چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۹ - Dec 22, 2004
ضرر تلفن همراه بر سلامتي انسان تأييد شد
009456.jpg
گروه دانش: طبق مطالعه انجام شده توسط اتحاديه اروپا امواج راديويي تلفن هاي همراه در شرايط آزمايشگاهي آسيب هايي را به DNA  وارد مي كند.
به گزارش رويترز، نتايج اين تحقيق كه به مطالعه رفلكس معروف شده و توسط هفت كشور اروپايي اعلام شد، گرچه توانست در شرايط آزمايشگاهي ضرر موبايل ها را بر سلامتي انسان تأييد كند اما به گفته دانشمندان هنوز براي تعميم اين فرضيه بر شرايط غيرآزمايشگاهي به زمان بيشتري احتياج است.
اين پروژه تحقيقي كه ۴ سال به طول انجاميد و توسط گروه تحقيق آلماني وروم سازماندهي شده بود توانست با استفاده از مدارهاي الكترومغناطيسي فعل و انفعلات DNA ها را مشاهده كند. بنا به گفته محققان اين پژوهش، آسيب اين اشعه ها تنها به سلول هاي موجود نيست بلكه در ساخت و توليد سلول هاي جديد نيز بسيار اثرگذار است.
البته به علت وجود شرايط آزمايشگاهي دانشمندان از تأييد صددرصد اين فرضيه خودداري كردند. آنها به اين نكته نيز اشاره كردند كه فعلاً اثرات ارتعاشات موبايل بر حيوانات آزمايش شده حاكي از وجود تهديد جدي براي سلامت سلول ها و DNA است. اين پژوهشگران با استفاده از مقياس هاي معروفي چون SAR (كه مقياس اندازه گيري جذب اشعه هاي راديويي بر بافت هاي بدن انسان است) اين آسيب ها را اندازه گرفتند.
به گفته سرپرست گروه تحقيقي رفلكس فرانز آدلكوفر، هدف مطالعه ايجاد اضطراب و دلهره ميان كاربران نيست بلكه تنها مي خواهند براي پيشگيري هر چه سريع تر اقدام كنند. و راهكارهاي بهتري را ارائه دهند.
از شش شركت معتبر سازنده گوشي تلفن همراه هيچ كدام هنوز به اين خبر واكنشي نشان نداده اند. گفته مي شود بازار ۱۰۰ ميليارد دلاري فروش تلفن هاي همراه با جنجال جديدي رو به رو خواهد شد و اين در حالي است كه در سال آينده حدود ۶۵۰ ميليون تلفن همراه عرضه خواهد شد و اكنون نزديك ۵/۱ ميليارد نفر در سطح جهان جزء كاربران موبايل محسوب مي شوند.
در گذشته نيز مطالعات مستقلي در زمينه اثرات منفي تلفن هاي همراه بر سلامتي افراد منتشر شده بود، اما تحقيق رفلكس نخستين تحقيق سازمان يافته و جدي در اين زمينه است.
در هنگ كنگ به علت بالا بودن مصرف تلفن هاي همراه نسبت به اروپا يك شركت آلماني به نام G-Hanz در بيانيه جداگانه اي از به بازار آمدن تلفن هاي بي ضرر و ايمن در مقابل اشعه هاي راديويي در اين كشور در آينده نزديك خبر داد.

تربيت جراحان به وسيله بازيهاي ويدئويي
009459.jpg
گروه دانش: متخصصان بيمارستان بث نيويورك براي تربيت پزشكان تازه كار خود از بازيهاي ويدئويي استفاده مي كنند.
به گزارش رويترز، دكتر جيمز روزر رئيس بخش جراحان بيمارستان بث طبق مطالعه اي كه با حضور ۵ هزار نفر اعم از جراحان و افراد معمولي انجام داد به اين نتيجه رسيد كه بازيهاي ويدئويي دقت و ميل به موفقيت افراد را دو چندان مي كند. بنا به گفته وي در ميان جراحان افرادي كه هفته اي حداقل سه ساعت را به بازيهاي ويدئويي اختصاص مي دهند، ميزان خطاي آنها حدود ۳۷ درصد كمتر از ساير همكارانشان است. وي همچنين ادعا مي كند كه پزشكاني كه از اين بازيها استفاده مي كنند سرعت عملشان ۲۷ درصد بيشتر از ساير متخصصان است.
البته فرضيه دكتر روزر منتقدان بسياري دارد اما وي معتقد است كه احتمال وجود چنين نيرويي در بازيهاي ويدئويي اصلاً عجيب نيست. روزر از تكنيك بازيهاي ويدئويي براي بيماران نيز استفاده كرده است؛ به طوري كه بيماراني كه توانايي نشستن و تمركز كردن را دارند روزي يك يا دو ساعت به فراخور وضعيت جسمانيشان با بازيهاي مناسبي كه از طرف روان شناسان بيمارستان انتخاب مي شوند، تمرين مي كنند. دكتر روزر عقيده دارد كه نيمي از روند درماني هر بيمار، تمركز او بر درمان شدن است و اين نوع سرگرمي ها به بيمار امكان تمرين تمركز را مي دهد.
متخصصان بيمارستان بث علاوه بر مطالعه اين فرضيه در بيمارستان خود، در ارتش و بيماران نظامي نيز به موفقيت هايي در مورد اثر بازيهاي ويدئويي بر افراد كسب كردند.
محقق ديگري به نام والتر گرين ليف نيز تحقيقي در زمينه استفاده از فناوري بازيهاي دستي براي كمك به افرادي كه در عضلات و اعصاب دست خود مشكل دارند انجام داده است. گرين ليف كه با كمك از بازي آسترويدز (Asteroids) كه در آن كاربر بايد يك سفينه فضايي را توسط دست هدايت كند، توانسته به بسياري از بيماران خود جهت تمرين با دست كمك كند. دكتر روزر كه مبدع اين طرحها بود از جراحان نينتندويي در آينده نزديك نام مي برد!

ساخت نرم افزار مديريت نجات در ايران
ايسنا: نرم افزار «مديريت نجات» با هدف مكانيزه كردن سيستم امداد به همت محققان ايراني طراحي و ساخته شد.
مرشدي، كارشناس معاونت پژوهشي موسسه آموزش عالي هلال احمر در اين باره گفت:با بهره گيري از اين سيستم نرم افزاري مي توان براساس الگوريتم زلزله و طول و عرض جغرافيايي، مكان دقيق سانحه را مشخص كرده و از طريق اينترنت مختصات محل را بدست آورد و اگر هم مختصات محل را نداشتيم مي توان حدود تقريبي آن را از روي نقشه پيدا كرده و با پردازش داده ها و اطلاعات موجود اين نرم افزار مي تواند منحني هر شتاب رسم و نزديكترين گسل مسبب زلزله را پيدا كند.
به گفته وي اين سيستم كه بر مبناي فناوري GIS طراحي شده، با ارائه سريعتر و دقيقتر اطلاعات در دقايق اوليه وقوع حادثه به كمك گروه امداد نجات آمده و  آنها را در كنترل بهتر شرايط ياري مي كند.
مرشدي درباره اطلاعات پايه اي نقشه موجود در اين نرم افزار اضافه كرد: نقشه جغرافيايي ايران با مقياس يك ۲۵۰ هزارم كه توسط سازمان نقشه برداري تهيه شده و همچنين اطلاعات توصيفي مربوط به آمارگيري جمعيتي ۱۳۷۵ در اين نرم  افزار گنجانده شده اند.
به گفته وي با تكميل اين نرم افزار تا سال آينده مي توان با توجه به شدت زلزله در درجه بندي مركالي و وضعيت ساخت وساز در مناطق مختلف كشور، جمعيت دقيق افراد زيرآوار مانده و يا كشته شده را محاسبه كرد.
مرشدي افزود: با برآورد دقيق محل حادثه مي توان تعداد آبادي ها و شهرهاي موجود در منطقه حادثه ديده و جمعيت درگير حادثه را به دست آورد كه البته اين تعداد الزاما افراد حادثه ديده و زيرآوار مانده نيستند.
وي اضافه كرد: مرشدي همچنين با اشاره به توسعه اطلاعات اين نرم افزار از جمله داده هاي آماري بيمارستانها و نواحي انتظامي در مراحل تكميلي افزود: هم اكنون مي توان با برآورد جمعيت درگير حادثه و شناخت منطقه بحران زده اقلام اوليه مورد نياز آنها از جمله برنج، روغن و كنسروي را كه بايد طي ۷۲ ساعت اوليه به آنها برسد مشخص و امكانات لازم جهت احداث اردوگاه و اقلام مورد نياز يك ماه آتي آسيب ديدگان را تعيين كرد.
به گفته مرشدي با بهره گيري از اين نرم افزار مي توان علاوه بر آمار اقلام اوليه مورد نياز، تعداد متخصصان و امدادگران مورد نياز براي هر منطقه بحران زده را تعيين كرده و با سرعت عمل بيشتري به ياري حادثه ديدگان شتافت.
او افزود: ايده طراحي اين نرم افزار حدود پنج سال پيش مطرح شد و با جمع آوري اطلاعات مناسب براي آن طي دو سال نسخه نهايي نرم افزار طراحي شد و از مدتي پيش در مجموعه امداد به كار گرفته شده است.

نظام صنفي رايانه اي تشكيل مي شود
گروه انفورماتيك: عمليات اجرايي تشكيل نظام صنفي رايانه اي در ۶ استان «گيلان، مازندران، اصفهان، فارس، يزد و خراسان» از دو هفته آينده به طور همزمان آغاز مي شود.
سهيل مظلوم، رئيس هيأت مديره انجمن شركت هاي انفورماتيك در اين باره به ايسنا گفت: اجزاي نظام صنفي رايانه اي مركب از شركت ها، فروشگاه ها و مشاوران هستند و همچنين «نظام صنفي رايانه اي استان ها، هيأت عمومي صنف، شوراي مركزي و رئيس سازمان» از اركان نظام صنفي هستند كه به طريق دموكراتيك و از مشاركت شركت ها، فروشگاه ها و مشاوران در سطح استان، نظام صنفي رايانه اي استاني را تشكيل مي دهند.
او افزود: از اين ميان، هيأت مديره نظام صنفي رايانه اي در سطح استان انتخاب مي شود و هيأت مديره كل استان ها با هم، هيأت عمومي صنف را تشكيل مي دهند كه اين ها از بين خودشان شوراي مركزي را انتخاب مي كنند و در نهايت يك نفر هم به حكم رئيس جمهور به عنوان رئيس نظام صنفي رايانه اي كشور انتخاب مي شود.
سپهري راد، دبير شوراي عالي انفورماتيك نيز اظهار اميدواري كرد كه در طول سال ۸۳ بتوان حداقل در ۱۰ استان، نظام صنفي رايانه اي را پياده كرد تا در طول دوره فعلي نيز بتوان سازمان نظام صنفي را در كشور راه اندازي كرد.
وي با اشاره به اينكه قانون حمايت از پديدآورندگان نرم افزار تصويب شده است، گفت: براي اجرايي شدن آن نياز به همكاري تمامي سازمان ها از جمله نيروي انتظامي و قوه قضائيه داريم تا اجراي اين قانون به خوبي انجام شود.

۶ ماه حبس براي هكر ناسا
گروه انفورماتيك: يك جوان آمريكايي كه به علت هك كردن وب سايت  سازمان فضايي آمريكا(ناسا) تحت پيگرد قرار گرفته بود به شش ماه زندان و پرداخت جريمه نقدي ۲۰۰ هزار دلاري محكوم شد.
به گزارش رجيستر نيوز، گريگوري هرنز، جوان ۲۱ ساله اهل پورتلند آمريكا سه سال پيش (۲۰۰۱) اقدام به هك كردن وب سايت ايستگاه فضايي گودارد ناسا كرد كه در پي اقدام او كامپيوترهاي مركز گودارد ساعت ها با اختلال شديد روبه رو شده و ساعت هاي متوالي دستگاه هاي اين سازمان از كار افتاده بود.
دادگاه فدرال آمريكا هرنز را كه دانشجوي مهندسي كامپيوتر نيز هست، به پرداخت مبلغ هزينه شده توسط ناسا كه معادل ۲۰۰ هزار دلار است محكوم كرد.
همچنين علاوه بر تحمل شش ماه حبس، وي را به مدت سه سال از استفاده و دسترسي به كامپيوتر نيز محروم كرد. رشد روزافزون خطوط پرسرعت و پرظرفيت باعث رشد قارچ گونه اين هكرها در سطح جهاني شده است.
در واقع مجرميني مانند هرنز در تمام سطح دنيا يافت مي شود، براي مثال در فوريه ۲۰۰۴ نوجوان بريتانيايي به نام جوزف مك الروي كه با هك كردن سايت فرميلب آمريكا كه مؤسسه تحقيقات فيزيكي ايالات متحده است ساعت ها اين سازمان را به تعطيلي واداشت به علت نرسيدن به سن قانوني محاكمه نشد.
به گفته بسياري از تحليلگران نبود رمزهاي امنيتي قابل اعتماد براي سازمانهاي اثرگذاري مانند ناسا و رشد روزافزون تعداد هكرها در آينده اختلاس هاي جدي اي را از نظر امنيتي و اطلاعاتي بر تمام سازمان هاي جهاني ايجاد خواهد كرد.

حمايت از شكايت  عليه  سازندگان  زباله هاي  اينترنتي
يك  قاضي  فدرال  آمريكا در ايالت «آيوا» طي  يكي  از بزرگترين و بي سابقه ترين  قضاوت ها، از شكايت  يك  ميليارد دلاري  عليه  سازندگان  زباله  اينترنتي  حمايت  كرد.شركت «رابرت  كرامر» كه  خدمات  مربوط  به ايميل  پنج  هزار مشترك  را در شرق  آيوا را بر عهده  دارد، با مشاهده  ورود روزانه  ۱۰ ميليون  زباله  از ايميل ها به  سرورهاي  خود، طي  اقدامي  بي سابقه  عليه  ۳۰۰ نفر از مشتركان  كه  عامل  ايجاد و توليد زباله هاي  كامپيوتري  بودند، شكايت  كرد.

اخطار امنيتي به دارند گان كارت هاي اعتباري
تبهكاران قادر خواهند بود با ضبط اطلاعات كارت اعتباري و شماره PIN Code آن كارت هاي قلابي توليد كنند و اين در حالي است كه بيش از يك سوم دارندگان اين كارت ها Chip و PIN code خود را هميشه همراه دارند.
البته سيستم هاي بانكي اين ادعا را رد كرده اند و بر قابليت اطمينان كارت هاي خود تاكيد دارند. آن ها معتقدند ماشين ها خودشان به گونه اي طراحي شده اند كه نقل و انتقالات را بسيار امن انجام مي دهند.

نرم افزار
فاتح هند
گروه انفورماتيك: شركت مايكروسافت در رقابت با حمايت كنندگان از بكارگيري نرم افزار منبع آزاد در راه اندازي hub و شبكه، در ايالت بنگالور هندوستان پيروز شد. اين پيروزي به دليل انتخاب نرم افزار شركت مايكروسافت براي خدمات مورد نياز شبكه هاي كامپيوتري اين ايالت، توسط دولت مردان آن به وقوع پيوست.
به گزارش system group يكي از مقامات رسمي اين ايالت مي گويد: اين پروژه كه يكي از پروژه هاي دولت الكترونيكي است براي ۲۲ ميليون نفر از افراد شهر كارناتاكا كه مركز ايالت بنگلور است، با استفاده از نرم افزار اختصاصي مايكروسافت، از ابتداي ماه آوريل سال ۲۰۰۵ آغاز خواهد شد.
راجيو چاولا، منشي بخش دولت الكترونيكي كارناتاكا نيز در اين باره گفته است كه با استفاده از اين سرويس، بيش از ۲۴ شهر از خدمات آنلاين بهره مند خواهند شد. دولت هند براي ارايه خدمات آنلاين شبكه به مردم بنگلور، ۱۵ مركز در نقاط مختلف اين ايالت تاسيس خواهد كرد كه خدمات بانكداري الكترونيكي، صدور پاسپورت، مسافرت، دسترسي به اينترنت و ديگر خدمات اجتماعي را به آنان ارايه خواهند كرد. هر يك از اين مراكز، ۲۰ نفر كارمند خواهد داشت كه خدمات ياد شده را به صورت آنلاين به شهروندان ارايه خواهند كرد. افزون بر اين، قرار است پورتال هاي تحت وب اين خدمات نيز به زودي توليد شوند.هنگامي كه بيل گيتس در نوامبر سال ۲۰۰۲ از هندوستان بازديد كرده بود، پيشنهاد فروش اين نرم افزار را به قيمت بسيار پايين تر از قيمت هاي بازار به مقامات دولتي هندوستان داده بود. چاولا گفته است كه مايكروسافت اين نرم افزار را به قيمتي معادل ۴۵ درصد قيمت بازار به يك شركت خصوصي كه اجراي پروژه ايالت بنگلور را بر عهده خواهد داشت، فروخته است.

سخت افزار
كوچكترين سخت افزار حافظه فلش دنيا
گروه انفورماتيك: شركت اينفنئون آلمان موفق به توليد كوچكترين حافظه فلش دنيا با طول ۲۰ نانومتر شد.
اين وسيله كوچك كه ۵ هزار مرتبه از موي سر انسان نيز نازك تر بوده و از لحاظ ظرفيت حافظه از قدرت بسيار بالايي برخوردار است، فين فيت نام دارد. ديگر مزيت فين فيت تعداد الكترونهايي است كه اين وسيله براي ذخيره سازي اطلاعات استفاده مي كند. در فلش هاي امروزه حدود هزار الكترون براي ذخيره يك بيت مصرف مي شود اما اين وسيله جديد تنها از ۱۰۰ الكترون استفاده خواهد كرد. به گفته مقامات شركت اينفنئون اين حافظه هاي فلش تا دو يا سه سال آينده به صورت عمومي و جهاني توليد خواهند شد.

ژنتيك
رمزگشايي ژنوم يك  باكتري  دريايي
:IRIB محققان  مي  گويند ژنوم  يك  باكتري  دريايي  را به  طور دقيق  شناسايي  كرده اند كه  مي  تواند اطلاعات  مفيدي  را در خصوص  راههاي  بيوشيميايي  مورد استفاده  اين  باكتري  براي  مصرف  و كنترل  منواكسيد كربن  و گوگرد عرضه  كند.
اين  باكتري  سيليسي  باكترپومرويي  نام  دارد و نوعي  باكتري  دريايي  است  كه  با آزاد كردن  و مصرف  گازهاي  موجود در جو بر اكوسيستم  زمين  تأثير مي  گذارد.
گوگرد موجود در هوا به  عنوان  كاتاليزور در تشكيل  ابرها عمل  مي  كند و از اين  رو بر دماي  كره  زمين  و تنظيم  انرژي  تأثير مي  گذارد؛ از سوي  ديگر گاز منواكسيد كربن  يك  گاز گلخانه اي  محسوب  مي شود.شناسايي  كامل  ژنوم  اين  باكتري  به  دانشمندان  كمك  مي كند دريابند چگونه  باكتري  هاي  دريايي  بر جو زمين  تأثير مي گذارند. همچنين  از اطلاعات  به  دست  آمده  مي توان  براي  بررسي  ساير باكتري هايي  كه  در چرخه  كربن  و گوگرد نقش  دارند استفاده  كرد.كروموزوم  اصلي  اين  باكتري  داراي  بيش  از چهار ميليون    جفت  باز است  و ۴۹۱ هزار جفت  باز نيز در قالب  قطعات  اضافي  كروموزوم  در اين  باكتري  وجود دارد.

جامعه اطلاعاتي
استفاده از ITC براي توسعه تمدن ها
ايسنا: خروجي ها و فوايد ICDL و استفاده از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي براي پيشرفت جامعه  و تعامل فرهنگي ميان دولت ها و ملت هاي مختلف در آستانه تحقق جامعه اطلاعاتي در اجلاس ICT و WSIS ابوظبي مورد بررسي قرار گرفت.
در اين كنفرانس كه با همكاري مركز كل ICDL امارات و فدراسيون GCC و با شركت شيخ محمد بن زايد آل نهيان پادشاه ابوظبي و مسئولان فناوري  اطلاعات و ارتباط بخش هاي مختلف امارات متحده عربي تشكيل شده بود به تأثير فناوري هاي اطلاعات و در پيشرفت و توسعه تمدن ها و جوامع پرداخته شد.
بكارگيري فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي در توسعه فعاليت هاي اقتصادي و بازرگاني و تبديل شدن تجارت ICT به يكي از مهمترين تجارت هاي هزاره سوم از ديگر مسايلي بود كه شركت كنندگان در اين كنفرانس به بحث و بررسي در خصوص آن پرداختند. در اين كنفرانس «جميل ازو» دبيركل فدراسيون ICDL و «ديويد كپچر» دبيركل فدراسيون CEO و ECDL اروپا در خصوص استفاده از جديدترين فناوري ها و تكنولوژي هاي ارتباطي و اطلاعاتي قراردادي را امضا كردند.
CEO «فدراسيون صدور مجوز فعاليت هاي كامپيوتري اروپايي» در مقابل قرارداد خود با ICDL امارات متحده عربي، تعهد كرد تا اين سازمان را در خصوص پرداختن به جديد ترين فناوري هاي ICT و جامعه اطلاعاتي ياري كند.

فضا
برتري زنان از مردان در سفرهاي فضايي
گروه دانش: پژوهشگران آمريكايي به اين نتيجه رسيده اند كه زنان به دليل شرايط جسمي خاص، فضانوردان بهتري مي شوند و بايد به جاي مردان به فضا اعزام شوند.
آنها مي گويند زنان به دليل ميزان بالاي هورمون استروژن در بدنشان در برابر امراض قلبي در فضا حفاظت مي شوند و از سوي ديگر آهن بيشتري كه در بدن مردان وجود دارد باعث افزايش مواد سمي موجود در بدن در حالت هاي بي وزني مي شود.
به گفته پژوهشگران زنان از نظر روحي براي رويارويي با مشكلات اين سفرها آماده تر هستند و همچنين خطر بروز بيماري هاي قلبي ناشي از سفرهاي فضايي طولاني مدت نيز در مردان شايع تر است.

تار نما
تعطيلي بخش هايي از سايت بي .بي .سي
گروه انفورماتيك: شبكه  خبري «بي .بي .سي» به منظور اجراي  سياست  كاهش  بودجه  و افزايش  كارآيي  بخش هاي  مختلفي  از پايگاه  اينترنتي  خود را تعطيل  يا محدود خواهد كرد.
در اين  تغيير، بخش هايي  از قسمت  اينترنتي  ورزش  آمريكا، ميراث  و برخي  ديگر از موضوع هاي  آمريكايي  اين  شبكه  تعطيل  و يا كم  خواهد شد.
بر اساس  اعلام  هيات  مديره  بي بي سي ، با اعمال  اين  محدوديتها ۱۰ درصد بودجه  اين  بخشها(شش  ميليون  پوند در سال ) در هزينه ها صرفه جويي  خواهد شد.
با انجام  اين  محدوديتها قرار است  بخشهايي  از آرشيو اينترنتي  اخبار، گزارشها و مقاله هاي  شبكه  بي بي سي  نيز كه  كمتر مورد نياز هستند از اين  شبكه  حذف  شوند.
مسئولان  بي بي سي  همچنين  وعده  داده اند كه  در آينده  نزديك  با گسترش  بخش  سينما و تلويزيون  شبكه  اينترنتي  خود، توجه  بيشتر و عميق تري  به  توليدهاي  هنري  انگليس  كنند.
اين  تغييرات  واكنشي  به  گزارش  اخير هيات  نظارت  بر بي بي سي  در مورد ضرورت  كاهش  بودجه  و محدود شدن  دامنه  فعاليتهاي  اين  شبكه  و همچنين  سياستهاي  بازنگري  اعلام  شده  توسط «مارك  تامپسون» مديركل  جديد بي بي سي  است .

آن لاين
شبكه دولت امسال راه اندازي مي شود
ايسنا: رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران از راه اندازي شبكه سراسري دولت تا پايان سال جاري خبر داد.
جواد فرشباف، در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تهران با بيان اين مطلب گفت: با اطلاعات محدودي كه از طريق دولت و انعكاس اطلاعات استان به ستادهاي وزارتخانه و مراكز مربوطه داشتيم تا پايان سال جاري شبكه دولت را راه اندازي خواهيم كرد.
او افزود: استان تهران با همت مسئولان مربوطه و سازمان مديريت و برنامه ريزي و استانداري در حال پيشروي به سوي طراحي و اجراي برنامه هايي در راستاي بحث فناوري اطلاعات است و براي اينكه اين اقدامات با موانع اعتباري مواجه نشوند سقف اعتباري را براي اين طرح ها باز گذاشتيم.
به گفته وي طرح جامع فناوري اطلاعات در استان در حال تنظيم قرارداد است.
فرشباف همچنين از بحث سيستم ارتباطي استان با دولت و شبكه دولت خبر داد و گفت: قرارداد اين مبحث امضا شده و در حال طراحي و آماده سازي شبكه دولت در استان هستيم.

مهلت ارسال آثار به جشنواره اينترنتي دفاع مقدس تمديد شد
گروه انفورماتيك: مهلت ارسال آثار به دبيرخانه نخستين جشنواره اينترنتي دفاع مقدس تا پانزدهم دي ماه تمديد شد.
به گزارش ستاد برگزاري جشنواره اينترنتي دفاع مقدس، علاقمندان مي توانند همچنان آثار خود را در موضوعات انيميشن، نماهنگ، سرود مصور، نقاشي، گرافيك، كاريكاتور و عكس از طريق وب سايت جشنواره www.hemaseh.com، صندوق پستي ۵۱۱۵-۱۵۸۷۵ و يا تلفن هاي ۸۹۰۲۲۳۹ و ۸۹۰۵۷۰۴ به دبيرخانه برگزاري جشنواره ارسال كرده و جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت جشنواره به آدرس www.hemaseh.com مراجعه كنند.
هشتمين شماره ماهنامه الكترونيكي IT منتشر شد
گروه انفورماتيك: هشتمين شماره ماهنامه الكترونيكي فناوري اطلاعات توسط مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران منتشر شد.
در اين شماره از ماهنامه الكترونيكي IT موضوعاتي همچون فلسفه فناوري، رويكرد مديريتي به مقوله  فناوري اطلاعات، بانكداري و تجارت الكترونيكي، تأثير ICT و اينترنت بر تحول بازار كار، نگاهي به مديريت IT در ايران و غيره مورد بررسي قرار گرفته است.
اخبار، مقالات گفت وگو، نرم افزار، سخت افزار، اينترنت و كتب و نشريات از جمله بخش هاي مختلف هشتمين شماره نشريه الكترونيكي فناوري اطلاعات محسوب مي شود.
در بخش كودكان اين نشريه نيز بخش هاي متنوع آموزشي و سرگرمي براي كودكان در نظر گرفته شده است. فيلم سينمايي، سرود،  مسابقه و جدول نيز از بخش هاي مختلف مسابقه و سرگرمي اين CD به شمار مي رود.علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن ۶۹۰۲۱۳۷ تماس حاصل نمايند.

آف لاين
ايتاليا اطلس  آناتومي ژن ها را تدوين  مي كند
ايرنا: موسسه  تحقيقات  ژنتيك  و پزشكي  ايتاليا اعلام  كرد كه  كار تدوين  اولين  اطلس  آناتومي  ژن ها را از بافت  به  بافت  و اندام  به  اندام  ، آغاز كرده  است  كه  از اين  طريق  مي توان  ژن هاي  خاموش  و روشن  را در بدن  شناسايي  كرد.
تكميل  اين  اطلس  ۳ تا ۵ سال  به  طول  مي انجامد و اتحاديه  اروپا براي  آن  ۱۱ ميليون  يورو سرمايه گذاري  كرده  است .
اين  طرح  همزمان  در ۱۲ مركز تحقيقاتي  ۶ كشور اروپايي  انجام  مي گيرد و پس  از تكميل  آن ، محل  فعاليت  ژن ها در بدن  شناسايي  مي شود.
به  گفته  مجريان  ايتاليايي  اين  طرح ، ا طلس  مذكور نشان  خواهد داد كه  هر ژن  در كدام  اندام  ، در كدام  بافت ها و در كدام  سلول ها فعال  هستند.
موسسه  تحقيقات  ژنتيك  و پزشكي  ايتاليا تصريح  دارد كه  اين  اطلس  پس  از تكميل  شدن  روي  شبكه  جهاني  اينترنت  قرار مي گيرد تا جامعه  پزشكي  مورد بهره برداري  قرار دهد.
همايش آشنايي با لينوكس فارسي
گروه انفورماتيك: همايش آشنايي با سيستم عامل لينوكس در سازمان پژوهش آموزش و پرورش برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي طرح ملي لينوكس فارسي، در راستاي فرهنگ سازي و ترويج سيستم عامل ملي لينوكس در سازمان ها و دستگاه هاي دولتي، مديريت طرح و توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با همكاري مديريت طرح ملي لينوكس فارسي در مركز فناوري ارتباطات و اطلاعات پيشرفته شريف، همايش آشنايي با مفاهيم سيستم عاملي ملي در هفتم دي ماه سال جاري در محل سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، واقع در خيابان ايرانشهر شمالي برگزار مي كند.مديران و كارشناسان سازمان مذكور و حوزه ستادي آموزش و پرورش براي شركت در اين همايش فرا خوانده شده اند.
در اين مراسم سپهري راد، دبير شوراي عالي انفورماتيك و ربيعي مدير مركز ICT پيشرفته  شريف حضور دارند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |