سه شنبه ۳ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۶۳
توجيه رسمي نشنال جئوگرافيك
خليج مجعول، داخل پرانتز!
ما متوجه شديم بعضي از كشورها و سازمان ها از نام خليج عربي به عنوان نام رسمي يا مورد علاقه خود استفاده مي كنند. ما نام خليج فارس را در حال حاضر، نام اصلي مي دانيم 
023814.jpg
سيد حسين غضنفري- در ويرايش جديد كتاب اطلس نشنال جئوگرافيك بيش از 17 هزار مورد تغييرات به وجود آمده است.از جمله آنها افزودن عنوان خليج عربي در دنباله نام خليج فارس است.
متن ذيل مصاحبه اي است با آلن كارول كارتوگرافيست نشنال جئوگرافيك كه درباره اين كتاب و تغييرات آن توضيح مي دهد، توضيحاتي كه براي ايرانيان قانع كننده نيست.گفتني است كه اقدام مجله نشنال جئوگرافيك اعتراض گسترده مردم ايران در داخل و خارج از كشور را به دنبال داشته است و بعيد نيست كه با توجه به اينكه اين اقدام نقض معاهدات بين المللي و مخدوش ساختن اسناد رسمي سازمان ملل نيز به شمار مي رود واكنش نهاد هاي آكادميك جهاني را نيز در بر داشته باشد. ايرانشهر در تلاش است در شماره هاي بعد مستقيما با مسوولان نشنال جئوگرافيك به گفت وگو بنشيند.
شما چگونه اين تغييرات را به وجود مي  آوريد؟
ما كارشناسان و محققان سختكوشي داريم كه با دقت تمام تغييرات اين جهان را كه به سرعت در حال دگرگون شدن است به صورت هاي گوناگون ثبت مي  كنند.
آنان با سازمان ملل، وزارت خارجه آمريكا، سفارت هاي كشورهاي مختلف در واشنگتن و سازمان هاي مختلفي در ارتباط هستند. ما همچنين از منابع متفاوتي در فرهنگستان، دولت  و جامعه بين الملل استفاده مي  كنيم. ما همچنين به طور مرتب با گروهي از جغرافيدانان تحت عنوان هيات نام هاي جغرافيايي جلساتي را برگزار مي  كنيم، اما در نهايت تصميم آخر را خود ما مي  گيريم و با در نظر گرفتن تمامي اين منابع سعي مي  كنيم درست ترين، مقتدرانه ترين و واقعي ترين تصميم را اتخاذ كنيم.
چرا اين همه تغييرات به وجود آمده است و چه نوع تغييراتي هستند؟
همه نوع تغييري وجود دارد. بسياري از آنها به خاطر رشد و جابه جايي هاي جمعيت است. با رشد جمعيت ما مجبور هستيم تا نقاطي را در نقشه كه نشانه يك شهر كوچك بود تغيير دهيم و اسم شهر را كه نمايانگر جمعيت بيشتري است جايگزين كنيم. بسياري نام هاي جغرافيايي هم به خاطر عوض شدن سياست هاي بعضي از كشورها در استفاده از حروف لاتين است، همانطور كه پايتخت چين در نقشه ها از Peking به Beijing تغيير پيدا كرده، ما در كتاب اطلس تغييرات فيزيكي و طبيعي را شاهد نيستيم چون همه چيز تغييرات انساني است.
روي مرزها، نام ها و حتي كشورها حساسيت هاي فوق العاده اي وجود دارد، انتشارات شما چگونه با اين مساله برخورد مي  كند كه حق با كيست؟
ما تلاشمان اين است تا جهان را دقيق، عادلانه و حقيقي و همانگونه كه هست در كتاب نقشه هايمان نشان دهيم. ما خود را به اين سياست كاري وفادار مي دانيم. اين بدان معني است كه اگر كشوري براي مدتي منطقه اي را اشغال كرده باشد، ما آن را تحت حاكميت كشور اشغالگر نشان مي دهيم و به اين مساله كه آيا اين اشغال درست بوده است يا خير، كاري نداريم. در خيلي از جاهاي دنيا ما به نقشه هايمان توضيحاتي را اضافه كرديم تا مردم بدانند كه فلان قسمت از جهان يا فلان مرز در مناقشه با دو كشور است يا كشوري ادعاي مالكيت آن را دارد و در بعضي مواقع ما نام ديگر يا ديكته ديگر آن مناطق را منعكس كرده ايم.
به عنوان يك مورد مشخص و عيني، انتشارات جغرافياي ملي با گذاشتن نام خليج عربي در پرانتز در كنار نام خليج فارس، اذهان برخي را در ايران مشوش كرده است. چرا شما نام خليج عربي را وارد نقشه  كرده ايد؟
ما نام خليج عربي را در پرانتز آورده ايم به عنوان نام دوم يا نام ديگر روي نقشه هايي كه خليج را در ابعاد بزرگتر و با جزئيات كامل نشان مي دهد و دليل آن اين است كه ما متوجه شديم بعضي از كشورها و سازمان ها از نام خليج عربي به عنوان نام رسمي يا مورد علاقه خود استفاده مي كنند. ما نام خليج فارس را در حال حاضر، نام اصلي مي دانيم و اين سياست را ادامه خواهيم داد. اما مي خواهيم تا افرادي كه به دنبال نام خليج عربي مي       گردند بتوانند آن را پيدا كنند و با درياي عربي كه در همان نزديكي ها است، اشتباه نگيرند. سواحل درياي بحر الميت نيز به خاطر استفاده بيشتر مردم از اين منبع عقب كشيده است.
023793.jpg
اين كتاب اطلس ويژگي هاي بيشتري را علاوه بر نقشه هاي سياسي و طبيعي نشان مي  دهد. ظاهرا در اين نقشه ها نقاط بحراني، جنگزده و ويژه نيز مشخص شده است، راجع به اين ويژگي  توضيح بدهيد.
ما با تجديد نظر كلي تصميم گرفتيم تا به خوانندگانمان اطلاعات مهم و بيشتري را در اين اطلس ارايه دهيم و سعي كرديم تا آنجا كه مي  شود از صفحات رنگي و مهيج استفاده كنيم. براي مثال ما نشان داده ايم كه 5/11 درصد از سطح زمين به نوعي تحت حفاظت است. يا اينكه نشان داده ايم كه بيش از يك چهارم كشورهاي جهان، در طول 15 سال گذشته به نوعي درگير جنگ بوده اند.
جالب است كه بدانيد شمار حملات تروريستي از دهه 1980 بدين سو كاهش داشته است اما شدت آنها و ترسي كه در دل ها ايجاد مي  كنند افزايش داشته است. جهان امروز به قدري پيچيده و جالب تر شده است كه نمي  توان با نقشه هاي قديمي كه فقط مشخص كننده مرز كشورها يا موقعيت درياها و شهرها بود، آن را به محققان نشان داد.

گزارش ويژه
كار در خانه ، بدون مشكل شرعي!
023799.jpg
برخورد عجيبي بود. مدير يك دفتر [كه كارگر زن استخدام مي كند] براندازم مي كند و پيشنهاد مي دهد: شبانه روزي قرارداد ببنديد بهتر است.
منشي شركتي كه وارد آن شديم هم توصيه كرد كار شبانه روزي از همه لحاظ بهتر است. اين همان شايدي است كه ما پس از ديدن آگهي كار خدماتي در منزل و غيره، به دنبال غيره آن رفتيم.
وارد دفتر كه مي شوي،  اتاق هاي قديمي و زهوار در رفته دفتر شركت خودنمايي مي كند. اين شركت هم يكي از شركت هاي متعدد خدماتي است. از همان ها كه مي تواني با مراجعه به آن هر جور كارگر و پرستار بچه اي كه خواستي براي خانه ات پيدا كني. در اين دفتر همه جور خدماتي اعم از خدمات ساختماني، فضاي سبز، نظافت اماكن، صادرات ، واردات و مراقبت از كودك و سالمند ارايه مي شود.
بازار اين دفتر گويا حسابي سكه است، چه منشي شركت به سرعت مشخصات مراجعه كننده را مي گيرد و نوع كار درخواستي او كه شايد بتواند همان روز كارمورد نظر او  را پيدا كند.اگر بتواني شبانه روزي مشغول كار شوي، زودتر كار گيرت مي آيد، از همه نظر هم به نفع تو است.
زن جواني كه چندين سال است از كودكان در خانه هايشان نگهداري مي كند در دفتر منتظر نشسته تا محل كار جديدش را به او معرفي كنند. مي گويد: من فقط از كودك نگهداري مي كنم. چون مدرك كودكياري دارم از كارش راضي است.
زن مسن تري از اتاق بغلي بيرون مي آيد مي پرسد: تا حالا كار كرده اي؟ و توضيح مي دهد: در هر صورت حتي اگر براي نگهداري از سالمند و كودك به خانه اي بروي بايد كار خانه را هم انجام بدهي.
در اين بخش از اشتغالي كه عموما ناديده گرفته مي شود، تعداد زيادي كارگر مشغول به كارند، بيشتر اين كارگران زن هستند. از سويي به دليل نبود بيمه و ثبت نشدن اشتغال آنها، حقوق آنها در بسياري از موارد ناديده گرفته مي شود. بيشترين دستمزد دريافتي كارگران خانه ها درصورتي كه ماهانه از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر به صورت روزانه مشغول به كار شوند، حدود 130هزار تومان است؛ اگر شخص، تجربه و كارايي لازم را داشته باشد.
در صورتي كه كارگر به صورت شبانه روزي استخدام شود، اين مبلغ حداكثر 140هزار تومان مي شود هرچند اين مبلغ باز هم بسته به توافق طرفين دارد. با اين همه ايراد اشتغال در خانه ها به خصوص براي زن ها تنها به حقوق ناچيز، كار سخت و نبود بيمه خلاصه نمي شود. با آنكه اين زن ها براي استخدام بايد مداركي چون شناسنامه، اجاره نامه يا سند خانه و رضايت همسر يا گواهي فوت و مدرك طلاق را به دفاتر خدماتي ارايه دهند، تضميني در خصوص شرايط و مكان استخدام آنها در كار نيست. هرچند متقاضيان كار مي توانند اين شرايط را نپذيرند.

رنگ به شب
023808.jpg
بگذاريد هوا تاريك تر شود يا نه توي گرگ و ميش هوا يك سري به خيابان هاي تهران بزنيد و گشت و گذاري كنيد.
آن همه نورهاي رنگارنگ اما در هم ريخته، سيماي شهري پايتخت را شبيه آدم هاي دمدمي مزاج و روان پريش كرده است.
اين تشبيه ابوالقاسم وحدتي اصل، مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران است كه عقيده دارد وقتي شب فرا مي رسد، تهران جلوه و زيبايي خاصي ندارد.
وي در ارتباط با راهكارها و تدابير انديشيده شده در اين زمينه يادآور شد: درصدد هستيم با نورپردازي هاي منسجم و منظم وهمچنين استفاده از رنگ هاي مختلف، ساماندهي سيماي شهر تهران در شب ها را در دستور كار قرار دهيم.
اين در شرايطي است كه برخي از كارشناسان عقيده دارند تعطيلي كسب و كار در شب از دلا يل بي رنگي شب هاي تهران است.

افغان ها بعد از 2004
023802.jpg
وقتي آرامش ظاهري به افغانستان بازگشت و زمزمه دولت ايران براي بازگشت اتباع افغان به كشورشان بلند شد، نزديك به 2 ميليون و 400 هزار نفر مهاجر در كشور زندگي مي كردند. طرح خروج اتباع افغان از سال قبل به طور جدي آغاز شد كه 150 هزار نفر از آنان به طور داوطلبانه به كشورشان بازگشتند، اما هنوز 130 هزار نفر از مهاجران در تهران زندگي مي كنند.
جهانگير رزاقي كارشناس اداره كل اتباع خارجي استان تهران يادآور شد كه اين آمار فقط شامل افرادي است كه هويت آنها در اسناد رسمي كشور ثبت شده است.
وي افزود: طبق قرارداد ميان دول ايران و افغانستان تا پايان سال 2004 بايد تمامي مهاجران افغان از ايران خارج شوند، اما به دليل نامساعد بودن شرايط آب و هوا و ناوگان حمل و نقل احتمالا اين مدت طولاني تر شود.
وي با توضيح اينكه خروج مهاجران افغان تاكنون به صورت داوطلبانه بوده است، گفت: به دليل اينكه سال 2004 تحت عنوان سال پايان پناهندگي نامگذاري شده، هيچ اقدام جديدي براي شناسايي مهاجراني كه نامشان ثبت نشده، انجام نمي پذيرد.

رشد  بيسوادي در ميان كودكان
023805.jpg
چندي قبل گزارش مبسوطي ارايه كرديم در مورد بيسوادي؛ 8 درصد از مردم پايتخت و 8 ميليون و 500 هزار نفر از مردم كشور. در اين گزارش يكي از علل و عوامل بيسوادي در كشور بازماندگي 2 تا 5 درصد از دانش آموزان شهرستاني از تحصيل و مهاجرت اين افراد به پايتخت عنوان شد. اخيرا خبر جديدتري داريم مبني بر اينكه 5/3 ميليون نفر بازمانده از تحصيل در كشور وجود دارد.
شايد غم انگيز باشد كه 5/3 ميليون نفر از جمعيت لازم التعليم 6 تا 18 سال كشور به دلايل مختلف از تحصيل جا مانده اند. مدير كل دفتر شوراي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه اين تعداد 20 درصد جمعيت دانش آموزي كشور را شامل مي شود كه بيشترين تعداد آن در استان سيستان و بلوچستان قرار دارند. تاجيك يادآور شد قانون شوراي آموزش و پرورش از چند سال قبل تدوين شده است، اما به علت مشكلات تاكنون 60 درصد اين قوانين اجرا شده است.

كميته امداد شريك نگرفت
023811.jpg
ظاهرا دنيا به كام دوستان وزارت كشور نمي چرخد. بعد از چند سال و اندي اين دوستان تصميم گرفتند تا به طور جدي متكديان را جمع وجور كنند كه مانع پشت مانع ايجاد شد. قضيه از اين قرار است كه شوراي اجتماعي وزارت كشور طي مصوبه اي كميته امداد را مكلف كرده است كه نيمي از كمك هاي مردمي خود را به ساماندهي متكديان و بي خانمان ها اختصاص دهد كه مورد پذيرش كميته امداد قرار نگرفته است. هرچند كميته امداد از طريق روابط عمومي اعلام كرد كه براي همكاري با شوراي اجتماعي وزارت كشور در حد امكانات موجود آماده است، اما اين كميته با مصوبه اخير اين وزارتخانه مخالف است.
روابط عمومي كميته امداد اعلام كرده است كه اين كميته تمام كمك هاي مردمي و اعتبارات دولتي را بر اساس موافقتنامه بودجه در سرفصل  هاي مشخص و بر اساس سياست خودكفايي خانواده ها در زمينه هاي درمان، مسكن، تحصيل و ازدواج، كار و اشتغال هزينه مي كند، به طوري كه 7 ميليون نفر را شامل مي شود و قادر به كسر كردن از اين كمك ها نيست.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |