پنجشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۷ - Dec 30, 2004
شهردار تهران:
مونوريل غرب تهران سال آينده به بهره برداري مي رسد
خبرگزاري فارس: شهردار تهران با اشاره به اين كه شهرداري پروژه تاسيس قطار هوايي را به صورت آزمايشي در غرب تهران و با تصويب شوراي شهر به اجرا در آورده است، گفت: قرارداد مونوريل غرب تهران دوساله است و سال آينده اين سيستم به بهره برداري مي رسد.
دكتر احمدي نژاد كه سه شنبه شب در برنامه «پرسمان» سيما حضور يافته بود در پاسخ به برنامه هاي شهرداري تهران براي حل مسئله ترافيك، با اشاره به اين كه برنامه ريزي در اين زمينه همه جانبه و نيازمند همكاري تمام سازمانها و نهادهاي كشور است، به تشريح فعاليت ها و ديدگاه هاي شهرداري تهران پرداخت.
شهردار تهران با اشاره به اين كه مسئله ترافيكي بايد در سه سطح مورد بررسي قرار گيرد، سطح اول آن را «مديريت تقاضاي سفر» دانست و اظهار داشت: در حال حاضر، مديريت مناسب براي جهت دهي و كاهش ميزان سفرهاي بين شهري صورت نمي گيرد.
احمدي نژاد «بهسازي شبكه شهري» را سطح دوم فعاليت هاي مورد نياز شهر تهران براي بهبود ترافيك دانست. شهردار تهران «ايجاد تأسيسات جديد» در كنار «مديريت تقاضاي سفر» و «بهسازي شبكه شهري» را سومين گام براي حل مشكلات ترافيك تهران دانست و افزود: در اين زمينه، با توجه به ويژگي هاي تهران بايستي به سمت حمل و نقل عمومي انبوه حركت كنيم.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه در حمل و نقل عمومي انبوه اتوبوس و قطار در سطح جهان مورد استفاده قرار مي گيرد، خاطرنشان كرد: بر اساس آمار موجود در برخي از كريدورهاي سفر در سطح تهران، اتوبوس حداكثر توانايي جابجايي ۱۰ هزار نفر را دارد، اما در آن محورها ما در همان دوره زماني ۳۰ هزار نفر تقاضا در ساعات پيك سفر داريم، بنابراين عملاً اتوبوس در بسياري محورهاي تهران پاسخگو نبوده و بايستي به سمت حمل و نقل عمومي انبوه ريلي حركت كنيم چون اتوبوس نمي تواند پاسخگوي اين حجم باشد.
شهردار تهران با اشاره به اين كه سيستم هاي ريلي در سه سطح زير زمين، روي زمين و بالاي زمين قابل توسعه است، اظهار داشت: براي گسترش سيستم هاي ريلي بر روي زمين در تهران نمي توان فعاليت زيادي انجام داد؛چون تعداد زياد تقاطع ها و نوع معابر امكان حركت سريع سيستم ريلي را فراهم نمي كند.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه شهرداري تهران درمورد سيستم هاي ريلي زيرزميني و بالاي زميني فعاليت ها و سرمايه گذاري هاي زيادي را انجام داده است، افزود: در زمينه سيستم ريلي زيرزميني بر گسترش مترو تأكيد زيادي داريم.
شهردار تهران با اعلام اين كه براي گسترش خطوط مترو دو خط آن را به مناقصه گذاشته ايم، اضافه كرد: قرارداد يكي از اين خطوط بسته شده و خط ديگر در آستانه عقد قرارداد است.
وي بيان داشت: دو خط ديگر مترو نيز به زودي مورد مناقصه قرار خواهد گرفت.
شهردار تهران تاسيس مونوريل را برنامه شهرداري براي استفاده از ظرفيت تهران در بالاي زمين دانست و خاطرنشان كرد: در سيستم هاي حمل و نقل ريلي هوايي سرعت و امكان ساخت بالاتر از سيستم هاي حمل و نقل زيرزميني است.
وي با اشاره به اين كه شهرداري تهران پروژه تاسيس قطار هوايي را به صورت آزمايشي در غرب تهران و با تصويب شوراي شهر به اجرا در آورده است، افزود: قرارداد مونوريل غرب تهران دو سال است و سال آينده اين سيستم به بهره برداري مي رسد.
شهردار تهران با اشاره به اين كه شهرداري در همين راستا در سال گذشته بيش از دو هزار دستگاه اتوبوس جديد وارد سيستم حمل و نقل عمومي شهر كرده است، افزود: امسال نيز در حال وارد كردن تعداد بيشتري اتوبوس جديد شهري براي استفاده مردم هستيم.
احمدي نژاد در ادامه به حضور بيش از ۱۵۰۰ شركت دولتي در تهران كه حضور آنها ضروري نيست، اشاره كرد و افزود: بسياري از اين موسسات دولتي كه كار آنها فعاليت در شهرستانهاست در تهران حضور دارند و بسياري از مديران ارشد آنها در تهران هستند كه اين مسئله نيز در كنار آن كه تأثير  بسياري در افزايش ترافيك و مشكلات شهري دارد از موانع عمده عدم توسعه در اين شهرها نيز به شمار مي رود.
وي تصريح كرد: اين مسئله موجب هزينه هاي چند برابر شهري و كارآمدي يك چندم در اين گونه شركت ها و اين دسته از مديران است كه براي حل مشكلات كشور بايستي از آنها تمركز  زدايي شود.

تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي
دو هزار دستگاه اتوبوس به شركت واحد تهران تحويل شد
010266.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
ايرنا:مديرعامل  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  گفت : با تحويل  تدريجي  دو هزاردستگاه  اتوبوس  به  اين  شركت  موافقت  شده  است . مصطفي  نوريان  گفت : در مرحله  نخست ، ۲۰۰ دستگاه  اتوبوس  طي  روزهاي  آينده  تحويل شركت  واحد مي شود. وي  افزود: در زمان  حاضر ۵۰ دستگاه  از اين  اتوبوسها تحويل  شركت  واحد شده  است .
وي   اظهار داشت :طي  يك  سال  اخير دو هزار دستگاه  اتوبوس  جديد وارد سيستم خدمات  رساني  شده  و هم اكنون  اين  شركت  با برخورداري  از شش  هزار و ۴۵۰ دستگاه  اتوبوس  و با به  كارگيري  روزانه  پنج  هزار و ۳۰۰ تا پنج  هزارو ۷۰۰ دستگاه  اتوبوس در خطوط، ۲۴ درصد از سهم  جابجايي  مسافران  شهري  را برعهده  دارد.
مديرعامل  شركت  واحد درخصوص  انتقال  توقفگاه هاي  اين  شركت  به  حاشيه  شهر گفت : از مجموع  ۱۰ توقفگاه  شركت  در نقاط مختلف  تهران ، هفت  توقفگاه  در بافت مسكوني  است  كه  به  تدريج  به  مكان هاي  مناسب  در حاشيه  شهر منتقل  خواهد شد.
نوريان  افزود: در گام  نخست ، توقفگاه هاي  شماره  يك  و دو اين  شركت  كه  ۲۹هكتار وسعت  دارد از منطقه  ۴ شهرداري  به  اراضي  سرخه  حصار منتقل  مي شود و عمليات  اين  انتقال  آغاز شده  است . وي  تصريح  كرد: ۲۴ هكتار از اراضي  اين  توقفگاه  به  مجتمع هاي  فرهنگي ، ورزشي  و فضاي  سبز تبديل  و پنج  هكتار آن  نيز به  ساخت  مجتمع هاي  مسكوني  براي كاركنان  شركت  واحد اختصاص  يافته  است .
نوريان  اضافه  كرد: عمليات  انتقال  توقفگاه هاي  شركت  واحد به  منظور كمك به  حذف  منابع  آلاينده  هوا و مشكلات  زيست  محيطي  و بنابه  درخواست  به حق  مردم  پس  از ۳۵ سال  انجام  مي شود.
درفاز نخست  اين  اقدام  با رهاسازي  ۱۱ هكتار از اراضي  توقفگاههاي  يك  ودو، ۷۰۰ دستگاه  اتوبوس  موجود به اراضي  سرخه  حصار در شرق  تهران  منتقل  شد.
۱۳ هكتار باقيمانده  نيز در سال  ۸۴ رهاسازي  مي شود و مابقي  اتوبوس هاي  اين  توقفگاه  به  مكانهاي  ديگر از جمله  ارتفاعات  بزرگراه  شهيد بابائي  انتقال  مي يابد.

توسعه شبكه هاي ريلي و مترو
010260.jpg
خبرگزاري فارس: معاون امور عمراني استانداري تهران تنها راه كنترل و كاهش ترافيك شهر تهران را توسعه شبكه هاي ريلي و مترو ذكر كرد. كريمي افزود: كليت طرح مطالعات امكان سنجي و مسيريابي ادامه خطوط مترو تهران به شهرهاي اسلامشهر، رباط كريم، شهريار، ورامين، پاكدشت و دماوند به تصويب شورا رسيد و مقرر شد هزينه اجراي طرح طي نشست مشترك با مديرعامل مترو تهران جهت تسريع در عملياتي شدن و تعيين نحوه مشاركت شهرداري هاي استان مورد بررسي قرار گيرد. وي توسعه ريل باس و استفاده بهينه از خطوط راه آهن موجود در استان را براي جابه جايي مسافر ضروري دانست .

دريافت كيسه هاي مخصوص زباله
010263.jpg
شهرداري در اطلاعيه اي اعلام كرد شهروندان از دريافت كيسه هاي مخصوص زباله و پرداخت وجوه به افراد سودجو خودداري كنند.به گزارش شهرداري منطقه ،۱۵ افرادي سودجو با مراجعه به درب منازل شهروندان، ضمن معرفي خود به عنوان كاركنان شهرداري و عرضه كيسه هاي مخصوص زباله، وجوهي از آنان مطالبه مي كنند. اين شهرداري به شهروندان توصيه كرد از دريافت كيسه و پرداخت وجوه مطالبه شده، خودداري كرده و مراتب را سريعا از طريق تلفن ۱۳۷ به شهرداري منطقه يا نيروي انتظامي اعلام كنند.
شهرداري منطقه ۱۵ در اين اطلاعيه خاطرنشان كرده است طرح تفكيك زباله از مبدا به زودي در تمام محلات منطقه اجرا مي شود.

سازه نگهبان
010257.jpg
ايلنا: شهرداري تهران، با صدور اطلاعيه  اي به مناطق بيست و دوگانه شهرداري تهران، تذكرات لازم به منظور اهميت ايمني شهروندان، طي زمين اجراي پروژه  هاي ساختماني را ارائه كرد.
براساس اين اطلاعيه از نظر حقوقي، اعمال ضوابط سازه نگهبان و دقت در عمليات خاكبرداري به عهده مهندسين ناظر و مجريان پروژه  هاي ساختماني است؛ لذا هيچگونه مسئوليتي از نظر ريزش ساختمان  ها قانوناً به عهده شهرداري تهران نيست. اين اطلاعيه مي افزايد: نظر به مسئوليتي كه در قبال حفظ جان شهروندان تهراني همواره وجود دارد، رعايت نكات ويژه به منظور تأمين ايمني شهروندان در بافت  هاي فرسوده شهري به هنگام اجرا و ساخت پروژه  هاي ساختماني الزامي است.

آغاز عمليات احداث تقاطع هاي غير
همسطح رسالت و بزرگراه امام علي
010269.jpg
گروه شهري: ديروز كلنگ ساخت تقاطع هاي غيرهم سطح ميدان رسالت و بزرگراه امام علي(ع) با بزرگراه رسالت توسط مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به زمين زده شد.
خبرنگار ما به نقل از مهندس علي آبادي معاون فني و عمراني شهرداري تهران در اين مراسم مي نويسد: بزرگراه رسالت به عنوان يكي از مسيرهاي اصلي شرق به غرب تهران است كه با ۴۰ كيلومتر طول مسير حركت وسايل نقليه را از سرخه حصار تا خارج از محدوده منطقه ۲۲ فراهم مي كند.
وي گفت: در حال حاضر ۲۴ كيلومتر از اين مسير به بهره برداري رسيده و ۵/۱ كيلومتر شامل تونل رسالت و ميدان نور در دست احداث است و ۱۵ كيلومتر ديگر آن نيز در منطقه ۲۲ هنوز به مرحله اجرا نرسيده است.
وي خبر داد: فقط براي تكميل بزرگراه رسالت طي سه سال آينده نياز به ۱۵۰ ميليارد تومان اعتبار است.
به گفته علي آبادي بهره گيري از تقاطع غيرهمسطح ميدان رسالت كه ديروز كلنگ احداث آن به زمين زده شد با ۷۳ معارض ملكي و تأسيساتي مواجه است كه در صورت رفع معارض پيش بيني مي شود ظرف ۱۸ ماه آينده با هزينه اي حدود ۱۵ ميليارد تومان به اتمام برسد.
بنابراين گزارش ديروز همچنين كلنگ احداث طرح تقاطع غيرهمسطح بزرگراه امام علي(ع) و بزرگراه رسالت به زمين زده شد.
اين تقاطع مجهز به دو پل روگذر و يك پل زيرگذر با اين مشخصات است:
به گفته مهندس علي آبادي، احداث اين تقاطعات جهت تامين عرض بزرگراه رسالت به صورت ۴ باند رفت و ۴ باند برگشت و عرض بزرگراه امام علي( ع) نيز با ۴ باند رفت و ۴ باند برگشت به همراه كليه مبدلهاي مورد نياز در محل تقاطع ها با يكديگر خواهد بود.
وي افزود: مدت اجراي اين تقاطع طبق برآوردهاي اوليه ۱۸ ماه و هزينه آن ۱۰ ميليارد تومان است.
علي آبادي طول بزرگراه امام علي(ع) را ۲۲ كيلومتر اعلام كرد كه از دارآباد شروع و تا كمربندي جنوب تهران ادامه خواهد داشت كه در حال حاضر ۹ كيلومتر از اين بزرگراه به بهره برداري رسيده و ۵ كيلومتر آن نيز در مناطق ۱۴ ، ۱۳ و ۸ و ۷ از خيابان شهيد مدني تا ميدان شهيد محلاتي ظرف يكي دو ماه آينده آماده بهره برداري خواهد بود.

عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران:
فضاهاي شهري براي رفت و آمد معلولان مناسب نيست
گروه شهري- اسدالله افلاكي: معلوليت چيزي نيست كه بتوان آن را انكار كرد و اين وظيفه مسئولين است كه با مناسب سازي فضاهاي شهري براي معلولين، امكان مشاركت اين افراد را در فعاليت هاي مدني و اجتماعي فراهم سازند.
مهندس واعظي آشتياني، عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: در حال حاضر، نه تنها فضاهاي شهر تهران كه هيچ يك از فضاهاي ديگر شهرهاي كشور براي رفت وآمد معلولين مناسب نيست و اين قشر به دليل عدم دسترسي به اين فضاها از حقوق مسلم شهروندي خود محروم اند.
واعظي آشتياني ضمن انتقاد از دستگاه هاي ذيربط تصريح كرد: امروز تنها به اين بسنده مي شود كه هرازگاهي برخي از ساختمانهاي دولتي براي دسترسي معلولين مناسب سازي شود، اين درحالي است كه معلولين نه فقط براي دسترسي به ساختمان ها كه در بخش حمل ونقل عمومي و در استفاده از تاكسي و اتوبوسهاي درون شهري و برون شهري با مشكل مواجهند. حتي در مترو براي تسهيل شهروندان سالم از پله برقي استفاده شده، اما در هيچ يك از ورودي يا خروجي هاي ايستگاه هاي مترو، آسانسوري براي معلولين و كم توانان جسمي پيش بيني نشده است.
وي با توجه به اجرايي شدن شناسنامه فني ملكي ساختمان از آغاز سال آينده گفت: در اين شناسنامه مباحث ريز ديده نشده و بيشتر كيفيت سازه، مصالح و نظارت بر اجرا مدنظر بوده است اما مي توان با راهكارهاي ديگر، دسترسي آسان معلولين به همه فضاها و ساختمان ها اعم از دولتي و خصوصي را فراهم ساخت و شوراي شهر در حد اختياراتش به اين كار اهتمام خواهد كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |