سه شنبه ۳ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۶۳
اين خبري است،اما اصل خبر چيز ديگري است
كدو حلوايي در رب!
سلا مت رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي مي گويد: قيمت تمام شده هر قوطي رب با گوجه فرنگي كيلويي 90 تومان، حداكثر 450 تومان است، ولي قيمت فروش ارزان ترين رب در بازار تهران كمتر از 700 تومان نيست.با اينكه تمام انبارها مملو از رب است، ولي اين ميزان رب به بازار تزريق نمي شود، زيرا همه منتظر افزايش قيمت هستند
023907.jpg
خبر اول 
به شهادت سازمان حمايت از مصرف كننده در بازديدي كه از كارخانه هاي رب سازي داشته اند، در برخي از كارخانه ها كدو حلوايي يافته اند. علي اصغر سلامت رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي تهران ادامه داد: در اين فصل قيمت تمام شده هر قوطي رب با گوجه فرنگي كيلويي 90 تومان، حداكثر 450 تومان است، ولي قيمت فروش ارزان ترين رب در بازار تهران كمتر از 700 تومان نيست. او ذخيره كل انبارهاي رب تهران را معادل تامين يك سال رب شهر تهران دانست و گفت: با اينكه تمام انبارها مملو از رب است، ولي اين ميزان رب به بازار تزريق نمي شود، زيرا همه منتظر افزايش قيمت هستند.وي تعداد كارخانه هاي توليدكننده رب را در حدود 10كارخانه عنوان كرد و افزود: برخي از كارخانه هاي رب سازي تاييديه بهداشتي از وزارت بهداشت ندارند.
خبر دوم 
مشاور معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با ايسنا اطمينان داد كه با همكاري قوه قضائيه، با توليدكنندگان متخلف محصولات غذايي در كوتاه ترين زمان برخورد خواهند كرد.محسن باستاني در ادامه با بيان اينكه در سال هاي اخير مراكز متخلف عمده توليد رب فله اي در اطراف تهران و باغ هاي يافت آباد تعطيل شده اند، گفت: اما تاكنون گزارش رسمي مبني بر افزودن كدو حلوايي در توليد رب به اين اداره ارسال نشده است.در حال حاضر تمامي رب هاي موجود بسته بندي و داراي پروانه ساخت هستند، اما در صورت مشاهده هرگونه تخلفي در توليد محصولات غذايي با توليدكننده متخلف برخورد و محل توليد نيز پلمپ مي شود.باستاني با بيان اينكه محصولاتي كه داراي پروانه توليد هستند زير نظر مسوول فني فعال و احتمال تقلب بسيار ناچيز است، اضافه كرد: مگر آنكه تخلفاتي همچون وزن نامناسب يا تغيير در غلظت رب يا استفاده از مواد افزودني بروز كند.مشاور معاون غذا و داروي وزارت بهداشت بيان كرد: مناطق شمالي و شرق تهران زير نظر دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، غرب تهران زير نظر دانشگاه علوم پزشكي ايران و بالاخره جنوب تهران تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكي تهران هستند كه در صورت مشاهده هر نوع تخلف بايد به ادارات نظارت بر مواد غذايي اين دانشگاه ها مراجعه شود.دكتر باستاني با بيان اينكه بهترين راه حفظ و نگهداري رب گوجه فرنگي، نگهداري در ظروف شيشه اي و چيني در يخچال است، به ايسنا گفت: از آنجايي كه ظروف فلزي رب داراي لاكي براي حفاظت از تاثير فلزات است، لذا به دليل مجاورت اين پوشش با هوا سبب ايجاد حالات اسيدي و بروز تاثيرات نامطلوب مي شود.
اول: اهميت تصادف موتورسواري در يكي از اتوبان هاي كشور يونان و مرگ موتورسوار، به قدري بود كه تا مدت زماني بيش از سه هفته خبر آن صفحات نشريات را پر مي كرد و روي آنتن شبكه هاي تلويزيوني اين كشور مي رفت.
دوم: ما ايراني ها در اولين لحظه برخورد بعد از سلام و احوالپرسي، دهانمان پر مي شود از چه خبر؟  تازه بعد از كلي صحبت باز هم سراغ خبر از همديگر مي گيريم!

كي از تفاوت هاي كشور ما با بعضي كشورهاي ديگر، زياد بودن اتفاقات آن است كه اين زيادي، 2 پيامد را با خود داشته است؛ يكي اينكه مردم هر روز سراغ خبر تازه و جدي تري از همديگر مي گيرند و ديگر معمول شدن اين اتفاقات در نظر مسوولان و رسانه ها و كم توجهي در حل آن و شايد هم نداشتن وقت توجه براي حل آن!
اتفاق اول: در خبرها آمده بود رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي تهران ضمن بازديد از كارخانه هاي توليدكننده رب گوجه، متوجه شده اند بعضي از اين كارخانه ها، كدو حلوايي و بنا به اظهارات رئيس اتحاديه توليدكنندگان مواد غذايي، هويج و چيزهاي ديگر را در قوطي هاي رب گوجه تركيب مي كنند و در مواردي هم مشاهده شده حفره هاي صافي دستگاه ها را به قدري باز مي  كنند تا تفاله ها هم وارد قوطي ها شود.
در پي اين موضوع محسن باستاني، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام بدون تاخير مي كند كه حتما با همكاري قوه قضائيه، با توليدكنندگان متخلف در كوتاه ترين زمان برخورد خواهد شد.
يك مصرف كننده اين اقدام وزارت بهداشت را در زمان كنوني، نوشداروي بعد از مرگ سهراب مي داند و مي گويد: پس با وجود اتفاق فوق، وزارت بهداشت تا زمان فعلي نظارت درستي بر توليدكنندگان مواد غذايي نداشته است، چون تازه مي خواهد اقدام فوري براي پيگيري اين موضوع كند و از كجا معلوم اصلا اين موضوع پيگيري شود.
او ادامه مي دهد: آيا رب گوجه هايي كه تاكنون مصرف شده و ما از محتويات آن خبر نداشته ايم، عوارضي هم براي سلامتي مردم به دنبال داشته است يا نه؟
اتفاق دوم: با اينكه تمام انبارها مملو از رب گوجه فرنگي است، ولي اين ميزان رب به بازار تزريق نمي شود، زيرا همه منتظر افزايش قيمت هستند.
اين مطلب را رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي تهران گفته است. اولين چيزي كه به ذهن مي رسد اين است: وقتي اين همه رب در انبارها مانده، چرا بايد منتظر افزايش قيمت  باشند؟!
سري به چند فروشگاه فروش مواد غذايي زدم. برچسب چاپي قوطي ها در بعضي از آنها اختلاف 300 تا 400 توماني با برچسب چسبيده شده روي آنها داشت، ضمن اينكه مدت زماني هم از تاريخ چاپ شده مي گذشت. بعضي از تاريخ ها هم به نحو ماهرانه اي خش دار شده بودند. منظور از اين دو قيمت چيست؟ اين سوال را از فروشنده اي پرسيدم. او گفت كه رب گوجه گران شده و ما هم قيمت ها را عوض كرديم. پرسيدم شما به عنوان واسطه چه ضرري مي كنيد كه با نوسانات بازار قيمت خودتان را بالا مي بريد؟ با كمي شك و ترديد در مورد مشتري بودن من، گفت: سرمايه ام خوابيده حالا هم گران شده، ما هم گران مي فروشيم. يك دليل واضح بر رد ادعاي اين فروشنده وارد است و آن هم اينكه اين آقا به عنوان فروشنده چرا به اندازه نيازش در انبار ذخيره نمي كند تا سرمايه اش به قول خودش نخوابد يا بايد قدرت جذب مشتري داشته باشد تا موجودي اش روي دستش نماند. اما انگيزه ديگر مساله چيز ديگري هم مي تواند باشد: احتكار!
023874.jpg
علي اصغر سلامت، رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي تهران، موضوع ديگري را هم گفته بود، اينكه دستگاه هاي دولتي عامل هرج و مرج اقتصادي است. ترجيح دادم قبل از تماس با وزارت بازرگاني با اتحاديه توليدكنندگان مواد غذايي تماسي بگيرم. گويي فكر و ذكر چند روزه اخير آقاي سلامت، همه اش رب گوجه فرنگي بوده است، چون تا چند كلمه از سوالم را شنيد شروع به صحبت كرد: قيمت رب غير منطقي مي رود بالا، چرا جناب وزير اصلا به موضوع توجهي نمي كند. اگر حداقل با يك مصاحبه بگويد ما رب وارد مي كنيم، تاثير بزرگي بر روند افزايش قيمت مي گذارد. دولت بايد تنظيم بازار كند. دولت اصلا اقدام جدي در اين مورد انجام نداده است. اينها را هم آقاي سلامت با يك شدت تن صدا در گوشي تلفن گفت. من در مورد هر راه حل ديگري مثل يارانه و... صحبت مي كردم، او فقط به دولت مخصوصا به وزير بند كرده بود و فقط مي گفت: وزير بايد اقدام كند. ما جلسات زيادي با شوراي كميسيون اقتصادي داشته ايم و داريم و عنوان كرده ايم كه توليدكنندگان هزينه هاي بسياري را متقبل شده اند و اين قيمت جوابگوي آنها نيست و متضرر مي شوند. نمي شود كه فقط به فكر مصرف كننده بود، بايد هر دو طرف قضيه را داشته باشيم، هم مصرف كننده، هم توليدكننده. از طرفي هم چطور مصرف كننده قوطي رب را هزار و هزار و خورده اي بخرد؟ 
مي دانيم كه توليدكنندگان رب گوجه فقط در 3 تا 4 ماه سال امكان رب گيري دارند، آن هم در فصل تابستان و اوج كار آنها در اين فصل است، چون گوجه هاي مرغوب رب گيري خاص اين فصل از سال است. از اين رو بايد كار شبانه روزي براي توليد خودداشته باشند. آن موقع است كه توليدات رب  گوجه خود را بايد طي سال به بازار تزريق كنند. حالا هم بعد از گذشت يكي، دو ماه از فصل تابستان، انبارها پر از رب است و رب ها در بازار گران و توليدكنندگان در انتظار گران تر شدن قيمت ها. با بعضي توليدكنندگان رب گوجه تماس گرفتيم. آنها هم همان صحبت آقاي سلامت را گفتند: هزينه هاي توليدمان آنقدر بالا رفته كه نمي توانيم با قيمت تعيين شده از سوي دولت، محصولمان را وارد بازار كنيم و بايد دولت چاره اي پيدا كند.
پس معلوم شد كه اين بالا رفتن هاي قيمت رب گوجه به خاطر تزريق نشدن محصولات انبار ما به بازار است. اما خب، چه كسي بايد جواب هزينه هاي توليدكنندگان را بدهد؟ اين موضوع هم مثل بسياري از مشكلاتمان، كلاف سردرگمي است كه معجزه، راه حل آن مي تواند باشد. شايد هم وزير به همين انتظار مانده!
در اين ارتباط چند بار با روابط عمومي وزارت بازرگاني تماس گرفتم. خانمي كه خود را حاتمي معرفي كرد گوشي را برداشت، تا گفتم خبرنگار هستم، گوشي را قطع كرد. تماس بار دومم هم بي نتيجه بود. شايد مي دانست كه دوباره تماس مي گيرم. چند لحظه بعد دوباره تماس گرفتم، چون خودش را مجبور به جواب دادن ديد، ضمن بي اطلاعي نسبت به موضوع گفت: رئيس روابط عمومي الان حضور ندارند، بعدا تماس بگيريد. بعدا تماس گرفتم، گفت: رئيس جلسه است. تماس تلفني بعدي هم بي نتيجه بود.
اين هم نتيجه كار ما از وزارت بازرگاني كه از قبل هم مي شد حدس بزنيم، اما جلو رفتيم. تيري در تاريكي.
بهروز عيدي 

فروشگاه
قيمت انواع ميوه ها و سبزي ها درميادين ميوه
و تره بار قيمت ها به ريال
023790.jpg
023817.jpg
023838.jpg
023865.jpg

فرهنگ مصرف
سال آينده نرخ كالاهاي اساسي حدود 15 درصد افزايش مي يابد
فارس: مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با اشاره به اينكه در سال آينده به مبلغي حدود 3600 تا 3700 ميليارد تومان يارانه كالاهاي اساسي نياز خواهيم داشت، افزود: به احتمال فراوان در سال 84 افزايش نرخ كالاهاي اساسي بيش از 15 درصد نخواهد بود و در سطح فعلي امسال قرار خواهد داشت.
محمدعلي احمديان در مورد عدم تصويب نهايي لايحه حمايت از مصرف كنندگان اظهار داشت: يكي از علت هاي اصلي عدم تصويب نهايي لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان، نبود احساس ميان مسوولان مبني بر اهميت داشتن چنين قانوني درحال حاضر در كشور است.
وي در خصوص طرح اعطاي بن غذا به جاي يارانه به اقشار جامعه گفت: اين طرح در صورتي موفق است كه اقشار كم درآمد و مستضعف جامعه شناسايي شده و طرح هدفمند كردن يارانه ها نيز اجرا شود.مديرعامل سازمان حمايت اظهار داشت: به نظر من در حال حاضر امكان حذف يارانه ها در كشور وجود ندارد. ما بايد در ابتدا سطح عمومي درآمد و دستمزدها را در جامعه همتراز با ديگر كشورها كنيم و آنگاه اقدام به كاهش يا حذف يارانه بخش هاي مختلف كنيم. وي تاكيد كرد: زماني كه دستمزد افراد در ايران مانند ديگر كشورها نيست، امكان ندارد كه قيمت ها را نيز به يكباره به سطح اين كشورها برسانيم.
وي با اشاره به پرداخت يارانه از سوي دولت، به بخش هاي مختلف افزود: هم اكنون در بخش  هايي، مردم نه تنها يارانه دريافت نمي كنند بلكه يارانه نيز به دولت پرداخت مي كنند.

بازار
قيمت مرغ و تخم مرغ تا پايان سال ثابت مي ماند
023913.jpg
ايسنا: با توجه به مصوبه كميته تنظيم بازار مرغ و تخم مرغ، تا پايان امسال قيمت اين دو محصول تغييري نخواهد كرد.
مهندس محمود شهيري پارسا - مدير كل پرورش و اصلاح نژاد طيور و زنبور عسل وزارت جهاد كشاورزي - قيمت مرغ منجمد را 1400 تومان براي هر كيلو و قيمت كف ذخيره سازي تخم مرغ را 620 تومان اعلام كرد.
او در مورد مشكلات مطرح شده از سوي برخي تشكل ها براي ذخيره سازي تخم مرغ و پايين بودن قيمت كف تخم مرغ، گفت: قيمت كف براي حمايت از توليدكننده تعيين مي شود، در نتيجه دليلي ندارد كه اين قيمت كف با قيمت بازار يكسان باشد.
شهيري در پايان گفت: اگر قيمت كف خريد تخم مرغ افزايش يابد، قيمت اين محصول براي مصرف كننده به بالاي 700 تومان در هر كيلو خواهد رسيد، به همين دليل قيمت كف خريد تخم مرغ براي ذخيره سازي كه 620 تومان بود، تغييري نمي كند.

تعميرگاه
آج گزارشگر
023910.jpg
نادر سياهپوش- در هر خودرو بخش هايي وجود دارد كه بايستي تنها توسط تعميركار مجرب بازديد شده، در صورت خرابي يا نزديك خرابي قرارگرفتن، تعويض يا تعمير شوند. اما بعضي بخش ها نيز طوري طراحي شده اند كه مي  توانند توسط خود راننده نيز بازديد شوند، مانند بازديد سطح روغن موتور كه براي آن يك گيج در نظر گرفته شده و بازديد آن نياز به تخصص زياد ندارد.
يكي از قسمت هايي كه بازديد وضعيت آن باعث اطلاع از وجود خرابي يا از تنظيم خارج شدن بعضي بخش ها مي  شود، آج لاستيك هاست. بازديد آج تاير و بررسي نوع خوردگي آن مي  تواند گزارشي از كاركرد برخي قسمت ها به ما ارايه كند.
۱- اگر قسمت وسط لاستيك بيشتر از كناره هاي آن خورده باشد، نشان از ازدياد باد لاستيك دارد و چنانچه دور آن بيشتر خورده شده باشد، نشان از كم باد بودن لاستيك طي دوره كاري دارد.
۲- خوردگي دو طرف لاستيك گهگاه به دليل پيچيدن در سرپيچ ها با سرعت بالا نيز عارض مي  شود.
۳- چنانچه سمت داخل يا خارج لاستيك بيش از سمت ديگر خورده شده باشد، نشانه ميزان نبودن زاويه كمبر چرخ هاستدر بعضي خودروها براي به وجود آوردن پايداري بيشتر در سر پيچ ها به چرخ هاي عقب زاويه كمبر مثبت يا منفي داده مي  شود كه در اين صورت خوردگي يك سمت لاستيك طبيعي است مانند چرخ هاي عقب پژو 405
۴- ساييدگي پراكنده روي لاستيك نشانه بالانس نبودن چرخ يا خرابي بلبرينگ چرخ است.
۵- پله كردن لبه هاي لاستيك از خرابي سيبك  هاي فرمان يا گهگاه از جنس لاستيك ناشي مي  شود.
حداكثر دوره كاري لاستيك بر طبق استاندارد تا زماني است كه قطر آج آن به اندازه 6/1 ميليمتر برسد. حال مي  توانيد آج لاستيك خود را بازديد كرده و بدينوسيله از سلامت بعضي قطعات خودروي خود اطمينان حاصل كنيد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
به درددل هاي ما كسي گوش نمي دهد
بارهاست با تلفن 2052627 ستون درددل مردم تماس مي گيريم ولي موفق به تماس نمي شويم و كسي پاسخگو نيست.
توضيح: اول، از همه كساني كه نتوانسته ايم به درددل هاي آنها گوش دهيم و آنها را بنويسيم، عذر مي خواهيم. دوم اينكه امكانات ما محدود است و تنها بين ساعات 15 تا 16 روزهاي شنبه تا چهارشنبه مي توانيم پاسخگوي تلفن هاي شما باشيم. بد نيست بدانيد از ابتداي صبح تا انتهاي شب اين زنگ تلفن به صدا درمي آيد و ما اگر بخواهيم. باز هم نمي توانيم همه تماس ها را منعكس كنيم. سوم اينكه دعا كنيد مسوولان ايرانشهر براي ما يك منشي تلفني بخرند تا بيشتر در خدمت شما باشيم!
پس اندازم را نداده اند
بازنشسته سال 72 نيروي انتظامي هستم و از آن تاريخ تاكنون اين اداره مبلغ 67 هزار تومان پس اندازم را به من نداده  است. حال كه به ذي حساب مراجعه مي كنم، مداركي از من مي خواهند كه تهيه آنها غير ممكن است. چه كار بايد بكنم؟
منوچهر بينا
پول براي نصب پلاك خودرو
پيكاني خريدم و بابت پلاك آن 21 هزار و 700 تومان به اداره راهنمايي و رانندگي پرداخت كردم. با فروش پيكان و خريد يك خودروي ديگر، اين اداره براي نصب پلاك دوباره همان مبلغ را مطالبه كرد و من هم واريز كردم. مگر براي نصب پلاك خودرو چند بار بايد پول پرداخت شود؟
اكبر رضاقلي 
اخراجم كردند
متولد 1325 با 3 فرزند دانشجو دختر و كارمند سابق وزارت بهداشت. مديرعامل مرا متهم به دريافت وام و پس از آن اخراج كرد، اما واقعيت امر اين بود كه من وامي دريافت نكرده بودم و نمي دانم به چه شكلي اسم من وارد ليست شده بود. اخراج شدم بدون هيچ مزايا و بيمه اي. نه حقوقي دارم و نه سرمايه اي. از طرف تمام مسوولان هم پيگير موضوع شدم، ولي بي فايده بود. من به چه كسي بايد داد ببرم؟
عطاءالله روشن عراقي 
دريافت جريمه ديركرد
از قول يكي از علما نوشتيد كه ايشان فتوا داده اند كه دريافت جريمه ديركرد وام توسط بانك ها حرام است. بانك ها همچنان به كار و رويه قبلي خود مشغولند، لطفا در اين مورد بيشتر بنويسيد.
سرويس بهداشتي به جاي ساعت 
از راديو شنيدم كه آقاي شهردار دستور داده اند در ميادين تهران ساعت نصب شود. از آنجا كه همه مردم داراي يك ساعت مچي هستند و اگر نداشته باشند، از عابري خواهند پرسيد، بنويسيد به جاي اين كار نسبت به احداث سرويس هاي بهداشتي كه معضلي براي عابران شده، اقدام كنند.
نياز به كمك
من يك دانشجو هستم و سه روز در هفته به كلاس مي  روم و براي همين نمي  توانم كار مناسبي پيدا كنم. خانه ام هم اجاره اي است و نياز مالي دارم.
شير نداده اند
در مدرسه امام رضا عدر منطقه 4 تهرانپارس، شهرك فرهنگيان تنها يك بار شير به دانش آموزان داده اند.
تقدير از راهنمايي و رانندگي 
من از كساني بودم كه به خاطر اجباري شدن كلاه خيلي شاكي بودم. ولي چند وقت پيش در بزرگراه مدرس سوار موتورم بودم كه يك سنگي خورد به سرم. اگر اين كلاه نبود الان من نبودم. خواستم از راهنمايي و رانندگي تشكر كنم.
آقاي آپيرين 
بن هاي مستمري بگيران 
بن هاي مستمري بگيران تامين اجتماعي را داده اند براي فروشگاه قدس. جنس ها ،هم گران است و هم بي  كيفيت. 6 تا استكان يكهزار و 200توماني را مي  دهند 2هزار و 500 تومان. قبلا از فروشگاه سپه مي  گرفتيم، هم جنس ها خوب بود و هم قيمت ها. لطفا دوباره فروشگاه سپه اين  بن ها را بدهد.
حمايت از نخبگان 
بارها از رسانه ها اعلام مي  شود حمايت از نخبگان، ولي كدام سازمان به طرح ها و ايده هاي جديد اهميت مي  دهد؟ آيا براي اجرا كردن طرح هايي كه براي جامعه مفيد است و استادان دانشگاه هم آن را تاييد كرده اند و باعث شكوفايي جامعه مي   شود، بايد از دولت هاي خارجي حمايت مالي بخواهيم؟
يك كارشناس 

بازتاب
پاسخ شهرداري مالك موظف به نگهداري درختان است
شهرداري منطقه يك تهران در پاسخ به پيام يكي از شهروندان مبني بر خشك نمودن درختان يك باغ در خيابان فرشته، خيابان چناران، نبش سروستان. توضيح داده است: طبق بررسي و بازديد به عمل آمده در نشاني مذكور، قطعه زميني وجود دارد كه 30 درصد آن جزو 60 درصد سطح اشغال بنا مي باشد كه در حال عمليات ساختمان سازي و در مرحله فونداسيون است. ملك مزبور داراي پروانه ساختماني بوده و تعدادي درخت در محدوده 40 درصد موجود است كه مالك موظف به نگهداري مي باشد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |