پنجشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۷ - Dec 30, 2004
امام موسي كاظم (ع): خداوند بهشت را حرام كرده است بر هر دشنام دهنده بد زبان و كم حيايي كه باكي از آنچه مي گويد و از آنچه درباره او گويند ندارد.
تحف العقول ص ۳۹۴
امروز با حافظ
معاشر، دلبري شيرين و ساقي، گلعذاري خوش
كنار آب و پاي بيد و طبع شعر و ياري خوش
گوارا بادت اين عشرت كه داري روزگاري خوش
الا اي دولتي طالع كه قدر وقت مي داني
سومين دوسالانه بين المللي نقاشي
جهان اسلام برگزار مي شود
سومين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام از پنجم بهمن تا ششم اسفندماه در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر سومين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام به همت فرهنگستان هنر و با همكاري مركز فرهنگي هنري صبا با اهدافي چون «ايجاد زمينه مناسب براي ارتباط فرهنگي و تبادل تجربيات هنري معاصر نقاشان جهان اسلام» ، «بررسي دستاوردها و تجربه هاي نقاشي هنرمندان جوامع اسلامي» ، «شناسايي تشكل هاي هنري تجسمي در جهان اسلام» و «بررسي و تاكيد بر زمينه هاي هويت معنوي هنر اسلامي در آثار هنرمندان معاصر جهان اسلام» به اجرا درمي آيد.
علاوه بر حضور گسترده تازه ترين خلاقيت هاي نقاشان كشورمان در اين دوسالانه، با همكاري نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي اسلامي و با دعوت از هنرمندان ديگر كشورها، دهها اثر از نقاشان سرشناس و برجسته معاصر جهان اسلام نيز در اين دوسالانه حضور دارند.
عرضه و معرفي آثار منتخب نقاشي هنرمندان كشورهاي اسلامي در قالب نمايشگاه بررسي نظري مباني نقاشي جهان اسلام از طريق ارايه سخنراني و برپايي ميزگردهاي تخصصي و موضوعي طرح موقعيت هنر در كشورهاي اسلامي؛ تحليل مباني نظري پيرامون هنر اسلامي، بررسي تاثيرپذيري هنر مغرب زمين از مباني هنر مشرق زمين و ارزيابي تطبيقي دوران تازه و رشد نوين نقاشي معاصر جهان اسلام ازجمله موضوعات و برنامه هاي سومين دوسالانه بين المللي است.

۱۱ فيلم ايراني در عربستان به نمايش درمي آيد
ايرنا:۱۱ فيلم  كوتاه  از توليدات  انجمن  سينماي  جوانان  در هفته  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  در عربستان  روي  پرده  مي رود.
به  گزارش  انجمن  سينماي  جوانان  ايران ، در اين  برنامه  فرهنگي  كه  از ۱۱ دي  ماه  در رياض  پايتخت  عربستان  برپا مي شود، آثار سينماگران  ايراني در قالب  فيلم  كوتاه  داستاني ، مستند و پويانمايي  به  نمايش  درمي آيد.
فيلم هاي  كوتاه  دريك  بازار ايراني  از رهبر قنبري ، دايره  ساخته  محمد شيرواني ، گلستان  ساخته  علي  قوي  تن ، چارشو از مهوش  شيخ الاسلامي  و كندوان  ديار آفتاب  ساخته  محمدرضا عرب  از آثار حاضر در هفته  فرهنگي  ايران  در عربستان  هستند.
درويش  فلزات  از محمد يار محمدلو، ميلكان  ساخته  مينو كياني ، گل  به كارگرداني  بيژن  ميرباقري ، قاعده  بازي  از نادر طريقت ، پگاه  از ماندانا كريمي و لانه  مهر ساخته  كيانوش  عابدي  زماني ، ديگر آثار اين  رويداد هنري  را تشكيل  مي دهند.

انتشار رديف فخام الدوله بهزادي
گروه ادب و هنر: رديف موسيقي سنتي فخام الدوله بهزادي، تار نواز و رديف دان سالهاي دور و از شاگردان آقا حسين قلي و ميرزا عبدالله در سه آلبوم از سوي مؤسسه فرهنگي آواي باربد منتشر شد.
به گزارش همشهري رديف فخام الدوله بهزادي كه با تار و در دستگاه هاي شور، راست پنجگاه، چهارگاه، ماهور و آوازهاي حجاز، بيات اصفهان و افشاري نواخته شده است برخاسته از بستر موسيقايي دو رديف دان بزرگ عصر يعني آقا حسين قلي و برادرش ميرزاعبدالله فراهاني است.
به گفته سيد عليرضا ميرعلينقي محقق و موسيقي پژوه ، لحن و تكنيكهاي فخام الدوله ارادتمندي آرام و متواضعانه اي است به استاد علي اكبرخان شهنازي، اعجوبه تارنوازي عصر بعد از ميرزاها و درويش، كه صورت نوعي تار نوازي يك عصر و يك دوره بود و صداي ساز او در موسيقي ايران، همان انعكاس تاريخي و همان تأثيري را داشت كه مثلاً صداي ويولن ياشاهايفتس در موسيقي قرن بيستم. به گفته اين محقق، حسن انحصاري رديف حاضر، همان لحن و بياني است كه به تعبير موسيقي شناس  محقق، آقاي ارشد تهماسبي مي توان آن را «صداي زمانه» نام نهاد.

محمود مشروطه بازيگر سينما ديروز بستري شد
محمود مشروطه هنرمند يزدي بعلت شكستگي استخوان و عارضه قلبي در بيمارستان بستري شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از يزد، وي در سال ۱۲۹۸ در يزد متولد شد و از سال ۱۳۱۴ فعاليت خود را در رشته تئاتر آغاز كرد.
محمود مشروطه در ۵۲ فيلم سينمايي بلند و كوتاه ودر سريالهاي تلويزيوني مانند آخرين خون، بانو، روز واقعه، ذبيح، نقره داغ و سريال حاكم و قصاب ايفاي نقش كرده است.

فيلمسازان براي ساخت آثار مستند به خارج اعزام مي شوند
واحد مركزي خبر: دبيرخانه  دائمي هنر معنوي  با هدف  ارتقاء كمي و كيفي  فعاليت  هاي  هنري  در فرهنگسراي  نياوران  تهران  گشايش  يافت .
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر سيد محمد فدوي  رئيس  فرهنگسراي  نياوران  در گفتگو با خبرنگاران  با بيان  اين  مطلب  افزود: به  زودي  نخستين  نمايشگاه  هنر معنوي  براي  به  نمايش  گذاشتن  آثار ارزشمند هنرمندان  ايراني  در اين  فرهنگسرا برپا مي شود.
وي  با اشاره  به  تحولات  و رشد روز افزون  ابتكارات  هنري  در دنيا ابراز اميدواري  كرد: با گشايش  دبيرخانه  دائمي  هنر معنوي ، آثار هنري  هنرمندان  احيا شود و فرهنگ  اصيل  ايران  در نقاط مختلف  جهان  گسترش يابد.
رئيس  فرهنگسراي  نياوران  با اشاره  به  فعاليت  هاي  فرهنگي  هنري  اين  فرهنگسرا اعزام  هنرمندان  به  خارج  از كشور را از جمله  فعاليت  هاي  فرهنگسراي  نياوران  براي  معرفي  دستاوردهاي  انقلاب  اسلامي در قالب  آثار هنري  دانست .
فدوي  توجه  به  هنرهاي  تجسمي ، مفهومي ، موسيقي ، پويانمايي ، تئاتر و نقاشي  را از ديگر فعاليت  هاي  فرهنگي  اين  فرهنگسرا عنوان  كرد و آمادگي  اين  فرهنگسرا را براي  اعزام  هنرمندان  به  خارج  از كشور در عرصه  هنرهاي  تجسمي ، نمايشي ، موسيقي  اعلام  كرد.
فدوي  گفت : گروهي  از سينماگران  براي  ساخت  فيلم  هاي  مستند به  كشورهاي  اسلامي  و اروپايي  اعزام  خواهند شد.

همزمان با جشن فرهنگ فارس
مراسم بزرگداشت «عبدالعلي دستغيب» برگزار مي شود
ايسنا: مراسم بزرگداشت «عبدالعلي دستغيب» همزمان با پنجمين دوره جشن فرهنگ فارس در شيراز برگزار مي شود.
اين مراسم به دنبال سلسله مراسم تجليل از چهره هاي برتر فرهنگ و هنر در استانهاي كشور از سوي معاونت امور مجلس و استانهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.
دكتر محمدجواد حق شناس  - معاون امور مجلس و هماهنگي استانهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- در اين باره توضيح داد: بزرگداشت چهره هاي فرهنگي، هنري و ادبي كشور و تجليل از خدمات ارزنده آنان در ايجاد ارتباط ميان ميراث و سرمايه فرهنگي و آشنا كردن نسل جوان امروز با مفاخر ملي، حركتي است كه در يكي دو سال اخير با تلاش ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در سراسر كشور سامان يافته است و ادامه خواهد داشت.
وي افزود: بزرگداشت عبدالعلي دستغيب منتقد، پژوهشگر و مترجم نيز يكي ديگر از اين مراسم است كه پنجشنبه ۱۰ دي ماه ( امروز)در شيراز برگزار مي شود و منتقدان، نويسندگان و هم نسلان دستغيب از تاثيرگذاري، نقش و حضور ايشان در ادبيات معاصر و به خصوص جريان نقد نويسي ادبي صحبت خواهند كرد.
حق شناس همچنين به برگزاري جشن فرهنگ فارس اشاره كرد و گفت: اين جشن كه پنجمين سال خود را همزمان با اين بزرگداشت برگزار مي كند، برترين هاي حوزه هاي ادبيات، فرهنگ و هنر را در يك سال گذشته انتخاب مي كند كه شامل بهترين مجموعه هاي شعر، داستان، ترجمه، تحقيق، پژوهش و همچنين بهترين آثار چاپ شده در مطبوعات كشور است و تمام شاعران،  نويسندگان و هنرمندان استان فارس و ساكن آن را دربر مي گيرد.
به گزارش ايسنا، از طرف معاونت امور مجلس و استانهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا كنون مراسم بزرگداشتي براي عبدالحسين زرين كوب،  بديع الزمان فروزانفر، تيمور ترنج، عباس زرياب خويي، حسين پناهي، آيت الله بلادي، حسين منزوي و... برگزار شده است و برگزاري برنامه هاي بزرگداشتي براي محمدعلي بهمني، سلمان هراتي، علي اصغر حكمت و... نيز در برنامه كار اين نهاد قرار دارد.
گفتني است: در جريان برپايي اين مراسم، يادنامه  عبدالعلي دستغيب با عنوان «عيار نقد در آينه»- دهمين شماره از سري «كتاب ديگر» معاونت امور مجلس و هماهنگي استانهاي وزارت ارشاد - كه به سعي محمد ولي زاده گردآوري و ازسوي انتشارات داستان سرا منتشر شده است، توزيع خواهد شد. در اين يادنامه كساني چون: سيمين دانشور، رضا سيدحسيني، منصور رستگار فسايي، جعفر مؤيد شيرازي، صفدر تقي زاده، حسن ميرعابديني، كاووس حسن لي، عنايت سميعي، كاميار عابدي، صادق همايوني، امين فقيري، ابوالقاسم فقيري، شاپور جوركش، فيروز زنوزي جلالي، عمران صلاحي، اسدالله امرايي، فتح الله بي نياز، علي عبداللهي، سيروس رومي، محمدجواد حق شناس و... درباره دستغيب مقاله هايي نوشته اند.
در بخش ديگري نيز بررسي آثار بزرگان ادب فارسي و چهره هاي مطرح شعر و داستان امروز ايران و جهان در مقاله هايي به قلم دستغيب ارايه شده است. ولي زاده با رجوع به كتاب شناسي آثار دستغيب و جست وجو در نشريات قبل و بعد از انقلاب، اين مقاله ها را گزينش كرده است.
گفت وشنود خواندني نصرت رحماني و عبدالعلي دستغيب و همچنين زندگينامه خودنوشت دستغيب، از ديگر بخش هاي خواندني اين كتاب است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
استحكام محفل پنج گانه در سالي كه گذشت
روزنامه ها در گوشه و كنارجهان كه هر سال به مناسبت پايان سال ميلادي به بررسي اوضاع جهان در سالي كه گذشت مي پردازند، يكي از تحولات جهاني سال ۲۰۰۴ را ادامه نزديك شدن روسيه، چين، ايران، برزيل و ونزوئلا به يكديگر نوشته اند كه منافع مشترك فراوان دارند. به نوشته اين روزنامه ها، روسيه مي كوشد كه هند را هم وارد اين محفل كند. از اين تحليل ها چنين برمي آيد كه ايران، روسيه و ونزوئلا از اين دوستي پنج جانبه سود بيشتري مي برند و خود را از غرب بي نياز مي كنند. ونزوئلا تجارت خود را با چين به سالانه سه ميليارد دلار افزايش داده و مي خواهد يك سوم نفت خود را به چين بفروشد و رئيس جمهور چپ گراي برزيل در آرزوي انجام طرح هاي نفتي و صنعتي بيشتري با ايران است. روسيه عمدتاً به ايران به چشم يك متحد سياسي مي نگرد و اين همان نگاهي است كه به سوي چين دارد. طبق اين نوشته ها، آمريكا به عراق رفت تا ايران در فشار قرار گيرد، ولي اگر انتخابات عراق طبق برنامه پيش برود، اين ايران است كه برنده خواهد بود .زيرا كه حكومت عراق به دست اكثريت شيعه خواهد افتاد. اين روزنامه ها احتمال مي دهند كه جمهوري آفريقاي جنوبي در سال ۲۰۰۵ به محفل پنجگانه نزديك شود و تلاش روسيه و چين در اين است كه اندونزي را نيز از غرب دور و به خود نزديك سازند.
كاريكاتورهاي سياسي سال  ۲۰۰۴ 
برخي از روزنامه هاي آمريكا به انتخاب بهترين كاريكاتورهاي سال دست زده و از ميان كاريكاتورهاي سال ۲۰۰۴ ده تا ۱۵ كاريكاتور را به عنوان جالبترين ها انتخاب كرده اند. ملاك اصلي اين گزينش اين بوده است كه كدام كاريكاتور مطلب بيشتري بيان داشته .به عبارت ديگر، بيننده با مشاهده آن آسان تر و سريع تر به مطلب و منظور ترسيم كننده پي برده و موضوع كاريكاتور سخن روز مردم بوده است. بايد دانست كه طبق نظر سنجي ها، كاريكاتورهاي روزنامه ها صد درصد علاقه مند دارد يعني كه همه خريداران روزنامه طالب آن هستند. يكي از كاريكاتورهاي برگزيده سال توسط «مايك لوكوويچ» كاريكاتوريست آمريكايي ترسيم شده است. اين كاريكاتور، ديك چني معاون بوش را در شكم او نشان مي دهد و بوش در مورد مشكلات عراق مي گويد: حقيقت اين است كه هرچه درونم بگويد انجام مي دهم (از درون خود الهام مي گيرم) يعني كه هر چه «چني» بگويد مي كنم! كاريكاتوريست ظاهراً بر پايه باور نيمي از مردم آمريكا كه «چني» در پشت پرده به بوش «خط» مي دهد، اين كاريكاتور را ترسيم كرده است.
غفلت دولت ها و مرگ مردم
تفسيرهاي رسانه ها در اين دو سه روز كاويدن زلزله دريايي اقيانوس هند بوده است كه آن را مرگبارترين حادثه طبيعي يك قرن اخير خوانده و دولت هاي ساحلي را مقصر دانسته اند كه براي ايجاد يك سيستم اخطار به توافق نرسيده و غفلت كرده بودند و منطقه گسترده آنها فاقد چنين سيستمي بود.
طبق اين تفسيرها، مرگ ده ها هزار آسيايي ساكن در طرفين اقيانوس هند بر اثر هجوم امواج ناشي از زمين لرزه زير دريايي (سونامي) يكشنبه گذشته به اين دليل بود كه كشورهاي اطراف اين اقيانوس از جمله هند، اندونزي و تايلند غفلت كرده بودند و داراي دستگاه اعلام خطر نبودند تا حركت اين امواج را كه بيش از ۸۰۰ كيلومتر در ساعت سرعت ندارند و تا رسيدن به ساحل، فرصت كافي براي فرار در دست است اعلام دارند و آن را به ساكنان منطقه هشدار دهند. اين مفسران نوشته اند كه هند و تايلند در تكنولوژي پيشرفته مهارت هايي كسب كرده اند و نمي توان نبود سيستم هشدار را به حساب ضعف تكنولوژيك گذاشت. اقيانوس آرام هم داراي اين مسئله است ولي كشورهاي ساحلي آن از جمله آمريكا از سال ها پيش خود را مجهز به دستگاه اخطار كرده اند.

پاسخ به پرسش پزشكي
بيماري پلك چشم
از دكتر روزنفلد در باره بيماري پلك چشم سئوال شده و او گفته است: اگر پلك چشم متورم، نسبت به نور حساس، همراه با خارش، سوزش، قرمزي، محرك اشك و در بعضي موارد مترشح باشد از باكتري و عمدتاً «استافيلوكوكال» است. ممكن است از آلرژي هم باشد. زير نظر دكتر بايد درمان شود. اگر عامل آن باكتري باشد، دكتر كار درمان را با آنتي بيوتيك آغاز مي كند. به سالخوردگان و بيماران قندي توصيه مي شود كه خود را از ابتلا به اين بيماري حفظ كنند كه ممكن است بيماري آنان پيچيدگي پيدا كند.

بهارستان
نقل است كه گفتند: «گوشت گران است» .
گفت: «ارزان كنيم» .گفتند: «چگونه» ؟
گفت: «نخريم و نخوريم» .
در ذكر ابراهيم ادهم. تذكره الاولياي عطار

دكتر بيژن بيدآباد:
چاره اي جز پذيرفتن قانون كپي رايت نداريم
ادب و هنر: بحث هنر دو قسم است، يك قسم آن فروش محصولات هنري است كه به تعداد زياد تكثير مي شود و تحت نظر يك كنوانسيون قرار دارد. اين كنوانسيون معروف به كنوانسيون وين است. مقررات حق مالكيت فكري ما را ملزم مي كند كه كنوانسيون وين را بپذيريم و ما را مجبور مي كند كه نسبت به تكثير محصولات فرهنگي قواعد خاص بين المللي را رعايت كنيم.
دكتر بيژن بيدآباد با اشاره به اين مطلب در گفتگو با ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن گفت در دنيا متأسفانه، نگاه به ايران، نگاه مثبتي نيست.
به همين واسطه ما را اساساً به عنوان كشوري كه مملو از فرهيختگان هنري، علمي است، نمي شناسند بلكه به عنوان كشوري مي شناسند كه مجموعه اي از يافته ها و انباشته هاي تاريخي كهن دارد ولي در دوران معاصر چيزي براي ارائه ندارد. ما نمي توانيم تنها به گذشته خودمان تكيه كنيم، گذشته گذشته است و مي تواند پشتيبان و پشتوانه خوبي براي ما باشد اما نمي تواند سياستهاي راهبردي ما را تعيين كند.
عضو هيأت علمي مؤسسه عالي بانكداري همچنين افزود: اين گونه ذهنيت اجازه نمي دهد كه فرهنگ ما در بازارهاي جهاني متقاضي داشته باشد. براي گسترش فرهنگ و هنر اصيل در ابتدا با چنين مشكلاتي مواجه هستيم. اگر سياست هاي ما بسوي جهت گيري هاي مثبت تغيير نكند، با هيچ هنري نمي توانيم در جهان مخاطب داشته باشيم.

۱۸۵ عكاس منتخب جشنواره هنر و نيايش معرفي مي شوند
ايسنا: اسامي ۱۸۵ عكاس منتخب راه يافته به نمايشگاه هنر و نيايش بزودي از طريق سايت خبري اين جشنواره اعلام مي شود.
اكبر عالمي، دبير بخش عكس اين جشنواره كه قرار است ۳۰ دي ماه با برپايي نمايشگاه ده روزه در فرهنگسراي نياوران برپا شود و پس از هفت روز در تالار وحدت برگزيدگان خود را معرفي كند، گفت: اين تعداد برگزيده با اتصال به شبكه و سايت جشنواره مي توانند از طريق كدهايي كه به آنها داده شده است، از منتخب شدن خود اطمينان حاصل كنند. اگرچه با منتخبان نمايشگاه مبني بر درخواست ارسال سي دي عكس ها با كيفيت بالاتر براي چاپ تماس گرفته خواهد شد.
به گفته  عالمي، داوران طي چهارده روز متمادي ۴۷۰۰ عكس رسيده از ۳۷ كشور خارجي و با تمام اديان الهي را تنها با يك كد شناسايي، مورد قضاوت قرار داده اند.
به گفته او اگر كسي با صاحبان اين كدها تماس نگرفت، به منزله آن است كه عكس هاي آن عكاس شايسته روي ديوار قرار گرفتن تشخيص داده نشده است.
دبير نخستين جشنواره هنر و نيايش خبر داد: در حين برگزاري نمايشگاه بازديدكنندگان مي توانند با تكميل فرمي، به عكس هاي مورد نظر و قبول شان راي دهند تا در پايان نمايشگاه برگزيده بازديدكنندگان مردم نيز معرفي شده و جايزه اي از سوي بنياد آفرينش هاي فرهنگي هنري نياوران اعطا شود.

دكتر محسن پرويز:
در انتقال آثار ادبي به دنيا موفق نبوده ايم
واحد مركزي خبر:  ادبيات  معاصر ما قابليت  ارائه  به  جهانيان  را دارداما در انتقال  و انتشار آثارمان  به  زبان  هاي  بيگانه  ضعف  داشته ايم .
محسن  پرويز در گفتگو با ستاد خبري  همايش  هنر و جهاني  شدن  افزود: ادبيات  كودك  و نوجوان  ما چيزي  از آثار فرنگي  كم  ندارد و شعر معاصرنيز وضع  خوبي  دارد اما در خصوص  رمان  عقب  هستيم . پرويز درباره  الحاق  به  قانون  كپي  رايت  گفت : اين  مسئله  اتفاقي  است كه  در آينده  روي  خواهد داد و ما ناگزير به  پذيرش  آن هستيم .
وي  درباره  زبان  فارسي  و تأثير آن بر جهاني  شدن  ادبيات  ايران  گفت : زبان  ما مخاطب  زيادي  ندارد ولي  در همان  مناطقي  هم  كه  مخاطب  زيادي دارد نتوانسته ايم  كار مثبتي  صورت  بدهيم  به  همين  علت  حتي  در افغانستان  و تاجيكستان  هم  شناخت  مطلوبي  از ادبيات  معاصر ما ندارند. پرويز درباره  همايش  بين المللي  هنر و جهاني  شدن  گفت : بايد در اين همايش  در مورد راهكارهاي  عملي  بحث  شود و نبايد در حد مسائل  نظري توقف  كند.
همايش  بين  المللي  هنر و جهاني  شدن  به  همت  مركز مطالعات  و تحقيقات هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و با حضور انديشمندان  سراسر جهان ۲۷ و ۲۸ دي  در تهران  برگزار مي شود.

جنگ شادي خيريه جمعيت سيماي محبت برگزار مي شود
ايسنا: جنگ شادي خيريه جمعيت سيماي محبت به نفع «شناسايي استعدادهاي طبقه آسيب پذير» به سرپرستي سيما ميرزايي و با اجراي وحيد حيدري برگزار مي شود.
در اين جشن شادي، گروه هاي موسيقي در دستگاه اصيل آذري و آوازي ايران برنامه اجرا خواهند كرد.
اين برنامه با حضور هنرمندان، روزهاي دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه ۱۴ ، ۱۵ ، ۱۶ دي ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در مجموعه فرهنگي هنري تهران برگزار خواهد شد.

برگي از تاريخ
قتل عام سرخپوستان «سو»
۲۸ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۱۲۰ «فريدون» ، امير شروان (منطقه اي در قفقاز جنوبي كه استالين آن را جمهوري آذربايجان نام نهاد) در جنگ با گرجستاني ها كشته شد و پسرش منوچهر برجاي او نشست. دودمان شروانشاهيان كه از سوي دولت ساسانيان به حكومت قفقاز جنوبي منصوب شده بودند تا دوران صفويه بر سر كار بودند. در سال ۱۸۹۳ دولت آمريكا ۴۵ هزار مايل مربع از اراضي كشور مكزيك را از اين كشورخريداري و به خاك خود اضافه كرد. در سال ۱۹۰۰ دولت انگلستان بر اخبار جنگ با بوئرها (مهاجران هلندي آفريقاي جنوبي) سانسور برقرار كرد تا مردم انگلستان از ناموفق بودن نيروهاي آن دولت در اين جنگ آگاه نشوند. در سال ۱۲۸۵ هجري مظفرالدين شاه قاجار متن قانون اساسي اي را كه با اجراي آن نظام حكومتي ايران به مشروطه سلطنتي تبديل مي شد امضاء كرد و ده روز بعد درگذشت. در سال ۱۹۰۸ در زلزله جنوب ايتاليا بيش از يكصد هزار تن جان باختند كه ۸۴ هزار تن از آنان از ساكنان شهر مسينا بودند. در سال ۱۹۱۱ چين براي نخستين بار در تاريخ خود داراي رئيس جمهوري شد. در سال۱۳۳۱ هجري دانشجويان دانشگاه تهران چند آمريكايي را كه براي شركت در مراسم انستيتو مالاريولوژي قصد ورود به دانشكده پزشكي را داشتند كتك زدند، به سوي اتومبيل هايشان سنگ پرتاب كردند و درحالي كه فرياد مي زدند آمريكا نبايد جاي انگلستان را در ايران بگيرد از دانشگاه بيرون كردند. در سال ۱۳۴۳ هجري بنياد فرهنگ ايران به منظور حراست از ميراث فرهنگي از جمله خالص سازي زبان پارسي آغاز به كار كرد.
اينك برگ امروز: ۲۹ دسامبر سال ۱۸۹۰ واحد هفتم سواره نظام آمريكا يك اردوگاه سرخپوستان از قبيله «سو» را در ايالت داكوتاي جنوبي در كنار نهر «ووندد ني» مورد حمله قرار داد. اين حمله با شليك توپ همراه بود كه ضمن آن «بيگ فوت» رئيس قبيله و شماري سرخپوست ديگر از زن و مرد و كودك كشته شدند. پاره اي از گزارش ها شمار كشته شدگان را ۱۵۳ تن سرخپوست و ۲۵ نظامي و بعضي گزارش ها ۳۰۰ سرخپوست نشان مي دهد. اين حمله متعاقب قتل «سيتينگ بول» و يازده تن ديگر از سران قبيله «سو» صورت گرفت كه دو هفته پيش از آن در ۱۵ دسامبر روي داده بود. به مقامات دولتي آمريكا گزارش رسيده بود كه سرخپوستان قبيله سو در حال رقص ارواح هستند كه ممكن است پس از آن در صدد پس گرفتن اراضي خود از سفيد پوستان اروپايي مهاجر بر آيند و حمله كنند. «سيتينگ بول» در ۲۵ ژوئن سال ۱۸۷۶ ژنرال كاستر و همه افراد سواره نظام او را كشته بود و قتل او كه ديگر از جنگ دست برداشته بود انتقام سواره نظام آمريكا تلقي شده است. «بيگ فوت» پس از شنيدن خبر قتل «سيتينگ بول» با بيش از سيصد تن عازم «ووندد ني» شده بود كه در محاصره واحد هفتم قرار گرفت و با كسانش كشته شد. اين آخرين درگيري بزرگ بوميان آمريكاي شمالي با مهاجران سفيد پوست بود كه از سال ۱۶۰۷ ميلادي پس از ورود انگليسي ها به ويرجينيا آغاز شده بود. به مناسبت كشتار «ووندد ني» هر سال مراسمي از سوي سرخپوستان در اين محل برپا مي شود.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
تصميم
همه چيز به اين تصميم بستگي داشت. اينكه بخواهد تا ابد تنها بماند يا نه. از تنهايي خسته شده بود اما نمي دانست مي تواند كس ديگري را در برابر خود پذيرا باشد يا نه. سرانجام بر ترديدش غلبه كرد و تصميمش را گرفت.
به مغازه وارد شد و آينه تمام قد را خريد.
مريم چوپاني

گشتي در دنياي خبرها
مهاجمان مؤدب
لندن: ديروز دو مرد در حالي كه چاقوهاي بزرگ در دست داشتند، وارد يك خانه در انگليس شدند، اما پس از يورش بردن به داخل خانه متوجه شدند كه آدرس مورد نظر آنان واقع در خيابان ديگري است.
به همين دليل پس از پي بردن به اشتباه خود از صاحبخانه و فرزندانش عذرخواهي كرده و منزل را ترك كردند.
ارسال موش و پرندگان مرده
نيويورك: يك كارمند سابق دولت آمريكا به جرم پست كردن موش و پرندگان مرده براي ۱۴ نفر توسط پليس دستگير شد.
اين مرد از ۸ سال گذشته تاكنون با چنين كاري، شهروندان را رنج مي داد اما پليس روز گذشته موفق شد فرستنده اين بسته ها را شناسايي و دستگير كند.
تمام اين ۱۴ نفر از مراجعه كنندگان به محل كار سابق اين مرد ۵۰ ساله بودند كه وي با آنان درگيري لفظي پيدا كرده بود.
عاقبت نخريدن هديه
فيلادلفيا: يك جوان ۲۱ ساله كه از والدينش هديه كريسمس دريافت نكرده بود براي تلافي كردن بي توجهي آنها خانه را به آتش كشيد.
اين جوان انتظار داشت در روز كريسمس هديه اي گران قيمت از والدينش دريافت كند، اما چون آنها برايش هديه نخريده بودند، صبح روز بعد خانه را به آتش كشيد و خود نيز در جريان آتش سوزي دچار سوختگي شد. او هم اكنون با سپردن وثيقه يك ميليون دلاري آزاد است.
پيرزن بي رحم
نبرسكا: يك پيرزن ۸۹ ساله در آمريكا به اتهام كتك زدن همسر خود با يك ميله آهني دستگير شد.
پس از اينكه ميان آنها درگيري لفظي به وجود آمد، پيرزن با يك ميله آهني به كتك زدن شوهر ۸۸ ساله خود پرداخت و او را به شدت مجروح كرد.
در حال حاضر پيرزن در بازداشت بسر مي برد و شوهرش در بيمارستان بستري است.
سگ بازيگوش
آركانزاس: مردي در آمريكا دو روز قبل كاميون خود را به تعميرگاه برد. او كاميون را مقابل تعميرگاه پارك كرد و همراه با سگ خود داخل دفتر تعميرگاه به انتظار نشست. اما ناگهان سگ اين مرد به داخل كاميون رفت و آنرا روشن كرد و داخل دنده قرار داد. به همين دليل كاميون به راه افتاد و پس از برخورد به ساختمان تعميرگاه، بخشي از اين ساختمان را تخريب كرد.
خوشبختانه در جريان اين سانحه، هيچ كس آسيب نديد.
گره خوردن سرنوشت با اعدام
شيكاگو: در سال ،۲۰۰۰ يك مرد ۴۳ ساله در آمريكا به جرم قتل يك خانم به اعدام محكوم شد.
وي تا سال ۲۰۰۳ در صف زندانيان اعدامي منتظر ماند اما در آن سال، فرماندار ايالت حكم اعدام وي را به حبس ابد تغيير داد.
اما اين مرد بدشانس بايد در ايالت ديگري اعدام شود. دادستان ايالت ميسوري معتقد است كه اين مرد كه يك بار جان سالم از اعدام بدر برده است، بايد به جرم مشاركت در قتل رئيس يك كارخانه چرم سازي در سال ۱۹۹۸ اعدام شود.
به نظر مي رسد كه سرنوشت اين مرد با اعدام گره خورده باشد.
اجاره كودكان
رباط: متكديان حرفه اي از اين پس قادر به كاسبي در خيابان هاي شهرهاي مراكش نخواهند بود.
در اين شهرها، متكديان به اجاره كردن كودكان زير ۷ سال پرداخته و با خوراندن داروي بيهوشي به آنان به تكدي گري مي پردازند.
به همين دليل وزير توسعه اجتماعي و خانواده  مراكش اعلام كرد از اين پس با متكديان برخورد جدي خواهد شد. به گفته يك منبع مطلع، هزينه اجاره يك كودك زير ۷ سال در اين كشور بين ۶ تا ۱۱ دلار براي يك هفته است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
آستر
010173.jpg
نام علمي: Aster amellus Mauve Beauty
خانواده: COMPOSITAE
گياهي است دائمي كه توده هاي گلهاي بنفش رنگ آن با مركز زردرنگ از نيمه دوم تابستان تا اواسط پاييز ظاهر مي شوند. برگها كشيده و سرنيزه اي شكل هستند. جهت كاشت در حاشيه ها و باغهاي صخره اي مناسب است. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۵۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك حاصلخيز و مرطوب كه داراي زهكش خوب باشد، خاك هرگز نبايد كاملاً خشك شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است. گلهاي خشك را مرتباً مي چينند و تمامي ساقه ها را در فصل پاييز كوتاه مي كنند.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار يا پاييز و يا قلمه هاي چوب نرم در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |