چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۹ - Dec 22, 2004
در دادگاه كيش مطرح شد:
مادر مقتول: افسانه نوروزي قاتل نيست
009471.jpg
گروه حوادث - خبرنگار اعزامي به جزيره كيش آزاده مختاري: با طرح شكايت اوليا دم مقتول پرونده افسانه نوروزي عليه همسر افسانه، و طرح اين مسئله كه هيچ شكايتي عليه افسانه نوروزي ندارند، رسيدگي به پرونده اتهام قتل افسانه نوروزي وارد مرحله جديدي شد. دومين دوره رسيدگي به پرونده اتهام قتل توسط افسانه نوروزي در جزيره كيش به طور غيرعلني آغاز شد. اين رسيدگي به دستور مستقيم آيت الله شاهرودي رياست قوه قضاييه صورت مي گيرد.
افسانه نوروزي با پرواز ۱۸ و ۴۵ دقيقه ايران اير، تهران را به مقصد كيش در تاريخ ۳۰/۲/۸۳ ترك كرد. افسانه را بر روي صندلي سالن انتظار فرودگاه مهرآباد ديدم. بسيار لاغر و شكسته تر از چهره اي بود كه از او در تصاوير ديده بودم. دو سرهنگ زن و مرد، او را از تهران براي حضور در دادگاهي كه بعد از گذشت ۸ سال بلاتكليفي سرنوشت اين زن را تعيين مي كرد، همراهي مي كردند. افسانه در فرودگاه تهران بسيار خوشحال بود. خوشحال از اين كه بعد از گذشت ۸ سال پدرش را در فرودگاه مهرآباد ديده و در آغوش گرفته بود. فرزندانش با چشماني اشك آلود خود را در آغوش مادر جاي دادند و افسانه به فردايي مي انديشيد كه مي تواند براي هميشه او را به كانون خانواده اش كه ۸ سال است بي سامان مانده است بازگرداند و يا مرگ را براي او رقم زند.
افسانه نوروزي در تاريخ ۱۵ تير ماه سال ۱۳۷۶ مرتكب قتل «بهزاد.م» در جزيره كيش شده بود. اين زن ۴۸ ساعت بعد از ارتكاب قتل در پايتخت ايران بازداشت شد. متهم به قتل در همان اولين بازجويي هاي خود، انگيزه كشتن مقتول را درخواست نامشروع مقتول از خود عنوان كرد.
افسانه نوروزي در آن تابستان گرم همراه همسر و دو فرزندش به قصد خريد جنس در جزيره كيش و فروش آن در تهران به عنوان مهمان به خانه مقتول رفته بودند. مقتول در غيبت ۲۴ ساعته همسر افسانه چندين بار حسب ادعاي متهمه قصد تعرض به اين زن را داشت كه در نهايت افسانه نوروزي با ۲۰ ضربه چاقو مقتول را از پاي در آورد. همسر متهمه چند ساعت بعد از ارتكاب قتل، از تهران به كيش آمد و در نهايت خانواده ۴ نفره آنها محل جنايت را پس از برداشتن بخشي از اموال مقتول ترك كردند.
اولياي دم مقتول در اولين جلسه دادگاه كه در جزيره كيش برگزار شد، تقاضاي قصاص نفس افسانه را از قاضي فارساني خواستار شدند. در پايان جلسات رسيدگي بر روي اين پرونده با اين كه متهمه و عبدالصمد خرمشاهي وكيل مدافع او در دفاعيات خود، دفاع مشروع را عنوان كردند قاضي حكم بر اعدام افسانه صادر كرد. حكم در ديوان عالي كشور تأييد شد و براي اجراي احكام ارسال شد.
به دنبال اعتراض به حكم صادره ،رئيس قوه قضاييه دستور رسيدگي مجدد پرونده را داد.
پرونده بار ديگر به شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومي كيش ارجاع داده شد. اولين جلسه از دور دوم محاكمه افسانه نوروزي با رياست قاضي عباسي صبح ديروز در جزيره كيش برگزار شد.
هواپيماي حامل افسانه نوروزي ساعت ۲۱ شب بر خاك جزيره كيش فرود آمد. وقتي افسانه پاي بر سالن انتظار فرودگاه گذاشت خبرنگاران او را در ميان خود گرفتند. متهم به قتل در پاسخ به سئوال خبرنگاران با روي خوش اين گونه پاسخ داد:
* اگر به هشت سال پيش بازگردي و در همان شرايط قرار بگيري اين بار چه خواهي كرد؟
- باز او را مي كشتم. او قصد تعرض به من را داشت و حقش مرگ بود.
* چه احساسي نسبت به برگزاري دادگاه فردا داري؟
- ديگر خسته شدم. هشت سال بلاتكليفي بس نيست؟ ديگر نمي خواهم به هيچ چيز فكر كنم.
* اين ۸ سال حبس به تو چگونه گذشت؟
- بسيار سخت بود. تصور اين كه اگر او را نمي كشتم زناكار محسوب مي شدم و حكمم سنگسار بود و حال كه كشته ام متهم به قتلم و حكمم اعدام است، نمي دانم قانون كجا از من دفاع خواهد كرد.
* ترا به زندان كيش خواهند برد؟
- نمي دانم، كيش زندان ندارد. به احتمال زياد مرا تحت الحفظ به هتل يا مهمانسرا خواهند برد.
او با گفتن اين مطلب گام به گام در كنار همسرش و دو سرهنگي كه از او مراقبت مي كردند فرودگاه كيش را ترك كرد تا در طولاني ترين شب سال به انتظار طلوع آفتابي بنشيند كه سرنوشت او را رقم خواهد زد.
روز دادگاه
ساعت ۸ و ۱۵ دقيقه صبح عبدالصمد خرمشاهي وكيل مدافع افسانه به همراه خبرنگاران در مقابل دادگستري جزيره كيش به انتظار افسانه ايستاده بودند. ساعت ۹ و ۲۰ دقيقه صبح افسانه به دادگاه انتقال داده شد. تا آن زمان خبري از اولياي دم افسانه نبود.
محافظان افسانه خبرنگاران را از او دور كردند و به عكاسان اجازه عكاسي ندادند. ولي خبرنگاران مسير طولاني را تنها براي پوشش خبري دادگاه اين زن كه با دستور آيت ا... شاهرودي طناب دار از گردنش باز شده بود طي كرده بودند و اين تهديدات و برخوردهاي نامناسب نمي توانست مانع آنها شود. افسانه كه وارد دادگستري جزيره كيش شد، درهاي دادگاه محكم بر روي خبرنگاران بسته و اعلام شد دادگاه غير علني است. اين در حالي بود كه سه روز پيش خبرگزاري ايسنا از قول قاضي عباسي كه رياست اين جلسه را برعهده داشت اعلام كرده بود، دادگاه افسانه علني برگزار خواهد شد.
۱۳ خبرنگار و عكاس پشت درهاي بسته دادگستري باقي ماندند. به دليل برگزاري جلسه دادرسي پرونده افسانه نوروزي، تمام شعبات دادگاه هاي جزيره تعطيل شده بود و فقط شعبه ۱۰۱ رسيدگي كننده به اين پرونده فعال بود.
اعتراضات خبرنگاران در ابتدا تنها يك پاسخ داشت. يكي از مسئولان حفاظتي دادگستري رو به خبرنگاران گفت: «شما خبرنگاران بسيار پرتوقع هستيد» . انتظارها ۴۵ دقيقه طول كشيد تا در نهايت سجادي رئيس دادگستري كيش، خبرنگاران را به يك اتاقي كه چند ميز پينگ پنگ در آن قرار داشت دعوت كرد.
سجادي در خصوص غيرعلني بودن دادگاه گفت: تعيين علني يا غيرعلني بودن دادگاه در اختيار رئيس شعبه رسيدگي كننده است. انگيزه متهمه براي ارتكاب قتل از مواردي است كه قاضي مي تواند دادگاه را غيرعلني اعلام كند.
سجادي رئيس دادگستري كيش در پاسخ به اين سؤال كه چرا متهمه را روز قبل از دادگاه در بازداشتگاهي با شرايط نامناسب و بسيار سرد نگهداري كرديد گفت: به هيچ وجه اين گونه نبوده است حداقل ۴ پتو در آن بازداشتگاه وجود داشت. لازم به ذكر مي دانم عنوان كنم در بازداشتگاهي كه افسانه در آن نگهداري مي شد، سه متهم زن ديگر كه به عنوان توريست غيرقانوني وارد كشور ايران شده بودند دستگير و در همان جا نگهداري مي شدند و شرايط براي همگي آنها يكسان بود. متهمه تصور مي كرد به دليل نبود زندان در جزيره كيش او را به هتل يا مهمانسرا انتقال خواهند داد كه به خاطر عدم اجراي اين مسئله دلگير شده بود.
جلسه اول از دوره دوم رسيدگي به پرونده افسانه نوروزي، ساعت ۱۳ روز گذشته پايان يافت و ادامه دادگاه ساعت ۱۵ برگزار شد.
افسانه نوروزي در فاصله تعيين شده در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به اينكه دادگاه را چگونه ديدي، گفت:
- دادگاه خوب بود. تا حالا رضايت بخش بوده است.
* اولياي دم درخواست قصاص كردند يا خير؟ 
- هنوز شكايت خود را مطرح نكرده اند. اميدوارم شكايتي از من نداشته باشند.
* آيا تمام صحنه  جنايت را بار ديگر بازگو كردي؟
- به درخواست قاضي تمام آن صحنه ها را عنوان كردم.
مادر مقتول در جواب اين سوال خبرنگاران كه آيا شكايتي از افسانه نوروزي داريد يا خير؟ گفت:
- شما خود را جاي من بگذاريد. اگر يكي از عزيزان شما اين گونه كشته مي شد چه مي كرديد. اگر افسانه دروغ بگويد يا از روي دشمني اين كار را كرده باشد خون پسرم پايمال مي شود. من فكر مي كنم از روي اجبار و درگيري كه بر سر يك چك با پسرم داشتند اين جنايت را مرتكب شدند.
* چرا فرزندان و همسر مقتول در دادگاه حضور ندارند؟
- فرزند بزرگش از ناحيه سر دچار جراحت شده و قادر به اين سفر نبود. فرزند ديگرش صغير است. همسر مقتول نيز معلم است و نتوانست مرخصي بگيرد! در هر حال من قيم دو فرزند مقتول هستم و از جانب آنان مي توانم طرح شكايت كنم.
جهانگيري همسر افسانه بيان داشت: اميدوارم كه رسيدگي نهايي بر روي اين پرونده صورت گيرد. ديگر با گذشت ۸ سال از آن حادثه تلخ نه من تاب و تحمل دارم و نه فرزندانم. مادر پيرم نيز ديگر قادر به نگهداري فرزندانم نيست. همگي دعا مي كنيم همه چيز با خوبي و خوشي به پايان برسد. ما با مقتول اختلاف خاصي نداشتيم و رفت و آمد خانوادگي بين ما وجود داشت. اين حادثه يك اتفاق بود. اميدوارم خانواده مقتول همسرم را ببخشند.
عبدالصمد خرمشاهي وكيل مدافع افسانه نوروزي در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: قاضي دادگاه مطابق بند الف ماده ۱۸۸ آئين دادرسي كيفري تشخيص داد كه جلسه رسيدگي به پرونده بدون حضور خبرنگاران برگزار شود.
در اين جلسه مادر مقتول به همراه متهمه و همسرش حضور داشتند. مادر مقتول در اظهاراتش عنوان كرد «من قبول نمي كنم كه افسانه قاتل اصلي باشد. به نظر من شوهر افسانه پسرم را كشته است.»
عبدالصمد خرمشاهي با اعلام اين كه ادعاي مادر مقتول مورد اعتراض ما قرار گرفت گفت: دادگاه در سال ۸۰ حكم برائت همسر افسانه را حتي براي مباشرت در قتل اعلام كرده بود.
وي در ادامه گفت: افسانه همان دفاعيات ۸ سال پيش مبني بر دفاع از ناموس خود را بدون كوچكترين تناقضاتي بيان كرد. او گفت اگر دهها بار ديگر چنين موقعيتي پيش بيايد باز هم همان عمل را خواهم كرد. از عملكرد خود پشيمان نيستم. طبق قانون و شرع از ناموس خودم دفاع كردم چرا كه در غير اين صورت در برابر جامعه و خانواده ام نمي توانستم سربلند كنم.
وكيل افسانه نوروزي با اعلام اينكه دادگاه نهايت همكاري را داشت گفت: درخواست بنده مطابق بند ۳ ماده ۱۹۳ آئين دادرسي كيفري مبني بر كسب نظر از كساني كه در مورد اين پرونده اطلاعات فني دارند مورد موافقت قرار گرفت. دادگاه از كساني كه به عنوان كارشناس در مسئله دفاع مشروع هستند دعوت به عمل آورد. از جمله اين افراد سرهنگ ذوقي كارشناس پرونده بود.
وي در ادامه گفت: اين حق طبيعي و قانوني نيمي از افراد جامعه است كه از ناموس و جان خود دفاع كنند. دفاع مشروع از علل موجه جرم است. شخص در دفاع از ناموس و جان خود اگر مرتكب عمل مجرمانه اي شود، قانونگذار براساس مواد ۶۱ ، ۶۲۵ تا ۶۲۹ قانون مجازات اسلامي او را تحت حمايت خود قرار مي دهد.
سرهنگ عباس ذوقي اولين كارآگاه قتلي بود كه بعد از وقوع اين جنايت به دليل نبود امكانات لازم در جزيره كيش و حساسيت موضوع از تهران به جزيره كيش اعزام شد. او ديروز به عنوان شاهد از سوي وكيل مدافع متهمه در دادگاه حضور يافت و در تشريح وقوع حادثه اينگونه گفت: با توجه به اينكه دو روز قبل از قتل (روز جمعه) بهزاد زماني كه افسانه نوروزي و فرزندانش در طبقه پايين منزل وي بودند به طبقه دوم مراجعه و سپس افسانه را صدا زد، افسانه به طبقه دوم رفته و پس از اينكه متوجه شد بهزاد قصد و نيت شومي دارد با وي درگير شد. سپس افسانه از بالا به طبقه پايين آمده و با شوهر به تهران آمده تماس گرفته و خواستار بازگشت سريع وي به جزيره كيش شد. افسانه جهت دفاع از ناموس خود و فرزندانش بعد از اين ماجرا، چند عدد چاقوي آشپزخانه را برداشته و در زير پتوي اتاقش پنهان كرد كه چنانچه بار ديگر بهزاد به وي حمله كند بتواند از خود دفاع كند.
روز حادثه كه يكشنبه بود افسانه و فرزندانش در طبقه اول منزل بهزاد بودند. بهزاد، پس از پايان ساعت كاري به منزل مراجعه كرد. افسانه با وي صحبت نمي كرد بهزاد غذايش را خورده و سپس در طبقه اول در جلوي تلويزيون خوابيد.
سرهنگ ذوقي با تشريح جزئيات حادثه كه منجر به قتل بهزاد توسط افسانه شد گفت: بعد از پايان درگيري افسانه دست زخمي خود را داخل حمام شسته و پانسمان مي كند .ساك خود را بسته تا زماني كه شوهرش (مصطفي) از تهران به كيش مراجعه و افسانه موضوع را به همسرش گفت. آنها بلافاصله منزل را ترك و به تهران مراجعه كردند.
با توجه به قصد و نيت مقتول و اظهارات اوليه افسانه در نخستين بازجويي ها و بازديد صحنه قتل به نظر بنده اظهارات افسانه با حقيقت مطابقت دارد و عمل افسانه دفاع مشروع است.
اين گزارش حاكي است با توجه به اينكه مادر مقتول در دادگاه اعلام كرده از افسانه شكايتي ندارم و او قاتل فرزندم نيست بلكه همسر وي عامل جنايت است و با توجه به اينكه عامل قتل مصطفي در تهران بوده است و مقتول در داخل اتاق افسانه به قتل رسيده، در صورتي كه اگر مصطفي با مقتول درگير شده بود بايستي ضربات چاقو لباس مقتول را پاره و خوني مي كرد. در حالي كه لباس هاي مقتول بدون پارگي و خون در داخل اتاق بهزاد كشف شده است.
009504.jpg
جلسه دوم دادگاه رأس ساعت ۴۵/۱۵ دقيقه در شعبه ۱۰۱ آغاز به كار كرد. افسانه وارد دادگاه شد.
اين بار شرايط براي خبرنگاران كمي تغيير كرده بود. خبرنگاران را به اتاق كنفرانس هدايت كردند. ولي همچنان درهاي دادگاه بر روي خبرنگاراني كه براي پوشش خبري يكي از مهمترين پرونده هاي جنايي كشور خود را به جزيره كيش رسانده بودند تا آخرين اخبار رسيدگي به اين پرونده را به اطلاع عموم برسانند، بسته بود. در اين جلسه تحقيقات كامل تري از افسانه به عمل آمد و آنقدر بررسي ها به طول انجاميد كه در نهايت افسانه به خاطر فشرده بودن شرايط دادگاه دچار افت فشار شد و به دليل نامناسب بودن وضعيت جسمي متهم، با دستور قاضي پرونده، دادگاه ساعت ۴۵/۱۹ دقيقه تنفس اعلام كرد. در اين مدت عبدالصمد خرمشاهي به خاطر طرح مسايل تازه تر در پرونده نكات جديدي را به لايحه خود افزود.مصطفي جهانگيري همسر متهم بعد از خروج از دادگاه در زمان تنفس اميدواري خود را در خصوص نتيجه گيري مثبت بر روي اين پرونده اعلام و آرزو كرد قاضي پرونده با دقت عملي كه به خرج داده است، دفاع مشروع افسانه را قبول كرده و حكم به رهايي متهم از حبس ۸ ساله بدهد.
قانون از زنان دفاع خواهد كرد
ختم جلسه رسيدگي ساعت ۲۰/۲۰ دقيقه روز يكم دي ماه از سوي قاضي عباسي اعلام شد . افسانه زمان خروج از دادگاه در خصوص روند رسيدگي به پرونده اش گفت : نمي دانم چه بگويم .خسته شده ام . فشردگي دادگاه بسيار اذيتم كرد .
خرمشاهي وكيل مدافع وي گفت: افسانه آخرين دفاع را بر عهده من گذاشت تا روز دوشنبه لايحه خود را تقديم دادگاه كنم . اميد داريم با قبول دفاع مشروع در مورد اين پرونده روند بهبود در مورد حقوق زنان براي دفاع از خود رنگ تازه اي بگيرد .
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه اگر در اين پرونده دفاع مشروع از سوي قاضي به هر ترتيب مورد تاييد قرار گيرد و قاضي حكم برائت، منع تعقيب يا با توجه به دفاعيات ما و اظهارات اولياي دم افسانه را فقط به زندان محكوم كند زنان مطمئن باشند كه در صورت هر گونه مشكلي قانون از آنان دفاع خواهد كرد.

محاكمه همسر قاتل در دادگاه كيفري
گروه حوادث: با توجه به تأييد پزشكي قانوني مبني بر عدم جنون متهم به قتلي كه همسرش را در پي اختلافات خانوادگي به قتل رسانده بود، صبح ديروز وكيل مرد جوان در آخرين دفاعيات مدعي شد كه موكلش داراي بيماري روان پريشي است.
به گزارش خبرنگار ما، اين مرد كه محمد (۴۸ ساله) نام دارد، متهم است كه در تاريخ ۲۴ دي ماه سال ۸۲ همسر ۳۶ ساله خود را كه كتايون نام داشت، با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده است. وي كه ۲۴ ساعت پس از وقوع جنايت در خانه مسكوني اش واقع در شهرستان كرج دستگير شد، تنها انگيزه خود از وقوع جنايت را اختلافات خانوادگي عنوان كرد. صبح ديروز محمد با حضور رئيس شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان- عزيز محمدي- و چهار مستشارش به نام هاي كوه كمره اي، سبزواري، رحيمي و زارع در حالي محاكمه شد كه داراي نماينده دادستان در نخستين اظهاراتش بيان كرد: متهم به قتل پس از وقوع جنايت تا زمان دستگيري در كنار كتايون بوده است.
كتايون كه مدرس رشته زبان در يكي از مؤسسه هاي آموزشي بود زماني كه دو روز به محل كارش نرفته بود، مدير مؤسسه با خانه اش تماس تلفني گرفت و متهم به قتل بيان داشت كه كتايون مرده است و من هم دارم مي ميرم كه بلافاصله مدير مؤسسه كه از برخي اختلافات كتايون اطلاع داشت پس از شنيدن اظهارات شوهر كتايون موضوع را به پليس اطلاع مي دهد. اما محمد پس از دستگيري در تمام جلسات بازپرسي با اظهار اينكه داراي بيماري رواني است، قصد فرار از مجازات را داشته است.
در حالي كه كميسيون پزشكي قانوني پس از انجام معاينات، اعلام كرد كه وي جنون ندارد و درخواست مجازات قانوني براي متهم را دارم. در ادامه جلسه دادگاه، اولياي دم نيز درخواست قصاص (اعدام) را براي متهم كردند و محمد در حالي كه قصد داشت به ظاهر نشان دهد كه بيمار رواني است در جايگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.
سپس وكيل متهم با بيان اظهاراتي مدعي شد كه موكلش داراي بيماري روان پريشي است و در زمان وقوع حادثه، داراي جنون بوده است.بر پايه اين گزارش، قرار است حكم قانوني درباره پرونده، ظرف ۱۰ روز آينده صادر شود.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |