چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۳
گفت وگو با تهيه كنند ه و كارگرد ان برنامه تلويزيوني «خانه به د وش»
خند ه تلخ
نمي پذيرفتند  كه با آنان مصاحبه كنيم. چون روال كارشان اين است كه تا قبل از پايان پخش كارهايشان مصاحبه نمي كنند .
اما د ر نهايت با لطف و صميميت پذيراي ما شد ند . «مهران مهام» يكي از د و تهيه كنند ه مجموعه تلويزيوني «خانه به د وش» است، وي كه د ر كارنامه هنري خود  مجموعه هاي موفقي چون «خانه پد ري»، «كارآگاه شمسي» و «طلسم شد گان» را د ارد  به همراه «رضا عطاران» كارگرد ان مجموعه تلويزيوني «خانه به د وش» د ر مورد  چگونگي ساخت اين برنامه و روند  توليد  برنامه هاي طنز تلويزيون حرف هايي زد ند  كه شنيد ني است.
006309.jpg
معصومه عابدين
* آقاي مهام، سريال طلسم شد گان و خانه به د وش هر د وهمزمان پخش شد. آيا تهيه كنند گي د و سريال سخت نيست؟
-ممكن است از لحاظ جسمي كمي سخت باشد  اما وجود  علاقه باعث تحمل فشارها و مشكلات مي شود . د ر ضمن هر د و برنامه ذكرشد ه د و تهيه كنند ه د اشت، من و آقاي ايرج محمد ي روزبهاني. تقسيم كار بين ما باعث كمترشد ن مشكلات مي شد . مثلا د ر «خانه به د وش» كار نظارت اجرايي برعهد ه من بود  و آقاي روزبهاني كارهاي اد اري آن را انجام مي د اد ند .
د ر ضمن، تهيه اين د و سريال همزمان نبود . هنگامي كه ما «خانه به د وش» را كليد  زد يم، كار طلسم شد گان تمام شد ه بود . گرچه يكي از مشكلات عمد ه توليد  اين است كه نگارش همزمان با توليد  انجام مي شود  كه اين امر باعث مي شود  كه تهيه كنند ه و كارگرد ان، به پايان كار آگاهي و شناخت ند اشته باشند .
اما د ر برنامه «خانه به د وش» روال كار اينگونه نبود . طرح اوليه از آقاي سعيد  آقاخاني و آقاي ميمنت بود . بازنويسي طرح توسط آقاي فرهاد ي انجام شد  كه به شبكه سوم ارايه كرد ند . از بهمن سال ۸۲ كار نگارش آن را آغاز كرد يم و اواسط خرد اد ماه كليد  آن را زد يم. توليد  كار سه ماه و نيم طول كشيد . پس توليد  اين د و برنامه با هم تد اخلي ند اشت.
* چه عوامل مثبتي د ر پيشرفت كارتان موثر بود ؟
-اولين عامل علاقه بود . د ر ضمن وقتي كارگرد ان و تهيه كنند ه همد ل باشند  و تيمي كه براي توليد  كنار هم چيد ه مي شوند  اعم از آبد ارچي تا راس گروه، اگر تيم خوبي باشند  نه تنها سختي و مشكلي پيش نمي آيد  بلكه براساس تفاهم و منطق كارهايمان به سهولت پيش مي رود  و از همه مهم تر آرامش فكري برايمان ايجاد  مي شود .
نكته مهم د يگر پشتيباني شبكه تلويزيوني از نظر سيستم مالي و اد اري است كه انصافا شبكه سوم سيما د ر مورد  «خانه به د وش» د قيقا طبق قرارد اد  عمل كرد  و د ستمزد  عوامل را به موقع پرد اخت كرد  كه اين كار كمك زياد ي به آرامش گروه كرد .
آنچه كه خيلي مايلم حتما عنوان شود  اين است كه اين كار حاصل زحمت يك گروه خوب و صميمي بود ه است، از آبد ارچي خوبمان گرفته تا تيم فني، فيلم برد اري، صد ابرد اري و بازيگران، آقاي لولايي، خانم اميرجلالي، صاد قي، لطفي و د يگران.... به همه آنها از صميم د ل خسته نباشيد  مي گويم.
* چرا از د رگيري هاي باجناق ها د ر برنامه «خانه به د وش» استفاد ه كرد يد ؟
-باجناق بود ن بهانه بود . اين د استان را شايد  مي شد  بين د و د وست، د و جاري و... مطرح كرد  اما آنچه كه به شوخي د ر فرهنگ ما از باجناق گفته شد ه نوعي ذهنيت پركشش ايجاد  كرد ه است حالا وقتي ما آن را د ر اين قالب مطرح مي كنيم براي مرد م باورپذير مي شود  و آنها سريعا مطالب متن را د رك مي كنند .
مسئله د يگر روابط خانواد ه ها بود  كه حتما بايد  با هم نسبت خانواد گي د اشته باشند  تا مثلا علي پسر خانواد ه بتواند  به خانه آنها رفت و آمد  كند . چون خانه خاله اش است بنابراين رابطه واقعي و باورپذيرتر است. اگر د و نفر غريبه بود ند  مطمئنا علي نمي توانست به اين راحتي با خانواد ه آنها رفت و آمد  كند .
* بد اهه پرد ازي د ر اين مجموعه تلويزيوني تا چه حد  مؤثر بود ؟
-ما د ر اين مجموعه طنز به هيچ عنوان بد اهه پرد ازي ند اشتيم. قصه كاملا براساس متن د استان پيش رفت و ما بر روي اجراي فيلمنامه بسيار تاكيد  د اشتيم. ممكن است بخش هايي به عنوان تكيه كلام مطرح شد ه باشد ، مانند : كلمه چرا؟ د ر مسافرخانه، يا قلاب گرفتن احمد  و ماشاءالله.
گاهي هم طنز موقعيت يا كلامي را براساس خواست كارگرد ان ايجاد  كرد ه ايم.
د ر ضمن قصه طنز عينا از روي فيلمنامه اجرا شد ه ولي گاهي اگر گويش د يالوگي براي بازيگري سخت بود  آن را تغيير مي د اد يم تا راحت تر بيان كند  اما قصه همان قصه اوليه بود ه است نه چيز د يگر.
* از ويژگي هاي مثبت فيلم ترويج فرهنگ كار است آيا اين ايد ه محوري فيلم بود ه است؟
- ما از ابتد ا بر د و چيز د ر اين فيلمنامه تاكيد  د اشتيم آقا ماشاءالله اين همه شغل را پشت سر مي گذارد  ولي چون شخصيت كاسبي ند اشته، خب كاسب هم نمي شود . بعضي آد م ها ذاتا كاسب اند  و بعضي هم مانند  آقا ماشاءالله نه. او كسي است كه اگر با فرد ي برخورد  كند  كه وضعيت مالي بد ي د ارد  تمام سرمايه اش، مثلا تمام هند وانه هايش را يكجا به او مي بخشد  نه اينكه اين كار بد  باشد  نه، ولي با روش كاسب بود ن كه شرايط خاص خود ش را د ارد ، مانند : جد ي بود ن، توانابود ن، قد رت گرفتن حق و ... جور د رنمي آيد . اين آد م د ر تقابل با اصلان است، كسي كه زند گي ماشاءالله را اينگونه زيرورو مي كند ، بعد ا خواهيد  د يد  كه با اين د شمني چه كمكي به او مي كند . د وم، هد ف ما اين بود  كه بگوييم د ر همين ايران خود مان هم مي شود  كار كرد .
هم مي شود  كار كرد  و هم نان حلال د رآورد . سخت است مي د انيم ،اما مي شود . گوشزد ي است براي آناني كه فكر مي كنند  كار نيست. اگر قبول كنيم هيچ كاري عار نيست، متكي و مغرور به تحصيلات نشويم. مطمئنا كار فراوان است.
* از نقاط ضعف مجموعه تلويزيوني اين است كه مخاطبان را ساد ه لوح فرض كرد ه ايد ؟
-امثال ماشاءالله اگر نگوييم زياد  است، د ر جامعه ما كم هم نيستند  افراد ي كه به اين د رد سر گرفتار شد ه اند و با د يد ن يك د فتر مجلل، منشي و برو و بيا زود گول مي خورند . آنها خواستند د ه پله يكي بالا بروند  اما همان سرمايه اصلي شان را هم از د ست د اد ند .
د ر ضمن ماشاءالله فقط از خجالت زن و بچه اش و فشار طلبكارها به خانه اش نمي رود  و اگر بخواهد  قضيه را به پليس اطلاع بد هد  نتيجه را د يگر خود  بهتر مي د انيد .
* به نظر شما چه عاملي باعث جذب مرد م به اين مجموعه تلويزيوني شد ه است؟
-واقعي بود ن شخصيت ها و بستر نوستالوژيك خانه ماشاءالله كه به نوعي ياد آور خانه پد ري ماست و زن ماشاءالله نمونه يك ماد ر فد اكار ايراني است، از آن ماد رهاي قد يمي كه اگر ماد ر خود  من نباشد  ماد ر همسايه بغلي است چون د ر قد يم فرقي بين ماد ر خود ت و خانه بغلي وجود  ند اشت، د ر محله هاي قد يمي ماد ر من و تويي نبود  يك ماد ر ، ماد ر همه محله بود و د رست قرار گرفتن بازيگران د ر جاي خود شان و باورپذيربود ن مجموعه تلويزيوني باعث جذب مرد م شد ه است.
* آقاي عطاران، كارگرد اني و بازيگري د ر يك فيلم همزمان كار مشكلي است. چه شد  كه د رگير بازيگري شد يد ؟
-بله واقعا كار مشكلي است. ولي من هميشه د وست د اشتم نقشهايي را كه به آن علاقه مند م خود م بازي كنم. چون بازيگري براستي براي من د نياي عجيبي است. د نيايي است كه ما به كود كي مان خيلي نزد يك مي شويم. اسمش را براي همين بازي گذاشته اند و اين نام بازيگري به همين د ليل با مسما و معناد ار مي شود . گرچه براي اين نقش پيشنهاد ات د يگري د اشتيم، ايد ه هاي زياد  د يگري هم براي آن بود  و د ر ضمن خود م هم آن را د وست د اشتم اما نهايتا به اين نتيجه رسيد م كه خود م بازي كنم، البته با پذيرش تمامي مشكلات و سختي هايش.
به نظرم از همانجايي كه من وارد  د استان مي شوم كار كمي ضعيف شد ه، چون آن د قت نظر قبلي كمتر مي شود . كمي بايد  حواسم به اجراي خود م باشد . بعد  ممكن است بعضي اوقات از متن د استان جد ا شوم و يا از كارگرد اني برنامه. گرچه كار مشكلي است، بله بسيار مشكل، اما چون نقشم وكارم را د وست د اشتم توانستم با آن كنار بيايم.
* اوايل برنامه زمان برد  تا كار به روال عاد ي بيفتد ؟
-من شخصا قسمت هاي اول را بيشتر د وست د ارم و اگر قسمت هاي اول نبود  اصلا ارتباط با اين آد مها برقرار نمي شد . د قت كنيد  د يگر الان هي نمي گوييم ماشاءالله بي پول است و باجناقش پولد ار. نه. د ر پنج، شش قسمت اول برنامه با هر د و خانواد ه آشنا شد يم، آنها را شخصيت پرد ازي كرد يم. بعد  از آن نوبت بوجود آمد ن قصه كشمكش هاي بعد ي آن است. حالا مخاطب مي خواهد  د استان را د نبال كند  كه بفهمد  چه مي شود ؟
* قصه هاي فرعي د ر سريال زياد  شد ه آيا صد مه اي به اصل كار نمي زند ؟
-ببينيد  اين كار را نمي توان بد ون قصه فرعي اد امه د اد . د ر ضمن اگر د قت كرد ه باشيد  تمامي قصه هاي فرعي د ر جهت كمك به د استان اصلي است. مثلا قصه خواستگاري احمد  از د ختر اصلان صرفا براي اطلاعات گرفتن براي ماشاءالله است.
* چرا كنتراست فقير و غني را تا اين حد  شد يد  نشان د اد ه ايد ؟
-مهمترين نظري كه از ابتد اي كار د اشتيم نشان د اد ن همين كنتراست هاي فقير و غني است. گرچه قرار بود  اين كار مرد م را بخند اند  واگر د ر قسمت هاي اول بيشتر د ر عمق قضيه د قيق شويد، بيشتر اين تفاوت غني و فقير را حس مي كنيد  و غمگين مي شويد . تمام تلاش را كرد يم تا اين كنتراست را به خوبي نشان د هيم، چون آد مهاي مشابه اصلان و ماشاءالله د ر جامعه و اطرافمان زياد  هستند  بايد  نشان د اد ه مي شد ند ، شايد  خود  شما يا من يكي از اينها باشيم. آد م هايي مثل خود  ما كه هر كد اممان به هر حال يك بار سرمان كلاه رفته است، بسياري از افراد  را مي شناسيم كه با اين شرايط اقتصاد ي موجود  تنها پس اند ازشان را به كسي مي د هند  تا با آن كار كند  بعد  ناگهان طرف مقابل ناپد يد  مي شود ، اين افراد  مغبون را خيلي د وست د اشتم.
* د ر كارهايتان بيشتر از طنز كلامي استفاد ه مي كنيد  يا كمد ي موقعيت؟
- من د ر كارهايم بيشتر از شوخي استفاد ه مي كنم و اسم آن را هم طنز نمي گذارم. چون اساسا طنز يك معناي د يگري د ارد .
* تعريفي از طنز ارائه كنيد ؟
- از نظر من تعريف كرد ن و براساس آن تعريف كار طنز انجام د اد ن، د رست نيست. طنز از د يد گاه من يك حال و هواست و اصلا نمي توان گفت كه اگر فلان تعريف را برايش بكنيم و حتما به آن شيوه هم كار كنيم تا د ر انتها كار طنز خواهيم د اشت، نه! اين طور نيست. طنز از نظر من، نوعي خند ه آميخته با تلخي است. يعني د ر واقع بايد  نقد ي از يك مسئله اجتماعي، يك شخصيت، موقعيت اجتماعي د اشته باشيم تا به آن طنز گفت.
* بازي خانم امير جلالي، تيپي است كه شما ارائه كرد ه ايد ؟
- د ر برخورد  اولي كه با بازيگرانم د ارم مانند  صحبت براي متن، قرارد اد ، شخصيتشان برايم مشخص مي شود ، تمام تلاشم را مي كنم تا بازي هايشان به همان چيزي كه هستند  نزد يك شود . چون بهترين شكلي كه يك بازيگر مي تواند  بازي كند ، بازي كرد ن شخصيت خود ش است. از اين رو سعي مي كنم همه بازيگرانم را د ر حين كار به خود شان نزد يك نمايم. يعني خود شان باشند . كار ساد ه اي نيست كه خود شان را بازي كنند  ولي بهترين موقعيت است براي نشان د اد ن خوشحالي، ناراحتي و خشم واقعي آنها. اگر بتوانم تمامي اينها را كه د ر وجود شان هست بيرون بكشم بهترين حالت بازيگري را از آنها گرفته ام. خانم امير جلالي هم به بهترين وجه اين حالت را نشان د اد ند . نمي گويم ايشان شخصيتي عصبي اند  نه. اما براي بيان عصبيت زن ماشاءالله از حالات واقعي و بامزه و شيرين خود شان استفاد ه كرد ه اند،  ما هم سعي كرد يم از توانايي و استعد اد  ايشان د ر كار بهترين استفاد ه را بكنيم.
* به نظر مي رسد  گاهي شخصيت ماشاءالله به شخصيت خشايار نزد يك مي شود  اين گونه نيست؟
- خب، اصلا منظور من اين نبود . گرچه نود  قسمت اول مجموعه تلويزيوني زير آسمان شهر را هم من نوشته ام اما ربطي به اين كار ند ارد . د ر موقعيتي كه ماشاءالله بايد  با طلبكارانش برخورد  كند  خوب چوب به د ست مي گيرد  اگر چوب نباشد  سنگ، آجر اين مسئله زياد  مهم نيست مهم تعقيب و گريزهاست و... و اين چوب برد اشتن توسط ماشاءالله د ليل آن نيست كه شخصيت فعلي شبيه خشايار شد ه باشد .
ضمنا هر بازيگري از خود ش هم براي پرد اخت به شخصيت مورد نظرش استفاد ه مي كند  و آقاي لولايي خصوصياتي د ارد  كه هم د ر نقش خشايار و هم د ر نقش ماشاءالله به طور مشترك بروز مي كند . شايد  همين مسئله  ما را به اشتباه اند اخته كه نكند  لولايي د ر برنامه خانه به د وش، شبيه خشايار بازي كرد ه است.
مثلا تكيه كلام «چي» كه طي اجراي كار از ايشان گرفته شد  البته مي د انيم كه خيلي هم اذيت شد ند  ولي همكاري بسيار خوبي كرد ند . يا لرزش د ستشان هم از خصوصيات شخصي ايشان است. هر كجا زياد  مي شد  سعي كرد يم كنترل كنيم و به نظر من شخصيت ماشاءالله اصلا شبيه نقش خشايار نشد ه است.
* مي گويند  شما سبك خاصي را د ر طنز د نبال مي كنيد ؟
- ببينيد  من د ر پاسخ يكي از پرسش هاي قبلي گفتم و باز هم تأكيد  مي كنم كه سبك و تعريف خاصي از طنز را اصلا د وست ند ارم. به نظر من مهم ترين مسئله د ر هر كاري، چه جد ي، طنز د رام و حتي نقاشي، ارتباط برقرار كرد ن با مخاطب است. بايد  از هر طريق ممكن، حس بازيگر را به بينند ه منتقل كنيم تا بتوان كار را بهتر ارائه كرد . اما منظور اين نيست كه كار به لود گي يا به اغراق كشيد ه شود . بايد  تلاش شود  به بهترين شكل ممكن، آن موقعيت خاص ساخته و بازي شود . به نوعي شايد  با طنز موقعيت بيشتر موافقم، يعني د وست د ارم بهترين موقعيت براي آن قصه تعريف شود .

جامعه اطلاعاتي
اصطلاح جامعه اطلاعاتي بازگوكننده توسعه تكنولوژي هاي نوين اطلاعاتي و تجديد سازمان جامعه، پيرامون جريان اطلاعات است. امروزه اطلاعات در تمام صور خود به كمك شبكه هاي انفورماتيك با سرعتي بيش از پيش در دسترس است و اين روند با توجه به كاربرد روز افزون بزرگراه هاي اطلاعاتي در حال سرعت گرفتن است و اطلاعات به عنوان يك كالاي قيمتي و باارزش در عرصه تمدن كنوني جهان ظاهر مي شود هر چند كه حداقل انواعي از اطلاعات هميشه و در همه جوامع از جنبه هاي خاصي اهميت داشته است. استقرار جامعه اطلاعاتي سبب ايجاد صنايع تازه، مشاغل تازه و محصولات تازه مي گردد. مطلبي در اين زمينه توسط «محمود قاسمي» ، كارشناس ارشد مديريت امور فرهنگي تهيه شده كه آن را مي خوانيد.
006312.jpg
اتكاي روز افزون بر فعاليت هايي كه مستقيماً  با توليد، توزيع و كاربرد اطلاعات مرتبط است سبب گرديده كه بسياري از كشورهاي صنعتي جهان را جامعه هاي اطلاعاتي بخوانند و در حقيقت اين مفهوم در ابتدا براي توصيف مشخصات نوين كشورهاي فراصنعتي به كار رفته است، كشورهايي كه در آنها همه چيز وابسته به اطلاعات است واژه جامعه اطلاعاتي و مفاهيم شبيه به آن يعني عصر اطلاعات جامعه اي را توصيف مي كند كه براي توليد انواع كالاها و خدمات وابستگي زيادي به كاربرد تكنولوژي اطلاعات وجود دارد.
در طول سالهاي ۱۹۷۰ و اوايل ۱۹۸۰ بيشتر پژوهشگران به تأثيرات كامپيوتر توجه داشتند. پس از آن حدود سال۱۹۹۰ همه نگاهها به سوي سيستم هاي ارتباطات از راه دور منتقل شد. در اين دوران اكثر كشورهاي صنعتي قدم هاي لازم را براي تقويت زيرساخت هاي خود از نظر ارتباطات از راه دور برداشتند تا بتوانند از همه نظر با ضرورت هاي سيستم هماهنگ باشند .
به طور كلي ظهور جامعه اطلاعاتي مقارن با چند تحول مرتبط با يكديگر بوده است كه عبارتند از :
۱- جهاني شدن اقتصاد و ظهور مؤسسات توليدي قابل انعطاف، يعني سازماني كه قابل باقي ماندن و افزايش توليد در محيط مواجه با تحول و اختلال دائم است.
۲- ظهور اقتصادي كه بيش از پيش مبتني بر دانايي است.
۳- توسعه و كاربرد عميق شبكه هاي ارتباطي و پيام هاي ديجيتال واقعيتي كه سبب شده است آن را مقايسه با گذشته انقلاب ديجيتال بنامند. براي وجود اطلاعات برخي از عوامل اساسي مي بايست حضور داشته باشند و قبل از همه يك زير ساخت ارتباطي ضروري است كه بتواند توليد و انتقال حجم زيادي از اطلاعات را روي يك شبكه بسيار پراكنده عملي سازد. به طور كلي مي توانيم اين زيرساخت ها را در سه دسته  زير طبقه بندي كنيم:
۱- زير ساخت هاي ارتباطات از راه دور
۲- زيرساخت مرتبط با دانش ها
۳- زيرساخت تكنولوژيك مرتبط كننده اطلاعات
اولين جنبه بيان كننده شبكه هايي است كه به طور فيزيكي انتقال و ارتباط را تأمين مي كنند. دومين زيرساخت  سازمان و پردازش اطلاعاتي را كه بايد به آن دست يافت در نظر دارد، واقعيتي كه دستيابي، كاربرد و تفسير از اطلاعات را امكان پذير مي سازد به عبارت ديگر در اينجا منظور متخصصين و سازمان هايي است كه اين وظايف را برعهده دارند. زير ساخت سوم بيان كننده محيطي است كه در آن هنجارهاي مشترك و مبادلات باز و متعامل را تحقق پذير مي سازد، اين بخش بدون ترديد يكي از مهمترين ابعاد پايه اي توسعه بازار اطلاعات است.
بزرگراه هاي اطلاعاتي و اينترنتي
مفهوم بزرگراه هاي اطلاعاتي بيان كننده مجموعه شبكه هايي است كه در حال فعاليت هستند و جريان صدا و متن و تصوير را به گونه هاي واقعي يا مجازي امكان پذير مي سازند. تمامي اين نوع پيام ها از كانال واحدي مي گذرند و به نشانه هايي كه ماهيت واحدي دارند تبديل مي شوند و اين امكانات تكنولوژيك از اين واقعيت منتج شده اند كه تمامي پيام ها قابل ترجمه به يك زبان واحد است يعني زبان (صفر- يك) انفورماتيك هم امكاناتي كه بزرگراه هاي اطلاعاتي مي توانند با توجه به زمينه فعاليت خود در دسترس قشرهاي مختلف جامعه قرار دهند عبارتند از :
۱- ارسال نامه هاي الكترونيك براي اعضاي شبكه ۲،- مشاهده انواع مختلف فيلم هاي سينمايي۳،- انجام پاره اي عمليات بانكي ۴،- اطلاع رساني علمي و دستيابي به تازه هاي پژوهشي ۵،- برقراري ارتباط ميان افراد مختلفي كه به انگيزه هاي متفاوتي قصد ايجاد ارتباط با يكديگر دارند۶،- بردن اعضا از طريق فضاي الكترونيك به موزه ها، كتابخانه ها، دانشگاهها و ... دسترسي به آنچه كه در هر يك از آنها قابل مطالعه و يا مشاهده است.
در اين مورد بايد يادآور شويم كه كامپيوترهاي مادر يا (server) در بانك هاي اطلاعاتي كه شالوده بزرگراه هاي اطلاعاتي هستند نقش پايه اي را برعهده دارند. اين كامپيوترها كه تعداد آنها بسيار زياد است و از ديد عموم كاملاً  مخفي هستند، معمولاً  در جهت استفاده از بانك هاي اطلاعاتي، انتقال اطلاعات و پيام رساني مورد استفاده قرار مي  گيرند.
در توصيف اينترنت و بيان ويژگي ها و اهميت آن از مفاهيمي مانند شبكه  شبكه ها تار عنكبوت الكترونيك، فضاي مجازي،  فضاي سيبرنتيك استفاده شده است، اينترنت عكس العمل هاي متعددي را در دنياي رسانه ها ايجاد كرده است و به اين اعتبار در گروه بزرگراه هاي اطلاعاتي در مقام اول قرار گرفته است و غول انفورماتيكي شدن جامعه تلقي شده است. اينترنت گروهي متشكل از هزاران شبكه اي است كه از مجموعه پروتكل واحدي استفاده مي كنند و در جهت عرضه مجموعه اطلاعاتي واحدي به كاربران يا مشتريان خود مشاركت دارند. اينترنت يك بانك اطلاعاتي نيست بلكه گسترده ترين و با اهميت ترين شبكه كامپيوتري جهان است و شايد نمونه اي اوليه از بزرگراههاي اطلاعاتي ربع اول قرن بيست و يكم باشد. اينترنت در حكم مخزني از اطلاعات خوب و بد، زشت و زيبا، اخلاقي و غيراخلاقي مي تواند تلقي شود و البته مسئله در اين است كه مرزهاي ميان اين صفات دوگانه را جامعه هاي مختلف چگونه تعريف كنند.
منشور جامعه اطلاعاتي
۱- تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات يكي از مستعدترين نيروهاي شكل دهنده سده بيست و يكم است. افراد، بنگاه ها و جوامعي كه به اين تكنولوژي دسترسي داشته باشند خواهند توانست با كارايي بيشتر و تصور بهتري با چالش هاي اقتصادي و اجتماعي روبه رو شوند.
۲- توانمندي كه تكنولوژي اطلاعات براي استفاده از دانش و ايده ها در اختيار جوامع و افراد قرار مي دهد باعث مي شود كه مردم در سايه آن به گونه  بهتري استعدادهاي خود را شكوفا كنند و آرمان هاي خود را پي بگيرند.
۳- در راستاي دستيابي به اهدافي ازجمله رشد اقتصادي پايدار،افزايش رفاه عمومي و پرورش همبستگي اجتماعي ،ميثاق خود را نسبت به اصل شمول تجديد مي كنيم. بر پايه اين اصل هر كس هر كجا كه هست بايد بتواند از مزاياي جامعه اطلاعاتي جهاني بهره مند شود و محروميت هيچ كس قابل تحمل نيست.
۴- ما قدرت رهبري خود را اعمال خواهيم كرد تا دولت ها بتوانند سياست هاي مناسب را اتخاذ كرده و محيط قانونمندي به وجود آورند.
۵- فراتر از تمام مسائل، اين منشور همگان را در بخش هاي دولتي و خصوصي فرا مي خواند تا شكاف بين المللي موجود در اطلاعات و دانش را از ميان بردارند.
۶- در جامعه اطلاعاتي، راهبردي توسعه شبكه هاي اطلاعات و ارتباط بر عهده بخش خصوصي است، اما دولت ها وظيفه دارند كه سياست هاي شفاف قابل پيش بيني و عادلانه و هم چنين محيط قانوني لازم براي جامعه اطلاعاتي را فراهم كنند.
۷- تلاش هاي بين المللي براي تكوين جامعه اطلاعاتي جهاني، نيازمند اقدامات هماهنگ است تا يك فضاي اطلاعاتي امن و عاري از جرم به وجود آيد.
۸- يكي از مؤلفه هاي كليدي استراتژي جامعه اطلاعاتي بايد پيشروي مستمر به سوي دسترسي جهاني و امكان پذير به شبكه هاي اطلاعاتي و ارتباطي باشد.
۹- سياست هاي پيشبرد جامعه اطلاعاتي بايد با توسعه منابع انساني اي كه از عهده پاسخ گويي به نيازهاي عصر اطلاعات برآيند تقويت شود.
ايران و جامعه اطلاعاتي
ايران كشوري است با تمدن  هفت هزار ساله كه قديمي ترين شهر جهان در آن واقع شده است. هزاران اثر علمي، فرهنگي، هنري و ديني بر جاي مانده از اين دوران بخشي از ابعاد اين تمدن را نشان مي دهند. هگل، فيلسوف معروف آلماني، تشكيل اولين دولت عقلاني جهان را در قرن ششم قبل از ميلاد، پيش از شكل گيري امپراطوري رم به اين نقطه از زمين نسبت داده است. ايرانيان با ساماندهي نظامي براي انتقال سريع و رسمي اطلاعات، سهم بزرگي در تشكيل و نهادينه سازي اولين نظام اطلاعات داشته اند و اولين گام ها را در راه ايجاد جامعه اطلاعات جهاني برداشته اند.
دست اندركاران فناوري اطلاعات و ارتباطات جمهوري اسلامي ايران در سال هاي اخير برنامه اي به نام توسعه و كاربرد فناوري اطلاعات تهيه كرده اند كه به اختصار تكفا ناميده مي شود. راهبردهاي كليدي در برنامه تكفا عبارتند از:
۱- تهيه زير ساخت شامل شبكه دسترسي، قوانين و مقررات، منابع و تسهيلات ۲،- برنامه جامع گسترش ICT در توسعه ملي پايدار ۳،- توجه به بخش خصوصي به عنوان محور اصلي توسعه ICT ، ۴- توسعه منابع انساني به عنوان اولويت راهبردي گسترش ICT، ۵- دولت الكترونيكي ، ۶- توسعه خدمات اجتماعي.
فعاليت هايي كه بدان اشاره شد و نيز تشكيل شوراي عالي اطلاع رساني زير نظر رئيس جمهور و اجراي برنامه  ملي ايران(تكفا) يك فعاليت ستادي ويژه براي شناساندن ضرورت ها، شناخت فرصت ها و تهديدها و هدايت منابع و ظرفيت ها براي گذر خلاق و فعال ايران به جامعه اطلاعاتي است.

سايه روشن رسانه
برگزاري نخستين جشنواره نرم افزاري اسلامي
نخستين جشنواره نرم افزارهاي قرآني كشور در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس محمد سميعي مشاور وزير و سرپرست پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات گفت: نرم افزارها چند سالي است كه در عرصه رسانه هاي كشور ظاهر شده اند كه در اين بين، نرم افزارهاي اسلامي از ويژگي هاي خاصي برخوردارند. سميعي تصريح كرد: در اين رويداد ۳۳۰ پايگاه اينترنتي و ۳۰۰ نرم افزار در حوزه قرآن و معنويت توسط داوران ارزيابي شده است.
پخش «هتل پاپلي»
تصويربرداري مجموعه تلويزيوني «هتل پاپلي» با حضور ۱۶۷ تن از هنرمندان تهران و مازندران، در مجتمع آموزشي تفريحي بانك رفاه بابلسر ادامه دارد.
حسن ميرچلولي، تهيه كننده برنامه گفت: اين مجموعه تلويزيوني به كارگرداني «محمد تقي رنجبر» در قالب ۴۲ قسمت، ۱۳ داستان و ۷ اپيزود ساخته مي شود.
وي افزود: مجموعه تلويزيوني «هتل پاپلي» به تهيه كنندگي مشترك شبكه اول سيما و مركز مازندران توليد مي شود و در آن علاوه بر بازيگران اصلي، جمعي از هنرمندان استان مازندران نيز به ايفاي نقش پرداختند. اين تهيه كننده تلويزيوني پيش از اين تهيه مجموعه تلويزيوني «كيمياي مهر» را در گروه خانواده شبكه اول سيما بر عهده داشته است. زمان پخش مجموعه تلويزيوني «هتل پاپلي» را اواخر سال ۸۳ يا اوايل ۸۴ اعلام كرد.
۳۰۰ عنوان تلاوت قاريان جهان
به گفته مدير اطلاعات و برنامه ريزي راديو قرآن، بزودي ۳۰۰ عنوان از تلاوت قاريان مشهور جهان بر روي سايت راديو قرآن قرار خواهد گرفت.
«حميدرضا وليان» گفت: سايت راديو قرآن به تازگي از بعد تعداد صفحات، موضوعات، حجم متن و صوت و فرم گرافيك صفحه، تغيير اساسي كرده و بازيابي تازه اي برروي سايت انجام گرفته است. وي افزود: جدول پخش برنامه هاي شبكه به بخش هاي تصوير، فعال، پيش بيني تغييرات، عنوان ويژه و مستمر افزايش يافته است و در اين راستا در بخش قرآني نيز مي توان به سرفصل تازه اي مانند آشنايي با سوره هاي قرآني، قابليت جستجو در آنها و دانستني هاي قرآني و امكان دسترسي به متن قرآن به دو زبان عربي و فارسي اشاره كرد.
مسابقه شمارش معكوس
پخش مسابقه عملي «شمارش معكوس» با پايان ماه مبارك رمضان آغاز مي شود.
محمد كوهپايي، تهيه كننده و كارگردان هنري اين برنامه گفت: در اين مسابقه سه گروه، متشكل از سه نفر (دو آقا و يك خانم) كه همگي محارم هم هستند، شركت دارند. در دو مرحله اول يك گروه خارج مي شود، در مرحله سوم هم گروه ديگر و در نهايت يك گروه باقي مي ماند كه جايزه ويژه را مي برد. گروه هاي ديگر هم بر اساس امتيازي كه گرفتند جايزه مي گيرند.
وي «شمارش معكوس» را مسابقه اي بسيار مهيج خواند و افزود: اين مسابقه مراحلي بسيار هيجاني دارد.
تهيه كننده مسابقه تلويزيوني «شمارش معكوس» از نيما كرمي و شهاب عباسي به عنوان مجريان اين مسابقه نام برد.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |