چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۹ - Dec 22, 2004
۲۲ كشته-۵۰مجروح
در انفجار پايگاه آمريكايي ها
در موصل
* حوزه علميه نجف: وزارت كشور و دفاع عراق و نيروهاي خارجي توان ايجاد امنيت ندارند
* ۱۰۰ هزار پليس براي امنيت انتخابات عراق بسيج شدند
انفجار يك بمب قوي در پايگاه آمريكايي در شهر موصل در شمال عراق دست كم ۲۲ نفر كشته و ۵۰ زخمي برجاي گذاشته است.
به گزارش بي بي سي خبر انفجار را منابع نظامي آمريكا در موصل اعلام كردند اما خبر كشته شدن ۲۲ نفر را ساعاتي پس از وقوع انفجار، مقام هاي آمريكايي در واشنگتن اعلام كردند.
ارتش آمريكا با انتشار يك بيانيه، اعلام كرده كه اين انفجار ظهر سه شنبه به وقت محلي روي داد.
يك سخنگوي نيروهاي آمريكايي گفت كه دليل انفجار تحت بررسي است اما وي جزئيات بيشتري در اين مورد ارائه نكرد. در ابتدا گفته شده بود اين انفجار تنها چندين زخمي بر جاي گذاشته است.
شايان ذكر است كه توني بلر نخست وزير انگلستان ديروز در سفر غيرمنتظره خود به عراق با سربازان اين كشور در بصره ديدار و گفت و گو كرد. صفحه ۲۷

بسيج ۱۰۰ هزار پليس براي تأمين امنيت انتخابات عراق
009492.jpg
ايسنا: خبرگزاري قطر به نقل از يك منبع مسئول از وزارت كشور عراق، از استقرار بيش از ۱۰۰ هزار تن از نيروهاي پليس عراق در اطراف حوزه هاي انتخاباتي در اين كشور خبر داد.
اين منبع افزود: وزارت كشور عراق طي اقداماتي به افزايش تدابير امنيتي خود براي حمايت حوزه هاي انتخاباتي اقدام كرده است. اين ۱۰۰ هزار نيروي پليس عراق با در اختيار داشتن خودروهاي گشت زني تمام حوزه هاي انتخاباتي را تحت پوشش خود قرار خواهند داد و قرار است علاوه بر اين تعداد نيروها، وزارت كشور عراق دستور استقرار نيروهاي ديگري را كه از پيش تعيين شده اند و دوره هاي آموزشي لازم را نيز سپري كرده اند، صادر كند.
از سوي ديگر عبدالعزيز حكيم رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق نيز گفت: صد هزار تن از نيروهاي بدر و طرفداران آنها نيز آماده مراقبت از مراكز انتخاباتي در عراق هستند.
يورش نظاميان آمريكايي به بيمارستان رمادي
ديروز در درگيري بين نيروهاي آمريكايي و افراد مسلح در شهر رمادي عراق سه غير نظامي زخمي شدند، به گزارش العربيه پس از اين درگيري نيروهاي آمريكايي براي جست وجوي زخمي ها به بيمارستان اين شهر يورش بردند.همچنين بار ديگر انفجار بمب در كربلا منجر به خساراتي شد. در حويجه، منطقه اي در شمال عراق نيز انفجار بمب باعث جراحت پنج سرباز آمريكايي و يك غيرنظامي عراقي شد.
به گفته منابع خبري بر اثر حمله جنگنده هاي آمريكايي به شهرك هيت در منطقه سني نشين غرب عراق، چهار تن كشته و هفت نفر زخمي شدند. در بعقوبه نيز افراد مسلح يك عضو شوراي اين شهر را به قتل رساندند و در شهر بيجي هم افراد مسلح كودك مردي را كه براي آمريكايي ها كار مي كند ربودند.
شبكه خبري الجزيره نيز ديروز اعلام كرد كه يك دانشمند اتمي عراق به نام طالب ابراهيم ظاهر در بعقوبه عراق ترور شد.
آزادي زندانيان
ديروز همچنين وزارت دادگستري عراق از آزادي دويست بازداشتي عراقي از زندان هاي نيروهاي آمريكايي در اين كشور خبر داد.
به گزارش روزنامه الصباح ۱۰۵ نفر از بازداشتي ها از اهالي بغداد و ۹۵ تن ديگر از اهالي ديگر شهرستان هاي اين كشور هستند. در مقابل نيروهاي عراقي روز دوشنبه ۵۰ فرد مظنون به دست داشتن در بمب گذاري هاي انتحاري اخير در شهرهاي نجف و كربلا را بازداشت كردند. در اين خصوص روزنامه اينديپندنت نوشت: ادعاي پليس عراق مبني بر اينكه بازداشت شدگان به ارتباط با آژانس هاي اطلاعاتي ايران و سوريه اقرار كرده اند براي شيعيان عراق كه معتقدند اين بمب گذاري ها كار اصول گرايان سني بوده است، متقاعد كننده نيست.از زمان سقوط رژيم صدام تاكنون هزار پليس عراقي در درگيري هاي متعدد اين كشور، كشته شده اند.
حمايت آيت الله سيستاني از ائتلاف متحد عراق
آيت الله سيستاني از مراجع بلندپايه شيعي عراق روز دوشنبه به طور رسمي از فهرست انتخاباتي شيعيان حمايت كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نجف، دفتر آيت الله سيستاني در نجف در بيانيه اي اعلام كرد: آيت الله سيستاني فهرست انتخاباتي ائتلاف متحد عراق را كه متشكل از احزاب شيعي است مورد تاييد قرارداده است.
در اين بيانيه آمده است: آيت الله سيستاني به افرادي كه در اين فهرست نامشان آمده است اعتماد دارد.
آيت الله سيستاني تاكيد كرده است كه اين افراد براي تدوين قانون اساسي عراق مورد اعتماد هستند.
اين فهرست شامل ۲۲۸ نفر از نامزدهاي احزاب اسلامي شيعه، سني، ملي، مسيحي و كرد است.

گزارش جديد از جنايات نظاميان آ مريكايي
در گوانتانامو و عراق
009489.jpg
ايرنا: صحنه هاي  دلخراش  شكنجه  و سوءرفتار ماموران  آمريكايي  با زندانيان  درگوانتانامو و عراق  و ضرب  و شتم  آنان  از جمله  آثار سيگار بر بدن  و به  چوب بسته  شدن زندانيان  در آخرين  گزارش  اف  بي آي  منتشر شد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  نيويورك  تايمز، بازرسان  اف  بي آي  اين  اسناد ومدارك  مصور و گزارش  گونه  را به  همراه  دادخواستي  عليه  دولت  آمريكا تهيه  وتنظيم  كرده اند.
اف  بي آي  در اين  دادخواست  دولت  آمريكا را شريك  جرم  جناياتي  كه  در زندان هاي  تحت  كنترل  نظاميان  آمريكايي  در گوانتانامو و عراق  عليه  زندانيان  به اجرا در مي آيد، معرفي  كرده  است .
اين  اداره  در گزارش  مستند خود اعلام كرده  است  كه  نمايندگان  اف  بي آي از نزديك  شاهد شكنجه  زندانيان  در بند در زندان  گوانتانامو در خليج  كوبا وزندانهاي  عراق  بوده اند.
بر اساس  اين  گزارش ، زندانيان  در گوانتانامو به  مدت  ۲۴ ساعت  در سلول هايشان  به  زنجير كشيده  شده  و ناچار بودند در همان  فضاي  بسيار تنگ  نيازهاي اوليه  خود را برآورده  كنند.
نمايندگان  اين  سازمان  حتي  عنوان  مي كنند كه  ماموران  آمريكايي  را مشاهده كرده اند كه  در طول  شب ، موهاي  يكي  از زندانيان  را در دست  گرفته  و بر روي زمين  مي كشيدند.
اين  گزارش  با عنوان  رابرت  اس  مولر رئيس  اف  بي آي  تهيه  و تنظيم  شده است .
تاريخ  تنظيم  گزارش  چهارم  ژوئن  بوده  و عنوان  آن نيز گزارش  فوري  عنوان شده  است .
هنوز پنتاگون  در مورد اين  گزارش  اظهار نظر نكرده ، ولي  وزارتخانه  در موارد مشابهي  كه  گزارشهايي  در خصوص  بدرفتاري  نظاميان  آمريكايي  با زندانيان  در عراق  و گوانتانامو منتشر شده  بود، مدعي  گرديد كه  وزارت  دفاع هرگز اجازه  سوء رفتار نظاميان  را با زندانيان  نمي دهد و درباره  برخي  از اين  گزارشها تحقيق  مي كند.
اخيرا نيز اتحاديه «دفاع  از آزاديهاي  مدني  آمريكا »با ارايه  دادخواستي به  دولت  آمريكا، خواستار بررسي  و رسيدگي  دولت  به  گزارشهايي  شده  كه  در اين زمينه  منتشر مي شود.
از زمان  حضور نظاميان  آمريكايي  در عراق  و به  خصوص  ظرف  ماههاي  اخير گزارشهاي  متعددي  در خصوص  بدرفتاري  و اعمال  شكنجه  با زندانيان  عراقي  توسط نظاميان  آمريكايي  به  طور رسمي  و غيررسمي منتشر شده  است .
آنتوني  دي  رومرو مدير عامل  انجمن  دفاع  از آزاديهاي  مدني  آمريكا نيزدر اين  خصوص  معتقد است : اين  گزارش  سندي  است  بر محكوميت  مقامات  دولت آمريكا و نشان  مي دهد دولت  اين  كشور ديگر نمي تواند بر فجايعي  كه  كارگزاران آن  در زندانهاي  عراق  و گوانتانامو مرتكب  مي شوند، سرپوش  بگذارد و عاملان اين  فجايع  را تعدادي  انگشت  شمار سرباز دون  پايه  ارتش  معرفي  كند.

بوش از طرح بلر براي برگزاري كنفرانس
خاورميانه استقبال كرد
009486.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس جمهوري آمريكا از طرح توني بلر نخست وزير انگليس براي برگزاري كنفرانسي براي كمك به مردم فلسطين در لندن استقبال كرد و گفت: اين اقدام به تشكيل كشور مستقل فلسطيني كمك خواهد كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي پرورش اوريان فرانسه، بوش در كنفرانسي مطبوعاتي در كاخ سفيد گفت: من از اين كه توني بلر براي كمك به فرآيند صلح در خاورميانه با برگزاري كنفرانسي اعلام آمادگي كرده است استقبال و آن را تمجيد مي كنم.
توني بلر ديروز وارد فلسطين اشغالي شد و با مقامات اسرائيلي و فلسطيني درباره چشم اندازهاي صلح در اين منطقه مذاكره كرد.
از هنگام آغاز انتفاضه مردم فلسطين در سال ۲۰۰۰ تاكنون، اين نخستين بار است كه يك مقام بلندپايه غربي از سرزمين هاي فلسطيني ديدن مي كند.
بلر در نظر دارد كنفرانس خاورميانه را با هدف كمك به برقراري صلح در خاورميانه در ماه ژانويه يا فوريه سال آينده در لندن برگزار كند.
بوش در همين باره افزود: اگر جهان آزاد تلاش هاي خود را براي كمك به فلسطيني ها بمنظور تشكيل كشور مستقل فلسطيني متمركز كند، اكنون رهبري در فلسطين وجود دارد كه پذيراي اين كمكهاست.
بوش در ادامه سخنان خود گفت: وقت آن فرارسيده است فرآيند صلح را به پيش بريم و من در خصوص رسيدن به صلح در خاورميانه در شرايط كنوني واقع بين هستم.
بوش گفت: براي من كاملا روشن است صلح و ثبات در خاورميانه فقط با تشكيل كشور مستقل فلسطيني در سرزمين هاي فلسطيني محقق خواهد شد.
اين در حالي است كه آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي ديروز در ديدار با وزير امور خارجه جمهوري چك احتمال شركت تل آويو در كنفرانس خاورميانه را رد كرده بود.

كوتاه از سياست جهان
دستگيري مظنونان القاعده در پاكستان
واحد مركزي خبر: مأموران امنيتي پاكستان ديروز از يورش دوباره به محل اختفاي گروه ديگري از اعضاي القاعده در پاكستان خبر دادند.در اين يورش چهار نفر از مظنونان القاعده اي بازداشت شدند. اين افراد كه گفته مي شود با ابوالفرج سركرده القاعده در پاكستان روابط تنگاتنگي داشته اند در شهر لاهور مركز ايالت پنجاب پاكستان به دام پليس افتادند.
نگراني از تركيب دولت كرزاي
منابع دولتي افغانستان ديروز از نگراني اصلاح طلبان اين كشور درباره تأخير در معرفي دولت جديد كرزاي و تركيب احتمالي آن خبر دادند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك منبع دولتي افغان كه نخواست نامش فاش شود گفت:  كرزاي تعدادي از تكنوكراتهاي كاردان را تحت فشار برخي افراد و محافل از شركت در دولت كنار گذاشته است.اين منبع، وزيران سابق را عامل اين فشارها معرفي كرد و گفت: موفقيت آنها در اين امر موجب زير پا گذاشته شدن قولهاي كرزاي براي معرفي وزيران كارآمد خواهد شد.حامد كرزاي كه با كسب ۵۵ درصد آرا در انتخابات رياست جمهوري به پيروزي رسيد و چهارده روز پيش سوگند رياست جمهوري را ادا كرد، اما همچنان دولت خود را معرفي نكرده است.
گفتگوهاي شرودر و پوتين
009483.jpg
برلين _ ايرنا: گرهارد شرودر صدراعظم آلمان و ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در ادامه مذاكرات دوره اي خود ديروز درباره تقويت همكاري اقتصادي دوجانبه مذاكره كردند.خبرگزاري آلمان «د.پ.آ» با اعلام اين خبر افزود: محور مذاكرات اين دوره شرودر و پوتين انعقاد يك پيمان تبادل دانشجو، همكاري در بخش فضانوردي و طرح مشترك قطار آلمان و روسيه بود. رئيس جمهوري روسيه روز دوشنبه وارد آلمان شد.
همسر بوتو بار ديگر دستگير شد
اسلام آباد _ ايرنا: جمعي از هواداران حزب مردم پاكستان و پليس مستقر در فرودگاه اسلام آباد ديروز با يكديگر درگير شدند.اين درگيري هنگامي رخ داد كه حدود ۱۰۰۰ نفر از طرفداران حزب مردم براي استقبال از «آصف علي زرداري» از رهبران حزب مردم و همسر بي نظير بوتو نخست وزير پيشين پاكستان در جايگاه ويژه فرودگاه اجتماع كرده بودند.در اثر اين درگيري شيشه هاي جايگاه ويژه فرودگاه اسلام آباد شكسته شده و درگيري ميان پليس و هواداران حزب مردم تا لحظه مخابره خبر ادامه دارد.زرداري كه پس از تحمل هشت سال حبس ماه گذشته با قيد ضمانت از زندان آزاد شده، ديروز پس از ورود به اسلام آباد دوباره دستگير شد.
وضعيت فوق العاده در سودان تمديد شد
ايرنا: خبرگزاري رسمي سودان «سونا» ديروز گزارش داد: به دليل نگراني هاي امنيتي جاري در دارفور پارلمان اين كشور حالت فوق العاده ۵ ساله در سودان را براي يك سال ديگر تمديد كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از خارطوم محمد بخيت رئيس كميته دفاعي و امنيتي سودان گفت: پارلمان اين كشور روز دوشنبه درخواست عمرالبشير رئيس جمهوري اين كشور را براي تمديد حالت فوق العاده به دليل تهديد عليه تأسيسات زيربنايي نفت در شمال و شرق سودان و نيز ادامه بحران در ديگر مناطق اين كشور تصويب كرد.
نارضايتي مردم روسيه از اوضاع اقتصادي
ايرنا: براساس نتايج يك نظرسنجي كه توسط مركز تحليلي «يوري ليبادي» انجام شد، اكثر شهروندان روسيه معتقدند، «رشد قيمت ها» و «فقر روزافزون» اكثر اقشار جامعه را تهديد مي كند.به گزارش پايگاه اينترنتي اخبار روسيه، ۴۲ درصد از اشخاصي كه در اين نظرسنجي شركت كرده بودند، عقيده دارند كه در مقايسه با سال ،۱۹۹۶ شاخص فقر و رشد قيمت ها به شدت افزايش يافته است.

حوزه علميه نجف:
وزارت كشور و دفاع عراق و نيروهاي خارجي نمي توانند امنيت را برقرار كنند
سيد عبدالعزيز حكيم، ابومصعب الزرقاوي را عامل انفجارهاي خونين در كربلا و نجف دانست و گفت: الزرقاوي سابقا و بيش از چند بار در پيامهايي اعلام كرد كه بايد براي فتنه انگيزي هاي طايفه اي و متوقف كردن روند سياسي در عراق، كاري انجام دهد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الوطن - رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي  عراق، در كنفرانس مطبوعاتي در بغداد گفت: ابومصعب الزرقاوي سابقاً نيز دست به عمليات ديگري از جمله ترور آيت الله محمد باقر حكيم و انفجارهايي در كربلا و لطيفيه، حمله به حسينيه ها و كشتار مسئولان شيعه زده است. حكيم تأكيد كرد: هدف اوليه اين گونه اقدامات فتنه انگيزي در ميان طوايف كشور و سنگ اندازي در روند انتخابات است.
در همين حال حوزه علميه نجف با صدور بيانيه اي در محكوم كردن عمليات خونين شهر نجف اعلام كرد: وزارت دفاع، وزارت كشور عراق و نيروهاي خارجي مستقر در اين كشور، مسئول اصلي وقوع اين وقايع تلخ هستند، زيرا تأمين امنيت مردم عراق مسئوليت اين سازمانها و اين نيروها ست.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي العراق، در اين بيانيه  خطاب به اياد علاوي، نخست وزير حكومت موقت عراق آمده است: علاوي نبايد تعهدات خود را در اوايل دست يافتن به قدرت فراموش كند؛ روزي كه اعلام كرد با دست آهنين تروريستهاي عراق را سركوب خواهد كرد و امنيت و ثبات را در اين كشور برقرار خواهد ساخت.
در اين بيانيه همچنين ذكر شده است: حوزه نجف، وزارت دفاع و وزارت كشور دولت عراق و نيروهاي خارجي را مسئول اين گونه حوادث غم انگيز و تاسف بار در عراق مي داند؛ زيرا اين سازمانها در اداي وظيفه و انجام مسئوليت خود يعني ايجاد امنيت براي شهروندان عراقي كوتاهي كرده اند و به افراد مسلح اجازه داده اند كه با راحتي خيال در عراق فعاليت كنند. اماوزير امور خارجه موقت عراق كشورهاي همجوار را بدون اينكه نامي از آنها ببرد، متهم كرد براي تاثيرگذاري بر روند و اوضاع سياسي و انتخاباتي در امور داخلي اين كشور دخالت مي كنند.
هوشيار زيباري در گفت گو با راديو آمريكا «سوا» كه به زبان عربي برنامه پخش مي كند، گفت: كشورهاي همجوار به دخالت خود در امور داخلي عراق ادامه مي دهند.
از سوي ديگر نخست وزير موقت عراق هشدار داد، افراد مسلح تلاش دارند جنگ داخلي راه انداخته و انتخابات عراق را مختل كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس از بغداد، اياد علاوي گفت: شورشيان كه مقصر اصلي حملات خونبار در شهرهاي مقدس كربلا و نجف هستند، مي  خواهند نزاع، مشكلات و تنش قومي و مذهبي ايجاد كنند. آنها مي خواهند اتحاد كشور را از بين ببرند.

شيمون پرز معاون دوم كابينه شارون مي شود
با تصويب  طرح  ايجاد معاون  دوم  نخست  وزيري  رژيم  صهيونيستي  آخرين  مانع براي  تشكيل  كابينه  ائتلافي  ميان  دو حزب  ليكود و كار برداشته  شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت ، در نشست  مجلس  رژيم  صهيونيستي  ازصد و بيست  نماينده، پنجاه  و شش  نماينده  به  طرح  ايجاد پست  معاون نخست  وزيري  رأي مثبت  و سي  و چهار نماينده  رأي مخالف  دادند و به  اين ترتيب  اين  طرح  در شور اول  تصويب  شد تا پس  از بررسي  نهايي  در كميسيون قانونگذاري  مجلس  به  تصويب  نهايي  برسد.
اين  طرح  به  پيشنهاد شارون  در مجلس  رژيم  صهيونيستي  مطرح  شد تا زمينه براي  شركت  حزب  كار در كابينه  ائتلافي  وي  فراهم  آيد زيرا شيمون  پرز رئيس  اين  حزب  خواهان  پست  معاون  نخست  وزير در كابينه  جديد شده  است .
در كابينه  كنوني  كه  اكثريت  خود را در مجلس  از دست  داده  است  ايهود اولمرت  از نزديكان  شارون  معاون  نخست  وزير است  و از آنجا كه  نخست  وزير نمي خواهد اولمرت  را از اين  پست  بركنار كند و از طرفي  مي خواهد رضايت پرز را نيز كسب  كند طرح  ايجاد معاون  دوم  نخست  وزير را به  مجلس  ارائه  داد.
منابع  صهيونيستي  پيش  بيني  مي كنند كه  به  احتمال  زياد شارون  كابينه  ائتلافي  جديد با شركت  حزب  كار را روز پنجشنبه  آينده  به  مجلس  معرفي  كند.

كشف شبكه جاسوسي اسرائيل در لبنان
ايرنا: سازمان  قضايي  لبنان  از كشف  يك  شبكه  جديد جاسوسي  رژيم  صهيونيستي  در اين كشور خبر داد كه  ماموريت  آن زير نظر داشتن  فعاليت هاي  حزب الله  و نفوذ به درون  تشكيلات  امنيتي  اين  حزب  بود.
روزنامه  لبناني «السفير» ديروز به  نقل  از منابع  نزديك  به  سازمان قضايي  لبنان  نوشت : برخي  عناصراين  شبكه  جاسوسي  پيش  از اين  به  اتهام  همكاري با رژيم  صهيونيستي  بازداشت  شده  بودند كه  پس  از گذراندن  مدت  محكوميت  خودبار ديگر همكاري  با اين  رژيم  را با هدف  ضربه  زدن  به  منافع  ملي  لبنان  ازسر گرفتند.
بر پايه  اين  گزارش ، مزدوران  اسراييلي  شبكه  جديدي  را راه اندازي  و اقدام به  برقراري  تماس  با سازمان  جاسوسي  رژيم  صهيونيستي «موساد» كردند اما به وسيله  سازمان  امنيت  لبنان  شناسايي  و دستگير شدند.
اين  روزنامه اضافه كرد : شبكه  مذكور با هدف  زير نظر گرفتن  فعاليت هاي  حزب  الله  و نقاط رفت  و آمدمقام هاي  اين  حزب  و شناسايي  مراكز آموزش  نظامي مقاومت  اسلامي شاخه  نظامي حزب الله  به  جمع آوري  اطلاعات  پرداخت .
«غالب  عوالي» از مسئولان  مقاومت  اسلامي در سال  جاري  ميلادي  در حومه  جنوبي بيروت  به  دست  عوامل  اين  شبكه  به  شهادت  رسيد و هنگامي كه  فعاليت  آن گسترش يافت  ماموران  امنيتي  لبنان  وارد عمل  شده  و اعضاي  اين  شبكه  را دستگيركردند.

درخواست شوراي همكاري خليج فارس از آمريكا
واحد مركزي خبر: سران  شش  كشور عضو شوراي  همكاري  خليج  فارس  در نشست  خود در منامه ، با تهيه  لايحه اي  از جرج  بوش ، رئيس  جمهور آمريكا به  اصرار خواستند براي  ايجاد كشور مستقل  فلسطين  بيش  از پيش  تلاش  كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين  لايحه  كه  ديروز به تصويب  سران  شوراي  همكاري  خليج  فارس  رسيد، شركت  كنندگان  ابراز اميدواري  كرده اند جرج  بوش  در دومين  دوره  رياست  جمهوري  خود،مناقشه  خاورميانه  را در اولويت  مطلق  سياستهاي  آمريكا قرار دهد تابه تعهدات  و وعده هاي  آمريكا مبني  بر تشكيل   كشور مستقل  فلسطين  كه درعرصه  بين المللي  از اعتبار و در منطقه  از امنيت  و صلح  برخوردار است جامه  عمل  بپوشاند.
شوراي  همكاري  خليج  فارس  همچنين  خواستار آن شده  است  كه  خاورميانه  ومنطقه  خليج  فارس  از سلاحهاي  كشتار جمعي  پاكسازي  شود و تاسيسات  ونيروگاههاي  اتمي اسرائيل  تحت  كنترل  آژانس  بين  المللي  انرژي  اتمي درآيد.
نشست  سران  شوراي  همكاري  خليج  فارس  ديروز در منامه  آغاز شد و فردا پايان خواهد يافت .
در نشست اخير شوراي همكاري خليج فارس العطيه بار ديگر به مدت سه سال به عنوان دبيركل شورا انتخاب شد.
همچنين اجلاس بعدي شوراي همكاري خليج فارس در امارات متحده عربي برگزار خواهد شد.

دستگيري ۲۷۹ هزار نفر در مرزهاي عربستان
واحد مركزي خبر: ژنرال  طلال  بن محسن  العنقاوي  فرمانده  گارد مرزي  عربستان  سعودي  اعلام  كرد: نيروهاي  گارد ملي  روزانه  دست  كم  ۲۰۰۰ نفر را كه  به  طور غير قانوني  وارد اين  كشور مي شوند، دستگير مي كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از رياض  روزنامه  عكاظ ديروز به  نقل  از العنقاوي  نوشت : نيروهاي  گارد مرزي  عربستان  در فاصله  بين  ماه  مارس  تا اكتبر سال  ۲۰۰۴ ، ۲۷۹ هزار نفر را كه  غير قانوني  وارد كشور شده  بودند، دستگير كرده اند.
وي  افزود : نيروهاي  مرزي  عربستان  همچنين  در طول  اين  مدت  توانستند ۲۵۰۰ قاچاقچي  را بازداشت  و ۴۸ بمب، ۲۲ چاشني  ديناميت ، ۱۴  كيلوگرم  مواد منفجره ، ۲  مين  و صدها اسلحه  و شمار زيادي  گلوله  جنگي  كشف  و ضبط كنند.

۵۶ درصد آمريكاييها مخالف جنگ عراق و ۵۲ درصد مخالف رامسفلد هستند
مهر: يك نظر سنجي جديد كه توسط روزنامه واشنگتن پست و شبكه خبري اي بي سي انجام شد نشان مي دهد كه براي اولين بار بيشتر مردم آمريكا جنگ عراق را يك اشتباه مي دانند و بيشتر مردم معتقد هستند كه دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا بايد از مقامش كناره گيري كند.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، در اين نظر سنجي بيشتر مردم آمريكا معتقدند جنگ عراق به امنيت طولاني مدت آمريكا كمك كرده است و۷۰ درصد معتقدند كه اين در ازاي تلفات غيرقابل تصور نظامي بدست آمده است و ۵۶ درصد معتقدند كه مسئله عراق ارزش جنگيدن را نداشت.
طبق اين نظر سنجي ۵۲ درصد آمريكايي ها معتقدند بوش بايد رامسفلد را از مقامش بركنار كند.در اين نظر سنجي ۵۸ درصد معتقدند عراق براي برگزاري انتخابات آماده نيست. بنابراين نظر سنجي ۵۴ درصد معتقد هستند انتخابات عراق يك انتخابات آزاد و عادلانه نخواهد بود و به صحت شمارش آراي آن نيز اعتقادي ندارند.
۴۴ درصد معتقدند انتخابات عراق يك دولت باثبات كه بتواند به طور موثر حكومت كند را تشكيل نخواهد داد.
خبرگزاري فرانسه نيز در اين خصوص اعلام كرد موسسه نظرسنجي و تحقيقاتي «بيوريسرچ سنتز» اظهار داشت: نيمي از آمريكايي ها معتقدند عمليات نظامي نيروهاي اين كشور در عراق به شكل خوب و مورد قبول انجام مي  گيرد اما ۴۶ درصد ديگر كاملا با اين ايده مخالف هستند.از سوي ديگر درحالي  كه  نظرسنجي ها حاكي  از نارضايتي  بسياري  از مردم  و مسئولين  آمريكا از عملكرد دونالد رامسفلد وزير دفاع  اين  كشور است ، جورج  بوش  رئيس  جمهوري آمريكا ديروز به  حمايت  از وي  پرداخت .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي ان ان ، جورج  بوش  در واكنش  به انتقاد مردم  و برخي  اعضاي  كنگره  آمريكا از نحوه  عملكرد رامسفلد به  ويژه  در جريان  حمله  نظامي آمريكا به  عراق ، به  حمايت  از وزير دفاع  خود پرداخت و گفت: رامسفلد وظايفش  را به  خوبي  انجام  داده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |