چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۹
شبكه گاز شهري دچار اختلال شد
بازار سياه سوخت!
كساني كه به نفت دسترسي دارند، طلاي سياهشان را به سادگي و ارزاني نمي فروشند
026013.jpg
ايمان مهدي زاده 
زمستان از راه رسيد. با برف و بي برف. با باران و خشك. هرچه هست، نامش زمستان است و سرد. سوز سرما در خيلي جاهاي كشورمان استخوان مي تركاند. از خانه كه بيرون مي آييم، سر و صورت را خوب مي پوشانيم. صبح هاي زمستان را همه با صداي راديو تجربه كرده اند، وقتي برف مي باريد و احتمال داشت بيشتر ببارد تا مدارس تعطيل شود.
در اين سرما كه امسال نيز نوبرش را آورده و دما را در همين روزهاي آغازين تا 25 درجه زير صفر هم كشانده، مشكل سوخت همچنان پابرجاست. با اينكه روي چاه هاي نفت و گاز زندگي مي كنيم، هنوز در برخي مناطق كشور، مشكل سوخت حل نشده است. بسياري از روستاها از نعمت گازكشي بي بهره اند و زمستان هاي سرد، دندان به هم مي زنند و در شرايطي ويژه از نفت استفاده مي كنند.
اين مناطق معمولا صعب العبور هستند و به خاطر همين مشكل هنوز از گازكشي و سوخت رساني خبري نيست.
ازگل؛ 60 تومان 
چند روز پيش مشكلي در سوخت رساني شهري به وجود آمد. شهرهاي زيادي دچار مشكل سوخت شدند. لوله هاي گاز يخ زد و گاز قطع شد. تنها پاسخ مسوولان، اعلام خبر قطع شدن گاز و اميد به وصل شدن آن بود. مردمي كه ناگهان با اين بحران مواجه شدند، خيلي زود به عادت هميشه دارو و ديگر مسايل به دنبال يافتن بازار سياه، كفش و كلاه كرده و بيرون زدند.
در برخي مناطق شمال شرقي تهران نيز اين اتفاق روي داد. اردبيل با 27 درجه زير صفر با اين واقعه دست به گريبان شد. در چنين مواقعي، وضعيت بحراني مي شود. كساني كه به نفت دسترسي دارند، طلاي سياهشان را به سادگي و ارزاني نمي فروشند. شايد به همين دليل بود كه قيمت نفت در ازگل به 60 تومان رسيده بود. همه به سراغ سوخت هاي ديگر رفتند.
جنگل هاي زغالي 
جاهايي كه نفت در دسترس نباشد، مردم از چوب و ديگر سوخت هاي طبيعي استفاده مي كنند.
وضعيت سوخت رساني به روستاهاي فاقد گاز نيز چندان قابل اعتنا نيست. بسياري از ايشان براي رد كردن فصل سرما، از زغال و چوب استفاده مي كنند. از بزرگترين مشكلات جنگل هاي ايران، سوختي بودن كاركرد آن است. حاشيه نشينان جنگل ها در زمستان، چوب مي سوزانند. البته چاره اي ندارند؛ سوخت ديگري ندارند. اردبيل هم مرز گيلان و جنگل هاي تالش است. وقتي روستاهاي اردبيل گاز نداشته و نفت گران و كمياب شده باشد، بستري مهيا مي شود براي بريدن و سوزاندن جنگل ها.
بازارهاي سياه پررونق 
وضعيت حومه تهران نيز چندان مناسب نيست. مردم در شهرهاي لواسان، رودهن، بومهن، پرديس، جاجرود و ... از گاز شهري بي بهره اند و به رغم وعده هاي زياد مسوولان، اين شهرها هنوز از سوخت نفت و گازوئيل استفاده مي كنند.
لوله هاي گاز يخ زد وگاز قطع شد. تنها پاسخ مسوولان، اعلام خبرقطع شدن گاز و اميد به وصل شدن آن بود
سوخت رساني به شهرهاي شمال شرق تهران توسط جايگاه هاي شركت نفت در مناطق شرق و ناحيه 5 شمال تهران توزيع مي شود.
توزيع نفت به قيمت دولتي و با كارت نفت انجام مي شود. قيمت دولتي نفت 165 ريال است. جايگاه شرق 5 ريال حق العمل كاري دريافت مي كند و جايگاه شمال، 2 ريال. كرايه در محدوده توزيع براي شهر تهران به ازاي هر ليتر يك تومان است، ولي براي محدوده تحت پوشش حومه، نرخ كرايه به توافق طرفين بستگي دارد. هرچند خانوار به اتفاق يك تانكر نفت سفارش مي دهند و قيمتي كه مازاد بر پول نفت مي  پردازند، نرخ اين سوخت را تا 25 تومان نيز مي رساند. وقتي در زمستان و سرما تنها از اين سوخت استفاده شود، هزينه آن، سبد هزينه هاي جاري را سنگين مي كند.
منزل مسكوني 100 متري كه با يك بخاري گازي و 2 چراغ نفتي گرم مي شود، براي گرم نگه داشتن اين خانه، چيزي در حدود 15 ليتر در هر شبانه روز استفاده مي  شود. سهميه كارت نفت هر خانوار ماهانه 220 ليتر است. تنها در مواقع و مناطق ويژه اين ميزان تا 2 برابر افزايش پيدا مي كند.
نفت قاچاق 
وقتي نفت كمياب شود، بازار سياهش رونق مي گيرد. توزيع نفت بدون كارت نفت غير قانوني است. خريدار و فروشنده هر دو مجرمند. با اين تفاوت كه فروشنده در پي سود است و خريدار، ناچار. قيمت اين نفت بستگي به توافق طرفين دارد، ولي معمولا در بازار آزاد و به شكل غير قانوني در حدود 40 تومان معامله مي شود.
هزينه سوخت در خانه هاي نفت سوز بسيار بالاست و مسوولان بايد چاره اي با سرعت اجرايي بيشتر بيابند.

سيستم چك از اروپا جمع مي شود
نبود نظارت بانك مركزي بر موسسات و مراكز اعتباري عامل بحران  هاي اخير در صندوق  هاي قرض الحسنه و دريافت بهره  هايي با بيش از نرخ 40 درصد بوده است. احمد مجتهد، رئيس پژوهشكده مطالعات پولي و بانكي درچهارمين كنفرانس بين المللي مديريت با بيان اين مطلب گفت: تسهيلات تكميلي هم اكنون به تسهيلات تحميلي تبديل شده و دخالت مسوولان در تعيين نرخ ها و ميزان اعتبارات, موجبات عدم فعاليت اصولي بانك  هاي دولتي را فراهم آورده است. مجتهد، كاهش مقررات و قوانين دست و پاگير حوزه بانكداري را عامل فعاليت چشمگير بانك ها در عرصه بين المللي و توسعه اقتصادي دانست. وي ضمن اشاره به عملكرد موفق كارت  هاي اعتباري و ايجاد تحولي عظيم در بانك  هاي جهاني، اظهار داشت: سيستم مالي چك از سال آينده در اروپا برچيده خواهد شد و اين درحالي است كه ما در صدد تدوين قانون چك هستيم. وي هزينه باجه  هاي مستقر در بانك  ها را حدود 20 برابر كارت  هاي اعتباري اعلام كرد و افزود: در حوزه اداره محصولات بانكي نوين بسيار عقب هستيم. مجتهد، نظارت بانك مركزي بر فعاليت موسسات و مراكز اعتباري را ضرورتي غير قابل انكار ذكر كرد و افزود: بحران  هاي اخير درباره صندوق هاي قرض الحسنه ناشي از نبود نظارت بانك مركزي بوده است. وي يادآور شد: برخي از اين صندوق ها از نظر رباخواري از همه موسسات اعتباري كشور جلوتر هستند، به گونه  اي   كه نرخ بهره  اي كه   صندوق ها از مردم دريافت مي  كردند بيش از۴۰ درصد بوده است. وي افزود: طي فعاليت  هاي بانك مركزي در سال  هاي اخير، 80 درصد محدوديت  هاي ارزي رفع شده و سيستم يكسان  سازي ارز در كشور به مرحله اجرا درآمده است.

واحد بدون مالكيت در تهران وجود ندارد
026010.jpg
با توجه به اينكه انبوه سازان واحدهاي ساخته شده را پيش فروش مي  كنند، بنابراين واحد بدون مالكيت در تهران وجود ندارد. مهندس علي عبدالعلي زاده گفت: طي تفاهمنامه  اي با بانك  هاي سپه، سامان، صادرات و موسسه اعتباري توسعه، معادل 350 ميليارد تومان براي حمايت از انبوه  سازان فراهم شده است.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به پرداخت 50 ميليارد تومان اعتبار از طريق بانك صادرات به انبوه سازان بيان كرد: در اين موافقتنامه از محل يك سوم وجوه در اختيار دولتي و دو سوم منابع بانك در سقف 6 ميليون تومان تسهيلات به انبوه سازان اعطا مي  شود كه به صورت اقساط در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت. وي همچنين افزود: انبوه  سازاني كه در بافت  هاي فرسوده و شهرها با رعايت عايقكاري ساختمان در مقابل سرما و گرما، ساخت و ساز را ايجاد كنند دو ميليون تومان از ميزان وام مذكور به صورت قرض الحسنه براي خريداران تقسيط خواهد شد.
مهندس عبدالعلي زاده، با اشاره به اعطاي 200 ميليارد تومان توسط بانك سامان موسسه اعتباري توسعه بيان كرد: طي ماه  هاي گذشته براساس موافقتنامه با بانك صادرات و تجارت كه مبلغ 200 ميليارد تومان مبادله انجام شده بود و همچنين مبلغ 350 ميليارد تومان كه در 4 موافقتنامه به بازار مسكن وارد شد، طي سال جاري بانك  ها مبلغ 550 ميليارد تومان براي حمايت از انبوه سازان تامين منابع كرده اند.

فروشگاه
قيمت قطعات كامپيوتر
025998.jpg
026001.jpg
026004.jpg
026007.jpg

بازتاب
ايمني عابران 
احتراما، عطف به شكوائيه مندرج در شماره 3494 مورخ 22/6/83 آن نشريه تحت عنوان 2 سال گذشتهباتوجه به پيام تلفني مندرج در آن روزنامه مورخ 2/9/83 تحت عنوانپل عابر زير پل آهنگ، به استحضار مي رساند جهت ايمني عابران پياده در تقاطع خيابان 17شهريور و بزرگراه آهنگ، سرعت گير آسفالتي نصب شده و بزودي يك دستگاه پل عابر پياده نيز در خيابان مذكور، 100 متري شمال بزرگراه آهنگ نصب خواهد شد.
معاون آموزش و مدير روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران
رب گوجه فرنگي 
در تاريخ 3/9/83 در روزنامه همشهري شماره 3563 صفحه 21 دخل و خرج مطالبي در خصوص رب گوجه فرنگي به نقل از شخصي به نام آقاي سلامت، رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي درج گرديده كه توجه آن روزنامه محترم را به موارد ذيل جلب مي نمايد:
۱-مطلب شرح شده از جانب ايشان بسيار متناقض، غير تخصصي ، آشفته و به دور از واقعيت است و انتظار داريم روزنامه وزيني مانند همشهري قبل از انتشار اينگونه اخبار كه باعث ايجاد آشفتگي در ذهن مصرف كنندگان و اختلال در امر توليد يكي از مهمترين محصولات غذايي مي گردد، نسبت به صحت و سقم آن يقين حاصل نمايد.
۲ -استفاده از كدو حلوايي يا هر چيز ديگري خارج از استاندارد رب گوجه فرنگي در توليد اين محصول تقلب و جرم است و لذا نامبرده مي بايستي نام كارخانه هايي كه مدعي بازديد از آنها توسط سازمان حمايت از مصرف كننده يا خودشان بوده اند كه در اين كارخانه ها تقلب مي شده است را براي اقدام لازم به سازمان هاي ذي ربط معرفي كنند. در غير اين صورت كلي بافي و متهم كردن توليد كنندگان خود جرم است كه قطعا از جانب اين تشكيلات پيگيري خواهد شدو در سخنان آقاي دكتر باستاني نيز به صراحت اشاره گرديده كه هيچگونه گزارشي مبني بر افزودن كدو حلوايي در رب گوجه به اداره
نظارت بر مواد غذايي و دارويي كه مسوول نظارت بر توليد محصولات غذايي است، نرسيده است.
۳ - صحبت ايشان در مورد قيمت رب نيز نشان دهنده عدم اطلاعشان از پروسه توليد و علاقه شان به سخنوري و مطرح كردن نامشان در روزنامه ها است چون مبلغ 450 تومان فقط پول گوجه فرنگي هر كيلو 90 تومان مورد استفاده در يك قوطي رب است و به آن اضافه مي شود: هزينه هاي توليد، قيمت قوطي و ليبل، هزينه هاي بالا سري كارخانه و هزينه هاي حمل و نقل و نهايتا سود واسطه كه خود ايشان نيز از اين گروه هستند. ضمنا اظهارات ايشان در مورد موجودي رب در كارخانه ها نيز غير مستدل است و معلوم نيست بر اساس چه اطلاعاتي و مستنداتي مطرح كرده اند.
۴-در چند جاي مقاله از ايشان به اشتباه به عنوان رئيس اتحاديه توليد كنندگان مواد غذايي نامبرده شده كه صحيح آن اتحاديه بنكداران واسطه ها است كه هيچ ربطي به توليد و توليد كننده ندارد.
سنديكاي صنايع كنسرو ايران 
دليل بي نظمي در دانشگاه آزاد
بدين وسيله در خصوص مطلب منتشر شده در ستون درد دل آن روزنامه به تاريخ دوم آذر ماه شماره 3562 به استحضار مي رساند:
با توجه به جذب دانشجويان در اين واحد دانشگاهي كه به تفكيك جنسيت در رشته هاي مختلف صورت مي پذيرد، برنامه دروس ارايه شده نيز به همين شكل در نظر گرفته مي شود. لذا ضمن اعلام رضايت اكثريت دانشجويان و والدين ايشان، اظهار مي دارد كه نظم كلاس ها و حضور استادان هيچگونه ارتباطي با موضوع ارايه شده ندارد و ابراز ناخرسندي مطرح شده را بايد در عامل ديگري ريشه يابي نمود.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند
دليل مصادره 
احتراما عطف به مطلب منتشره در صفحه۲۱ به ما زنگ بزنيد شماره 3582 مورخ 25/9/83 آن روزنامه با عنوان مصادره نامطلوب باستحضار مي رساند: آقاي اربابي از سال 1378 در ملك مزبور كه متعلق به ستاد اجرايي است ساكن بوده و هيچ اجاره اي تاكنون به ستاد پرداخت نكرده اند، ادعاهاي وي در مورد خريد ملك مزبور بر اساس احكام دادگاه هاي بدوي و تجديد نظر رد شده است و نهايتا پس از پنج سال تصرف، به موجب حكم دادگاه رفع تصرف شده است.
روابط عمومي
ستاد اجرايي فرمان حضرت امامره

تجليل شركت پست از بنيانگذاران صنعت ايران
026016.jpg
با حضور اينترنت و ابزار ارتباطي جديد كمتر كسي به سراغ نوشتن نامه و استفاده از ابزار رايج و سنتي پست مي رود اما جالب است بدانيد كه اين روزها اداره پست اقدام به انتشار تمبرهايي كرده كه هدف آنها تجليل از بنيانگذاران صنعت نوين ايران است. مرداني كه با كار و تلا ش جدي خود،ايران جديد را ساختند.

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
گارانتي ها
من سخنگوي جامعه اي هستم كه نه تيتر دارد، نه سرمايه.
من نمي دانم چرا خودروسازان ما به مصرف كننده توليدات خود، تا اين حد بي مهرند. چرا آنقدر مجذوب ايزوهاي خارجي شده اند كه از استانداردهاي فرهنگي و معنوي فارغ شده اند؟
و چگونه هنوز معني گارانتي را نشناخته، با كمال سخاوت آن را به ملت اهدا كرده اند؟
چند روز مانده به پايان مدت قانوني گارانتي و كيلومتر نرسيده به عدد انقضاي گارانتي با كمال صراحت مي گويند از وقت گارانتي گذشته و كيلومتر فراتر از حد مجاز است.
نمايندگان مجلس بگويند
از نماينده هاي مجلس بپرسيد كه وقتي هر كدام بالاي 200 ميليون تومان پول براي تبليغات ورود به مجلس صرف كرده اند، اين پول را از كجا تامين مي كنند؟ آنها اگر ماهي 3 ميليون تومان حقوق هم بگيرند باز 40 ميليون تومان كم خواهند آورد.
وطني 
ايران اير
از كاركنان مهندسي و تعميرات ايران اير مي باشم، برخلاف گفته مديرعامل كه گفته اند به كارمندان فوق العاده شغل و سختي كار مي دهند، چنين مطلبي واقعيت ندارد و ما هم اعتراض كرده ايم.
تشكر
از مركز پستي لويزان به خاطر سرويس دهي دقيق و به موقع تشكر مي كنم.
دانشمند
اتوبوس شب يلدا
اتوبوس پايانه تجريش كه از ميرداماد حركت مي كند خيلي دير به دير مي آيد، ساعت 7 شب بايد مدت ها منتظر بمانيم تا شايد اتوبوس بيايد، چرا اتوبوس را به موقع روانه نمي كنند؟
يك مسافر
پاركومتر
پاركومترها بايد طوري تنظيم شود تا تفاوتي بين كسي كه چند دقيقه ديرتر مي رسد و شخصي كه اصلا پولي به دستگاه نمي ريزد باشد. در حال حاضر جريمه براي هر دو يكسان است.
معناي جديد خودكفايي
دولت اعلام مي كند در مورد گندم خود كفا شديم و جشن مي گيرد و چند روز بعد نان گران مي شود. اگر خودكفا شديم پس چرا نان گران مي شود؟ از طرفي دولت 75 ميليارد تومان به اطلاع رساني اختصاص مي دهد، يا بگويد در طول 8 سال چه كار كرده است. نان مردم كه از هر چيزي واجب تر است، به جاي اطلاع رساني به نان مردم برسند.
امام جماعت مسجد حضرت فاطمه زهرا س منطقه 16
خبري از بن ها نيست 
كارمند بازنشسته وزارت بهداشت هستم. بن هاي ما را قرار بود تا مهر ماه بدهند ولي تاكنون خبري نيست. مي گويند تامين بودجه نشده است.
رحمت الله مرادي 
حج با كت وشلوار
مسوول حج در سال جاري به زوار گفته اند آقايان بايستي كت و شلوار يك شكل و يك رنگ به تن كنند. در سراسر دنيا مردم لباس راحت و سبك در سفرها مي پوشند، آن وقت مسوولان براي ما خرج مي تراشند.
بيمه زلزله 
در خبرها خواندم كه بيمه زلزله در كشور اجباري مي شود، زماني كه زلزله همه جا را ويران كرد و از بين رفتيم، بيمه به چه درد مي خورد. فكر پيشگيري و جلوگيري از خسارات و تلفات باشيد.
شير توزيع نمي شود
در مدرسه دخترانه شريف واقع در منطقه 5 شير توزيع نمي شود چرا!؟
ولي دانش آموز
كمبود اتوبوس 
ايستگاه ميدان ونك به آزادي اتوبوس كم دارد، در اين مورد اقدام شود. مردم مدت ها در صف مي ايستند.
شهر فرسوده 
سازمان مسكن اعلام كرده به خانه هاي دست دوم وام مي پردازد. با اين كار بافت فرسوده شهر همچنان باقي مي ماند و كمكي به نوسازي نمي شود.
معناي بانكداري اسلامي 
براي دريافت وام 100 ميليوني مراجعه كردم، پس از محاسبه معلوم شد 28 ميليون تومان بايستي بهره بدهم. آيا معناي بانكداري اسلامي اين است؟!
متقاضي منصرف شده 
تاسف براي دانشجويان 
طرز برخورد دانشجويان با رئيس جمهوري كشورمان در روز دانشجو به هيچ وجه زيبنده  شان اين گروه نبود، من به نوبه خود خيلي متاسف شدم.
يك دانشجو
چانه زني نان 
قيمت نان را با وزن چانه اعلام كرده بودند، كدام خريداري است كه بتواند چانه نان را قبل از پخت وزن كند يا آن را با باوند و غير باوند تشخيص دهد. از مردم عادي سوال كنيد باوند در كار نان چه صيغه اي است؟!
سخنراني براي عرب ها
عرب ها دارند جام خليج عربي برگزار مي كنند ولي ما كه صاحب اصلي خليج فارس هستيم نشسته ايم و سخنراني مي كنيم.
دست از پا درازتر
۴ ميليون تومان براي ادامه تحصيل در استراليا به يكي از دفاتر كاريابي پرداخت كرديم. دست از پا درازتر برگشتيم. در آنجا گفته شد ويزاي كار مي دهيم، آن هم به مشاغلي كه مورد نياز است. چرا جلوي چاپ اينگونه آگهي هاي مردم فريب را نمي گيرند.
معلم بد اخلا ق 
فرزند من در مدرسه با معلم رياضيات خود مشكل دارد. همان دروس را در منزل پاسخگوست ولي در كلاس درس از پاسخگويي عاجز است. رفتار دبير مربوطه در وضعيت فرزندم تاثيرگذار است.
پول اضافي 
چرا براي پارك ماشين بايد هزينه پرداخت، مگر ماليات و عوارض از صاحبان اتومبيل دريافت نمي شود. در ضمن چرا پاركبان ها حق جريمه دارند؟آيا قانون به آنها اين اجازه را داده است؟

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |