چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۹
۷۰ درصد بر عهده مخاطب، بقيه با نمايشنامه خوانان
خواندن به اميد فردا
نمايشنامه خواني هنوز درمرحله آزمايش است و دراين مدت زماني طولاني هنوزمخاطبان وهنرمندان، نمايشنامه را به شكل مستقل نشناخته اند وبا آن ارتباط برقرارنكرده اند
026025.jpg
026022.jpg
سپيده قاضي زاده
نمايشنامه نويسان قرن نوزدهمي براي اينكه نوشته خود را بسنجند و به نوعي براي آن تبليغ كنند، متنشان را براي بازيگران گروه تئاتر خود و عده اي مي خواندند.
دو قرن پيش بيشتر نمايشنامه نويسان و كارگردان ها يك نفر بودند، اينگونه بود كه نويسنده و كارگردان يك نمايش مي توانست از گروه و دوستانش مشورت بخواهد و متنش را تصحيح كند. پس از گذشت زمان، اين قضيه جاي خود را به نمايشنامه خواني داد. وقتي از دو قرن پيش به چهار سال پيش در ايران بياييد، اين هنر را لا به لاي بندهاي ديگر پيدا مي كنيد كه به شكلي جدي تر دنبال مي شود. حالا كار به جايي رسيده كه بنياد آفرينش هاي نياوران تصميم گرفته براي اولين بار جشنواره نمايشنامه خواني برگزار كند.
فكر ايجاد جشنواره نمايشنامه خواني در ايران از تابستان امسال شكل گرفت و يك ماه و نيم پيش فراخوان آن اعلام شد.
به گفته پريزاد سيف و كتايون حسين زاده كارشناسان ارشد ادبيات نمايشي و دبيران اجرايي جشنواره، بعد از فراخواني كه به همت روابط عمومي فرهنگسراي نياوران اعلام شد، 242 متن به دست دبيرخانه رسيد كه از ميان آنها 32 متن با داوري فرين دخت زاهدي، خسرو حكيم رابط و حسين كياني به بخش مسابقه راه يافته اند.
۱۳۸ متن از تهران و 104 متن آن از شهرستان ها به جشنواره  ارسال شده است.
نتايج، چهارشنبه گذشته اعلام شد، آنها مي گويند: ما 242 متن را در سه نسخه در اختيار داوران قرار داديم و البته ما بخشي را نيز به عنوان بخش ويژه به موضوع مولانا اختصاص داديم.
مسوولان برگزاري جشنواره ابراز تاسف مي كنند و مي گويند: تنها سه متن غير قابل قبول و كمتر از حد بخش ويژه جشنواره به دبيرخانه ارسال شد و به همين دليل اين بخش از جشنواره حذف شد.
اين نقطه ضعف در جشنواره نمايشنامه خواني البته دليل دارد.
در واقع دانشجويان و دست اندركاران تئاتر ايراني كمتر از متون غربي به متون كلاسيك نويسنده هاي بزرگ ايراني اهميت مي دهند و اكثر آثار آنها نيز برگرفته از آثار غرب است.
آنها تصميم دارند با اين قضيه به صورتي انتقادي برخورد كنند: شايد اينگونه به اهالي تئاتر و نمايشنامه نويسان نهيب بزنيم كه به فرهنگ و متون خودي مراجعه كنند. متون فارسي غني و پر مغز است.
برنامه هاي نمايشنامه خواني گوناگوني در مراكز فرهنگي برگزار مي شود، اما شيوه آنها متفاوت است. يك كارگردان، نمايشنامه مورد نظرش را مي خواند و كارگردان ديگر به صورتي اجرا مي كند يا نويسنده اي متني را كه خودش نوشته است ميان كارشناسان بازگو مي كند.
اين گروه درباره جشنواره نمايشنامه خواني نياوران مي گويند: شايد به خاطر اين است كه نمايشنامه خواني هنوز در مرحله آزمايش است و در اين مدت زماني طولاني هنوز مخاطبان و هنرمندان، نمايشنامه را به شكل مستقل نشناخته اند و با آن ارتباط برقرار نكرده اند.
اما اين گروه قصد دارد نمايشنامه هاي خود را به شكل كلاسيك و بدون اجراي ابتدايي برگزار كند.
سيف توضيح مي دهد: اكنون بازيگري كه مي تواند حس خود را بهتر مطرح كند، متن را بدون استفاده از ميزانسن و طراحي نور و كمك هاي ديگر براي مخاطبان مي خواند، يعني يك مرحله با خواندن خود مخاطب فرق مي كند. به اين صورت فضاهاي متفاوتي در ذهن مخاطبان شكل مي گيرد. در نمايشنامه خواني بازيگر است كه لحن و فضا را مي سازد.
و ادامه مي دهد: عوامل صحنه اي در نمايشنامه خواني شايد تنها حدود 30 ، 40 درصد از متن را منتقل كنند و 60 يا 70 درصد بقيه به عهده مخاطبان است.
مرحله بازبيني اولين جشنواره سراسري نمايشنامه خواني هفته آينده آغاز و با سه داور جديد پيش بررسي خواهد شد.
طي روزهاي 13 تا 17 دي ماه، 32 گروه و متن انتخاب شده در مرحله اول و با بررسي سه داور جديد گروه هاي برتر انتخاب مي شوند. مسوولان اولين جشنواره نمايشنامه خواني، اين جشنواره را به اميد نهادينه كردن نمايشنامه خواني در ايران برگزار مي كنند.

امروز
يك ديوانه و هزار عاقل 
مي گويند گاهي اوقات يك ديوانه سنگي را به چاه مي اندازد كه ده آدم عاقل هم نمي توانند آن را در بياورند. حالا حكايت موسسه نشنال جئوگرافيك است، موسسه اي كه گذاشتن نام مجعول خليج عرب كنار نام خليج فارس، اين سنگ را به ته چاه انداخته است...
اخيرا وزارت امور خارجه نمايشگاهي ترتيب داده و اسناد و مدارك تاريخي خليج فارس را به نمايش گذاشته است. در حاشيه اين نمايشگاه وزير امور خارجه بار ديگر بر نام  خليج فارس تاكيد كرده و خليج عربي را واژه اي مجعول دانسته است. با اين حال داستان به اينجا ختم نشده و برخي عرب ها از هر فرصتي براي شيطنت كردن استفاده مي كنند. پس از نمايش آن انيميشن كذايي در الجزيره، بروشوري به فدراسيون واليبال ارسال شده كه در مورد رقابت هاي آسيايي دوحه است.
در نقشه اين بروشور از واژه خليج عربي استفاده شده كه اعتراض شديد يزداني خرم، رئيس اين فدراسيون را به همراه داشت. مقامات ورزش ايران تهديد كرده اند كه در اعتراض به اين قبيل حركت ها، بازي هاي آسيايي دوحه را تحريم خواهند كرد.

كتابخانه
دوست من كيست
كانون مذهبي فرهنگسراي انقلاب براي بالابردن آگاهي جوانان و ريشه يابي مشكلات اجتماعي آنها نشستي را با موضوع روابط جوانان و با عنوان دوست من كيست برگزار مي كند. اين نشست درباره موضوع هاي مانند : دوست يابي و دوست داشتن و بررسي مشكلات و معضلات نوجوانان در مرحله بلوغ و چگونگي گذراندن اين دوران است. در اين برنامه كه ويژه نوجوانان دبيرستاني است، احمد طهماسبي استاد دانشگاه درباره مواردي كه  گفتيم صحبت مي كند. اين جلسه دوم دي ماه از ساعت 15 تا۱۷ در سالن فجر اين فرهنگسرا در بزرگراه نواب صفوي، خيابان كميل شرقي، برگزار مي شود. براي داشتن اطلاعات بيشتر هم مي توانيد با شماره   تلفن هاي 9-5419057 تماس بگيريد. فرهنگسراي اقوام هم براي آشنايي شهروندان با مباني و مضامين قرآن جلسات تفسير قرآن، در روزهاي پنج شنبه هر هفته و با حضور دكتر عباسي داكاني برگزار مي كند. براي شركت در اين جلسات هم بايد به نشاني: ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران مراجعه كنيد.

جعبه
عادت كنيد
تصويربرداري از سريال همسفران محصول سيما فيلم به پايان رسيده و هم اكنون اين سريال در مرحله تدوين نهايي است و تنها 20 درصد از آن باقي مانده. زمان روي آنتن اين سريال دو هفته ديگر، روز دوشنبه از شبكه اول اعلام شده است. اين سريال در قالب 25 قسمت 45 دقيقه اي تهيه شده است. فيلم داستان دانشجوياني را به تصوير مي كشد كه هر يك با انگيزه هاي شخصي و نگاه خاص خود به دفاع مقدس مي نگرند.
رزيتا غفاري، محسن قاضي  مرادي، كورش سليماني و ... در اين سريال كه در آبادان فيلمبرداري شده ايفاي نقش مي كنند.
نگاهي مي كنيم به برنامه هايي كه امروز چهارشنبه از شبكه هاي مختلف سيما پخش خواهد شد. تكرار ماموران پرونده هاي راكد را مي توانيد ساعت 40:13 از شبكه سوم ببينيد. ساعت 10:15 سريال تلويزيوني پرستاران از شبكه اول تكرار خواهد شد. در برنامه به خانه برمي گرديم كه هر روز ساعت 40:16 از شبكه تهران پخش مي شود، امروز مي توانيد طرز تهيه شيريني برسله را ياد بگيريد. مظنونين امشب ساعت 19 از شبكه تهران پخش مي شود. سريال سايه آفتاب را مي توانيد 10:20 از شبكه سوم ببينيد. 15:20 از شبكه تهران مي توانيد مجموعه طنز پاورچين را مشاهده بفرماييد. سريال رسم شيدايي، مطابق هر چهارشنبه شب ساعت 21 از شبكه دوم پخش مي شود. آتش سرد را مي توانيد ساعت 10:22 تماشا كنيد. كساني كه جمعه گذشته به هر دليلي نتوانستند طلسم شدگان را تماشا كنند، امروز ساعت 23 از شبكه تهران پخش مي شود. چند هفته اي را بايد با روزهاي سه شنبه و چهارشنبه بدون فوتبال سپري كنيد، تقريبا تا اسفند. سعي كنيد عادت كنيد.

نمايشگاه
صدرنشيني ميرعماد و خوشنويسي
نمايشگاهي از آثار خوشنويسان معاصر در فرهنگسراي بهمن برگزار شده است. اين نمايشگاه كه از طرف انجمن خوشنويسان ايران و به مناسبت بزرگداشت چهارصدمين سال صدرنشيني ميرعماد و هنر خوشنويسي برگزار مي شود، شامل دو بخش است كه در آنها 500 اثر از آثار خوشنويسان معاصر در قالب نستعليق، نسخ، ثلث و شكسته به نمايش گذاشته مي شوند. بخش اول اين نمايشگاه از 29 آذر تا 10 دي برگزار شده و بخش دوم آن از 13 تا۲۴ دي برپا مي شود. براي بازديد از اين نمايشگاه هم مي توانيد هر روز به گالري يك فرهنگسراي بهمن در ميدان بهمن برويد. همچنين فرهنگسراي كار براي رواج فرهنگ كارآفريني و حمايت از هنرمندان، نمايشگاهي از آثار سفال خانم ترابيان را برگزار كرده است. براي ديدن اين آثار هم هر روز از ساعت 9 تا۱۷ مي توانيد به اين فرهنگسرا در خيابان قزوين، نرسيده به سه راه آذري، خيابان سبحاني، پلاك 264 برويد.

شاتر
026019.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
انگار ذات زمستان با شادي گره خورده.كي گفته كه سرما، نشاط رو از آدم مي گيره؟ تفريح هاي زمستاني آن هم از نوع ايراني؛ تيوب بازي روي برف در جاده شمشك به ديزين. آقا ديگه چتر مي خواي چي كار؟

ستون شما
مولانا ترك است و خليج عربي!
اين تماس را بدون توضيح بخوانيد و تماس بگيريد!
چرا افراطي، كليشه اي و سطحي مي نويسيد؟ شما براي اثبات ادعايي كه داريد منبع موثق نداريد. مثلا مطلبي كه در مورد قونيه نوشتيد، چه كسي گفته مولانا ايراني بود؟ در ديوان شمس شعرهاي تركي هم گفته شده. چرا راجع به مطالب صريح صحبت مي كنيد. مطلب خليج فارس هم همين مشكل را داشت. ادعاي نشنال جئوگرافيك درست بود. با توجه به سند آنها، نام اين خليج در گذشته، خليج عربي يا خليج بصره بوده. شما فقط با حس ناسيوناليستي برخورد مي كنيد.
-راستش چه بگوييم. شايد ما ناسيوناليست باشيم، گرچه مطالب ما هم با توجه به سندهايي كه در اختيار داشتيم بوده. از اين گذشته اگر ديوان شمس حاوي چند شعر به زبان تركي است، بخش بيشتري از آن به شعرهاي فارسي اختصاص دارد. هر تركي كه تركيه اي نمي شود، دوست عزيز. اگر اينطور به قضيه نگاه كنيم، حتما سعدي هم عرب است. در مورد سند نشنال جئوگرافيك هم سند براي ما اولين نقشه جهان است كه در سازمان ملل نگهداري مي شود. در آن نام خليج فارس، تنها خليج فارس است. حالا شما مي توانيد تصور كنيد ما ناسيوناليست هستيم، اما ما ترجيح مي دهيم براي برخورد شما عنواني انتخاب نكنيم!

هوا
صداي زمستان
025971.jpg
حالا ديگر پاهاي زمستان با گام هاي محكم تري بر سينه شهر كوبيده مي شود. انگار بغض فرو خورده پاييزبه يكباره مي تركد و آسمان دق و دلي چند ماهه خود را در همين روزهاي ايمان به آغاز فصل سرد خالي مي كند. حالا ديگر با خيال تخت مي توان گفت هوا سرد است، سرد سرد. درست رو به روي روزهاي تير كه مي نوشتيم گرم گرم.
۶ درجه در بيشترين خنكي ! و 2- درجه در سردترين حالت اوضاع امروز هواي شهر است. شايد برفي ناگاه هم مثل چند شب پيش از ابرهاي سايه انداخته بر صورت شهر ببارد. برف و بارانتان به خير باد.

پرده۱
نهم دي ماه، وعده ديدار
فيلم سينمايي وعده ديدار آخرين ساخته جمال شورجه قرار است از نهم دي ماه به اكران در بيايد. در اين فيلم كه به جز ايران در كشورهاي انگلستان و اوكراين هم فيلمبرداري شده است، حميد نيكپور، پروانه معصومي، محمد صادقي، احمد نجفي، مجيد مظفري، حسين معلومي، پويا اميني، پوراندخت مهيمن و شبنم قلي خاني به همراه جان كوگان، جانسون ويلكينسون، كارول كرينفلين، ماري ريني و نيل تود بازي مي كنند.
اين فيلم در حقيقت قصه ابراهيم مهدوي، هنرمند عارف و نگارگر پرده هاي مذهبي است. او كه استاد دانشگاه و جانباز شيميايي است، بعد از وخامت حالش براي معالجه همراه با همسرش به انگلستان مي رود.
اما در لندن براي او و پسرش كه دانشجوي مقيم انگلستان است حوادثي اتفاق مي افتد و... ضمنا اين فيلم كه فيلمنامه آن را علي موذني براساس نوشته حميد خاكباز نوشته، محصول گروه معارف شبكه 2 است.

پرده۲
سه گانه اي در عصر جديد
گويا از پنجم دي ماه گروه سينمايي عصر جديد ميزبان فيلمرسم عاشق كشي است. در اين فيلم كه ساخته خسرو معصومي است بازيگراني مانند حسين محجوب، گوهر خيرانديش، حسين عابديني، مهران رجبي و حوريه ميرمحمدي بازي مي كنند. اين فيلم در حقيقت يكي از سه گانه هايي است كه قرار است معصومي بسازد. فيلم بعدي اوجايي در دور دست است كه با بازيگراني مانند: هادي ديباجي و مرضيه خوش تراش فيلمبرداري اش در منطقه كجورمازندران شروع شده است. آتش زير خاكستر، هم قسمت سوم اين سه گانه است كه بعد از اين فيلم ساخته مي شود و در واقع بازخواني يك رسم خونين در منطقه مازندران است كه به موضوع قاچاقچيان چوب مي پردازد. بنابراين براي دنبال كردن اين سه گانه بايد منتظر اكران اولين قسمت آن باشيد.

ذهن زيبا
آنچه را كه نياز داري به هر قيمتي بخر و آنچه را نياز نداري مفت هم نخر.
ضرب المثل انگليسي
كسانيكه ارزش حيات را نمي دانند لياقت داشتن آنرا ندارند.
بايكن 
جوانان سخن خود را فراموش مي كنند و پيران آنرا پنهان مي دارند.
ضرب المثل ايرلندي
اگر مي خواهيد دشمنتان را ناراحت كنيد، سكوت كنيد و او را تنها بگذاريد.
پرمود بترا

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |