پنجشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۷ - Dec 30, 2004
به دنبال وقوع بزرگترين زلزله جهان
سيستم هاي  هشدار دهنده  در اقيانوس  هند ايجاد مي شود
010242.jpg
گروه دانش: مسئولان  بين المللي  و كارشناسان  بلاياي  طبيعي  قرار است  اوايل  ماه  ژانويه  براي  بررسي  راههاي  ايجاد سيستم  هشدار دهنده  تسونامي  ( مد شديد) و امواج  سهمگين  ناشي  از زمين  لرزه  در اقيانوس  هند گردهم  آيند.
به  گزارش  شين  هوا ، لورا كانگ ، مدير مركز بين  المللي  هشدار تسونامي  در هاوايي  اعلام  كرد قرار است  مسئولان  و كارشناسان  بين المللي  درباره  ايجاد سيستم هاي  رديابي  و هشدار دهنده  تسونامي  كه  در حال  حاضر در اقيانوس  آرام  وجود دارد تحت  نظارت  سازمان  ملل  متحد در ژاپن  گردهم  آيند.
زمين  لرزه  و مد شديد دريا در چندين  كشور جنوب  شرقي  آسيا كه  روز يكشنبه  روي  داد و بيش  از شصت  هزار قرباني  گرفت  ضرورت  ايجاد چنين  سيستم  هايي  را در اقيانوس  هند آشكار ساخت .
انحراف در محور زمين
زلزله مرگبار آسيا ممكن است با شتاب دائمي كه در حركت كره زمين ايجاد كرده است، روزها را در جزئي از ثانيه كوتاهتر كرده و باعث شده كه محور زمين كمي كج شود.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايرانريچارد گروس، ژئوفيزيك آزمايشگاه جت پروپولسيون كه با ناسا همكاري دارد با اعلام نظريه اي ادعا كرده است كه در نتيجه زلزله يكشنبه گذشته، جرم بزرگي در داخل كره زمين به سمت مركز حركت كرده است و باعث شده تا سياره زمين ۳ ميكرو ثانيه يا ۳ ميليونم ثانيه سريعتر بچرخد و به اندازه يك اينچ يا حدود ۵/۲ سانتي متر در محورش خم شود.
010239.jpg
مدل او مي گويد كه وقتي يك صفحه بزرگ از يك طبقه زمين در زير اقيانوس هند به زير طبقه ديگر فشرده شود باعث مي شود كه زمين فشرده تر شود و در نتيجه سريعتر بچرخد.
گروس گفت: پيش بيني تغييرات با مدل او آنقدر كوچك است كه شايد توسط ماهواره اي كه مسئوليت اندازه گيري چرخش زمين را مرتبا به عهده دارد ديده نشود اما قدر مسلم آنست كه تغييراتي در ديتاي حاصله اين ماهواره پديد خواهد آمد.
او گفت كه قطبهاي زمين معمولا حدود ۳۳ فوت تغيير مي كنند بنابراين اضافه شدن تغييري معادل يك اينچ بعيد است كه بتواند اثري دراز مدت بگذارد.
معمولا اين تغييرات توسط زمين جبران شده و حالت تعادل دوباره بدست مي آيد اما در حالت بروز چنين شرايطي دانشمندان بايد در پايان سال، جزئي از ثانيه را به آن سال اضافه كنند تا جبران زمان هم بشود، شرطي كه در سالهاي بعدي نيازي به رعايت آن نخواهد بود.

AOL اسپمرها را به زانو درآورد
010248.jpg
گروه انفورماتيك: بزرگترين شركت ارائه دهنده خدمات اينترنتي دنيا اي.او.ال روز دوشنبه اعلام كرد كه توانسته است مقدار ايميل هاي مزاحم كاربرانش را كاهش دهد.
به گزارش آسوشيتد پرس، نيكو لاس گراهام، سخنگوي شركت امريكن آنلاين وجود سيستم آنتي- اسپم اين شركت را دليل اصلي كاهش ايميل هاي مزاحم كاربران خود خواند. به گفته گراهام اين سيستم كه توانايي رديابي فروشندگان اسپم را دارد ، مي تواند نام و مشخصات فرد خاطي را در اختيار شركت قرار دهد و اي.ا.ال طبق قوانين اينترنتي آمريكا حق شكايت و درخواست مجازات اسپمر را دارد.به گفته گراهام تعداد كاربران شركت اي.او.ال بعداز راه اندازي قابليت آنتي _ اسپمر حدود ۷۵ درصد رشد داشته است كه اين امر به علت ركود و انصراف بسياري از متقاضيان از اشتراك اين شركت نقطه عطفي محسوب مي شود.

تلفن هاي هوشمند و معضل انتخاب
010245.jpg
گروه انفورماتيك: رقابت فشرده شركت هاي سازنده گوشي و ابزار جانبي تلفن همراه و در كنار آن پيشرفت فناوري از جمله ورود موبايل هاي هوشمند كار انتخاب را براي بسياري از كاربران به امري تقريباً غيرممكن تبديل كرده است.
به گزارش يو اس اي تودي: فروشگاههاي موبايل و شركت  هاي ارائه دهنده خدمات جانبي روزانه با خيل عظيمي از كاربراني مواجه مي شوند كه با اطلاعات كمي خواهان موبايل هاي پيشرفته و مكانيزه هستند. به گفته متخصصان بسياري از افراد واقعاً  نمي دانند كه از يك موبايل چه انتظاري دارند و تنها با شنيدن و يا بررسي هاي بسيار سطحي تصميم مي گيرند كه صاحب يك تلفن هوشمند شوند در حالي كه با وجود فراواني بسيار بالاي اين وسيله و قابليت هاي متفاوت هر كاربر بايد براساس نياز خود گوشي مورد نظر را انتخاب كند. به همين جهت مجلات و سايت هاي تخصصي مربوط به تلفن هاي همراه به معرفي چند گوشي پرطرفدار و كارا دست زدند تا كاربران با آسودگي بيشتري موبايل هوشمند خود را برگزينند.
اولين نامي كه در فهرست موبايل هاي هوشمند به چشم مي خورد «نوكيا» است. يكي از مدل هاي هوشمند نوكيا يكي از پرطرفدارترين و بهترين گوشي هاي اين عرصه است . وجود قابليت تصويربرداري، امكان برقراري تماس هاي كنفرانسي و امكان خواندن ايميل ازجمله موارد ارتقا دهنده اين مدل بوده است.
بلوتوث فناوري جديدي است كه بسياري از كاربران سطح بالاي موبايل به دنبال آن هستند. امكان برقراري ارتباط و رد و بدل كردن اطلاعات بدون نياز به سيم هاي مزاحم آرزوي هر كاربر درگير در دنياي ديجيتالي است و اين دقيقاً  همان امكاني است كه بلوتوث ارائه مي دهد.
گوشي ديگري از سوني اريكسون نيز به خاطر بهره برداري از اين فناوري جزو گوشي هاي برتر بازار شناخته شده است البته قابليت  تصويربرداري بي عيب و نقص اين گوشي در محبوب كردنش نزد كاربران نيز بي تأثير نبوده.
اما اريكسون تنها با اين گوشي كاربران خود را متعجب نساخته است بلكه مدل پيشرفته تري موسوم به ۷۱۰۰ نيز برگ برنده ديگر اين شركت است و حتي به گفته بسياري از متخصصان مدل اخير موجب كمرنگ شد مدل قبلي نزد كاربران است اين گوشي كه هم به فناوري بلوتوث و هم به امكان تصويربرداري بسيار پركيفيت مجهز است يك نرم افزار مايكروسافت آفيس به همراه يك لغت نامه ۳۵ هزار كلمه اي را نيز در خود جاي داده است. كه اين امكانات سيستم تايپ Ta را كه امروزه در بسياري از تلفن هاي همراه وجود دارد را بسيار پيش پا افتاده جلوه مي دهد.

خودروهاي ژاپني در خدمت ترافيك هوشمند
گروه انفورماتيك: شركت هاي سازنده خودرو و نرم افزارهاي هوشمند در ژاپن در صددند تا با بكارگيري از سيستم هاي اطلاع دهنده هوشمند در وسائل نقليه معضل ترافيك اين كشور را تا حدودي رفع كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس، ژاپن از آن دسته كشورهايي است كه به علت داشتن خيابان هاي شلوغ و پرترافيك همواره با مشكل حمل و نقل مواجه است.
وجود چنين معضل و مشكل بزرگي بسياري از طراحان و سازندگان نرم افزارها را بر آن داشته است تا با هر چه هوشمندتر كردن اتومبيل هاي ساكنين شهرهاي بزرگ كمي از بار ترافيك موجود را كم كنند.
خودروهاي هوشمند با استفاده از يك گيرنده راديويي بسيار پيشرفته كه از ۲۸ هزار فرستنده  نصب شده در كنار خيابان هاي ژاپن اطلاعات مربوط به ترافيك را دريافت مي كنند به سرعت مكان هاي پرترافيك را به راننده اطلاع مي دهد و در عين حال مي تواند مقدار زماني را كه يك راننده در مسير طي خواهد كرد را محاسبه كند و كوتاه ترين راه را براي وي پيدا كند.
در حال حاضر به علت هزينه نسبتاً بالاي خودروهاي مجهز به اين وسيله از ۷۰ ميليون وسائل نقليه ژاپني تنها يك ميليون از اين قابليت بهره مي برند. قيمت ابتدايي اين ترافيك ياب هوشمند ۹۵۰ دلار است كه اگر كاربر خواهان نوع متوسط آن باشد ۱۹۰۰ دلار ديگر بايد اضافه بپردازد و اگر سيسم ترافيك ياب هوشمند برايش امري حياتي است و نياز به نوع بسيار پيشرفته آنها دارد بايد ۲۴۰ دلار ديگر نيز پرداخت كند.
گابريل سانچز مدير اجرايي طرح ترافيك هوشمند در ديدار اخيري كه از ژاپن داشته است بر نياز همكاري جدي بخش خصوصي _ دولتي در رفع ترافيك ژاپن تأكيد كرد.

رفع اختلالات كامپيوتري با تلفن
گروه انفورماتيك: سرويس خدماتي Plumchoice كه از طريق تماس هاي تلفني و برقراري ارتباطات اينترنتي اختلالات موجود در كامپيوترهاي شخصي را رفع مي كند اكنون بيش از پيش در آمريكا طرفدار پيدا كرده است.
به گزارش يو.اس.اي، تودي، بسياري از كاربران زماني كه مشكلي در سيستم خود مي ديدند مجبور بودند يا تعميركاري را به منزل آورند كه از لحاظ امنيتي برايشان نگران كننده بود و يا سيستم را جمع كنند و نزد شركت و يا افرادي كه خدمات تعميراتي ارائه مي دهند ببرند كه اين مسئله هم از لحاظ دوري راه و يا راه نيافتن به موقع سيستم برايشان مشكل آفرين بود. اما شركت Plumchoice راه حل سومي را نيز جلوي پاي كاربران قرار داد، اين شركت با برقراري تماس هاي تلفني و آنلاين با كاربران، اختلالات ايجاد شده در دستگاه را رفع مي كند.
براي مثال چندي پيش با برقراري تماس تلفني با يك كاربر و بعد آنلاين شدن كاربر و تكنيسين، كارشناس توانست اختلال ايجاد شده توسط يكي از نرم افزارهاي كاربر را رفع و كامپيوتر را راه اندازي كند. هزينه اين كار براي كاربر حدود ۴۹ دلار تمام شد.شركت Plumchoice كه واقع در ايالات ماساچوست آمريكا ست و هدفش كمك به كاربران و شركتهاي كوچك در رفع اختلالات دستگاه هاي خود است تاكنون به حدود ۵ هزار مشتري كمك كرده. اين شركت خدماتي، داراي ۲۲ تكنيسين تمام وقت است و از زمان راه اندازيش در سال ۲۰۰۳ توانسته به رشد چشمگيري برسد.
اكثر تكنيسين هاي Plumchoice در خانه هاي خود كار مي كنند و در واقع از همان سخت افزارها و نرم افزارهايي استفاده مي كنند كه كاربر استفاده مي كند اما با اطلاعات و تبحر بيشتر.

فاير فاكس به ركوردشكني ادامه مي دهد
گروه انفورماتيك: همانطور كه ماه دسامبر رفته رفته به پايان مي رسد، گروهي كه برنامه كاربردي مرورگر وب فاير فاكس را ارائه كرده اند، مي توانند با رضايت و خشنودي به سال ۲۰۰۴ نگاه كنند. مرورگر فاير فاكس بيش از سيزده ميليون بار از زمان عرضه آن در ماه نوامبر تاكنون دانلود شده است.يكي از مهم ترين و اصلي ترين دلايلي كه كاربران به اين مرورگر جديد روي مي آورند آن است كه دريافته اند كه اينترنت اكسپلورر مايكروسافت پر از حفره هاي امنيتي است. به گزارش system group زماني كه فايرفاكس به عنوان هدفي ارزنده و با ارزش مشاهده گردد، حملات و تهديدها آغاز خواهند شد در حالي كه فاير فاكس به دليل كنترل هاي شديد سازمان ها بر روي برنامه هاي كاربردي كه كاربران نهايي از آنها استفاده مي كنند، با مشكلاتي براي ورود و نفوذ به اين سازمان ها مواجه خواهد بود. مايكروسافت از زمان ورود فاير فاكس به بازار، صد كارمند جديد براي گروه توليد و توسعه مرورگر اينترنت اكسپلورر خود استخدام كرده است. اين احتمال وجود دارد كه مايكروسافت به علت رقابت با فاير فاكس، اكثر ويژگي ها و قابليت هاي مفيد و سودمند اين مرورگر جديد از جمله قابليت دارا بودن tab را در مرورگر اينترنت اكسپلورر خود قرار دهد.

سخت افزار
شكست تلويزيون هاي ال سي او اس
گروه انفورماتيك: هيولت پاكارد، توشيبا، اينتل، فيليپس شركت هاي بزرگي هستند كه هم اكنون طعم شكست را در توليد شكست تلويزيون هاي ال سي او اس چشيده اند. هر يك از اين غولهاي صنعت فناوري سعي داشتند تا قولي كه براي ساخت تلويزيونهاي صفحه بزرگ با تكنولوژي بنام «ال سي او اس» يا كريستال مايع روي سيليكون، داده بودند را عملي كنند، اما نتوانستند.
به گزارش شبكه فن آوري اطلاعات ايران همچنان كه بازار تلويزيون به سمت استفاده از صفحات بزرگتر و بهتر پيش مي رود، LCoS يكي از چند تكنولوژي است كه در تئوري مي تواند جايگزين خوبي براي تلويزيونهاي با لامپ اشعه كاتوديك و نمونه هاي با صفحات پلاسماي گرانقيمت باشد.شركت تگزاس اينسترومنت كه از تكنولوژي DLP استفاده مي كند توانسته ۵ ميليون مورد در صنعت سينما، پروژكتور و تلويزيون فروش داشته باشد. اينتل در بزرگترين نمايشگاه آمريكاي شمالي اعلام كرده بود كه تلويزيون را متحول كرده و به سمت LCoS خواهد برد و وعده داد كه تا آخر ،۲۰۰۴ آن را عرضه مي كند، اما با رسيدن به ماه اكتبر، بعد از چند بار اعلام تعويق، سرانجام اينتل خبر از حذف آن داد.
آي بي ام آمريكايي، و جي وي سي ژاپني هم اين تكنيك را بوسيدند و بعد از كمي كار آن را بايگاني كردند. هيولت پاكارد كه يكي از پيشروان كار روي اين تكنولوژي بود و انتظار مي رفت در سال ۱۹۹۹ محصولات خود را ارائه كند نيز چندي بعد آن را متوقف كرد زيرا قيمت و كيفيت با هم همخواني نداشتند. كمي قبل از آنكه اينتل توقف كار روي LCoS را اعلام كند اين شركت آلماني فيليپس بود كه توقف كار روي آن را اعلام كرد. شركت ژاپني توشيبا بعد از تداخل تداركاتش با هيتاچي، پروژه را متوقف كرد. اما با تمام اين تفاسير، ميكروديسپلي مي گويد كه به كار خود ادامه مي دهد و در اين راستا با يك شركت كره جنوبي سازنده تلويزيون قراردادي امضا كرده است كه در سال آتي جزييات آن را اعلام مي كند و اميد دارد كه بزرگان اين صنعت نيز بار ديگر به ميدان رقابت كشيده شوند.
در يك تلويزيون LCoS ، برگشت نور، يك يا چند ميكروچيپ كوچك را خاموش مي كند؛ ميكروچيپ هايي كه از يك لايه كريستال مايع و يك لايه از ترانزيستورها تشكيل شده است و بدين ترتيب تصوير در جلوي صفحه تشكيل مي شود. تصويري كه در اين تكنولوژي جديد ساخته مي شود بسيار شفاف و روشن است اما سرمايه گذاري توليد آن بسيار سنگين گزارش شده است.

بازي
ركورد شكن
ايلنا:  يك مرد انگليسي با صرف بخش عمده  اي از وقت خود درصدد است امتياز خود از بازي GALAXIAN را به يك ميليون برساند. گري ولان، كه اهل منچستر انگلستان است، از سال ۱۹۸۰ سرگرم انجام اين بازي بوده و در طول اين ۲۵سال روزانه دو ساعت را صرف بازي معروف GALAXIAN كرده و هم اكنون ادعا مي  كند كه بالاترين ركورد امتياز را شكسته است.او مي  گويد توانسته ۳۹۹ هزار و ۲۹۰ امتياز بگيرد و ركورد قبلي را كه توسط يك فرد كاليفرنيايي كسب شده بود را بشكند.گري قصد دارد اين بازي را آن   قدر ادامه دهد تا امتياز خود را به يك ميليون برساند.

تلفن
طريقه استفاده از صندوق صوتي تلفن همراه
گروه انفورماتيك: سرويس VMS يا صندوق پستي صوتي بخش توسعه  يافته سرويس هايي است كه از سرويس SMS يا پيام كوتاه استفاده مي كنند.
اين سرويس حكم منشي تلفني را دارد با اين تفاوت كه اگر گوشي هاي منشي دار خاموش باشند امكان استفاده از منشي وجود ندارد اما سيستم VMS در صورت خاموش بودن گوشي هم قابل استفاده است. فرد متقاضي با مراجعه به دفاتر خدمات امور مشتركان و پرداخت ۲ هزار تومان به عنوان هزينه آبونمان اوليه، درخواست داده و شماره اي  براي وي داير مي شود به طوري كه شماره صندوق پستي صوتي، همان شماره تلفن همراه فرد متقاضي خواهد بود.
براي استفاده از اين سيستم ابتدا بايد عمليات انتقال خط يا دايورت كردن بر روي شماره ۰۹۹۱۲ انجام شود؛ در حالت در دسترس نبودن مشترك يا حالتي كه گوشي خاموش است، تحت پوشش شبكه نيست و يا در حالت اشغال بودن فرد مي تواند موبايل خود را روي شماره ۰۹۹۱۲ دايورت كند. همچنين VMS با دايورت كردن هم مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد.شخص شماره گيرنده پس از پيغام گذاشتن كليد مربع و براي ذخيره شدن آن كليد شماره ۲ را فشار مي دهد.
پس از دريافت پيام به صورت اتوماتيك به صاحب صندوق هشدار داده شده و شماره صندوق صوتي كه همان شماره موبايل فرد است به وي اطلاع داده مي شود همچنين يك پيام كوتاه مبني بر اينكه پيغام صوتي دارد براي وي ارسال مي شود.
با گرفتن شماره ۰۹۹۱۲ اگر صندوق داير شده باشد سيستم به طور اتوماتيك شماره را مي شناسد و بدين ترتيب اگر فرد تنظيمات اوليه را به درستي انجام داده باشد با فشار كليد ۳ به پيام ها گوش داده و با كليد ۷ نسبت به پاك كردن آنها اقدام مي كند. اگر پيام ها پاك نشوند صندوق لبريز شده و ديگر امكان گذاشتن پيغام به وجود نمي آيد در نتيجه براي دسترسي به پيام هاي بعدي، بهتر است سيستم خالي از پيام بماند. همچنين ممكن است اولين بار از دارنده صندوق صوتي براي ورود، رمز عبور خواسته شود، در اين صورت فرد بايد عدد ۱۲۳۴۵۶ را وارد كند كه البته از برخي ها هم رمز عبور درخواست نمي شود.
گذاشتن پيغام در سرويس VMS شارژ اضافي براي تلفن كننده نداشته و هزينه آن مانند تماس با تلفن همراه است.همان طور كه دايورت كردن در شرايط عادي شارژ به همراه دارد صاحب صندوق پستي هم ممكن است مانند دايورت كردن عادي هزينه اي ناچيز شارژ داشته  باشد، يعني صاحب صندوق صوتي يك شارژ براي اتصال به سيستم داشته و مبلغي به خاطر دايورت كردن بايد بپردازد.
يكي ديگر از قابليت هاي ديگر صندوق صوتي اين است كه مي تواند از طريق آن پيام مورد نظر خود را به صندوق داده و به آن بگويد كه پيام در تاريخ و ساعت مشخص به شماره مورد نظر ارسال شود.

هوش مصنوعي
دوچرخه هاي فوق سريع
ايرنا: جديدترين دوچرخه هاي تركيبي امروزي آدمي را به سريعترين جاندار روي زمين بدل كرده است در حدي كه قهرمانان مسابقه هاي دوچرخه سواري تركيبي قادرند با سرعتي بيش از سرعت سريعترين چيتاها حركت كنند.
دوچرخه هاي تركيبي كه با نيروي بدن دوچرخه سوار كار مي كنند دستگاه هاي هوشمندي هستند كه در آنها از قوانين فيزيك براي افزايش سرعت ناشي از فعاليت بدني دوچرخه سوار به بهترين وجه استفاده شده است. هم اكنون سريعترين قهرمان اين رشته كه يك آمريكايي به نام سام ويتينگام است مي تواند با دوچرخه تركيبي خود به سرعت باورنكردني۱۳۰ كيلومتر در ساعت دست يابد.
در ساخت دوچرخه هاي تركيبي جنبه هاي متعددي رعايت شده تا بر بازده اين دستگاهها كه با نيروي بدني كار مي كند افزوده شود، اما مهمترين مشخصه اين دستگاهها عبارتند از يك قاب آئروديناميك و يك سامانه پيچيده چرخ دنده و زنجير براي انتقال نيروي ركاب به چرخها. هم اكنون برگزار كنندگان مسابقات دوچرخه سواري تركيبي براي تشويق دوچرخه سواران براي بهبود بخشيدن حد نصابهاي موجود جايزه اي معادل۲۵ هزار دلار را براي رسيدن به حد نصاب ۱۴۵ كيلومتر در ساعت تعيين كرده اند. دوچرخه سواران براي رسيدن به اين سرعت علاوه بر تقويت نيروي بدني خود، به سراغ مهندسان و فيزيكدانان رفته اند و از آنها براي ارايه بهترين طرحهاي آئروديناميك براي طراحي بدنه قاب دوچرخه و نيز ابداع بهترين سامانه انتقال نيرو كمك گرفته اند.

آن لاين
طرح ملي هديه رايانه به مدارس اجرا مي  شود
ايلنا: طرح ملي هديه رايانه به دبيرستان  ها و مدارس به دليل ضرورت و نياز به آموزش عملي رايانه به زودي اجرا خواهد شد.
لطفعلي بخشي، رييس انجمن انفورماتيك ايران با اعلام اين خبرگفت: به دليل ضرورت و نياز به آموزش عملي رايانه در دبيرستان  ها و مدارس و ناكافي بودن بودجه آنها براي خريد رايانه، انجمن انفورماتيك ايران طرح ملي هديه رايانه به دبيرستان  ها و مدارس را تدوين كرده كه به زودي ارائه خواهد شد كه در اين طرح همه موسسات دولتي و شركت  هاي خصوصي مي  توانند با هديه رايانه به دبيرستان  ها در اين زمينه مشاركت داشته باشند.
به گفته وي رايانه  هايي كه به دليل ارتقاي تكنولوژي در موسسات و شركت  ها چندان قابل استفاده نيستند، در دبيرستان  هاي شهرها و روستاهاي كشور مي  توانند مورد استفاده دانش آموزان قرار گيرند.

تلفن هاي  همگاني  ماهواره اي  در ارتفاعات  تهران  نصب  مي شود
:Irib رئيس  اداره  مخابرات  شميرانات  اعلام  كرد: تلفن  هاي  همگاني  ماهواره اي  به  زودي  در ارتفاعات  مناطق  كوهستاني  شميرانات  در شمال  تهران  نصب  خواهد شد.
ايرج  ملكي  افزود: با نصب  تلفن  هاي  همگاني  ماهواره اي  در ارتفاعات  شميرانات  كاربران  مي  توانند در مسيرهاي  كوهستاني  كه  امكان  دستيابي  به  تلفن  ثابت  و سيار وجود ندارد با استفاده  از كارتهاي  اعتباري  رايج  با تلفن  همگاني  بدون  سيم  مكالمه  كنند.
ملكي  با بيان  اينكه  تعداد تلفن  هاي  همگاني  ماهواره اي  و همچنين  مكان  نصب  آن  در حال  بررسي  است  گفت: به  زودي  تعداد و مناطق   نصب  تلفن هاي  ماهواره اي  در ارتفاعات  كوهستاني  منطقه  شميرانات  اعلام  خواهد شد.

شهر هنر منتشر شد
گروه انفورماتيك: نخستين ماهنامه الكترونيكي «شهر هنر» منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اولين شماره ماهنامه الكترونيكي «شهر هنر» از شش قسمت اصلي موسيقي، معماري، سينما، هنرهاي تجسمي كاربردي و نمايش تشكيل شده است.
در نخستين شماره اين ماهنامه هنري الكترونيكي كه توسط گروه هنر مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران منتشر شده به مطالب متنوعي همچون مشاهير موسيقي، مفهوم شهر و شهرسازي، آشنايي با هنرمندان و صنايع دستي در قالب متن، صوت، تصوير و فيلم پرداخته شده است.

راه اندازي سرويس ترجمه پيام كوتاه در امارات
شركت مخابراتي امارات متحده عربي موسوم به «اتصالات» اعلام كرد كه سرويس تازه راه اندازي شده ترجمه پيام هاي كوتاه با استقبال قابل توجه كاربران تلفن همراه در اين كشور مواجه شده است. مشتركان براي استفاده از اين سرويس بايد پيام متني خود را آماده كرده و به شماره ۱۰۰۱ براي ترجمه ارسال كنند، سپس اين سرويس مي تواند متن فوق را از انگليسي به عربي و بر عكس ترجمه كند. هزينه هر پيام با ۱۶۰ حرف انگليسي ۶۰ درهم و براي هر پيام عربي با ۷۰ حرف نيز به همين قيمت است.

پرتاب سه ماهواره ردياب روس به مدار زمين
گروه دانش: روسيه موشك حامل سه ماهواره ردياب را از پايگاه بايكونور قزاقستان به مدار زمين پرتاب كرد. اين سه ماهواره از جمله دو ماهواره GLONASS و يك ماهواره نسل جديد GLONASS-M توسط موشك proton-k به ارتفاع ۳۶ هزار كيلومتري منتقل شدند. ماهواره هاي ارسالي هم كاربردهاي نظامي و هم كاربردهاي شهري دارند و مي توانند اطلاعات دقيقي در خصوص هوا، دريا، زمين و اجرام فضايي در اختيار كارشناسان قرار دهند.

آف لاين
انجام  نخستين عمل  اپي  ليزيك  چشم  در كشور
:INN نخستين  بار در كشور عمل  اپي  ليزيك  در يكي  از مراكز چشم  پزشكي  اصفهان  با موفقيت  انجام  شد.
محمدقريشي  متخصص  جراح  چشم  در اين باره گفت: در اين  عمل  برخلاف  روشهاي  قبل  لايه  بسيار نازكي  از سطح  قرنيه  با دستگاههاي  بسيار دقيق  و ظريف  ليزري  برداشته  شد و پس  از انجام  ليزر اين  لايه  مجددا به  سطح  قرنيه  برگردانده  شد.
او افزود: در اين  عمل  برشي  روي  قرنيه  داده  نمي شود و پس  از عمل  ، قرنيه  قوام  خود را حفظ  مي  كند.
به گفته وي بازگشت  بينايي  نسبتا سريع  است  و عوارض  حين  و بعد ازعمل  به صورت  قابل  توجهي  كاهش  مي  يابد.
استفاده از DNA براي پردازش اطلاعات
گروه دانش: مولكول DNA با ذخيره فشرده تر داده ها مي تواند مشكل صنعت فناوري اطلاعات را حل كند.
گروهي از دانشمندان كه توسط ريچارد كيل از دانشكده مهندسي برق دانشگاه مينه سوتا هدايت مي شوند، با استفاده از توانايي خودآرايي DNA در ايجاد الگوهاي از پيش تعيين شده، براي ساخت يك چارچوب DNA داراي فضاهاي منظم و نزديك، براي پردازش يا ذخيره داده ها استفاده كردند. اين داربست ها ۱۰۰۰ برابر فشرده تر از مدارهاي پردازش اطلاعات كنوني و ۱۰۰ برابر بهتر از مدارهاي ذخيره كنوني داده ها هستند.
به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، كيل در اين باره مي گويد: اين مولكول ها براي افزايش دقت و برنامه ريزي در مقياس نانو در ساخت مدارهاي نانوالكترونيكي با دانسيته بالا مورد نياز هستند. ما مي توانيم با استفاده از داربست هاي DNA اجزاء را با دقت نانومتر مرتب كنيم.
در تراشه هاي سيليكوني استاندارد، پردازش اطلاعات به دليل فاصله بين واحدها محدود مي شود. با استفاده از داربست هاي DNA ما مي توانيم قطعات را بسيار نزديك همديگر قرار دهيم كه ارتباطات دروني بسيار كوتاه و كارايي بسيار بالا مي رود.
طرح  اروپا براي  جستجو در سياره زهره
:INN مؤسسه  فضايي  اروپا در نظر دارد براي  شناسايي  بيشتر سياره  زهره  كاوشگري  به  نام  ونوس  اكسپرس  به  فضا پرتاب  كند.
اين  كاوشگر كه  سفينه  كرايوست  ان  را به  سياره  زهره  پرتاب  خواهد كرد قرار است  با برخورداري  از سامانه  ناوبري  مجهز به  ماهواره  نزديكترين  سياره  به  زمين  را با دقت  بيشتري  بررسي  كند.
كاوشگر ونوس  اكسپرس  به  احتمال  قوي  به  مدت  دو روز ونوسي  كه  معادل  پانصدروز زميني  است  زهره  را بررسي  خواهد كرد.
هزينه  اجراي  اين  طرح  ۲۲۰ميليون  يورواعلام  شده  است .
كاوشگر ديدماموريت  در حال حاضر جو سياره  زهره  را بررسي  و از دماي  سطح  ناهيد نقشه هاي  كارتوگرافي  تهيه  مي كند .
از مهم  ترين  برنامه هاي  موسسه  فضايي  اروپا در سال  آينده  بررسي  نخستين  فرود روي  قمر زحل  شروع  به  كار ماهواره اي  زيست  محيطي  براي پيش  بيني  بهتر تغييرات  آب  و هوايي  زمين  و پرتاب  نخستين  كاوشگر زهره  پيما است.
مخزن سوخت گيري جديد ناسا به بهره برداري  رسيد
گروه دانش: مقامات سازمان فضايي آمريكا (ناسا) از به بهره برداري رسيدن مخزن سوخت گيري جديد خود خبر دادند.
تانك ۱۵۴ فوتي ناسا قرار است در شب سال نوي ميلادي به مقر اصليش يعني فلوريداي آمريكا منتقل شود.
ناسا در آخرين ماموريت فضايي خود خاطره بسيار تلخي از اختلال هاي موجود در مخزن سوخت گيري دارد، اختلالي كه در اول فوريه ۲۰۰۳ منجر به كشته شدن هفت فضانورد اين سازمان و خسارت مالي نزديك به ۲۰۰ ميليون دلار شد، به گفته سندي كولمن رئيس پروژه ساخت مخزن سوخت گيري ناسا، اين وسيله پيشرفته ترين و قابل اطمينان ترين تانك سوخت گيري است كه ناسا تاكنون ساخته است.
وجود دريچه هاي امنيتي متعدد و امكان هماهنگي سوخت با تغييرات شديد جوي از جمله موارد لحاظ شده در اين وسيله است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |