چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۹ - Dec 22, 2004
طرح تحقيق و تفحص از قوه قضائيه در كميسيون
قضائي مجلس تصويب شد
گروه سياسي - ياسر مرادي: هرچند كه جلسه علني صبح گذشته مجلس، اخبار و تحولات مهمي را رقم نزد اما در جلسات بعدازظهر كميسيون ها، اتفاقات مهمي روي داد .در جلسه ديروز بعدازظهر كميسيون حقوقي و قضائي، طرح تحقيق و تفحص از قوه قضائيه بالاخره پس از چند هفته بحث و گفت وگو به تصويب رسيد. البته در جلسه روز گذشته نمايندگان خواستار تحقيق و تفحص از قوه قضائيه بخش هايي از طرح خود را اصلاح كرده و سپس اعضاي كميسيون با اكثريت آراء به آن رأي دادند.
محورهاي تحقيق و تفحص از قوه قضائيه كه در آبان ماه از سوي بيش از ۱۳۰ نفر از نمايندگان درخواست شده بود را بررسي نحوه اجراي تدابير مقام معظم رهبري در احكام و رهنمودهاي ايشان خطاب به قوه قضائيه، بررسي عملكرد سازمان بازرسي كل كشور، سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائيه، سازمان ثبت اسناد و املاك، سازمان زندان هاي كشور، نحوه رسيدگي به پرونده هاي مفاسد اقتصادي و بررسي عملكرد مجتمع قضائي مبارزه با مفاسد اقتصادي تشكيل مي داد.
بازار تحقيق و تفحص از ساير نهادها و ارگان ها نيز در مجلس داغ بود. نورالدين پيرمؤذن مخبر كميسيون بهداشت و درمان از تعيين هفت نفر از نمايندگان به عنوان اعضاي كميته تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر داد و گفت:حسين حسني باقراني نماينده نائين، عابد فتاحي نماينده اروميه، انوشيروان محسني بندپي نماينده نوشهر و چالوس، ايرج نديمي نماينده لاهيجان، حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان، عوض حيدرپور نماينده شهرضا و اينجانب از اعضاي تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هستيم.
همچنين سيدعلي رياض نماينده مردم تهران اعلام كرد در جلسه اي كه اعضاي گروه تحقيق و تفحص از آزمون دستياري سال ۸۲ با وزير بهداشت و درمان داشتند، ايشان با تعويق برگزاري آزمون دستياري امسال موافقت كرد.
ستار هدايت خواه با اشاره به بند ۱۱ ماده ۲۳ آيين نامه داخلي، عدم ارائه لايحه از سوي دولت براي تهيه لايحه نظام هماهنگ را نوعي توهين به شأن و منزلت و اقتدار مجلس دانست.
وي هشدار داد: اگر دولت به اين مسئله توجه نكند، باتقديم يك طرح دوفوريتي، دولت را ملزم به تقديم اين طرح مي كنيم.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه به ماده ۱۹۸ اشاره كرد و خواستار آگاهي از اين شد كه چرا طرح تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هنوز به كميسيون مربوطه نيامده است.
از سوي ديگر هوشنگ حميدي نماينده سنندج و رئيس فراكسيون جوانان نيز از طرح تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني خبر داد.
وي افزود: نحوه استفاده از بند (چ) تبصره هفت بودجه، علت طولاني شدن پروژه هاي عمراني ورزشي، عملكرد فرهنگي سازمان تربيت بدني و نحوه اعزام افراد غيرمسئول به مسابقات خارج از كشور از جمله محورهاي اين تحقيق و تفحص مي باشد.
حميدي تصريح كرد: بررسي عملكرد سازمان تربيت بدني درمورد ورزش بانوان و نحوه واگذاري مؤسسات دولتي ورزش به بخش خصوصي از ديگر محورهاي تحقيق و تفحص مي باشد.
وي هدف از اين طرح را كمك به ورزش كشور عنوان كرد و گفت: چنانچه ناتواني ها و نواقص در قانونمندي و يا اجراي كارها باشد، در اين تحقيق و تفحص به صورت كارشناسي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
در ادامه جلسه روز گذشته، مجلس از ساعت ۳۰/۱۰ و با حضور مسعود پزشكيان وزير بهداشت و درمان جهت بررسي مسائل بهداشتي و درماني كشور وارد جلسه غيرعلني و غيررسمي شد.
مسعود پزشكيان پس از پايان جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي، در جمع خبرنگاران پارلماني با اشاره به مشكلات موجود در وزارت بهداشت و درمان گفت: پاسخگويي و ارائه خدمات به مردم براساس اختيار ماست و مشكلات در اين وزارتخانه را نبايد ناديده گرفت.
وي با تأكيد بر تعامل دولت و مجلس تصريح كرد: براي رفع مشكلات و فشار وارد نشدن بر طبقات ضعيف جامعه تعامل بين مجلس و دولت ضروري است.
وزير بهداشت و درمان با بي انصافي دانستن بيان جملاتي مبني بر نارضايتي اكثر مردم از وضعيت بهداشت و درمان، اظهار داشت: براساس نظرسنجي ها بين ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم از عملكرد ما راضي هستند.
در جلسه غيرعلني چه گذشت
سيدمرتضي موسوي در جمع خبرنگاران با بيان اين كه در جلسه غيرعلني وغيررسمي مجلس شوراي اسلامي واقعيت هاي وضعيت بهداشتي و درماني كشور بيان شد گفت: تا زماني كه ما واقعيت ها را به مردم و مسئولان نگوييم و جهت ريشه يابي مشكلات چاره جويي نكنيم مشكلات همچنان باقي خواهد ماند.
وي عدم استخدام نيرو در وزارت بهداشت و درمان، عدم بودجه كافي و كمبود پزشك در شهرستان هاي سراسر كشور را از مسائل مطرح شده در جلسه غيرعلني مجلس ذكر كرد و گفت: پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مطالبي كارشناسي شده درخصوص مشكلات وزارتخانه بيان كرد و خواستار تقويت نيروي انساني در وزارتخانه و افزايش بودجه اين وزارتخانه شد.
عضو كميسيون حقوقي و قضائي مجلس با اشاره به گراني هزينه هاي درمان و مشكلات مردم در بيمارستان ها گفت: بايد بر عملكرد وزارت بهداشت و درمان و بيمارستان ها نظارت كرد.
درخواست پرهزينه دولت
حميدرضا حاجي بابايي با بيان اين كه دولت لايحه يك فوريتي تحت عنوان «تأمين كسري اعتبار كالاهاي اساسي و يارانه اي» به مجلس ارائه كرده است، گفت: چهارشنبه در مجلس شوراي اسلامي درخصوص اين لايحه رأي گيري مي شود.
وي افزود: در صورت تصويب نهايي اين قانون، سه هزار ميليارد ريال از محل مازاد درآمد و هفت هزار ميليارد از حساب ذخيره ارزي برداشت خواهد شد تا جهت كسري اعتبارات كالاهاي اساسي يارانه هزينه شود.

در حاشيه مجلس
* طرح تثبيت قيمت ها كه قرار بود در جلسه روز گذشته مجلس بررسي شود به دليل تشكيل جلسه غيرعلني با حضور وزير بهداشت به وقت ديگري موكول شد.
* تغيير رئيس اداره اخبار مجلس حتمي شد. ابراهيم شكوري از سردبيران واحد مركزي خبر به جاي سيدمنصور حسيني خبرنگار روزنامه سلام رئيس اداره اخبار مجلس شد.
* در جلسه روز گذشته كميسيون كشاورزي قرار شد مشكل پرورش و توليدكنندگان ميگو برطرف شود.
* طرح دهياري فارغ التحصيلان دانشگاه ها كه شامل به كارگيري فارغ التحصيلان مؤسسات آموزش عالي به عنوان دهيار در دوره خدمت سربازي مي باشد در مجلس در حال تدوين است.
* حميد احمدي بهرامي نماينده رفسنجان از مطرح نشدن سئوال از وزير آموزش و پرورش و قرار نگرفتن آن در دستور كار هفتگي مجلس انتقاد كرد.
* رضا طلايي نيك نماينده كبودرآهنگ از عدم معرفي وزير پيشنهادي راه و ترابري از سوي رئيس جمهوري انتقاد كرد.
* فراكسيون زنان مجلس با ارسال نامه اي به رئيس قوه قضائيه خواستار برخورد جدي با خشونت هاي خانگي شد.
* مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: وزراي بهداشت و درمان، كشور، اطلاعات و دادگستري جهت پاسخگويي درخصوص شهادت جانباز رجبي ثاني به مجلس فراخوانده مي شوند.
* محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس هتك حرمت عتبات عاليات را محكوم كرد.

احمدي نژاد:
قطع ارتباط با دستاوردها و اندوخته هاي گذشته
رمز استعمار نو است
شهردار تهران از اهداف سلطه  جويانه استكبار در تلاش براي قطع رابطه ملت ايران با گذشته پر افتخار خود پرده برداشت و اظهار اطمينان كرد كه جوانان پاك نهاد ايران اسلامي با پيوند زدن منحني رشد تاريخي كشور به نيازهاي امروز و با نگاه به آينده اي روشن، تمدن بزرگ اسلامي را در اين سرزمين بنا خواهند كرد.
احمدي نژاد كه در مراسم افتتاحيه كنفرانس دانشجويان عمران دانشگاه هرمزگان سخن مي گفت، افزود: پيشرفت، يك كالاي وارداتي نيست كه با دست يافتن به آن بتوان كشوري پيشرفته را به جهان معرفي كرد. پيشرفت رشدي است كه از درون يك جامعه مي جوشد و استعدادها و توانمنديها را در خدمت اهداف و آرمانهاي بلند يك ملت قرار مي دهد.
وي از خودباوري به عنوان پايه  اصلي و مقدمه پيشرفت ياد كرد و افزود: كسي كه توانمنديها و استعدادهاي خود را شناسايي و باور نكرده است، احساس هويت و هدفمندي نمي كند و نقطه اتكايي براي حركت ندارد.
دكتر احمدي نژاد تصريح كرد كه دانشجويان و دانش  پژوهان ما بايد روش هاي مخصوص به خود را به كار بندند و با شناسايي منحني رشد تاريخي خويش، راه هاي ميان بر را براي فتح پي در پي قله هاي علم و پيشرفت، بيابند و در اين عرصه، خلاقيتها و استعدادهاي بي مانند خويش را بروز دهند. وي از ملت ايران به عنوان پايه گذار و رشد دهنده بسياري از علوم مطرح دنيا بويژه در قرون پس از گرويدن به اسلام ياد كرد و گفت: ملت ايران در زمينه هاي مختلف علمي از جمله در رياضيات، پزشكي، نجوم، شهرسازي، معماري، عمران و ادبيات، قله هايي را به بشريت معرفي كرده است كه هنوز كسي به آن دست نيافته است.
شهردار تهران قطع ارتباط با دستاوردها و اندوخته هاي گذشته را رمز طراحي استعمار نو دانست و تأكيد كرد كه گذشته تاريخي در نقش حافظه براي يك ملت است و كساني كه گذشته خود را فراموش كنند، به عناصري تبديل خواهند شد كه حتي از راه دور نيز مي توان آنها را مهار زد و تحت كنترل درآورد. دكتر احمدي نژاد در پايان سخنان خود به بيان ويژگي هاي ممتاز جوانان ايراني پرداخت و گفت: جوانان شجاع، پاك نهاد، با نشاط، خلاق، اميدوار و مبتكر اين مرز و بوم در مسير شناسايي و به خدمت گرفتن استعدادهاي خدادادي و تجربيات تاريخي كشور قرار دارند و اطمينان دارم كه آنان با اين ويژگي ها و با نگاه به آينده اي روشن، تمدن بزرگ اسلامي را در اين سرزمين برپا خواهند كرد. يازدهمين كنفرانس دانشجويان عمران دوشنبه شب در دانشگاه هرمزگان گشايش يافت و تا روز پنجشنبه به كار خود ادامه خواهد داد.

ريچارد مورفي:
ايران بازيگر اصلي منطقه خاورميانه است
فارس: عضو شوراي روابط خارجي و كارشناس برجسته آمريكا در امور خاورميانه با اشاره به موقعيت ايران در منطقه خاورميانه، تهران را بازيگر مهم و اصلي در منطقه برشمرد.
ريچارد مورفي در خصوص نقش ايران در ايجاد صلح و ثبات در عراق اظهار داشت: ايران اهميت بسيار روشني در استقرار صلح و ثبات عراق دارد.
معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور خاور نزديك و جنوب آسيا در دوران رياست جمهوري ريگان در خصوص تأثير شيعيان عراق در انتخابات آتي اين كشور گفت: تأثير شيعيان عراق بر انتخابات آتي اين كشور به دو فاكتور بستگي دارد: نخست اين كه آنها قادر به همكاري با هم در قالب يك جمعيت يا يك اجتماع باشند و دوم اين كه آنها يك ائتلاف سياسي با كردها و سني هاي عراق تشكيل دهند.
وي ادامه داد: اما آن گونه كه من دريافته ام جمعيت شيعيان عراق به جناحهاي گوناگون تقسيم شده اند به گونه  اي كه برخي از آنها ترجيح مي دهند دولتي همسو با ايران در عراق روي كار آيد، اما گروهي ديگر ترجيح مي دهند دولتي با اصول مذهبي روي كار آيد اما توسط روحانيون هدايت نشود و گروه سوم نيز به دنبال روي كار آمدن دولتي هستند كه در غرب دولت سكولار ناميده مي شود.

فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي:
با تمام قوا از تأسيسات هسته اي مان دفاع مي كنيم
ايسنا: فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد: قطعا در آن سطح از آمادگي هستيم كه اجازه عمل راحت و بدون دردسر را به دشمن ندهيم.
امير سرلشكر محمد سليمي  با بيان اين مطلب اظهار داشت: اكنون با تمام قوا اعم از نيروهاي زميني، جنگ افزارهاي پدافندي، رادارهاي تاكتيكي، پاسگاههاي فرماندهي، نگهبان ها و ديده بان هاي سيار و موتوري و پياده، مشغول حفاظت از تاسيسات هسته اي هستيم و حمله به اين تاسيسات به راحتي امكان پذير نخواهد بود.
سرلشكر سليمي همچنين با بي اهميت خواندن برخي خبرها مبني بر تمرين نيروهاي بيگانه در حمله به ماكت تاسيساتي شبيه به نيروگاه هسته يي ايران تصريح كرد: براي دشمن، رسيدن به مقاصد و اجراي طرح ها سهل الوصول نخواهد بود.
فرمانده كل ارتش اعلام كرد: به نيروي هوايي دستور داده شده كه با تمام قوا از حريم هوايي تاسيسات هسته اي حفاظت كند. شناسايي هايي در مناطق حساس و كنترل شده انجام مي دهيم. نيروي هوايي تمام آموزش هايش را براي مدت معيني تعطيل كرده و همه نيرويش را در جهت آمادگي رزمي  و گشتي هاي رزمي  در آسمان (كب) تبديل كرده است.

رئيس سازمان صدا و سيما:
خدمات دولت را به صورت تأثيرگذار عرضه كنيم
ايسنا: رئيس سازمان صدا و سيما اظهار داشت: ما تريبون صدا و سيما را براي تبليغ فعاليت دولت باز گذاشته ايم و اگر هر يك از بخش هاي دولتي براي تبليغ فعاليت هاي خود، فيلم خوبي بسازند روي چشم مي گذاريم و پخش مي كنيم.
مهندس ضرغامي كه در همايش روحانيون عقيدتي سياسي ارتش سخنراني مي كرد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: ما خدمات دولت را خدمات نظام مي دانيم، لذا در قالب داستان هاي جذاب و به طور غيرمستقيم و تأثيرگذار، آنها را به مخاطب عرضه مي  كنيم.
رئيس سازمان صدا و سيما با اشاره به راه اندازي شبكه العالم اظهار داشت: بدون استفاده از ماهواره هاي مختلف نمي توانيم به كار خود ادامه دهيم و حجم زياد و استفاده از ماهواره هاي مختلف ضروري به نظر مي رسد.
رئيس سازمان صدا و سيما با بيان اين كه شوراي جديد ۹ نفره اي مركب از كارشناسان مختلف در صدا و سيما براي تصميم گيري در خصوص پخش فيلم هاي سينمايي خارجي تشكيل شده است، گفت: بعضي از فيلم هاي خارجي اگر چه ظاهري ضد آمريكايي دارد، ولي بطن آنها تبليغ آمريكاست.ضرغامي در ادامه سخنانش با اشاره به تغيير نگاه صدا و سيما به نوع و شيوه خبر اظهار داشت: هيچ بلندگوي خبري در دنيا و جريان رسانه اي كه دولتي بودنش كاملا محرز است، هيچ گاه ژست دولتي به خود نمي گيرد. تصور من اين بود كه اگر شيوه برنامه هاي خبري تغيير پيدا نكند، صدا و سيما نمي تواند در صحنه رسانه اي رقابت كند، لذا لزوم تغيير در شيوه تهيه و پخش خبر احساس مي شود. بخش خبري ساعت ۳۰/۲۰ شبكه دو نيز با همين تحليل كارش را آغاز كرد تا بعضي از مرزهاي خود ساخته داخلي و تعارفات را كنار بگذارد و از منظر چالشي و رودررو با بخش هاي مختلف مواجه شود.ضرغامي افزود: ۹۴ درصد مردم در حد زياد و خيلي زياد از اين بخش خبري استقبال كرده اند.

ولايتي:
طرح خاورميانه بزرگ براي جلوگيري
از موج بيداري اسلامي است
گروه سياسي: طرح خاورميانه بزرگ كه به عنوان يكي از اولويت هاي آمريكا در سياست خارجي دنبال مي شود صرفاً يك تغيير جغرافيايي نيست بلكه ارائه سياستي واحد براي كشورهاي منطقه در جهتي است كه مطلوب آمريكا بوده و براي دستيابي به اهدافش ابزارهاي مناسبي باشد.
دكتر ولايتي صبح ديروز در جمع مديران مناطق آموزش و پرورش استان تهران ضمن بيان اين مطلب افزود: آمريكا براي موفقيت در طرح خاورميانه بزرگ چند موضوع را دنبال مي كند.
۱- تغيير حكومت ها با ايجاد دمكراسي هدايت شده
۲- اقتصاد باز با اولويت روابط با آمريكا
۳- تضمين حضور رژيم صهيونيستي
۴- جلوگيري از شكل گيري حركت هاي اسلامي و خشكاندن ريشه  بيداري اسلامي.
مشاور امور بين الملل رهبري افزود: مقاومت كشورهاي عربي و برخي كشورهاي اروپايي از يكسو و ناتواني حل معضل عراق از سوي ديگر دو عاملي بودند كه آمريكا را مجبور كرد تا حدودي از شكل قبلي و طراحي شده اين موضوع عدول نمايد.
ولايتي با بيان اينكه آمريكا اين طرح را با حمله به عراق كه قبل از ۱۱ سپتامبر برنامه ريزي شده بود وارد فاز جديدي نمود افزود: بعد از فروپاشي شوروي بوش اول موضوع نظم نوين جهاني را مطرح نمود كه در آن آمريكا به عنوان تنها قدرت جهان حافظ صلح اين نظم تعيين شده بود.
با اين كار آمريكا تنها قدرت دنيا و سازمان ملل متحد كه حافظ صلح بود به سازماني لجستيكي در جهت اهداف آمريكا تنزل مي يافت.وي افزود: حمله به عراق در حقيقت تثبيت اين طرح بود كه به دليل مقاومت پيش بيني نشده مردم عراق تاكنون ناكام مانده است.
دكتر ولايتي انتخاب عراق را به عنوان پايگاه آمريكا به دليل وجود منابع و موقعيت ژئواستراتژيك و نزديكي به ايران كه قله بيداري اسلامي بود خواند و افزود: آمريكا براي جلوگيري و مخالفت از گسترش موج بيداري اسلامي با همه قوا وارد منطقه شده و در عراق مستقر شد آن هم در شرايطي كه ۸۰% مردم كشورهاي اسلامي مخالف اين كشور هستند.
در ادامه اين نشست دكتر ولايتي در پاسخ به سئوالي پيرامون NGOها و نقش آنها در كشور گفت:NGOها از ضرورتهاي جامعه هستند و كشور ما بصورت سنتي از قديم داراي NGOها بوده است اما مدل آمريكايي آن كه در سياست هاي داخلي كشورهاي خاورميانه در طرح خاورميانه بزرگ آمريكا بر آن تاكيد شده، ابزارهايي هستند كه در زمان مناسب به كمك آمريكا براي فشار بر دولتها مورد استفاده قرار مي گيرند و نمونه آن را در اوكراين و گرجستان ديديم.
وي در پاسخ به سئوال ديگري پيرامون تغيير نام خليج فارس گفت: پول برخي كشورهاي عربي و سياست هاي آمريكا عامل اصلي اين تحريف بوده كه با يكپارچگي ايرانيان در داخل و خارج عملاً به شكست منجر شد و ما بايد در اين موارد يكپارچگي و وحدت خود را حفظ كنيم و از آن استفاده نمائيم.ولايتي درخصوص رياست جمهوري گفت: اگر رئيس جمهور آينده بتواند بار دولت را سبك كند قطعاً بهتر مي تواند كار كند.

روسيه ۷ نيروگاه اتمي در ايران مي سازد
فارس: روسيه قصددارد علي رغم تهديدها وفشارهاي آمريكا ۷ نيروگاه اتمي ديگر در ايران احداث كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه مسكوتايمز، الكساندررومانتسف رييس آژانس انرژي اتمي روسيه مي گويد : ارزش اين پروژه ها بيش از ۱۰ ميليارددلار است.
وي مي افزايد : كارشناسان ايراني مطالعات اوليه اين پروژه ها را آغاز كرده اند و ما معتقديم ايران بايد به فعاليتهاي صلح آميز هسته اي خود ادامه دهد.
بر اساس اين گزارش نيروگاه اتمي بوشهر با سرمايه گذاري بيش از ۸۰۰ ميليون دلار در ابتداي سال ۲۰۰۶ ميلادي به بهره برداري مي رسد.

موضع آيت الله سيستاني درباره فهرست هاي انتخاباتي
ايسنا: روزنامه الراي العام كويت گفت و گويي با دفتر آيت الله سيستاني در نجف انجام داد كه طي آن نظرات ايشان در مورد انتخابات و تحولات جاري عراق بيان شده است. سخنگوي دفتر گفته است كه آيت الله سيستاني از ليست ملي متحد كه اكثريت آن را شيعيان تشكيل مي دهند، حمايت و آن را تاييد مي كند اما همزمان با آن، از تمام ديگر ليست هاي ملي در عراق نيز حمايت مي كند. هم چنين آيت الله سيستاني از طرفداران خود براي انتخاب اعضاي ليست ملي متحد دعوت به عمل نياورده است و حمايت ويژه ي ايشان از اين ليست تنها به اين دليل انجام گرفته است كه از نوع انتخاب افراد اين ليست و عملكرد كميته ي شش گانه در اين زمينه آگاهي كامل دارند.
همچنين كميته هاي ملي وابسته به مرجعيت، تمام طوايف مختلف عراق را به شركت در انتخابات دعوت و تشويق مي كنند، بنابراين چنين ارتباطاتي ولو در حد اظهار نظر وجود دارد و آيت الله سيستاني نيز از تمام مردم عراق خواسته اند كه در اين انتخابات شركت كنند زيرا برقراري ثبات در عراق بي ارتباط با شركت همگان در اين انتخابات نيست و آيت الله سيستاني نيز به چنين ديدگاهي كاملا معتقد است. به همين دليل است كه از تمام عراقي ها مي خواهد كه با انداختن راي خود در صندوق هاي راي در روند سياسي اين كشور شركت كنند. همچنين همانطوري كه اين دعوت آيت الله سيستاني بر تمام مقلدان وي واجب است اما ايشان در را براي انتخاب ليست مناسب براي همگان باز گذاشته است.
اين سخنگو در مورد نوع ارتباط آيت الله سيستاني با حزب مقتدي صدر ابراز داشت: كميته  شش گانه  منتخب از سوي آيت الله سيستاني با حزب صدر تعامل و همكاري داشته است، به رغم آن حزب صدر بر آن اصرار داشت كه به صورت مستقل در ليست متحد ملي شركت كند و به اين ترتيب بيش از ۲۰ كانديدا از اين حزب در اين ليست قرار داده شد.
الراي العام از وي پرسيد: با تدوين قانون اساسي آينده ي عراق آيا به اعتقاد شما بهره و نصيب شيعيان با توجه به آنكه اكثريت را تشكيل مي دهند، بيشتر خواهد بود؟ و اگر چنين نظريه اي صحت داشته باشد، ولايت عامه  علماي ديني عراق به سمت و سويي حركت خواهد كرد كه آنها فراتر از نقش ارشادي خود عمل كنند؟
سخنگو در پاسخ اظهار داشت: تعيين نقش مرجعيت به حكومت منتخب آينده  در عراق بستگي خواهد داشت و اين مرجعيت هرگز راي و خواسته هاي خود را به هيچ كسي اعمال نخواهد كرد.
* آيا شما از روند بازسازي نجف پس از حوادث دردناك سابق كه در اين شهر رخ داده است، راضي هستيد و چگونه مي توان عدم تكرار اين حوادث را تضمين كرد؟
- دست به سلاح بردن آن هم در شرايط فعلي بي فايده است و مهمترين كار در اين مرحله تمسك به روش هاي ديپلماتيك و سياسي جهت حل مشكلات است تا اين حوادث مجددا تكرار نشود اما در ديدار برهم صالح، معاون نخست وزير عراق با آيت الله سيستاني محور گفت وگوها بر موضوع بازسازي عراق متمركز بود و آيت الله سيستاني خطاب به معاون نخست وزير عراق اظهار داشت، آجر و خاك براي ساخت و ساز در اين شهر از نظر من مهم نيست، آنچه كه براي من نگران كننده و دردناك است اجساد متلاشي شده اي است كه در اطراف نجف پراكنده است. اين موضوع را حل كنيد و تخريب و ويراني اين شهر را متوقف كنيد، زيرا بازسازي نجف به بازسازي روحي مجدد مردم آن وابسته است.
سخنگو در مورد نظام فدرالي در عراق گفت: مطالبات موجود در عراق براي برقراري نظام فدرالي ناشي از عدم توازن هاي موجود در عراق است و هر چه قدر به ميزان اين فشارها از گروهي به گروه ديگر بيشتر شود، اين گونه مطالبات شدت خواهد يافت و اين يك وضعيت منفي است و در واقع موضوع فدرالي عراق نيز مربوط به وجود اين حالت ها و بينش هاي منفي در اين كشور است و گروه ها با عناوين مختلف مطالبات خود را براي نظام فدرالي قانونمند مي دانند اما به هر حال براي درك نظام فدرالي ما نيازمند سالها تجربه و دموكراسي هستيم تا بتوان يك نظام فدرالي مثبت در عراق تاسيس كرد.

حمايت مخفيانه انگليس از بركناري البرادعي
خبرگزاري مهر: دولت انگليس كه علنا از تلاشهاي محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در رابطه با توقف برنامه هسته اي ايران حمايت كرده است مخفيانه از برنامه هاي آمريكا براي بركناري البرادعي حمايت مي كند.
به گزارش روزنامه اينديپندنت، انگليس كه از انتخاب مجدد محمد البرادعي به عنوان مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي براي دور سوم حمايت مي كند اما در عين حال يك منبع برجسته دولت انگليس فاش كرد مقامات اين كشور مخفيانه از اقدامات آمريكا براي بركناري البرادعي حمايت كرده اند.
اين منبع افزود: وزارت خارجه انگليس هفته ها پيش از اين برنامه حمايت كرد و وزارت صنايع و تجارت كه مسئول برنامه هاي هسته اي انگليس است نيز پشت اين برنامه است.
از سويي وزارت خارجه انگليس اين اظهارات را تكذيب كرد اما در پشت صحنه مشغول توجيه كردن حمايت خود از برنامه آمريكاست.

هاشمي رفسنجاني مي آيد؟
اصولگرايان نامزدهاي جديد را بررسي مي كنند
گروه سياسي:محمدرضا باهنر عضو كميته انتخاب كانديداي اصولگرايان در گفت و گو با همشهري گفت: تا حالا پنج نفر اعلام آمادگي كرده اند كه مورد بررسي قرار گرفته اند. در آينده هم هر نامزد جديدي كه وارد عرصه انتخابات شود مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
يكي از مهمترين موضوعات انتخاباتي از ابتداي بحث تبليغاتي انتخابات نهم حضور يا عدم حضور هاشمي رفسنجاني بوده است كه اين روزها با وجود عدم تغيير در موضع ايشان به شكل پررنگتري مطرح مي شود.
در پي تشكيل اولين نشست انتخاباتي اصولگرايان با عنوان گامي نو كه جمعه گذشته برگزار گرديد، اين سئوال مطرح شد كه چرا اصولگرايان در اين همايش از هاشمي رفسنجاني دعوت به عمل نياورده اند؟
در همين رابطه باهنر در پايان همايش با بيان اينكه با هاشمي رفسنجاني ديدار داشته و ايشان ضمن اعلام عدم حضور نامزد مورد نظر خود را نيز معرفي كرده اند، تلويحا به اين ابهام پاسخ دادند.
بدنبال آن روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام با صدور اطلاعيه اي همچنان بر موضع قبلي ايشان تاكيد نمود.
همچنين روز گذشته هاشمي در ديدار با اعضاي شوراي هماهنگي جوانان ايران اسلامي گفت: هنوز اعتقاد دارم شخص ديگري به صحنه بيايد، اما اگر اكثريت صاحب نظران كشور به اين نتيجه برسند و مطالبه مردم باشد وظيفه خود مي دانم كه در خدمت انقلاب و نظام جمهوري اسلامي باشم.
عليرغم اطلاعيه صادرشده روابط عمومي مجمع در خصوص اظهارات باهنر در پايان نشست همايش گامي نو وي ديروز باز هم اظهارات خود را تكرار كرد و گفت: عده اي به غلط تلقي شان اين است كه شوراي هماهنگي در مخالفت با هاشمي از وي اعلام حمايت نكرده است.
وي افزود: عمدتا هر زمان ما خدمت آقاي هاشمي رفته ايم ايشان به ما توصيه كردند كه براي رسيدن به يك كانديداي اصلح تلاش كنيد و در اين زمينه انسجام خود را نيز حفظ نماييد.
باهنر خاطرنشان كرد: در ديدارهايي كه با هاشمي داشتيم وي از كانديداي مورد نظر خود نيز نام برد و براي كانديداتوري خود اعلام آمادگي نكرد. وي افزود: در صورت اعلام آمادگي از سوي هاشمي، موضوع را مورد بررسي قرار خواهيم داد.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز نيز افزود: اگر هاشمي رفسنجاني بيايد بررسي كانديداتوري ايشان در دستور كار قرار خواهد كرد.
مصباحي مقدم افزود: جامعه روحانيت مبارز در اين مورد با هاشمي بحث داشته و ايشان اظهار كرده اند كه كانديدا نيستم.
وي تصريح كرد: اگر هاشمي بيايد پيش بيني ها به هم مي خورد، شايد آمدن ايشان مد نظر دوستان باشد، اما هاشمي صادقانه اظهار كرده اند كه كانديدا نيستند و اگر ضرورت اقتضا كند وارد مي شوند.
آنچه به نظر مي رسد اين نكته است كه اصولگرايان هيچگاه در صدد تخريب آقاي هاشمي و يا ايجاد مانع براي ورود وي نخواهند بود و قطعا حضور ايشان بسياري از پيش بيني ها و آرايش هاي فعلي را بهم خواهد زد و موضع گيري هاي گروهها و جناح ها براساس حضور هاشمي شكل جديدي خواهد داشت. شايد بتوان گفت مهمترين موضوع در مباحث انتخابات نهم حضور يا عدم حضور هاشمي است كه مي تواند آرايش فعلي را كه براساس گمانه زني است به شكل واقعگرايانه تري تغيير دهد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |