چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۹
حتي اگر از سن رشدت گذشته
قد مي كشي، مثل لوبياي سحرآميز!
همين الان شما دوست عزيز، بلند شويد و توي كفشتان چند تكه مقوا بگذاريد. حتي از آن چسب ها هم سريع تر عمل كرده و قد شما را افزايش مي دهد. بي خود پول ندهيد
025905.jpg
عليرضا كيواني نژاد
كي مي تواند توپ فوتبال را
شوت كند از اينجا تا چين؟
من مي توانم، من 
كي تو خيابان ها يك تنه با ببرها جنگيد
وقتي پليس ها در رفتند؟
من جنگيدم، من.
كي تنش ضد گلوله است. كي چشم هاش اشعه ايكس دارد،
كي مي تواند پرواز كند؟
من،من،من.
حالا كي مي تواند از سرشب تا صبح دروغ سر هم كند؟
اين يكي را هم لابد من!1
بعد از ديدن آگهي فروش چسب افزايش قد در روزنامه  ورزشي، دو دو تا چهار تا كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه با خريد اين چسب سحرانگيز مي  توانيم در قدمان دستكاري كنيم. وقتي هم كه قد شما يك ماه از 180 به 190 سانتيمترافزايش پيدا كند، به خواست ديرينه قلبي خود رسيده ايد. چرا كه نه!
تصميم مي  گيريد كه با شماره مندرج در آگهي تماس گرفته و درخواست خريد چسب را ارايه كنيد.
- سلام. در رابطه با اين آگهي تماس گرفتم.
شماره، شماره تلفن همراه است! خانم منشي چند دقيقه شما را منتظر نگه مي  دارد چون در ظاهر مشغول صحبت كردن باخط ديگري است. اما صدايش آنقدر بلند است و فاصله گوشي با دهانش كم كه شما توضيحات وي را- آن طور كه او مي  خواهد- مي  شنويد. اين چسب ها را از كانادا آورديم. در ايران براي اولين بار است كه شركت ما اقدام به پخش اين چسب فوق العاده مي  كند. تا امروز هم تمام مشتري ها از بردن آن پشيمان نشد ه اند و شما همچنان به حرف هاي او و فردي كه ظاهرا پشت خط ديگري است، بي صبرانه گوش مي  دهيد. منشي حالا اپيزود ديگري را بازي مي  كند و چنان تبحري در اداي ديالوگ ها دارد كه وسوسه مي  شويد او را براي اجراي تئاتر افرا به بهرام بيضايي معرفي كنيد! پس از آنكه فرد مورد نظر خودش را به منشي معرفي مي  كند، او مي  گويد:آهان، شما ديروز هم يك بسته كامل خريديد. امروز به شما تخفيف مي  دهيم. قصه يا اپيزود اول همين جا تمام شده. حالا نوبت آن رسيده كه با شما وارد بحث شود. مي  گويد: ببخشيد كه معطل شديد. اينقدر در روز مشتري داريم كه وقت سرخاراندن هم نداريم. در خدمتم.
- در رابطه با آگهي شما تماس گرفتم.
- صدا به شما جواب مي دهد: ما 15 بسته به شما مي  فروشيم كه هر بسته مي  تواند قد شما را بين 8 تا 12سانتيمتر افزايش دهد. قيمت اين چسب ها بسته اي 25 هزار تومان است كه در يك بسته بندي كامل به شما تحويل داده مي  شود. شما چند سالتان است؟
- 27 سال.
خيلي حرفه اي است. مي  گويد: اجازه بدهيد تا سن شما را در فرمول بگذارم و ببينم چند سانتيمتر قد مي  كشيد! چند ثانيه سكوت، چاشني اين بازي است. شما هم از فرصت استفاده كرده و حساب مي   كنيد كه 15 بسته 25 هزارتومان چقدر مي  شود. جواب: 375 هزار تومان ناقابل!
منشي دوباره رشته كلام را به دست گرفته و ادامه مي  دهد: چون شما 27 سال داريد اين چسب ها قد شما را بين 5 تا 8 سانتيمتر بلندتر مي  كنند! هر بسته را به كف پايتان مي  زنيد و پاها را هر دو روز يكبار مي  شوييد. در پايان ماه، به بلندي قد شما همان ميزان گفته شده اضافه مي  شود و تا آخر عمر نيز باقي مي  ماند. اين چسب 5 ماه است كه از طريق شركت ما وارد ايران شده و چون روي افراد بالاي 30 سال هم تاثير داشته، ما هم كيفيت آن را ضمانت مي  كنيم. او نمي  گويد چطور ضمانت مي  كند و از اين موضوع مي  گذرد.
تا اينجاي كار متقاعد شديد كه اين چسب ها كارشان درست است، چون به گفته منشي از كانادا وارد و تحت آزمايش هاي صددرصد علمي، صحت كارايي شان تاييد شده. حتي او معتقد است كه اگر اشكالي در كار اين چسب ها بود، اينقدر ماهواره ها روي آن تبليغ نمي كردند. پس بشتابيد و فرصت را از دست ندهيد.
-آدرس دفتر شما كجاست كه براي خريد چسب ها خدمتتان برسيم؟
سوال شما كاملا واضح است و جواب منشي در هاله اي از ابهام! او مي گويد: احتياجي نيست كه شما زحمت بكشيد و بياييد. ما بسته را برايتان با پيك مي فرستيم و شما پول نقد را به او تحويل مي دهيد. فقط پول نقد  !  با اين جواب مطمئن مي شويد كه هيچ كلكي در كار نيست و چسب ها مطابق ادعاي فروشنده، جان مي دهند براي افراد كوتاه قد !
دكتر پرويز سيار، جراح عمومي است. او را بارها و بارها در كسوت داور بازنشسته و كارشناس داوري برنامه نود روبه  روي عادل خان فردوسي پور ديده ايد. وقتي با او تماس گرفتيم و جريان را برايش تعريف كرديم، باورش نشد كه اين موضوع تا اين حد در تهران و ايران، فراگير شده است.
اول مي خندد و بعد مي گويد: چند وقتي است كه من و همكارانم در بيمارستان به اين سوژه مي خنديم. نمي خواهم وارد مسايل پزشكي شوم و با توضيحات فني و علمي، فهم مساله را برايتان دشوار كنم، ولي مگر امكان دارد كه سلول هاي بدن شما با چسب، كش بيايد؟ اينها فقط كلاهبرداري است. حتي من مطمئن هستم پاي آن آگهي هيچ آدرسي ذكر نشده است.
بله، هيچ آدرسي وجود ندارد. دكتر درست مي گويد، اما او دوست دارد كمي بحث را علمي تر كند و ادامه مي دهد: وقتي پاي شما مي شكند، از استخوان پايتان امكان دارد چند تكه كوچك جابه جا يا خورد شود. بدن اما مدتي بعد دست به ترميم زده و جاي اين استخوان هاي آسيب ديده را پر مي كند. در روشي كه 15 سال است به دنياي پزشكي آمده، وسيله اي در استخوان مي گذارند كه بافت استخوان را روزي يك ميليمتر مي كشد، اما جاي خالي بلافاصله بافت پيوندي مي آيد و پس از مدتي كلسيم جاي بافت پيوندي را مي گيرد و مي شود استخوان. حتما اگر پاي افرادي را ديديد كه انگار با پيچ و مهره به هم وصل شده، اين همان روشي است كه خدمتتان عرض كردم. هر از چند گاهي اين افراد به پزشك متخصص مراجعه كرده و اصطلاحا اين پيمها را سفت مي كنند. اين كار اگر ذره اي بدون حساب باشد، پاي فرد مورد نظر آسيب مي بيند. بنابراين، اين كار با آنكه منطق علمي دارد اما عاري از خطر و عوارض جانبي نيست. الان مي بينم كه افرادي با داشتن قدي معادل 170 سانتيمتر به پزشك مراجعه كرده و خواستار افزايش قد با عمل جراحي هستند. پزشكان اصولا اين افراد را منع مي كنند، چراكه اكثر اين درخواست ها جنبه رواني دارد!
دكتر سيار به حروفي كه در آگهي موردنظر نوشته شده نيز اشاره مي كند و مي گويد: همين الان شما دوست عزيز، بلند شويد و توي كفشتان چند تكه مقوا بگذاريد. حتي از آن چسب ها هم سريع تر عمل كرده و قد شما را افزايش مي دهد. بي خود پول ندهيد. اگر در آن آگهي از حروفي اختصاري استفاده شده كه مثلا فلان مواد را دارد، فقط براي گول زدن است، همين. حتي امكان دارد اين چسب ها براي پوست شما چيزي جز حساسيت به ارمغان نياورد!
از اين به بعدش با شماست. وسوسه شدن يا نشدن...
راستي آگهي يا حرف هاي دكتر سيار؟
۱شل سيلوراستاين 
ترجمه: رضي خدادادي 

گردهمايي معماران در واشنگتن
بم جديد را چگونه بسازيم
025908.jpg
عكس : ساتيار
- AFP در آستانه سالگرد زلزله ويرانگر بم، معماران و كارشناسان به اميد ساختن بمي محكم و زيبا، در واشنگتن گرد هم مي آيند. آنان مي خواهند علاوه بر ساختن محيطي تازه، سنت هاي تاريخي اين شهر را نيز حفظ كنند. در 26 دسامبر 2003، يكي از مرگبارترين زلزله هاي قرن اخير در جنوب شرقي ايران رخ داد و جان 31 هزار نفر از ساكنان شهر تاريخي بم را گرفت. همچنين 75 هزار بي خانمان بمي در 36 هزار واحد مسكوني موقت در شهر بم و حومه آن جا داده شدند. به گفته مهندس بيژن خزايي، ساخت خانه هاي پايدار براي شهروندان بمي هنوز به اتمام نرسيده است. مهندس خزايي از محققان دانشگاه كلمبيا واقع در آمريكا، مي گويد كه هنوز طرح جامعي براي احداث ساختمان هاي مسكوني در بم در نظر گرفته نشده ، اما انتخاب نوع خانه ها و مصالح آن به تصويب نهايي رسيده است. با اين حال كارشناسان علاقه دارند تا ساختار شهري بم را از ديد خود به تصوير بكشند؛ بمي مقاوم در برابر زلزله با ساختار فرهنگي پارسي كه با استفاده از آخرين تكنولوژي هاي جهاني بازسازي شده  است. آقاي كيوان خسرواني، معمار مقيم پاريس مي گويد: آسيب ديدگان سزاوار داشتن شهري با همان شكل و شمايل هستند تا واقعا احساس كنند كه در شهر خودشان، بم زندگي مي كنند، اما در بازسازي بم بايد از تكنيك ها و مصالح مدرن ساختماني استفاده كرد.
وي ادامه مي دهد براي نشان دادن آخرين تكنيك هاي ساخت و سازهاي ساختماني به ايرانيان، نياز به آزمايشگاه هايي چون آزمايشگاه  هاي تست خودرو است.
از ديگر برنامه هاي بازسازي بم، بازسازي بناي 2هزار ساله ارگ بم است كه در نوع خود يكي از عوامل غرور ملي ايرانيان به حساب مي آيد. به گفته يكي از مهندسان، ارگ بم فقط به خاطر توجه ظاهري به آن در طول اين مدت، در اثر اين زلزله ويران شد.
حسين امانت از كانادا بر اين عقيده است كه در بازسازي بم نبايد اشتباهات گذشته تكرار شود و بايد اين شهر را با فاصله مناسبتري از ارگ بم احداث كرد. امانت مي گويد: استفاده از نيروگاه هاي خورشيدي براي بم بايد يك اصل باشد تا از برق توليدي براي خنك نگه داشتن ساختمان ها و توليد روشنايي استفاده كرد. وي همچنين پيشنهاد مي كند كه در پشت بام هاي ساختمان هاي بم، فضاي سبز ايجاد شود تا اكسيژن بيشتري توليد شود و شهروندان بم از هواي پاكتري برخوردار شوند.
مينا معرفت كه برگزاري اين همايش را سازماندهي كرده بود، اميدوار است تا از ايده هاي دانشجويان معماري مقيم واشنگتن جهت خلاص شدن از آوارهاي ساختمان هاي ويران شده كه چهره شهر را بسيار زشت كرده ، استفاده شود.
بازسازي بم سرعت بيشتري مي گيرد
مهندس كريمي، استاندار كرمان گفت: از ابتداي زلزله بم 5 دي 82 تاكنون 380 ميليارد تومان اعتبار براي بازسازي اين شهر اختصاص يافته است كه شامل هزينه هاي جاري و عمراني است.
وي گفت: همه اين مبالغ به طور كامل تخصيص يافته كه نشان دهنده عزم دولت براي بازسازي سريع بم است.
آقاي كريمي درباره برنامه بازسازي بم كه به تصويب ستاد راهبري رسيده است، گفت: در اين الگو بازسازي اماكن اداري به عهده وزارت مسكن و شهرسازي بوده و بازسازي مدارس به عهده سازمان نوسازي مدارس است و دستگاه هاي مختلف نيز مسوول بخشي از كار هستند و ستاد راهبري بازسازي بم هم مجري بازسازي خانه هاي مردم است.
وي افزود: در شهر براي هر واحد مسكوني 5/3 ميليون تومان كمك بلاعوض و 6 ميليون تومان وام پرداخت خواهد شد كه تلاش مي كنيم اين ميزان افزايش يابد.
براساس گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور برنامه استاندار كرمان با اشاره به اهميت تاريخي و فرهنگي ارگ بم و ضرورت بازسازي اين بناي تاريخي گفت: در اين زمينه با همكاري هاي يونسكو اقدامات خوبي صورت گرفته است و در حال حاضر گروهي از پژوهشگران و محققان در حال بررسي اين منطقه هستند.

خونسردي در اوج سرما
025911.jpg
شيوه سنتي مقابله با گرما. گرچه آلودگي دارد، اما كاربردي تر است 
عكس : ساتيار
اوايل هفته، تهران سردترين شب هاي سال را سپري كرد. شهروندان تهراني به وسايل گرمازا پناه بردند و چون سوخت تمامي اين وسايل گازاست، مصرف گاز به نحو بي  سابقه اي بالا رفت. اما جاي نگراني نبود، چرا كه بارها اعلام شده بود ظرفيت ايجاد شده در تهران بيش از حد نياز اين شهر در زمان هاي اوج مصرف است و هيچ مشكلي در خصوص تامين گاز شهروندان وجود ندارد. با اين حال قطع گاز در برخي از نقاط شرقي تهران و افت فشار دراين مناطق مشكلات بسياري پديد آورد. آنها از سرما مي لرزيدند و از تلويزيون، زيرنويسصرفه جويي درمصرف گاز را مي  ديدند.
اين مشكل ظاهرا برطرف شده ، اما در اين بين خونسردي جناب مدير عامل بيش از اندازه قابل توجه به نظر مي  رسد. مدير عامل شركت گاز تهران مي  گويد: تهران در مقايسه با ديگر مناطق كشور حتي در مقاطع پيك اوج مصرف گاز كمترين مشكل را دارد.اگر گاز در برخي نقاط شرقي قطع شده، هم اينك با تلاش گروه هاي امدادي اين مشكل برطرف شده است.
محمد تقي عراقي ادامه مي  دهد: يك تماس با گروه هاي امدادو مراكز امداد كافي است تا مشكل رفع شود. قطع گاز در شب هاي گذشته به خاطر افت شديد دماي هوا بوده و دليل ديگري ندارد.
يك ميليون مشترك شركت گاز اما توقعات بيشتري دارند، آنها مي  خواهند زماني كه سرما به اوج خود مي  رسد سوخت داشته باشند، وگرنه در روزهاي گرم نياز چنداني به سوخت گاز براي وسايل گرمازا نيست.

غفلت فرهنگي؟
اگر شما در ميدان فوتبال كم بياوريد اشكالي ندارد، فوقش در بازي برگشت جبران مي كنيد. ولي اين بار يكي از نمايندگان مجلس مي گويد كه ما در نبرد فرهنگي در اوج غفلت هستيم و اين يك شكست و آشفتگي است.
پرويز سروري، نماينده تهران در اين باره مي گويد: جنگ و تهاجم فرهنگي دشمن، يك جنگ و تهاجم خطي نيست كه تهاجمي در سطح و ديناميك است. متاسفانه متوليان فرهنگي در برابر اين جنگ گسترده و حساب شده، هنوز با پوستر و سلا ح هاي قرون وسطايي دفاع مي كنند و دشمن از ابزارهاي نوين و فوق  مدرن مانند اينترنت بهره مي گيرد و اين تهديدي خطرناك براي جامعه و نظام اسلامي ماست. نوع تهديد اعم از نظامي و فرهنگي، خود به دو دسته اصلي يا حاشيه اي تقسيم مي شود. در خصوص تهاجم فرهنگي، در متن و معركه اين تهاجم قرار داريم، يعني نبرد فرهنگي تحقق پيدا كرده است. ما بايد براي تقويت بنيه دفاعي خود در عرصه فرهنگي به ابزارهاي انساني متدين و حزب الهي توجه كنيم. نسخه غربي براي حل مشكلات ما كارساز نيست و بايد در بعد فرهنگي خود را باور كرده و با حمايت از هنرمندان و اقشار فرهنگي متعهد و مذهبي، ضمن كاهش دردها و نگراني هاي آنان در عرصه فرهنگ، بستر مناسبي را براي دفاع از عناصر فرهنگي نظام ايجاد كنيم. ايجاد يك سد دفاعي در سطح و ديناميك در مقابل دشمن و استفاده از ابزارهاي مناسب و توجه به بسترهاي فرهنگي مانند مساجد و بسيج و ورود به عرصه اصلي حوزه فرهنگ، مي تواند ما را از حاشيه به متن اين حوزه بكشاند. سروري با انتقاد از فضاي فرهنگي كشور نيز مي گويد: متاسفانه برخي از مشكلات در عرصه فرهنگ به خاطر اين است كه ما در يك مجمع الجزاير فرهنگي زندگي مي كنيم و همه نهادهاي فرهنگي در عرض يكديگر فعاليت مي كنند نه در طول هم. اميدواريم با حمايت دولت كارآمد آينده بتوانيم اين مجمع الجزاير را يك جا جمع كنيم.

مدال طلا در فساد اداري
همين ديروز بود كه ما خبري داشتيم مبني بر اينكه ايران از نظر فساد اداري در رتبه هشتادم دنيا قرار دارد، اما حالا ادعاي جديدي مطرح شده است. ظاهرا نيازي، رئيس سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرده است كه تعداد كاركنان و مديران دولتي متخلفي كه اين سازمان در نيمه نخست امسال به دادگاه ها معرفي كرده در مقايسه با مدت مشابه پارسال 50 درصد كاهش يافته است. البته باز هم مي شود نيمه پر ليوان را ديد .

هر كه بامش بيش....
فكر مي كنيد اين همه ازدحام خودرو در كشور از كجا ناشي مي شود. كافي است چند تا وزارتخانه مثل وزارت نفت، يك ناوگان خودروي حمل و نقل در اختيار بگيرند و خب، باقي قضايا معلوم است.
شركت ملي نفت از 20 هزار خودرو در ناوگان حمل و نقل استفاده مي كند كه بيش از 5 هزار دستگاه از اين تعداد متعلق به ناوگان حمل و نقل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب است. فكرش را بكنيد كه اگر چند تا وزارتخانه به اين شكل خودرو در ا ختيار بگيرند، ازدحام خودرو در ايران چقدر خواهد بود.
به گزارش واحد مركزي خبر، رئيس امور هماهنگي و حمل و نقل وزارت نفت با بيان اين مطلب در سمينار روز حمل و نقل در اهواز گفت: از سال 73 تاكنون 10 هزار خودرو فرسوده از ناوگان حمل و نقل صنعت نفت خارج شده و بيش از 4 هزار خودرو جديد جايگزين اين تعداد شده است. به گفته رئيس امور حمل و نقل وزارت نفت، 70 درصد ناوگان حمل و نقل شركت ملي نفت و شركت هاي تابعه فرسوده است.

بازتاب
025914.jpg
تاسف
پس از چاپ گزارش پليس در گاراژ ياقوت كه مربوط به فروش كمك هاي دست دوم مردمي بم در حاشيه تهران بود، خوانندگان بسياري با روزنامه  تماس گرفته و ضمن تشكر از روزنامه در مورد اين اتفاق، ابراز تاسف كرده و خواستار پاسخگويي مسوولان امر شدند.در عين حال مسوولان هلال احمر در تماس با ايرانشهر از ارسال توضيحي در اين باره خبر دادند كه ما منتظريم؛ توضيحي كه مي تواند روشنگر سوالا تي باشد كه اين روزها درباره موضوع گزارش در ذهن مردم وجود دارد.يكي از قضات محترم نيز در فكسي به ارايه راه حل براي جلوگيري از تكرار وقايعي مشابه پرداخته است كه از ايشان متشكريم.
يلدا در همشهري
خيلي باعث مسرت خاطر است وقتي روزنامه اي مثل همشهري را باز مي كني و صفحه ايرانشهر را ورق مي زني، عكس هايي از هندوانه، ماهي و آجيل را مي بيني و يادت مي افتد اي واي شب يلدا باز هم از راه رسيد. يادم مي آيد كه سالهاي قبل اينطور نبود يعني به خاطر شب يلدا و جشن ملي اين روز، كسي ويژه نامه مخصوص در نمي آورد. به هر حال از زحمات دست اندركاران ايرانشهر قدرداني مي كنيم و اميدواريم كه در سالهاي بعد اين ويژه نامه پر رنگ و لعاب تر از قبل منتشر شود.
مريم طوسي

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |