چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۹ - Dec 22, 2004
نقش فرهنگ در فوتبال ايران
009546.jpg
عكس:مجتبي جانبخش
گروه ورزشي- سيامك قليچ خاني: ديدار تيم هاي استقلال با ملوان و همچنين پرسپوليس با پگاه اتفاقاتي كه در ليگ يك و ليگ برتر مي افتاد و همچنين رفتار بازيكنان، مربيان و مديراني كه اتفاقاخام نيستند و مشهورند فوتبال ما را به سوي مسيري نگران كننده برده است.
رهبري فر به حريف لگد مي زند، نيكبخت و فكري درگير مي شوند، كار مايلي كهن با تداركات استقلال اهواز به كلانتري مي كشد، بحث دوپينگ از مرحله شك و ترديد درحال عبور است و به يقين رسيديم ، يك تيم در جريان بازي، زمين را ترك مي كند و ... واقعا مقصر كيست؟
اخلالگري، اعمال غيراخلاقي و حوادثي در فوتبال امروز ما از كجا نشأت مي گيرد و سرانجام به كجا مي رود؟
گستردگي و پيامدهاي فوتبال در كشورهاي مختلف متفاوت است، ريشه و ويژگي آن نيز فرق دارد. در فوتبال ما حمايت و طرفداري فراتر از همدلي محلي و هواداري از نتيجه و رشد خود است و ستيزه جويي فوتبال ايراني فعلا فراتر از اين حرفهاست.
هرچند بايد پذيرفت يكي از دلايل هجوم به سمت اين رشته، به دست آوردن موقعيتي خاص است كه فعلا فقط در ورزش _ به خصوص فوتبال _ قابل جست وجو است.
بايد نگاه تازه اي به فوتبال داشت. اگر آنرا پذيرفته ايم قواعد آنرا نيز مي پذيريم. كسب موفقيت در فوتبال هم قواعد خاصي دارد كه همه آن در زمين سبز رعايت نمي شود و اتفاقا آن را ناديده نمي گيريم اما حل اساسي معضل فعلي در فوتبال بدون حركت به سوي تامين، اختياردادن، آزادكردن و شخصيت دادن به نسل فعلي امكان پذير نيست. اگر چنين نينديشيم بايد با هزاران بازي كثيف همزيستي و آنرا تحمل كنيم. به نمونه هاي پيش آمده بنگريم، به ورزشگاه هاي ناامن، درگيري ها، سنگ اندازي ها، دشنام به داور، پرخاش به مربي و بازيكن، عكس العمل هاي بازيكنان نسبت به تماشاگران مخالف، زد و بندهاي پنهان، مسائل داوري، سياسي شدن فوتبال و... ريشه در مسايل اجتماعي دارد.
محروميت، تنبيه، شعارهاي اخلاقي و... مسكني است زودگذر، ديروز در سطح پايين تر و امروز در سطح ليگ دسته اول و ليگ برتر و... چندين مدت است كه در فوتبال ما، فرهنگ ورزشي كم رنگ شده است. كدام زمان چنين دشنام هايي از روي سكوها نثار بازيكنان، مربيان و داوران مي شد و براي پيروزي از ابزارهاي غيرورزشي بهره برداري مي شد و علت كجاست، گناه كيست؟
معلول را گرفته ايم و علت در لابه لاي مسايل كلان تر گم شده است.
در جامعه ما جايگاه ورزش كجاست، با اين اختلاف و شكاف عظيم ميان مجموعه فوتبال و مردم كه اتفاقا در ايران روز به روز فاصله ها بيشتر مي شود تكليف روح پاك ورزشي چه خواهد شد. روزي در كنار امجديه، يك مربي با كاپيتان تيم ملي اميد ايران قرارداد بست، قرار شد محسن يوسفي از دارايي به سرباز بپيوندد،با قراردادي ساليانه ۵ هزار تومان و ماهي فلان قدر كه فراموش كردم، نه منكر ورزش حرفه اي هستيم و نه نگاه ناشيانه به اين پديده داريم، اما آنروز حقوق يك كارمند چقدر بود، نويسندگان چقدر مي گرفتند، كارگران و بقيه اصناف چطور. مي شود توجيه هم كرد. درآمدهاي بازيكنان و مربيان اروپايي را نيزبزرگ نمايي كرد اما در آن جوامع تفاوت تمام امتيازات از مادي گرفته تا معنوي تا اين حد است، نه فوتبال را به درستي و نه شرايط كلي جامعه را شناختيم و معلوم نيست اين حباب چه زماني خواهد تركيد.

رقابت هاي كشتي قهرماني كشور با كدام دستاورد !؟
009540.jpg
مهدي حاجي زاده و عليرضا رضايي: علاقمند به شركت در مسابقه هاي كشتي قهرماني كشور نيستيم!
مراد محمدي: نمي توانم براي مسابقات قهرماني كشور ۵ كيلو وزن كم كنم!
گروه ورزشي - محمدرضا منصوريان: در حالي كه فدراسيون كشتي ميزباني مسابقه هاي كشتي فرنگي قهرماني كشور را به دليل سرماي بيش از حد هوا در شهرستان اردبيل لغو كرده و در تدارك ميزباني قم است، قرار است از صبح امروز در منطقه سردسير ديگري از كشورمان يعني كرمانشاه پيكارهاي كشتي آزاد قهرماني كشور با حضور منتخبان استان ها آغاز شود. انجام مسابقاتي از اين دست و با اين نام سابقه اي طولاني در ايران دارد، ولي جالب اينجاست كه چنين رويدادي با پيشينه اي چنين عميق هنوز از هويت لازم برخوردار نيست.البته در گذشته كه برگزاري مسابقات ورزشي در ايران اين چنين گستردگي و حجمي نداشت، برپايي رقابت هاي قهرماني كشور در خيلي از اوقات مي توانست مبنا و ملاك تعيين  كننده اي براي انتخاب ملي پوشان كشتي باشد، درحالي كه ديگر امروز اين گونه نيست و اين مسابقات به دلايل نامعلومي در سطح بسيار نازل و كم اندازه اي برگزار مي شود و اكثر قهرمانان صاحب مرتبه هم هيچ جديتي براي حضور در آن از خود نشان نمي دهند.
مشكل ديگر مسابقات قهرماني كشور اين دوره تداخل و همزماني رقابت هاي ليگ با آن است و كاملا هم طبيعي به نظر مي رسد كشتي گيراني كه به دليل رعايت مفاد قرارداد خود با تيم هايشان ملزم به حفظ وزن و شركت در رقابت هاي ليگ هستند، نتوانند آنطور كه بايد و شايد در اختيار تيم هاي استان هايشان قرار گيرند.در سال هاي اخير تنها امتياز ويژه اي كه از برگزاري مسابقات كشتي قهرماني كشور حاصل شده، حضور و قدرت نمايي جوانان بوده است. جواناني كه حضورشان در اين ميدان بهترين فرصت براي ابراز وجود و لياقت هاي ذاتي شان است. شايد امسال هم در كرمانشاه جوانان باعث و باني گرمي اين ميدان باشند.

عمان راه شكست بحرين را به ايران و ژاپن نشان داد
009555.jpg
در اولين ديدار نيمه نهايي هفدهمين دوره فوتبال جام خليج فارس در يك ديدار حساس براي كشورهاي اين منطقه عمان و بحرين مقابل يكديگر قرار گرفتند و عماني ها با تجربه ميلان ماچالا و گلزني عماد السليماني (الحوسني) بحرين را با سه گل مغلوب كردند.
به گزارش مهر حمد بوحمد گزارشگر كويتي گفت: عماني ها دو گل از سه گل خود را از روي ضربات ايستگاهي و سانترتوپهاي بلند بدست آوردند و اين كار را در طول بازي تكرار كردند كه دفاع بحرين را بسيار آزار داد، بحرين در اين ديدار يك تيم معمولي نشان داد كه بر اثر اتفاقات به گل رسيد. عمان در اين بازي راه غلبه بر بحرين را به حريفان اين تيم در جام جهاني  يعني ايران و ژاپن نشان داد، گزارشگر بحريني با تلخي در پايان اين ديدار گفت: اين باخت قابل قبول نيست.
گزارشگر تلويزيون قطر نيز گفت: زيكو و برانكو حتماً فيلم اين ديدار را چند بار خواهند ديد.

پيروزي پرگل آلمان برابر تايلند
009543.jpg
گروه ورزشي _حسن حيدري: ديروز يورگن كلينزمان در ديدار دوستانه مقابل تايلند به نسبت بازي با كره جنوبي، به چند بازيكن استراحت داده بود. بدين ترتيب كه هيلده برانت به جاي كان درون دروازه و مرته زاكر به جاي ورونز در مركز خط دفاعي به كار گرفته شد. در ميانه ميدان، آساموا، بوروفسكي و انگلهارت جاي اشنايدر، ارنست و بالاك را گرفتند. در خط حمله نيز برداريچ جاي كلوزه را اشغال كرد.
در اين ديدار كه در مقابل ۱۵۰۰۰ تماشاگر برگزار شد تيم آلمان با ۵ گل بر ميزبان خود تايلند برتري يافت. گلهاي تيم آلمان را كوين كوراني در دقايق ۳۴ و ،۳۸ پودولسكي در دقايق ۷۳ و ۸۹ و آساموا در دقيقه ۸۴ به ثمر رساندند. تنها گل تايلند نيز در دقيقه ۵۷ توسط سارايوت به دست آمد.
تيم آلمان در مقايسه با شروع ديدارهاي خود در شرق آسيا، دچار تغييراتي اساسي شد و توانست تيم ضعيف تايلند را ۵ بر ۱ مغلوب خود كند. در اين ديدار لوكاس پودولسكي براي اولين بار براي تيم ملي آلمان به ميدان رفت.
پس از اين مسابقه، كلينزمان مربي آلمان گفت: ما از تمام فرصت هاي خود سود نبرديم. در نيمه اول پنج، شش شانس مسلم گل را از دست داديم و توانستيم يك توپ را از آستانه دروازه خودي به بيرون بزنيم. ما روي تمركز بر بازي ضعيف عمل كرديم. با اين وجود فكر مي كنم مشكل ما اين بود كه مي خواستيم تا پايان به بازي سرعت بدهيم و خيلي مهم بود كه بازيكنان جديد خيلي زود با تيم هماهنگ شدند.آنها كارشان را عالي انجام دادند.
زيگي هلد، مربي تايلند نيز درمورد اين ديدار گفت: من از اين عصباني هستم كه بازيكنان آنچه را كه قبلا تمرين كرده اند، در زمين پياده نمي كنند. با دريبل هاي غيرضروري و ازدست دادن توپ، حريف را به سمت زدن گل پيش مي راندند. البته بچه هاي ما متعهدانه بازي كردند ولي بدون داشتن ابزار صحيح ما در حال بازسازي تيم هستيم، ولي هنوز كارهاي زيادي براي انجام دادن داريم.
لوكاس پودولسكي ملي پوش جوان آلمان ها نيز اظهارداشت: قبل از تعويض و ورود به زمين، مربي به من گفت، برو، فشار بياور و گل بزن. من فقط مي خواستم وارد زمين شده و بازي خوبي ارايه دهم.
آرنه فريدريش كاپيتان آلمان در اين ديدار گفت: ما مي دانستيم كه با حريفي پر از انگيزه روبه رو مي شويم. در اين مسابقه بهتر از اين نمي توانستيم ظاهر شويم، اين را هر كسي مي توانست ببيند.

افتتاح زمين چمن مصنوعي دانشگاه تهران
اولين زمين چمن مصنوعي فوتبال دانشگاه هاي تهران توسط شهردار تهران در دانشگاه صنعتي اميركبير افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» اولين زمين چمن مصنوعي فوتبال دانشگاه صنعتي اميركبير در راستاي اهداف شهرداري تهران جهت توسعه فضاهاي ورزشي مدارس و دانشگاه ها، صبح ديروز با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، رياست دانشگاه صنعتي اميركبير و ساير مسئولين ذيربط در متراژ ۲۷۰۰ متر مربع به بهره برداري رسيد.
گفتني است، زمين چمن مصنوعي فوتبال دانشگاه صنعتي اميركبير با همكاري معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران احداث شده است.

ليگ سراسري تيراندازي راه اندازي مي شود
سيد مهدي ميرميران گفت: با مذاكراتي  كه با نهادها و سازمان هاي مختلف دولتي و خصوصي انجام گرفته است، قصد داريم براي اولين بار ليگ سراسري تيراندازي را راه اندازي كنيم.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبير فدراسيون تيراندازي با اعلام اين مطلب اظهار كرد: براي اين كه نهادها و باشگاه هاي مختلف، ورزش تيراندازي را جدي بگيرند فعاليت هاي زيادي را شروع كرده ايم، در اين راستا علاوه بر اقداماتي كه با همكاري شهرداري در رابطه با ساخت و ساز سالن هاي تيراندازي و برگزاري مسابقات مختلف صورت گرفته، بانك ملي، بانك تجارت، پرسپوليس،  استقلال، سايپا، BMW و همچنين سازمان صنايع دفاع (مهمات سازي و جنگ افزارسازي) آمادگي خود را براي تشكيل تيم و در نهايت حضور در مسابقات ليگ تيراندازي اعلام كرده اند.
ميرميران با بيان اين كه فدراسيون تيراندازي با تمام توان از تيم ها و باشگاه هاي شركت كننده در ليگ حمايت خواهد كرد، افزود: ما از راههاي گوناگون براي ايجاد تسهيلات در رابطه با تأمين فشنگ و خريداري سلاح هاي مورد نياز باشگاه ها، خدمات لازم را به باشگاه ها ارايه مي كنيم تا آنها نيز با فراغ بال بتوانند در اين رشته مفرح و سفارش شده انبيا سرمايه گذاري كنند.

يك مربي برزيلي در تيم ملي فوتسال ايران
رئيس كميته فوتسال فدراسيون فوتبال گفت: طرح تغيير ساختار فوتسال كشور تدوين شده و به زودي به رئيس فدراسيون فوتبال ارائه خواهد شد.
صادق درودگر با بيان اين مطلب به خبرنگار «مهر» افزود: بازنگري در برنامه هاي تيم  ملي، بررسي شرايط فوتسال كشور و تبديل ليگ برتر فوتسال به ليگ حرفه اي از جمله برنامه هايي است كه پس از برگزاري جلسات مختلف با مربيان، كارشناسان و صاحب نظران فوتسال كشور تدوين شده و به زودي طي جلسه اي به رئيس فدراسيون فوتبال ارائه خواهد شد.
وي افزود: در صدديم با يك برنامه ريزي گسترده در سطح فوتسال كشور اين رشته را از نظر كمي و كيفي به رشد مطلوب و بايسته برسانيم و بتوانيم در سايه چنين پيشرفتي زمينه اوجگيري تيم ملي فوتسال را در بين تيمهاي مطرح جهان فراهم آوريم.رئيس كميته فوتسال فدراسيون فوتبال در مورد استخدام دستيار خارجي براي تيم ملي اظهار داشت: توافقات لازم با يكي از مربيان برزيلي براي حضور در كادر فني تيم ملي فوتسال انجام شده كه پس از بازگشت آقاي دادكان نام اين مربي را اعلام خواهيم كرد.

خبرهايي از واليبال
هوافضا و آبفا در يك قدمي راهيابي به سوپر جام
گروه ورزشي - علي شاكري: چهره سه تيم از چهار تيم برتر راه يافته به مرحله نيمه پاياني واليبال دسته يك تهران مشخص شده است. پس از راهيابي اسلامشهر تيم هاي سازمان هوافضا و آبفا نيز با مغلوب كردن حريفان قدرتمند خود آتش نشاني و تلاونگ جواز صعود به نيمه نهايي را گرفتند. تكليف تنها تيم باقيمانده هم پس از بازي پرسپوليس و فرودگاه هاي كشور مشخص خواهد شد.
در مرحله يك چهارم نهايي هوافضا با اتكا به جوانان خوش قد و قامت سه بر صفر از سد تيم باسابقه آتش نشاني گذشت و آبفا هم سه بر يك تلاونگ را شكست داد.
در مرحله نيمه پاياني تيم هاي پيروز بازي سازمان هوافضا با اسلامشهر و آبفا با برنده بازي پرسپوليس و فرودگاه هاي كشور به سوپر جام تهران راه پيدا مي كنند.مسابقات سوپر جام باشگاههاي تهران قرار است با حضور ۸ تيم بزودي آغاز شود.
تيم واليبال ساحلي
بهترين تيم ورزشي سوئيس
در پايان سال ميلادي ،۲۰۰۴ عنوان برترين تيم كشور سوئيس به تيم واليبال ساحلي اين كشور تعلق گرفت. تيمي كه متشكل از كوبل و هيوچر در بازي هاي المپيك آتن فاتح مدال برنز شده و در سوئيس توانستند گوي سبقت را از ساير رشته هاي ورزشي بربايند.

همايش ورزش و نيايش
همايش ورزش و نيايش با حضور مديران، مربيان، سرپرستان، داوران و قهرمانان برتر استان تهران امروز در محل آمفي تئاتر اداره كل تربيت بدني استان تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي تربيت بدني استان تهران در اين مراسم كه از ساعت ۹ صبح و با تلاوت قرآن كريم توسط قاري بين الملل قرآن آغاز مي گردد حجت الله خطيب مدير كل تربيت بدني استان تهران و بابايي دبير ستاد اقامه نماز استان تهران و اديب يزدي امام جماعت مسجد بلال در خصوص نماز و معنويت در ورزش به ايراد سخن خواهند پرداخت. ضمناً در اين جلسه چند تن از قهرمانان المپيكي استان تهران در خصوص جايگاه رفيع نماز در ورزش سخنراني خواهند نمود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |