماتيك  شديد در حال پيشرفت  است  و از هرگونه  اقدامي كه  وضعيت  را پيچيده تر كند بايد اجتناب ورزيد.
وي خاطرنشان ساخت : امكانات و فرصتهايي كه در اختيار آژانس بين المللي انرژي اتمي است هنوز براي حل مشكل برنامه هسته اي ايران از بين نرفته است.
رم با مسكو درباره برنامه هسته اي ايران به توافق رسيدند
ايسنا: الوطن نوشت: مسكو و رم با صدور بيانيه  مشتركي درباره مسائل جهان از جمله برنامه هسته اي ايران،  تروريسم جهاني و موضوع منع گسترش سلاحهاي كشتار جمعي به توافق رسيدند.
اين روزنامه چاپ عربستان افزود:  در اين بيانيه كه در پايان ديدار ولاديمير پوتين،  رئيس جمهور روسيه و سيلويو برلسكوني،  نخست وزير ايتاليا صادر شد، آمده است كه دو كشور در كنفرانس بين المللي عراق كه در شرم الشيخ مصر برگزار مي شود،  شركت خواهند كرد.
در اين بيانيه دو طرف نسبت به اوضاع امنيتي عراق ابراز نگراني كردند و خواهان بازگشت سريع اوضاع به حالت طبيعي آن شدند.

بيانيه نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها در
مورد حوادث دانشگاه علم و صنعت
ايسنا:نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور در ارتباط با حادثه اخير دانشگاه علم و صنعت، بيانيه اي صادر كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: متاسفانه عليرغم تلاش پيگير و چندجانبه مسئول نهاد نمايندگي در دانشگاه علم و صنعت و توصيه مكرر ايشان به حفظ نظم و آرامش و پيشگيري از تنش هاي اجتناب پذير، برخي از رفتارها از حدود عقلانيت و قانون گرايي خارج شد كه به طور قطع، با موازين اخلاقي مغاير و مخالف مصالح دانشگاه و مورد نكوهش همه دلسوزان انقلاب است.
نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها در اين بيانيه ضمن اعلام انزجار از اين شيوه ها، هرگونه اهانت به سرپرست محترم دانشگاه را محكوم نموده است و مي افزايد: ناظران آگاه و منصف بر اين باورند كه زمينه هاي بروز اين گونه شيوه هاي نادرست را بايد در عدم رعايت ضوابط و مقررات از سوي برخي از مسئولان و نيز قداست زدايي ها با هدف به حاشيه راندن گروه هاي مذهبي دانشگاه ها جستجو كرد، اما اين گونه شيوه ها با هرانگيزه و از سوي هر كس به هيچ وجه قابل توجيه نيست و قطعاً بايد همانند ساير اقدامات غيرقانوني انجام شده، مورد پيگيري قانوني قرار گيرد.

موفق الربيعي:
مقامات ايران براي ثبات عراق تلاش مي كنند
ايسنا: موفق الربيعي گفت: برخي گروه هاي تروريستي بدون اطلاع مقامات دولتي ايران از اين كشور براي ورود به عراق استفاده مي كنند و اين در حالي است كه مقامات ايران براي ثبات عراق تلاش مي كنند.
موفق الربيعي، مشاور امنيت ملي عراق در گفت وگو با روزنامه الوطن، چاپ عربستان افزود: براي محكوم كردن اين گروه ها به مدارك نياز داريم و بايد پرونده اي را در اين  باره تشكيل دهيم. اين كاري است كه سازمان امنيت عراق در حال انجام آن است. بعد از تكميل پرونده براي ايجاد راه حل نهايي حل اين بحران با طرف ايراني وارد مذاكره خواهيم شد.
وي گفت: ايران از كشورهاي همسايه و ثبات در عراق به نفع اين كشور است.
الربيعي ادامه داد: بهتر است كه روابط با ايران براساس روابط برادري، محبت و احترام به حاكميت باشد و به نفع عراق نيست كه در حال حاضر با تهران وارد درگيري شود.

۲۹۰ تبعه عراقي به دليل ورود غيرقانوني دستگير شدند
ايرنا: فرمانده منطقه انتظامي و مرزباني درجه يك آبادان گفت: با تلاش مرزبانان هوشيار خودي، ۲۹۰ تبعه عراقي در چند روز اخير به دليل ورود غيرقانوني به آبهاي سرزميني كشورمان در آبراه اروندرود و آبهاي شمال غرب خليج فارس دستگير شدند.
سرهنگ مرتضي ديبايي ديروز افزود: دستگيري افراد عراقي در اجراي مانور حضور در آبهاي سرزميني وكشتي هاي تجاري عبوري انجام شده است.

طرح ممنوعيت ساخت سلاح هاي هسته اي در كشور تقديم مجلس مي شود
فارس: سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح قانون كردن ممنوعيت ساخت سلاح هاي اتمي در مراكز هسته اي كشور به زودي در دستور كار مجلس قرار مي گيرد.
محسن كوهكن نماينده مردم لنجان و عضو هيأت رئيسه مجلس با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين طرح براساس تأكيدات مقام معظم رهبري كه فرمودند «آموزه هاي دنيا به ما اجازه نمي دهد كه دنبال ساخت بمب اتمي باشيم» ، از سوي تعدادي از نمايندگان ارائه مي گردد.
كوهكن تصريح كرد: از آنجايي كه مسئولان نظام جمهوري اسلامي همواره تأكيد داشته اند كه ايران به دنبال ساخت سلاح هاي هسته اي نمي  باشد، نمايندگان مجلس نيز مي خواهند با چنين طرحي، ممنوعيت ساخت هرگونه سلاح هسته اي را قانوني سازند تا حسن نيت ايران را از فعاليت هاي هسته اي براي جهان به اثبات برسانند.
وي تأكيد كرد: طرح مزبور در كنار مصوبه قبلي مبني بر دستيابي كامل به فناوري صلح آميز هسته اي قرار خواهد داشت.
سخنگوي هيأت رئيسه مجلس گفت: تلاش خواهيم كرد تا اين طرح با امضاي تعداد كثيري از نمايندگان كه هم اكنون در مرحله جمع آوري امضا مي باشد، با تقديم به مجلس به زودي در دستور كار قرار گيرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |